Respons og Reidar Perssons Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Sv: Respons og Reidar Perssons Venner

    Her er vel bassfilteret før oppgradering!

     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Sv: Respons og Reidar Perssons Venner

    Her er bassfilteret etter oppgradering!

     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Sv: Respons og Reidar Perssons Venner

    Her er resten av filteret før/etter oppgradering! Høyttalerenene ble noen kilo tyngre etter oppgraderingen ;D
    Jobben ble gjort av Søren Nielsen i SSN Høyttalerteknikk

     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Sv: Respons og Reidar Perssons Venner

    Nydelig!
    Ble litt bedre størrelse på bildet nå ja....slipper å myse. ;D
    Har du siste versjon av delefilteret også kansje,med Black Gate og det hele?
    Jeg kan visst få oppgradert mine Artist D allerede,til tross for at de er medlem av D-serien.
    Var ikke så gale pris heller.
    Men jeg synes lyden er helt suveren slik den er nå...
    [/quote]

    Delefilteret er bare modifisert etter spec. fra Reidar for å tilpasse Art til å bruke Ringradiator og den større mellomtonen. Resten av oppgraderingen går på å bruke mye bedre kondensatorer og spoler uten å forandre dataene på delefiltrene!
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Kommentarer til JK sin modifikasjon av delefilter i Grand Art.

    Respons har laget høyttalere i 25 år, og tester hele tiden komponenter, elementer o.s.v. De er derfor godt kjent med hva som finnes av komponenter på markedet.
    De komponentene som brukes er valgt fordi de fungerer best lydmessig i deres høyttalere.

    Metalloxid motstandene, som det ser ut til er brukt i det avbildede filteret, er mer spenningsavhengige enn de lavinduktive trådviklede som brukes av Respons.
    De har også større drift ved temperaturendringer.
    De er vurdert som ikke lydmessig like gode som de orginale, og gir en litt mer rufsete og uren lyd.

    Kondensatorene som er brukt er en oljefylt papir type.
    Disse har dårligere dielektrikum og lavere resonansfrekvens enn de orginale.
    De er vurdert som ikke like gode lydmessig som de orginale.

    Det ser ut til at det er brukt C-fac spoler eller tilsvarende i det modifiserte filteret.
    Disse spolene gir mindre bassoutput, i forhold til diskant mellomtone, jo høyere en spiller.
    De har en annen resistans en de eksisterende, og delefrekvensene vil endre seg hvis en erstatter eksisterende spoler med disse spolene selv om de har lik induktans.
    De orginale spolene er plassert helt spesifikt fysisk i forhold til hverandre for at ikke utstrålingen fra spolene skal påvirke hverandre.
    Det kan se ut som det ikke er tatt hensyn til dette i det nye filteret.

    Ut fra bildene ser det ut til at det mangler en impedanskorrigeringskrets i bassdelen.
    Dette vil føre til en nivåtopp i bassen.

    Den manglende impedanskorrigeringskretsen kan tyde på at tegningene som er benyttet ved modifisering av høyttaleren er fra en nyere Grand utgave med enkel bass.

    Respons har aldri gitt delefiltertegninger til kunder.
    Disse tegningene kan derfor være skaffet fra en forhandler som ikke har vært klar over at delefilter fra nyere Grand med enkel bass ikke bør brukes på utgaven med to basselementer.

    Respons Loudspeakers anbefaler ikke at det gjøres denne typen modifikasjoner på deres høyttalere.

    mvh Terje
    www.andervikaudio.no
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Dette var interessante kommentarer fra en selger/leverandør nettopp fordi det var så konkret.

    Man kan velge to innfallsvinkler til dette;

    a) produsenten har rett i at de har testet med alle tilgjengelige komponenter og valgt de beste lydmessig (og altså ikke tenkt pris/prod.kostnader)

    b) dette er et ordinært forsvar for egne produkter der produsenten påpeker at alt som kan gjøre produktet bedre bare kan gjøres av han selv og "private" initiativ som kan undergrave dette må avvises ettersom det ødelegger markedet for oppgraderinger.

    Min vurdering av det som skrives under er at dette virker så seriøst at jeg velger tolkning a) i dette tilfelle, selv om jeg er våken for at b) også kan ha en viss porsjon relevans også her.

    Oppgraderinger har i mange år vært en viktig del av Respons' forretning, så det er forståelig at de vil ha dette for seg selv....det er jo også slik at 2. håndsverdien av noe som er oppgradert privat ofte ikke er så særlig høy.
    Men; jeg synes godt Persson & co kunne operert med priser på oppgraderinger som mer samsvarer med kostnadene, mitt inntrykk er at dette er markedsprising og ikke kostnadsprising.

    Ole




    Andervik Audio skrev:
    Kommentarer til JK sin modifikasjon av delefilter i Grand Art.

    Respons har laget høyttalere i 25 år, og tester hele tiden komponenter, elementer o.s.v. De er derfor godt kjent med hva som finnes av komponenter på markedet.
    De komponentene som brukes er valgt fordi de fungerer best lydmessig i deres høyttalere.

    Metalloxid motstandene, som det ser ut til er brukt i det avbildede filteret, er mer spenningsavhengige enn de lavinduktive trådviklede som brukes av Respons.
    De har også større drift ved temperaturendringer.
    De er vurdert som ikke lydmessig like gode som de orginale, og gir en litt mer rufsete og uren lyd.

    Kondensatorene som er brukt er en oljefylt papir type.
    Disse har dårligere dielektrikum og lavere resonansfrekvens enn de orginale.
    De er vurdert som ikke like gode lydmessig som de orginale.

    Det ser ut til at det er brukt C-fac spoler eller tilsvarende i det modifiserte filteret.
    Disse spolene gir mindre bassoutput, i forhold til diskant mellomtone, jo høyere en spiller.
    De har en annen resistans en de eksisterende, og delefrekvensene vil endre seg hvis en erstatter eksisterende spoler med disse spolene selv om de har lik induktans.
    De orginale spolene er plassert helt spesifikt fysisk i forhold til hverandre for at ikke utstrålingen fra spolene skal påvirke hverandre.
    Det kan se ut som det ikke er tatt hensyn til dette i det nye filteret.

    Ut fra bildene ser det ut til at det mangler en impedanskorrigeringskrets i bassdelen.
    Dette vil føre til en nivåtopp i bassen.
    mvh Terje
    www.andervikaudio.no
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Andervik Audio skrev:
    Kommentarer til JK sin modifikasjon av delefilter i Grand Art.

    Respons har laget høyttalere i 25 år, og tester hele tiden komponenter, elementer o.s.v. De er derfor godt kjent med hva som finnes av komponenter på markedet.
    De komponentene som brukes er valgt fordi de fungerer best lydmessig i deres høyttalere.

    Metalloxid motstandene, som det ser ut til er brukt i det avbildede filteret, er mer spenningsavhengige enn de lavinduktive trådviklede som brukes av Respons.
    De har også større drift ved temperaturendringer.
    De er vurdert som ikke lydmessig like gode som de orginale, og gir en litt mer rufsete og uren lyd.

    Kondensatorene som er brukt er en oljefylt papir type.
    Disse har dårligere dielektrikum og lavere resonansfrekvens enn de orginale.
    De er vurdert som ikke like gode lydmessig som de orginale.

    Det ser ut til at det er brukt C-fac spoler eller tilsvarende i det modifiserte filteret.
    Disse spolene gir mindre bassoutput, i forhold til diskant mellomtone, jo høyere en spiller.
    De har en annen resistans en de eksisterende, og delefrekvensene vil endre seg hvis en erstatter eksisterende spoler med disse spolene selv om de har lik induktans.
    De orginale spolene er plassert helt spesifikt fysisk i forhold til hverandre for at ikke utstrålingen fra spolene skal påvirke hverandre.
    Det kan se ut som det ikke er tatt hensyn til dette i det nye filteret.

    Ut fra bildene ser det ut til at det mangler en impedanskorrigeringskrets i bassdelen.
    Dette vil føre til en nivåtopp i bassen.

    Den manglende impedanskorrigeringskretsen kan tyde på at tegningene som er benyttet ved modifisering av høyttaleren er fra en nyere Grand utgave med enkel bass.

    Respons har aldri gitt delefiltertegninger til kunder.
    Disse tegningene kan derfor være skaffet fra en forhandler som ikke har vært klar over at delefilter fra nyere Grand med enkel bass ikke bør brukes på utgaven med to basselementer.

    Respons Loudspeakers anbefaler ikke at det gjøres denne typen modifikasjoner på deres høyttalere.

    mvh Terje
    www.andervikaudio.no
    Dette var da voldsomt!!!! Skulle nesten tro jeg hadde gjort noe kriminelt He,He. ;D Må bare først tilstå at jeg overhodet ikke har noen som helst greie på delefilter og høyttalerbygging og vil ikke på noen som helst måte påstå at Reidar ikke har bygget godt nok filter til Response Art! Jeg er en ihuga Response fan, og kommer sikkert til å eie Response høyttalere så lenge jeg kommer til å drive med hifi!

    Så til historien hvorfor delefilteret ble "oppgradert"! Jeg har eid disse høyttalerene fra 2001 og da jeg fikk vite at Reidar leverte "oppgraderingsett" til Art med ny mellomtone, diskant og delefilterkomponenter, ble dette bestillt fra Reidar via norsk forhandler!
    Selve jobben ble gjort av en annen aktør innen hifi-markedet, så jeg har ikke personlig sett tegningene av delefilteret, men disse vart levert med.

    Dessverre fikk jeg problemer med ene høyttaleren etter oppgraderingen, og jeg prøvde flere ganger å få kontakt med Response via mail et utall av ganger, men det er sikkert lettere å få kontakt med Paven i Rom...........

    Redningen ble Søren. Han fant feilen, og i den forbindelse fant vi ut at det fantest bedre komponenter på markedet til å putte i delefilteret, så som et eksperiment så ble dette gjort!
    Om dette var vellykket, tja si det! Jeg ble vertfall fornøyd! Om dette sårer Hr Andevik så beklager jeg dette! Audiofile holder jo på kontinuerlig å "oppgraderer" og tweaker på komponenter med bedre kondesatorer osv
    Hadde det så nevnt vert mulig å fått tak Reidar så hadde jeg tatt "fiskekassene" i bilen og kjørt til Gøteborg!

    For det andre så holder jo Reidar selv på med kontinuerlig oppgradering av teknisk sett samme produktet, og det har han gjort siden 86, så det finnes vel ikke en absolutt sannhet innen hifi!

    Når det gjelder bildene av delefilterene så ble dette gjort av meg på "gøy", og jeg kan love at jeg ikke skal starte noen "oppgraderingsbutikk", og jeg skal heller ikke anbefale noen å gjøre det samme med sine delefilter. Det beste er å kjøre høyttalere for oppgradering til Gøteborg og Reidar for ombygging der visst en får tak i noen der da............

    Mvh
    Jack Klepsvik
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Ole skrev:
    Dette var interessante kommentarer fra en selger/leverandør nettopp fordi det var så konkret.

    Man kan velge to innfallsvinkler til dette;

    a) produsenten har rett i at de har testet med alle tilgjengelige komponenter og valgt de beste lydmessig (og altså ikke tenkt pris/prod.kostnader)

    b) dette er et ordinært forsvar for egne produkter der produsenten påpeker at alt som kan gjøre produktet bedre bare kan gjøres av han selv og "private" initiativ som kan undergrave dette må avvises ettersom det ødelegger markedet for oppgraderinger.

    Min vurdering av det som skrives under er at dette virker så seriøst at jeg velger tolkning a) i dette tilfelle, selv om jeg er våken for at b) også kan ha en viss porsjon relevans også her.

    Oppgraderinger har i mange år vært en viktig del av Respons' forretning, så det er forståelig at de vil ha dette for seg selv....det er jo også slik at 2. håndsverdien av noe som er oppgradert privat ofte ikke er så særlig høy.
    Men; jeg synes godt Persson & co kunne operert med priser på oppgraderinger som mer samsvarer med kostnadene, mitt inntrykk er at dette er markedsprising og ikke kostnadsprising
    Tar en utgangspukt i at en Response Grand kostet "villedene" kr.95000.-, og en Art koster ca. 20000.- på bruktmarkedet. Mellomtonen og diskanten som er brukt på Grand ble levert som sett fra Response (med delefilterkomponenter) for 11500.- så det er en mulighet å skaffe seg en enklere utgave av Grand for en billig penge, dette for oss fattige som ikke har 95000.- eller for den saks skyld har 129000.- å bruke på nye høyttalere ;) ;D
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    JK skrev:
    Ole skrev:
    Dette var interessante kommentarer fra en selger/leverandør nettopp fordi det var så konkret.

    Man kan velge to innfallsvinkler til dette;

    a) produsenten har rett i at de har testet med alle tilgjengelige komponenter og valgt de beste lydmessig (og altså ikke tenkt pris/prod.kostnader)

    b) dette er et ordinært forsvar for egne produkter der produsenten påpeker at alt som kan gjøre produktet bedre bare kan gjøres av han selv og "private" initiativ som kan undergrave dette må avvises ettersom det ødelegger markedet for oppgraderinger.

    Min vurdering av det som skrives under er at dette virker så seriøst at jeg velger tolkning a) i dette tilfelle, selv om jeg er våken for at b) også kan ha en viss porsjon relevans også her.

    Oppgraderinger har i mange år vært en viktig del av Respons' forretning, så det er forståelig at de vil ha dette for seg selv....det er jo også slik at 2. håndsverdien av noe som er oppgradert privat ofte ikke er så særlig høy.
    Men; jeg synes godt Persson & co kunne operert med priser på oppgraderinger som mer samsvarer med kostnadene, mitt inntrykk er at dette er markedsprising og ikke kostnadsprising
    Tar en utgangspukt i at en Response Grand kostet "villedene" kr.95000.-, og en Art koster ca. 20000.- på bruktmarkedet. Mellomtonen og diskanten som er brukt på Grand ble levert som sett fra Response (med delefilterkomponenter) for 11500.- så det er en mulighet å skaffe seg en enklere utgave av Grand for en billig penge, dette for oss fattige som ikke har 95000.- eller for den saks skyld har 129000.- å bruke på nye høyttalere ;) ;D
    Du gjør noe litt merkelig når du sammenligner ny Grand med brukt Art. Bør sammenligne brukt-brukt, og du får en strøken brukt Grand LE til ca 60k og de eldre Grand helt ned i ca 30k om de er av de tidlige modellene og er de i tillegg slitne å se på går de vel enda lavere og.
    Ikke glem at Grand har et vesentlig annet kabinett og bass enn Art, i tillegg til de forskjellene som kan oppgraderes som du peker på med kit for mellomtone/diskant og filter.

    Hilsen fornøyd eier av Grand LE som heller ikke skifter med det første :)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Så vidt jeg vet så er kabinettet på Art samme som på Grand, Art er faktisk oppgitt å veie 5 kg mer enn Grand. Dessuten så koster nok 2 stk 8" mer enn 1 stk 10" men dette er nå så!

    Var ikke meningen å meningen å sidestille en oppgradert Art med en Grand, men bare å påpeke at det er en billig måte å få litt av samme opplevelsen for en grei pris! Med oppgraderingssettet fra Response så snakker vi jo om ca.30000.-

    Men for all del, har en peng så er det løp og kjøp. Beste lyd får en nok med å kjøpe
    "Orginal" Grand, og spesielt med Ringradiatoren fra Scan Speak.
    Har dessverre ikke fått hørt nyere Grand, men har hørt på baby Grand, og det var slett ikke SÅ imponerende i forhold til f.eks Art.

    Men dette var vel meningen å være en tråd for Reidar Perssons Venner så la oss ikke forsure tråden med negativitet.

    Jeg har hifi-kjenninger som har gamle Grand med 13" Skaaning bass som mener dette er beste høyttaleren Reidar har bygget, så det er delte meninger og la oss heller hylle disse fantastiske høyttalerene som er så lett å bli glad i :)
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    JK skrev:
    Så vidt jeg vet så er kabinettet på Art samme som på Grand, Art er faktisk oppgitt å veie 5 kg mer enn Grand. Dessuten så koster nok 2 stk 8" mer enn 1 stk 10" men dette er nå så!

    Var ikke meningen å meningen å sidestille en oppgradert Art med en Grand, men bare å påpeke at det er en billig måte å få litt av samme opplevelsen for en grei pris! Med oppgraderingssettet fra Response så snakker vi jo om ca.30000.-

    Men for all del, har en peng så er det løp og kjøp. Beste lyd får en nok med å kjøpe
    "Orginal" Grand, og spesielt med Ringradiatoren fra Scan Speak.
    Har dessverre ikke fått hørt nyere Grand, men har hørt på baby Grand, og det var slett ikke SÅ imponerende i forhold til f.eks Art.

    Men dette var vel meningen å være en tråd for Reidar Perssons Venner så la oss ikke forsure tråden med negativitet.

    Jeg har hifi-kjenninger som har gamle Grand med 13" Skaaning bass som mener dette er beste høyttaleren Reidar har bygget, så det er delte meninger og la oss heller hylle disse fantastiske høyttalerene som er så lett å bli glad i :)
    Enig med deg i det siste du sier; "fantastiske høyttalerene som er så lett å bli glad i :)"

    Men du er nok feilinformert om kabinett/størrelse/vekt. Grand LE veier 65 kg/stk, Artist 2 er litt over halvparten, 35 kg/stk :)

    Dermed avrunder jeg dette med å sette på mine Grand LE for en nattsesjon med Beethovens opus 111 :)

    mvh Ole
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Du har nok "blingset" litt der Ole ;) Vi snakker ikke om Artist, men om Art som ble produsert i 99 og 2000. I følge nettsiden til Respons så har Art vekt på 70kg og Grand som kom etter dette 65kg. Dette vil nok si at kabinettene er lik! Det er først nå med den nye modellen Grand D at kabinettet er ytterligere forbedret!
    Dette er ikke så viktig, men rett skal være rett ;D
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    JK skrev:
    Du har nok "blingset" litt der Ole ;) Vi snakker ikke om Artist, men om Art som ble produsert i 99 og 2000. I følge nettsiden til Respons så har Art vekt på 70kg og Grand som kom etter dette 65kg. Dette vil nok si at kabinettene er lik! Det er først nå med den nye modellen Grand D at kabinettet er ytterligere forbedret!
    Dette er ikke så viktig, men rett skal være rett ;D
    Du har rett, jeg skrev om Artist 2 vs. Grand LE, som altså ikke var tema denne gangen :)

    Og kan ikke dy meg; når det gjelder "lyttetretthet", ref egen tråd, er det ingen ht jeg har hatt i hus som er bedre enn mine Grand LE. Og det er endel par som har vært innom de siste 35 år :)

    mvh Ole
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Og kan ikke dy meg; når det gjelder "lyttetretthet", ref egen tråd, er det ingen ht jeg har hatt i hus som er bedre enn mine Grand LE. Og det er endel par som har vært innom de siste 35 år :)

    mvh Ole


    Det er jeg helt enig med. Response ER medisin mot lyttetretthet! Bare musikk, musikk, nytelse ;D
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    JK skrev:
    Andervik Audio skrev:
    Kommentarer til JK sin modifikasjon av delefilter i Grand Art.

    Respons har laget høyttalere i 25 år, og tester hele tiden komponenter, elementer o.s.v. De er derfor godt kjent med hva som finnes av komponenter på markedet.
    De komponentene som brukes er valgt fordi de fungerer best lydmessig i deres høyttalere.

    Metalloxid motstandene, som det ser ut til er brukt i det avbildede filteret, er mer spenningsavhengige enn de lavinduktive trådviklede som brukes av Respons.
    De har også større drift ved temperaturendringer.
    De er vurdert som ikke lydmessig like gode som de orginale, og gir en litt mer rufsete og uren lyd.

    Kondensatorene som er brukt er en oljefylt papir type.
    Disse har dårligere dielektrikum og lavere resonansfrekvens enn de orginale.
    De er vurdert som  ikke like gode lydmessig som de orginale.

    Det ser ut til at det er brukt C-fac spoler eller tilsvarende i det modifiserte filteret.
    Disse spolene gir mindre bassoutput, i forhold til diskant mellomtone, jo høyere en spiller.
    De har en annen resistans en de eksisterende, og delefrekvensene vil endre seg hvis en erstatter eksisterende spoler med disse spolene selv om de har lik induktans.
    De orginale spolene er plassert helt spesifikt fysisk i forhold til hverandre for at ikke utstrålingen fra spolene skal påvirke hverandre.
    Det kan se ut som det ikke er tatt hensyn til dette i det nye filteret.

    Ut fra bildene ser det ut til at det mangler en impedanskorrigeringskrets i bassdelen.
    Dette vil føre til en nivåtopp i bassen.

    Den manglende impedanskorrigeringskretsen kan tyde på at tegningene som er benyttet ved modifisering av høyttaleren er fra en nyere Grand utgave med enkel bass.

    Respons har aldri gitt delefiltertegninger til kunder.
    Disse tegningene kan derfor være skaffet fra en forhandler som ikke har vært klar over at delefilter fra nyere Grand med enkel bass ikke bør brukes på utgaven med to basselementer.

    Respons Loudspeakers anbefaler ikke at det gjøres denne typen modifikasjoner på deres høyttalere.

    mvh Terje
    www.andervikaudio.no
    Dette var da voldsomt!!!! Skulle nesten tro jeg hadde gjort noe kriminelt He,He. ;D Må bare først tilstå at jeg overhodet ikke har noen som helst greie på delefilter og høyttalerbygging og vil ikke på noen som helst måte påstå at Reidar ikke har bygget godt nok filter til Response Art! Jeg er en ihuga Response fan, og kommer sikkert til å eie Response høyttalere så lenge jeg kommer til å drive med hifi!

    Så til historien hvorfor delefilteret ble "oppgradert"! Jeg har eid disse høyttalerene fra 2001 og da jeg fikk vite at Reidar leverte "oppgraderingsett" til Art med ny mellomtone, diskant og delefilterkomponenter, ble dette bestillt fra Reidar via norsk forhandler!
    Selve jobben ble gjort av en annen aktør innen hifi-markedet, så jeg har ikke personlig sett tegningene av delefilteret, men disse vart levert med.

    Dessverre fikk jeg problemer med ene høyttaleren etter oppgraderingen, og jeg prøvde flere ganger å få kontakt med Response via mail et utall av ganger, men det er sikkert lettere å få kontakt med Paven i Rom...........

    Redningen ble Søren. Han fant feilen, og i den forbindelse fant vi ut at det fantest bedre komponenter på markedet til å putte i delefilteret, så som et eksperiment så ble dette gjort!
    Om dette var vellykket, tja si det! Jeg ble vertfall fornøyd! Om dette sårer Hr Andevik så beklager jeg dette! Audiofile holder jo på kontinuerlig å "oppgraderer" og tweaker på komponenter med bedre kondesatorer osv
    Hadde det så nevnt vert mulig å fått tak Reidar så hadde jeg tatt "fiskekassene" i bilen og kjørt til Gøteborg!

    For det andre så holder jo Reidar selv på med kontinuerlig oppgradering av teknisk sett samme produktet, og det har han gjort siden 86, så det finnes vel ikke en absolutt sannhet innen hifi!

    Når det gjelder bildene av delefilterene så ble dette gjort av meg på "gøy", og jeg kan love at jeg ikke skal starte noen "oppgraderingsbutikk", og jeg skal heller ikke anbefale noen å gjøre det samme med sine delefilter. Det beste er å kjøre høyttalere for oppgradering til Gøteborg og Reidar for ombygging der visst en får tak i noen der da............

    Mvh
    Jack Klepsvik
    Svar til Jk/Ole
    Hvis mine kommentarer til din modifisering av Grand Art kunne oppfattes som surmuling og at jeg var såret av at du hadde modifisert dine høyttalere, beklager jeg dette.
    Jeg har solgt og nytt musikk med Respons høyttalere i 15 år, og regner med også som en entusiast.
    Hensikten med innlegget var å gi en del faktaopplysninger om hvorfor de orginale komponentene var benyttet, og å få andre som vurderer lingnende prosjekter å tenke seg om før de går igang.
    Det er flere Respons eiere som har kommet til produsenten for å få sine høyttalere endret tilbake til orgialutførelse etter lignende delefilterendringer.

    Jeg har heller ingen ønsker om å rakke ned på dine høyttalere.
    Dine høyttalere fungerer helt sikkert bra, og du er fornøyd. Det er det som teller.

    Du skriver at du ikke fikk tak i noen hos produsenten hverken på mail eller tlf. da du skulle oppgradere dine høyttalere.
    Jeg er nesten ukentlig i kontakt med Respons, og det er svært sjelden jeg ikke oppnår kontakt samme dag.
    Hvis det er andre som har lignende problemer, er jeg gjerne behjelpelig med å formidle kontkat med noen hos Respons.

    Ole antyder at prisen på oppgraderinger hos produsenten er for høy.
    Det koster 30000 sek for full oppgradering av f.eks Grand Art.
    Her er en enkel beskrivelse av hva som gjøres:

    Alle innkjøpte elementer blir koblet og målt opp, for deretter å matches i eksakt like par.
    Delefilter komponenter blir matchet til min. 1% nøyaktighet.
    Diffraksjonsdempende filt på frontbaffel blir tatt av og det lages ny som har riktig hulldiameter for de nye elementene. Hullet rundt diskanten må ha eksakt riktig diameter for at lyden skal bli optimal.
    Hullene i baffelen til både diskant og mellomtone må gjøres større for at de nye elementene skal passe.
    Både mellomtone/diskantfilter og bassfilter byttes ut i sin helhet.
    All internkabling tas ut, og erstattes med ny egendesignet Magicabel med teflonisolasjon, syrefritt kobber og solidcore ledere. Disse er sammensatt av mange isolerte enkeltledere.
    Utskifting av internkablingen medfører 360 lederavisoleringer!
    Etter at høyttalerne er satt sammen igjen, foretas en siste finjustering av delefiltrene for å maksimere lydkvaliteten.
    Dette arbeidet tar ca. 20 timer.

    30000 sek er mye penger, men for å oppnå den homogene og musikalske lyden Respons er kjent for, kreves ekstreme arbeidsmetoder og nøyaktighet.
    Jeg tror heller ikke eiere av f.eks. Audiophysics eller B&W møter mye velvilje hvis de kontakter produsent/importør for å få ombygd sine høyttalere så de blir mer lik de nyeste modellene.
    Modifisering av eldre høyttalermodeller er et tilbud som er nesten unikt for Respons, og det gir en valgmulighet nesten ingen andre høyttalereiere har.

    Her er et lite bidrag til alle bildene i tråden:
    http://www.andervikaudio.no/Bilder Respons/Flyer_a4_fram.jpeg
    http://www.andervikaudio.no/Bilder Respons/Flyer_a4_bak.jpeg

    mvh Terje
    www.andervikaudio.no
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Vil bare oppklare noe. Mitt delefilter er egentlig ikke "oppgradert" eller forandret! Dene eneste
    forandringen som er gjort er med noen få komponenter som måtte til for å kunne bruke Ringradiatoren. Dette ble levert av Reidar sammen med elementene og tegninger. Ellers så er delefilteret som levert med ART. Det jeg har fått gjort er å bruke bedre spoler og kondensatorer, men uten å forandre verdien ,så godt det lot seg gjøre!

    Herr Andevik er jo forhandler, og han skal jo selge oss NYE høyttalere til 129000.-, så alle eldre modeller er jo bare skrot ;)
    Det er vel ganske naivt å tro at Reidar bruker "best mulig" komponenter i en høyttaler til 48000.-. (Response Art i 2000) Han har selvsagt et pris/kvalitetforhold han må bruke for å tjene penger på produktene sine.Og det er greitt nok.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    el_mariachi skrev:
    Er det disse som ble kallt fiskekasser?

    Visst du leser hele tråden vil du se at uttrykket "Fiskekasser" er en intern spøk blant
    Response eiere. Reidar var visstnok fisker før han startet sin karriere som høyttalerbygger. Høyttalerene blir også omtalt som "kanoer". Kjært barn har mange navn ;D
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg ikke lest hele tråden så unnskyld meg hvis dette har blitt bemerket tidligere, men jeg synes at det har kommet relativt mange Responser på bruktbørsen de siste par månedene. Hva skjer? Trenger folk penger til sommerferien eller? Oppgraderes det til andre Responser? Får du angst av slike spørsmål?

    Med vennlig pilsen
    Kaptein Ufattelig
     

    Egill

    Medlem
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Jag vet inte, men borde det inte ha att göra med recensionen i Fidelity (03/2007)? Den väckte visst en del uppgraderingslusta, fast det är ju stor skillnad i pris mellan ett par begagnade Respons och ett par nya Respons D.
     

    IPA

    Medlem
    Ble medlem
    21.07.2006
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Oppgradering?
    Jeg har selv hatt to utgaver av Grande, modellen jeg sitter med har 13" Skaaning bass. Jeg kjøpte disse for ca 34k i 1991 mener jeg (spesialbygget for meg med 13" Skaaning bass) Det var en god høyttaler som jeg ble forelsket i etter å ha hørt den hjemme hos Leif Erntsen på Kjeller. Pga svakheter i diskanten har jeg lenge siklet på oppgraderings-sett til mitt sett; men om dagen er prisene på dette kommet opp i fantasi-summer. Firmaet er ikke drevet på samme måte som tidligere. Det er desverre kapitalismens makt som råder hos søta bror lik de fleste steder ellers. Jeg hadde fått lovnad på et oppgraderings-sett lik JK anskaffet, men timingen min var litt dårligere enn JK's. Jeg ventet for lenge, prisen som JK fikk spratt plutselig opp til 30k, samt at kanoene måtte til Rønneng for oppgradering; nye investorer, nye tider?

    Som et eksperiment satt jeg inn to stk. Infinity Emit "vente" diskanter i stedet for den opprinnelige Scan speak 9300, og da spilte de utrolig mye bedre. Har ikke målt høyttalerne, men 9300 er svært "ullen" Infinityene fikk jeg nye fra USA for 300kr stk. De skulle være midlertidig til Reidar hadde kit klart for meg, men kapitalismen kom meg desverre i forkjøpet.

    Tidligere hadde jeg Respons Grande fra Dynaudio-bass-tiden, men den dypbassen disse 13" har, er veldig vanskelig å kvitte seg med. Bakdelen er sikkert at de nye 7 og 10" er kjappere. En kan ikke få alt i verden på samme tid? Har hørt flere sett hos "forhandler" i Norge, med og uten sub-kasser, med en og to basser, men noe mangler og noe er bedre. Forhåpentlig er "alt" perfekt nå siden prisen har passert en middels bruktbil.

    Når det gjelder disse "forhandlerne" av Respons i Norge, har jeg ikke tro på at disse argumenterer av andre årsaker enn "income" (enn f.ex. Oslo HIFI Center) Det er en fin grense mellom idealisme og griskhet i dette gamet. Dersom en blander kortene feil; er det ikke bra for den idalistiske ekte freaken. Den eneste veien til Nirvana innen denne verdenen er å lytte, sammenligne og lytte mer; hjemme hos seg selv. Det som Andervik Audio mener er verdens beste, er garantert ikke det samme som Audiofreaks i Bergen mener.

    Jeg må innrømme at Responsene har vært vanskelige å plassere, men får de sin fortjente egoistiske plass, isolert fra gulvet, er de en killer. Etter hva jeg har erfart trives de best et stykke fra bak-veggen, ikke klin inntil sideveggene, i et rektangulært rom med noe størrelse; selv har jeg ca. 36m^2 lytterom som er relativ godt dempet med teppegulv og kalket panel på veggene. De trenger videre en strømsterk forsterker og er sære på høyttaler-kablene.

    Det har historisk vært benyttet både MIT, Transparent Audio tidligere invendig i kanoene, da sammen med av produsenten anbefalte høyttaler-kabler av samme merker. Dette har også kostet skjorta for de som fulgte med på Transparent Ultra/Reference bløffen; med kabler som var like unntatt verdien av en motstand, kondensator og spole innstøpt i et avløpsrør.

    Et sett brukte Responser som mine kan en få tak i på brukt-markedet for 18-19k; og det er ganske mye rimeligere enn et sett nye. Disse kan sikkert ikke sammenlignes i forhold til en ny blodtrimmet utgave, men de vil ganske sikkert gi masse gode opplevelser for en evt. kjøper. Historisk sett har ikke alle nye utgaver vært bedre enn forgjengeren i mine øyne.

    Jeg er og har vært stolt eier av Responser i alle disse årene, argumentert for disse rare pyramidene som ikke har all verdens "kone-faktor" med glede, men skulle gjerne fått de oppdatert; men aldri til 30k desverre.

    Hilsen Ingolf Patrick Aae
    Her er mitt lille lytterom-asyl; der er det power på alt 24/7 året rundt.
     

    Vedlegg

    J

    Jurassic

    Gjest
    KapteinUfattelig skrev:
    Nå har jeg ikke lest hele tråden så unnskyld meg hvis dette har blitt bemerket tidligere, men jeg synes at det har kommet relativt mange Responser på bruktbørsen de siste par månedene. Hva skjer? Trenger folk penger til sommerferien eller? Oppgraderes det til andre Responser? Får du angst av slike spørsmål?

    Med vennlig pilsen
    Kaptein Ufattelig
    Mine ble lagt ut pga flytting og mindre lytterom men det plager meg ikke at jeg fortsatt har de ;D
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Jurassic skrev:
    KapteinUfattelig skrev:
    Nå har jeg ikke lest hele tråden så unnskyld meg hvis dette har blitt bemerket tidligere, men jeg synes at det har kommet relativt mange Responser på bruktbørsen de siste par månedene. Hva skjer? Trenger folk penger til sommerferien eller? Oppgraderes det til andre Responser? Får du angst av slike spørsmål?

    Med vennlig pilsen
    Kaptein Ufattelig
    Mine ble lagt ut pga flytting og mindre lytterom men det plager meg ikke at jeg fortsatt har de ;D
    Her i gården er de satt på innbytterbenken mens jeg tester Focal Electra 1007Be med en liten REL subwoofer. Subwooferen spiller med mer kontrollert bass i mitt nokså lille lytterom/stue (20 m2), men Focalene mangler noe av sødmen til Responsens mellomtone. Får se på sikt hva jeg lever best med. Og snart er nytt forsterkeri på vei inn døren... 8)
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Her i gården er de satt på innbytterbenken mens jeg tester Focal Electra 1007Be med en liten REL subwoofer. Subwooferen spiller med mer kontrollert bass i mitt nokså lille lytterom/stue (20 m2), men Focalene mangler noe av sødmen til Responsens mellomtone. Får se på sikt hva jeg lever best med. Og snart er nytt forsterkeri på vei inn døren... 8)
    Pssst....går an å kombinere Respons med sub også. ;)
    Prøv deg frem med pluggede bassrefleksrør vs åpne i kombinasjon med Rel subben,kan variere ganske mye i basskvalitet.

    Hva...forsterker? Fortell! :D
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    ingolf_aae skrev:
    Oppgradering?
    Jeg har selv hatt to utgaver av Grande, modellen jeg sitter med har 13" Skaaning bass. Jeg kjøpte disse for ca 34k i 1991 mener jeg (spesialbygget for meg med 13" Skaaning bass) Det var en god høyttaler som jeg ble forelsket i etter å ha hørt den hjemme hos Leif Erntsen på Kjeller. Pga svakheter i diskanten har jeg lenge siklet på oppgraderings-sett til mitt sett; men om dagen er prisene på dette kommet opp i fantasi-summer.

    Hilsen Ingolf Patrick Aae
    Her er mitt lille lytterom-asyl; der er det power på alt 24/7 året rundt.
    Takker for bidrag i tråden,fine bilder av en gammel og "sær" Respons høytaler! ;D
    Synd forresten at du ikke ønsker å koste på deg en oppgradering,det hadde sikkert gjort underverker med lyden.
    Kansje du til og med kunne ha beholdt trettentommeren og oppgradert øverste del?
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    JK skrev:
    Og kan ikke dy meg; når det gjelder "lyttetretthet", ref egen tråd, er det ingen ht jeg har hatt i hus som er bedre enn mine Grand LE. Og det er endel par som har vært innom de siste 35 år :)

    mvh Ole


    Det er jeg helt enig med. Response ER medisin mot lyttetretthet! Bare musikk, musikk, nytelse ;D
    Nesten en rapportering til moderator dette!
    For godt til å være sant.... ;)

    Ingen haifai-nevroser her heller.
    Dette er virkelig musikalske høytalere! ;D
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Slinger skrev:
    Her i gården er de satt på innbytterbenken mens jeg tester Focal Electra 1007Be med en liten REL subwoofer. Subwooferen spiller med mer kontrollert bass i mitt nokså lille lytterom/stue (20 m2), men Focalene mangler noe av sødmen til Responsens mellomtone. Får se på sikt hva jeg lever best med. Og snart er nytt forsterkeri på vei inn døren... 8)
    Pssst....går an å kombinere Respons med sub også. ;)
    Prøv deg frem med pluggede bassrefleksrør vs åpne i kombinasjon med Rel subben,kan variere ganske mye i basskvalitet.

    Hva...forsterker? Fortell! :D
    Ja det er klart, men problemet mitt er booming rundt 35 og 70 Hz (ikke målt, men testet både vha frekvenssveip-cd og utregning av problemfrekvenser fra lytterommets lengde/bredde/høyde). Med subwoferen kan jeg kontrollere bassen mer enn med Responsene og skru litt opp og ned alt etter musikktype og volumnivå. Begge settene har sine styrker og svakheter, men jeg har god tid til å bytte frem og tilbake de neste månedene :)

    Ang. nytt forsterkeri bestilte jeg Musical Innovation MI-6 (for-) og MI-7 (effektforsterker, 100 W) hos Roar Malmin for halvannen måned siden. Jeg mener å huske Roar nevnte at disse er en noe modifisert konstruksjon (beklager, men jeg husker ikke hva forskjellen faktisk består i) i forhold til de MI-6 og MI-7 som ble solgt gjennom HiFi-Huset i Bærum.

    Så han satte igang med byggingen og leverte settet hos meg for noen dager siden. Jeg driver og spiller dem inn i dette øyeblikk, og får da se hvordan de gjør seg mot Audiolab-settet mitt. Jeg vil vel bli overrasket om ikke MI-ene er noen hakk bedre (uten å ha A/B testet dem). Mulig det kommer Audiolab-forsterkere på bruktbørsen om litt...
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Jeg må ærlig innrømme at dette er fine greier, Gjestemedlem. De faller kanskje ikke i alles smak, men helt klart i min. Focalene har en penere finish, men jeg liker det litt stygg-pene utseendet til Responsene med subber! Men subbene er det ihvertfall ikke plass til hjemme hos meg, isåfall må jeg kjøpe større leilighet og da blir oppgraderingen mange hundre tusen....huff...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    KapteinUfattelig skrev:
    Jeg må ærlig innrømme at dette er fine greier, Gjestemedlem. De faller kanskje ikke i alles smak, men helt klart i min. Focalene har en penere finish, men jeg liker det litt stygg-pene utseendet til Responsene med subber! Men subbene er det ihvertfall ikke plass til hjemme hos meg, isåfall må jeg kjøpe større leilighet og da blir oppgraderingen mange hundre tusen....huff...
    Det er jo selvsagt en fordel med stort rom, men ikke påkrevet. Bruker man gode dempeføtter og demper akustikken i rommet en del kan man slippe unna med realtivt små stuer eller lytterom. Jeg hadde disse en stund i en 20m2 stue. Og det låt flott så lenge ikke volumet ble for voldsomt. Det er svært lyddøde kabinetter og man får ikke nødvendigvis noe bassresonans i vegger eller noe slikt, selv med subbene. Subbene oppfører seg forøvrig ikke som mange andre subber (som aktive hjemmekinobuldrere), man opplever dem ikke som at de gir 'mer bass' men litt mer uanstrengte dype toner og litt fylde oppover i frekvensene. Det er like mye mellomtonenivået som blir påvirket av subbene enn bassen, ihvertfalt rent subjektivt.

    Utseende er litt spesielt ja og gir litt assosiasjoner til klassiske tremøbler. Mange vil nok foretrekke høyttalere med et mer futuristisk design. Men med den lyden de gir hadde jeg nok funnet meg i det om de så hadde sett ut som en rosemalt legokloss med glassperlegardiner :)
     
    J

    Jurassic

    Gjest
    Uff er skikkelig ille å være Respons eier, sitte våken å høre på musikk mens man burde ha lagt seg for å være våken og opplagt til en ny arbeidsdag ;D
     
    J

    Jurassic

    Gjest
    Denne tråden har blitt så stille at jeg føler meg som den eneste Respons vennen.
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    Med de prisene respons har på sine høyttalere blir det mindre og mindre venner av respons. :'( :'(
     

    Ramses

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Innlegg
    629
    Antall liker
    22
    Neida Jurassic, du er ikke den eneste vennen Respons har.
    Det er bare det at Responseiere ikke frekventerer Sentralen
    like ofte som andre.
    Vi er seriøst optatte med å lytte til musikk. ;)
     
    J

    Jurassic

    Gjest
    Slinger skrev:
    ingolf_aae skrev:
    Oppgradering?
    Jeg har selv hatt to utgaver av Grande, modellen jeg sitter med har 13" Skaaning bass. Jeg kjøpte disse for ca 34k i 1991 mener jeg (spesialbygget for meg med 13" Skaaning bass) Det var en god høyttaler som jeg ble forelsket i etter å ha hørt den hjemme hos Leif Erntsen på Kjeller. Pga svakheter i diskanten har jeg lenge siklet på oppgraderings-sett til mitt sett; men om dagen er prisene på dette kommet opp i fantasi-summer.

    Hilsen Ingolf Patrick Aae
    Her er mitt lille lytterom-asyl; der er det power på alt 24/7 året rundt.
    Takker for bidrag i tråden,fine bilder av en gammel og "sær" Respons høytaler! ;D
    Synd forresten at du ikke ønsker å koste på deg en oppgradering,det hadde sikkert gjort underverker med lyden.
    Kansje du til og med kunne ha beholdt trettentommeren og oppgradert øverste del?
    Det spiller forresten bra etter en oppgradering.
    Luft og dynamikk er 2 nøkkelord 8)
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Ramses skrev:
    Neida Jurassic, du er ikke den eneste vennen Respons har.
    Det er bare det at Responseiere ikke frekventerer Sentralen
    like ofte som andre.
    Vi er seriøst optatte med å lytte til musikk. ;)
    Vi er få, men dedikerte venner vil jeg tro.

    Men nå over til noe helt annet:
    Noen av dere har eletronikken i signaturen, men det kunne være interessant å vite hvilket utstyr dere andre parrer deres Responser med. Og hvilket evt. tidligere utstyr som har matchet bra og mindre bra. Grei ut og drøft.
     
    J

    Jurassic

    Gjest
    Tok denne fram fra glemselen.

    Mitt inntrykk er at mine fiskekasser må ha forsterkere som leverer over 300W i 4 Ohm for å synge.

    Når det gjelder kilde sitter jeg med inntrykket av at dessto mer nøytralt og oppløst det er, dessto bedre er det.

    Sysler med tanken på å dele subene samt basselementene i fronthøyttalerene aktivt og nå til helga kommer romkorreksjon på plass.
    Står litt på halv 12 men utover høsten håper jeg at det synger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn