Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ECgutten

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    36
    Antall liker
    26
    Takker for tips om ny reim.
    Og siden vi først er i gang - vil ett bytte til til ekstern PSU ha noe for seg?
    Ser at der på ebay ligger enkelte Rega TT PSU ute for salg.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Den er ei knall oppgradering, men så god som nye Planar 3 er blitt kan det være like lurt å ta inn den når spøkelset banker på. .Uansett, ta med deg spilleren på klinikk hos Odd Rune på Kontrapunkt først, få retta på feilene, sett over ellers og bytta reim! Da har du en musikkformidler av rang..:cool:
     
    Sist redigert:

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Hei.
    Hvordan jorder jeg min RP3? Jeg har en ECP1 RIAA.
    Hvis jeg ikke tar helt feil så jordes armen via skjermen på den ene signalkabelen. Måtte få lagt opp egen jordkabel fra armen når jeg fikk byttet ut kablingen (intern og ekstern) på min RB202 arm.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Evhvis: Det gjorde du ikke hos Regaforhandler. Og den maskinen har ingen garanti igjen..den mista du da du endra på kablingen. Det der er noe man aldri gjør på en Rega. Dessverre for enkelte.
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det må vel nesten være noe eksternt som gjør at enkelte sliter med støy på Rega uten jord? Veldig mange har jo aldeles tyste rigger uten jord, meg selv inkludert.

    Jeg har Rp3 med Goldring 2500 og Muffsy riaa. Absolutt null brum.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Roadrune, lyntoftj: Rega HAR altså jording. Ingen platespiller er uten jord. På en Rega ligger den innvendig.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Burde vel kanskje ha skrevet ekstern jord ja :)

    Min var forøvrig tyst med Rega sin A2d riaa også.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Evhvis: Det gjorde du ikke hos Regaforhandler. Og den maskinen har ingen garanti igjen..den mista du da du endra på kablingen. Det der er noe man aldri gjør på en Rega. Dessverre for enkelte.
    Var da veldig til barnehagetante mentalitet. Er nok de færreste som tror at man beholder garanti på en arm når man gjør modifikasjoner men det gikk veldig greit hos meg og det har ikke vært noe som helst problemer med støy (bortsett fra reduksjon i bakgrunnsstøy kontra orginalt) etter kabelbyttet.

    Han som gjorde jobben for meg var allerede klar over problemstillingen med jord så en separat jordkabel ble lagt på som en del av jobben. Å kalle en arm for en maskin er vel å ta litt hardt i, men det er vel forskjellige meninger om det :p
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Evhvis: Barnehage var jeg ferdig med som barn, du...Jeg veit iallefall at Rega- armer som har fått utført sånt noe ikke ligger særlig nært hjertet til ekte Register. Men deg om det..
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    @Auditor;
    Mener ekte "Register" at det ikke er noe å hente på en slik operasjon, eller ligger deres avstandstagen mer på det at det betraktes som helligbrøde å klå på noe Roy har velsignet?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Impulse: Don´t shoot the messenger!! På en måte begge deler. La oss si det sånn: Hvis du har behov for å endre en Rega med andre deler enn originale- bortsett fra pickup og RIAA- velg et annet merke. En annen sak er det hvis problemet er å finne deler til å REDDE en spiller som ikke bygges mer. Som Lenco L75/85 og eldre Thorenser. Et eksempel til der er Mark Baker og Origin Live. Det han har gjort for eldre Systemdeks med Upgrade Kits er langtfra feil- det holder dem oppe å spille uten å gå altfor hardt utover originaliteten..Rega og Linn har fiksa det selv..og finner du originale oppgraderinger fra produsent, bruk dem. Ellers fjernes spilleren fra det som er Regas ultimate clue: Sounden. Med alle sine eventuelle imperfeksjoner.

    Poenget med en Rega er- som du også vet-akkurat det Roy har fått ut av den til enhver tid angjeldende spiller- ved å bruke de materialer som er tilstede i originalkonseptet. På de steder og vis de er til stede:cool: Akkurat den kombinasjonen av teknisk forståelse, egenart, musikk og materialviten er intet mindre enn det som gjør Rega til Rega. Og kun Rega selv kan beholde den "sjelen" ett hundre prosent slik den er ment å skulle være. Puristisk, kanskje, men like fullt riktig.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg skyter ingen. Altfor pasifistisk til sånt.
    Vel, det er jo en holdning jeg vet flere har, men så lenge spillerne tross alt er bygget for å møte et prispunkt, om en alu subplatter fra eksempelvis Tango Spinner gir bedre lyd på en RP 3, (og ja, jeg har sammenliknet) hvorfor i allverdens navn skulle det være galt å bytte? Det gjelder selvfølgelig også internkabling. Det tør være en akseptert sak at det er litt å hente på å oppgradere til kabel fra Incognito, Cardas eller endog Kondo, om man har penga. I alle fall utenfor den mest ihuga Rega-kjernen. Er man en frafallen om man tyr til slikt? Dette er vel ingen religion heller. Roy Gandy er veldig god til å bygge platespillere, og han ble enda bedre etter at han fikk kvass konkurranse av Project, men han er jo ingen Messias. Han må fremdeles forholde seg til produksjonskostnader. Og dermed bruker han lett plastmateriale i subplatter på rimeligere modeller. Forståelig nok. Det betyr jo ikke at det er optimalt, og at en i aluminium, med bedre vektfordeling, snevrere toleranser og mer masse, som på P9 og RP 10 eksempelvis, ikke er bedre. Jeg har sett ham tørke av en plate med genserermet og stiften med fingertuppen, så jeg bøyer meg liksom ikke i støvet betingelsesløst, for å si det sånn...
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Høres ut som en suboptimal løsning hvis man bruker skjermen på den ene signallederen til jord. Er dette vanlig hos andre produsenter også? Kan vanskelig tenke meg at det er noe Rega gjør fordi det gir bedre signalintegritet, heller enn at det bare gjør produksjonen enklere.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Auditor: Du får trøste deg med at armen tjenestegjør på en eldgammel planar 3 med nytt drivbelte av den hvite typen og at det spiller såpass bra at jeg er usikker på om man får en DAC under 15-20k som spiller noe bedre.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Evhvis:..Bortsett fra Regas egen. Da kan jeg faktisk være tilbøyelig til å forstå armkabelbyttet også- men kun i tilfelle originalsettet hadde fått et brudd eller skade.. Planar har jo tross alt blitt seriøst forbedret siden den tid. Og kabelsettet til 202 er jo ikke veldig tilgjengelig originalt heller.


    Impulse: Ikke jeg heller. Man løser problemer på det vis som passer for en selv. Jeg foretrekker dem i originalutgave, og rører ikke tredjepartsdeler i de tilfeller jeg har valget mellom dem og original. Dvs på de spillere som ikke faller unnunder "vintage" og fortsatt kan reddes/oppgraderes ved bruk av originaler. Som Rega og Linn. Noe av det verste jeg ser er tredjeparts "voldtatte" Special Edition Regas- som en RP40 full av Michelldeler. Eller det som startet det hele: P5er så fulle av Funk-/Groovetracer-deler at de ikke kan kjennes igjen som en P5, hverken fysisk eller lydmessig.
    Lenco, Thorens, Sysdek, se det er noe annet.
     
    Sist redigert:

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Må være såpass ærlig å si at armen er ganske ny, samt at kabelbyttet er gjort for å få bedre skjerm og lyd. Planar 3 og nyere har vel stort sett kommet med 30x armer. Rega arm ble valgt da RB202 skal være en meget god arm, til prisen, samt at det skulle stå på en rega spiller.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det er iallefall halvt logisk, Evhvis:cool: 202 ER en meget god arm- og ikke kun til pris.
     

    Anders W

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    3
    Jeg har en RP 40, og Harman Kardon 3490 receiver som jeg har brukt noen år nå uten riaa trinn. Kan noen anbefale en Riaa som er bra, men til ok pris?
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Rega sine riia er bra og billig, Creek, Pro- Ject og cambridge er også bra budsjett trinn, ellers finnes haugevis å velge i blant de dyrere klassene. Feks, Trichord, Graham Slee og Jasmine.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Til RP40? For å unngå at det låter helt for j... lyst med en Rega på HK, prøv Rega Fono MM eller- som Stereolab har 40 prosent på nå- Graham Slee Era Gold V! Begge to er det beste du får i respektive klasser, Anders W! Les gjerne noen av de testene Gunnar Brekke har skrevet for Fidelity- der er både Rega og Era Gold V- som hos meg- en solid favoritt!

    www.stereolab.no
    mono.no (Rega)
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Til den prisen vlle jeg ikke vært i tvil et øyeblikk. Slee ERA MK V er kanonbra.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nettopp bygd en Muffsy for 1600,- komplett, pluss arbeid.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Til RP40? For å unngå at det låter helt for j... lyst med en Rega på HK, prøv Rega Fono MM eller- som Stereolab har 40 prosent på nå- Graham Slee Era Gold V! Begge to er det beste du får i respektive klasser, Anders W! Les gjerne noen av de testene Gunnar Brekke har skrevet for Fidelity- der er både Rega og Era Gold V- som hos meg- en solid favoritt!

    www.stereolab.no
    mono.no (Rega)
    Jeg ville vell heller sagt att hvis han sliter nå med att det spiller så lyst, så bør vell Nad riia være første valget den demper garantert alt;), event kjøpe en annen pick up som ikke spiller lyst.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Forsell: NAD? Mørk i signaturen??? Det har de ALDRI vært. Den ligger sammen med Pro-Jects minste på signaturlista mi, den..Og skal ha for å være lettere å ha med å gjøre , samt låte bra til pris. MEN, NB!!: En Elys 40 låter IKKE lyst. Og både Micromega, Rega og ikke minst Era Gold V holder en HELT annen klasse og er LANGT mer slepne enn en NAD noengang blir..Det er snakk om en RP40 her, altså, ingen eldre P1..:rolleyes: Den trenger en RIAA som kan ta ut potensialet dens- det klarer ikke NAD helt.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Impulse: Vi er enige om det meste, vi.. Se forresten sideantallet for herværende tråd. Regavenner er en betydelig faktor på Sentralen (100+ sider står stor respekt av). Så noe fundamentalt stemmer i oppskrifta til Roy:cool:

    AndersW: Vil du fortelle litt mer om anlegget ditt? Hvordan ser det ut bortsett fra Harman og Rega?
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nå som Graham Slee Reflex M er på billigsalg, får man neppe bedre MM riaa til prisen. Løp og kjøp før Stereolab er tomme...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bra, CA! Men det spørs vel om ikke akkkurat den blir litt mye, med tanke på hva TS har av forsterkeri? Hvis forsterkeren derimot skulle oppgraderes samtidig kan jeg forstå deg. Tror faktisk jeg kan være tilbøyelig til å se på en selv:cool: Som ekstra-riaa, da..
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Forsell: NAD? Mørk i signaturen??? Det har de ALDRI vært. Den ligger sammen med Pro-Jects minste på signaturlista mi, den..Og skal ha for å være lettere å ha med å gjøre , samt låte bra til pris. MEN, NB!!: En Elys 40 låter IKKE lyst. Og både Micromega, Rega og ikke minst Era Gold V holder en HELT annen klasse og er LANGT mer slepne enn en NAD noengang blir..Det er snakk om en RP40 her, altså, ingen eldre P1..:rolleyes: Den trenger en RIAA som kan ta ut potensialet dens- det klarer ikke NAD helt.
    Nei vell Nad riia min slapp ihvertfall ikke gjennom nesten noen ting, så den dempet toppen meget godt, selvfølgelig altfor godt. Og det var selvfølgelig en spøk anbefaling da den er blant de dårligste jeg vet om, da jeg mente att RP40 ikke låt lyst.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Forsell: Bare rolig.Det å bruke ironi der den ikke passer seg kan lett misforstås. Harman har på sin side noe av den samme "nål-i-øra- lyden som Pro-Ject har. Så NAD har- som Impulse sier- ikke mye i den riggen å bestille, selv om den låter greit til pris. For å låte greit der trenger RP40 en RIAA som tar ut det høye potensialet dens- altså Rega eller GSP:cool: Gjerne forbundet med et VDH-sett. Evt kan jo forsterkeren oppgraderes istedet- til en Elex R. Den har en meget god innebygget RIAA. Men det kommer jo an på høyttalervalget til trådstarter, da..
     
    Sist redigert:

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Forsell: Bare rolig.Det å bruke ironi der den ikke passer seg kan lett misforstås. Harman har på sin side noe av den samme "nål-i-øra- lyden som Pro-Ject har. Så NAD har- som Impulse sier- ikke mye i den riggen å bestille, selv om den låter greit til pris. For å låte greit der trenger RP40 en RIAA som tar ut det høye potensialet dens- altså Rega eller GSP:cool:
    Jeg skal roe meg ned nå med en øl og spille ei lp plate:cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har det, ja..og den slår ikke GSP og Rega ut i mine ører. Langt derifra. Dessuten er det ikke alle som hverken kan eller vil bygge selv..
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har selvfølgelig full forståelse for at ikke alle vil bygge selv.

    Men nå sammenligner du trinn til 1600 med ett til 8200 (med psu)...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn