Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er vel en Stevenson jeg har om jeg ikke husker helt feil. Mener jeg kjøpte den sist gang jeg hadde den snurra.

    Får la ørene bestemme...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spillt noen plater til nå på den marantz snurra. PU virker å være ok. Lyden drar ikke mot noen side selv om PU sitter som den sitter. Lydmessig så er det et godt stykke unna hovedriggen. Men den har allerede gjort jobben og grunnlaget for innkjøpet. Jeg sovna fremfor oppsettet. Og når jeg våkna så hadde den stoppa og armen gått tilbake på plass.

    Greit uansett å ha to spillere synes jeg. Bruker nok marantzen på den nyannomme platene, før jeg evnt lar de ta steget på på Origin Live riggen. Blir da å ha ei kasse med plater som kun er til marantzen etterhvert.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel putta på den andre PU som fulgte med i handelen nå. Og desverre den jvc x-1 Mk2 pickupen har nok gjort sitt. Den ble overkjørt av en ortofon 510 Mk2. Jeg trodde en stund at den marantzen var bare så mye dårligere enn Origin Live riggen.
    Men heldigvis så låter den marantzen mer som jeg husker nå.

    IMG_20220613_235259.jpg


    Får skaffe meg en ny MM PU senere. Får klare meg med den ortofonen en stund.

    IMG_20220613_230128.jpg

    IMG_20220613_225612.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mer sprell på gang...

    IMG_20220614_002048.jpg

    Til en vintage platespiller så må man jo ha en vintage EQ.. Old school stuff.

    Tok desverre ikke bilde av fremsiden, men det er en Technics SH 8055.

    Koble opp den i morgen tenker jeg.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hadde heldigvis tenkt riktig når jeg kjøpte inn denne EQ-en, var litt i tvil i går.
    Får spille litt musikk nå og se om den gjør noe negativt i loopen.
    Både RIAA og Cayin Cdt17A har både xlr og Rca ut. Så har kobla de to til ampen både via EQ og direkte. Så enkelt å sammenligne.
    Må bare nulle ut faderene.

    IMG_20220614_124743.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har gitt tråden min en lengre pause, men kjører litt på videre nå utover.

    Anlegget er det samme, ingenting nytt riktig enda, men går litt med tanker om en bedre dac eller en bedre streamer/dac. Dagsformen er såpass varierende og jeg hadde en riktig så god streamer/dac i hovedoppsettet forrige helg under åpent hus. Det gav mersmak. Så har koblet opp min streamer og det er ikke helt det samme nei.

    Åpent hus var urolig gøy å arrangere, masse masse folk som tok turen og fikk lytta til de 4 oppsettene vi hadde satt opp. Dvs 3 nye og mitt oppsett i tilegg. Håper høsten gir mulighet til mer slikt. Ut og møte folk med denne intr.

    Høstens store greie for meg er Hortenmessa, men etter 2 dager med folk her hjemme så blir det for mye for kroppen, så jeg blir hjemme. Gøteborg var også under planlegging, men nope, blir ikke det heller. Får heller dra ut å besøke folk i nærområdet.

    Åpent hus forrige helg, skikkelig gøy å få lytta til noe annet enn det som står her til vanlig. Og jeg fant ut for min del at jeg kan leve godt med noen gode stativ høyttalere. Så slettes ikke umulig det blir det når man skal sette opp lyd i ny plass å bo.

    FB_IMG_1659943290427.jpg

    Driver å prøver på å pusse opp noen småting før vi legger huset ut for salg. Det går usannsynlig tregt pga helsa. Men sakte og sikkert så blir det nok noe. Småting som ikke koster stort, men som gir et bedre inntrykk.

    Så får vi se hvor denne tråden bærer. Hva som blir lagt ut er nok sikkert mye musikk og stemningsbilder. Sånne øyeblikks bilder.

    Fant noe småjazzete musikk på en FB gruppe som jeg likte godt. Så deler den også, så får det være greit for nå.
    Screenshot_20220812_071535_com.spotify.music.jpg


    Tråden er herved åpnet igjen 🤘
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.793
    Antall liker
    5.679
    Håpar forma di vert betre! Ynskjer dykk lukke til med både salg og kjøp av nytt husvære. Ha ei god helg, Retep!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Håpar forma di vert betre! Ynskjer dykk lukke til med både salg og kjøp av nytt husvære. Ha ei god helg, Retep!
    Har håp om bedring av formen etterhvert.

    Helgen blir nok glitrende. Blir digg biff i morgen med kongelig tilbehør. Ser frem til det for å si det pent
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Selv om det har vert lite aktivitet i tråden en stund, så har det vært mye tid brukt på musikk oppe i hula. Svært mye egentlig og der som er så utrolig trivelig er jo at jeg storkoser meg med musikk fra vinyl, cd og streaming. Koblet bort streaming for en stund siden for å prøve livet med kun fysisk media og det går virkelig godt an.
    Litt tungvint noen dager innimellom så streaming er tilbake.

    Etter at jeg fikk på plass rørampen så fallt ting bare skikkelig på plass for meg. Låter det perfekt, nope det gjør det ikke, men det låter så underholdene som aldri før.. Litt ekstra rundt 70hz har jeg som på noen låter gjør det litt mørktklingende. Men med stort sett alt av musikk og kanskje spes rock og metal så gjør de 3-4db ikke noe spesiell negativt. Life is good når jeg sitter der oppe

    Musikk ja, er litt på reise om dagen. Er så mange sjangere jeg ikke hører noe særlig på. En av de er Country. Fremdeles ingen favoritt, men det har sine gode sider det også. Fått mye gode lister på et par FB grupper som jeg spiller litt ifra.
    Klassisk er en annen sjanger som har fått lite oppmerksomhet fra meg tidligere. Nå derimot så spilles det jevnt og trutt. Oppdager stadig nye sider ved musikken, som egentlig er skikkelig gøy. Innenfor klassisk så har jeg ingen favoritt komponist, men liker nok de rolige og enkle mer enn de avanserte og store. Så kom gjerne med tips om noen har noen på lager

    Uten mat og drikke duger Peter ikke så får vel lage noe av det som står i skap rundt om.
    FB_IMG_1658055139331.jpg


    Så får jeg vel feire 31års dagen til dette albumet senere
    FB_IMG_1657014240742.jpg


    Så får jeg håpe det blir bedre enn det gikk for Eric...
    FB_IMG_1656858934609.jpg
     

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    692
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Gilja
    Selv om det har vert lite aktivitet i tråden en stund, så har det vært mye tid brukt på musikk oppe i hula. Svært mye egentlig og der som er så utrolig trivelig er jo at jeg storkoser meg med musikk fra vinyl, cd og streaming. Koblet bort streaming for en stund siden for å prøve livet med kun fysisk media og det går virkelig godt an.
    Litt tungvint noen dager innimellom så streaming er tilbake.

    Etter at jeg fikk på plass rørampen så fallt ting bare skikkelig på plass for meg. Låter det perfekt, nope det gjør det ikke, men det låter så underholdene som aldri før.. Litt ekstra rundt 70hz har jeg som på noen låter gjør det litt mørktklingende. Men med stort sett alt av musikk og kanskje spes rock og metal så gjør de 3-4db ikke noe spesiell negativt. Life is good når jeg sitter der oppe

    Musikk ja, er litt på reise om dagen. Er så mange sjangere jeg ikke hører noe særlig på. En av de er Country. Fremdeles ingen favoritt, men det har sine gode sider det også. Fått mye gode lister på et par FB grupper som jeg spiller litt ifra.
    Klassisk er en annen sjanger som har fått lite oppmerksomhet fra meg tidligere. Nå derimot så spilles det jevnt og trutt. Oppdager stadig nye sider ved musikken, som egentlig er skikkelig gøy. Innenfor klassisk så har jeg ingen favoritt komponist, men liker nok de rolige og enkle mer enn de avanserte og store. Så kom gjerne med tips om noen har noen på lager

    Uten mat og drikke duger Peter ikke så får vel lage noe av det som står i skap rundt om. Vis vedlegget 841091

    Så får jeg vel feire 31års dagen til dette salbumet senere
    Vis vedlegget 841092

    Så får jeg håpe det blir bedre enn det gikk for Eric...
    Vis vedlegget 841095
    Har alltid spilt mest hard rock å metal selv.Men for noen år siden begynte jeg å utforske country å singer/songwriter sjangeren litt extra. Ble mildt sakt overrasket over alt jeg hadde gått glipp av. Liker den sjangeren meget godt idag,å blir mye spilt. Favoritten er og blir hardrock og metal,men veldig bra å utvide horisonten litt😁😁👍
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har alltid spilt mest hard rock å metal selv.Men for noen år siden begynte jeg å utforske country å singer/songwriter sjangeren litt extra. Ble mildt sakt overrasket over alt jeg hadde gått glipp av. Liker den sjangeren meget godt idag,å blir mye spilt. Favoritten er og blir hardrock og metal,men veldig bra å utvide horisonten litt😁😁👍
    Mye det samme hos meg. County kryper sakte men sikkert innunder huden på meg. I vertfall noen låter og artister. Og det er definitivt mye god musikk utenfor rock og metal verdenen også. Selv om det er det jeg fremdeles spiller mest av.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Joda ble sittende utover natten med Metallica. Feira 31 års jubileumet til Metallica albumet, kanskje merevkjent som the black album. Har en boxset på lp med mye ekstra innhold som jeg ikke har fått spillt. Vel i natt ble de det. En del kule live opptak.

    Dagen i dag blir nok brukt på Jessheim. Er slike Jessheimdager i helgen og mat er jo en lidenskap jeg har. Så idag skal jeg spise meg igjennom noen food trucks.
    BTEJActg.jpeg

    Håper på flere spennde smaker. Pleier å være det.

    Gikk også igjennom den lille platesamlingen jeg har. Fant noen plater og boxs sets som jeg aldri har spillt. Tenker jeg får legge de ut så noen andre kan få glede av de. Fant også 3 stk orginal førstepress av Metallica -... And justice for all. Så blir nok en annonse i løpet av helgen.
    Generelt rydde opp litt. Har endel komponerer også som fortjener bedre liv enn å stå i en hylle. Så har jeg litt å sysle med denne helgen også. Får også besøk i hula i morgen. Skal hjelpe en kar med feilsøking på en platespiller. Han har mye brum på den. Så blir å koble opp en ny PU til han ol. Senere kommer det en kar til og skal hjelpe meg med en blindtest. Så det skjer noe vertfall i helgen.

    Fant et morsomt bilde på FB i går.
    FB_IMG_1660347934876.jpg


    Tenker jeg innfører noen morsomme bilder eller sitat fra FB her i tråden etterhvert. Skal prøve å holde det til musikk eller hifi

    Dere får ha en meget trivelig helg.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.667
    Antall liker
    7.746
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Musikk ja, er litt på reise om dagen. Er så mange sjangere jeg ikke hører noe særlig på. En av de er Country. Fremdeles ingen favoritt, men det har sine gode sider det også. Fått mye gode lister på et par FB grupper som jeg spiller litt ifra.
    Klassisk er en annen sjanger som har fått lite oppmerksomhet fra meg tidligere. Nå derimot så spilles det jevnt og trutt. Oppdager stadig nye sider ved musikken, som egentlig er skikkelig gøy. Innenfor klassisk så har jeg ingen favoritt komponist, men liker nok de rolige og enkle mer enn de avanserte og store. Så kom gjerne med tips om noen har noen på lager
    Så bra du får brukt hula Peter, det gir virkelig påfyll 👍🏻 Nyttig også å utfordre horisonten sjangermessig siden man ofte kan oppdage låter som gir en helt nytt «syn» ift det man tidligere har hørt.

    Begynte selv å utforske klassisk litt mer for et år tilbake, og jeg liker også litt enkle og lystige komposisjoner.

    Kan anbefale dette albumet:
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så bra du får brukt hula Peter, det gir virkelig påfyll 👍🏻 Nyttig også å utfordre horisonten sjangermessig siden man ofte kan oppdage låter som gir en helt nytt «syn» ift det man tidligere har hørt.

    Begynte selv å utforske klassisk litt mer for et år tilbake, og jeg liker også litt enkle og lystige komposisjoner.

    Kan anbefale dette albumet:
    502 bad gateway er en ny komponist for meg... 😂
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser den plutselig ble riktig den linken. Skal sjekke den ut i kveld. Takker for tips
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har man hatt første besøk. En Technics platespiller som støya noe helt jævlig.
    Fikk den faktisk helt i orden igjen. Så da håper jeg at det blir en ny en hekta på vinyl den kommende tiden. Gøy å utfordre seg selv litt,

    Dagens morsomme fra FB blir denne

    FB_IMG_1660378342265.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Etter å ha sett på den technics platespilleren så dro jeg ned til en kompis for å teste en nettverkswitch i hans oppsett. Jeg streamer ikke så mye så jeg har ikke noen god rigg å teste den på. Men hos meg er det betydelige forskjeller.

    Nede hos kompisen ble vi lettere forundret over hvor stor forskjell det var med og uten switch tilkoblet systemet. Det var ikke slik at man måtte konsentrere seg for å høre at det ble betydelig bedre. Akkurat det samme som skjer hos meg. Skal teste litt mer i dag for å høre om det blir det samme idag.

    Skikkelig gøy å teste en slik en i eget oppsett. Er veldig glad for at jeg ikke satser noe på streaming og at jeg derfor holder meg til vinyl og cd. For om jeg hadde streamet mye, så måtte jeg nok ha hatt en slik boks. Jeg får vurdere en slik en senere.

    Ellers så vil dagen gå med til å klippe plen. Slike ting som mange tar forgitt eller kun er kjedelig er for meg et lite mareritt. Plenklipper og krykker er søren ikke enkelt. Pleier å sette klipper på laveste hastighet og teipe opp dødmann hendelen, så krykke meg etter veien. En og en runde rundt huset. 😁 Naboene tror jeg er gal når jeg holder på men tror ikke jeg er det.

    Ellers så er det nok et klokt valg å droppe Horten i år. Mulig jeg tar en en dagers. Kommer veldig an på dagsformen. X fingrene for at det går i orden. Er ei uke siden åpent hus var ferdig og har fremdeles ikke kommet meg helt etter de dagene. Så må nok være mer forsiktig fremover.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Rundetid på 9min. Ny rekord. Så 20 min pause. Rekker plenen før vannet åvenifra kommer. 👍
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Ellers så vil dagen gå med til å klippe plen. Slike ting som mange tar forgitt eller kun er kjedelig er for meg et lite mareritt. Plenklipper og krykker er søren ikke enkelt. Pleier å sette klipper på laveste hastighet og teipe opp dødmann hendelen, så krykke meg etter veien. En og en runde rundt huset. 😁 Naboene tror jeg er gal når jeg holder på men tror ikke jeg er det.
    Er det ingen ungdommer i nærheten som trenger en 100-lapp eller to, som kan hjelpe deg? :unsure:
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er det ingen ungdommer i nærheten som trenger en 100-lapp eller to, som kan hjelpe deg? :unsure:
    Jeg har faktisk vert rundt å spurt, men neida. De er enten for små eller så gidder de ikke.

    Spurte to gutter i går ettermiddag /tidlig kveld. Tipper de var 13-14 år. Om de ville tjene noen penger. 350kr for å klippe plen. Tar vanligvis ca 20-25min.

    Nei det gadd de ikke. Var svaret. Snart ferdig nå. Så blir ei stund til neste gang.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.814
    Antall liker
    38.468
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har faktisk vert rundt å spurt, men neida. De er enten for små eller så gidder de ikke.

    Spurte to gutter i går ettermiddag /tidlig kveld. Tipper de var 13-14 år. Om de ville tjene noen penger. 350kr for å klippe plen. Tar vanligvis ca 20-25min.

    Nei det gadd de ikke. Var svaret. Snart ferdig nå. Så blir ei stund til neste gang.
    Helt utrolig :( en får ikke ungdommen til å gjøre noe som helst lenger

    mvh
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Synes egentlig det er litt underlig ja at det skulle være så vanskelig å få hjelp. Mulig 350kr ikke var nok for 25min arbeid..? Eller at ungdommen har et annet forhold til penger enn det jeg har.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Hvis du skulle bli boende kunne du eventuelt investert i en robotklipper. 🤖 🚣‍♂️
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er det noen som leser tråden min som vet hvor jeg kan levere en Nespresso kaffemaskin for reparasjon. Ikke si nespresso for de er ikke veldig hjelpsomme siden maskinen er over garanti tid.

    Har hørt ned Power.no og der blir jeg henvist til Nespresso.

    Maskinen lekker og tar sikringen. Tipper det er noe så enkelt som en pakning el noe som er gåen. Liker ikke den kast og kjøp ny mentaliteten som det virker som er veldig vanlig.. Ny maskin med lik størrelse er ca 3000kr. Ikke veldig keen på å kjøpe ny.

    Tips til verksted el sørvice person. Betaler for sørvice er ikke garanti sak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn