Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal gjøre det. Blir en stund til alt er på plass. Blir nok en del aktivitet i tråden fremover.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fant ut at marantz gir 1.1v ut på RCA, så da er vel 0.9 den rette innstillingen på 4x10.
    du må se det fra begge sider når du kjører analogt inn. når du har 4x10 satt til .9v, så vil .9v inn gi 0dbfs i det digitale domenet. du styrer også utgangsvolten så hvis den står til 2v, så vil .9v inn konverteres til digitalt 0dbfs og så 2v ut analogt til powerampen. se på input sensitivity på ampen. utgangsvolt skal matches tett mot denne, og inngangsvolten skal, som du selv påpeker, matches mot utgangssignalet fra kilden.

    utgangssignalet fra marantzen vil nok være større enn 1.1vrms på lfe-utgangene, men her skal du kjøre dem på l, r ettersom jeg har forstått, så da får du ikke klipping på input. hvis du holder deg under .9vrms ut.
    Det siste avsnittet der tok jeg ille helt.
    Planlegger å koble preout R+L inn til 4x10hd. Så deler jeg og tidsjusterer evnt eq. Så til effektforsterkere. Blir nok å bruke Cary til RF7 og kanskje til jbl også. On ikke så blir nok Crown brukt. Enn så lenge.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    uffda, opp med volumet. I Shine med infected mushrooms.

    Rommet går ikke i metning, men øra sa at dette var WAY to mutch.

    spl.jpg


    ikke ofte jeg spiller på dette volumet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg spiller vel aldri på dette volumet egentlig. Men fikk lysst til å dra på litt

    Slettes ikke bra for øra. Å Satan det trøkk i kassa....
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Fant ut at marantz gir 1.1v ut på RCA, så da er vel 0.9 den rette innstillingen på 4x10.
    du må se det fra begge sider når du kjører analogt inn. når du har 4x10 satt til .9v, så vil .9v inn gi 0dbfs i det digitale domenet. du styrer også utgangsvolten så hvis den står til 2v, så vil .9v inn konverteres til digitalt 0dbfs og så 2v ut analogt til powerampen. se på input sensitivity på ampen. utgangsvolt skal matches tett mot denne, og inngangsvolten skal, som du selv påpeker, matches mot utgangssignalet fra kilden.

    utgangssignalet fra marantzen vil nok være større enn 1.1vrms på lfe-utgangene, men her skal du kjøre dem på l, r ettersom jeg har forstått, så da får du ikke klipping på input. hvis du holder deg under .9vrms ut.
    Det siste avsnittet der tok jeg ille helt.
    Planlegger å koble preout R+L inn til 4x10hd. Så deler jeg og tidsjusterer evnt eq. Så til effektforsterkere. Blir nok å bruke Cary til RF7 og kanskje til jbl også. On ikke så blir nok Crown brukt. Enn så lenge.
    1) oki, minidsp har innstillingsmulighet på input og output
    2) du skal matche utgangsvolten fra marantzen så tett du kan på input i minidsp
    3) du skal matche utgangsvolten fra minidsp så tett du kan på input senstivity til ampen
    4) når en amp har input sensitivity på feks 2vrms, så betyr det at den gir full pupp ut når den får 2vrms fra kilden som i dette tilfellet blir minidsp. sjekk spesifikasjonene på ampene, se etter inngangsfølsomhet/input sensitivity.

    poenget med tett matching er at du minimerer støynivået og maksimerer headroomet. dette kalles gainstrukturoptimalisering.

    ---

    i det siste avsnittet:

    på lfe-utgangene så får man jo signal fra lfe-sporet og alle kanalene som er satt til small og delt ved en eller annen frekvens. det gjør at signalet ut av lfe-utgangene på prepro ofte har større utgangssignal enn l, r osv. det er jo både lfe-sporet og frekvensene fra alle høyttalerne som er satt til small og delt.

    du kan se på det som en summering av signaler siden du deler og router dem. når du summerer et par signaler og sender dem over samme kanal (lfe) så blir signalet større.

    siden du ikke skal bruke minidsp på lfe-utgangene, så er ikke dette noe du må forholde deg til nå.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takk for at du lemper dette inn med t-skje. Akkurat det jeg trenger.
    Får lete litt å nett etter utgangsvolten på marantzen og inn på Cary og Crown.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får nok ikke mye tid til å leke med den nye duppedingsen før til helgen. Lammesessong ig mye å gjøre på jobb. Fredag et det minitreff hos en av gutta i klubben. Lørdag blir det en tur på Monter for å handle inn litt materialer og rockwool. Blir spennende å høre hva som skjer lydmessig når bakveggen blir både dempet og diffusert. Målingene viser at det skjer en hel del.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for at du lemper dette inn med t-skje. Akkurat det jeg trenger.
    Får lete litt å nett etter utgangsvolten på marantzen og inn på Cary og Crown.
    bare hyggelig, retep.

    data på utgangsvolt fra kilder/preer og inngangsfølsomhet (input sensivitiy) for poweramper finnes ofte i slutten av brukermanualer.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får jakte litt på Google. Eller så sender jeg rett og slett en epost til de.

    Har ikke manual til noen av de desverre. vet at begge ligger på nett.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spiller av denne samlingen idag. Her er det bare å starte musikken, slå av lyset og tenke tilbake i tid. Jeg stakk faktisk hjemmefra for å få med meg konserten i Oslo. Var ikke mer enn 15år.

    Denne er fra San Diego riktig nok.

    2002_liveshitDVD.gif
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke starta enda. Er mye jobbing, lite tid hjemme. Den lille jeg har brukes i sweetspot. Får gjort mye i helgen. Håper jeg....
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spiller nå bare med Rf7 og 12"

    Blir morro å høre hva jbl kan tilføre.

    Hvor mye delay burde jeg sette på Rf7?
    Elementene på Rf7 står 40cm unna elementene på jbl. dvs dybden på RF7.
    Tenker å dele rundt 350hz
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    det er jo bare å regne på det. Såfremt du ikke har noe delay så vil jo 343mm være 1MS, så rett i overkant av 1ms er vel tallet du leter etter.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kommer til å bruke samme amp til bass og RF7.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    det er jo bare å regne på det. Såfremt du ikke har noe delay så vil jo 343mm være 1MS, så rett i overkant av 1ms er vel tallet du leter etter.
    Ikke noe mer fiksfaks enn det?
    Såfremt du ikke har noe mer delay i jbl, så nei. Det er relativt rett frem. Jeg mener da at du skal ha litt over 1ms lengre i frontene enn i jbl da selvsagt. Men det skjønte du sikkert.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    1ms delay på RF7 ja. Siden de står nermere. Såg litt på programvaren. Og dette virker veldig overkommelig. Kan dette delay med 0.001ms nøyaktighet. Så viser den avstanden i mm. 4mm nøyaktighet.

    Blir spennende.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det nærmeste du kommer er nok 1,167ms.. Det er 40,02cm.
    343*1,167=400,281mm.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her er litt specs.

    Cary C5

    INPUT IMPEDANCE: 44K ohms for single-ended 91K ohms for balanced
    OUTPUT IMPEDANCE: 4 and 8 ohms
    GAIN: 27.2 dB
    THD: < 0.05 %, 20 Hz-20 kHz
    NOISE: > 100 dB below rated output, A-weighted
    SENSITIVITY: 1.42 Volts for full output

    For å få tak i info, så må jeg få tak i cd som ikke fulgte med når jeg kjøpte. De manualene som ligger på nett, er kun den lille getting started manualen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Finner maualen for Cary, men ikke for Marantz. Der ligger det kun den hurtigstart manualen. Og der står lite nyttig så vidt jeg kan se....
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fant den faktisk.

    Dvs marantz 1.2V ut på RCA.
    Cary trenger 2v for full pupp.

    Kan jeg da koble minidsp med 0.9 inn og sette ut til 2.0?

    Eller burde jeg få fatt i Xlr til rca overgang slik at marantz kan levere 2.4v ut og sette minidsp til 2.0 både inn og ut?

    Hva tror du?
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    det står jo at cary trenger 1.42v for full output.

    jeg ville prøvd å ha inngangen på minidsp på 2v og utgangen på 2v.

    da vil du aldri få fullt utbytte av caryen, for marantz vil bare gi maks 1.2v ut på rca og med den instillingen der, så vil minidsp kun gi 1.2v ut også.

    for å få fullt utbytte så kan du sette inngangen til 0.9v og utgangen til 2v, men da vil du få høyt volum raskere og potensielt også mer støy, i tillegg må du passe på at du ikke klipper i det digitale domenet på inngangen til minidsp, siden du da kan levere mer enn .9v på den inngangen fra marantz. det samme gjelder å klippe ampen, siden .9v inn vil gi 2v ut og være over 1.42 som klipper caryen (det tviler jeg på at du gjør med normalt lyttevolum uansett).

    ville heller byttet litt headroom mot mer kontroll over volumet + potensielt mindre støy og unngå klipping.

    i en konfig hvor du setter .9v på inngang og 2v på utgang, så vil minidsp forsterke signalet, og det kan potensielt gi mer støy.

    ved å kjøre 2v både på input og output så går signalet "tvers gjennom", dvs at feks 1v inn vil gi 1v ut, skriver "tvers gjennom" i gåseøyne, for det er tross alt en ad og så da-konvertering som skjer, og de er alltid utsatte for støy. det laveste støynivået med minidsp får man ved å kjøre digitalt inn i den, men det er jo ikke så lett fra prepro, :/

    er det sjenerende støy hos deg nå da?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nå ( uten minidsp i kjeden) er det ikke støy i det hele tatt. Kjører både ballansert og uballansert til de ulike trinnene.

    Tenker jeg prøver som du sier med 2 inn og 2 ut fra minidsp.

    Burde jeg da kjøre med xlr overgang. slik at jeg bruker ballansert ut fra Marantz til rca inn på Minidsp. Evnt så kan jeg kjøre ballansert, men har ikke lysst til å bale med de phoenix kontaktene, ser for meg at dette er noe skikkelig herk... eller....?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om ikke så får jeg bare skaffe med noen par slike

    Hosa_Technology_PHX_106F_BULK_PNX_106FB_Phoenix_Connector_488060.jpg


    med riktige xlr plugger.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tidlig oppe idag. Ble en tung dag på jobben igår, så jeg sovna med det samme jeg kom hjem. Rakk ikke å spise opp brødskiva engang.

    Så med en time ekstra på morran, så måååååtte jeg bare koble til minidsp.

    Fikk satt resesett slik at jeg skulle kunne enklere sette den opp

    Fikk ruta det er 4 kanalene. Dit de skulle og delt av med jbl 40-400 hz LR 24db på begge sider. Og RF7 400-20000hz LR 24db på begge sider

    Desverre så er det en del støy. Mer enn hva jeg ønsker å ha i oppsettet.
    Kommer fra både JBL og RF7.

    Så her må det feilsøking til. Har ikke åpnet minidsp, så jeg vet ikke hvilken innstilling de vippebryterene står i.

    Skal prøve å bytte kabler. Har desverre ikke så mye rca liggende. Så her er det koblet til med tilnærmet lakris kabel.

    Om ikke noe av dette hjelper så blir det å teste ut å fjerne pc som kilde og koble opp den gamle squeezeboksen. Om ikke det gjør noe positivt. Så blir det å bestille noen Phoenix til Xlr kabler. For å teste balansert.

    Fortsatt ikke bedre. Da ryker både minidsp og JBL på børsen.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    forsvinner støyen hvis du demper kanalene under output-kolonnen eller er den konstant hele tiden?

    hva er maks delay på hver kanal i antall ms? dette står også under hver output.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får ikke svart deg på det før imorgen. Har mye på tapeten idag.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    kjører selv balansert hele veien og støy har ikke vært noe problem etter å ha optimalisert gainstruktur og gjort noen bytter av amp headroom mot støygulv på passive høyttalere, men nylig fikk jeg noen veldig digre og sensitive horn jeg deler aktivt og da ble støy atter et problem, så er på jakt etter å eliminere dette.

    minidsp er notorisk kjent for støy, dessverre, men det lar seg gjøre å bli kvitt det hvis forholdene ligger til rette for det.

    spør om støyen forsvinner når du demper output digitalt, fordi støyen da mest sannsynlig oppstår før eller under ad-konvertering på input.

    spør om maks delay, fordi da vet jeg om du kjører 96khz eller 48khz plugin, bruker selv 96khz på toppene og 48khz på subbene, siden jeg kjører to enheter.

    hvis støyen ikke lar seg dempe digitalt, så skjer det mest sannsynlig på output. noen bruker da analoge dempeledd som reduserer signalet så støyen faller under støygulvet. andre hekter på en kondensator som blør av støyen, en slik kondensator blir som et lavpassfilter som ligger over audiobåndet som regel. dempeledd i form av motstand øker utgangsimpedansen mellom komponentene, så det er tradeoffs overalt.

    det har vært snakk om at bredbåndede forsterkere kan tukle det til med noise shapinga i minidsp, men jeg vet ikke om det er noe hold i det. minidsp prøver å dytte støyen opp i det ikke-hørbare området. det er derfor noen bruker en kondensator for å blø av dette. har ikke prøvd det selv. har hatt attenuatorer på forsterkerne, så har kontrollert det slik.

    en annen løsning du kan gjøre er å kjøre større utgangssignal og attenuere signalet i feks crown. dvs du sender stort signal inn i crown som du så senker med attenuatorene.

    det blir mange knotter å skru på i oppsett som dette.

    skulle likt å vite hvordan hypex dlcp er ift. støyproblematikk på sensitive saker, samme med løsninger som motu, lynx aurora eller antilope sine multikanalslydkort. det blir neste trinnet for meg å fjerne alt av ad/da-konverteringer og kjøre signalet digitalt så lenge som mulig. analoge signaler er et nødvendig onde, det er der det er vanskelig og dyrt å kontrollere støy.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kommer med tilbakemelding imorgen. Er på vei hjem nå fra et treff hos thohaug... En opplevelse i lyd.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mye frem og tilbake idag. Nå har jeg endelig litt tid til å se på minidsp. Fikk noen tips på møtet igår som skal prøves ut.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fått testa litt nå
    Når jeg drar på gain på input og på output. Så blir det stille. Ved ca -6db i sweetspot. På -10db så er det kun ørlite sus igjen.

    Jeg har idag andre problemer med marantzen. Virker som om det kun er lyd ut fra den ene pre utgangen.

    Drar opp Pioneer imorgen for å se om det et noe hjelp i

    Kommer til å teste med rca rett i trinnet også.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen som har liggende noen slike Xlr til rcaoverganger trenger både han og hun lugg på xr,
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Mulig jeg har noe liggende i roteesken min. MEn du får kjøpt disse på musikkland for rundt 30,- stykket.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn