Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er den mindre i diameter?
    Ja, tungstenvarianten er mindre i diameter (y)



    The Rega Tungsten counterweight has the same mass as the standard counterweights for the RB330, RB303, RB300, RB301, RB600 and the RB700, but it will actually yield improved sound performance due the higher density of the tungsten. The higher density makes for a smaller diameter weight, that places the mass closer the centerline of the arm tube improving tracking and balance.

    There is an additional side benefit of the smaller diameter in that if a customer chooses a non-Rega cartridge that requires spacers (spacers will lift the arm and the stock counterweight may contact the inside of the dust cover), the smaller diameter of the tungsten weight will provide the extra clearance needed inside the dust cover.

     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Jeg har et lite problem med armsenkeren på min RP8. Den har fungert helt fint til nå, men nå "sklir" på en måte armen litt utover når jeg senker for spilling.

    Noen ideer om hva det kan skyldes og om det er noe jeg kan gjøre. Har prøvd å "tørke" veldig lett med mikrofiberklut i tilfelle det skyldes støv, men det hjalp ikke veldig...
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har et lite problem med armsenkeren på min RP8. Den har fungert helt fint til nå, men nå "sklir" på en måte armen litt utover når jeg senker for spilling.

    Noen ideer om hva det kan skyldes og om det er noe jeg kan gjøre. Har prøvd å "tørke" veldig lett med mikrofiberklut i tilfelle det skyldes støv, men det hjalp ikke veldig...
    Tenker du har litt heftig antiskating på?
    Kanskje kommet borti og dyttet den helt inn (altså på maks)?

    mvh
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har erfaringer med Rega plassert på «plattform» fra Isoacoustics?
    Bruker nå en slakterblokk fra IKEA, og det fungerer greit.
    Har nå bestilt meg en Isoacoustics zaZen 1 til å plassere spilleren min på.
    Dette etter at jeg kjøpte OREA til å plassere under høyttalerne mine, og det ga meg «nye høyttalere» etter å ha brukt SD-føtter tidligere.

    Uansett, dette er ikke et altfor dyrt tweak, og er jo absolutt reversibelt om det ikke blir stor forskjell.
    Men plattformen har jo også et fint utseende, det er også et pluss.
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen som har erfaringer med Rega plassert på «plattform» fra Isoacoustics?
    Bruker nå en slakterblokk fra IKEA, og det fungerer greit.
    Har nå bestilt meg en Isoacoustics zaZen 1 til å plassere spilleren min på.
    Dette etter at jeg kjøpte OREA til å plassere under høyttalerne mine, og det ga meg «nye høyttalere» etter å ha brukt SD-føtter tidligere.

    Uansett, dette er ikke et altfor dyrt tweak, og er jo absolutt reversibelt om det ikke blir stor forskjell.
    Men plattformen har jo også et fint utseende, det er også et pluss.
    Interessant, hiver meg på her! Har installert ny heltre sjenk, ca 80 cm høy. Her står platespilleren på toppen, foreløpig uten demping. Planen er å kjøpe eller lage en butchers block, ca 40x50 cm stor, plassere denne på dempeputer oppå benken, og så ha platespilleren på toppen. Sjenken skal stå på soundcare spikes. Håper å få tak i sorbotan dempeputer. Send gjerne link til Ikea slakterblokken du bruker 🙂
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    Har du vurdert vegghylle for best avkobling til bassen? :unsure:
    Har vurdert det.... Anlegget står i loftstua, veggen bak er en lettvegg med 3" stenderverk og huntonitt veggplater. Riktignok med isolasjon, men den virker ikke særlig rigid. Relativt lettbevegelig.... Men det er sikkert verdt et forsøk... Tenker kanskje jeg vil havne på det om ingenting annet virker.

    Edit: Tenker du kanskje med dempeføtter i tillegg, på vegghylla...?
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har kun den rimeligste Ground-It fra Pro-Ject.
    Men synes den fjerner litt av lydene som kommer ved å kakke på benken mens musikken spiller.
    Mindre «thump» i høyttalerne 😊👍
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    @skinnyboy
    Den var jo ikke så verst! Får man plass til alle beina innenfor kanten?
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har kun den rimeligste Ground-It fra Pro-Ject.
    Men synes den fjerner litt av lydene som kommer ved å kakke på benken mens musikken spiller.
    Mindre «thump» i høyttalerne 😊👍
    Mindre thump er det vi vil ha..., og mindre vibrasjons-smitte fra høyttalerne... 😊
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Da er en brukt Rega Brio-R på vei. Impulskjøp. Fant en til litt over 3000, så da måtte jeg slå til.

    Bruker for tiden en rimelig Marantz-forsterker som venteforsterker, og jeg er egentlig ganske fornøyd med den – ren, klar lyd, og nok effekt til mitt bruk – men den føles litt «tam». Har lest mye om hvordan den lille Brio-en har både trøkk og kontroll, så blir spennende å se.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Da var Brioen i hus. Morsom liten sak med skikkelig byggekvalitet. Kabinettet er svært dødt til sammenligning med den rimelige Marantzen. Marantzen klinger nesten som om ei langpanne når du kakker på den. Pluss at ratt og knotter føles veldig billige. Brioen er på et annet nivå. Eierglede er ikke til å kimse av.

    Har ikke sammenlignet lyden mellom de to direkte, men førsteinntrykket er at Brioen har et ryddigere lydbilde, mer kontrollert bass og mindre sibilans. Det siste er utrolig deilig. Kraftmessig holder Brioen i massevis på mine to lettdrevne toveis Troels Gravesen-gulvstående, men hvis de høyere Rega-modellene har «mer av alt», vil det absolutt være interessant å oppgradere over tid. Den lille formfaktoren til Brio er dog et stort pluss.

    Et lite minus – kanskje det er en feil på mitt apparat? – er at når du justerer volumet med fjernkontrollen, så hører du gjennom høyttaleren at motoren arbeider. Ikke noe problem under lytting, men ørlite irriterende.

    1639034532778.png

    Bruker ellers en Topping E30 DAC, som jeg er svært fornøyd med, og har tenkt å skaffe meg en CD-spiller igjen. Ser ikke bort fra at det blir en Rega, og muligens en Apollo for å matche formfaktoren.
     

    kleine freiheit

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2018
    Innlegg
    111
    Antall liker
    81
    Hei,
    Har hatt to Brio-R, og på begge kom lyden av motoren til potmeteret gjennom høyttalerne ved justering. Heller dårlig skjerming på disse forsterkerne.
    Mvh
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hei,
    Har hatt to Brio-R, og på begge kom lyden av motoren til potmeteret gjennom høyttalerne ved justering. Heller dårlig skjerming på disse forsterkerne.
    Mvh
    Takk, da vet jeg det. Er som sagt ikke noe problem, men litt unødvendig irritasjonsmoment.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke rega, men jeg kan dele mine demperplater. Den første er IKEA sin skjærefjøl-x2.
    PSX_20211209_094343.jpg

    Den andre er en ufattelig massiv og tung skjærefjøl fra Kitchen.
    PSX_20211209_094323.jpg
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Takk, da vet jeg det. Er som sagt ikke noe problem, men litt unødvendig irritasjonsmoment.
    Gjelder også andre engelske forsterkere, har Exposure 3010 med samme sak. Går over etter noen mnd. Men til å begynne med var lyden til stor irritasjon.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Gjelder også andre engelske forsterkere, har Exposure 3010 med samme sak. Går over etter noen mnd. Men til å begynne med var lyden til stor irritasjon.
    Den rimelige Kina-Marantzen har for eksempel ikke det problemet (men der er til gjengjeld selve motoren rimelig støyende).
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke rega, men jeg kan dele mine demperplater. Den første er IKEA sin skjærefjøl-x2.

    Den andre er en ufattelig massiv og tung skjærefjøl fra Kitchen.
    Takk for det. Det er noe sånt jeg også har tenkt å gjøre. Funker det bra? Er det noe mere "klang" i den siste, siden den har langsgående tre, eller går det for det samme? Innbiller meg at det blir mere "dødt" hvis platen er limt som en slakterblokk, med endetreet opp....?
    images.jpeg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    For å være ærlig så er det kun for det estetiske, har ikke hatt noe resonans-problemer med mine spillere.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Noen som har en formening om hva som er grei pris på henholdsvis Apollo og Apollo-R?
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Setter stor pris på at det legges ut bilde av album, spesielt når det er noe jeg ikke kjenner til fra før og som treffer så bra, takk @espendo (y)
    Veldig kult at du satte pris på det, Sanztra! Kurt Vile er en av mine favorittartister. Skriver ellers en del om musikk for Popklikk (popklikk.no), et lite tips bare hvis du er ute etter nye ting å lytte til.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Noen som har en formening om hva som er grei pris på henholdsvis Apollo og Apollo-R?
    Ja, ja, drit i det.

    La ut annonse i dag her, uten respons, men så fikk jeg tak i en lokalt her jeg bor i Polen.

    Så i løpet av bare kort tid har det blitt fullt Rega-oppsett med Brio-R, Apollo-R og Dac-R. Dac-en skal jeg hente i Norge om ikke lenge, og CD-spilleren må stå litt i boden til jeg har bearbeidet fruen :ROFLMAO: (Dere må huske på at for mange polakker tilsvarer prisen på en brukt Rega-spiller en tredjedels månedslønning.)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Gøy å handle brukt når det er strøkent. Så og si i ubrukt stand, den CD-spilleren. (Omtrent ikke bruksmerker på forsterkeren heller.)

    1641662986270.png


    Godt inntrykk av spilleren så langt. Samme solide byggekvalitet som forsterkeren, men jeg hadde faktisk trodd at «skåla» du legger CD-en i, var av metall den også, og ikke plast. Det trekker litt ned. Og lokket kunne godt ha åpnet seg enda mer tilbake – jeg har lange, tynne gitaristhender, så det går greit, men folk med kraftige labber kan nok oppleve matingen som irriterende.

    Jeg spiller via coax og inn i en Topping E30. Jeg tror jeg aner litt mer fundament og tyngde i lyden kontra den rimelige Yamaha-spilleren som Rega-en avløser, men det kan vel så godt ha med bekreftelsestendens å gjøre. Strømkabelen jeg bruker, har 1,5 mm2 ledere pluss skjerm (koblet til jord i støpselenden) i motsetning til «lampettledningen» på Yamaha-en. Om det virker inn ... Tja. Den største lydforskjellen kommer vel (muligens) når Rega Dac-R kommer i hus.

    Rega har sjarmert meg i senk og vunnet mitt hjerte. For det første låter det veldig bra, det er fornuftig priset (nytt og særlig brukt), også har det sjel. Byggekvaliteten er solid og bra, om ikke fullkommen. Og det er helt OK. Også liker jeg den enkle, litt sære designen. Det at enhetene er i halv størrelse, er et stort pluss, da jeg kommer til å få plass til alle tre enhetene på samme skap (bildet). Jeg har hatt et «alter» mellom høyttalerne en stund, men for det første sitter guttene mine nesten med beina oppå utstyret når de spiller Xbox, og for det andre merker jeg at et alter tar oppmerksomheten bort fra lyttingen. Bedre å ha det litt ute av syne. Dessuten blir det enklere å få til renere kabelføring på denne måten.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Opplever at Apollo-R sliter med å lese det siste eller to siste sporene på enkelte CD-er. CD-ene er i god stand. Tegn på at tiden er inne for rens/bytte av laser? Initialiseringen tar også litt lang tid på enkelte CD-er, og av og til må jeg starte lesingen på nytt (åpne og lukke lokket) for å få spilt.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Var faktisk ikke klar over at bakplatene på Brio og Apollo er i plast – legge på en 50-lapp på prisen og produsere et i aluminium i stedet, liksom? :rolleyes: Mekket nye strømkabler i dag, 2,5 mm2 til forsterker og 1,5 mm2 til CD-spiller. Det ble såpass tungt at plata på forsterkeren begynte å bøye seg litt. Æh. Da måtte det (provisorisk) kabelløfter til: tilkappet antivibrasjonsmatte til industrimaskiner, x antall antivibrasjonsføtter til vaskemaskin (hva man ikke har!) og en halv squashball (se signatur for spesifikasjoner!). Løft, støtte og vibrasjonsdemping i ett. Høres ut som en BH-reklame.

    IMG_20220116_220750161~2.jpg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Nå føler jeg meg som merkeslave. Slo akkurat til på en eldre Rega EAR hodetelefonforsterker. Fire Rega-produkter på en drøy måned. Ikke bra. Aner ikke hvor god eller dårlig den EAR-en er – det finnes nok helt sikkert nyere løsninger med bedre specs. Men skitt heller. Blir mer sånn i «artig å ha»-kategorien.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    838
    Sted
    Pocket Valley
    Nå føler jeg meg som merkeslave. Slo akkurat til på en eldre Rega EAR hodetelefonforsterker. Fire Rega-produkter på en drøy måned. Ikke bra. Aner ikke hvor god eller dårlig den EAR-en er – det finnes nok helt sikkert nyere løsninger med bedre specs. Men skitt heller. Blir mer sånn i «artig å ha»-kategorien.
    😂 Fort gjort det der, hadde forsåvidt selv plan om å gå Rega hele veien, bortsett fra Klipsch høyttalere for ett år siden, men tilfeldigheter gjorde at det ble en rørforsterker istedet for en Rega Elicit som var planen. Det ble en kostbar tilfeldighet, men sånn er livet. Fikk jentungen til å kjøpe en brukt Brio R til Klipsch KG 5.5 som hun "låner" på jenterommet, så har ihvertfall en Rega forsterker i hus ;)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn