Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Ela kom i 1989, tror jeg. Husker dem også fra Audioscan i Osterhaus gate. Kosta vel 4-5000 kroner og ble demonstrert med kostbart utstyr som Lectron JH50 og EC1/AW100.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Så gamle er de, ja! Det paret jeg refererer til, var det aller første som kom. Høsten 81.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Funderer på å kjøpe meg den nye Planar 3. Men kanskje sette på en Ortofon 2m Bronze eller ...Black. Butikken mente en Bronze var bedre enn den stiften de leverte som standard. Men er det noen som har en formening om at det blir et ytterligere løft med en Black? Eller er det ikke potensiale nok i spilleren til å hente ut mer enn det en Bronze gir?

    Anyone?
     

    Beetlejuice

    Medlem
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    5
    Antall liker
    1
    Fant et par Rega Kyte til 400,- på Finn her om dagen! Fryktelig slitte kabinetter og fikk ikke testet de før kjøp. Men 400,- hallo? Har nå testet de med min Rega Apollo cd-spiller, og Densen B-100 forsterker. Og for en fantastisk lyd fra disse småtassene. Har tenkt å bruke de på hytta, men fikk nesten lyst til å bytte ut B & W 705'ene i stua...
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Fant et par Rega Kyte til 400,- på Finn her om dagen! Fryktelig slitte kabinetter og fikk ikke testet de før kjøp. Men 400,- hallo? Har nå testet de med min Rega Apollo cd-spiller, og Densen B-100 forsterker. Og for en fantastisk lyd fra disse småtassene. Har tenkt å bruke de på hytta, men fikk nesten lyst til å bytte ut B & W 705'ene i stua...
    Hei nesten navnebror og gratulerer med bra kjøp! Jeg spiller på Rega RS1 og Mcintosh integrert og WOW sier jeg bare. Har testen den høyttaleren mot mange andre stativhøyttalere til langt stivere pris og den har vunnet hver eneste gang. Det være seg Harbeth P3ESR, Kef LS50, Krix Equinox MK1 og MK2, Rogers LS3, Audio Note og Dynaudio. For å dobbeltsjekke at jeg ikke var tullerusk så arrangerte jeg en lyttehelg hvor jeg samlet opp høyttalere og erfarne lyttere. Rega RS1 vant.

    -BB-
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Sikkert feil tråd å spørre i, men jeg trenger en ny CD-spiller til å bruke i et hodetelefonoppsett på stua. Hvordan er Rega Apollo-R i forhold til f.eks. den Apollo som jo har fått gode omtaler? Prismessig er den jo i et OK område.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg inn med en Planar 3. Den havnet i innboksen på Post i Butikk i kveld og nå snurrer det som bare det.

    Fikk montert en Dynavector 20x2L og det virker lovende;)

    Supertramp Crime of the Century er fortsatt fabelaktig:cool:
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har byttet motvekt til f. eks. Michell Tecno Weight på RB300? Interessant å høre om erfaringer med det- har diskutert det med en kyndig person her på forumet - han var litt i tvil om gevinsten med det uten å ha prøvd det selv da. Noen som har noen synspunkt på det. Mvh. Øyvind
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hvordan stiller Rega-folket seg til alle oppgraderingene som finnes? Groovetracer, Tango Spinner og et lass andre leverer mye tilsynelatende gjennomtenkt, men hvordan er det med erfaringene her inne? Etter etpar ganske oppløftende Rega-erfaringer de siste ukene, er det nesten så jeg har lyst til å få tak i en enkel Rega for å se hvor langt den kan dras...
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Har lite erfaring med platespillere, men husker origin live hadde upgrade kits til rb250 som virkelig var bra.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan stiller Rega-folket seg til alle oppgraderingene som finnes? Groovetracer, Tango Spinner og et lass andre leverer mye tilsynelatende gjennomtenkt, men hvordan er det med erfaringene her inne? Etter etpar ganske oppløftende Rega-erfaringer de siste ukene, er det nesten så jeg har lyst til å få tak i en enkel Rega for å se hvor langt den kan dras...
    Hei. Har vært borti litt forskjellig, men det som skiller seg sterkt ut med kvalitet og resultat er groovetracer.
    Hm... Nå fikk jeg samme lystene som deg. :) :) :)

    God gammel, P3-24 og så.....
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det var litt av en rekke med oppgraderinger, RoDa! Kasta du deg på alle sammen? Og har du vendt dem ryggen?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Fin spiller det, men jeg foretrekker min egen, gitt. Samtidig er det morsomt å se hvor langt man kan dra en "humble Rega"...
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ja, det har du rett i.Anger er noe vi fra tid til annen rammes av når vi driver med sånt som det her. Da er det vel bare "å hiv sæ i kalosja´n" å begynne på nytt? ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Er du uten platesnurrer for tiden RoDa?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Impulse: Først som sist: Jeg liker ikke disse tredjeparts forandringene på Regaer. Annet enn pickups, da.Det de gjør -imo- er å fjerne Regaen fra originalsounden sin, og følgelig får dem til å låte mer likt alle de konkurrerende merkene som sliter med å slå ut originale Regaer på prisrelatert totalpakke fra før. If you can´t beat them, make them join you. Jeg sier ikke at Rega er det eneste merke som bygger ordentlig- det er feil. Men forholdet mellom pris , lyd, imperfeksjoner og generell kvalitet er nettopp GENIALT på en Rega, og de har en helt egen, usminka og ærlig måte, å presentere musikken på- det elsker jeg dem for. Du kan få en Rega til om du så er neongrønn på platespillere, og form følger funksjon i alle- absolutt alle- ledd. Hvilken Rega hadde du tenkt å prøve på?
     
    Sist redigert:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det er omtrent som med biler. Vil du helst ha en sportsbil i original stand, eller en som noen har montert masse uvedkommende jallamikk på?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Hater at rega plinthet er 3mm for bredt til å få inn i montana reolen. Damn it.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg er enig med deg et stykke på vei, Auditor. Det kan fort bli litt mye. Men samtidig, om man , for å ta et eksempel, bytter ut Regas relativt enkle (for å si det diplomatisk) subplatter i plast med en i aluminium fra Groovetracer eller Tango Spinner, hiver på et white belt og et motvektslodd med lavere tyngdepunkt, burde det være duket for lydmessig oppgradering, rett og slett fordi man i alle fall i teorien forbedrer på områder hvor det åpenbart er spart litt. Så kan det jo være at man skaper enslags hybrid som forrykker den delikate balansen mange Rega-eiere mener er nærmest hellig. Det er i grunnen det jeg kunne tenke meg å finne ut mer om. Og ikke minst høre det med egne ører. Redaksjonen har akkurat anskaffet en P9, så vi har noe å måle det hele opp mot.
    Hva jeg prøver disse greiene ut på, vet jeg ikke helt enda. Jeg må nesten se hva jeg kan få tak i. En RP3, muligens. Eller en P25.

    Bach Man, å montere en subtallerken i aluminium i stedet for en pinglete liten plastbit er ikke å montere på "uvedkommende jallamikk" i min bok.Tvert imot. Men så er jeg heller ingen Rega-purist, og følgelig tror jeg heller ikke alt som kommer fra Roy Gandhis hånd er det siste ordet i platespillere innenfor enhver prisklasse, nødvendigvis. Men hele trikset med å prøve ut noen av disse oppgraderingene, er selvfølgelig å finne ut hva det har for seg. Jeg har eid noen vintage Planar 3 selv, men det er trettifem år siden sist. Det jeg har hørt av den nye Planar var mildest talt imponerende, og jeg har stor sans for Rega-estetikken. Ikke minst synes jeg Rega lager helt fenomenalt gode, og grovt oversette høyttalere.
     
    Sist redigert:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Bach Man, å montere en subtallerken i aluminium i stedet for en pinglete liten plastbit er ikke å montere på "uvedkommende jallamikk" i min bok.Tvert imot. Men så er jeg heller ingen Rega-purist, og følgelig tror jeg heller ikke alt som kommer fra Roy Gandhis hånd er det siste ordet i platespillere innenfor enhver prisklasse, nødvendigvis.
    Det er vel ikke gitt at aluminium låter bedre enn plast bare fordi den gir et bedre kvalitetsinntrykk. Det er den vanlige bling-tankegangen i hifi der metall, stein, tre=bra og plast=dårlig. Jeg skal ikke nødvendigvis ta Gandys ord for lov heller, men han har jo også nevnt at metallsubplatteren på RP8 må ses opp mot at den også har en annen plinth og tallerken. Altså at det er en helhetlig tankegang ute og går. Det kan være BS for å forsvare bruken av plast på RP6, men jeg vil ikke uten videre gå god for at plast er mindreverdig, det er et materiale med blant annet gode akustiske egenskaper og høy temperaturstabilitet. Og så er det jo kostnadene ved det. man kan fort bruke det en RP8 koster på å pimpe en RP6.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    jeg kan love dere att oppgradert p3-24 med deler fra groovetracer spiller vesentlig bedre, orginalt vil jeg påstå det spilte relativt dårlig. Nå er det ikke langt opp til p7.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Groovetracer kommer jo med egen platespiller snart. Så da er det ikke lenger nødvendig gå veien om Rega.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hva jeg prøver disse greiene ut på, vet jeg ikke helt enda. Jeg må nesten se hva jeg kan få tak i. En RP3, muligens. Eller en P25.
    Hei, hadde en P25 med Ortofon Kontrapunkt h og Expressimo Heavy Weight. Opplevde en noe mer presis/stram bass og noe bedre tracking på krevende modulasjoner, men alt i alt ga deg meg ikke det løftet jeg hadde håpet på.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vi veit begge hva som holder prisen, Chris..og feks den gamle Kontra H sitter kule på eldre Regaer..

    Impulse: OK..sålenge de er 150 prosent reversible.:cool: Og ikke herper alt for mye. Poenget med Regaer er nettopp den balansen, hva de gjør og ikke gjør bedre enn alle andre til de penga du må ut med. Jeg kan skrive under på at Whitebelt revitaliserer sakene en hel del.Det er dog IKKE ei tredjepartsforandring. pg teller følgelig ikke helt med der. Den ser jeg mer på som en nødvendighet. Og mht subplatters: det KAN være greit å slippe å fløtte reim for å kunne spille tolvtommere på 45 RPM..dog har jeg ikke tenkt å utforske den muligheten her hos meg..det blir isåfall oppgradert innen merket en dag. Og da til en med to av de reimene montert originalt fra Westcliff.
     
    Sist redigert:

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    ....... Og mht subplatters: det KAN være greit å slippe å fløtte reim for å kunne spille tolvtommere på 45 RPM..dog har jeg ikke tenkt å utforske den muligheten her hos meg.......
    Løses ikke dette best med en TT PSU?
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Modifisering av Rega RP6 og hvorfor ikke ta alle stegene

    Jo, psu'n på Rega rp6 gir mulighet for å regulere hastighet mellom standard 33 1/3 og 45 rpm uten å flytte reim. Det er vel egentlig forskjellen mellom standard rp3 og rp6, samt at det vel er litt tettere masse i rp6-plintet(?). Edit: og dobbel tallerken, ja (altså økt masse i ytterkanten).

    Jeg har beskrevet min enkle modding av rp6 i post 81 og 83 her i rp6/rp8 tråden http://www.hifisentralen.no/forumet...dre-platespillere-i-samme-priskategori-5.html

    Jeg hører på musikk fra den nå. Er strålende fornøyd, og pris/ytelsesforholdet må være noe av det beste innen vinylavspiller.

    Jeg leste litt før jeg oppgraderte, og bestemte meg for å ikke gå i mot Regas egen filosofi:
    1) Gikk for Regas eget lodd (Tungsten) siden jeg måtte ha mindre lodd for å passe under lokket med min pickup, og siden underhengt lodd ikke anbefales
    2) Beholdt original glasstallerken, men har riktignok byttet fra filt til gummimatte pga støvansamling og statisk elektrisitet. Vinyl- og Harbeth-venn Fosse var så snill å gi meg en matte han ikke brukte.
    3 Byttet undertallerken (subplatter) fra plast til aluminium fra Tango Spinner med 3 tilhørende belter, så nå går tallerkenen jevnt i horisontalplanet, noe den sikkert også gjør på RP8 som har alu-subplatter, og da ser jeg ikke at oppgraderingen bryter med Regas filosofi

    I sum har jeg sjelefred med denne spilleren. Det låter fantastisk, og jeg har ikke overinvestert i den. Argentinske Tango Spinner er en del rimeligere enn Groove Tracer, og finishen er upåklagelig (se gjerne bilder i posten jeg har linket til)
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Ser at den nye Planar 3 får nesten uhemmet skryt noen steder, og det får meg til å lure på hvordan den litt eldre RP6 står seg i forhold. Er RP6 fortsatt en bedre spiller, eller har nye Planar 3 blitt oppgradert så kraftig at den har forbigått den? Føler det nærliggende å tro at Planar 3 kanskje er det "beste" kjøpet med sin betydelig lavere pris, men lurer jo litt på om RP6 fortsatt låter best, som sagt. Noen som har sammenlignet og erfart noe her?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Du bør vel fremdeles faktorere inn mangelen på TT-PSU og at RP6 har tolags tallerken. Hva som ellers er gjort med Planar 3 i forhold til RP3 står ikke helt klart for meg. Ny arm ja, men den gamle var jo ikke dårlig.

    Men det er vel ikke usannsynlig at det kommer en Planar 6 med tiden.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Liotheles: Jo, blant annet derfor har jeg en. Det en TT PSU også gjør er å stabilisere gangen og åpne lydbildet kontra standardforsyningen. Men jeg har ikke- og vil ikke sette på subplatter med spor til to Whitebelts. Det må man opp i RP8 for. Og har du ikke to reimer er det umulig å bruke TT PSU som "speedbox" uten å fløtte reim..jeg fløtter ikke reimer før de skal byttes ut.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Du bør vel fremdeles faktorere inn mangelen på TT-PSU og at RP6 har tolags tallerken. Hva som ellers er gjort med Planar 3 i forhold til RP3 står ikke helt klart for meg. Ny arm ja, men den gamle var jo ikke dårlig.

    Men det er vel ikke usannsynlig at det kommer en Planar 6 med tiden.
    Hvis TT-PSU og tolags tallerken utgjør en stor hørbar forskjell, så er det litt sånne ting jeg lurer på ja. Men det jeg har lest om Planar 3 virker veldig positivt, så lurer jo på hvor nærme de er hverandre.

    Hvis de planlegger å lansere en ny Planar 6 også, så er vel det sportslige å gjøre å opplyse om det.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det ligger vel i kortene siden de ikke kan ha noe av at en modell er like god som en som er mer kostbar. Jeg ville vært forsiktig med å kjøpe RP6 til full pris på dette tidspunktet. Jeg har aldri vært helt overbevist av RP6 (som jeg eier), synes den ligner for mye på de rimeligere spillerene. Gamle P5 var mer differensiert fra P3 så man følte prisforskjellen gav mer tilbake, men så var den jo også en hel del dyrere, særlig siden TT-PSU var ekstrautstyr.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    ^Og nå får jeg kanskje litt følelsen at Planar 3 faktisk er det beste kjøpet, så lenge man ikke er klar for å ta skrittet opp til RP8 enda. :)
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Mistenker at den reelle forskjellen mellom rp3 og nye planar 3 er liten. Husk at Rega har laget gode armer i årtier.

    Men Planar 3 (eller rp3 til evt nedsatt pris) kan likevel være det rette valget hvis man ikke er overbevist om verdien av ekstern strømforsyning (inkl hastighetsvelger), eller trenger dobbel tallerken (økt vekt i ytterkanten skal bidra til bedre hastighetsstabilitet). Til psu: ikke alle mener at dette har reell betydning, og det er visuelt penere uten ekstern strømboks. Det er ikke noe poeng å betale for dobbel glasstallerken om man tenker å kjøpe tallerken fra Groove Tracer, eksempelvis.

    Jeg ville i hvert fall satset på Planar 3/rp3, og ikke gått ned til 1, pga bedre arm og avstiving. Ville nok ikke betalt full pris for rp6 nå som man kan forvente snarlig lansering av Planar 6.


    ^Og nå får jeg kanskje litt følelsen at Planar 3 faktisk er det beste kjøpet, så lenge man ikke er klar for å ta skrittet opp til RP8 enda. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn