Politikk, religion og samfunn Religion og politikk som egen avdeling.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Nå har jeg i andre sammenheng kalt deg for jerk, kneebiter og tosk, så jeg tror jeg forlater denne tåkeheimen får jeg blir for fristet til å bruke noen saftige nordnorske kraftuttrykk.
Jeg er trådstarter her, men den ble kjempeteit og har bare noen dustete abortbråk tendenser. Denne tråden ville jeg slette, men det er ikke mulig. Jeg syns det er morsommere i Trump tråder i og med at mange som stemte han inn i 2016 var Evangeliske frikirkekristne.
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.838
Antall liker
5.490
Sted
Holmestrand
Spagettimonsteret er en tegneseriefigur og har bare som formål og latterligjøre Jesustroende, slik Putin latterligjør alle som er uenige med han.
Vestlige vet svært lite om den Muslimske Guden og de Hinduistiske Gudene.
Guder er stort sett guder.
Eventyr og overtro.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Guder er stort sett guder.
Eventyr og overtro.
Det er en veldig innsnevring og forenkling av begrepet religion og overtro ved å slå alle verdensreligioner og kulturer under en kam og kalle det for overtro og eventyr. Troen på Jesu korsfestelse som en faktisk historisk hendelse også dokumentert av ikke-religiøse kilder er altså bare overtro og bare eventyr?
For meg handler overtro om varulver vetter, Troll, drager, nisser og superhelter som fins i eventyrfortellinger hvor dyr og mennesker kan snakke sammen pluss at det betyr ulykke å gå under en stige....tvangstanker.

Verdensomspennende religioner som Islam er noe helt annet hvor Politikk utgjør over 70% av religionen. Personlig tro er bare 20-30%. I tillegg inngår det juridiske systemet og det kulturelle perspektivet som gjennomsyrer en hel arabisk verden.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.838
Antall liker
5.490
Sted
Holmestrand
Det er en veldig innsnevring og forenkling av begrepet religion og overtro ved å slå alle verdensreligioner og kulturer under en kam og kalle det for overtro og eventyr. Troen på Jesu korsfestelse som en faktisk historisk hendelse også dokumentert av ikke-religiøse kilder er altså bare overtro og bare eventyr?
For meg handler overtro om varulver vetter, Troll, drager, nisser og superhelter som fins i eventyrfortellinger hvor dyr og mennesker kan snakke sammen.

Verdensomspennende religioner som Islam er noe helt annet hvor Politikk utgjør over 70% av religionen. I tillegg inngår det juridiske systemet og det kulturelle perspektivet som gjennomsyrer en hel arabisk verden.
At en reell person har blitt henrettet på bestialsk vis forandrer lite for meg.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
At en reell person har blitt henrettet på bestialsk vis forandrer lite for meg.
Rettelse. Gikk i døden frivillig på grunn av en løgnhistorie? Jesus kunne bare sagt, jeg tulla så hadde han sluppet.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Gikk Jesus frivillig i døden som løgner og bedrager?
Det finnes svært få historiske beviser for at jesus eksisterte i det hele tatt og det finnes enda færre historiske beviser på hendelsene. Hele grunnlaget for troen for veldig mange er oppstandelsen. Der finnes det overhodet INGEN beviser for at noe slikt skjedde. De fleste historier i bibelen er skrevet lenge etter at han skulle levd og nesten ingen kjente jesus personlig. Dessuten, å sende seg selv til jorden på en liten ferie for så å komme tilbake til seg selv etterhvert kan vel knapt kalles noe annet enn ferie!
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.646
Antall liker
10.214
Det finnes svært få historiske beviser for at jesus eksisterte i det hele tatt og det finnes enda færre historiske beviser på hendelsene. Hele grunnlaget for troen for veldig mange er oppstandelsen. Der finnes det overhodet INGEN beviser for at noe slikt skjedde. De fleste historier i bibelen er skrevet lenge etter at han skulle levd og nesten ingen kjente jesus personlig. Dessuten, å sende seg selv til jorden på en liten ferie for så å komme tilbake til seg selv etterhvert kan vel knapt kalles noe annet enn ferie!
Svært få, men ting kan tyde på at han var en av mange (den gang uinteressante) profeter i området. Lenge etter at han var død og begravet, bygde evangelistene opp en stor myte omkring denne personen.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Det finnes svært få historiske beviser for at jesus eksisterte i det hele tatt og det finnes enda færre historiske beviser på hendelsene. Hele grunnlaget for troen for veldig mange er oppstandelsen. Der finnes det overhodet INGEN beviser for at noe slikt skjedde. De fleste historier i bibelen er skrevet lenge etter at han skulle levd og nesten ingen kjente jesus personlig. Dessuten, å sende seg selv til jorden på en liten ferie for så å komme tilbake til seg selv etterhvert kan vel knapt kalles noe annet enn ferie!
Jesu død og oppstandelse er like sentralt. Jesus viste seg bare for disiblene og noen fler etter oppstandelsen i følge evangeliene. Da fungerer bare evangeliene som "vitneforklaring i cold case sak" som eventuelt bevisførsel hvis man ønsker å kartlegge jesu bevegelser før og etter korsfestelsen og hvor disiplene var. Hvis Jesus var en bedrager, kan disiplene ha utført kriminelle handlinger ved å "iscenesette" en oppstandelse.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.646
Antall liker
10.214
Gikk Jesus frivillig i døden som løgner og bedrager?
Antakelig ikke. Men det finnes intet historisk materiale som viser noe som helst omkring "rettssaken" under Pilatus.
Mytene som er bygget opp omkring Jesus-eventyret er store og vidtfavnende, men med svært lite substans.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.646
Antall liker
10.214
Jesu død og oppstandelse er like sentralt. Jesus viste seg bare for disiblene og noen fler etter oppstandelsen i følge evangeliene. Da fungerer bare evangeliene som "vitneforklaring i cold case sak" som eventuelt bevisførsel hvis man ønsker å kartlegge jesu bevegelser før og etter korsfestelsen og hvor disiplene var. Hvis Jesus var en bedrager, kan disiplene ha utført kriminelle handlinger ved å "iscenesette" en oppstandelse.
Eller så er det hele et eventyr. Merk at det evangeliet som ble skrevet nærmest Jesu liv, ble skrevet en hele generasjon etter hans død.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Antakelig ikke. Men det finnes intet historisk materiale som viser noe som helst omkring "rettssaken" under Pilatus.
Mytene som er bygget opp omkring Jesus-eventyret er store og vidtfavnende, men med svært lite substans.
Det der er bare synsing.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.646
Antall liker
10.214
Det der er bare synsing.
Forsåvidt korrekt, det. Men det er en kjennsgjerning at det ikke finnes noe historisk materiale med uavhengighet fra bibelen, som sier noe om dette.
Det du fremlegger er også bare synsing, for øvrig.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Forsåvidt korrekt, det. Men det er en kjennsgjerning at det ikke finnes noe historisk materiale med uavhengighet fra bibelen, som sier noe om dette.
Det du fremlegger er også bare synsing, for øvrig.
Nei, jeg legger fram evangeliene som vitneforklaringer. Det er skeptikernes oppgave å betvile at de er holdbare som bevis i en mordsak.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Nei, jeg legger fram evangeliene som vitneforklaringer. Det er skeptikernes oppgave å betvile at de er holdbare som bevis i en mordsak.
Ikke når vitnene ikke har sett handlingen. Da sysner du det de har synset om.

Det er en grunn til at vi bruker førstehandserfaringer fra 2. verdenskrig og ikke forklaringene til generasjonene etter.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.646
Antall liker
10.214
Nei, jeg legger fram evangeliene som vitneforklaringer. Det er skeptikernes oppgave å betvile at de er holdbare som bevis i en mordsak.
Usikkerhetsfaktorene med evengeliene som underbyggelse av historien, er mildt sagt enorme.
Her har man en motivert historiefortelling, skrevet ned fra en til noen generasjoner etter at hendelsene eventuelt fant sted, og ingen andre historiske kilder er i nærheten av å underbygge disse rimelig spesielle historiene. De skrevne tekster er fra 60 til 130 år etter at hovedprersonen var død, mens selve samlingen av skriftene fant sted først nær 400 år e.kr. Ikke nok med det, de originale tekstene finnes ikke, og det var innledingsvis et salig kaos av tekster som ble brukt av der tidlige kristne menigheter. Deretter har det vært et utall endringer, rettelser, oversettelser og justeringer, alle med et mål for øye; å bygge opp myten.

Ellers er skapelsesmyter ganske like i alle mulige kulturer, de fleste forteller at mennesket ble skapt av jord / støv / leire og ble blåst liv i av en eller annen gudeskikkelse. Vitenskapen har etter hvert avdekket at disse tesene ikke er særlig bestandige.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Ikke når vitnene ikke har sett handlingen. Da sysner du det de har synset om.

Det er en grunn til at vi bruker førstehandserfaringer fra 2. verdenskrig og ikke forklaringene til generasjonene etter.
Det fins ingen beviser for at noen vanlige folk eksisterte i antikken. De etterlater ingen arkeologiske spor. Derfor er det bare synsing og benekte Jesu eksistens død og oppstandelse.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.646
Antall liker
10.214
Det fins ingen beviser for at noen vanlige folk eksisterte i antikken. De etterlater ingen arkeologiske spor. Derfor er det bare synsing og benekte Jesu eksistens død og oppstandelse.
Her tar du tross alt kapitalt feil.
Bosetninger fra eldre steinalder er greit dokumentert. Og antallet ruiner fra omkring år 0 er talløse.

En storhet som levde noe før omtalte Jesus, en viss Julius Cæsar, finnes det mange spor etter.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Ikke når vitnene ikke har sett handlingen. Da sysner du det de har synset om.

Det er en grunn til at vi bruker førstehandserfaringer fra 2. verdenskrig og ikke forklaringene til generasjonene etter.
Min bestefar var med på landgangen i Nordmandie, som maskinist i et skip til havs Det fins ingen beviser for det lett tilgjengelig, men jeg tror på det.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.646
Antall liker
10.214
Da går du imot vanlige skolerte og kommer med en annen skole.
Det sier omlag det samme som jeg linket til tidligere. Det er ikke usannsynlig at personen Jesus faktisk eksisterte, det er straks mer vanskelig å underbygge at han hadde den betydningen bibelen hevder at han hadde. En lokal predikant, sannsynligvis, som i etterkant har blitt tillagt en rekke fantastiske egenskaper, som det ikke finnes noen historiske indikasjoner på.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.646
Antall liker
10.214
Min bestefar var med på landgangen i Nordmandie, som maskinist i et skip til havs Det fins ingen beviser for det lett tilgjengelig, men jeg tror på det.
Jeg vil anta at dersom din bestefar ikke var en skrønemaker, burde det være mulig å spore opp sterke indikasjoner på at det han forteller er rimelig korrekt. Bokserien fra Jon Michelet om "skogsmatrosen", er tross alt i stor grad bygget omkring dokumentasjon fra WW2 og norske krigsseileres skriftlige historier.
 
Sist redigert:

Panama Red

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
3.225
Antall liker
3.746
Sted
Landås
Torget vurderinger
1
Svært få, men ting kan tyde på at han var en av mange (den gang uinteressante) profeter i området. Lenge etter at han var død og begravet, bygde evangelistene opp en stor myte omkring denne personen.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Det er en veldig innsnevring og forenkling av begrepet religion og overtro ved å slå alle verdensreligioner og kulturer under en kam og kalle det for overtro og eventyr. Troen på Jesu korsfestelse som en faktisk historisk hendelse også dokumentert av ikke-religiøse kilder er altså bare overtro og bare eventyr?
For meg handler overtro om varulver vetter, Troll, drager, nisser og superhelter som fins i eventyrfortellinger hvor dyr og mennesker kan snakke sammen pluss at det betyr ulykke å gå under en stige....tvangstanker.

Verdensomspennende religioner som Islam er noe helt annet hvor Politikk utgjør over 70% av religionen. Personlig tro er bare 20-30%. I tillegg inngår det juridiske systemet og det kulturelle perspektivet som gjennomsyrer en hel arabisk verden.
jeeze er jo kristendommen du beskriver som islam, 100 % bygget på politikk fra starten av med tvangs inføring og brukt av makta til og kontrolere de store masser, man nedtegnet de store hendelsene for tusenvis av år siden når 99,9 % av befolkningen på jorden var analfabeter, tror du man faktasjekket disse historiene som var gått i arv i genrasjoner ? De hadde ett formål, ta makt og kontrolere
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
jeeze er jo kristendommen du beskriver som islam, 100 % bygget på politikk fra starten av med tvangs inføring og brukt av makta til og kontrolere de store masser, man nedtegnet de store hendelsene for tusenvis av år siden når 99,9 % av befolkningen på jorden var analfabeter, tror du man faktasjekket disse historiene som var gått i arv i genrasjoner ? De hadde ett formål, ta makt og kontrolere
Sikkert. Du har rett i at religion er det værste som er. Det har du bestemt. Og du har bestemt at alt er funnet opp for å bestemme og kontrollere. Det har du bestemt.
 

Panama Red

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
3.225
Antall liker
3.746
Sted
Landås
Torget vurderinger
1
Ja vel, hva er det som du mener ikke stemmer? Det virker jo som du mener du har peiling.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.242
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
^
Han der var jo ikke god - altså Freuden. God bedring.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
^
Han der var jo ikke god - altså Freuden. God bedring.
Er det nå du skal forklare alle oss andre hvorfor en tvangslidelse er bedre enn en annen? Hvorfor vi skal bry oss om at du og andre tror på en fantasifigur som aldri vil la seg bevise vitenskaplig og hvorfor akkurat denne er bedre enn alle de 2999 andre i verden? Kanskje psykolgiens far hadde et poeng? Go!
 
Topp Bunn