Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Ja jeg er ute etter forsterker til hytta så denne kan kanskje være et alternattiv?!
    Kan riaatrinnet sammenlignes med det i Brio tro?
    Morten
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei igjen. Er det noen her inne som har den nye Rega Elicit R? Eller kanskje Elex-R. Det forekommer meg at dette er ganske sjeldne forsterkere i Norge.

    Mvh. Morten
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei igjen. Er det noen her inne som har den nye Rega Elicit R? Eller kanskje Elex-R. Det forekommer meg at dette er ganske sjeldne forsterkere i Norge.

    Mvh. Morten
    Jeg har Elex-R
    Er du fornøyd? Hvordan opplever du kraft og dynamikk i den? Jeg har vurdert å kjøpe Elicit men tror kanskje jeg kommer langt med Elex, siden Brio R med kun 2x50 spiller så bra på mine Sa Mantra.

    Morten
     

    jaasland

    Medlem
    Ble medlem
    06.05.2015
    Innlegg
    17
    Antall liker
    9
    Sted
    Sandnes
    Rega RP10 vs RP8

    Hei,

    Sitter litt på oppgraderingsgjerdet og tenker for tiden. Har i løpet av det siste året oppgradert høyttalere og forsterker ganske betydelig og kjenner på meg at det er på tide å ta et lite løft i kilde-enden av systemet. Har sett og lest en del tester rundt omkring i det siste og har vurdert bla. Linn LP12 (Majik), VPI og andre. Men selv om det virker forlokkende å kunne bytte på armer og subchassis og pickuper i hytt og pine, så kjenner jeg også på at jeg er litt redd for at det skal gå over alle støvleskaft økonomisk.

    Så jeg er tilbake til min opprinnelige plan; Rega. Har lenge hatt lyst på en RP8, så det er hovedsaklig denne spilleren jeg er interessert i, men jeg har også lest en del tester av RP10 nå, og den virker veldig spennende. Jeg har lyst på en skikkelig smak av high-end vinylspiller, og både RP8 og RP10 passer bra i det sjiktet.

    Har noen av dere her inne hørt disse side om side (eller hver for seg)? Og er det verdt 17k å gå opp til RP10? Hvor store forskjeller snakker vi her?

    Jeg har spart opp nok til å gå og bestille en RP8 i dag om jeg vil, men hvis jeg skal kjøre løpet ut med en RP10 blir det enda litt mer venting (som i og for seg er sunt nok det).

    Tenker å kjøre Rega Aria på RIAA enden uansett hvilken spiller jeg ender opp med.

    Kjør debatt!

    - Jørgen
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Fikk kjøpt en RP8 for 23k med den nye Apheta2, som var gammelprisen. En skikkelig veddeløpshest av en spiller. Og dét er den absolutt verdt! Utrolig bra! Den spiller med stor autoritet og stram, oppløst lyd. Nå har jeg hatt den en stund og nå kommer følelsen av å prøve noe annet snikende. Har lyst til å prøve en Soundsmith PU og tenker å selge Apheta2 til en grei pris. Har desverre ikke hatt gleden av å høre RP10.
     

    jaasland

    Medlem
    Ble medlem
    06.05.2015
    Innlegg
    17
    Antall liker
    9
    Sted
    Sandnes
    RP8 ser definitivt spennende ut, og prisen er mye mer spiselig. Kanskje jeg må ta en runde i byen og se om jeg får presset litt priser jeg også :) Så kan det bli både RP8 og Aria samtidig. (Må jo selge ut RP3 og Pro-Ject RIAA'en min også, så det sper jo på litt).
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    har testet rp8 og rp10 og rp10 og låter bedre på de fleste punkter ,men oppleves også noe slankere/lysere i spillestilen. Jeg spiller endel rock/hardrock og foretrekker rp8 til det, men spiller du klassisk og jazz ville jeg valgt rp10.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Stadig flere tegn på at mat er viktigere enn hifi.
    det er bare et spørsmål om rekkefølge. Man må ha mat for å leve (hygienefaktor), men man lever for musikk (motivasjonsfaktor). Så uten musikken (inklusive et par andre motivasjonsfaktorer) er det heller ingen grunn til å spise for å holde seg i live. Hva er da viktigst: mat eller musikk?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Hei, kjøpte den første utgaven av Rega Ear som kom med en strømforsyning som heter ENG T41A-24-350-3.
    Er det noen forskjell på denne og den strømforsyningen som markedsføres som Rega PS1?
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Fikk en pen Rega Planar 2 av en kamerat.
    Han hadde kjøpt seg ny og fant ut at jeg kunne
    arve hans gamle.
    Han er første eier og spilleren er ekstremt pent
    behandlet.
    Men 20 år gammel reim og pu er ikke gull.
    Derfor har jeg bestilt ny reim, reimer.
    Lurer litt på å kjøpe en Elys2 pu.
    Kanskje også en 24v motor og alu inner tallerken.
    Om noen har gjort dette før så kom gjerne med
    erfaringer og tips.
    Hilsen Lasse.

    DSC01365.jpg
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan har det gått med platespillerhandling?

    RP8 ser definitivt spennende ut, og prisen er mye mer spiselig. Kanskje jeg må ta en runde i byen og se om jeg får presset litt priser jeg også :) Så kan det bli både RP8 og Aria samtidig. (Må jo selge ut RP3 og Pro-Ject RIAA'en min også, så det sper jo på litt).
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Da kan jeg glede meg over og ha blitt en rega venn jeg også. Gjort avtale med en hyggelig kar her inne om en rega p3 med elys 2 pu. Så nå er det bare og glede seg til posten kommer med pakke til meg :) blir nok litt vinyl og pils til helga :D
     

    Glenn72

    Fersking
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredericia Danmark
    hej venner
    jeg har en gammel Rega P25, der er blevet renset i motor:p men jeg har smidt de skruer væk som holder motor på plads :eek:
    hvor kan jeg købe nogle nye skruer ??? help help
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg antar at du kan skaffe skruer direkte fra Rega?
    Jeg oppgraderte motor på en P25 jeg hadde til den nye motoren med psu og da brukte jeg kun dobbelsidig teip som fulgte med og det holdt.
     

    Glenn72

    Fersking
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredericia Danmark
    Heysa Griffenfeldt
    tak for info :cool: jeg ved godt hvordan man sætter den nye motor i, min p 25 vil jeg gerne holde orginal vis du forstår.
    Jeg har også en Planer 3 med ny motor kit ;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Noen som vet om det finnes en REGA DAC-R til salgs brukt/demo noen plass i Norge?
    Gi en lyd på PM ASAP :p
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg er nå på utkikk etter nytt phono-trinn, og en aktuell kandidat er Rega Aria. Jeg har lest noen gode tester av den, men er det noen her inne som kan si litt om denne?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har erfaringer med nye Elex-R og/eller Elicit-R?
    Snuser litt på en oppgradering for en gangs skyld.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Har en Rega Ear kjøpt i 2011, kom med en strømforsyning som var merket "ENG T-41A-24-350-3", men jeg var rett og slett ikke fornøyd med lyden, så etter å ha sjekket litt ut uten å finne noe, så jeg skjøt et skudd i mørket og bestilte Rega PS1, som var merket også med "T-41A-24-350-3" bare uten ENG merket og tenkte jeg kunne levere den tilbake om det ikke skulle være noen forskjell. Da jeg fikk den så jeg at den er litt mer kompakt i størrelsen.

    Og du milde det var forskjell, PS1 var lydmessig en helt annen strømforsyning først og fremst er den mye mye mer resistent mot nettstøy.
    Det ble mye mer oppløsning, mye mer ro på lydbildet,såpass mye at det anlegget ble mye mer behagelig å høre på og mye mer detaljert.
    Du verden så mye bedre basskontroll det ble og, når hører jeg faktisk basstrommen på The Rolling Stones - Get Off Of My Cloud midt opp i den grusomt overflødige bassgitaren, og alle låter hvor bassen normalt sett er på plass er det stålkontroll på bassen i forhold til den gamle strømforsyningen.
     
    Sist redigert:

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Vinyl etter gammelt....Dette er MORO.

    Fikk i dag min nye RP1 levert på posten, så kan vel da regne meg som en Regavenn;D;D

    Har vært uten platespiller i ca 25 år, men etter at unger er blitt voksne, fruen flyttet ut og far igjen hadde tid til musikk, ble lysten til å høre plater kjøpt på 80 tallet for stor.

    Uansett om denne er Regas rimeligste spiller, vil jeg si det er en fornøyelse å høre musikk fra vinyl igjen ;D

    Foreløpig har jeg bare et svært billig RIAA som jeg låner fra en venn, så hvis noen har forslag til et rimelig RIAA som kan anbefales er jeg svært takknemlig.

    Har ikke planer om å gjøre vinyl til hovedkilde for musikk igjen, til det er strømming fra Tidal hi-fi altfor brukervennlig.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Prøver her da jeg ikke fikk noen respons i J.A. Michell vennetråden:

    Finnes det noe slik som en oversikt over Regaarmene fra J.A. Michell?

    Har selv en RB 250 med 300 base og VTA adjuster og finger nut.

    Hvor bra er denne og hvor befinner den seg på skalaen i forhold til armene levert av Rega?
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Fikk i dag min nye RP1 levert på posten, så kan vel da regne meg som en Regavenn;D;D

    Har vært uten platespiller i ca 25 år, men etter at unger er blitt voksne, fruen flyttet ut og far igjen hadde tid til musikk, ble lysten til å høre plater kjøpt på 80 tallet for stor.

    Uansett om denne er Regas rimeligste spiller, vil jeg si det er en fornøyelse å høre musikk fra vinyl igjen ;D

    Foreløpig har jeg bare et svært billig RIAA som jeg låner fra en venn, så hvis noen har forslag til et rimelig RIAA som kan anbefales er jeg svært takknemlig.

    Har ikke planer om å gjøre vinyl til hovedkilde for musikk igjen, til det er strømming fra Tidal hi-fi altfor brukervennlig.
    Hvis du skal beholde rega lyden så har du jo alltids Rega Fono Mini a2d som ligger på 1200,-
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Akkurat fått meg Rega RP3 med Elys ("takk" til Oslo Hifi Center som hadde et godt tilbud i messehelgen og fikk meg ut på vinylkjøret).

    Virker som om det er noe som skraper nede litt per runde. Dvs plastdelen under tallerkenen skraper litt per runde uavhengig om det er rem eller hånddrift. Noe kløppere som vet om det er en enkel egenfiks eller om jeg må ta en tur tilbake med den?

    Fikk jo hørt litt på med litt slitsomt med sakking hver 1/33 minutt.
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Akkurat fått meg Rega RP3 med Elys ("takk" til Oslo Hifi Center som hadde et godt tilbud i messehelgen og fikk meg ut på vinylkjøret).

    Virker som om det er noe som skraper nede litt per runde. Dvs plastdelen under tallerkenen skraper litt per runde uavhengig om det er rem eller hånddrift. Noe kløppere som vet om det er en enkel egenfiks eller om jeg må ta en tur tilbake med den?

    Fikk jo hørt litt på med litt slitsomt med sakking hver 1/33 minutt.
    Løsningen var å finne frem en skarp kniv og kutte vekk overskudd fra støpingen av undertallerkenen (etter tips fra OHC). Kan nesten si jeg har vært med på å bygge spilleren selv vel da?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Spørs hvor mye garanti du da har igjen, Volund..Men du sitter på en solid musikkformidler der.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da har også jeg blitt Rega-venn. En Apollo residerer nå som min hovedkilde i stuen, og der blir den stående en stund framover. Blir den byttet ut så vil den finne veien til vintageriggen på soverommet for det er en sexy devil. :rolleyes: Det er rett og slett en forrykende god spiller til tross for at modellen fyller 10 år i 2016. Det låter organisk og lite digitalt i mitt nåværende oppsett, for å ikke snakke om åpen og ren. Rega Apollo CD player | Stereophile.com
     

    Tveitereid

    Fersking
    Ble medlem
    12.08.2015
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hei! Har endelig fått has på et par tidlige Rega Ela høyttalere, som skal i hus på fredag. Dermed går en 25 år gammel guttedrøm i oppfyllelse. Håper så inderlig at jeg ikke blir skuffa... Er det noen her som kan tipse om hva som kan være en egnet forsterker til disse. Har fra før en NAD 3020i, men vurderer f.eks. en Rega Brio-R... Tips mottas med takk.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gratulerer! Legendariske høyttalere! Jeg husker enda da det aller første paret ble pakket ut hos Audioscan i sin tid. Anders Rossnes og jeg sto der med hakeslepp og kunne ikke begripe at noe så rimelig kunne låte så hinsides bra. Det hender vi snakker om det enda.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rega Ela dukker jo opp brukt fra tid til annen, og jeg har en følelse av at jeg burde vurdere dem. Er de virkelig så gamle at de kom i Audioscan-tiden? Som relativt nybakt Rega-fan har jeg ikke stålkontroll på når de har lansert seminale produkter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn