Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    426
    Torget vurderinger
    1
    1.75 satt stifttrykk og antiskating til 0 fikk armen til å flyte, satt stifttrykk på 1.75 og antiskating det samme, gjorde prosessen om igjen for sikkerhets skyld. Men så jo på forhånd at pickuphuset til nd5 er mye høyere enn elys2. Har ikke målt ,men kan nok se ut som det dobbelte.
    Destiny

Sist redigert:

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    426
    Torget vurderinger
    1
    Nåletrykk er 1.75. Jeg satt stifttrykk og antiskating på 0 fikk armen til å flyte. Satt så stifttrykk og antiskating på 1.75. Men så jo allerede på forhånd at nd5 var vel dobbelt så høy som elys2.
    Destiny 🙂

Sist redigert:

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    426
    Torget vurderinger
    1
    Et spørsmål til rega kjennerne, hvorfor ikke bare kjøpe 3 skiver på 4mm, skru opp skruene, løfte opp armbasen og legge en skive under hvert skruehull og så skru i skruene igjen?
    Da blir det jo luft mellom armbasen og spiller, og det er kanskje et problem?
    At ikke det er kontakt mellom armbasen og spilleren hele veien tenker jeg.
    Destiny 🙂

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    470
    Torget vurderinger
    4
    Et spørsmål til rega kjennerne, hvorfor ikke bare kjøpe 3 skiver på 4mm, skru opp skruene, løfte opp armbasen og legge en skive under hvert skruehull og så skru i skruene igjen?
    Da blir det jo luft mellom armbasen og spiller, og det er kanskje et problem?
    At ikke det er kontakt mellom armbasen og spilleren hele veien tenker jeg.
    Destiny 🙂
    Regner med at det hadde vært like bra så fremt skivene er helt rette og tykkelsen eksakt lik.
    Koster det 900,- for de to spacerne? Da er nok avansen temmelig pepra….

Uttern

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    523
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Beste er maksimal kontakt mot plint, da får du minst resonanser. Anbefaler på det sterkeste å bruke originale skiver.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    426
    Torget vurderinger
    1
    Beste er maksimal kontakt mot plint, da får du minst resonanser. Anbefaler på det sterkeste å bruke originale skiver.
    Det var vel sånn jeg tenkte også, det er vel en grunn til at rega har laget de spacerne.

Uttern

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    523
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Det er ganske store krefter i en platespillerrigg under avspilling, noe som er litt underlig. 2g stifttrykk etc. Fikk meg en sjokkopplevelse da jeg skulle lage en fancy display med Rega ( Audiscan Trondheim). Da tenkte jeg at en plattform som henger fra taket, i kjetting, det måtte jo være tøfft :rolleyes:. Som sagt så gjort, 30mm kryssfinerplate kuttet til, pusset og lakket sort, øyebolter i hvert hjørne,kjetting opptil tak å skrudde øyebolter i taket slik at platformen var i vater,fine greier trudde jeg. På med 1'ste Lp, og satte igang for å teste. Det tok under ett minutt før plattformen sakte men sikkert begynte å svinge sideveis, bare ørlite til å begynne med, men det ble fort ganske mye, og med påfølgende svaj i lyden. Var bare å fjerne hele greia,en erfaring rikere :). Begynte da å skjønne hvor viktig kobling/ avkobling hadde å si for lyden. Armbase må være solid koblet til plinten.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    426
    Torget vurderinger
    1
    Det er ganske store krefter i en platespillerrigg under avspilling, noe som er litt underlig. 2g stifttrykk etc. Fikk meg en sjokkopplevelse da jeg skulle lage en fancy display med Rega ( Audiscan Trondheim). Da tenkte jeg at en plattform som henger fra taket, i kjetting, det måtte jo være tøfft :rolleyes:. Som sagt så gjort, 30mm kryssfinerplate kuttet til, pusset og lakket sort, øyebolter i hvert hjørne,kjetting opptil tak å skrudde øyebolter i taket slik at platformen var i vater,fine greier trudde jeg. På med 1'ste Lp, og satte igang for å teste. Det tok under ett minutt før plattformen sakte men sikkert begynte å svinge sideveis, bare ørlite til å begynne med, men det ble fort ganske mye, og med påfølgende svaj i lyden. Var bare å fjerne hele greia,en erfaring rikere :). Begynte da å skjønne hvor viktig kobling/ avkobling hadde å si for lyden. Armbase må være solid koblet til plinten.
    Såpass ja 😳

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    426
    Torget vurderinger
    1

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    470
    Torget vurderinger
    4
    På de gamle Rega armene med ett-punkts feste måtte en Rega spacer benyttes om VTA skulle endres. På de nye med 3-punkts feste skal armen festes i 3 punkter og da er nok skiver på disse 3 boltene mer enn bra nok og Rega spaceren er nok laget slik av estetiske årsaker.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    426
    Torget vurderinger
    1
    Fremgangsmåte for å space opp armbasen:
    Sett platespiller på egnet sted ,kjøkkenbenk,kjøkkenbord, sett spiller med baksiden til deg på skrå så armbasen/signalkabel kommer litt på yttersiden.
    Skru løs strekkavlastning på undersiden, skru ut kun en skrue helt og vri strekkavlastning til siden.
    Fjerne motvektslodd? Skru løs de tre skruene i armbasen og løftt pent rett opp og smyg signalkabel gjennom hullet.
    Tre på 2stk 2mm spacere og tre signalkabel gjennom hullet igjen.
    Sett spacere riktig og skru de 3 skruene til armbasen igjen på igjen.
    Fest strekkavlastning og ferdig. Puh 😄
    Sett platespiller på plass og sett opp arm på nytt.
    Destiny 🙂

xtz 69

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Antall liker
    121
    Torget vurderinger
    9
    I fjor sommer var, må jeg si så heldig at jeg fikk mulighet til å anskaffe meg en Rega p10 fra en hyggelig kar som faktisk skulle oppgradere til en enda gjevere Rega spiller. Kjøpte også ASR Basis exlusive 1.generasjon riaa og Apheta 3 PU
    Er utrolig fornøyd med dette oppsettet, men tenker jeg må anskaffe en til pu, sånn at jeg ikke spiller Apheta 3 ihjel så fort😃
    Hadde rp 8 med Ortofon cadenza Red en gang da også med ASR risa..
    Tenker nå å anskaffe en Cadenza Black.
    Er det noen som kjenner denne kombinasjonen, og eventuelt kan uttale seg om den ene pickupen i forhold til den andre?
    20250507_161259.jpg

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.360
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    I fjor sommer var, må jeg si så heldig at jeg fikk mulighet til å anskaffe meg en Rega p10 fra en hyggelig kar som faktisk skulle oppgradere til en enda gjevere Rega spiller. Kjøpte også ASR Basis exlusive 1.generasjon riaa og Apheta 3 PU
    Er utrolig fornøyd med dette oppsettet, men tenker jeg må anskaffe en til pu, sånn at jeg ikke spiller Apheta 3 ihjel så fort😃
    Hadde rp 8 med Ortofon cadenza Red en gang da også med ASR risa..
    Tenker nå å anskaffe en Cadenza Black.
    Er det noen som kjenner denne kombinasjonen, og eventuelt kan uttale seg om den ene pickupen i forhold til den andre? Vis vedlegget 1119588
    Har Cadenza Black men ikke Rega. Det er en utrolig bra pickup. Er ikke så flink med blomsterspråk men har du mulighet så er det absolutt en pu som er verdt den stive prisen. Veldig utstrakt med kvalitet i alle frekvenser. Den har fort blitt en favoritt hjemme hos meg selv om den konkurrerer med en Benz LP i en bedre arm.
    Edit: Har samme riaa som deg og laster den med 100 Ohm

sanztra

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Antall liker
    1.066
    Sted
    Pocket Valley
    3D printer er vel ike gratis om skal ta med den kosten også 😉

Men om man får noen som allerede har en til å gjøre jobben så er det jo selvsagt noe annet.

Acoustic Signature sine er geniale for finjustering ala 0,5 mm og oppover, uten å måtte gjøre annet enn å løsne opp litt på skruene som holder tonearm på plass.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn