Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Over til noe helt annet: Jeg har fått et lite hint om at Rega Elicit Mk 5 kan være tilgjengelig i Norge fra sensommeren. Andre som har hørt noe om det?

    Jeg synes den virker interessant. Vil ha integrert forsterker med DAC som jeg kan koble en grei streamer til, i tillegg til platespiller.
    Jeg drar denne på opp igjen. Noen med mer innsikt i bransjen og Regas distribusjon i Norge som vet noe mer om når Elicit mk 5 er å finne her?
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Rega Elicit Mk 5 er på vei ut i noen butikker nå, etter det jeg har forstått. Vurderer sterkt å bytte fra Elex-R, for å få tilgang til en ok DAC til streamer (ungene vil gjerne bruke anlegget mer, med Spotify osv) + hodetelefonmulighet og et bra MM-ledd.

    Noen med erfaring på hvordan lydsjappene forholder seg til innbytte? Aldri prøvd meg på det før...
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Mala selger i alle fall innbytteprodukter, så hør med de
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    708
    Antall liker
    1.567
    Torget vurderinger
    3
    Mala fører ikke Rega dessverre. Kun opptatt av mulig kjøp av nye Rega Elicit.
    Hei!
    Skulle uansett tro at denne er ganske lett å få solgt selv!! Og det er ofte vel så lønnsomt som ta den i innbytte!!
    😊
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Espendo: Kommer an på hva du bytter inn, men OHC og NAT har løsninger derpå, skulle jeg tro…Audioaktøren likeså. Du får uansett en OK salgspris privat på Elex R, og den kan glatt erstatte en eldre NAD/Denon eller relativt ung, liten Marantz. Regadac er fortsatt godt utbredt i Norge, og den holder i årevis enda. Er fortsatt et bedre-/ sikrere valg å separere seksjonen med den enn å integrere FORENKLA versjoner derav i amp eller CD. Enboksløsninger har alltid kompromisser, men noen er bedre enn andre . Likevel, leit opp emballasje og instruksjoner hvis du vil..solgt blir den😊
     
    Sist redigert:

    nygafre

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.05.2019
    Innlegg
    56
    Antall liker
    61
    Men er det lurt å selge Elex-R før Elicit Mk5 er blitt testa (på egne høyttalere)? Disse er ganske forskjellige forsterkere, med forskjellige lydsignaturer.

    Nå er min erfaring kun basert på Elex-R og gamle Elicit-R, men disse to opplevde jeg som ganske ulike. I mitt hode er det ikke gitt at man automatisk foretrekker å oppgradere fra Elex til Elicit. Men mye avhenger av høyttalere/kildebruk også. Etter det jeg har lest er nye MK5 mer ‘frempå’ enn den utgående modellen.

    Elex-R er vel neste i rekka som skal oppgraderes, også den med innebygd DAC mener jeg.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Nygafre: Rega er ett av ytterst få merker som konsekvent klarer oppgraderinger uten å glemme grunnfilosofi. I det hele tatt er britiske - og nordiske- produsenter flinke med det. Så, jo..her er sjansen svært stor for at et bytte fra Elex uansett slår positivt ut. Rega endrer ingenting uten en kraftig overveid grunn. Og forsterkere skal være størst mulig. Det er høyttalere som låter bedre jo mindre de er.
     
    Sist redigert:

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Men er det lurt å selge Elex-R før Elicit Mk5 er blitt testa (på egne høyttalere)? Disse er ganske forskjellige forsterkere, med forskjellige lydsignaturer.

    Nå er min erfaring kun basert på Elex-R og gamle Elicit-R, men disse to opplevde jeg som ganske ulike. I mitt hode er det ikke gitt at man automatisk foretrekker å oppgradere fra Elex til Elicit. Men mye avhenger av høyttalere/kildebruk også. Etter det jeg har lest er nye MK5 mer ‘frempå’ enn den utgående modellen.

    Elex-R er vel neste i rekka som skal oppgraderes, også den med innebygd DAC mener jeg.
    Godt poeng og ingenting er kjøpt enda :) Etter rapportene fra Utlandet får jeg inntrykk av at nye Elicit er nærmere Elex-R i lydsignatur, men det bør absolutt testes, det er jeg helt enig i!
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Nygafre: Rega er ett av ytterst få merker som konsekvent klarer oppgraderinger uten å glemme grunnfilosofi. I det hele tatt er britiske - og nordiske- produsenter flinke med det. Så, jo..her er sjansen svært stor for at et bytte fra Elex uansett slår positivt ut. Rega endrer ingenting uten en kraftig overveid grunn. Og forsterkere skal være størst mulig. Det er høyttalere som låter bedre jo mindre de er.
    Dette var ikke noe svar på det som @nygafre tar opp. Her er det bare du @Auditor som tenker høyt, og gjentar dine velkjente fraser uten konkret substans. Men det begynner vi vel å bli vant med ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    IvarT: Det er da et mer enn konkret svar, Hvis du ikke til nå har fått med hvordan jeg tenker match..vel, da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Poenget er at Elicit fortsatt er Elicit, Rega er og blir Rega og hvis EN av dem funker , så gjør en større modell fra samme merke også det. Garantert. Seriemessig kontinuitet. Altså ikke pr elektrisk definisjon, men hvorvidt et merke har klart å «bevare seg selv» i sine produktlinjer. Og i hvilken grad disse lar seg identifisere som sitt spesifikke merke. Utfra pris, løsninger, lytteopplevelse, filosofi og konstruksjon. Trickle-DOWN. Kort sagt: Har du matcha opp EN gang, er det av og til unødvendig å gjøre samme operasjon igjen. Nettopp fordi det som var bra med første komponent alltid vil være tilstede hos den nye Hvis produsenten fatter tegninga. I tillegg går ny forsterker da lett inn i samme rolle - med enda mer positivt resultat. Fordi den samtidig legger til kvaliteter som den mindre forsterkeren- evt forrige utgave- ikke hadde. I samme sett. Original Elex vs Elex R. Exposure 1010 vs 2010. Bladelius Thor 2 vs Thor 3..og andre. Alle gjør det.

    Merk: Kun produsenter som bruker den kontinuiteten for alt den er verdt - basert på nøyaktig samme , tidssikra systemtanke og historisk grunnfilosofi- kan forøvrig klare den operasjonen. Det er det som er poenget når du hører uttrykket «oppgradering innen merket» Da VEIT du hva du kan forvente, -skjønner- og bruker merkesfilosofien. Men for å gjøre det riktig MÅ du være stein sikker på HVA den filosofien består i. For din egen del. Det klarer du kun ved lang tids bruk og - analyse av soniske egenskaper. Som deretter lagres i underbevisstheten. Mental database..
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Men saken er vel det at Elicit ikke er en mer-av-alt-oppgradering av Elex, men rett og slett en litt annerledeslydende forsterker. Ikke radikalt annerledes, men noe mer frempå og muligens lysere. Har ikke sammenlignet dem selv, men det har det i hvert fall vært antydet i anmeldelser. Det synes jeg er litt spesielt egentlig.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    En har prøvd 2 forskjellige modeller fra Rega i sitt system, en annen babler i vei som han har spist en rull dopapir med «dagens ord» på mens han har pugget Google, for så å kaste opp dorullen utover tastaturet,
    Liten tvil om hvem jeg ville hørt på.
     
    Sist redigert:

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Rimelig lei av all småkranglingen og kjeklingen i denne tråden. Jeg er her for å få inspirasjon og råd, noen kan være gode og andre dårlige, men når nesten en hver sak til slutt dreier seg om ulike grad av reganisme eller at Rega egentlig er håpløst, så detter jeg av. God krangling videre!
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.444
    Antall liker
    9.722
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det jeg har sett av bilder av nye Elicit virker lovende for designet syns jeg. Mulig det taper seg etter en stund, men førsteinntrykket er bra. (y)
    Rega har aldri vært noen ener på det området i mine øyne.
     

    Reganer

    Medlem
    Ble medlem
    18.12.2021
    Innlegg
    14
    Antall liker
    7
    Sted
    Våler Østfold
    God ettermiddag folkens!
    "Long time listener, first time caller" :)

    Jeg er ny i vinyl-verdenen, og gikk i høst/vinter til innkjøp av en RP40 (std. oppsett), som jeg først nå i sommer fikk koblet opp (da jeg ble ferdig med loftet i garasjen).
    Uansett, langt på vei så er jeg veldig fornøyd med lyden (og kanskje aller mest opplevelsen) av vinyl, men har opplevd fra tid til annen at lyden er noe "falsk", spesielt i litt roligere partier og gjerne ved piano, men ikke begrenset til.
    Etter å ha lest meg opp, dog en del skumlesing når "kampen" har pågått som verst, på andre sine erfaringer, så kom jeg frem til å forsøke med en ny drivreim.
    Kjøpte derfor inn Rega sitt EBLT Reference Drive Belt, noe jeg synes har hjulpet betraktelig, men er litt usikker på om jeg er helt i mål. Dvs. litt usikker på om jeg faktisk hører litt falsk lyd fra tid til annen, eller om det er hode/ørene mine som spiller meg et puss...

    Jeg benyttet meg av appen "RPM Speed and Wow" for å måle hastigheten på spilleren, og målte den først (med opprinnelig rød drivreim) til hhv. 33,94 og 33,95. Målte deretter med ny drivreim (sort - ikke like fancy som den originale røde ;-)) 33,56, 33,57 og 33,58.

    Så kommer det endelig noen spørsmål her:
    - Hvor pålitelig er målingene til disse appene?
    - Hvor hørbart er 0,23-0,25RPM, om i det hele tatt hørbart?
    - Hvilke andre grep kan evt. gjøres for at dette skal bli tilnærmet 33 1/3?

    Mvh
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    @Reganer Velkommen i vinylverdenen og kjekt at du skriver i denne tråden :)

    Jeg skulle ønske at du fikk en bedre inngang til vinylverdenen, men dette med varierende hastighet som kan skape en "sur"/"falsk" lyd/tone er dessverre et velkjent fenomen og etter min mening det svakeste punktet for Rega sine platespillere. Husk at det ikke er selve hastigheten i seg selv, men variasjoner i hastigheten som skaper dette problemet. Slik hastighetsvariasjon kalles wow & flutter i det tekniske språket. Men dette har du sikkert lest om tidligere i tråden.

    Det beste tipset jeg kan gi deg er å kjøpe en testplate. Er det "falsk" lyd vil du da høre det lett. Jeg har selv blitt tipset om denne, og skal kjøpe meg en selv:

    Edit: Påliteligheten til RPM-appen er det sikkert litt delte meninger om, men det er mye som tyder på at den iallfall ikke er så langt unna det et skikkelig måleinstrument vil måle. Så etter min mening kan du stole på appen.
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.836
    Antall liker
    38.553
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hva er egentlig greia med Rega og problemene med å snurre i rett fart? De har jo bygget spillere i en manns alder og sliter fortsatt med samme problem.
    Det burde jo være en enkel ting å få til skulle en tro?

    mvh
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.431
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hva er egentlig greia med Rega og problemene med å snurre i rett fart? De har jo bygget spillere i en manns alder og sliter fortsatt med samme problem.
    Det burde jo være en enkel ting å få til skulle en tro?

    mvh
    Mulig at der er slik de skal være... at det ligger i deres filosofi - på en måte..🤔
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hva er egentlig greia med Rega og problemene med å snurre i rett fart? De har jo bygget spillere i en manns alder og sliter fortsatt med samme problem.
    Det burde jo være en enkel ting å få til skulle en tro?

    mvh
    De er mest kjent for platespillere, men det virker som om det er de andre produktene deres de har lyktes med.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg liker både Regas lyd og design, men skulle jeg noen gang forville meg inn på vinylens stier, blir det nok ikke en spiller fra dem.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hvorfor ikke drivrem av metall? Eller et kjede? Så burde det være mulig å få tightere toleranser. Eller? #hakkepeilingpåplatespillere
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Siste innlegg fra meg er nå ediltert for å unngå slike svar som over. Det er ellers standard praksis for en lydmann å kunne identifisere signaturer i en merkesfilosofi, og uten det, samt fullstendig klar, egen oppfatning om hva som er positivt eller negativt, tiltrekkende eller ikke ved den valgte komponentens egenskaper og karakter/filosofi på alle relevante parametre , kommer du ingen vei.
     
    Sist redigert:

    Reganer

    Medlem
    Ble medlem
    18.12.2021
    Innlegg
    14
    Antall liker
    7
    Sted
    Våler Østfold
    @Reganer Velkommen i vinylverdenen og kjekt at du skriver i denne tråden :)

    Jeg skulle ønske at du fikk en bedre inngang til vinylverdenen, men dette med varierende hastighet som kan skape en "sur"/"falsk" lyd/tone er dessverre et velkjent fenomen og etter min mening det svakeste punktet for Rega sine platespillere. Husk at det ikke er selve hastigheten i seg selv, men variasjoner i hastigheten som skaper dette problemet. Slik hastighetsvariasjon kalles wow & flutter i det tekniske språket. Men dette har du sikkert lest om tidligere i tråden.

    Det beste tipset jeg kan gi deg er å kjøpe en testplate. Er det "falsk" lyd vil du da høre det lett. Jeg har selv blitt tipset om denne, og skal kjøpe meg en selv:

    Edit: Påliteligheten til RPM-appen er det sikkert litt delte meninger om, men det er mye som tyder på at den iallfall ikke er så langt unna det et skikkelig måleinstrument vil måle. Så etter min mening kan du stole på appen.
    Takk for konstruktivt svar👍
    På målingene jeg har foretatt med appen, så er Wow 0,24-0,26%, uavhengig av ny eller gammel reim. Jeg antar da at det betyr at den ujevne hastigheten er lik uavhengig av ny eller gammel reim(?) Og at jeg sitter igjen med tidenes dyreste O-ring🤦‍♂️🤣
    Opplevde likevel færre sure/falske toner, men det kan selvfølgelig være tilfeldig...
    Skal se om ikke jeg får bestilt testplaten du viser til. Men, om jeg finner ut hvor i frekvensbåndet "feilen" evt. ligger, er det slik at forskjellige tiltak vil bøte på forskjellige "frekvens-feil"? Muligens et dumt spørsmål, men jeg prøver meg likevel...

    Jeg ser for øvrig at spilleren er ørlite ute av vater - hvor mye kan tillates før det påvirker lyden?
    Litt klønete at ikke det er justerbare bein/føtter, men skal finne på en fornuftig løsning for å rette opp den siste graden🤔
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Dette kan jeg ikke nok om, så her må noen med mer peiling bidra. Litt tidligere var @TT. innpå i denne tråden og kom med noen gode innspill til meg. Kanskje han kan gjøre comeback? :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Siste innlegg fra meg er nå editert for å unngå slike svar som over.
    Jeg regner med at det er mitt "svar" du sikter til her? Jeg skal innrømme at det var noe sleivete, men det var vel like mye et uttrykk for at jeg hadde gitt opp å få noe mer konkret fra deg.

    Det ble kommentert at Elicit og Elex låter ulikt. Ditt svar til dette er at alle Rega-produkter er basert på samme filosofi. Så kommenterer jeg at dette ikke var noe svar på det som var tatt opp. Ditt svar til dette er at alle Rega-forsterkere har samme lydsignatur.

    Hvorfor kan du ikke heller forholde deg til hva som faktisk skrives, framfor å gjenta dine kjepphester i hvert eneste innlegg du skriver?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    God ettermiddag folkens!
    "Long time listener, first time caller" :)
    ..........

    - Hvor hørbart er 0,23-0,25RPM, om i det hele tatt hørbart?

    Mvh
    God "kveld" og velkommen til asylet.

    Svar på spørsmålet; en del for de med absolutt gehør - ja. Noe de aller fleste (heldigvis) ikke har ;)
    For den som ikke har absolutt gehør, må en spille av samtidig "feil og rett" Tror de fleste her inne ville ha problemer da også.
    Svingninger i tempo underveis er en annen sak, som de fleste nok er ømfintlige for.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    @Reganer Du trenger ikke bry deg så mye om små avvik på hastigheten i seg selv, det er variasjoner i hastigheten som er akilleshælen her. Og det er variasjonene som får det til å låte "falskt".
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn