Respons og Reidar Perssons Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Var nylig hos Respons og hentet varer, og fikk anledning til å ta noen bilder av kabinettene til Magna Musicum under produksjon. Veldig interessant å se hvordan det foregår og hvor mye arbeid som faktisk ligger bak hvert kabinett. En krevende prosess når flatene ikke er paralelle og kabinettet er dobbelt med viskoelastisk dempesjikt mellom og 50mm tykke vegger samt masse avstivinger som også har “feil” vinkler. Kabinettene er finert med speilede trestykker så begge sider har samme tegninger, og etter ferdigstilling oljes kabinettene 8 ganger med et døgns tørketid mellom hver oljing. Håndtverk og finish er fantastisk.
    MagnaProdValnC.jpg
    MagnaProdValnB.jpg
    MagnaProdValnA.jpg
    MagnaProdEika.jpg
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mener å huske de to veggplatene var like tykke, ser ut som at ytterplatene nå er vesentlig tykkere enn innerplatene?

    Undres, da virkesprinsippet for dette (svenske) dempelimet er like masse på begge sider av sjiktet - det seg være høyttalere, dekk på oljeboreplattformer eller annet.

    Ser også nedre kammer har en avstivning, sideveggene imellom, noe Reidar tidligere sa han bevisst ikke benyttet for at hver av sidene skulle oppnå en utklingning fremfor å bli påvirket av avstivere som skaper en helt andre forløp for egenressonanser. Interessant. Enten veggen sitter der for ren avstivning eller for å skape et ønsket "halv-kammer" bak basselementet.

    Reidar er vel en av de beste ambassadører opp gjennom for Audio Research. Interessant om du, Terje, har presentert han for Mola Mola!?

    En av klodens desidert beste høytalere, dette her, dersom naturlig og uanstrengt lydgjengivelse i vanlige stuer er formålet.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Respons er som du sier virkelig gode høyttalere.
    Jeg har selv hatt Grand SE nr. 001 etter Knut Vadseth hadde de i stua.
    De var virkelig gode og fylte hele rommet med lyd som om det skulle vært brukt mye diffusjon. Ikke bare i sweetspot det låt bra med de.
    Mange flere burde gå for disse høyttalerne hvis man skal ha kasse m/bassreflex imo. Det er plenty av kasser å få kjøpt og alle har sitt men å skille klinten fra mye av hveten, det kan Respons.
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Ser også nedre kammer har en avstivning, sideveggene imellom, noe Reidar tidligere sa han bevisst ikke benyttet for at hver av sidene skulle oppnå en utklingning fremfor å bli påvirket av avstivere som skaper en helt andre forløp for egenressonanser. Interessant. Enten veggen sitter der for ren avstivning eller for å skape et ønsket "halv-kammer" bak basselementet.
    Platen i nedre kammer er en midlertidig støtte/mal som brukes under bygging av kabinettene. Den fjernes senere. Den ville vært odeleggende for lyden om den hadde stått der under avspilling.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    MusicBear du har helt rett i ditt utsagn

    En av klodens desidert beste høytalere, dette her, dersom naturlig og uanstrengt lydgjengivelse i vanlige stuer er formålet.

    Til og med disse små raddene til Person spiller helt fortreffende og storkoser seg med Mola Mola Kaluga ampene

    13DA306B-3F3D-4D0E-AFF4-2281C55F10A1.jpg
     

    Vedlegg

    M

    MusicBear

    Gjest
    MusicBear du har helt rett i ditt utsagn

    En av klodens desidert beste høytalere, dette her, dersom naturlig og uanstrengt lydgjengivelse i vanlige stuer er formålet.

    Til og med disse små raddene til Person spiller helt fortreffende og storkoser seg med Mola Mola Kaluga ampene
    Jøs, har du fått de alt, hvordan spiller disse forsterkerne mot Stello'ene?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    MusicBear du har helt rett i ditt utsagn

    En av klodens desidert beste høytalere, dette her, dersom naturlig og uanstrengt lydgjengivelse i vanlige stuer er formålet.

    Til og med disse små raddene til Person spiller helt fortreffende og storkoser seg med Mola Mola Kaluga ampene
    Jøs, har du fått de alt, hvordan spiller disse forsterkerne mot Stello'ene?
    Prima;) vi kan ta ampene i en annen tråd. :)
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    4
    DA0D1DE7-FF45-4777-BC30-72D73C2DBD6A.jpg


    Ha en fin lørdags morgen..
    Disse skapningene har nå bodd hos meg et halvt års tid nå. Det som kun skulle være en kjappis ble fort en kostbar affære...
    Kostnaden er dog for lenge siden glemt, for den gleden de gir i stille stunder, og da i egen stue med sub-pare akustikkforhold er mildt sagt besnærende.
    Best av alt, det er med disse mulig å spille på et nivå som ikke forstyrrer resten av huset sent (og tidlig). En flott musikkformidler!
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Vis vedlegget 510768

    Ha en fin lørdags morgen..
    Disse skapningene har nå bodd hos meg et halvt års tid nå. Det som kun skulle være en kjappis ble fort en kostbar affære...
    Kostnaden er dog for lenge siden glemt, for den gleden de gir i stille stunder, og da i egen stue med sub-pare akustikkforhold er mildt sagt besnærende.
    Best av alt, det er med disse mulig å spille på et nivå som ikke forstyrrer resten av huset sent (og tidlig). En flott musikkformidler!
    nydelige høyttalere, må teste de en dag! Si ifra når du selger. Kul lampe du har der forresten, kan hegg spørre hvor du har kjøpt den?
     

    knuba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    309
    Antall liker
    139
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    3
    Zulu på forumet her er på leting etter Baby Grand 😊
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    4
    Lite action her?
    Endringer på elektonikkfronten her - drevet respnsene med en anaview ams-1000 - ikke helt ulik den som står brokoblet i marten sine monoblokker.
    En besnærende transparent formidler men kanskje litt for gjennomsiktig til tider? Amphion selger disse i eget kabinett, helt uendret fra standard.
    Tilfeldighetene hadde det slik at det plumpet en xindak 30W klasse A innom. Den låter flott på de første wattene og med en overraskende grad av kontroll ut fra beskjedent oppgitt output. Latterlig bra til prisen, både med hensyn til lyd og byggekvalitet. Kanskje en ennå bedre match med mine Dali Mentor 1 jeg har i et annet rom, da disse er litt lyse og hissige i toppen av seg. Men egentlig og svært avhengig av rør.

    C0E9BCAC-22E0-4C5B-A7B4-C7CFEA388F05.jpg


    FF6614DD-7DA4-400B-B447-5D956B080649.jpg


    Men med egenvekt på solide 25kg er det bra med jern i denne. Gøy med rør på inngangen, og det er uten tvil, til tider betydelige forskjeller på ulike fabrikater av linjerørene.

    Ennå flere tilfeldigheter gjorde at jeg plutselig satt med fanget fullt av forsterkere:

    C3D9FB74-D184-4FED-B638-4F63DF7C520A.jpg


    En del saging og bannskap måtte til for å få plass til galskapen. Sitter nå med det som hittil, for meg, er den beste matchen så langt.
    DP A1 har lenge stått på «vil ha» listen, og i følge Vadseth sine betraktiniger så er jeg nok så nær med Hegel H4a.

    Det er noe med den roen og kontrollen og overskuddet en overdimensjonert forsterker makter. Så får vi se om de står seg over tid!
    Det at det låter dynamisk og levende på lavere volum er en egenskap jeg setter stor pris på.
    Det er delte meninger på designet, men etter mitt skjønn er det rent, pent, funksjonelt skandinavisk! Har alltid likt det :)

    Ble seende slikt ut:

    BD032085-F242-4FAE-BF88-C23F9032D257.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Fine bilder av pene talere pelsjeger! Jeg har hatt mine i over 4år nå, det er rekord for en så bytteglad som meg.
    Har ennå ikke hørt noe som overgår disse, med min nye forsterker blir de værende minst 4 til 8)
    Hva er det med oss Respons eiere og Iris lampe?!

    resp.jpg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Fordi jeg er nysgjerrig og har hørt masse på diverse Respons i mange år...; Hvilken musikkstilart spiller dere Respons-eiere mest?

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    tomekatomek

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    8
    Fordi jeg er nysgjerrig og har hørt masse på diverse Respons i mange år...; Hvilken musikkstilart spiller dere Respons-eiere mest?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    De funker til absolutt alt. Alt fra black metal til rap går det her i hus. Aldri hørt en høyttaler kan ha så mye kontroll på ulike sjangere.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For min del går det i det meste av musikk.
    Spiller alt fra klassisk til Metallica.
    Mari Boine, Yanni, Pink Floyd er gjengangere hos meg. Det er musikk som jeg har rippet til FLAC-filer fra min CD-samling som har havnet i loftsboden.

    Men fra Tidal spiller jeg det meste også, bortsett fra jazz.

    Prøver å utvide samlingen min med musikk på Blu-Ray for å gi mine "babyer" enda mer å fordøye. Men mangler dessverre en senterhøyttaler for å nyte musikken enda mer.

    Sent fra min G8341 via Tapatalk
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Fordi jeg er nysgjerrig og har hørt masse på diverse Respons i mange år...; Hvilken musikkstilart spiller dere Respons-eiere mest?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Fordi jeg er nysgjerrig og har lest mange av dine anmeldelser i mange år, er noe noen musikkstilart du synes Respons ikke har imponert?
    Jeg hører ikke på Metal, men kan forestille meg at mer lettdrevene HT gjerne med horn-diskant låter bedre/tøffere til den arten :cool:

    Mvh Kenneth
     

    Hjortulf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    28
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Blåser liv i det siste innlegget her om hvilken musikk Respons eier spiller. Den siste modellen av Respons Magna Musicium som jeg har nå takler all musikk vil jeg si:). Det mener jeg at man ikke kunne si i så stor grad på de tidligere modellene, hadde Respons grand noen år fra 2008 før jeg solgte disse og kjøpte siste modell med beryllium diskant, ny tyngre sokkel og med påmonterte spiral groove dempeføtter. Respons grand var veldig bra på det meste, men på rockemusikk manglet de litt sprut og dynamikk. Magna Musicium fremkaller nå gliset på all musikk, inkludert rock:).
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har den mellomstore Respons; Grand Artist D og den spiller alt like bra. Angående sprut og dynamikk så er det et spørsmål om hestekrefter. Respons kan bli dynamisk og livlig, men krever litt av forsterkeren. Spiller hard rock så det griner etter.
    Alt basert på egne erfaringer.
     

    Hjortulf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    28
    Torget vurderinger
    2
    Vil understreke at også grand var bra. Men Magna M med beryllium diskanten samt selve kabinettet med den nye tyngre sokkelen og dempeføttene tilsammen gir hos meg en noe strammere og åpnere lyd sikkert pga at vibrasjoner og ressonanser i bassen har blitt mindre. Dermed et åpnere og klarere lydbilde som samtidig beholder varmen og er "organisk" for å bruke en floskel. Vet ikke om jeg bruker uttrykket dynamikk rett her, men jeg opplever at rockemusikk blir mer morsom å lytte til, mer "riktig" lyd og liv i den musikk sjangeren liksom enn hva det var med Grand. Mvh Øyvind.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vil understreke at også grand var bra. Men Magna M med beryllium diskanten samt selve kabinettet med den nye tyngre sokkelen og dempeføttene tilsammen gir hos meg en noe strammere og åpnere lyd sikkert pga at vibrasjoner og ressonanser i bassen har blitt mindre. Dermed et åpnere og klarere lydbilde som samtidig beholder varmen og er "organisk" for å bruke en floskel. Vet ikke om jeg bruker uttrykket dynamikk rett her, men jeg opplever at rockemusikk blir mer morsom å lytte til, mer "riktig" lyd og liv i den musikk sjangeren liksom enn hva det var med Grand. Mvh Øyvind.
    Jo, det skjønner jeg. Men enda mer dempede kabinetter betyr ofte enda mer power - eller føler du ikke det?
     

    Hjortulf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    28
    Torget vurderinger
    2
    Har litt problem med å forstå hva du mener her. Men lyden oppleves også mer kraftfull ja, riktig "riv" i gitarriff, rasp i blåseinstrumenter. Hvis det er det du sikter til
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Disse ht har vel ganske lav følsomhet,Har de ikke?
    Rundt 88db så jeg. trenger jo en del power for å blomstre skikkelig da.
    Husker jo Ascolta jeg hadde, ble ikke fart før de fikk 750W :=)
     
    Sist redigert:

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Disse ht har vel ganske lav følsomhet,Har de ikke?
    Rundt 88db så jeg. trenger jo en del power for å blomstre skikkelig da.
    Husker jo Ascolta jeg hadde, ble ikke fart før de fikk 750W :=)
    Jepp, jeg opplever det slik også!
     

    Hjortulf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    28
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke skiftet effekt forsterker på lenge, kjører en Jeff Rowland 312 stereo effektforsterker på dem, hadde den samme da jeg hadde Grand. Kan ikke merke noe problemer med at Rowland ikke klarer å drive verken Grand eller Magna M. Den skal ha mer enn nok krefter, kraftig strømforsyning i denne. Mvh Øyvind.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Masse effekt er aldri å forakte er min lange erfaring.
    Men det bør de litt kvalitet.
     

    chrmart

    Medlem
    Ble medlem
    10.07.2006
    Innlegg
    28
    Antall liker
    15
    Sted
    Lovund
    Hei alle Respons eiere der ute. Kan dere svare meg på et spørsmål ift RESPONS ART. Har to forsterkere tilgjengelig, AW250R fra 2013, og en PLINIUS SA-250MK4. PLINIUS vet jeg tar dette lett.. men h å med AW250R.. er i prosessen med å bytte fra plinius til EC. Dette dæ jeg på længe veier fåretrekker EC lyden..
     

    Janka

    Medlem
    Ble medlem
    09.05.2005
    Innlegg
    10
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Respons Grand Artist

    Hei!

    Er det noen av Respons eierne som har oppgradert Respons Grand Artist med ringradiator diskant til nyeste versjon med berylium diskant?
    I følge Andervik Audio byttes også store deler av delefilteret samtidig.

    Mvh
    Per Arne Nerdrum.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Er det noen av Respons eierne som har oppgradert Respons Grand Artist med ringradiator diskant til nyeste versjon med berylium diskant?
    I følge Andervik Audio byttes også store deler av delefilteret samtidig.

    Mvh
    Per Arne Nerdrum.
    Dette er jeg og interessert å høre om :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Alle som oppgraderer dette, og bunnplata, viser til positive forbedringer. Reidar gjør sjelden forandringer - kun forbedringer. Spørsmålet er «bare» om den enkelte syntes det er pengene verdt...

    Jeg syntes en hver form for oppgradering burde gjøres til minimal fortjeneste, på den annen side slipper man å selge det man har for å hele tiden få det beste - altså to måter å se/vurdere det på...
     

    Janka

    Medlem
    Ble medlem
    09.05.2005
    Innlegg
    10
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Takker for svar jeg får vurdere om jeg går for oppgradering :)
     

    hifirutger

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2014
    Innlegg
    44
    Antall liker
    56
    Sted
    Gothenburg
    Det är en mycket bra uppgradering.
    Det är inte samma diskant element som i Magna Musicum men den kommer nära.
    Blir ett mer homogent ljud.

    Mvh,
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det är en mycket bra uppgradering.
    Det är inte samma diskant element som i Magna Musicum men den kommer nära.
    Blir ett mer homogent ljud.

    Mvh,
    Kan jeg spørre; hvor mye koster "X antall grader homogent" resultat?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Disse ht har vel ganske lav følsomhet,Har de ikke?
    Rundt 88db så jeg. trenger jo en del power for å blomstre skikkelig da.
    Husker jo Ascolta jeg hadde, ble ikke fart før de fikk 750W :=)
    Jepp, jeg opplever det slik også!
    Det jeg mente, om Responsene krevde mer kraft etter endringene som ble gjort.
    Her spiller det helt utmerket også med en 50watter. Den klarer fint 96db i snitt å 3meters avstand uten å få åndenød:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn