Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Noen med RB303 arm som har prøvd å dempe den VTF-spolen? Den ringer jo som fy!
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Kjøpte en fin og rød RP6 som kom i posten igår.

    Monterte den opp og stilte den inn (stifttrykk 1.75), og begynte å spille på den.

    Men ser at armløfteren siger ned av seg selv.

    Noen som vet hva som kan gjøre det?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Rega Brio-R på kontoret. Fantastisk forsterker! :D. Utrolig mye spilleglede i den litte kladden.

    Rega RP40. Veldig fin platespiller, som i kjent Rega stil ser litt enkel ut. Men lyden er veldig god syns jeg.

    Veldig fornøyd med Rega! :).
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ikke så nøye om det har noe for seg, du må kjøpe den uansett for å være Groovetracer-komplettist 8)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Kjøpte en pent brukt Brio-R som julepresang til søster for et drøyt år siden. Spiller bra på CD, men synes den har litt pinglete lyd på RIAA'en. Er det flere som sitter med det inntrykket eller er det noe galt med den?
    Hva slags p.u bruker du FZ?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker en Benz LP og den går nok dårlig sammen med en Brio-R ;-).........men min søster, som jeg altså kjøpte denne Brio'en til, spiller med en Benz Silver som er en HOMC som vil se en last på 47k så i utgangspunktet burde det være en grei match. Prøvde også "hyttespilleren" min på Brio'en, en LP12/Rega RB300/AT 95 og også denne låt "tynnere" enn den burde.
    På CD spiller Brio-R flott i forhold til prisnivået, men hadde ventet mer av RIAA-trinnet enn dette.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Er riaa trinnet i Brio identisk med noen av de eksterne riaaene fra Rega?
     

    RuneTv

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    24
    Antall liker
    1
    Jeg skal bytte ut min surroundreceiver med innebygget riaa til en stereoforsterker m/dac. Tenker da å kjøpe en Rega fono mini A2D til å kople til Rega RP1. Kan jeg da koble fono mini´en til dac med usb, eller bør jeg bruke phono rett i forsterkeren?
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Nå har det kommet en Apheta2. Noen som har hørt om den? Den kommer til å sitte på min nye RP8. Håper den passer inn i mitt system.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    jeg har også Rega RP8, dog ikke med apheta PU. Årsaken til dette er impedansebehovet til PUen som vistnok bør være under 100ohm. Min EAR 864 er rundt 500, som sikkert er det samme som på din. Apheta 2 vet jeg ikke hvilken impedanse som foretrekkes, men vil gjerne vite for denne frister det å teste ut:)
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Anbefalt impedanse er rundt 50 ohm for Apheta 1. Om impedansen er over 100ohm så vil du i følge det jeg har lest få lys og tynn lyd. Det vil man jo ikke ha:)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Tracking Pressure 1.75 - 2.00g
    Input load impedance 100 ohms
    Output impedance 10 ohms
    Nominal output voltage 350μV
    Channel Balance : ≥ 20μV
    Separation : ≥ -29dB

    Dette er specsene. Hvis det ikke matcher Ear'en min kommer den kanskje ut på salg. Men jeg har en mulighet i forsterkeren min. Den har justerbar RIIA. Også litt mørk klang, så det kan jo hende det går bra sammen.

    http://www.rega.co.uk/apheta-2.html
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Art Dudley i Stereophile testet Apheta med EAR 834P og det låt ikke spesielt bra. Tror nok du må belage deg på salg. Hvilken PU bruker du nå på RP8? Fornøyd?
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Den er så ny at jeg ikke har fått den ennå. Men har en AT 33 som jeg kan bytte med. Sitter på min nåværende P3/24.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tracking Pressure 1.75 - 2.00g
    Input load impedance 100 ohms
    Output impedance 10 ohms
    Nominal output voltage 350μV
    Channel Balance : ≥ 20μV
    Separation : ≥ -29dB

    Dette er specsene. Hvis det ikke matcher Ear'en min kommer den kanskje ut på salg. Men jeg har en mulighet i forsterkeren min. Den har justerbar RIIA. Også litt mørk klang, så det kan jo hende det går bra sammen.

    http://www.rega.co.uk/apheta-2.html
    Jeg forstår ikke helt Ear som lager mc riaa trinn uten variabel inngangsimpedans. Hvis Apheta 2 er veldig lik Apheta, så vil den låte for lyst med en så høy inngangsimpedans som Ear har (like over 500 ohm).
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Blir vel billigere.



    Tracking Pressure 1.75 - 2.00g
    Input load impedance 100 ohms
    Output impedance 10 ohms
    Nominal output voltage 350μV
    Channel Balance : ≥ 20μV
    Separation : ≥ -29dB

    Dette er specsene. Hvis det ikke matcher Ear'en min kommer den kanskje ut på salg. Men jeg har en mulighet i forsterkeren min. Den har justerbar RIIA. Også litt mørk klang, så det kan jo hende det går bra sammen.

    http://www.rega.co.uk/apheta-2.html
    Jeg forstår ikke helt Ear som lager mc riaa trinn uten variabel inngangsimpedans. Hvis Apheta 2 er veldig lik Apheta, så vil den låte for lyst med en så høy inngangsimpedans som Ear har (like over 500 ohm).
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Du har jo selvsagt rett i det Øyvind, men likevel. Dette er tross alt en "dyr" riaa.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Har fått satt opp en RP6 som erstattet en eldre rega spiller. Enkelt å sette opp og spiller fint. Spiller med Exact2 PU.

    Lite spørsmål. Etter at jeg har spilt en plate og hever pick up, kommer det lite svakt 'smell'. Er dette statisk elektrisitet som har bygd seg opp gjennom avspilling eller må jeg justere PU? Platene er vasket i forkant og har så og si intet overflatestøy gjennom avspilling.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje en eller annen filosofi? Dess mindre dess bedre?
    Det er fair nok, men her betyr det at Riaaen kun passer til et utvalg av mc pickuper og at den ikke kan tilpasses vei og føreforhold. Mener ikke å henge ut EAR her, men var vært borti flere dyre Riaaer som har denne innlysende begrensningen.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Har fått satt opp en RP6 som erstattet en eldre rega spiller. Enkelt å sette opp og spiller fint. Spiller med Exact2 PU.

    Lite spørsmål. Etter at jeg har spilt en plate og hever pick up, kommer det lite svakt 'smell'. Er dette statisk elektrisitet som har bygd seg opp gjennom avspilling eller må jeg justere PU? Platene er vasket i forkant og har så og si intet overflatestøy gjennom avspilling.
    Vil tro at svaret er ja. Ofte et problem med platespilling. Legg deg til en vane å skru av volum når du skal snu/skifte plate.
     
    S

    SAH

    Gjest
    Har lest mye positivt om Rega DAC og fikk lyst å prøve denne, så nå er en på vei fra Stereofil :) Vet dere om det er mulighet for avspilling fra IPad (Wimp), eller må jeg bruke Wimp via PC?
     

    Bølle

    Medlem
    Ble medlem
    04.11.2014
    Innlegg
    28
    Antall liker
    52
    Sted
    Asker
    Hei,
    veldig fornøyd med Rega Dac, en god oppgradering fra dac i min Marantz SR7007.
    Jeg har ikke fått til lyd via USB fra iPad. Bruker Sonos Connect og coax, funker fint.
    Om du ikke vil bruke Sonos, funker Arcam irDac fint med AirPlay. Noe mer klinisk lyd, synes jeg da...
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAH
    S

    SAH

    Gjest
    Hei,
    veldig fornøyd med Rega Dac, en god oppgradering fra dac i min Marantz SR7007.
    Jeg har ikke fått til lyd via USB fra iPad. Bruker Sonos Connect og coax, funker fint.
    Om du ikke vil bruke Sonos, funker Arcam irDac fint med AirPlay. Noe mer klinisk lyd, synes jeg da...
    Takk for svar! For tiden er vinyl hovedkilden og DAC'n blir mer å regne som en oppgradering av CD spilleren. Etter hvert kan også Wimp bli en signalkilde og da kunne det være greit med avspilling direkte fra iPad, slik at jeg slipper å ha en PC i stereobenken. Har for øvrig hatt Arcam irDAC og der fungerte det det veldig bra med direkte avspilling fra iPad. For øvrig så var også Arcam en bra DAC.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Om du vil streame wimp fra ipad er det enkleste å skaffe til veis en AirPort express eller en apple tv og kjøre optisk fra denne inn i rega dac. Fås brukt fra 3-500 kr. en gammel versjon funker like fint som en ny mtp musikkavspillig.

    Hei,
    veldig fornøyd med Rega Dac, en god oppgradering fra dac i min Marantz SR7007.
    Jeg har ikke fått til lyd via USB fra iPad. Bruker Sonos Connect og coax, funker fint.
    Om du ikke vil bruke Sonos, funker Arcam irDac fint med AirPlay. Noe mer klinisk lyd, synes jeg da...
    Takk for svar! For tiden er vinyl hovedkilden og DAC'n blir mer å regne som en oppgradering av CD spilleren. Etter hvert kan også Wimp bli en signalkilde og da kunne det være greit med avspilling direkte fra iPad, slik at jeg slipper å ha en PC i stereobenken. Har for øvrig hatt Arcam irDAC og der fungerte det det veldig bra med direkte avspilling fra iPad. For øvrig så var også Arcam en bra DAC.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har fått satt opp en RP6 som erstattet en eldre rega spiller. Enkelt å sette opp og spiller fint. Spiller med Exact2 PU.

    Lite spørsmål. Etter at jeg har spilt en plate og hever pick up, kommer det lite svakt 'smell'. Er dette statisk elektrisitet som har bygd seg opp gjennom avspilling eller må jeg justere PU? Platene er vasket i forkant og har så og si intet overflatestøy gjennom avspilling.
    Rega PUer popper og spraker sånn. Ikke noe feil med platene dine.
    Er visst grunnet vikling av spolene. Jeg skrur alltid ned volum før platebytte. :)

    mvh

    1-IMG_0615.jpg
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.452
    Antall liker
    458
    Torget vurderinger
    2
    Tracking Pressure 1.75 - 2.00g
    Input load impedance 100 ohms
    Output impedance 10 ohms
    Nominal output voltage 350μV
    Channel Balance : ≥ 20μV
    Separation : ≥ -29dB

    Dette er specsene. Hvis det ikke matcher Ear'en min kommer den kanskje ut på salg. Men jeg har en mulighet i forsterkeren min. Den har justerbar RIIA. Også litt mørk klang, så det kan jo hende det går bra sammen.

    http://www.rega.co.uk/apheta-2.html
    Jeg forstår ikke helt Ear som lager mc riaa trinn uten variabel inngangsimpedans. Hvis Apheta 2 er veldig lik Apheta, så vil den låte for lyst med en så høy inngangsimpedans som Ear har (like over 500 ohm).
    Hei,et lite tips; riktig last er ingen problem,koble riktig motstand på inngangene,dvs koble en motstand mellom mellom pluss og minus/jord. Dette kan gjøres reversibelt vha en rca-splitter som man lasker motstand over.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Har fått satt opp en RP6 som erstattet en eldre rega spiller. Enkelt å sette opp og spiller fint. Spiller med Exact2 PU.

    Lite spørsmål. Etter at jeg har spilt en plate og hever pick up, kommer det lite svakt 'smell'. Er dette statisk elektrisitet som har bygd seg opp gjennom avspilling eller må jeg justere PU? Platene er vasket i forkant og har så og si intet overflatestøy gjennom avspilling.
    Rega PUer popper og spraker sånn. Ikke noe feil med platene dine.
    Er visst grunnet vikling av spolene. Jeg skrur alltid ned volum før platebytte. :)

    mvh

    Vis vedlegget 304030
    Så de fanger opp mye støy fra rillene?
    Ikke bra!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har fått satt opp en RP6 som erstattet en eldre rega spiller. Enkelt å sette opp og spiller fint. Spiller med Exact2 PU.

    Lite spørsmål. Etter at jeg har spilt en plate og hever pick up, kommer det lite svakt 'smell'. Er dette statisk elektrisitet som har bygd seg opp gjennom avspilling eller må jeg justere PU? Platene er vasket i forkant og har så og si intet overflatestøy gjennom avspilling.
    Rega PUer popper og spraker sånn. Ikke noe feil med platene dine.
    Er visst grunnet vikling av spolene. Jeg skrur alltid ned volum før platebytte. :)

    mvh

    Vis vedlegget 304030
    Så de fanger opp mye støy fra rillene?
    Ikke bra!
    Dykk fær ta pao bridlane, JO ;)
    Den kan poppe og sprake litt etter at den er løftet opp fra rillene. Ikke noe problem med støy mens den spiller, det er når nåla henger fritt etter spilling det kan skje.

    mvh
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Har fått satt opp en RP6 som erstattet en eldre rega spiller. Enkelt å sette opp og spiller fint. Spiller med Exact2 PU.

    Lite spørsmål. Etter at jeg har spilt en plate og hever pick up, kommer det lite svakt 'smell'. Er dette statisk elektrisitet som har bygd seg opp gjennom avspilling eller må jeg justere PU? Platene er vasket i forkant og har så og si intet overflatestøy gjennom avspilling.
    Rega PUer popper og spraker sånn. Ikke noe feil med platene dine.
    Er visst grunnet vikling av spolene. Jeg skrur alltid ned volum før platebytte. :)

    mvh

    Vis vedlegget 304030
    Så de fanger opp mye støy fra rillene?
    Ikke bra!
    Dykk fær ta pao bridlane, JO ;)
    Den kan poppe og sprake litt etter at den er løftet opp fra rillene. Ikke noe problem med støy mens den spiller, det er når nåla henger fritt etter spilling det kan skje.

    mvh
    Ja, godt å høre det. Ser jo det nå (har nettopp fått nye briller også), var jo egentlig det samme jeg selv svarte på lenger opp. (flaaaaut)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Nå har jeg fått min nye RP8 med Apheta 2. Utrolig bra! Dette spiller med stor autoritet og stram lyd med flere detaljer. Denne komboen med Ear og Apheta2 er virkelig bra, så her stemmer ikke teorien med at det skal bli lyst.

    Tracking Pressure 1.75 - 2.00g
    Input load impedance 100 ohms
    Output impedance 10 ohms
    Nominal output voltage 350μV
    Channel Balance : ≥ 20μV
    Separation : ≥ -29dB

    Dette er specsene. Hvis det ikke matcher Ear'en min kommer den kanskje ut på salg. Men jeg har en mulighet i forsterkeren min. Den har justerbar RIIA. Også litt mørk klang, så det kan jo hende det går bra sammen.

    http://www.rega.co.uk/apheta-2.html
    Jeg forstår ikke helt Ear som lager mc riaa trinn uten variabel inngangsimpedans. Hvis Apheta 2 er veldig lik Apheta, så vil den låte for lyst med en så høy inngangsimpedans som Ear har (like over 500 ohm).
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ingenting er bedre enn dommedagsprofetier som ikke slår til! Det er selvsagt ikke gitt at Apheta 2 låter likt Apheta.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Ja,nå er det Rega for alle pengene her også ! Er storfornøyd med Elicit-R forsterkeren som jeg kjøpte i fjor høst.For et par dager siden fikk jeg en RP 3 m/Elys 2.Har ikke hatt så bra lyd fra vinyl på årevis ! Pick-up'en skal vel spilles inn ca.50 timer tror jeg.Det neste som står på planen er en Dac-R når den kommer på markedet.Det lot seg dessverre ikke å reparere den gamle Planet 1 cd-spilleren,så mulig jeg kommer til å se etter en brukt etterhvert,Apollo eller Saturn.Men har grei lyd fra Primare'en.

    Et bilde tat i kveld :

    rega februar 15..JPG


    Det var fint at det gamle støvdekselet fra min defekte Planar 2 passet nyspilleren.Liker sotet sort finish.Samtidig har jeg da orginaldekselet i mint condition hvis jeg skal selge den engang.

    mvh. s,
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Usikker på hvor stor interessen her er, men det står et par med Rega Xel på Finn. Disse er sjeldne her til lands. Den er kjent som storebroren til Rega ela.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Er det noen som vet når Rega Dac-R kommer på markedet ? Finner den bare på hjemmesidene til produsenten.Er spent på hva den kommer til å koste her til lands.

    mvh.s,
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn