Respons og Reidar Perssons Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    resp.jpg

    I helgen måtte mine 8år gamle Artister vike for storebror, får komme tilbake med lytteintrykk senere.
    Jeg har i hvert fall funnet min klart foretrukkende høyttalerprodusent.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    @Kenol Gjort deg noen inntrykk etter halvannen uke med de nye, flotte høyttalerne?
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Takk som spør, -Joda en hører at de er i familie, mellomtonen er kanskje ikke så rart lydmessig veldig lik, men jeg opplever nå tydeligere sortnivå, mer magi, enklere å skille ut det en hører. Diskant-domen i Artistene er mer tilbaketrukket enn berylliumen i Magna, det er mer detaljer og informasjon i toppen nå, uten at det på noe som helst måte blir for mye. Største forskjellen som også er synlig, er bassen. Den er deilig, følte jeg egentlig aldri manglet noe med den beskjedne 7", men 10" er noe annet. Fra slam i mellombassen til helt ned i kjellern, samtidig som den er integrert med resten. Kjører lik plassering med såpass toe-in at jeg kan skimte yttersiden på hver høyttaler.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ble litt inspirert nå. Min kjære sier jeg aldri må selge disse. Vært i mitt eie i mer enn 30 år og stadig oppgradert. Hører den klassiske sopranen Sandrine Piau synge Mozart nå, og det er helt eventyrlig vakkert og naturtro.
    Synes nesten som om bikkja som passer på DP A5 felte en tåre.

    13D7830E-1423-4159-997C-64CCF41E4D20.jpeg
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått gleden å fått hørt på nyeste Respons Jussi høytalerene fra Reidar Persson med 8´´ basselement, disse har mindre kasser. Kun 35kg.
    Noen kan sikkert lure på om disse kan levere bass på høgde med den største modellen som har 10´´ basselement. Ja det kan jeg si med handen på hjærtet. tørr kontant bass. Disse har en oppløsning i lydbildet som gjør at den forsvinder fullstendig i lydbildet. Jeg kunne ikke på noe tidspunkt under lytteseansen å høre att lyder kom direkte fra høytaleren. Den låg bak med et stort deffinert lydbilde. Disse komer til å bli brukt på Hortenmessa nå.
    Jeg gleder meg til å få høre disse igjen, for det var en opplevelse som ikkje blir lett å få ut av minnet.
    Dei blir levert i Eik og Valnøtt.
    DSC_1929.jpeg
    DSC_1928.jpeg
    DSC_1925.jpeg
    f4f2063a-9282-4fd5-986d-34ab6dd5ad7b.jpeg
    b2480ed6-d18a-475e-baef-16024e9bce34.jpeg
    32eb81c6-8c2e-45bd-8a92-393a5db4a64b.jpeg
    61fb2a08-9b32-473e-9075-c2256ecc79c4.jpeg
    6d2bb81f-5116-4299-b050-e27277f8ff98.jpeg
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.772
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel selveste Björling navnet som er opphavet til disse, vakre var de.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Er dette arvtager til Artist? Virker tilsynelatende ganske så like.
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Jeg er sikkert ikke verdensmester i Google og har ikke funnet det, men kanskje noen som har en link til oppdatert nettside fra produsenten med info om historiske produkter, produksjonsmodeller og annen teknisk info? Forhandlere i Norge er jeg kjent med, mer opptatt av produsenten selv.
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Takker,
    Jeg er kjent med den siden med info om historiske modeller fram til 2005, men finner ikke info om modeller og endring de siste 18 årene.
    Siste nyhet som er nevnt under "news" er fra 2008, det høres ikke korrekt ut.
    Den andre nettsiden har fine bilder av et par av dagens høyttalermodeller og info om designfilosofi, men ikke info om den enkelte modell som nå er i salg.

    Det jeg spesielt er ute etter er endringer som er gjort på alle generasjonene av Grand, vet det handler om kasse, sokkel, delefilter, tuning og elementer, men presis info om innholdet i endringer fra generasjon til generasjon tror jeg mange ville satt pris på en ryddig oversikt over. Gjerne også med veil. pris på oppgradering fra gen til gen. som jo også vil si noe om omfanget av endring mellom generasjonene.
     

    Gson

    Medlem
    Ble medlem
    31.03.2020
    Innlegg
    32
    Antall liker
    76
    Sted
    Kristianstad
    Tack,
    Jag är bekant med sidan med info om historiska modeller fram till 2005, men kan inte hitta info om modeller och förändringar de senaste 18 åren.
    De senaste nyheterna som nämns under "nyheter" är från 2008, det låter inte korrekt.
    Den andra hemsidan har fina bilder på ett par av dagens högtalarmodeller och information om designfilosofin, men ingen information om de enskilda modellerna som nu säljs.

    Det jag är särskilt ute efter är förändringar som har gjorts på alla generationer av Grand, jag vet att det handlar om hölje, bas, filter, justering och element, men exakt information om innehållet i förändringar från generation till generation, tror jag många skulle uppskatta en snygg översikt över. Gärna även med väg. pris för att uppgradera från gen till gen. vilket också kommer att säga något om omfattningen av förändringar mellan generationerna.
    [/CITAT]

    Det är en ny Respons hemsida på gång. Vilken information som kommer finnas där vet jag dock inte. Men en ny hemsida är under uppbyggnad. 👍 vilket du verkar ha hittat till. Jag vet dock inte om den är helt klar ännu.
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Bra, da har de som lager den allerede fått gratis konsulentbistand fra meg til innhold og struktur :)
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Med Jussi sterkt i minnet, har jeg lyttet på mine Magna musicum signatur i helgen. For å si det enkelt, Det er noe her som jeg liker også.
    Jussi har også noe som jeg liker. Er man på kjøper fot må man bare lytte og vurdere selv hva man synest er best. Fasiten sitter man vel med sjølv. 😊

    IMG_2832.jpeg
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en snikende anelse om at det kommer noen lytteintrykk her, ila 14 dager eller så. Det blir snart en ny Respons eier i gjengen - etter prat med Andervik.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Med Jussi sterkt i minnet, har jeg lyttet på mine Magna musicum signatur i helgen. For å si det enkelt, Det er noe her som jeg liker også.
    Jussi har også noe som jeg liker. Er man på kjøper fot må man bare lytte og vurdere selv hva man synest er best. Fasiten sitter man vel med sjølv. 😊

    Vis vedlegget 949017
    Bildene av Jussi må jeg si var skikkelig fine. Ikke ofte jeg får kjøpelyst bare av bildene.
    Er det ditt eget rom dette?
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan fungerer Respons i mindre rom, og tett på sidevegger?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.264
    Antall liker
    6.402
    Sted
    Under stjernene
    Har brukt Artist og bruker nå Ratio Auream i kanskje HFS smaleste rom (200 cm)
    Låter bra, men krever akustikk behandling av sidevegger.
    Det gjelder nok alle høyttalere når de står rundt regna 20 cm fra sideveggene.
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Noen med erfaringer rundt volum for Respons, og da særlig Grand D/BR/Magna Musicum. Trenger de volum for å våkne? Trenger de rør/Klasse A krefter for å våkne? Vet det er skrevet at de fungerer fint med flere typer topologier, men gjelder det fra lavt volum eller må de litt opp i dB før de "spiller som de skal"?

    Jeg er vant til å spille lavt ift de fleste (har jeg inntrykk av), gjetter fra 60dB feks. 80dB blir fort "høyt" ift mine vaner ihvertfall
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Noen med erfaringer rundt volum for Respons, og da særlig Grand D/BR/Magna Musicum. Trenger de volum for å våkne? Trenger de rør/Klasse A krefter for å våkne? Vet det er skrevet at de fungerer fint med flere typer topologier, men gjelder det fra lavt volum eller må de litt opp i dB før de "spiller som de skal"?

    Jeg er vant til å spille lavt ift de fleste (har jeg inntrykk av), gjetter fra 60dB feks. 80dB blir fort "høyt" ift mine vaner ihvertfall
    De spiller fint med en rekke forsterkere, men merk at de er såpass gode at de ikke glemmer å si fra om noe mangler, heller. Spesielt er de gode på klanglige kvaliteter, spesifikt klassiske verker, ikke så gøyale på rock, vil jeg påstå. De responderer best på mye kraft og stor gjennomsiktighet; i storstua hos Fidelity har det blitt spilt med en lang rekke forsterkerløsninger, jeg opplever vel at eieren (Knut Vadseth) foretrakk kraftige rør monoblokker (vi snakker da om fra 100 W og oppover av god kvalitet, Rogue e.l.), mens undertegnede fant mest glede med seriøse, norske kraftforsterkere fra DP, Hegel og, ikke minst, Adyton. Det sagt, i dag tror jeg også du kan få dem til å synge helt fantastisk med en annen norskbygget forsterker, da i form av Vera. Da er det til og med mulig de blir underholdende om du mater dem med real rock, men glem som sagt ikke at også kilden er nødt til å være superb før det tar helt av. :)

    Ellers er det jo mulig at på normalt "snakkenivå" kan det bli litt tynt, sånn fungerer tross alt den menneskelige hørsel. Tipset der er vel å sette inn McIntosh med en rekke tonekontroller av god kvalitet, så får du nok swing på sakene!
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.264
    Antall liker
    6.402
    Sted
    Under stjernene
    Har brukt Respons fra slutten av 80 årene henholdsvis
    Baby, Grand, Artist og nå fugleburene Ratio Aureum.

    Har tidligere brukt flere DP forsterkere fra No.1 til DP 1B.
    Bruker i dag Mola Mola Kaluga (mono)skoeskene fra klasse D's far.
    Er i mål med det.

    Spiller hovedsakelig a la ECM musikk. Men må innrømme at jeg fikk bakoversveis med Deep Purple - Live in Japan 3xCD.

    Det er en fin trening å spille musikk på lav lydstyrke ;)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Ser ikke bort fra at Artist 2 blir byttet ut med noen pyramide-formet etterhvert.
    Hadde Grand Artist for en stund siden, men da i et større rom.
    Men forløpig gjør disse en formidabel jobb.

    IMG20231026215841.jpg
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen med erfaringer rundt volum for Respons, og da særlig Grand D/BR/Magna Musicum. Trenger de volum for å våkne? Trenger de rør/Klasse A krefter for å våkne? Vet det er skrevet at de fungerer fint med flere typer topologier, men gjelder det fra lavt volum eller må de litt opp i dB før de "spiller som de skal"?

    Jeg er vant til å spille lavt ift de fleste (har jeg inntrykk av), gjetter fra 60dB feks. 80dB blir fort "høyt" ift mine vaner ihvertfall
    Bedre å svare sent, enn aldri!
    Min erfaring er at de ikke trenger å spille høyt for å spille bra, men at de liker mye krefter.
    Min første forsterker på mine Respons Baby Grand var en Lyngdorf TDAI 2200RP, og det låt ikke bra hos meg, hverken på høyt eller lavt volum. Brukte mye tid på målinger, men det var tungvint å endre frekvenskurver, og ikke noe en kunne gjøre «on the fly», som med utstyr i dag.

    Neste forsterker ble en Nuforce MCH300C7, også en «digital» forsterker, og denne var en god match med mine Respons.
    Forsterkeren ble kjøpt pga overgang til hjemmekino og til å drive 4stk Respons.
    Lydbildet var veldig bra på middels og litt høyere volum, og det var ikke noe negativt med den forsterkeren.
    Forsterkeren beholdt jeg i 10 år, til jeg kjøpte ny i fjor.

    Nå har jeg en Anthem MCA525 som gir 5x400Watt i 4 Ohm, og da ble det også veldig bra lyd på sene kvelder ved spilling på lavt volum, ikke bare middels og litt høyere volum. Enten jeg spiller musikk fra TV, som det hovedsaklig gjøres, eller i 2 kanaler via rippede CD’er, eller DVD/blu-ray, så låter det bra på alle volum.
    Stereobildet er både bredt og dypt nå. Spesielt etter at jeg kjøpte mikrofonstativ for å bruke til romkorreksjon merket jeg en forskjell, og ikke brukte den «raketten» som fulgte med min Marantz.
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Uforskammet som jeg (tydeligvis) er har jeg ikke svart på tipsene, men takker og bukker!

    Kan jo være litt mer spesifikk, jeg har fått Magna Musicum i hus. Og jeg var forberedt på mye trøkk nedover, kanskje også med en litt feit tone. Dette skjedde absolutt ikke, og var en stor forandring fra Forsman VSS4 som sto her tidligere, VSS4 var som å være på konserten uansett hva som ble spilt. Nå er jeg nok tilbake i studio, men altså med en bass nedover som er utrolig detaljert og så artikulert at jeg virkelig begynte å lure på hvor den hadde blitt av. Konkluderer med at den er der, men bassfattige låter har ikke mye bass, viser det seg 😅

    Må legge til at det spiller med en sammenheng i hele lydbildet som jeg absolutt ikke har hatt tidligere, var også spent på diskanten, men den gjør absolutt ikke noe ut av seg. Bare avhjelper mellomtonen oppover, bravo!

    Spiller forøvrig på Topping dac - Musical Innovation 12 - Anaview klasse D
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Noe av det jeg liker best med Respons (hatt flere, nå Grand D) er nettopp at jeg føler meg hensatt til konsertsalen. Der er det ikke "bass og diskant", men det er musikk. Nå er det klassisk som gjelder for meg, så da er det f.eks. vår eminente Opera som kan være målestokk. Det Grand D klarer er å formidle det viktigste, nemlig mellomregisteret, på en troverdig måte. Spesielt strykere og treblåsere er krevende. Så er "bass og diskant" selvsagt tilstede, men ikke som noe som stikker seg ut.

    Det finnes mange høyttalere som er i stand til å riste gulvet vesentlig mer (og i sær om man måler risting pr. krone er ikke Respons veien å gå), det samme for diskant. Men, måten f.eks. en god sopran gjengis på, eller en solo fiolin, avslører at denne høyttaleren ikke mangler diskant. Den er bare ikke hørbar som et separat fenomen.

    Jeg liker den best med rør-forsterkere, men ikke den gamle/klassiske/sidrumpa varianten med avrundet topp og mager bunn. For Respons trenger krefter i bunn og tåler at diskanten ikke rundes av uten å skrike. Med avrundende forsterkere så blir Respons for slapt/mykt/grøtete

    Liker man sitte på rad 6 i Konserthuset eller rad 12 i Operaen så er dette høyttaleren.
    MEN; om konsertsalen man trives i er Spectrum eller Valle Hovin, så ville jeg holdt meg unna Respons. Mye annet som da er både billigere og mer egnet.
     
    Sist redigert:

    balto

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    11
    Heisann,
    Har fått meg noen fine Grand Artist MC i hus. Dette har sikker vært opp mange ganger før, men er det noen som kan anbefale høyttalerkabler mellom disse og Burmester 911 ?

    Mvh
    Roy
     

    anders.s

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    75
    Antall liker
    18
    Hej Roy fin högtalare! Har haft den själv :)

    Reidar kan bygga högtalarkablar Customfit matchat till din förstärkare

    mvh
     

    balto

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    11
    Spennede, gjennom Andervika Audio da tipper jeg ?

    Mvh
    Roy
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn