Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nok en gang ble jeg overbevist om at dsp ikke er veien for meg.. ;). Har ikke tålmodighet til å kludre, enten funker det eller så gjør jeg ikke det.[/QUOTE


    Det er jo bare å skaffe seg et passe rom på ca 6x8x5m, fullrange høyttalere som ligger +/- 1dB fra 20 til 20k +/- 50 grader ute av akse og som klarer 120dB med 0.1% forvregning, forsterkere som jobber på tomgang ved 120dB og til slutt krydre lyden med en knallbra forforsterker med rør:) Vanskeligere er det ikke:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    EQ er noe drit! Hadde det ikke vært for at det gir bedre lyd hadde jeg definitivt gitt f%## ;)
    Bedre.. Ja, særlig.. ;).. Dere får ståke på med de små søte mikrofonene, targets, pc krasj og oppdateringer som ikke funker.. Jeg gir f.. :p.


    Ps.. Enhver får finne den måten en liker å utøve hobbyen på.. Det er fordeler, og ulemper, med det meste.. Og det var den seriøse biten.. :)
    God helg HC
    Du og Peter, savner trynet ditt oppi alt dette. Ta vare på deg selv, så sees vi når det roer seg :)
    Det gjør vi. Pass på familien og nyt noe musikk innimellom. Gjør godt det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nok en gang ble jeg overbevist om at dsp ikke er veien for meg.. ;). Har ikke tålmodighet til å kludre, enten funker det eller så gjør jeg ikke det.[/QUOTE


    Det er jo bare å skaffe seg et passe rom på ca 6x8x5m, fullrange høyttalere som ligger +/- 1dB fra 20 til 20k +/- 50 grader ute av akse og som klarer 120dB med 0.1% forvregning, forsterkere som jobber på tomgang ved 120dB og til slutt krydre lyden med en knallbra forforsterker med rør:) Vanskeligere er det ikke:)
    At ikke jeg har tenkt på det før Vidar.. Det er jo fryktelig enkelt når du sier det slik
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Forskjellen slik jeg skjønner det er at MSO optimerer basen i flere posisjoner. Så hvis du kun sitter på 1 plats så er den ikke for deg.


    Men angående Minidsp, det står jo i dokumentasjon at man ikke skal legge EQ på inngang. Den sier at det passer med houscurve på inngang og EQ på utgang men det ser jo ut å virke helt fint så jeg prøver neste gang jeg skal optimere.
    Bryr meg ikke så veldig mye om hva som står i anvisningen.. :)

    Det fungerer fint. Bare ta høyde for klipping om du har noen positive justeringer.
    Bruker aldrig positive justeringer, kun kutt, og jeg pleier prøve bruke så få filter som mulig.

    Men en annen ting da, hvis vi nå gjør som vi vill (woho) er det da også ok att legge noen små justeringer på output i tillegg til den globala på input? Detta har jeg også lest er fyfy men har testat for morro skyll da kurven ikke alltid blir slik som estimert og det kan vare litt herk å prøve få det bedre hvis det kun er 1 bulk ved en viss frekvens så er det veldig lett å bare legge en till på output.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Forskjellen slik jeg skjønner det er at MSO optimerer basen i flere posisjoner. Så hvis du kun sitter på 1 plats så er den ikke for deg.


    Men angående Minidsp, det står jo i dokumentasjon at man ikke skal legge EQ på inngang. Den sier at det passer med houscurve på inngang og EQ på utgang men det ser jo ut å virke helt fint så jeg prøver neste gang jeg skal optimere.
    Bryr meg ikke så veldig mye om hva som står i anvisningen.. :)

    Det fungerer fint. Bare ta høyde for klipping om du har noen positive justeringer.
    Bruker aldrig positive justeringer, kun kutt, og jeg pleier prøve bruke så få filter som mulig.

    Men en annen ting da, hvis vi nå gjør som vi vill (woho) er det da også ok att legge noen små justeringer på output i tillegg til den globala på input? Detta har jeg også lest er fyfy men har testat for morro skyll da kurven ikke alltid blir slik som estimert og det kan vare litt herk å prøve få det bedre hvis det kun er 1 bulk ved en viss frekvens så er det veldig lett å bare legge en till på output.
    Les mindre... Prøv å lytt. Men ja. Jeg bruker bare negativ gain på input. Og evnt positiv gain på output. Men jeg gir alle subbene samme kurven. Da det er samlet respons i sweetspot jeg justerer meg inn på. Det er min måte. Jeg vet det er flere som justerer hver enkelt subb så flatt som mulig på output og så legger de på houscurve på input. Fungerer nok helt fint det også.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    IMG_20200418_222222.jpg


    Nytt leketøy!

    Jeg VET hva jeg skal prøve meg på imorgen. :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ble sittende i går kveld for å titte på et par tre bluray konserter. Glemte tida helt. Skikkelig gøy synes jeg å spille av de miksene slik de er ment.
    Og med bedre lyd i alle kanaler enn på den lille kinoen jeg oppjusterte ifra. Samtidig som jeg har et stereo oppsett som går helt utenom kino delen. Alt som skal til er flytting av høyttaler kabler.

    Trenger noen kabelgater ol får å få det hele nais. Så blir vel gjort i helga.
    Trikset er å ikke slå på anlegget før det er gjort når jeg kommer med til rommet. For da blir jeg bare sittende å kose meg med musikk og konserter... :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Etter en herlig kveld på lytterommet som ble alt for seint som vanlig så er det greit å sette seg her
    IMG_20200425_090655.jpg


    Stille og fredelig rett og slett. Titte ut av vinduet for å se om det blir grønnere, og det gjør det. Søndagen går nok med til å pusse litt i hagen. Og så er det planlagt en film.

    Satt igår å såg mye konserter, kjenner at jeg savner det. Å komme meg ut å se live musikk. Har biletter til Nigthwish som skal skje i november, men frykter at den blir avlyst. Er jo litt typisk det. Men krysser bare fingrene så ser vi hva som skjer. Lite jeg kan gjøre for å påvirke dette så bruker ikke energi på det.

    Lite som skjer på anleggfronten også. Eller dvs har endelig bestemt meg for platespiller. Blir en rimelig men god en slik at jeg får flere kroner til plater. Har samlet opp en 70-80 hittil. Og renger med det blir mer etterhvert. Skal prøve å unngå hamster genet så godt som mulig denne gangen og dermed vere litt mer forsiktig med hvilke plater som kjøpes.

    Vi får se hvordan det går.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sånn da var man hjemme fra jobb. Neida ikke overtid men max uflaks med buss og tog.. Kan takke han karen som gikk på skinnene på Schøyen stasjon.
    Forferdelig dårlig opplyst til oss som reiser med tog. Så jeg ble stående å vente 1 time i Asker før jeg via chat med VY fant ut at det gikk tog fra Oslo S. Ingen plass sto dette slik at folk kunne finne ut av det. Det sto velg andre tog... ?????? Men kom meg da hjem tilslutt. 4.5 time tok det.

    Bra man ikke har noe liv... Neida. Slikt kan skje. Er bare å ta det med et smil. Synes enkelte folk faktisk er svært utfordringer. Den konduktøren som var med i toget fikk seg en lang skyllebøtte, ikke bare 1 gang men flere ganger av samme fyr. Som om konduktøren kan noe for den situasjonen som oppsto. Helt utrolig hva folk kan lite ut av seg. Skamme seg.

    Ta livet som det kommer seg... Var vel Baluba som sang det. Hakuna Matata... :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    IMG_20200506_064905.jpg

    Da ble det jaggu morgen denne dagen også. En liten kaffekopp og en bra frukost skal gjøres unna før det er ut på tur i hifiens tjeneste. I dag går turen til en hjemmekino som skal justeres inn.

    Så blir det hjem for å rydde opp i kabel kaoset. Har vert endel utprøving igjen så mye har blitt midlertidig oppkoblet. Da blir det mye kabler som ligger litt her og der.
    Ellers lite som skjer på HiFi fronten. Godt fornøyd med tilstanden på lytterommet. Eller jo, skal inn med Dirac igjen. Den lille testen jeg gjorde for litt siden, var såpass positiv at jeg skal gjøre et forsøk til. Blir å bruke det på kinoen.

    Ha en glitrende dag dere som titter innom her.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Svært intr tur igår. Og en meget hyggelig eier. Diska opp med kaffe, lefser, pizza brus. Stakk hodet innom innimellom for å se om jeg trengte noe. Så ble han borte. Så jeg fikk skru og ordne i fred.

    Etter noen timer så ble resultstet meget bra. Så inn med eiger og kjøre noen demo klipp. Litt mer bass ville han ha, så da fikk han det. Og slik holdt vi på en stund.

    Fikk melding idag tidlig om at nå var det påtide å sove litt. Han hadde blitt sittende å spille både musikk og sett noen filmer. Så han hadde glemt tiden.. :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da blir helgen spennede. Først en tur på jobben, så hjem å spise en bedre middag. Skal støtte den lokale Kina restauranten som har svært god både varm mat og Sushi.

    Så blir det å sette opp en platespiller! Ja jeg ramla utpå igjen. Gleder meg til å spille de 50-60 albumene jeg har kjøpt inn, og flere blir det helt sikkert. Tror dette blir en meget god helg jeg.

    God helg dere her inne!
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Helt konge. Jeg må seriøst snart komme innom igjen :). Moro å følge med på!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Helt konge. Jeg må seriøst snart komme innom igjen :). Moro å følge med på!
    Vi får håpe man snart åpner opp Norge igjen skikkelig. Slik at man faktisk kan reise på og ta imot besøk på normal måte.

    Leker meg mye på lytterommet for tiden.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer, lekker spiller kompis :). Hvordan går det med rør-tilvenning?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer, lekker spiller kompis :). Hvordan går det med rør-tilvenning?
    Går veldig bra. Spiller mye både med rør og med transistor. Har også rør i cdspiller /dac.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer med nydelig spiller :) kos deg med masse vinyl i dag

    mvh
    Takker! Netopp vert ute å kjøpt inn noe digg til ikveld. Og ei ny matte. Ei fin ei. Var skikkelig gøy å få igang vinyl igjen. Men ser nå at jeg må vaske over en del plater. Så må jeg ha med stiftrens.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Blir spennende å høre hva du får ut av Dirac. Du burde tatt deg en tur til TrompeteN og hørt hva han har fått til med Audiolense også.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir spennende å høre hva du får ut av Dirac. Du burde tatt deg en tur til TrompeteN og hørt hva han har fått til med Audiolense også.
    Burde det. Kan man bruke Audiolense til surround med Atmos?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn