Respons og Reidar Perssons Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Fungerer fint med mange ulike kabler, kabeldebatten er jo både gammel og sammensatt, så drar ikke i gang den her jeg, men skal du se etter noe for Respons så ville jeg valgt kabler som er så transparente som mulig, ikke varianter som demper/filtrerer etc. Respons har en mørk karakteristikk sammenlignet med mye annet jeg har hørt, så de trenger full bredde i input. Av samme grunn som jeg hevdet over at de ikke passer sammen med sidrumpa rørforsterkere med dempekul på midten. Men, du trenger ikke bruke penger på skreddersømkabler for å få Respons til å synge.
    Så koker jo alt ned til smak og behag, selvsagt.
     
    Sist redigert:

    balto

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    11
    Fungerer fint med mange ulike kabler, kabeldebatten er jo både gammel og sammensatt, så drar ikke i gang den her jeg, men skal du se etter noe for Respons så ville jeg valgt kabler som er så transparente som mulig, ikke varianter som demper/filtrerer etc. Respons har en mørk karakteristikk sammenlignet med mye annet jeg har hørt, så de trenger full bredde i input. Av samme grunn som jeg hevdet over at de ikke passer sammen med sidrumpa rørforsterkere med dempekul på midten. Men, du trenger ikke bruke penger på skreddersømkabler for å få Respons til å synge.
    Så koker jo alt ned til smak og behag, selvsagt.
    Supert, og tusen takk for gode tips. Mvh Roy:)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har fått inntrykk av at Respons kanskje ikke gjengir rock like bra som f.eks opera og klassisk. Hvis dette stemmer, på hvilken måte gir dette seg utslag i? Samtidig har jeg litt vansker med å forstå at en høyttaler som nye Respons Jussi ikke skal kunne spille all slags musikk bra. Altså naturlig gjengivelse av rock også.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fått inntrykk av at Respons kanskje ikke gjengir rock like bra som f.eks opera og klassisk. Hvis dette stemmer, på hvilken måte gir dette seg utslag i? Samtidig har jeg litt vansker med å forstå at en høyttaler som nye Respons Jussi ikke skal kunne spille all slags musikk bra. Altså naturlig gjengivelse av rock også.
    De senere oppgraderingene av Response har gjort dem klart bedre på rocka musikk, og det har ikke gått ut over deres evne til gjengivelse av klanger og naturlig, avslappet gjengivelse av akustiske instrumenter.
    Det dreier seg mye om en "mildere" oppførsel i presens, som f.eks. demper dynamisk utslag på trommer, og fuzz, slik at rock fremstilles "snillere" enn du opplever live. Men som sagt har Response bedret seg på disse aspekter de senere år. Jussi er slett ikke helt på jordet når det kommer til rock. Men uansett er det slik at dersom rock er din hovedinteresse, finnes det mange spennende konkurrenter.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    De senere oppgraderingene av Response har gjort dem klart bedre på rocka musikk, og det har ikke gått ut over deres evne til gjengivelse av klanger og naturlig, avslappet gjengivelse av akustiske instrumenter.
    Det dreier seg mye om en "mildere" oppførsel i presens, som f.eks. demper dynamisk utslag på trommer, og fuzz, slik at rock fremstilles "snillere" enn du opplever live. Men som sagt har Response bedret seg på disse aspekter de senere år. Jussi er slett ikke helt på jordet når det kommer til rock. Men uansett er det slik at dersom rock er din hovedinteresse, finnes det mange spennende konkurrenter.
    Har du noen eksempler, som samtidig ikke blir pågående og slitsomme å lytte til?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Har du noen eksempler, som samtidig ikke blir pågående og slitsomme å lytte til?
    På konkurrenter?
    Ikke i denne tråden, nei! ;)
    Ta det på pm, og si litt om hva du er ute etter i gjengivelsen, størrelse på rommet, kilde, forsterker om om du spiller høyt og sånt, så kan jeg sikkert mene et eller annet. :)
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.429
    Sted
    Under stjernene
    Har brukt Respons i 35 år.

    Finnes tydelig vis to leire her her.
    Hvor Ronglien representerer den ene.
    Den andre er, låter det bra på akustisk, så låter alt annet bra.

    Bruker Ratio Auream sammen med Mola Mola elektronikk.
    Synes Led Zeppelin og Deep Purple låter fantastisk.
    F. eks
    Trippel CD'n Live in Japan😊
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    På konkurrenter?
    Ikke i denne tråden, nei! ;)
    Ta det på pm, og si litt om hva du er ute etter i gjengivelsen, størrelse på rommet, kilde, forsterker om om du spiller høyt og sånt, så kan jeg sikkert mene et eller annet. :)
    Beklager, glemte i farta at en slik dødssynd gjør man ikke i en vennetråd.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er en som har hatt mine Respons Baby grand i over 10 år.
    Kjøpte mitt første par i 2010 av Tore Dag Nilsen, de var bruk til test i Fidelity, så @Håkon_Rognlien har vel også peiling på disse.
    Deretter kjøpe jeg et par som brukes som surround-høyttalere, over gjennomsnittlig pris for bakhøyttalere vil jeg anta.

    Disse høyttalerne er ikke kjedelig med rett elektronikk, og jeg spiller Pink Floyd, Iron Maiden, AC/DC, Yello og akustisk musikk på disse.
    Jeg er ihvertfall fornøyd med høyttalerne, ingen musikk låter "dårlig", så lenge opptaket er bra.

    Brukte også Sonic Design dempeputer på disse, men gikk over til Isoacoustics OREA, det ga enda mer detaljer, spesielt på akustiske gitarer.
    Bruker "nøytrale" kabler, sølvkabler fra Renaissance Audio, og høyttalerne brukes som fullfrekvens fronter hos meg.
    I min leilighet har jeg bass ned til 30Hz via frekvenstest på CD.

    Det finnes sikkert bedre høyttalere til min musikksmak, men i min stue, så er nok rommet begrensningen uansett.
    Noe sier meg også at jeg må betale ganske mye i dagens marked for å oppnå samme lyd, og helst mye bedre lyd, uten at jeg kan si det med sikkerhet.
    Liker Focal sin lyd, men de har ikke akkurat billige høyttalere. Kanta er kanskje i samme klasse lydmessig som mine.
     

    hifirutger

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2014
    Innlegg
    44
    Antall liker
    56
    Sted
    Gothenburg
    Jeg har fått inntrykk av at Respons kanskje ikke gjengir rock like bra som f.eks opera og klassisk. Hvis dette stemmer, på hvilken måte gir dette seg utslag i? Samtidig har jeg litt vansker med å forstå at en høyttaler som nye Respons Jussi ikke skal kunne spille all slags musikk bra. Altså naturlig gjengivelse av rock også.
    Input = output
    Skit in, skit ut som vi säger på svensk :)
    Magna låter fantastiskt på bra inspelad rockmusik.
    Metallica låter inte bra.
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Blir litt enkelt å snakke om "klassisk" som en entydig type musikk og rock som en annen (det siste er vel litt mer en definert sjanger).
    Min erfaring er at Respons er noe av det beste jeg har hørt i prisklassen på "klassisk", tenker da på opera, kammer og også storslått symfonisk musikk.
    Har derfor hatt Respons de siste 20 årene.
    Men; jeg har også vært innom rocke-arenaer og den lyd (eller lydinferno..) jeg der har opplevd er det andre høyttalere enn Respons som gjør bedre til samme prisen. Enten man står 5 meter eller 100 meter fra en rockescene er det lite finesse å spore, derimot blir rå dynamikk og trøkk særlig i bassen noe som oppleves like mye i magen som i ørene. Der finnes det billigere løsninger enn Respons som gjør jobben.

    Jeg synes ikke det er kritikkverdig at Respons ikke vinner på alle baner, det blir litt som å forvente at en Ferrari skulle gjøre det best både på bane og offroad i gjørma, her er det nok best med 2 ulike biler. ;)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn