Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    For Naim er det religiøs doktrine at utstyret skal stå på 24/7. Den trur eg ikkje noko på, men Nait-en min står på ganske ofte likevel, rett og slett fordi av/på er bak på boksen og det er så vanskeleg for resten av familien å skru av og på (sic).

    Er ikkje Rega litt meir moderne, med sånn standby-funksjon i det minste?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.839
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lurt litt på disse reimene selv. Kjøpte en standard reim for rega 3 men den slurer/hakker litt ved start. Bør snurre igang tallerken for hånd. Hjelper dette med EBLT reimen? (Bet 450.- for en standard reim🙄)
    Jeg gir alltid en liten synkronisert med påknappen spinn av tallerken ved oppstart.
    De pleier å knirke litt. Jepp, jeg tenkte å komme unna med litt mindre - derfor blåbeltene fra Edwards.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.839
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    TIl dere som har Rega CD/DAC/Forsterker

    Står de på 24/7 alle dager eller er det power off etter bruk?

    Leser så mye forskjellig at jeg ikke vet hva jeg skal tro...

    Har frem til nå med mine enheter aldri latt noe stå på 24/7, greit på rør som har begrenset levetid, men på ikke rør enheter er jeg litt usikker.
    Hatt Rega DAC på mer eller mindre siden 2011. Nå som jeg har skrevet dette så skjer det sikkert noe… Bank i bordet! 😁
    Den er jo satans god med serienummer 666 😈
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Les dette.

     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Har snakket med the man himself, i min tid i Audioscan, og han vet jækla godt hva han prater om. Bare filosofien/ ideen med å støpe RB-armene i ett stykke, er ett bevis på at han vet hva han gjør. Ingen skjøter, hvor armresonanser brytes opp og generer interferens og fleksinger. Det gikk noen tiår før andre skjønte det, og tok ideen.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har ganske nylig kjøpt en Rega Io som skal brukes til film og mer "uformell" mediabruk. Hvilke høyttalere er det som virkelig passer med stor P til slike små Rega-forsterkere? Har forsøkt med et par Proac Tablette 50, men kan ikke si at jeg hørte så mye av den fabelaktige musikaliteten som enkelte hevder at Rega skal ha. Er jeg bare godt vant (med rør) eller er det mer å hente med optimale høyttalere?
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Får litt lyst på platespiller av å lese her, men er fremdeles for lat er jeg redd.
    Er veldig fornøyd med cd-spilleren.

    Vis vedlegget 904147
    Er du for lat for LP nå, blir det ikke bedre med årene, antar jeg. Har alltid spilt mine LP mest, men nå har interessen for CD tatt seg opp betraktelig. Derfor er en slik Saturn MkIII underveis til meg også. Blir mitt første Rega produkt. Så har man prøvd det også...
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Har ganske nylig kjøpt en Rega Io som skal brukes til film og mer "uformell" mediabruk. Hvilke høyttalere er det som virkelig passer med stor P til slike små Rega-forsterkere? Har forsøkt med et par Proac Tablette 50, men kan ikke si at jeg hørte så mye av den fabelaktige musikaliteten som enkelte hevder at Rega skal ha. Er jeg bare godt vant (med rør) eller er det mer å hente med optimale høyttalere?
    Klipsch Heresy IV er fenomenal med Rega Brio, har disse selv.
    Rega Io har jeg ikke hørt, men den selges jo som pakke med Rega Kyte som burde fungere bra.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Er du for lat for LP nå, blir det ikke bedre med årene, antar jeg. Har alltid spilt mine LP mest, men nå har interessen for CD tatt seg opp betraktelig. Derfor er en slik Saturn MkIII underveis til meg også. Blir mitt første Rega produkt. Så har man prøvd det også...
    Blir spennende.
    Skal den brukes i hoved anlegget?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Nei, i mitt lille anlegg i kjelleren.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Klipsch Heresy IV er fenomenal med Rega Brio, har disse selv.
    Rega Io har jeg ikke hørt, men den selges jo som pakke med Rega Kyte som burde fungere bra.
    Heresy blir dessverre for dyrt, men kan godt tenke meg at Klipsch evner å blåse liv i lyden. Men så er det jo det at Rega ikke anbefaler 4 ohms høyttalere....

    Kyte er selvfølgelig et billig alterntiv. Er ikke sistnevnte laget av plast? Boff! IKke så glad i plast. Er det forresten noen her på tråden som har hørt Kyte?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Heresy blir dessverre for dyrt, men kan godt tenke meg at Klipsch evner å blåse liv i lyden. Men så er det jo det at Rega ikke anbefaler 4 ohms høyttalere....

    Kyte er selvfølgelig et billig alterntiv. Er ikke sistnevnte laget av plast? Boff! IKke så glad i plast. Er det forresten noen her på tråden som har hørt Kyte?
    ukjent for meg at Rega ikke liker 4ohm, men ser ut som det er noe der etter litt googling.
    Kanskje best å finne noe med høyere impedanse.

    Brio har ikke problemer med Heresy og blir ikke varmete enn med feks mine ProAc D18.

    Fant denne diskusjonen Rega 4ohm

    Siste innlegg
    Purchased Rega io. It easily drives Epos M5 a 4ohm/87db standmount. It barely warms up. Fabulous amp!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.839
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.839
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med dagen, Rega i rødt hvitt og blått. (Noe skal en bruke alle disse platemattene til :D)

    1-P7_31-001.jpg


    mvh
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan kan en rense messinglageret i en Rega P5?

    Har brukt den veldig lite de siste årene, så lite at jeg har fjernet drivremmen for at den ikke skal miste formen sin.
    Kjøpte ny drivrem for noen år siden pga at den andre mistet formen etter at platespilleren var ubrukt i flere år.

    Har nå kjøpt en Rega NEO mk3, og samtidig målt hastigheten med RPM-appen, og justert hastigheten.
    Jeg vet ikke hva som er vanlig «wow&flytter» på P5, men tror det skal være ganske lite med Groovetracer subplatter.
    Det er hørbar ujevn gange, selv om spilleren har lite avvik.

    Derfor vil jeg gi messinglageret en rens og ny olje, for å få sjelefred.
    Er Zalo bra til å løse opp oljen, og fjerne den?
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan kan en rense messinglageret i en Rega P5?

    Har brukt den veldig lite de siste årene, så lite at jeg har fjernet drivremmen for at den ikke skal miste formen sin.
    Kjøpte ny drivrem for noen år siden pga at den andre mistet formen etter at platespilleren var ubrukt i flere år.

    Har nå kjøpt en Rega NEO mk3, og samtidig målt hastigheten med RPM-appen, og justert hastigheten.
    Jeg vet ikke hva som er vanlig «wow&flytter» på P5, men tror det skal være ganske lite med Groovetracer subplatter.
    Det er hørbar ujevn gange, selv om spilleren har lite avvik.

    Derfor vil jeg gi messinglageret en rens og ny olje, for å få sjelefred.
    Er Zalo bra til å løse opp oljen, og fjerne den?
    Har du renesprit/blåsprit? Det funker som gull. Jeg bruker tørkepapir som jeg tvinner rundt en spisepinne og roterer ned i lageret med litt sprit.
    Mvh
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sprit er vel best til å rense med, siden det fordamper, så der har du nok rett.
    Såpe og vann tar tid å fordampe, med tanke på smøring av lageret, og ikke så lett å få fjernet med tørking eller tørkepapir.

    Får kjøpe en flaske med blåsprit/isopropanol i morgen og få renset lageret med tørkepapir som ikke loer.
    Jeg har fortsatt litt av oljen som fulgte med min Groovetracer, så den skal jeg smøre på subplatter og dryppe i lageret.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.839
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har alltid bare brukt metoden til ELJ, minus sprit. Du merker fort om det er sirup oppi det og det trengs sprit.
    På P5 kan du også justere stramheten på drivreimen, som å slakke litt om det er for stramt.

    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Bremserems fungerer fint. Fordamper raskt.
     
    Sist redigert:

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har alltid bare brukt metoden til ELJ, minus sprit. Du merker fort om det er sirup oppi det og det trengs sprit.
    På P5 kan du også justere stramheten på drivreimen, som å slakke litt om det er for stramt.

    mvh
    Blårens ble kjøpt inn og brukt til å rense lageret, brukte dråpeteller og fylte det opp med Blårens.
    Deretter tømte jeg det ut og renset innvendig med en bomullspinne.
    Jeg justerte også stramheten på drivreimen(white belt) og jeg slakket den litt.
    Renset samtidig «pulley» og drivrem siden jeg var i gang med justering og rensing.

    Hastighet etter justering var høyere enn før rens, så hastigheten måtte senkes på min Rega Neo.

    Det kan se ut som det blir innkjøp av Pro-ject Tube Box S2, så da kan jeg nyte vinylplatene mer enn det jeg gjør i dag.

    Edit: fylte inn informasjon som hadde falt ut pga merkelig feil ved bruk av utfylling av innlegg på iPad på sentralen.
     
    Sist redigert:

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Jeg vurderer annen modell regaplatespiller. Jeg sliter noe med ujevn wow/flutter. Det er målbart, men ikke hørbart.

    Jeg har en noe pimpet RP6 med tangospinner og pulley. Nagaoka mp500, ASR Mini Basis MKIV. Jeg ønsker å beholde PU og RIAA.

    • Vil opprykk i hiarkiet gi meg mer jevn rpm?
    • Vil en RP8 gi hørbar gevinst med samme pu og RIAA?
    • Bør jeg strekke meg lenger? RP10, R8, R10
    • Er forskjellen stor på rb808 og rb880 (Rp8/P8)
     

    nygafre

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.05.2019
    Innlegg
    56
    Antall liker
    61
    Heresy blir dessverre for dyrt, men kan godt tenke meg at Klipsch evner å blåse liv i lyden. Men så er det jo det at Rega ikke anbefaler 4 ohms høyttalere....

    Kyte er selvfølgelig et billig alterntiv. Er ikke sistnevnte laget av plast? Boff! IKke så glad i plast. Er det forresten noen her på tråden som har hørt Kyte?
    Hvis du er interessert i Kyte så er det beste definitivt å høre den før du kjøper. (Been there, done that).

    Og det er riktig som du sier, Rega IO/Brio liker ikke 4 ohm og lavere impedanser ut fra målinger man kan finne på nett. Jeg har selv hatt Elex-R, og hadde nok droppa den også til 4 ohms høyttalere. Utover det så har Elex-R vært en fin forsterker til en del høyttalere. Jeg har f.eks brukt den med Dali, Amphion og Graham høyttalere og vært fornøyd. (Tenker at IO/Brio ville funke fint på tilsvarende).

    Dali Spektor 2 er en god og rimelig høyttaler som er bra til både film og musikk (har selvsagt sine begrensninger). Den er muligens i grenseland til IO, med 6 ohm og 84,5db sensitivitet.

    Hifiklubben har tilbud på B&W 606 S2 om dagen, verdt å sjekke ut mener jeg (8 ohm, 88db).

    Kun noen tanker/forslag, det finnes et utall muligheter der ute.
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Takk for info! Har siden siste innlegg brukt IO'en sammen med et par hjemmesnekrede kopier av Audio Note AN-J, og må si at jeg er ganske så fornøyd. De skal være veldig lettdrevne (noe Proac tablette 50 i og for seg også er) og forsterkeren blir nesten ikke varm. Vet ikke om det er innspilling av forsterker eller ører, men må si at IO'en absolutt er til å leve med slik det høres ut nå. Den er jo så "cute". Aldri hatt en så liten forsterker før. Gir faktisk litt eierglede på en merkelig måte.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.251
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Aldri prøvd Rega produkt noen gang, men nå ser det ut som at en Rega Brio-r havner som mitt anlegg nummer to i kjelleren min.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei, da ble det atter en gang en Rega Elex R på meg. Slo til på Big Dipper sitt tilbud. Har en Rega Brio fra før.:) Skal testes på Pioneer HPM 100 ht med stort basselement.
    Mvh. Morten
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.251
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har testet mm-inngangen på Brio-r?
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    378
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Brukte det tidligere på en Reloop Turn 3 - fungerte mye bedre enn det interne i den hvertfall. Tror du må legge noen tusenlapper på ett RIAA trinn som er bedre enn det interne i Brio-R. Nå kjører jeg storebror Elex R og venter på min nye Reloop Turn X som skal kjøres på det interne på den. Har sett på Mofi Studiophono til 3.500,- som en eventuell oppgradering. Usikker på hvor mye det er å hente her ..... Kanskje man må enda mer opp i pris?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Av ulike grunner solgte jeg unna litt Rega-utstyr (DAC, CD-spiller og hodetelefonforsterker). Var på nippet til å selge Elex-R også, men i siste liten ombestemte jeg meg. Den blir. Synes den er knallgod, innenfor sine begrensninger. Ideell til de lettdrevene Troels Gravesen-høyttalerne mine.

    Gratulerer, @HoJ. Brio-R er veldig mye moro og god lyd for veldig lite penger.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Jeg vurderer annen modell regaplatespiller. Jeg sliter noe med ujevn wow/flutter. Det er målbart, men ikke hørbart.

    Jeg har en noe pimpet RP6 med tangospinner og pulley. Nagaoka mp500, ASR Mini Basis MKIV. Jeg ønsker å beholde PU og RIAA.

    • Vil opprykk i hiarkiet gi meg mer jevn rpm?
    • Vil en RP8 gi hørbar gevinst med samme pu og RIAA?
    • Bør jeg strekke meg lenger? RP10, R8, R10
    • Er forskjellen stor på rb808 og rb880 (Rp8/P8)
    Bump. Noen innspill?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn