Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Nettopp av disse grunnene har Rega kommet med en forbedret Pro utgave av Ania...
    Ja, det er snart tid for mer kjøtt på beinet, men er det noe liv i Agder Lydlaug? Mener det er mye snasent vinyl på alteret hvis det fortsatt er som i "gamle" dager?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Ja, det er snart tid for mer kjøtt på beinet, men er det noe liv i Agder Lydlaug? Mener det er mye snasent vinyl på alteret hvis det fortsatt er som i "gamle" dager?
    Det er mange flotte vinylrigger i Agder og noen av disse kan du se i delforumet vårt. Vi er en trivelig gjeng som møtes ca 1 gang i måneden til hyggelig prat og litt mat. I tillegg treffes vi oss hverandre for en lytt. Var det noe spesielt du tenkte på?

    Mvh
    -BB-
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Det er mange flotte vinylrigger i Agder og noen av disse kan du se i delforumet vårt. Vi er en trivelig gjeng som møtes ca 1 gang i måneden til hyggelig prat og litt mat. I tillegg treffes vi oss hverandre for en lytt. Var det noe spesielt du tenkte på?

    Mvh
    -BB-
    Så bra.....og nå er det mer tid til å dyrke hobbyen enn tidligere.....og utstyret er blitt dobbelt så gammelt ;)
    Har et ønske om å høre hvordan andre i nærområdet dyrker sin lyd og få mulighet til å banke på døren når kaffen er klar....?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    OK, nå må jeg bremse. Brio-R inn i desember, Elex-R på vei inn snart.

    Ikke fordi jeg er misfornøyd med Brio-R, men mest fordi jeg fikk et tilbud jeg ikke kunne takke nei til (det er i alle fall den løgnen jeg serverer meg selv), og fordi med litt flere «hester på stallen», står jeg friere ved eventuelle høyttaleroppgraderinger.
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    378
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    OK, nå må jeg bremse. Brio-R inn i desember, Elex-R på vei inn snart.

    Ikke fordi jeg er misfornøyd med Brio-R, men mest fordi jeg fikk et tilbud jeg ikke kunne takke nei til (det er i alle fall den løgnen jeg serverer meg selv), og fordi med litt flere «hester på stallen», står jeg friere ved eventuelle høyttaleroppgraderinger.
    Høres ut til å være en kjent problemstilling :) Har både Brioen og Elex R - kanonfornøyd med begge. Gikk fra Hegel.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ja, da blir det ingen ny forsterker likevel. Selger bare trakk seg. Ombestemte seg helt uten videre. Da får vi kose oss videre med Brio-en inntil det dukker opp et nytt godt tilbud. Og Brio-en gjør ikke skam på seg.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Nye Rega Elicit Mk 5 er på gang! Nå med innebygget DAC og hodetelefonforsterker. MC-phono er ute etter det jeg kan forstå. Tror også en ny versjon av Elex-R skal komme etterhvert, antar at den også vil bygges etter samme lest?

     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Nye Rega Elicit Mk 5 er på gang! Nå med innebygget DAC og hodetelefonforsterker. MC-phono er ute etter det jeg kan forstå. Tror også en ny versjon av Elex-R skal komme etterhvert, antar at den også vil bygges etter samme lest?

    Er ganske sikker på at forrige generasjon kun hadde MM phono inngang, men liker absolutt de nye egenskapene til mk5 :)

    Innrømmer å være bittelitt forelsket i Planar 8. Den er så himla motsatt av mitt eget drog.



    Jeg brukte en Planar 3 fra 1987 til 2007.
    :love:
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Du har åpenbart rett, Sanztra! Spent på mottakelsen av denne og om det senere "renner" noe ned til Elex(-r).
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Da forsvant Brio-R ut av huset, fra en nordmann i Polen til en polakk i Irland.

    Var fornøyd med Brio-en, gitt. Synes det var veldig mye godlyd for pengene, særlig til bruktpris. Til mine forhold, med tanke på lydnivå, type høyttalere, musikk, så bare funket den, og ting låt bare riktig. Det kan jo ha noe å gjøre med at resten av elektronikken er Rega. Kunne levd med denne i mange år til.

    Men så dukket det opp en Elex-R til knallpris. Trengte strengt tatt ikke denne, men så tenkte jeg at det vil stille meg friere ved en eventuell høyttaleroppgradering, og lydmessig sies det at Elex-R gir «mer av alt». Så får vi se, da. Blir ei drøy uke uten forsterker, så da blir det hodetelefoner.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Får håpe det. Når har jeg midlertidig koblet opp en gammel PC-høyttalerpakke, en 20 år gammel 2.1-greie fra Cambridge Soundworks, til Rega Ear, som igjen er koblet til Dac-R. Å, jøyes, hvor det låter dårlig ... Omtrent ingen mellomtone. Pappbass og diskant.

    ---

    Når jeg tenker meg om, så tror jeg det er cirka sånn min fars minianlegg låter. Han har dessverre null musikk- og lydinteresse, men de få gangene han setter på en CD, kunne han i alle fall ha hatt litt ok lyd, da. Irriterer meg. Han har jo penger på bok.
     
    Sist redigert av en moderator:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.441
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Var for treig på Brioen din, hadde lurt på den.

    Trenger jo ikke mer, så kanskje like greit. 😊

    Kontoranlegget haster ikke, får se hva fremtiden bringer. Spennende med Elex. 👍🏻
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Espendo: Legg merke til hvordan Rega løser switching headset-speaker for å unngå innblanding derfra i signalveien. Det er mute-releet som gjør den jobben på Elex Mk5. Og regn med at den legger seg enda et par hakk høyere lydmessig også. Rega endrer ikke uten grunn. Se ellers at det faktisk tas ut mye effekt i 8 Ohm her, noe som gir lite økning i 6 og 4. Altså gir det føringer om logisk impedansvalg på relativt lettdrevne åtteohmere når høyttalere skal velges til den. Selv savner jeg nå Cursa, Maia og Exon i sortimentet. Jeg har forøvrig eid Norges mest strøkne- trolig- førstegenerasjons Elex…
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Nå fyller jo snart Rega 50. De har jo hatt tradisjon for å komme med jubileumsmodeller. Noen som har hørt noe? Hva skulle en ønske de kom med?
    En pimpet P6 50th Anniversary hadde stått høyt på ønskelista mi 😄
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Da var Elex-R på plass. Fraktet i en bag som håndbagasje på fly fra Norge. Finnes ikke bruksmerker på den. Moro. Nå surrer en CD som jeg plukket opp i ei sjappe med brukt vinyl og CD i Kiel i helgen – det er seint, så anlegget får stå påslått til i morgen. Blir en skikkelig lytt da.

    IMG_20220508_234556653~2.jpg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Nå har jeg ikke foretatt en direkte sammenligning av Brio-R og Elex-R – og kanskje er jeg forutinntatt på grunn av ting jeg har lest – men foreløpig tror jeg beskrivelsen av Elex-R som en Brio-R med mer av alt stemmer ganske bra. Samme friskheten og kjappheten, men med mer luft og enda bedre grep om bassen. Rett og slett en god forsterker.

    Men samtidig må jeg si du verden så god Brio-R er, gitt riktige driftsbetingelser (lettdrevne høyttalere og moderate lydnivåer).
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    708
    Antall liker
    1.567
    Torget vurderinger
    3
    Da var Elex-R på plass. Fraktet i en bag som håndbagasje på fly fra Norge. Finnes ikke bruksmerker på den. Moro. Nå surrer en CD som jeg plukket opp i ei sjappe med brukt vinyl og CD i Kiel i helgen – det er seint, så anlegget får stå påslått til i morgen. Blir en skikkelig lytt da.

    Vis vedlegget 815866
    Herlig!!
    Grattis!!
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Har merket meg at oppsettet mitt med både Brio-R og nå Elex-R funker veldig bra til film. Når det går dypt i bassen (torden, romling, eksplosjoner osv.), henger anlegget virkelig med, og det er stram og god kontroll, og til å være et oppsett uten egen senterhøyttaler er tale og dialog veldig tydelig. Føles veldig riktig det jeg har nå, og det virker som det er en god match mellom elektronikk og høyttalere. Må få invitert noen lokale hifi-entusiaster til å ta en lytt.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Med fare for å banne i kirka…
    Har Rega RP3 (m/ Neo psu), lurer på en Mofi Ultra. Men er den verdt pengene ifht lyd?
    Eller er det P6/8 som gjelder? Syns flere av Regas spillere som jeg har hørt har ujevn fart. Og det er irr for ett øre med ett snev av gehør.
    Flere som erfarer dette? Gjelder P1/2/3 og RP3.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Ja til alle spørsmål gir ingen mening. Det vil altså si ja til at RP3 er verdt pengene, men også ja til at det er P6/8 som gjelder. I tillegg vil det si ja til at flere erfarer ujevn fart med Rega-spillere. Ikke lett for @Roqer å bli klok på dette...

    Selv har jeg ikke så mye å bidra med. Jeg har tidligere hatt P3-24 (uten ekstern strømforsyning) og nå har jeg en P6. Imidlertid bruker jeg nå en helt annen pickup enn jeg brukte på P3-24, så det blir ikke rettferdig å sammenligne dem.

    Når det gjelder ujevn fart kjenner jeg meg veldig igjen. Jeg fikk aldri P3-24 til å gå jevnt, og det var derfor den ble solgt. P6 med ekstern strømforsyning er selvsagt bedre, men jeg synes å merke litt ujevnheter der også. Har dog aldri målt farten med skikkelig måleutsyr, så det blir bare synsing.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Målte ganske ujevn fart på min tidligere P6 (nyeste type) med app på telefonen. Vet ikke hvor nøye denne måler, men på nåværende spiller, er farten dønn stabil ( målt på samme måte).
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Er det lov å spørre om hva din nåværende spiller er?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn