Rel - Dyb bassens konge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har for liten erfaring med subber til at jeg skal påstå noe som helst. For meg funker det greit å forholde meg til veiledningene til REL.

    Etter å ha hørt ett problem så tok jeg frem REW og fant ut hva utfordringen var og prøvde å plassere meg ut av det. Etter flere tråder her på HFS med mange gode anbefalinger og oppfordringer ente jeg opp med at det beste resultatet i mitt rom med mitt oppsett, lyttet til med mine ører, at REL hadde de beste anbefalingene.
    Perfekt er det ikke, men rommet har klare begrensinger.

    De få gangene jeg tidlig i min "hifi-karriere" hørte musikk med sub så syntes jeg det ikke låt så bra. En dag for 3-5 år siden fikk jeg det for meg at det var litt lite booom når jeg så film så da begynte jeg å sjekke litt.
    Testet en Ken Kreisel som bekreftet min motstand mot sub til musikk. Men så var det noen som visket til meg at jeg burde teste REL, og nå har jeg 2stk og drømmer om å oppgradere fra til 2x S3 til Carbon eller enda bedre :)

    Mine subber henger på høynivå når jeg spiller musikk og bruker både høynivå og LFE når jeg ser film.
     

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    246
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    La oss si at man først kjører romkorreksjon på sub-en. Deretter stiller man inn nivået på de ulike frekvensene i sub-en etter ørene ved hjelp av et trinnvis frekvenssveip som går fra noen titalls herz og ned til ikke hørbart. Alle frekvenser oppfattes å være på samme volum.
    Da har man vel både unngått de verste resonansen i rommet, samtidig som man har et frekvensbånd som "henger sammen", i alle fall ut fra det ens egne ører klarer å oppfatte?
    Eller er det fortsatt mye å hente på mer profesjonelle målinger?
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke noe imot målinger, men i tilfellet REL s/510 - to stykker plassert slik produsenten anbefaler - har jeg ikke oppdaget noe behov for å gjøre det. Hvis oppsettet ellers stemmer mht. løpetid, fase, resonanser, spredningskarakteristikk etc., integrerer de så bra at resultatet utelukkende går i pluss.

    Det hadde jeg ikke trodd, men slik er det. Kapasiteten i et rom på snaue 19 kvadrat og 3,2 meter til taket er tilstrekkelig til musikk i to kanaler. Absolutt verdt investeringen.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det S/510 gjør med reprodusert musikk? Her er to eksempler på det jeg setter mest pris på:

    1. Flygler er voldsomme klangmaskiner. Dynamikken og de komplekse klangene med mylderet av over- og undertoner vil så å si alltid krympes og reduseres i avspillingskjeden der hjemme. Så mye at vi pent må venne oss til den spinkle, spede gjengivelsen av favorittpianistene våre. Ikke nytter det å skru seg til en kapasitet som egentlig ikke finnes, heller. Det resulterer i feil klangbalanse, ullen lyd som maskerer mer enn den tilfører, både tonalt og dynamisk.

    510 gjør like mye for hele det hørbare frekvensområdet som den gjør for dynamikken. Hele lyden vokser samme hvor utøveren er på klaviaturet. En tone i diskantregisteret er en trekloss koblet til den samme klangkassa som basstonene. Mine hovedhøyttalere er 12'' (bassrefleks) +1'' (i horn) bygget av ham som kan det best, de er dynamiske, stramme, tonalt korrekte ned til like under 40 Hz, riktig satt opp osv. REL plusser på mer fundament (ikke fetere klangbalanse), mer dynamisk kontrast, mer fokusert mellomtone og livligere topp. Det er lettere å følge de enkelte stemmene, og lydbilde/utklinging blir tydeligere. Kraft, plutselighet og tilstedeværelse har vokst et par hakk. Emil Gilels som spiller Beethoven blir en mer dramatisk opplevelse enn jeg har hørt noen gang før hjemme. Lytterommet lades med energi uten romling, klirring eller buldring.

    2. En strykekvartett leverer ikke grunntoner under 64Hz, som er celloens C-streng. Likevel tilfører REL en god dose livaktighet gjennom lyder fra rom, stoler, gulv (nei, de sitter ikke alltid helt stille), strenger, klangkasser og kropper. Dynamikken er heftig, og det oppstår en nesten ufattelig ren, kraftig og kompleks klang fra to fioliner, en bratsj og en cello hos topp utøver med virkelig gode instrumenter. Ryddigere, heftigere og mer engasjerende med REL.

    Delefilteret via Hi Level Neutrik Speakon integrerer sømløst, og bare forsterker de gode egenskapene ved en kvalitetshøyttaler (og forsterker). Istedenfor å skrive om bassgitarer, orgler og jordskjelv, har jeg heller forsøkt på peke på ikke fullt så opplagte fordeler ved mer fullfrekvent lyd.
     

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    246
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det S/510 gjør med reprodusert musikk? Her er to eksempler på det jeg setter mest pris på:

    1. Flygler er voldsomme klangmaskiner. Dynamikken og de komplekse klangene med mylderet av over- og undertoner vil så å si alltid krympes og reduseres i avspillingskjeden der hjemme. Så mye at vi pent må venne oss til den spinkle, spede gjengivelsen av favorittpianistene våre. Ikke nytter det å skru seg til en kapasitet som egentlig ikke finnes, heller. Det resulterer i feil klangbalanse, ullen lyd som maskerer mer enn den tilfører, både tonalt og dynamisk.

    510 gjør like mye for hele det hørbare frekvensområdet som den gjør for dynamikken. Hele lyden vokser samme hvor utøveren er på klaviaturet. En tone i diskantregisteret er en trekloss koblet til den samme klangkassa som basstonene. Mine hovedhøyttalere er 12'' (bassrefleks) +1'' (i horn) bygget av ham som kan det best, de er dynamiske, stramme, tonalt korrekte ned til like under 40 Hz, riktig satt opp osv. REL plusser på mer fundament (ikke fetere klangbalanse), mer dynamisk kontrast, mer fokusert mellomtone og livligere topp. Det er lettere å følge de enkelte stemmene, og lydbilde/utklinging blir tydeligere. Kraft, plutselighet og tilstedeværelse har vokst et par hakk. Emil Gilels som spiller Beethoven blir en mer dramatisk opplevelse enn jeg har hørt noen gang før hjemme. Lytterommet lades med energi uten romling, klirring eller buldring.

    2. En strykekvartett leverer ikke grunntoner under 64Hz, som er celloens C-streng. Likevel tilfører REL en god dose livaktighet gjennom lyder fra rom, stoler, gulv (nei, de sitter ikke alltid helt stille), strenger, klangkasser og kropper. Dynamikken er heftig, og det oppstår en nesten ufattelig ren, kraftig og kompleks klang fra to fioliner, en bratsj og en cello hos topp utøver med virkelig gode instrumenter. Ryddigere, heftigere og mer engasjerende med REL.

    Delefilteret via Hi Level Neutrik Speakon integrerer sømløst, og bare forsterker de gode egenskapene ved en kvalitetshøyttaler (og forsterker). Istedenfor å skrive om bassgitarer, orgler og jordskjelv, har jeg heller forsøkt på peke på ikke fullt så opplagte fordeler ved mer fullfrekvent lyd.
    Helt enig. En subwoofer utvider rommet på en helt påtagelig måte, selv uten at det strengt tatt er noen instrumenter som når ned til der subwooferen tar over.

    Andre kan sikkert beskrive _hvorfor_ det oppleves slik, men det samme er tilfelle i begge ender av frekvensbåndet: Superdiskanter gjør noe med hvordan jeg opplever bassen i musikken og subwooferen har effekt oppover i frekvensene.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    En sub i min verden bør ikke sige noget over 35Hz.
    Som nævnt i andre tråde bruger jeg mine sub stort set kun til udvidelse af lydbilledet
    Hvis optagelsen inderholder det kan subs virkelig give lytteren en mere realistisk oplevelse.
    En større fornemmelse af at være tilstede.
    Men mange optagelser af nyere dato er desværre fuldstændigt støvsuget for disse informationer
    Så sub er ikke kun til dyyb bas :) hos mig
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei,jeg har 2 stk REL s/3 SHO,jeg ser ikke en døyt forskjell på mine og den ordinere s/3? SHO har bedre innebygd forsterker og super high output,Står akkurat det samme på SHO som på den standarde s/3 på forsterker plate
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei,jeg har 2 stk REL s/3 SHO,jeg ser ikke en døyt forskjell på mine og den ordinere s/3? SHO har bedre innebygd forsterker og super high output,Står akkurat det samme på SHO som på den standarde s/3 på forsterker plate
    De er ganske like. Forskjellen er høyere output og at du kan skru av trådløst.
    Jeg har en av hver 🙂
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    3.089
    Torget vurderinger
    3
    En liten T5i bak Snell K2- fornøyd så langt





    229063156_10226082213503603_6571731955205026241_n.jpg
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Hei!

    Har en REL Stadium II fra 1998 som trenger litt service. Den brummer når den blir slått på. Noen steder som utfører service på gamle REL-modeller?
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Oslo Hi-Fi Center står oppført på nettsiden deres. De som selger REL i Norge nå så da burde de kunne hjelpe.
     

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    121
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hei kjære REL-venner.

    Jeg har nylig kjøpt en REL R-505. Jeg har to Musical Innovation MI21 monoblokker og da er det ikke anbefalt å bruke høynivå inngang. Derfor bruker jeg RCA-utgangen på Musical Innovation MI23.5A til suben. Høyttalere er forresten Doxa 8.2 Signature.
    Dersom jeg skal bruke høynivå så må jeg koble en sub til hver monoblokk. Vil lyden med høynivå bli så mye bedre at det er å anbefale?

    På forhånd takk for svar :)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.940
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hvorfor er det ikke anbefalt med høynivå på monoblokker? Neutrik kablen har tre ledninger, rød går til pluss på ene monoblokk, gul til andre monoblokks pluss og sort til ene blokks minus pol. Ikke sikkert du hører forskjell men du kan jo prøve.
     
    Sist redigert:

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    121
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Litt redd for å ødelegge blokkene. Har lest advarsel om det, men det kan godt være den metoden du beskriver funker. Har det noen betydning at de er balansert og klasse A?
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    688
    Antall liker
    624
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor ikke like godt ta det direkte med RM?

    mvh. Ole G
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Hei kjære REL-venner.

    Jeg har nylig kjøpt en REL R-505. Jeg har to Musical Innovation MI21 monoblokker og da er det ikke anbefalt å bruke høynivå inngang. Derfor bruker jeg RCA-utgangen på Musical Innovation MI23.5A til suben. Høyttalere er forresten Doxa 8.2 Signature.
    Dersom jeg skal bruke høynivå så må jeg koble en sub til hver monoblokk. Vil lyden med høynivå bli så mye bedre at det er å anbefale?

    På forhånd takk for svar :)
    Jeg koblet mine REL med høyttalerkabler videre fra høyttalerne, det ble veldig bra synes jeg. Kan være verdt å prøve.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.940
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Med balanserte forsterkere kobles den sorte ledning til chassis på forsterker, ikke til høyttaler terminalens minus pol. Står i manualen. Om du tviler bare bruk forforsterkeren som kilde.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Så da unngår jeg problemet med at jeg har monoblokker?
    Jeg koblet mine med høyttalerkabler rett fra høyttalerne. Det er med en overgang til å bruke til dette med subbene. Det fungerte veldig fint hos meg.
     

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    121
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Her snakker vel dere om to suber. Jeg har pr i dag en.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.461
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hei kjære REL-venner.

    Jeg har nylig kjøpt en REL R-505. Jeg har to Musical Innovation MI21 monoblokker og da er det ikke anbefalt å bruke høynivå inngang. Derfor bruker jeg RCA-utgangen på Musical Innovation MI23.5A til suben. Høyttalere er forresten Doxa 8.2 Signature.
    Dersom jeg skal bruke høynivå så må jeg koble en sub til hver monoblokk. Vil lyden med høynivå bli så mye bedre at det er å anbefale?

    På forhånd takk for svar :)
    Å koble en sub på hver monoblokk går strålene. Men å hente signal fra begge monoblokkene til en sub er jeg usikker på. Jeg hadde 2 REL S812 koblet på hi level input, slik REL anbefaler. Men etterhvert innså jeg at REL anbefaling er like mye en salgstriks for å selge subber som super enkle å koble til og har ingen behov for dsp. Dette selger til de som hater å ratte. Jeg testet så RCA uten dsp og det låt like bra som hi level. Deretter kjøpte jeg inn en billig behringer 2496. Da kunne jeg EQ subbene og utnytte de mye bedre enn tidligere. Vil si det var en meget stor oppgradering. Det innebærer at en gidder å måle og bruke Rew. Men det må en egentlig uansett ved bruk av subber.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Etter et drøyt tiår uten REL-subber er det på tide å melde seg inn i klubben igjen. Ved forrige medlemskap var en og så to av de største inngangsbilletten. Det var definitivt en sjelsettende opplevelse for både meg og naboene å ha to Studio i hus.



    Denne gangen ble det to av de minste. Utrolig hvor små de er, de fungerer ikke som skoesker engang.

    Integrering og plassering er lagt fra på stell, men det blir hvertfall mer fylde i bunn. Høynivåtilkoblingen, som jeg falt pladask for med Studio, blir vanskelig å bruke uten å modifisere KEF LSX. Det er jeg lite lysten på å gjøre, så det får bli lavnivå og splittet monosignal fra subutgangen på masterhøyttaleren. T-Zero spiller verken kjellerdypt eller kjempehøyt, men to stykk virker å være nok for å fylle i litt ekstra i bunn. 37Hz ved -6dB er ikke mye lavere enn det LSX leverer, 54Hz ved -3dB. Men da LSX faller som en stein, 36dB/oktav, etter portfrekvensen som er 58Hz, i følge Stereophiles målinger, vil det fortsatt være en del å hente. Jo lengre jeg ser på bildet, jo mer innser jeg at subbene skulle vært grønne. Kan ikke være fullstendig umulig å foliere dem?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Er det noen som har hørt på REL Carbon Spesial? Får sikkert høre på 2 stk. hær lokalt snart hos en kamerat. Blir spent på registerbalansen på oppsettet...
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Etter et drøyt tiår uten REL-subber er det på tide å melde seg inn i klubben igjen. Ved forrige medlemskap var en og så to av de største inngangsbilletten. Det var definitivt en sjelsettende opplevelse for både meg og naboene å ha to Studio i hus.



    Denne gangen ble det to av de minste. Utrolig hvor små de er, de fungerer ikke som skoesker engang.

    Integrering og plassering er lagt fra på stell, men det blir hvertfall mer fylde i bunn. Høynivåtilkoblingen, som jeg falt pladask for med Studio, blir vanskelig å bruke uten å modifisere KEF LSX. Det er jeg lite lysten på å gjøre, så det får bli lavnivå og splittet monosignal fra subutgangen på masterhøyttaleren. T-Zero spiller verken kjellerdypt eller kjempehøyt, men to stykk virker å være nok for å fylle i litt ekstra i bunn. 37Hz ved -6dB er ikke mye lavere enn det LSX leverer, 54Hz ved -3dB. Men da LSX faller som en stein, 36dB/oktav, etter portfrekvensen som er 58Hz, i følge Stereophiles målinger, vil det fortsatt være en del å hente. Jo lengre jeg ser på bildet, jo mer innser jeg at subbene skulle vært grønne. Kan ikke være fullstendig umulig å foliere dem?
    Smal sak å foliere. Folierte to stykk Klipsch sw112 til hvit i sin tid :)
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    879
    Antall liker
    910
    Torget vurderinger
    4
    Fra Sumiko S5 (konsernsøster, t5 kopi?) til REL S3. Satser på forståelsesfull samboer.
    Plan B er Longbow wifi-transmitter.

    IMG_2709.jpeg
    IMG_2708.jpeg
    IMG_2705.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn