Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lespaul

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    45
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Etter min erfaring må man ganske høyt opp i pris på streaming transport for å konkurrere med en god CD transport.
    Sammenlignet en Heed Thesis Delta først med min Auralic Aries Femto inn på samme Dac. Da var Heed overlegen på det meste.
    Oppgraderte så til Aries G1. Forskjellene ble da mindre, i den grad at det gikk mer på preferanser. Personlig liker jeg fortsatt lyden fra CD spilleren bedre.
    Streaming har likevel en del fordeler. Tilgjengelighet på musikk og parametrisk EQ for eksempel.

    Jeg tror ikke en laptop vil gi noen god opplevelse med streaming. Både i forhold til lyd og brukervennlighet.
    Da har jeg mer tro på WiiM Pro som nevnt over her.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.357
    Antall liker
    63.264
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skal overfall ikke ha på meg at jeg IKKE prøver.
    Vis vedlegget 877426
    Så får vi se da hvor lenge det går før jeg klikker i vinkel om/når pc krasjer..

    Fordeler, slipper å kjøpe ny streamer. Jeg får spillt filene mine fra usb hardisk gjennom jriver, lett tilgang til eq fra streaming.
    Vet ikke låter det bedre med kablet nettverk siden jeg har så dårlig WiFi her oppe. Wiim rapporter om weak
    Ulemper.
    Pc støyer, usb disken støyer, når klokker den. Må kjøpe ny dac da hoved dacen min ikke har usb inn. Evnt kjøpe en usb til optisk dongle.
    Når krasjer maskinen..?

    Men prøver
    Hvis PCen støyer kan jo denne være en rimelig løsning…….

    C6032112-811B-491C-A61C-55468173F52F.jpeg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Etter min erfaring må man ganske høyt opp i pris på streaming transport for å konkurrere med en god CD transport.
    Sammenlignet en Heed Thesis Delta først med min Auralic Aries Femto inn på samme Dac. Da var Heed overlegen på det meste.
    Oppgraderte så til Aries G1. Forskjellene ble da mindre, i den grad at det gikk mer på preferanser. Personlig liker jeg fortsatt lyden fra CD spilleren bedre.
    Streaming har likevel en del fordeler. Tilgjengelighet på musikk og parametrisk EQ for eksempel.

    Jeg tror ikke en laptop vil gi noen god opplevelse med streaming. Både i forhold til lyd og brukervennlighet.
    Da har jeg mer tro på WiiM Pro som nevnt over her.
    Definitivt mange gode poeng her. Er helt enig at CD og sacd er betydelig lettere og rimeligere å få til. Selfølgelig hørt god streaming. Men for meg blir det kilde no 3. Greit å ha for å utforske ny musikk og på headfi når man ikke er hjemme.

    Skal teste pc nå noen dager å se. Lurer på å kjøpe en usb til optisk overgang for å få bruke den dacen jeg liker best. Ingen dyr dac og den har ikke usb inn. Får se.. Har et par andre dacer som skal testes her hjemme.

    Får se hvor veien går videre.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Også en bra håndvarmer nå i kulda :) -10 og vind hær nå!
    Blir muligens en usb til optisk DDC fra topping. Har en dac jeg liler lyden veldig godt fra som jeg bruker til min marantz cd spiller. Dacen har ikke usb inn..
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Blir muligens en usb til optisk DDC fra topping. Har en dac jeg liler lyden veldig godt fra som jeg bruker til min marantz cd spiller. Dacen har ikke usb inn..
    Ja, de blir som en adapter for marantzen. Blir som en USB-link? Jeg brukte en Stello U3 USB-link(192-24) for en DAC som hadde en USB inngang som ikke behandlet høyere bit-rate. Den funket fint på belcanto DAC 3 uten noe ''switch'' støy. Men på DP DAC 8,0 så var det ved bytte av spor ved streaming. Helt for seg selv, så er den veldig god DAC tross sin alderdom :) Ellers så bruker jeg en Topping D90 på streaming til 2 forskjellige forsterkere(anlegg). Har både Balansert og single(RCA) utganger. Mange muligheter hær. Har ellers kontaktet Mala Audio om en Hana MC som et alternativ til den gamle ortofon. Det er model Hana ML. Den har data som ohmsk belastning og utgangs- spenning nesten tilsvarende ortofonen. Da slipper man å stille så mye på RIAA trinnet.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja, de blir som en adapter for marantzen. Blir som en USB-link? Jeg brukte en Stello U3 USB-link(192-24) for en DAC som hadde en USB inngang som ikke behandlet høyere bit-rate. Den funket fint på belcanto DAC 3 uten noe ''switch'' støy. Men på DP DAC 8,0 så var det ved bytte av spor ved streaming. Helt for seg selv, så er den veldig god DAC tross sin alderdom :) Ellers så bruker jeg en Topping D90 på streaming til 2 forskjellige forsterkere(anlegg). Har både Balansert og single(RCA) utganger. Mange muligheter hær. Har ellers kontaktet Mala Audio om en Hana MC som et alternativ til den gamle ortofon. Det er model Hana ML. Den har data som ohmsk belastning og utgangs- spenning nesten tilsvarende ortofonen. Da slipper man å stille så mye på RIAA trinnet.
    Marantz cd spiller går nok både analogt og digitalt til dacen. Den toppingen er for å kunne koble pc til dac siden dac ikke har usb inn. Om det i tilegg vil gi en oppgradering i lyden fra pc så gjør ingenting.

    Hana ML ja hva skal jeg si om den. Kjøpte en slik og fikk den montert er det to uker siden nå. Hadde Hana SL tidligere. Så hva skal jeg si. Har faktisk aldri spillt flere plater enn nå. Jeg håpte jo på et løft i lyden, men var ikke forberedt på det som skjedde. Løftet var virkelig stort. SL er god for all del, og var veldig fornøyd med den, men søren klype altså.

    IMG_20221210_065644.jpg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Er lav vekt på disse Hana pickupene. Bare 5g på enkelte av de. Denne Hana ML er 9,5g. Da får jeg balansert armen uten vektplate, og med den kontravekta jeg har.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er lav vekt på disse Hana pickupene. Bare 5g på enkelte av de. Denne Hana ML er 9,5g. Da får jeg balansert armen uten vektplate, og med den kontravekta jeg har.
    Ja måtte bruke spacer til SL. Nei er så fornøyd med analog riggen. Men er jækla frista til å teste ny RIAA. Har hatt noen innom den tiden jeg hadde SL, men dagens RIAA har overlevd. Hvilken RIAA bruker du?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja måtte bruke spacer til SL. Nei er så fornøyd med analog riggen. Men er jækla frista til å teste ny RIAA. Har hatt noen innom den tiden jeg hadde SL, men dagens RIAA har overlevd. Hvilken RIAA bruker du?
    Jeg bruker nå Dynamic Precision DPR 2.3 signert Rune Juul. En helt ny RIAA som han har oppgradert fra tidligere modeller m. innbygg strømforsyning og nytt kabinet. Flott handværk som også Pedal bruker. Veldig fornøyd med den :)
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg bruker nå Dynamic Precision DPR 2.3 signert Rune Juul. En helt ny RIAA som han har oppgradert fra tidligere modeller m. innbygg strømforsyning og nytt kabinet. Flott handværk som også Pedal bruker. Veldig fornøyd med den :)
    Må Google... 🙈
    Det er jo lite som er så godt som å være fornøyd med oppsettet sitt. Faller noen brikker på plass hos meg hele tiden. Har nå definitivt funnet ut at jeg er en rørmann. Så går nok tilbake til det.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Må Google... 🙈
    Det er jo lite som er så godt som å være fornøyd med oppsettet sitt. Faller noen brikker på plass hos meg hele tiden. Har nå definitivt funnet ut at jeg er en rørmann. Så går nok tilbake til det.
    Det må du bare gjøre, og rørmagi er det noe som heter:)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jaja første stopp på streaming fra PC nå. Funka som Bare det i går. Både Spotify og lagra filer fra usb disk gjennom Jriver.
    Idag så funker kun Spotify om jeg går utenom Jriver..🤔
    så feilen ligger ett eller annet sted i Jriver. Mye av poenget meg å bruke pc for min del er å kunne bruke eq til den store stygge toppen jeg har ved 70hz.

    jaja får tenke litt.. Ett eller annet er vertfall ikke som det skal.

    2 besøk i dag fra karer som skal hente noen ting som er solgt. En platespiller og noen plattformer. Så litt kaffe og musikk blir det nok.
    Så må man sette seg ned i tenke på hva man trenger til jul. hva man kan la Oda stå for og hva jeg må se og handle selv. Pepsi Max , melk ol kan jeg la Oda stå for feks.

    Blir en trivelig dag det her.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da er det tomt på den ene topphylla ved siden av platespiller...
    IMG_20221218_182213.jpg

    Perfekt plass til en fet rørforsterker..
    Har ingen i sikte enda, må få solgt noen komponenter til først.

    Origin Live Aurora Gold gikk til en hyggelig kar som skal starte med vinyl. Eller sette var julegave til dama som ønska seg en platespiller til jul. Som han sa, hu bruker den nok sikkert 10 ganger. Så to fluer en en smekk. Den var fin og ligna på de hun hadde vist han. Så hvorfor ikke kjøpe noe skikkelig med det samme...

    Oda bestillt til i morgen, så får jeg se hva som evnt er utsolgt og så dra ut å kjøpe resten av det jeg mangler til jul iløpet av uken. Note to myself, glassikring.

    Om noen har en røramp som står i veien og vil ta T+A i bytte eller innbytte så hyl ut.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hadde en musikalsk vandring i går kveld /natt og kom over denne gruppa som jeg likte godt. Er jo litt svak for kvinnelig vokal og halvtunge riff.


    Tysk symfonisk metal gruppe som har gitt ut en EP og ett album. Lite videoer å dele fra youtube.
    Hva synes dere?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da kan jula berre komme.
    IMG_20221219_211047.jpg

    Fått låne denne av en meget hyggelig kar. Tok kontakt med meg å lurte på om jeg ville låne. 👍
    2X EL34 i push pull
    Og en hel boks med smårør..
    IMG_20221219_211224.jpg


    Takketakk Trond, så håper jeg du liker dacen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Cayin med el34 rør spiller veldig bra hos meg.
    Blir spennende å prøve ut. Dette er vel den første EL34 forsterkeren jeg har hatt hjemme i eget oppsett. Skal få koblet opp i kveld når jeg er tilbake fra sykehuset.
    Kjenner jeg gleder meg skikkelig til å spille musikk med rør igjen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jobber du ikke hos Mala lengerr?
    Nei gjør ikke det. Helsa gjør det umulig for både meg og Mala å planlegge noe.
    Ser ut til at jeg går mot et meget passivt liv som ufør etterhvert.
    Jævla synd men når helsa er slik den er så er det vanskelig. Mye smerter og lite hjelp å få i helseNorge. Alt av henvisninger fra lege og kiro blir avvist.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da får vi se om denne her kan få opp humøret litt.
    IMG_20221220_184942.jpg


    En bedriten dag rett og slett. Ikke ble det noe bedre av jeg svidde av 300kr på noen såkalte salsiccia burgere, pluss kroner til burgerbrød, salat, ost, tomater og agurk.. Den dritten av en burger smakte først papp, deretter mer papp denne gangen våt papp, tilslutt kom ettersmaken som var papp pappaen papp. Maken til møkkaburger har jeg faktisk aldri vert borti. Så rett i søppla.
    Ikke bedre ble det av at ingen take away restauranter leverer opp til oss idag pga kjøreforhold. Så da tenkte jeg at jeg skulle hive meg på bussen.. Nope alle avganger fra området rundt oss.... Gjett en gang... Er kansellert.
    last ned (15).jpeg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Humøret steg betraktelig med denne EL34 forsterkeren som dirigent. Litt mindre basskontroll enn med T+A litt mindre oppløst og detaljert lyd enn med T+A men det er noe med lyden av rør jeg setter pris på. Ble bare sittende å smile utover tidlig kveld. Nå blir det opp å lytte litt mer, fått noen timer søvn.
    Pakke i posten som skal hentes, da den skal under juletreet, så er man klar til jul.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Deilig start på dsgen. Hu jeg deler bolig med har vert og er syk med feber og dritt. Jeg trodde jeg skulle få samme runda i går da jeg plutselig fikk feber og hosta fælt. Men er mye bedre i dag. Jeg har fått influensa vaksine hun har ikke det.
    Fikk brygga en deilig kanne kaffe som nytes med noen biter sjokolade og mandariner. Håper jeg slapp unna med skrekken rundt influensan.

    Pakke ble hentet igår slik at jeg kan legge noe under treet. Fra julenissen selfølgelig.

    last ned (16).jpeg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da ser det ut som om Parasound har fått ny eier. Blir intr å følge med på hva som kommer ut derfra fremover.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    2022 har for meg vert er skikkelig møkkaår. Nå går det heldigvis mot slutten og julen nærmer seg med stormskritt. Pinnekjøttet er lagt i vann og det meste er klart til en uke med god mat og noen timer på lytterommet.

    Lytterommet ja, der har jeg tilbrakt mye tid i 2022. Flere timer om dagen. Har vert god medisin på dager hvor alt har vert tungt og grått. Blir nok medisin neste år også.

    Siste julegava frå nissen ligger i posten, får finne en dag i romjula til å få henta den. Har fått influensaen med mye feber og surkling i lungene med masse hosting. Så ønsker ikke å risikere å smitte andre ved å dra ut blant folk. Trodde jeg hadde skremt den syka bort i går, men den kom tilbake idag skikkelig. Går nok snart over.

    2023 blir et spennede år. Krysser fingrene for at det blir bedre enn 2022

    FB_IMG_1671805104521.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.357
    Antall liker
    63.264
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Er visst en slu jævel den influensaen 😡 God jul og god bedring!
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Ønskjer deg ei god og fredeleg jol, og god betring. Du verkar som ein fyr som kan finna ljospunkt same kor trasig det er. Imponerande.

    Artig å følgja med på dykk som driv med hi-fi frå eit metal-utgangspunkt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Synes julenissen har vert veldig flink i år. Jaggu traff han ikke på flere av ønskene mine.
    Godt fornøyd med dagen. God mat og god drikke. Rød julebrus må vite

    IMG_20221224_223140.jpg

    IMG_20221224_223307.jpg

    IMG_20221224_223408.jpg

    IMG_20221224_223508.jpg

    IMG_20221224_223626.jpg

    IMG_20221224_223747.jpg


    Måtte opp på loftet for å spille av den ene Eleine plata. Får ta igjen de andre utover i romjulen 🤘
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Der vart du bra oppdatert på Eleine😉🎶
    Sitter selv å hører litt på de nå etter gjennomført familie jul med mye barn og voksne😊
    Deling å roe ned med litt musikk hvor lyd er organisert og ikke kaos som når det er mange barn😎
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn