Respons og Reidar Perssons Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har ikke Respons selv, men etter Horten messa kaller jeg meg en venn..
    Aldri hørt Respons før, men nå vil jeg vel egentlig bare høre mer!

    Noen av dere som var innom å hørte på hos Andervik i helga? :)
    Hei. Hvis du ønsker nyte Respons hver dag som meg, er det bare å kjøpe et par :)

    Satt i midten og på første rad på messa for å få med meg foredraget på lørdagen.
    Fikk også lyttet på musikk i 30 minutter før foredraget. Her er et bilde fra lytteposisjon.

    20161001_135055.jpg
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Fikk også med meg foredraget, og et par timer med musikk i rommet.. :)

    Du som har Respons, hva synes du om lyden på messa? :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Fikk også med meg foredraget, og et par timer med musikk i rommet.. :)

    Du som har Respons, hva synes du om lyden på messa? :)
    Likte diskanten av beryllium, tipper det blir en oppgradering der.
    På alle andre områder låter Respons vesentlig bedre hjemme..
     

    TOBRA

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    50
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    5
    Respons Grand BR ny sokkel

    Jeg har levd med Respons høyttalere i forskjellige utgaver de 10-11 siste årene, og synes de er fantastiske musikkformidlere. Behov for oppgraderinger er ikke noe jeg tenker på i det hele tatt når jeg lytter på musikk, men når Reidar Persson først kommer med en oppgradering, så vet jeg at den er gjennomprøvd og gjør en hørbar forskjell, så jeg har da valgt å få utført oppgraderingen på mine høyttalere også. Det har alltid vært en hørbar endring etter oppgradering og etter min mening til det (enda) "bedre" eller mer "naturlige". Jeg har ikke hatt noe behov for å opplyse omverden om endringene jeg har fått utført da jeg mener folk må bruke ørene og lytte selv om det er verdt pengene det faktisk koster uten min påvirkning.

    Nå er det imidlertid en oppgradering tilgjengelig som ikke tømmer lommeboka fullstendig i årevis fremover og som jeg ikke kan la være å anbefale: For en ukes tid siden fikk jeg montert nye bunnplater på mine Respons Grand BR. Spiral Groove føtter hadde jeg fra før, så denne oppgraderingen kostet 5000 kr. Denne oppgraderingen gjorde hos meg at en eller annen slags "klang" i mellomtoneregisteret ble borte slik at stemmer og akustiske instrumenter låt forholdsvis mye mer naturlig. Jeg har ikke tidligere følt at noe mangler eller er for mye i mellomtonen, men når "klangen" ble borte var det godt hørbart. Mer ro, mer harmoni og sammenheng i hele frekvensspekteret fra bunn til topp og "mer senkede skuldre" når jeg lytter.

    For de som vurderer denne oppgraderingen, og i utgangspunktet kanskje ser den som ubetydelig, så sier jeg "løp og kjøp". Alle som har Grand D og Grand BR BØR/MÅ unne seg denne oppgraderingen! En i utgangspunktet fantastisk høyttaler har med det blitt enda bedre!
     

    Bamboos

    Medlem
    Ble medlem
    27.09.2010
    Innlegg
    41
    Antall liker
    47
    Nu har jag också uppgraderat med nya socklar. Detta är en mycket god investering som förbättrar ljudet mer än jag kunde ana!!
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg endelig fått byttet til nye bunner på høyttalerne. Må si jeg fikk et lite hakeslepp når jeg fikk høre lydforbedringen disse gjorde. Lyden vart roligere,strammere, mellomtonen mer homogen og klarere, lyden ligger nå mer bak høyttalerne og en kan se lenger inn i lydbildet, svartere bakgrunn og mer rom i mellom instrumentene. Den litt ullene lyden som jeg hørte før er helt borte, kontrabass står no fram i sin helhet med kropp og skjel, hele lydbildet er teitere og mer deffinert, microdetaljer høres mye bedre

    IMG_0859.jpg


    En god del tykkere Ja
    IMG_0860.jpg


    Lite innblikk på delefilteret
    IMG_0862.jpg


    Lenger skruer måtte til
    IMG_0864.jpg


    Pakkning ned mot gulvet, gjorde også utslag
    IMG_0865.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg endelig fått byttet til nye bunner på høyttalerne. Må si jeg fikk et lite hakeslepp når jeg fikk høre lydforbedringen disse gjorde. Lyden vart roligere,strammere, mellomtonen mer homogen og klarere, lyden ligger nå mer bak høyttalerne og en kan se lenger inn i lydbildet, svartere bakgrunn og mer rom i mellom instrumentene. Den litt ullene lyden som jeg hørte før er helt borte, kontrabass står no fram i sin helhet med kropp og skjel, hele lydbildet er teitere og mer deffinert, microdetaljer høres mye bedre

    Vis vedlegget 417673

    En god del tykkere Ja
    Vis vedlegget 417674

    Lite innblikk på delefilteret
    Vis vedlegget 417675

    Lenger skruer måtte til
    Vis vedlegget 417676

    Pakkning ned mot gulvet, gjorde også utslag
    Vis vedlegget 417677
    Kan nok rime dette ja. Jeg fikk god respons ved å buke granittheller mellom gulv-høyttaler slik at jeg fikk dobbel demping på mine ART en gang i tiden. Kan bunnen snues slik at en får en spikes i front og to bak? Dette fungerte klart best på mine Response...
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Det går nok an og snu dei, men det blir ikke fint og vi se litt komisk ut. På grunn av radiusen på bunnplate kantene er tilpasset høyttaleren.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    God jul,kjære Respons venner. ;)
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Fikk også med meg foredraget, og et par timer med musikk i rommet.. :)

    Du som har Respons, hva synes du om lyden på messa? :)
    Likte diskanten av beryllium, tipper det blir en oppgradering der.
    På alle andre områder låter Respons vesentlig bedre hjemme..
    Beryllium?
    Trodde Reidar gikk vekk fra det materialet nå. ???
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Fikk også med meg foredraget, og et par timer med musikk i rommet.. :)

    Du som har Respons, hva synes du om lyden på messa? :)
    Likte diskanten av beryllium, tipper det blir en oppgradering der.
    På alle andre områder låter Respons vesentlig bedre hjemme..
    Beryllium?
    Trodde Reidar gikk vekk fra det materialet nå. ???
    Hei. Du må nesten utdype nærmere hva du mener han har gått til. Reidar Persson sa i alle fall det til oss i høst at han ikke hadde funnet en bedre diskant enn den laget av Beryllium!

    Andervik Audio | Respons Grand BR

    RESPONS GRAND har uppgraderats med nytt delningsfilter inkl. ny BERYLLIUM DISKANT från SCAN SPEAK.Diskantmembranet består av ren Beryllium till skillnad från andra tillverkare som är en legering av andra metaller. Beryllium är mycket giftigt, därför finns ett galler som skydd, framför membranet.
    Denna diskant besitter en ljudkvalitet som övergår allt annat som någonsin har tillverkats. Diskanten har i stort sett ingen resonans överhuvudtaget.Pulsåtergivningen är i stort sett perfekt, utan ringningar. Ett enormt magnetsystem bestående av 6st Neodymium magneter bidrar till exeptionell dynamisk balans och utomordentlig låg distorsion.
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Gleden av Respons

    Hei!


    Har ikke vært aktiv på en stund og føler trangen til å rable ned noe om disse fantastiske musikkformidlerne, jeg er i mitt tredje år med Respons, for en noe rastløs sjel med trang til å prøve noe nytt er dette rekord. Føler jeg en ro av å endelig ha kommet i mål, jeg har kjent til Respons i hele mitt 33år lange liv da min far var tidlig ute med en versjon av pyramidene på lytterommet. Husker det var stas å dra med kompiser hjem å vise hvor bra det låt, de hadde selvfølgelig aldri hørt maken… :)


    Tilbake til meg, ble jeg utvilsomt smittet av hobbyen og ville gå min egen vei. Jeg har hatt mye opp igjennom. Stativ ht, store beist med 2x10", Italienske skjønnheter med 40lag klarlakk. Høyttalere eier og besøkende får en wow følelse når en kommer inn i rommet. Men det er jo ikke av lyden, den er helt middelmådig, mangler noe, for mye av noe eller ikke har evnen til å få ht`ne til å forsvinne.. Mangel på harmoni altså.

    Jeg har ikke eid, men hørt ht. med accuton elementer og sitter med et inntrykk av at det kan låte imponerende de første 10minuttene, men det blir for flatt, hardt og kjedelig for meg. Det er kanskje dens egenskap med helt ufarget lyd som begeistrer deres tilhengere.


    Det er her det er noe med Respons jeg ikke har hørt andre steder, ramser ikke opp alle superlativene, men javisst er de nøytrale og detaljerte nok i massevis i toppen, samtidig leverer de en deilig varme over lydbilde med en fyldig og presis bass. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må si at strømledingen til mine kino-subber ikke engang står i. Det er litt gøy, da jeg "kun" besitter lillebroren Grand Artist med sin enkle 7"…
    86db følsomhet er jo ikke super lettdrevent, men jeg har ikke følt de er kravstore for å levere. Høyttaleren er det komponentet som påvirker lydkvaliteten mest, og Respons låter bra med alt jeg har hørt koblet til. Artig med de nye bunnplatene, jeg har alltid hatt mine høyttalere på granittplater, kan jeg har vært foran Reidar her..? :p
    Etter en demo hos Andervik Audio fikk jeg ørene opp for Stello, en integrert Klasse D som gav mine Repons en herlig dynamikk! AA selger ikke den integrerte mer, men et ennå bedre pre/power sett.. Jeg har i hvert fall funnet my brand, og det er deilig. Mer tid til musikk.
    Gammer`n hadde altså rett…


    Godt nyttår Respons venner!
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Fikk også med meg foredraget, og et par timer med musikk i rommet.. :)

    Du som har Respons, hva synes du om lyden på messa? :)
    Likte diskanten av beryllium, tipper det blir en oppgradering der.
    På alle andre områder låter Respons vesentlig bedre hjemme..
    Beryllium?
    Trodde Reidar gikk vekk fra det materialet nå. ???
    Hei. Du må nesten utdype nærmere hva du mener han har gått til. Reidar Persson sa i alle fall det til oss i høst at han ikke hadde funnet en bedre diskant enn den laget av Beryllium!

    Andervik Audio | Respons Grand BR

    RESPONS GRAND har uppgraderats med nytt delningsfilter inkl. ny BERYLLIUM DISKANT från SCAN SPEAK.Diskantmembranet består av ren Beryllium till skillnad från andra tillverkare som är en legering av andra metaller. Beryllium är mycket giftigt, därför finns ett galler som skydd, framför membranet.
    Denna diskant besitter en ljudkvalitet som övergår allt annat som någonsin har tillverkats. Diskanten har i stort sett ingen resonans överhuvudtaget.Pulsåtergivningen är i stort sett perfekt, utan ringningar. Ett enormt magnetsystem bestående av 6st Neodymium magneter bidrar till exeptionell dynamisk balans och utomordentlig låg distorsion.
    Det var en svenske,i Sverige,på Sverigeferie,som nevnte det at Persson testet ut en softdome med uante kvaliteter,som visstnok skulle ha"bedre" egenskaper enn Beryllium diskanten.
    Men det ser ikke ut til å stemme,foreløpig.
     

    pson

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2013
    Innlegg
    20
    Antall liker
    31
    Sted
    Östersund
    Sockel Till Respons Grand Limited edition 2004

    Eftersom det nu finns ny sockel att köpa till nyare modellen av dessa så har jag varit tvungen att tillverka ett par själv.
    Här följer några bilder som kanske föder någon idé till er andra där ute
    IMG_2878.jpg

    Så ser de ut med orginalsockeln
    IMG_2879.jpg

    Orginalsockelns undersida (något repig..)
    IMG_2880.jpg

    Orginalsockeln från sida
    IMG_2881.jpg

    Högtalaren utan sockel
    IMG_2882.jpg

    De båda socklarna sida vid sida
    IMG_2883.jpg

    Nya sockelns undersida
    IMG_2884.jpg

    Fötterna med anpassad bricka
    IMG_2885.jpg

    Nya monterad med fötter på högtalaren
    IMG_2886.jpg

    Framifrån
    IMG_2887.jpg

    Så står de nu på plats
    IMG_2888.jpg

    Anpassat mellanrum på heltäckningsmattan


    Jag har gjort dessa socklar med fötterna anpassat så att de är i nivå med sockeln helt inskruvad. Då kan jag med valfri bricka justera mellanrummet efter golvtyp
     

    kgyran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    264
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    Hei

    Det ligger et par Respons Grand 1983 på Finn som gis bort.
    Det mangler både elementer og delefilter.
    Er det mulig å finne elementer som trengs og lage nye delefilter?

    Mvh
    Kenneth
     

    pson

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2013
    Innlegg
    20
    Antall liker
    31
    Sted
    Östersund
    Hur det låter är upp till var och en men enligt mig så är resultatet över hela registret bättre och skillnaden är faktiskt större än vad Spiral groove fötterna gjorde. Att dessa två tillsammans gör så mycket positiva saker är helt otroligt. Jag rekommenderar alla att snarast lyssna på vad den nya sockeln faktiskt gör. Prisvärt är bara förnamnet .
    Att jag dessutom uppgraderat mina högtalare med beryllium diskanten gör ju inte saken sämre direkt....
    Ni med äldre högtalare, spänn på er snickarbältet. Ni lyckliga ägare av dagens modell, spring genast ner till er handlare och provlyssna!
     

    B W

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2014
    Innlegg
    121
    Antall liker
    53
    Måtte se nærmere på innsiden av disse fantastiske og kollosalt tunge høyttalerne som jeg har vært heldig og skaffet meg. Resultatet av disseksjonen overrasket meg ..mildt sagt.. Det er nesten ingenting inni.. ingen spesielle eller dyre saker.. simpel isolasjon, hjemmelagetaktig delefilter. Dæven.. nesten for enkelt til å kunne produsere så sykt bra lyd. 95% av vekten kommer av kassene alene.

    Tenkte å kjøpe ett helt nytt og beste par av respons grand. Vet ikke hva dere andre tenker , men prisen er nå et stort spørsmål som jeg finner det vanskelig å forsvare (for ikke å snakke om langt dyrere høyttalere som finnes der ute).. innholdet er fan ikke verdt en pen brukt porsche boxter.. Hvis de fleste high end høyttaleres innhold er tilsvarende, er dette intet annet enn en tulipanmani :/

    På tide å våkne opp!

    Eget tråd om dette finner dere her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/87803-high-end-ha-yttalere-va-r-tids-tulipanmani.html
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Solid kabinett, baksiden av høyttalerelementene, kabler, delefilter og dempemateriale, hva mer forventer du?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Bakdelen med en brukt porsche boxter er at du kan ikke drikke Whisky og kose deg med lange turer. Med Respons kan du ha mangen lange gode lyttestunder med Whisky uten at du ser blålysa i speilen ;)

    Det er bare og åpne dyrere høytalere og se, tror skuffelsen blir enda større og Whisky drikkingen tar overhand;)
     
    Sist redigert:

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Her er et par bilder av Respons som kanskje er interessante.
    Det er av et "one of" Respons høyttalersett som er laget for bruk med aktiv deling mellom topphøyttaler og bassenhet. Det er ingen som har sett disse m.m. de har besøkt forrige eier eller meg etter at dette ble skrevet:)
    Leif Ernstsen (Dynamic Precision) har selv et tilsvarende system med Baby grand i kirsebær og basskasser "uten finish" også laget av Respons.
    Høyttalersettet har DP aktivt delefilter og delefrekvensen er fintrimmet i samarbeid med DP Leif.
    DSC02622.jpg
    DSC02623.jpg
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ouch...... Hvis det ikke var for at jeg akkurat hadde bestilt noen andre høyttalere, ville jeg vurdert de der veldig seriøst!
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Respons Mini Grande, En meget god høytaler blir bedre ved å bytte diskant og internkabling, samt fintuning av delefilter,
    I utgangspungtet en god diskant D2905-970000 blir erstattet med D3004-660000 med Neodym magnet som er mye sterkere en ordinær magneter.

    Respons Sjefen starter med en måling

    IMG_1073.jpg


    Så demontering av element

    IMG_1072.jpg


    Oppgradering av filter

    IMG_1077.jpg

    IMG_1083.jpg


    Ny kabling monter

    IMG_1080.jpg


    Sjefen sjølv er fornøyd også;)
    Jeg Takker meget for godt utført arbeid

    IMG_1075.jpg


    Rett i bilen og hjem til Norge for testing;D
    Tilbakemeldig kommer ;)
     
    Sist redigert:

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    835
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Regner med at dette ikke gjelder Baby Grand også? Det var ihvertfall ikke noen endringer på den modellen for noen år siden.

    Elsker mine Baby Grand, de spiller alt av musikk overbevisende nok for meg.
    Spiller både hardrock, rock og klassisk på de.

    Sent fra min D6603 via Tapatalk
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Skinnyboy: Det kommer an på om du har Ring Radiator Diskant og gammel internkabling i dine;D
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan vart lyden etter oppgradering i Mini Grande. Jo mildt sakt veldig bra;D

    Lyden med gammelt diskant/filter/inntern kabling. Var egentlig veldig bra, helt du hører noe som er bedre;D
    Her hørers lyden mer innelukket, slipper likså ikke høytalerne så lett, diskanten virker treg og den ringer, det er lett og høre at diskanten ikke starter å stopper fort nok. Hører det spesielt på piano tangent annslag og symbaler, gitarstrenger. Hele lydbildet var mindre,tykkere det virket som alt hanger litt etter.

    Lyden med ny diskant/filter/inntern kabling.
    Første jeg legger merke til, er større og mye mer ro i lydbildet, samt at alt er mye klarere og deffinert, diskanten er mye mer stabil, fast, ringer ikke, (stikker ikke av) det er lett og høre at denne diskanten har en helt annen motor å drive lyden med. Atakk på piano tangenter er helt noe annet, gitarstrenger høres mye mer riktig ut nå, strenger med metal høres ut som metal, resonansen i strengene høres mye lettere. Symbaler har mye mer oppløst lyd, hører lett når trommestikken treffer symbalen og slaget komme med en gang, henger ikke etter.
    Den tonale balansen i høytaleren er mye bedre, hører lett at lyden er mer sømløs fra topp til bunn.
    En kan tru at lyden vart lysere, men lyden vart faktisk varmere,klarere og deffinert.;D

    Jeg spurte kona om hun hører forskjell nå etter oppgradering;D En må være ganske tunghørt vis en ikke hører forskjell på dette.;D Jeg spurte hva er det du legger mest merke til nå da. Lyden er mer inni stuen nå og ikke inni der sa hun og pekte på høytalerne;D

    Det som jeg synest er trist er at en så fantastisk god høytaler ikke produseres lenger !
    Denne hadde også en godkjent Kone faktor 8) Lett og plassere i en stue som hele familien bruker;D

    IMG_1273.jpg
     
    Sist redigert:

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    835
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skinnyboy: Det kommer an på om du har Ring Radiator Diskant og gammel internkabling i dine;D
    Jeg har Ring Radiator Diskant ja.

    Har kjøpt mine brukt av Tore Dag Nilsen, paret som var brukt til test i Fidelity. Derfor er jeg ikke registrert som kjøper hos Andervik Audio, og får ikke vite det som "registrerte" kjøpere får av informasjon.

    Så det betyr at mine kan oppgraderes med ny diskant og internkabling?

    Sent fra min D6603 via Tapatalk
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Skinnyboy: Det kommer an på om du har Ring Radiator Diskant og gammel internkabling i dine;D
    Jeg har Ring Radiator Diskant ja.

    Har kjøpt mine brukt av Tore Dag Nilsen, paret som var brukt til test i Fidelity. Derfor er jeg ikke registrert som kjøper hos Andervik Audio, og får ikke vite det som "registrerte" kjøpere får av informasjon.

    Så det betyr at mine kan oppgraderes med ny diskant og internkabling?

    Sent fra min D6603 via Tapatalk
    Ja du kan oppgradere dine! Det vil nok koste noen kroner. Men jeg ville vurdert det seriøst, Baby Grande blir desverre ikke produsert lenger heller, så å skvise det siste ut av en i utgangspungtet veldig god høytaler, slik at en kan ha disse i magen år til med musikk og lydformidling på et meget høyt nivå!

    Jeg hadde ring radiator diskant i mine andre høytalere i mangen år, jeg vart ikke helt fortrolig med lyden, Når beryllium diskanten kom, fikk jeg byttet ut ring radiator diskantene med dem, (da hørte jeg hvor ikke helt fortrolig lyden kom fra). ;)
    Diskanten som Persson bruker i Artist MKII og mulig siste modellene av Baby Grande er D3004-660000 som er helt lik Beryllium diskanten bare med softdom, samt lydsignatur på høyde med den.

    Det er bare å ta en telefon til Persson og spørre om han vil gjøre det, samt pris.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.128
    Antall liker
    10.590
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Virkelig godt diy preg over disse modifikasjonene fra Persson.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan vart lyden etter oppgradering i Mini Grande. Jo mildt sakt veldig bra;D

    Lyden med gammelt diskant/filter/inntern kabling. Var egentlig veldig bra, helt du hører noe som er bedre;D
    Her hørers lyden mer innelukket, slipper likså ikke høytalerne så lett, diskanten virker treg og den ringer, det er lett og høre at diskanten ikke starter å stopper fort nok. Hører det spesielt på piano tangent annslag og symbaler, gitarstrenger. Hele lydbildet var mindre,tykkere det virket som alt hanger litt etter.

    Lyden med ny diskant/filter/inntern kabling.
    Første jeg legger merke til, er større og mye mer ro i lydbildet, samt at alt er mye klarere og deffinert, diskanten er mye mer stabil, fast, ringer ikke, (stikker ikke av) det er lett og høre at denne diskanten har en helt annen motor å drive lyden med. Atakk på piano tangenter er helt noe annet, gitarstrenger høres mye mer riktig ut nå, strenger med metal høres ut som metal, resonansen i strengene høres mye lettere. Symbaler har mye mer oppløst lyd, hører lett når trommestikken treffer symbalen og slaget komme med en gang, henger ikke etter.
    Den tonale balansen i høytaleren er mye bedre, hører lett at lyden er mer sømløs fra topp til bunn.
    En kan tru at lyden vart lysere, men lyden vart faktisk varmere,klarere og deffinert.;D

    Jeg spurte kona om hun hører forskjell nå etter oppgradering;D En må være ganske tunghørt vis en ikke hører forskjell på dette.;D Jeg spurte hva er det du legger mest merke til nå da. Lyden er mer inni stuen nå og ikke inni der sa hun og pekte på høytalerne;D

    Det som jeg synest er trist er at en så fantastisk god høytaler ikke produseres lenger !
    Denne hadde også en godkjent Kone faktor 8) Lett og plassere i en stue som hele familien bruker;D

    Vis vedlegget 447304
    Det er en nydelig liten høytaler dette,og ja,helt enig, veldig synd at den ikke produseres lenger.
    Kansje den hadde vært mer populær med en avtagbar frontgrill.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    835
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fått svar fra Reidar Persson, og kan dessverre avkrefte at Baby Grand kan oppgraderes.

    Selv om de altså bruker samme diskant, så er det ikke mulig.
    Reidar har vel en grunn til det, selv om det i praksis skulle være lett å endre, som det er gjort på andre Respons-høyttalere.

    Sent fra min D6603 via Tapatalk
     

    anders.s

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    75
    Antall liker
    18
    Hej alla vi provar att bilda Respons-Grupp på Facebook

    Alla som äger ett par Responshögtalare är Välkommen :)

    Respons och Reidar Perssons Vänner
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn