Respons og Reidar Perssons Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.390
    Sted
    Under stjernene
    Kunne godt ha tenkt meg en oppgradering også av mellomtone og bass, diskanten ble oppgradert på messa i Horten 2019.
    Kommer ikke til å hoppe av i svingen, kjøpte mine første Respons høyttalere en gang mellom 85-90 og har ikke sett noen grunn til å bytte til et annet merke.
    Artist er i tillegg til å forsvinne lydmessig i rommet det peneste jeg noen gang har sett av høyttalere. Når jeg i tillegg er i mål med utstyret så sier det seg selv at høyttalerne blir stående.
    Det samme gjelder phono, bal, høyttalerkablene og racket.
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Ja, det var synd. Selvsagt vil herrene P og A gjerne selge flest mulig av den nye modellen med 8-tommere, men de bør huske at audiofiler kan være "touchy" personer. Hvis de må selge Artist´ene sine for å "henge med", så er det alltids en fare for at de hopper av i svingen...
    Mellomtonen som brukes i Magna Musicum Signature vil ikke fungere optimalt i Grand Artist pga det mindre volumet i kabinettet. Da den ikke vil fungere optimalt i Grand Artist vil dette ikke bli tilbudt som oppdatering.

    Grand Artist er en glimrende høyttaler og mellomtonen som står der fungerer utmerket. Det er mulig å oppdatere den med den samme diskanten som i Magna Musicum. Dette løfter gjengivelsen på denne allerede svært gode høyttaleren. Korona har foreløpig satt kjepper i hjulene for oppdateringer i Norge, men vi håper det endrer seg snart.

    Den nye høyttaleren, som er under utvikling, vil bli en mer kostbar høyttaler enn Grand Artist, og er sånn sett ikke en arvtager til denne.

    Respons ved Reidar Persson er ekstremt fleksibel og serviceinnstilt når det gjelder oppgraderinger. Du kan komme med en 30 år gammel høyttaler og den vil bli oppdatert om du ønsker det. Oppgraderingene utføres også til veldig fornuftige priser. Det er ingen andre høyttalerprodusenter i som tilbyr den typen service til eksisterende kunder.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.771
    Torget vurderinger
    1
    Der er Reidar og Audiovector like, synes det er flott med produsenter som ikke spyr ut flere modeller mellom hvert 1-2 år men heller tilbyr oppgraderinger til fornuftige priser.
     

    pson

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2013
    Innlegg
    20
    Antall liker
    31
    Sted
    Östersund
    Magna Musicum VS Ratio Auream
    Nu har jag varit och lyssnat på båda högtalarna på samma ställe och med samma musik och öron.
    Alla vet att den stora högtalaren är otrolig bra och ger oss allt vi önskar, trodde vi,,,
    Men efter min lyssningsstund hos Nils-Gunnar på Jämtljud så kan jag bara konstatera att den lilla högtalaren låter fantastiskt bra och detta hörs direkt bara efter några få sekunders lyssning.
    Bättre allt där uppe, Klarare ljud och bättre separation och bara allt bättre. Lägg där till en bredare och djupare ljudbild och vad många säger en svartare bakgrund,
    Hur detta är möjligt vet bara Reidar,
    Men den stora är inte dålig utan bara steget efter just nu.
    Corona måste besegras snabbt för mitt måste ha begär är maxat till bredden.
    Jag hoppas Reidar tar fram ett pris för uppgradering och börjar samla ihop alla beställningar som kommer att ramla in när vi lyssnat på dessa underverk.
    Så jag uppmanar er alla att så snart Corona besegras lyssna och beundra dessa underverk
    Jag vill också tacka för lyssningsstunden hos Jämtljud i Östersund
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg er fan av Reidars høyttalere, har vært det over flere tiår. Men, jeg klør meg i huet så det nesten gjør vondt, over hvordan denne nye mellomtonedriveren kan spille bedre enn den som fra før av sitter i toppmodellen. Fordi jeg oppfatter den nye til å være en SB Acustic driver, hvor tester av den ikke en gang rangerer den til knærne av dagens iboende ScanSpeak driver. Men, stoler på at Reidar vet hva han gjør - alt kan heller ikke logisk forklares på denne jord.
     

    hifirutger

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2014
    Innlegg
    44
    Antall liker
    56
    Sted
    Gothenburg
    Det är inte ens en av de dyrare mellanregistren från SB Acoustics. Priset är inte allt.

    För övrigt kan jag säga att uppgraderingen är ett större steg än från SS ringradiator till SS beryllium.
    Basen låter fantastiskt nu och den var ju inte dålig innan.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fordi jeg oppfatter den nye til å være en SB Acustic driver, hvor tester av den ikke en gang rangerer den til knærne av dagens iboende ScanSpeak driver. Men, stoler på at Reidar vet hva han gjør - alt kan heller ikke logisk forklares på denne jord.
    Hei, purrer på denne. Hvor finner jeg de testene du refererer til som sier at SB acoustics driverene er langt dårligere enn de "gamle" SS sliced paper mellomtonene?
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei, purrer på denne. Hvor finner jeg de testene du refererer til som sier at SB acoustics driverene er langt dårligere enn de "gamle" SS sliced paper mellomtonene?
    1. Jeg er veldig fan av Reidars høyttalere - alltid vært det!
    2. Jeg kan absolutt ikke godt nok om det tekniske, men alt jeg har klart sanse av tester av drivere (hvor jeg leser alt jeg kommer over av dette gjeldende Skandinaviske leverandører) så anses vel S-S driverne som sitter i mellomtonen på Response for å tilhøre den absolutte toppelite hva «troverdig lydgjengivelse» angår - men dersom Reidar finner disse SB utgavene som bedre - utrolig! Men også desto mer spennende.

    Snickers-is kan sikkert kommentere dette veldig mye bedre, er vel ikke en driver eller test som ikke fanges opp av han vil jeg tro.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jo, men du slenger ut en påstand som faktisk bør underbygges. Uten underbygging, kun en påstand som jeg trodde det var hold i. Var derfor interessert i det siden jeg ikke kjenner meg igjen i den påstanden.
    Hvor tester av den ikke en gang rangerer den til knærne av dagens iboende ScanSpeak driver.
    Det jeg personlig finner av tester viser ikke den påstanden du refererer til. SB driverne er veldig gode, og mer kostnadseffektive enn SS.
    Her et tips til 3 (av flere) gode sider der drivere faktisk testes.


    En driver skal yte best innenfor det arbeidsområdet og de arbeidsbetingelser det blir gitt. Her er det flere produsenter som bommer litt og "tyner" elementene utenfor sitt optimale arbeidsområdet. Det er ikke alltid at dyrest=best heller.
    Slik jeg oppfatter det mer Respons så er slikt tatt hensyn til i konstruksjonene.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    En driver skal yte best innenfor det arbeidsområdet og de arbeidsbetingelser det blir gitt. Her er det flere produsenter som bommer litt og "tyner" elementene utenfor sitt optimale arbeidsområdet. Det er ikke alltid at dyrest=best heller.
    Veldig enig med deg!

    Hva disse omtalte S-S Revelator driverne angår så er det vel også litt både og, om brukerne av disse (som mellomtoner) benytter W eller M utgavene.
    Har selv veldig tro på 18M utgaven, sitter bl.a. i Troels sin «Munich» konstruksjon husker jeg ikke feil. Når det er sagt, dansken har til de grader «gjennoppdaget» Excel Nextel for tiden.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.155
    Antall liker
    2.095
    Jeg føler vel egentlig at jeg har bannet nok i kjerka, men hvis det er riktig at Reidar deler ved 4 kHz er vel det temmelig høyt.
    Et femtommers element er mye mer "konkurransedyktig" under 1500-2000 Hz enn fra 2 til 4 kHz, noe som oftest gir utslag i form av vikende frekvensgang on aksis og ikke minst off aksis. Målingene vi har sett publisert her virker å være helt fri for slike problemer. Godt gjort av Reidar å balansere begrensninger og kompromisser på en slik måte. Godt gjort av Scan-Speak også - å levere et element som kan dekke tre-fire viktige oktaver i musikken på en så god måte.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg føler vel egentlig at jeg har bannet nok i kjerka, men hvis det er riktig at Reidar deler ved 4 kHz er vel det temmelig høyt.
    Et femtommers element er mye mer "konkurransedyktig" under 1500-2000 Hz enn fra 2 til 4 kHz, noe som oftest gir utslag i form av vikende frekvensgang on aksis og ikke minst off aksis. Målingene vi har sett publisert her virker å være helt fri for slike problemer. Godt gjort av Reidar å balansere begrensninger og kompromisser på en slik måte. Godt gjort av Scan-Speak også - å levere et element som kan dekke tre-fire viktige oktaver i musikken på en så god måte.
    Noe av dette som utgjør min store begeistring for akkurat disse driverne. Samtidig som de i form av 4 eller 8 stykker (for tilstrekkelig membranareal for nedre mellomtone/øvre bass) kunne klatret ytterligere nedover i bassen - således hadde de trengt kun en diskant og sub-bass driver i hver ytterkant av frekvensskalaen - med dette kunne en og samme driver-type tatt hånd om enda flere oktaver.
    Burde jo være en hver høyttalerbyggers våte drøm. Men, medaljens (trolig eneste) bakside her heter kostnad.
    Når det er sagt - skulle også vært morsomt å vite om Reidar har forsøkt seg med Illuminator mellomtonene - sannsnyligvis har han det.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Noe av dette som utgjør min store begeistring for akkurat disse driverne. Samtidig som de i form av 4 eller 8 stykker (for tilstrekkelig membranareal for nedre mellomtone/øvre bass) kunne klatret ytterligere nedover i bassen - således hadde de trengt kun en diskant og sub-bass driver i hver ytterkant av frekvensskalaen - med dette kunne en og samme driver-type tatt hånd om enda flere oktaver.
    Burde jo være en hver høyttalerbyggers våte drøm. Men, medaljens (trolig eneste) bakside her heter kostnad.
    Når det er sagt - skulle også vært morsomt å vite om Reidar har forsøkt seg med Illuminator mellomtonene - sannsnyligvis har han det.
    Det har han gjort forsøk med Illuminator mellomtonene. den ville han ikke bruke :)
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Her er det mye Respons kompetanse ser jeg! Har selv hatt flere modeller, og det er fortsatt et sett Grand som pryder stuen hos meg.

    Hi End bransjen er jo preget av mye, også av at det ikke alltid er noen klar sammenheng mellom et produkts "innmat", kostnader til utvikling og produksjon og den endelige salgsprisen i markedet.
    Respons kommer jo med oppdateringer, som i de tilfellene jeg har sjekket og vurdert disse har vært kostbare, men jeg har ikke kunnskap nok om tiden det tar å gjennomføre disse, samt dele-kostnadene og dermed om kostnadene står i forhold til hva som leveres. Det at det leveres oppgraderinger synes jeg er svært positivt.
    Den siste lille høyttaleren som er omtalt over virker vesentlig rimeligere å produsere enn "Baby Grand" som jeg husker bl.a. ble markedsført med betydningen av ingen parallelle flater, noe som nå virker å være forlatt som prinsipp.

    Opplever det kompetente folket her inne at det er genuint lydmessige forbedringer som "driver" utviklingen, eller er det som i mange andre sammenhenger kravet om omsetning og tilhørende bunnlinje som er den største trigger for oppgraderingspakker og nye modeller?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Her er det mye Respons kompetanse ser jeg! Har selv hatt flere modeller, og det er fortsatt et sett Grand som pryder stuen hos meg.

    Hi End bransjen er jo preget av mye, også av at det ikke alltid er noen klar sammenheng mellom et produkts "innmat", kostnader til utvikling og produksjon og den endelige salgsprisen i markedet.
    Respons kommer jo med oppdateringer, som i de tilfellene jeg har sjekket og vurdert disse har vært kostbare, men jeg har ikke kunnskap nok om tiden det tar å gjennomføre disse, samt dele-kostnadene og dermed om kostnadene står i forhold til hva som leveres. Det at det leveres oppgraderinger synes jeg er svært positivt.
    Den siste lille høyttaleren som er omtalt over virker vesentlig rimeligere å produsere enn "Baby Grand" som jeg husker bl.a. ble markedsført med betydningen av ingen parallelle flater, noe som nå virker å være forlatt som prinsipp.

    Opplever det kompetente folket her inne at det er genuint lydmessige forbedringer som "driver" utviklingen, eller er det som i mange andre sammenhenger kravet om omsetning og tilhørende bunnlinje som er den største trigger for oppgraderingspakker og nye modeller?
    Response høyttalere har alltid vært i en klasse så bra en høyttaler kan lages, for lytting i vanlige folks stuer/lytterom. Selvfølgelig kunne de vært laget for enda bedre evner til å spille høyere, men større konstruksjoner/flere drivere/osv går gjerne ut over den lyden man best ønsker seg i et vanlig hjem. Samtidig som Reidar alltid har forsøkt å få de til å spille naturlig - ingen tillagte egenskaper for at de skal stikke seg ut i noen retninger eller trender - kun mest mulig troverdig gjengivelse. Noe han kan tillate seg å si etter hundrevis av timers lytting av levende musikk i sitt faste konsertlokale i Gøteborg. Intet reklame utsagn dette - bare slik han har jobbet gjennom flere år i streben etter mest mulig naturlig lydgjengivelse - slik det lyder i virkeligjeten.

    Dette har igjen betydd et visst antall oppgraderinger opp gjennom, hvor det sier seg selv at det kun er snakk om nyanser av forskjeller, hver gang, fordi høyttalerne hans alltid har vært i fremste klasse. Finpusset, og på samme betingelser hva kabinett angår, og samme kabinett byr på ensartede lydmessige forhold. Respekt for at han aldri har viket fra dette prinsipp, for å lansere nyheter basert på nyhetene interesse. Jeg tør mene han er en av bransjens ærligste produsenter, noe som har gitt han trofaste kunder, også mht. de oppgraderinger han har tilbudt gjennom årenes løp.

    Om de er verdt det målt i penger og bedre lyd - det må den enkelte Respons eier mene noe om - dem han har gjort det for og kun dem!
    For ordens skyld; har selv ikke Respons høyttalere men beundrer Reidar Persson som konstruktør mer enn de aller fleste - derfor dette innspill fra meg.
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Takk for svar og vurderinger! Jeg deler synet på lyden til Respons som "naturlig". Har som Reidar også tilbragt et stort antall timer i ulike konsertsaler, og det er nettopp opplevelsen av naturlighet (hva nå dette er) som tiltaler meg. Spiller mer enn høyt nok for min del (med 140 rørwatt) og har de siste 20 årene kun hatt rør i anlegget, noe jeg opplever Respons synger godt sammen med.

    Klart, hvorvidt pris er verdt det man får er subjektivt og svaret ditto. For meg har det vært verdt prisen.

    Jeg har ingen kunnskap om organisering/eierskap av selskapet bak produktene, men vet såpass om næringsliv at som regel er det ikke bare grunderen som har et ord med i laget når planer for framtiden, nye produkter og ny omsetning skal utvikles.
    Men, det er jo prisverdig om det er slik at det utelukkende er genuine og reelle forbedringer av lyd som er trigger bak både oppdateringer og mye produkter.
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Når vi først er i gang her og har forhandler med, kanskje Andervik Audio vet dette, hva er grunnen til at man når man lagde de nye små høyttalerne forlot prinsippet bak "Baby Grand" som jeg husker ble presentert med betydningen av ingen parallelle flater i konstruksjonen, det virker jo som de siste nye små nettopp er klassiske "boks" konstruksjoner?
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Når vi først er i gang her og har forhandler med, kanskje Andervik Audio vet dette, hva er grunnen til at man når man lagde de nye små høyttalerne forlot prinsippet bak "Baby Grand" som jeg husker ble presentert med betydningen av ingen parallelle flater i konstruksjonen, det virker jo som de siste nye små nettopp er klassiske "boks" konstruksjoner?
    Ratio Auream betyr det gyldne snittet og gjenspeiler proporsjonene på høyttaleren. Dette ble mye brukt av Grekerne og kunstnere som Leonardo Da Vinci bla.
    Den klassiske "tablett" høyttaleren, to veis på stativ, ble definert av Rogers LS35A i sin tid. Denne ble en suksess den gang, og lages i nyere versjoner i dag.
    Reidar ønsket og lage en moderne high-end versjon av dette konseptet, og vise hvor god det faktisk er mulig å få en høyttalere av denne typen ved å benytte de beste komponenter og over 40 års høyttaler know how for å gjøre det.
    Resultatet er Respons Ratio Auream.
     
    Sist redigert:
    K

    Khanate

    Gjest
    Morsomt med slik entusiasme for et produkt. Jeg ble inspirert og forsøkte å finne nettstedet til Respons. Han må ha benyttet tiden til produksjon og utvikling. Nyhetssiden på nettstedet ble senest oppdatert i 2008 :D http://responsaudio.com/news.html
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Ratio Auream betyr det gyldne snittet og gjenspeiler proporsjonene på høyttaleren. Dette ble mye brukt av Grekerne og kunstnere som Leonardo Da Vinci bla.
    Den klassiske "tablett" høyttaleren, to veis på stativ, ble definert av Rogers LS35A i sin tid. Denne ble en suksess den gang, og lages i nyere versjoner i dag.
    Reidar ønsket og lage en moderne high-end versjon av dette konseptet, og vise hvor god det faktisk er mulig å få en høyttalere av denne typen ved å benytte de beste komponenter og over 40 års høyttaler know how for å gjøre det.
    Resultatet er Respons Ratio Auream.
    Takk for svar. Jeg kjenner LS3/5A, det var bl.a. de som fikk meg inn i HiFi for mange år siden, hatt flere versjoner av dem og det var imponerende hva disse skoeskene presterte. Så hadde jeg en del år med ulike ML elektrostater og de siste 15 årene kun Respons. Nettopp fordi disse er så gode på det akustiske, de passer mine musikk og lydpreferanser. Som for Reidar er det gode konsertsaler som er min målestokk, og ikke rad 1, men litt lenger bak. Der er Respons i en klasse for seg. Lite imponator effekter på Metal Party, men musikk med stor M.

    Så, når det er sagt; jeg var ute etter refleksjoner rundt hva som er grunnen til at triangel kabinettet, også fra Baby Grand er forlatt. Dette ble jo i sin tid klart begrunnet med lydmessige kvaliteter. Nå er det en klassisk boks igjen. Hva er grunnen til dette?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det vel Ratio Auream som har den klassiske boksen som du sier. Pyramideformen vil forsette på toppmodellen :)
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Noe av dette som utgjør min store begeistring for akkurat disse driverne. Samtidig som de i form av 4 eller 8 stykker (for tilstrekkelig membranareal for nedre mellomtone/øvre bass) kunne klatret ytterligere nedover i bassen - således hadde de trengt kun en diskant og sub-bass driver i hver ytterkant av frekvensskalaen - med dette kunne en og samme driver-type tatt hånd om enda flere oktaver.
    Burde jo være en hver høyttalerbyggers våte drøm. Men, medaljens (trolig eneste) bakside her heter kostnad.
    Når det er sagt - skulle også vært morsomt å vite om Reidar har forsøkt seg med Illuminator mellomtonene - sannsnyligvis har han det.
    Deler ikke ditt syn på at eneste nedside med å bruke 4 eller 8 mellomtoner er pris. Du vil kunne spille høyere med samme tilførte effekt, men utover dette er det mange ulemper. Skal forsøke å forklare hvorfor jeg mener dette.

    Hvis en spiller samme tone på fire blokkfløyter vil det ikke høres likt ut som å spille på en blokkfløyte selv om blokkfløytene er like og det spilles like høyt. Hvorfor ikke?
    Blokkfløytene står ikke på samme plass, og det er ikke mulig å få de 100% like. Lyden fra hver fløyte vil ikke treffe øret samtidig pga. forskjellig plassering av fløytene. Refleksjonene fra vegger gulv og tak vil ikke treffe øret samtidig pga. forskjellig avstand fra disse.
    Så hvis du har et opptak av en blokkfløyte og skal spille dette av på en høyttaler med fire mellomtoner vil denne høyttaleren ikke kunne gjengi dette autentisk og uten farging da de fire elementene ikke er 100% like, lyden fra hvert element når ikke øret ditt samtidig og det gjør heller ikke gulv, vegg og takrefleksjonene fra hvert av elementene.
    En kan godt velge å like resultatet, men hvis en er på jakt etter presis og realistisk gjengivelse må det være et element pr. frekvensområde.

    Hvis fire elementer står over hverandre I et kabinett vil det ikke bli samme akustiske resistans inne i kabinettet. Dette vil gjøre at det øvre og nedre elementet slår lenger enn elementene i midten. Dette vil bidra til å øke forskjellen i gjengivelse mellom de fire mellomtonene. Kan løses ved å lage egne kammer for hvert element.

    Hvis fire elementer skal gå like dypt som et, må også volumet i kabinettet de står i være fire ganger så stort. Hvis ikke vil de ikke gå like dypt.
    Flere elementer gir derfor en større frontbaffel med mer refleksjoner og mer farging. Hele høyttaleren blir også større og den vil i seg selv lage mer flater og refleksjoner som er med på å farge lyden. Ideelt bør en høyttaler være så liten som mulig, men her blir det alltid et kompromiss for å kunne gjengi lave frekvenser.

    Flere elementer som gjengir samme frekvensområde vil gi utfasinger mellom elementene og mer ujevn spredning vertikalt og horisontalt. Det betyr at det blir avvikende frekvensgang når en beveger seg til siden eller opp og ned I forhold til rett foran elementene. Dette gjør at det blir umulig å sitte riktig i forhold til elementene, og lyden som går ut til sidene og blir reflektert fra vegger, tak og gulv vil ha avvikende frekvensgang. Dette går ut over homogeniteten I lyden.

    Hvis en bruker flere like elementer vil ikke dette gjøre at de går lenger ned i frekvens selv om arealet er større. Egenskapene til det enkelte element vil være de samme, og de vil derfor ikke gå dypere i frekvens. En kan tenke seg at istedenfor en 10” bass setter en inn 100 diskanter. Disse vil fortsatt ikke spille dyp bass. Diskantens egenskaper er de samme, og de kan fortsatt ikke gjengi lave frekvenser.

    Når det gjelder store høyttalere med mange elementer kontra mindre med et element pr frekvensområde kan en gjerne trekke en parallell til bilsport.
    Hvis en tenker seg formel 1 biler har disse mange gode egenskaper som gjør at de kan anvendes til kjøre fort rundt en bane med svinger, akselerasjoner oppbremsinger og kompresjoner i høy hastighet.
    I en dragracer er en egenskap vektlagt foran andre. Raskest mulig akselrasjon rett fram. Til gjengjeld er den ikke godt egnet til å kjøre raskt rundt en bane.
    Det er selvfølgelig ikke noe feil med å velge en høyttaler der det å kunne spille høyt er prioritert på bekostning av andre egenskaper, men for meg er det en høyttaler som gjengir musikk med minst mulig farging og mest mulig realisme i forhold til virkeligheten som er det interessante.
    Uttrykket "less is more" kan gjerne brukes i denne sammenheng.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Deler ikke ditt syn på at eneste nedside med å bruke 4 eller 8 mellomtoner er pris. Du vil kunne spille høyere med samme tilførte effekt, men utover dette er det mange ulemper. Skal forsøke å forklare hvorfor jeg mener dette.

    Hvis en spiller samme tone på fire blokkfløyter vil det ikke høres likt ut som å spille på en blokkfløyte selv om blokkfløytene er like og det spilles like høyt. Hvorfor ikke?
    Blokkfløytene står ikke på samme plass, og det er ikke mulig å få de 100% like. Lyden fra hver fløyte vil ikke treffe øret samtidig pga. forskjellig plassering av fløytene. Refleksjonene fra vegger gulv og tak vil ikke treffe øret samtidig pga. forskjellig avstand fra disse.
    Så hvis du har et opptak av en blokkfløyte og skal spille dette av på en høyttaler med fire mellomtoner vil denne høyttaleren ikke kunne gjengi dette autentisk og uten farging da de fire elementene ikke er 100% like, lyden fra hvert element når ikke øret ditt samtidig og det gjør heller ikke gulv, vegg og takrefleksjonene fra hvert av elementene.
    En kan godt velge å like resultatet, men hvis en er på jakt etter presis og realistisk gjengivelse må det være et element pr. frekvensområde.

    Hvis fire elementer står over hverandre I et kabinett vil det ikke bli samme akustiske resistans inne i kabinettet. Dette vil gjøre at det øvre og nedre elementet slår lenger enn elementene i midten. Dette vil bidra til å øke forskjellen i gjengivelse mellom de fire mellomtonene. Kan løses ved å lage egne kammer for hvert element.

    Hvis fire elementer skal gå like dypt som et, må også volumet i kabinettet de står i være fire ganger så stort. Hvis ikke vil de ikke gå like dypt.
    Flere elementer gir derfor en større frontbaffel med mer refleksjoner og mer farging. Hele høyttaleren blir også større og den vil i seg selv lage mer flater og refleksjoner som er med på å farge lyden. Ideelt bør en høyttaler være så liten som mulig, men her blir det alltid et kompromiss for å kunne gjengi lave frekvenser.

    Flere elementer som gjengir samme frekvensområde vil gi utfasinger mellom elementene og mer ujevn spredning vertikalt og horisontalt. Det betyr at det blir avvikende frekvensgang når en beveger seg til siden eller opp og ned I forhold til rett foran elementene. Dette gjør at det blir umulig å sitte riktig i forhold til elementene, og lyden som går ut til sidene og blir reflektert fra vegger, tak og gulv vil ha avvikende frekvensgang. Dette går ut over homogeniteten I lyden.

    Hvis en bruker flere like elementer vil ikke dette gjøre at de går lenger ned i frekvens selv om arealet er større. Egenskapene til det enkelte element vil være de samme, og de vil derfor ikke gå dypere i frekvens. En kan tenke seg at istedenfor en 10” bass setter en inn 100 diskanter. Disse vil fortsatt ikke spille dyp bass. Diskantens egenskaper er de samme, og de kan fortsatt ikke gjengi lave frekvenser.

    Når det gjelder store høyttalere med mange elementer kontra mindre med et element pr frekvensområde kan en gjerne trekke en parallell til bilsport.
    Hvis en tenker seg formel 1 biler har disse mange gode egenskaper som gjør at de kan anvendes til kjøre fort rundt en bane med svinger, akselerasjoner oppbremsinger og kompresjoner i høy hastighet.
    I en dragracer er en egenskap vektlagt foran andre. Raskest mulig akselrasjon rett fram. Til gjengjeld er den ikke godt egnet til å kjøre raskt rundt en bane.
    Det er selvfølgelig ikke noe feil med å velge en høyttaler der det å kunne spille høyt er prioritert på bekostning av andre egenskaper, men for meg er det en høyttaler som gjengir musikk med minst mulig farging og mest mulig realisme i forhold til virkeligheten som er det interessante.
    Uttrykket "less is more" kan gjerne brukes i denne sammenheng.
    Joda, nikker meg enig i det du her sier. Nøyaktig et kvart århundre siden, forresten, første gangen jeg hørte Response, med den gule mellomtonen.
    Men (!) jeg nikker også av fryd (samtig som foten settes i bevegelse) i de tilfeller man hører line array systemer med mange drivere på 3 - 4 tommer hva de kan prestere nedover i frekvens, også gjeldende PA systemer med samme størrelse på drivere.
    Selvfølgelig ikke nede på sub bass nivå, men der nede er det også forsvinnende sjelden særlig informasjon da.
    Hva line array systemer angår tror jeg mange gjør den feilen at for mange av driverne får lov til å spille for høyt opp i frekvens.
    Og jeg mener de aller, aller fleste høyttalere har for lite å gå på i øvre bassområdet - eller der "slammet" ofte ligger.
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Nå er det vel Ratio Auream som har den klassiske boksen som du sier. Pyramideformen vil forsette på toppmodellen :)
    Nettopp, det er derfor jeg lurer på hva som gjør at man forlater pyramiden, som jo på Baby Grand var en sentral del av konstruksjonen og ble tillagt mye vekt. Denne var jo også Respons minste høyttaler, som nå er erstattet av den "klassiske boksen."
    Hva er den lydmessige begrunnelsen for dette er hva jeg gjerne opplyses om.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nettopp, det er derfor jeg lurer på hva som gjør at man forlater pyramiden, som jo på Baby Grand var en sentral del av konstruksjonen og ble tillagt mye vekt. Denne var jo også Respons minste høyttaler, som nå er erstattet av den "klassiske boksen."
    Hva er den lydmessige begrunnelsen for dette er hva jeg gjerne opplyses om.
    Jeg mener pyramideformede kabinetter er suverene overfor "øvelsene" refleksjoner og resonnanser, men er selvfølgelig en mer avansert/kostbar kabinett konstruksjon. Jeg undrer meg uansett veldig over at Reidar ikke holder seg til dette prinsippet, uten at jeg med dette mener å blande meg inn i hans valg.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Den nye modellen følger vel litt tradisjonen fra Mini Grand SE. Det var etter hva jeg husker en bra høytaler etter forutsetningene.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp, det er derfor jeg lurer på hva som gjør at man forlater pyramiden, som jo på Baby Grand var en sentral del av konstruksjonen og ble tillagt mye vekt. Denne var jo også Respons minste høyttaler, som nå er erstattet av den "klassiske boksen."
    Hva er den lydmessige begrunnelsen for dette er hva jeg gjerne opplyses om.
    Hvorfor respons har forlatt pyramideformen, noe som ikke er gjort, det er forsatt pyramideform på toppmodellen.
    Det er laget en helt ny høytaler som heter Ratio Auream med det "klassiske boksen."
    Tar du deg en tur til Andervik Audio og hører på den, vil du for forstå/høre hvorfor den er blir laget :cool:
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.390
    Sted
    Under stjernene
    Den nye modellen følger vel litt tradisjonen fra Mini Grand SE. Det var etter hva jeg husker en bra høytaler etter forutsetningene.
    Kan det være Baby Grand du mener? Hadde en stativhøyttaler på 80 tallet, mener at det heter Baby.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.155
    Antall liker
    2.095
    Det er ikke mange år siden den pyramidale Baby forsvant fra modellrekka. Den hadde samme kabinettplater og basselement som Artist. Neppe helt i nærheten av nye Ratium i diskant og øvre mellomtone, men med det skyvet og volumet i bassen da! Jeg har aldri opplevet noe som kommer helt i nærheten fra samme type høyttalere når det gjelder pondus der nede..
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Føler jeg gjentar meg selv her, men det får så være. Kanskje jeg var litt uklar over.
    Ja, jeg har selv Grand i pyramide og vet den fortsatt lages. En svært god høyttaler. Dette handler jo ikke om den, men om den lille og nye høyttaleren.
    Det er den lydmessige begrunnelsen for hvorfor den nye og lille høyttaleren forlater dette prinsippet som også var valgt for den minste tidligere, den som het Baby Grand. Og nettopp ble markedsført med formen som en grunn for kvalitet/lyd.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Så vidt jeg husker het modelen mini Grand. Dette var en rett blågrå gulvstående høytaler med samme fasong på filen i fronten som den nye modellen. Kom etter det jeg kan huske som innstegsmodell Mini Grand og en påkostet SE utgave. Har også sett en i trefinering senere. Baby Grand for norden vare pyramidene formet stativhøytalere med 8" bass
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Det finnes mellombasser/mellomtoner som takler mer enn 4 oktaver. Men da kommer man nærmerer fulltoner som vanligvis har lette og mykere membraner og større enn 5 tommer. Man kan risikere litt mere oppbrytning rundt 700-1500HZ på disse. Man må ha en kraftig motor for bedre kontrol.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn