Respons og Reidar Perssons Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gson

    Medlem
    Ble medlem
    31.03.2020
    Innlegg
    32
    Antall liker
    76
    Sted
    Kristianstad
    Hvorfor skal alle med teknisk intresse og audiofile, ha behov for dette.
    spørsmålene dine er det jo et svar på. Det er byttet til en annen mellomtone som gjør at disse forandringene i dempingen for bassen kan utføres.
    Med scanspeak mellomtonen må demmpingen være som den er, For å få best mulig overgang fra bass til mellomtone.
    Med ny mellomtone kan delefrekvensen ha blitt forandret på, som gjør att demmpingen også må gjøres noe med.
    Precis vad jag tänkte. 👍
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel en grunn for produsenten å ikke gi ut for mange detaljer om endringer. Det er mange nok som har "lånt" av Perssons konstruksjoner tidligere.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er vel en grunn for produsenten å ikke gi ut for mange detaljer om endringer. Det er mange nok som har "lånt" av Perssons konstruksjoner tidligere.
    Nope!
    Reidar har aldri holdt tilbake noe om sine konstruksjoner - sånt gir tillit. Driverne er vel heller ikke spesialproduserte for han, så vidt jeg vet. Ei heller har han vel noen form for innbakt eller skjult hemmelighet - tvert i mot - hans "hemmelighet" er å ikke å gi seg før han selv er fornøyd. Dette, på et "akustisk konsept" (pyramideformen + viskoelastisk dempesjikt) han ikke viker fra - finnes vel ikke en eneste produsent som er så tro mot det som fungerer best.

    Reidar forsøker kun å gjøre det gode bedre, og om mulig enda litt bedre. Ikke en eneste bedriftseier, -utvikler, -økonomiansvarlig eller andre som ødelegger for denne svensken, han forsøker bare lage det beste ut i fra sine egen iboende erfaring og sin egen visjon om best mulig lyd - respekt!!!

    Eneste (seriøse) aber jeg har hørt mot Reidars konstruksjoner er at det kanskje kunne spille litt høyere/kraftigere. Som igjen betyr større konstruksjon - større konstruksjon igjen bakdeler innenenfor det Reidar har som målsetning - spille bra i folks stuer/lytterom. Vi ser det jo ofte det motsatte på messer - gigant høyttalere til gigantsummer ! Men, låter det like bra i ei stue hjemme hos folk, som under en demo i en stor konferansesal på et messe-hotell?
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    766
    Antall liker
    108
    Sted
    Bærum
    Dette blir litt merkelig synes jeg. Jeg har sagt at det her på siden er mange Audiofile med teknisk interesse, og at informasjon som jeg etterspør kan være nyttig for flere enn meg. Har selvsagt ikke påstått noe om at alle andre har behov for det. (Ref. " Hvorfor skal alle med teknisk intresse og audiofile, ha behov for dette. ")

    Dette er tråden "Respons og Reidar Perssons Venner". Hva kjennetegner venner? Jo, bl.a. at man er åpen, ærlig og direkte. Og spør når man lurer på noe. Og får ærlige svar. Har sagt det flere ganger, og sier det gjerne igjen, hatt Respons høyttalere og intet annet over 15 år nå, og er veldig fornøyd. Nettopp derfor følger jeg med på utviklingen, og spør når jeg lurer på noe. Og dette må jo være stedet for det.

    Denne tråden må ikke bli slik at spørsmål tolkes som negativ kritikk. Vi har da intet å forsvare vi som er brukere her inne? Vi er vel vanlige kunder som handler til vanlige priser. Har man interesser utover det, er ambassadør for produktene, får rabatter andre ikke får etc. så regner jeg jo med at det opplyses om det slik at det avklares for alle at man ikke er kommersiell nøytral.

    Som noen kanskje vil huske hadde jeg en dialog med importøren for en tid tilbake rundt den nye lille høyttaleren. Spørsmålet var hvorfor pyramide-designet ikke ble brukt. Det tok litt tid før saken ble avklart, men den ble ryddig avklart etter litt fram og tilbake med at importør avklarte at hensikten ikke var å lage best mulig mini-høyttaler, men å vise hvor god en liten høyttaler kan bli under den selvpåførte begrensningen et LS3/5A type kabinett innebærer. Helt OK selvsagt. Og antagelig av interesse for andre enn meg.

    Jeg tror alle seriøse produsenter og importører synes det er spennende og flott med oppegående kunder som både stiller vanskelige og kritiske spørsmål. Da får de en sjanse til å utdype og forklare. Noe jeg håper og tror de begge setter pris på. Vi må også kunne forvente seriøse svar på spørsmål som kan tolkes som undrende rundt f.eks. prising. Om noen spør " står prisen på innmaten i forhold til prisen på oppgraderingen?" Så må vi kunne forvente at produsent/importør svarer saklig på det, selv om spørsmålet kan tolkes som en kritisk antagelse om at her er det gode marginer. Utviklingskostnader er også relevant i dette.

    Da håper jeg at jeg har gjort meg forstått og at denne fine Venne-tråden har plass til alle saklige kommentarer og spørsmål, alt med sikte på enda større musikkopplevelse i heimen i tiden som kommer.
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg anntar du refererer til mitt utsagn her. (Hvorfor skal alle med teknisk intresse og audiofile, ha behov for dette) det var mytet på dem som ikke har disse høytalerene i sitt eie. Da ser jeg ingen grunn til att dem trenger å vite dette heller. Når det gjelder magna musicum, tror jeg etter ryktene å dømme gjekk det siste parret ut fra produsent, her for leden. Det skal lages en ny høytaler med alt dette nye, som du er ute etter. Da vil all teknisk data på disse ligge på Andervik Audio sin nettside.
    Når det er snakk om oppgradering kan verken produsent eller Andervik Audio sette en fast pris på dette,før dem vet hvilken model /type Respons høytaler, som skal oppgraderes.
    Jeg henvente meg til Andervik Audio og fikk en pris på oppgradering av mine Respons høytalere. Jeg takket ja til oppgraderingen med en gang.
    Jeg har hatt Respons høytalere i 30År og det kommer jeg forsatt til å ha, to the End 😀
     
    Sist redigert:

    hifirutger

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2014
    Innlegg
    43
    Antall liker
    54
    Sted
    Gothenburg
    Låt mig klargöra några saker:
    Ratio är den bästa möjliga lösningen med en 5 tummare och diskant enligt Reidar.

    Jag har haft Respons i 20 år och kan ställa vilka frågor som helst. Men om jag så haft Respons i 40 år innebär inte det att jag har rätt till att få veta hemligheter.
    Alla svar kan heller inte ges. Helheten är större än summan av delarna som Aristoteles uttryckte det.
    Mvh,
     

    Hjortulf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2010
    Innlegg
    111
    Antall liker
    28
    Torget vurderinger
    2
    Hei, det skrives her av Geiren at Magna Musicum skal fases ut? Stemmer dette, kan importør bekrefte? Mvh Øyvind
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Ja. Tror det var et prøveprosjekt for utvikling av den nye høytaleren som kommer.
    Magna Musicum Blir faset ut.
    Dette er ikke helt riktig Geir.
    Den nye mellomtonen er ikke et prøveposjekt, men en av endringene som er gjort i den den nye utgaven Magna Musicum Signature.
    Det vil være mulig å oppdatere eksisterende Magna Musicum til Signature.
    Hvor lenge Magna Musicum Signature lages avgøres av etterspørselen.
     
    Sist redigert:

    Hjortulf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2010
    Innlegg
    111
    Antall liker
    28
    Torget vurderinger
    2
    Den er god! Vet man når oppgraderingen blir tilgjengelig og evt pris? Mvh Øyvind
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Den er god! Vet man når oppgraderingen blir tilgjengelig og evt pris? Mvh Øyvind
    Oppdatering er tilgjengelig når korona tillater det, og det passer inn tidsmessig. Den enkelte må kontakte meg direkte for pris. Den vil variere avhengig av hvilken utgave av høyttaleren en har.
     

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    12
    Ratio Auream :Da er jeg blitt eier av et par av disse, og er vel da "berettiget" til å delta i forumet.... Vel, jeg er akkurat begynt å spille de inn, men første inntrykket er imponerende. Små høytalere - men stor lyd. Jeg er av den eldre garde og har hatt et utall oppsett i min tid, av høytalere div. Spendor og Harbeth, Dynaudio, Martens, Burmester, B&W, Zu Audio, m.fl. Det er selvsagt ikke mulig å sammenligne lyden fra de ulike høytalerne - primært pga. forskjellig elektronikk og tidsforskjell i mitt tilfelle. Men jeg er overrasket over hva de får til - og bassen er ikke til å kimse av! Som kilde bruker jeg nå Naim Nova og Rega P6 fullt oppgradert med alt fra Groover Tracer, samt Hana SL PU. Kan ikke si annet at denne komboen lyder flott. (Har også et par Harbeth 7ES-3 40 Th anniversary som muligens blir solgt til fordel for gulvstående Respons høytalere om jeg "faller" for Persons lyd, da jeg skal ha to oppsett i det videre......).
     

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    12
    Ratio Auream :Da er jeg blitt eier av et par av disse, og er vel da "berettiget" til å delta i forumet.... Vel, jeg er akkurat begynt å spille de inn, men første inntrykket er imponerende. Små høytalere - men stor lyd. Jeg er av den eldre garde og har hatt et utall oppsett i min tid, av høytalere div. Spendor og Harbeth, Dynaudio, Martens, Burmester, B&W, Zu Audio, m.fl. Det er selvsagt ikke mulig å sammenligne lyden fra de ulike høytalerne - primært pga. forskjellig elektronikk og tidsforskjell i mitt tilfelle. Men jeg er overrasket over hva de får til - og bassen er ikke til å kimse av! Som kilde bruker jeg nå Naim Nova og Rega P6 fullt oppgradert med alt fra Groover Tracer, samt Hana SL PU. Kan ikke si annet at denne komboen lyder flott. (Har også et par Harbeth 7ES-3 40 Th anniversary som muligens blir solgt til fordel for gulvstående Respons høytalere om jeg "faller" for Persons lyd, da jeg skal ha to oppsett i det videre......).
    Hei igjen. Jeg kjøpte høytalerne uten å ha hørt dem eller andre av Persons, men på omtale og nysgjerrighet. Nå har jeg spilt ca 20-
    timer, og inntrykk begynner å ta form. Fire innspillinger som krever litt; Led Zeppelins «moby dick», en fantastisk trommesolo, Nina Hagens «african reggae» ,Leonard Cohens «If you want it darker» samt Dylans «man in the Black coat» viser at disse takler spennvidde musikalsk. Først og fremst perspektiv og dybde i lydbildet, samt veldig engasjerende. Og bass/bunn i lydbilde imponerer meg. Nå er ikke jeg ekspert på området, men jeg har hørt en del opp gjennom årene og det er selvsagt min egen lytteopplevelse. Gleder meg til fortsettelsen!
     

    Bamboos

    Medlem
    Ble medlem
    27.09.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    47
    RMM 1.jpg


    Respons Magna Musicum med sista uppgraderingen!
    Nya mellanregister, filtret uppdaterat och numera placerat på bottenplattan. Viktbalanserat på 3 punkter.

    Det är en rejäl uppgradering och det spelar än mer homogent. Basen är klart tightare samtidigt som den självklara tyngden finns kvar.

    Röster är klart tydliga med ruskigt fin närvaro.
    RMM 2.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vis vedlegget 722761

    Respons Magna Musicum med sista uppgraderingen!
    Nya mellanregister, filtret uppdaterat och numera placerat på bottenplattan. Viktbalanserat på 3 punkter.

    Det är en rejäl uppgradering och det spelar än mer homogent. Basen är klart tightare samtidigt som den självklara tyngden finns kvar.

    Röster är klart tydliga med ruskigt fin närvaro. Vis vedlegget 722763
    Hva med selve "soundet" på mellomtonen - noe mer å si om dette i forhold til den forrige versjon (som var såååååå bra)?
    Er det to basspoerter eller sitter den ene oppe på baksiden slik bildet viser?
     

    Bamboos

    Medlem
    Ble medlem
    27.09.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    47
    Alltid svårt att beskriva ljud tycker jag. Den gamla versionen av mellanregister låter också bra. Men detta är klart bättre med mer närvaro, bättre attack och luftighet.
    Basreflexen fram är kvar på samma sätt som tidigare. Den lilla porten bakåt är dedicerad mellanregistret.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Er Respons fan og hadde Art i 10 år, og et av alternativene ved bytte av høyttalere har vert Magna Musicum. For meg har har magien som disse høyttalerne gir musikken mye å gjøre med Scan Speak elementene. Høyttalerne jeg har eid/eier/vil eie har alle Scan Speak elementer, så at Reidar nå bruker andre mellomtone elementer gjør meg skeptisk, dessverre. Nå har ikke jeg hørt SB Acoustics elementer produsert i Indonesia, men for meg er dette turn off.....
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man som produsent av høytalere gifter seg med komponentleverandører så er du allerede veldig begrenset. Hvis Persson bytter leverandører kan du være sikker på det har en mening. Han har gjort det mange ganger før, etter behov.
     

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    12
    Hei igjen. Jeg kjøpte høytalerne uten å ha hørt dem eller andre av Persons, men på omtale og nysgjerrighet. Nå har jeg spilt ca 20-
    timer, og inntrykk begynner å ta form. Fire innspillinger som krever litt; Led Zeppelins «moby dick», en fantastisk trommesolo, Nina Hagens «african reggae» ,Leonard Cohens «If you want it darker» samt Dylans «man in the Black coat» viser at disse takler spennvidde musikalsk. Først og fremst perspektiv og dybde i lydbildet, samt veldig engasjerende. Og bass/bunn i lydbilde imponerer meg. Nå er ikke jeg ekspert på området, men jeg har hørt en del opp gjennom årene og det er selvsagt min egen lytteopplevelse. Gleder meg til fortsettelsen!
    Hei igjen; nå lysner det i skogen! Nærmer meg innspilling100t. Nå litt bass/live kommentar; har lyttet til Amy Winehouse at the BBC, vinyl, med 50 (av 100) på volum, dvs. relativt høyt, og de holder grepet svært så bra, og går dypt til størrelsen å være. Live-opplevelsen er strålende, kunne gjerne vært på konsertene! Nå har jeg ikke det beste lytterommet, så med forbedringer der høres dette fortsatt veldig lovende ut! Forøvrig Amy på det beste...
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Er Respons fan og hadde Art i 10 år, og et av alternativene ved bytte av høyttalere har vert Magna Musicum. For meg har har magien som disse høyttalerne gir musikken mye å gjøre med Scan Speak elementene. Høyttalerne jeg har eid/eier/vil eie har alle Scan Speak elementer, så at Reidar nå bruker andre mellomtone elementer gjør meg skeptisk, dessverre. Nå har ikke jeg hørt SB Acoustics elementer produsert i Indonesia, men for meg er dette turn off.....
    Det er ikke mange av den originale besetningen av Scanspeak igjen i Scanspeak. SB Acoustics ble startet av ingeniører fra Scanspeak. Kvalitet og teknologimessig så ligger ikke SB Acoustics tilbake for verken Scanspeak eller Seas.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Det er ikke mange av den originale besetningen av Scanspeak igjen i Scanspeak. SB Acoustics ble startet av ingeniører fra Scanspeak. Kvalitet og teknologimessig så ligger ikke SB Acoustics tilbake for verken Scanspeak eller Seas.
    Det kan en jo mene, men Scan Speak elementer er laget i Danmark, SB Acoustics sine er produsert i Indonesia....
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men det har ingenting med kvalitet å gjøre. SB Acoustics har vist i en årrekke at de har full kontroll på kvaliteten. Faktisk så har jeg hørt om mere problemer i diy-forum med Scanspeak enn jeg har om problemer med SB Acoustics. Tror til og med det er nevnt i denne tråden om løsnet oppheng på en Scanspeak 15W.
    Her er målt forvrengning under samme forutsetninger for SB Acoustics SB15MFC-8 og Scanspeak 15W8530. Brukt som mellomtone så er det veldig lite forskjell i målt forvrengning. Den ene er litt bedre i nedre mellomtone mens den andre er litt bedre i øvre.

    Misforstå meg rett, jeg er verken eier av Responshøyttaler eller forkjemper for SB Acoustics, men som ivrig diy-er så har jeg stor respekt for Reidar Persson som designer og ingeniør. Så når han kommer med en oppgradert versjon så virker det litt forhastet å trekke konklusjonen at den ikke er like god som den gamle pga at han bruker SB Acoustics i stedet for Scanspeak.


     

    Gson

    Medlem
    Ble medlem
    31.03.2020
    Innlegg
    32
    Antall liker
    76
    Sted
    Kristianstad
    Jag tror att: eftersom han använder mellanregistret som bas i den nya stativaren så provade Konstruktören detta.. i MM
    Han erbjuder folk en "uppdatering" för den som vill. Eftersom Magna Musicum kommer sluta att tillverkas så handlar det nog inte om pengar..
    Och om det är en uppdatering är upp till var och en..
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Mmmm, jeg elsker fisk. Beste jeg vet. Griller fisk i hvert fall tre ganger i uka - året rundt. Kveite, lysing, uer, piggvar, slettvar, bergflyndre, brosme, lange og, som her, tunfisk er noen av favorittene.
    Selvfølgelig hører vi på en hel opera via verdens beste fiskekasser og DP-forsterker mens vi spiser!
    20210511_200420.jpg
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Og sånn, by the way, så er Respons helt greie å ha med å gjøre, både mht plassering, spredning og krav til forsterker. De har en svært jevn og snill impedanskurve, og er middels effektive. Ca. 85-86 dB med 'en watt inn. Andre høyttalere er ikke mer lettdrevne med mindre de har flere elementer som dekker samme frekvensområde (gir mer "søl" og lavere impedans eller har kjempestore og lette elementer for mellomtone og bass (dårligere egenskaper i alle parametre bortsett fra å spille høyt med lite membranvandring) eller setter en parafintrakt foran elementet (mer lydtrykk og direktivitet på bekostning av en rekke andre typer forvrengning/farging.
    Summa summarum kan man bruke Respons med den type forsterker man liker eller tror på (DP-menigheten, he he).
    Jeg tror selv en stor integrert japansk pusekatt med liten strømkapasitet og to mos-fet'er per kanal går helt fint.
    Har dog ikke hørt eller sett noen som bruker single ended rør med Respons, forståelig nok. Litt kraft bør de ha.
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    12
    Og sånn, by the way, så er Respons helt greie å ha med å gjøre, både mht plassering, spredning og krav til forsterker. De har en svært jevn og snill impedanskurve, og er middels effektive. Ca. 85-86 dB med 'en watt inn. Andre høyttalere er ikke mer lettdrevne med mindre de har flere elementer som dekker samme frekvensområde (gir mer "søl" og lavere impedans eller har kjempestore og lette elementer for mellomtone og bass (dårligere egenskaper i alle parametre bortsett fra å spille høyt med lite membranvandring) eller setter en parafintrakt foran elementet (mer lydtrykk og direktivitet på bekostning av en rekke andre typer forvrengning/farging.
    Summa summarum kan man bruke Respons med den type forsterker man liker eller tror på (DP-menigheten, he he).
    Jeg tror selv en stor integrert japansk pusekatt med liten strømkapasitet og to mos-fet'er per kanal går helt fint.
    Har dog ikke hørt eller sett noen som bruker single ended rør med Respons, forståelig nok. Litt kraft bør de ha.
    Hei : Jeg har nå solgt min Naim Nova og ser etter ny forsterker til Respons Ratio Auream. Nova var svært en god match imo, men jeg ønsker å ha separat forsterker og streamer også etter å ha testet NAD M33 og ECI 6DX MKII, som begge var gode - men ikke vesentlig bedre enn Nova. Var forøvrig ikke helt imponert over riia-trinet til M33, min gamle IFI iPhono2 er vel så god (har MC PU). Men det jeg gjerne kan få tips til er forslag til forsterker/streaming løsning. Har erfaring med Primaluna Dialog Premium, Luxman 590 MK2 og Hegel H390 m.fl., av rene streamere Lumin D2 og IFI Pro iDSD (hvor sistnevnte var å foretrekke). Stiller nå på "bar bakke", men Responsene skal beholdes. Og - eldre produkt er helt ok - har erfart at mine gamle Nikko TRS 600 og Aura Note Premier også kan levere - men ikke på det nivået Ratio Aueam fortjener. Anyone?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Hei : Jeg har nå solgt min Naim Nova og ser etter ny forsterker til Respons Ratio Auream. Nova var svært en god match imo, men jeg ønsker å ha separat forsterker og streamer også etter å ha testet NAD M33 og ECI 6DX MKII, som begge var gode - men ikke vesentlig bedre enn Nova. Var forøvrig ikke helt imponert over riia-trinet til M33, min gamle IFI iPhono2 er vel så god (har MC PU). Men det jeg gjerne kan få tips til er forslag til forsterker/streaming løsning. Har erfaring med Primaluna Dialog Premium, Luxman 590 MK2 og Hegel H390 m.fl., av rene streamere Lumin D2 og IFI Pro iDSD (hvor sistnevnte var å foretrekke). Stiller nå på "bar bakke", men Responsene skal beholdes. Og - eldre produkt er helt ok - har erfart at mine gamle Nikko TRS 600 og Aura Note Premier også kan levere - men ikke på det nivået Ratio Aueam fortjener. Anyone?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn