Politikk, religion og samfunn Religion og politikk som egen avdeling.

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.522
Antall liker
10.054
Det ser ut som gnostist ateist råder.
Du har også et nivå til. Anti Teist. Folk som aktivt ønsker religion og kanskje religiøse der peppern gror.
Så har du ekstrem Gnostisk teist som mener de vanntro skal lide.
Tvilsomt. Saken er at ingen kan vite med noen form av sikkerhet om det eksisterer noe "overmenneskelig" som har planlagt hele greia, men det er så langt man kan underbygge, ingenting som tyder på noe sånt.
At det alltid vil være uløste spørsmål knyttet til opprinnelsen, behøver ikke bety noe annet enn at det har vi ikke funnet ut enda.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.522
Antall liker
10.054
Og mange mener restene av Noahs ark er i Tyrkia.
Ja, jeg har sett mange dokumentarprogrammer om meteornedslaget. Og de er veldig spennende og bra. Min utsagn om meteornedslag er ironisk motsvar til folk som uttaler seg om bibelforskning uten å vise noe innsikt. Jeg har nesten mellomfag kristendom eller krle
Ja, det har vel omtrent samme vekttall som hovedfag i astrologi.
Altså en kunnskap som forsøker å forklare alt vi ikke vet, med fri fantasi og trolldom.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.522
Antall liker
10.054
De er kjøtthuer. Den greia i Tyrkia er en fjellformasjon som ser ut som en båt (med svært mye velvilje). Ikke mer noahs ark enn "ansikter" i fjell er troll. Og hva har meteorittnedslag med bibelforskning å gjøre? Bibelforskning er greit nok; boka finnes jo den. Innholdets sannhetsgehaldt er noe helt annet....
Jeg snakker forøvrig ikke om dokumentarprogrammer, men å lese de originale vitenskapelige publikasjonene. De er tlgjengelig på nærmeste universitetebibliotek. De kan man lese og deretter påpeke hvor det eventuelt er gjort feil...
Så lenge det finnes bøker, kan de forskes på.
Spørsmålet er om det er mer matnyttig å forske på bibelens utallige varianter, enn å forske på dette her:
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Ja, det har vel omtrent samme vekttall som hovedfag i astrologi.
Altså en kunnskap som forsøker å forklare alt vi ikke vet, med fri fantasi og trolldom.
Hahaha! 🤣🤣🤣
Nå er vekktall fjernet for snart 30 siden. Nå er det studiepoeng.
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.704
Antall liker
4.871
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Hahaha! 🤣🤣🤣
Nå er vekktall fjernet for snart 30 siden. Nå er det studiepoeng.
Heldigvis har jeg fått åtte poeng pga.alder. Er det mulig å veksle de inn i kontanter? Ps. Helst ikke judascash, men har du ikke annet så går det og!
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Kjendis, du tar fullstenig feil. Universet er ikke skapt av din gud, men av spagettimonsteret, som brukte sine lange nudler til å skape alt.
Motbevis det!

Angående vitenskaplige forklaringer; det meste i bibelen er motbevist vitenskaplig. Eksempelvis Noas Ark og skapelsesberettningen, som er direkte feil. Den er i tillegg umoralsk da den gir religiøse rett til å ha slaver (og slå de), drepe hele folkeslag og gi bort sin datter til andre menn. Som Valentino sier, i motsetning til religion, så endrer vitenskapen seg i henhold til best mulige forklaringsmodell og er til enhver tid den beste forklaringen på det meste i dag. Bibelen er skrevet av gjetere, viderefortalt av skolerte lenge etter jesus døde og senere endret av kirken etter eget forgodtbefinende, og ingen vet med sikkerhet hvem som har skrevet det som står der!
Her er det så mye å motsi, at jeg kan holde på til i motratidlig ut å komme halvveis.

Når årsaken til at bløtkaka står på bordet ikke er gitt, så blir det vanskelig for kjemikern, statistikkeren og historikeren å finne noen fornuftig forklaring på hvorfor bløtkaka står på bordet. Der er når Tante anna kommer inn døra at årsaken blir klar. Jo, det er tante anna som har laget kaka til Leif fordi han har bursdag. Da må vi inn i kriminalsak etterforskning
 
Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Her er det så mye å motsi, at jeg kan holde på til i motratidlig ut å komme halvveis.

Når årsaken til at bløtkaka står på bordet ikke er gitt, så blir det vanskelig for kjemikern, statistikkeren og historikeren å finne noen fornuftig forklaring på hvorfor bløtkaka står på bordet. Der er når Tante anna kommer inn døra at årsaken blir klar. Jo, det er tante anna som har laget kaka til Leif fordi han har bursdag. Da må vi inn i kriminalsak etterforskning
Bare begynn. Kom med de vitenskaplige forklaringene dine på det jeg skrev. Start gjerne med å motbevise at det ikke er the great nudle in the sky, som har laget oss!
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Bare begynn. Kom med de vitenskaplige forklaringene dine på det jeg skrev. Start gjerne med å motbevise at det ikke er the great nudle in the sky, som har laget oss!
Jeg har ikke påstått at det er noen great nudle in the Sky, bare spurt om den første årsak til Big Bang.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Det har ikke du heller.
Joda, da har du ikke lest veldig godt. Jeg har allerede kommet med påstander. Påstander du ikke klarer å svare på. At du heller vil diskutere noe ingen av kan vite noe som helst om og som vitenskapen heller ikke har et godt svar på (enda), er som sedvanlig fra dere.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Joda, da har du ikke lest veldig godt. Jeg har allerede kommet med påstander. Påstander du ikke klarer å svare på. At du heller vil diskutere noe ingen av kan vite noe som helst om og som vitenskapen heller ikke har et godt svar på (enda), er som sedvanlig fra dere.
Igjen, så spør jeg etter den første årsak til det big bang. Kan ikke se noe svar på det. Du påstår at skapelsesberetningen i bibelen er direkte feil. Jeg har ikke påstått noe fra eller til om den, bare spurt etter årsaken til the big bang for femte gang.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Igjen, så spør jeg etter den første årsak til det big bang. Kan ikke se noe svar på det. Du påstår at skapelsesberetningen i bibelen er direkte feil. Jeg har ikke påstått noe fra eller til om den, bare spurt etter årsaken til the big bang for femte gang.
Og du har fått svar av andre. Svar du velger å ignorere.
Hva som var før the big bang aner du like lite om som alle vi andre gjør. Sånn. Ferdig?
Da kan vi fortsette med de andre påstandene. GO!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.811
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nettopp. Vitenskapen vet ikke det. Men den prøver å finne det ut.

Und Gott sprach
Es werde Licht
Und es war Licht

er en fantastisk musikalsk begivenhet, det skal Bibelen ha for å ha inspirert Joseph Haydn.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det var elektrikerne som skapte verden. Eller - de var der først mener jeg. For når mannen med skjegget sa "bli lys", så måtte jo noen ha lagt opp sikringsskap, kabler og lamper å sånnnn
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Og du har fått svar av andre. Svar du velger å ignorere.
Hva som var før the big bang aner du like lite om som alle vi andre gjør. Sånn. Ferdig?
Da kan vi fortsette med de andre påstandene. GO!
Nei, Gud sa det bli lys. Poff! Alle grunnstoffene ble dannet på nanosekunder. For kraftig eksplusjon hadde ført til tomt univers, for svak eksplosjon vil implodert. Men dette er bare en teori, jeg påstår ikke at jeg har rett her.


Jesus 3 år som offentlig person er grundig dokumentert av vitner. Evangeliene alene holder som bevis i kriminalrettsak fordi der den ene evangelisten mangler info, overtar den andre med utfyllende beskrivelse.
. Jesu død, tviholdt på Guds Sønn påstanden intil han lot seg korsfeste. Ville han gjort dette hvis han var bedrager?
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Nei, Gud sa det bli lys. Poff! Alle grunnstoffene ble dannet på nanosekunder. For kraftig eksplusjon hadde ført til tomt univers, for svak eksplosjon vil implodert. Men dette er bare en teori, jeg påstår ikke at jeg har rett her.


Jesus 3 år som offentlig person er grundig dokumentert av vitner. Evangeliene alene holder som bevis i kriminalrettsak fordi der den ene evangelisten mangler info, overtar den andre med utfyllende beskrivelse.
. Jesu død, tviholdt på Guds Sønn påstanden intil han lot seg korsfeste. Ville han gjort dette hvis han var bedrager?
Så det var lys før solen ble laget? Hadde han lommelykt?

Ingen påstår at de vet hvem som faktisk har skrevet testamentene. Ikke en gang de religiøse som studerer bibelen gjør det og disse er skrevet ETTER jesus "døde".
Vitnene dine er i beste fall historier som er gjenfortalt over årtier!
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Så det var lys før solen ble laget? Hadde han lommelykt?

Ingen påstår at de vet hvem som faktisk har skrevet testamentene. Ikke en gang de religiøse som studerer bibelen gjør det og disse er skrevet ETTER jesus "døde".
Vitnene dine er i beste fall historier som er gjenfortalt over årtier!
Det får du spørre en jurist om temaet om bevisene mine er holdbare eller ikke. Evangeliene ble skrevet når folk fortsatt levde som hadde sett Jesus. Du har vel hørt om Cold Case?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.811
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Romerske dokumenter beskriver urokråka Jesus.
Kulten omkring ham som gammeltestamentets Messias, vel If you believe that we’re gonna get along just fine sang Steve Earle. Slangeolje ftw!
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Ja, det viser at det også er utenombibelske kilder på at Jesus eksisterte og at Jesus ble henrettet. Jeg er ikke her for å overbevise noen.
Jeg spurte bare om årsaken til Big Bang, utenombibelske teorier. om du vil.
Og om Religion og Politikk burde være en eget hjørne på HFS.
Det er jo en underkategori i off topic hjørnet, men da kommer "pannekakeoppskrifter" og "Jeg er sint" tråder om hverandre i off topic gjørnet.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Noen sier jo at 1 + 1 = 3 også …..
siden 1 ikke er et absolutt tall så kan det være fra 0.5 til 1,49999 (osv)
Da blir 1+1= fra og med 1 til 3 (altså ikke 3 inkludert).

1,0+1,0 =2,0 da er regnestykket rett.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nettopp. Vitenskapen vet ikke det. Men den prøver å finne det ut.

Und Gott sprach
Es werde Licht
Und es war Licht

er en fantastisk musikalsk begivenhet, det skal Bibelen ha for å ha inspirert Joseph Haydn.
Liker denne mye bedre, men det er bare mitt syn:

--snip--
“In the beginning Man created God; and in the image of Man created he him. And Man gave unto God a multitude of names, that he might be Lord over the earth when it was suited to man.”
--snip--
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Ok! Siden du har hentyder at religioner IKKE er bygd på vitenskap eller har holdbare vitenskapelige argumenter, så vet du sikkert best hvordan ting henger sammen.
Men hva me Ateisme? Er ikke det religion?
hva tror du da.? Årsaken til at det heter religion er at det er trosbasert og det motsatte av vitenskapsbasert, å antyde at religion har noe som helst med vitenskap å gjøre er bare latterlig og faller på sin egen urimelighet. Nok en gang starter du en tråd for å fjolle med oss og komme med vås, tror nå jeg…
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.811
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Liker denne mye bedre, men det er bare mitt syn:

--snip--
“In the beginning Man created God; and in the image of Man created he him. And Man gave unto God a multitude of names, that he might be Lord over the earth when it was suited to man.”
--snip--
Joa, men poenget mitt er her, bare vent:
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Kan dere ikke ta denne diskusjonen på kabelhjørnet?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.811
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du mener at Guds verk var en kortslutning med smell?
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
hva tror du da.? Årsaken til at det heter religion er at det er trosbasert og det motsatte av vitenskapsbasert, å antyde at religion har noe som helst med vitenskap å gjøre er bare latterlig og faller på sin egen urimelighet. Nok en gang starter du en tråd for å fjolle med oss og komme med vås, tror nå jeg…
Jo, vitenskap har noe med religion å gjøre på grunn av Frankfurterskolen. De bestemte at Gud fins ikke, ferdig med saken. Den holdningen spredte seg fra universitetet i New York til nær sagt alle akademiske institusjoner i USA. Frankfurterne kom til USA i 1940 tallet og toneangivende for all vitenskap etter den tiden.
70% av alle kristne studenter i USA sier fra seg sin religiøse tro og blir ateister når de er ferdig med akademisk utdannelse i dag. Bevisst religiøst/livssyn standpunkt fra akademia om å avkristne verden. Samme holdning i europeisk akademia
Trumperen Jordan Peterson er motstykke til denne trenden og han fikk sparken fra Universitetet i Toronto fordi han nektet å godta woke bevegelsens kritiske kjønnsteori. Det hadde ikke forankring i vitenskap. Kritisk teori er typisk Frankfurter "ideologi"


Alle viktige filosofer og vitenskapsmenn opp igjennom historien er ateister, sies det og det er løgn.
Det samme lærte man i Sovjetisk Akademika etter den russiske revolusjonen.
Disse Gutta er forbildene til Frankfurterne. Stalin. Lenin, Pål Pott, Mao.
Jo et bevisst valg om å skille religion fra vitenskap, ble tatt i USA 1940 ish.
Men Kirke og vitenskap er ikke så langt fra hverandre. Forståelsen av tid som rettlinjet begrep, er det kirken som kom med. Før og etter Kr. Moderne tidsregning.
 
Sist redigert:
Topp Bunn