REGA RP10?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    198
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Tror vi må starte 2017 med en tur på dynga oyvjorge ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    At 294 er god er det ingen tvil om. Men for å matche RP10 tror jeg nok man skal lengre opp på Nottingham stigen for å matche og da snakker vi ikke 40.000kr for platespiller lengre, men heller 20-30k over der igjen...
    Det er bra du er fornøyd med det du har kjøpt, men hva baserer du den troen på? Jeg hadde i alle fall personlig aldri, aldri, aldri byttet bort Space 294-en min med en RP10.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja det stemmer og forskjellen mellom de to er stor. Det er kun at de ligner pga lik plint. Alt annet er av bedre kvalitet.
    Nøyaktig hva og hvordan? Jeg prøvde å finne det ut, men ble ikke så mye klokere.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Tror heller ikke at rega rp 10 nødvendigvis er den beste i prisklassen.Husk att det er andre som kan platespillerfaget også.
    Noen liker det ene og noen det andre sånn er det bare.
    Å hardnakket påstå att Rega er best om og om igjen blir litt som at "faren min er sterkere enn faren din" Altså barnslig.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.963
    Antall liker
    28.104
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Som vanlig mange meninger i hytt og pine, man får være "litt djevelens advokat" når
    man leser så er det mulig og hente noe nyttig ut av det. :rolleyes:

    Å dømme etter tester er RP10 en kapabel spiller til prisen du betaler, og dersom designet
    tiltaler vil du antagelig bli godt fornøyd med den, tror mao ikke det kan bli noe direkte bomkjøp
    under de forutsetningene.

    Som andre bemerker er den nok hverken best eller dårligst i sin prisklasse, og evt forskjeller
    er neppe spesielt store - da kan man trygt la "godfølelsen" avgjøre og plukke den spilleren
    man selv finner mest visuelt tiltalende.

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.067
    Antall liker
    7.958
    Torget vurderinger
    12
    Personlig hadde jeg like gjerne gått for en brukt dps eller dr feickert med naim aro til samme pris så det et mange alternativer til prisen.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det må jeg si var godt skrevet Morten!

    Det kommer jo til et punkt hvor ikke drivverket lenger utgjør det svakeste leddet og det blir litt meningsløst å ha en krangel om hva som er best. En skal huske at den svarte, flatpressede kaken man legger på sine treskverk er langt fra perfekte.

    Selvfølgelig er RP10 en av de beste i klassen, tror samtidig ikke de med RP8 bør henge med geipen heller. :)
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Som vanlig mange meninger i hytt og pine, man får være "litt djevelens advokat" når
    man leser så er det mulig og hente noe nyttig ut av det. :rolleyes:

    Å dømme etter tester er RP10 en kapabel spiller til prisen du betaler, og dersom designet
    tiltaler vil du antagelig bli godt fornøyd med den, tror mao ikke det kan bli noe direkte bomkjøp
    under de forutsetningene.

    Som andre bemerker er den nok hverken best eller dårligst i sin prisklasse, og evt forskjeller
    er neppe spesielt store - da kan man trygt la "godfølelsen" avgjøre og plukke den spilleren
    man selv finner mest visuelt tiltalende.

    Vennlig hilsen

    Morten
    Det er vel i følge tester en stor underdrrivelse. Den er langt mer en bare "kapabel til prisen"! Den omtales som kapabel LANGT over sin prisklasse.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja det stemmer og forskjellen mellom de to er stor. Det er kun at de ligner pga lik plint. Alt annet er av bedre kvalitet.
    Nøyaktig hva og hvordan? Jeg prøvde å finne det ut, men ble ikke så mye klokere.
    Fo å si det sånn så tror jeg du finner fort ut hva som er forskjellen mellom RP8 og RP10. Jeg sliter mer å finne forskjell mellom Hyperspace og Daiz...
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Min helt personlige oppfatning er at en spiller til 50.000,- bør være litt mer spektakulær, ha litt mer "pazazz" men selvsagt uten å bli vulgære høyglanspolerte emiratsjeik-oljerigger, og skille seg litt mer fra innstegsspillerene til merket og det "alle" har enn det jeg personlig synes Regas dyre spillere gjør. Når det er sagt, liker jeg at Rega har en innarbeidet designfilosofi som de holder seg til, og både RP10 og flere av lillebrødrene dens spiller sikkert fortreffelig.

    Det er selvsagt ikke riktig at det ikke er "lov" å anbefale Rega, eller at noen systematisk snakker dem ned og anbefaler andre ting. De lager gode, enkle, reale spillere som gjør det som står på esken og gir utallige eiere masse glede av å spille plater, men som sagt....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Finnes det hifitester som konkluderer med at et produkt bare er et godt kjøp i prisklassen? Jeg trodde alt som skrives om "kan sammenlignes med produkter til både to og tre ganger prisen"....
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja det stemmer og forskjellen mellom de to er stor. Det er kun at de ligner pga lik plint. Alt annet er av bedre kvalitet.
    Nøyaktig hva og hvordan? Jeg prøvde å finne det ut, men ble ikke så mye klokere.
    Fortsatt å si det sånn så tror jeg du finner fort ut hva som er forskjellen mellom RP8 og RP10. Jeg sliter mer å finne forskjell mellom Hyperspace og Daiz...
    Første setning skjønte jeg ikke.

    Dais har en annen plinth og en litt annen løsning for armbordet, samt en mer "integrert" plassering av motoren enn Hyperspace, samt hovedsakelig en mye tyngre tallerken. I tillegg tror jeg basen til Dais er litt mer hightech enn den tykke (tøffere utseende, IMO) basen som Hyperspace står på. Wave Mechanic er dessuten standard på Dais.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det jeg tror er at få har hørt RP10, men har hørt RP8 ved ett par anledninger og gjør slutning ut fra dette.

    Når det gjelder materialvalg og utviklet teknologi så ser jeg ingen motsetning i pris i forhold til mer "jo tyngre jo bedre"-filosofi. At store spillere er imponerende å se på synes jeg også.

    Det finnes masse bra der ute. Tråden handlet om RP10 og spørsmål rundt denne. Jeg snakket ikke en eneste spiller ned, men ga min begrunnelse til mitt valg av spiller med de alternativene jeg hadde. Jeg ga og en begrunnelse for hvorfor man ikke bør skorte på hverken pickup eller Riaa dersom man går for en high end platespiller som RP10. Jeg ga noen eksempler på Riaa ut i fra min begrensede kunnskap, men har de siste årene fått lov å høre og eie flere forskjellige. Når alt man foreslår enten blir klubben ned med argument med at man ikke har peiling fordi en ikke har hørt alle platespillere, og når man blir kritisert for å foreslå en gitt Riaa av de jeg har testet og eid beskyldes man for å for herlige eget utstyr. Ikke lett. Lettere på PM dersom noen trenger råd og tips. Så slipper alt å bli vridd til verste mening når mening er å gi så godt begrunnede tips ut fra ett forummedlem egne erfaringer gjennom de siste 25 år med hifi.
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.963
    Antall liker
    28.104
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det hifitester som konkluderer med at et produkt bare er et godt kjøp i prisklassen? Jeg trodde alt som skrives om "kan sammenlignes med produkter til både to og tre ganger prisen"....
    Nemlig,
    tester må selvfølgelig også leses med en noenlunde edruelig tilnærming,
    det kan neppe sies for ofte...

    :rolleyes:
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nei, og sjeldent er de så samstemt som ved RP10-tester. Samma det. Jeg tror jeg har lest de fleste, og trenger ingen argumenter der. Det er heller ikke det samme som at det ikke finnes argumenter for å velge noe annet. Problemet med mange her inne er at de foreslår 4-5 andre spillere de tror de kjenner i steden for det TS spør etter. Da er det vanskelig å være TS. Men dersom TS hadde spurt om hvilke 6-7 spillere jeg anbefaler hadde jeg trolig ikke snakket så mye om RP10 heller; da inngangen i tråden var mer generel.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.963
    Antall liker
    28.104
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Leser tester og står i. Finner overstrømmende kritikker all over. I utgangspunktet er jeg dog slik sammenskrudd, at om jeg finner (så og si) ensartet, oversvømmende, positiv kritikk på noe, så mener jeg at (summen av) slike kritikker er... nesten suspekt.
    Trådstarter sier det best selv.

    :rolleyes:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har for protokollen ikke hørt hverken RP10 eller RP8. ;)

    Hvis man kjøper NAS' designprinsipper, er jo tyngre tallerken bedre. ;) Jeg har vondt for å se hvordan tyngre tallerken isolert sett ikke skal gi jevnere rotasjon.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men da burde det jo være en smal sak å forklare hva som gjør den så bra? Forskjellen fra RP8, f.eks. Ofte sies det at regaproduktene fordeles i hierarkiet ved å sende de beste fra kvalitetskontrollen til de beste produktene, som om alt ble laget på samme linje og merkelappene ble fordelt etterpå. ...noe som høres helt vilt ut.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hvor lenge testet du den nye SL-1200G ?

    Technics SL-1200G koster ca. detsamme og kan jo være ett vel så bra alternativ ?
    Fan som jeg er av Technics SL...så når den ikke opp til mer enn knærne på Rega RP10.
    Jeg tok som utgangspunkt at den nye SL1200G neppe er bedre enn den oppgraderte SL1210M5G jeg hadde med:
    - ekstern psu fra MCRU.
    - Mike New Bearing
    - Isokinetik SM750 (forbedret Jelco 750)
    - Mike New Platter
    - Isonoe Feet aluminium
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Men da burde det jo være en smal sak å forklare hva som gjør den så bra? Forskjellen fra RP8, f.eks. Ofte sies det at regaproduktene fordeles i hierarkiet ved å sende de beste fra kvalitetskontrollen til de beste produktene, som om alt ble laget på samme linje og merkelappene ble fordelt etterpå. ...noe som høres helt vilt ut.
    Google det så finner du alle svar, Dazed.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.963
    Antall liker
    28.104
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Men da burde det jo være en smal sak å forklare hva som gjør den så bra? Forskjellen fra RP8, f.eks. Ofte sies det at regaproduktene fordeles i hierarkiet ved å sende de beste fra kvalitetskontrollen til de beste produktene, som om alt ble laget på samme linje og merkelappene ble fordelt etterpå. ...noe som høres helt vilt ut.
    Er det noe som høres for villt ut til vere sant er det som regel det.

    rp 10 har en annen arm,tallerk,lager,motor,strømforsyning og sikkert mer, enn 8 eren etter det jeg har lest.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har for protokollen ikke hørt hverken RP10 eller RP8
    Nettopp. Og det gjelder de aller fleste som tror at Rega RP10 er en helt ordinær spiller til prisen, fordi den ikke har en tallerken på 12 kg;)
    Og for protokollen, du har hørt og sammenlignet hvilke Nottinghamspillere?
    For protokollen ingen. Jeg kjenner RP10 nå veldig godt, og de omtaler den har fått. Nå har jeg snakket mest om RP10 og ikke så mye om Nottingham.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Men da burde det jo være en smal sak å forklare hva som gjør den så bra? Forskjellen fra RP8, f.eks. Ofte sies det at regaproduktene fordeles i hierarkiet ved å sende de beste fra kvalitetskontrollen til de beste produktene, som om alt ble laget på samme linje og merkelappene ble fordelt etterpå. ...noe som høres helt vilt ut.
    Er det noe som høres for villt ut til vere sant er det som regel det.

    rp 10 har en annen arm,tallerk,lager,motor,strømforsyning og sikkert mer, enn 8 eren etter det jeg har lest.
    Siden Nottingham nevnes så vil det å tro at RP8 låter som RP10 bli som at jeg påsto at Hyperspace og Dais må låter omtrent likt. De ser så like ut...
     
    A

    ANM

    Gjest
    Siden Nottingham nevnes så vil det å tro at RP8 låter som RP10 bli som at jeg påsto at Hyperspace og Dais må låter omtrent likt. De ser så like ut...
    Nå har ikke jeg hørt Hyperspace under kontrollerte former, men samtlige spillere i rekken deler noen grunnleggende unike egenskaper. Det er heller ikke et astronomisk prisgap mellom Hyperspace og Dais.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Bare ren gjetting altså.

    Det er mer som er forbedret i følge intervju med Technics og det er vel egentlig bare støvlokket som er identisk.
    “The new design also includes a completely new direct drive motor system which removes the stator cogging which was a minor issue with the SL-1200 series. There’s also a new digital speed control system which is much more accurate, controlling speed better and eliminating any threat of wow and flutter. The old model had an analogue speed control system.”

    Hvor lenge testet du den nye SL-1200G ?

    Technics SL-1200G koster ca. detsamme og kan jo være ett vel så bra alternativ ?
    Fan som jeg er av Technics SL...så når den ikke opp til mer enn knærne på Rega RP10.
    Jeg tok som utgangspunkt at den nye SL1200G neppe er bedre enn den oppgraderte SL1210M5G jeg hadde med:
    - ekstern psu fra MCRU.
    - Mike New Bearing
    - Isokinetik SM750 (forbedret Jelco 750)
    - Mike New Platter
    - Isonoe Feet aluminium
     
    A

    ANM

    Gjest
    Men siden RP8 nevnes, har du testet den med Delos og Pulsus hjemme i din egen stue CA?
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.963
    Antall liker
    28.104
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men da burde det jo være en smal sak å forklare hva som gjør den så bra? Forskjellen fra RP8, f.eks. Ofte sies det at regaproduktene fordeles i hierarkiet ved å sende de beste fra kvalitetskontrollen til de beste produktene, som om alt ble laget på samme linje og merkelappene ble fordelt etterpå. ...noe som høres helt vilt ut.
    Er det noe som høres for villt ut til vere sant er det som regel det.

    rp 10 har en annen arm,tallerk,lager,motor,strømforsyning og sikkert mer, enn 8 eren etter det jeg har lest.
    Siden Nottingham nevnes så vil det å tro at RP8 låter som RP10 bli som at jeg påsto at Hyperspace og Dais må låter omtrent likt. De ser så like ut...
    Nettopp, ren gjetning altså.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    414
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Bør man ikke være litt forsiktig å være så bastant når man sammenligner platespillere uten å ha gitt de samme arbeidsforhold med lik pickup og RIAA? Er det ikke litt vanskelig og si hva som gjør det ene eller andre når pickup alene på den ene riggen koster x3 mer enn den andre?:rolleyes:
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.068
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg lurte litt på hva som menes med pissekonkurranse her på HFS.
    Jeg lurer ikke lengre.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Nottingham eller Rega som pisser lengst ?
    Eller er det å forstå som om det er mest pissprat her :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn