Red Baron 1541A-I2S-En begynnelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    I dag har jeg byttet shuntregulatorer fra K and K Audio sine (som visstnok skal være basert på Salas' SSHV1) til SSHV2. OG FYTTERAKKERN FOR EN FORBEDRING! Det er nesten som en ikke tror sine egne ører. Åpenheten, dimensjonaliteten, oppløsningen og frekvensfløyene er i en helt annen klasse.


    Dette er med andre ord en uforbeholden anbefaling til de av dere som trenger en absolutt støyfri strømforsyning til forforsterkere og signalkilder. KJØP SSHV2!!!!!
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Nå er det lenge siden det har vært en oppdatering på denne tråden. Har eksperimentert en god del med strømforsyninga i det siste. Har endret det gamle LCLC-filteret med Solen og røde russiske "badestamp" kondensatorer til LCLCLC og Mundorf Sølv i olje. Kun Sølv-kondensatorer i strømforsyninga nå altså. Små og gode kondensatorer sammen med choker gjør definitivt noe positivt med flyten og ektheten i musikken - regulatorer eller ikke regulatorer. Det pussige er imidlertid at oljekondensatorene i strømforsyninga forrykka den tonale balansen som jeg hadde fått til sammen med utgangskondensatorene jeg hadde før. Nå funker hverken Mundorf, Sprague eller andre oljekondensatorer i utgangen. Best sålangt av det jeg har prøvd per dato er russisk teflon og faktisk Audionote Kaisei elektrolyttkondensatorer (snakk om paradoks!!!). Interessant og et ytterligere eksempel på at hovmod står for fall - mitt eget i hvertfall. Det er faktisk ganske så håpløst å komme med alt for bastante påstander om diverse komponenter uten å teste de i det aktuelle oppsettet. Alt henger med andre ord sammen med alt. Det kommer et par V-cap Cutf i posten over påske. Det skal bli spennende.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Ja, når er V-capsene kommet vel i havn. Først må jeg imidlertid si at den nye strømforsyninga lysna betydelig etter noe bruk (eller at ørene mine ble vant til den mørkere lyden). Og godt var det for V-cap Cutf er ganske så fyldige i lyden - i hvertfall nå innledningsvis. Det er vel kobberfolien som gjør det antar jeg. De har videre en uovertruffen ro i lydbildet og en detaljeringsevne når det gjelder instrumentklang som en skal lete lenge etter. Eneste negative så langt er at det kanskje mangler litt luft i "opptaksrommet" for å si det sånn. Har 50 timer på de så langt, men det trengs vel adskillig mer antar jeg. Vi får se hva som skjer etter hvert.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Fyttigrisen! Da tror jeg de kommer til å bli sinnsykt bra. Helt oppe i Duelund la-la land.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Vidar,
    Driver å snuser litt i tråden din. Morro og inspirerende og lese om de erfaringene du gjør deg på veien.
    Morro at det er flere en meg som setter pris på hva CUTF gjør med lyden.:cool:
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Takk for titten. Alltid hyggelig å få litt respons (så pass forfengelig må det vel være lov å være?). Ja, Cutf'ene er skremmende gode. Har vel en 120-130 timer på de nå, og de bare fortsetter å bli bedre og bedre. Det vil virkelig ingen ende ta. For å være helt ærlig så var jeg litt skuffa etter at jeg bygde Red Baron dac'en. Med 9 fullstendig separate strømforsyninger og utallige trafoer (oppe i 13 totalt nå) så forventa jeg liksom mer. Lyden har alltid vært god, men det har alltid mangla ett eller annet spektakulært. Å skifte utgangskondensatorer til Cutf har vært som å løsne en propp. Helt fantastisk i mitt oppsett. Tror faktisk ikke engang Duelund kobber hadde vært like bra. Har en Hagerman Frybaby2 "innbrenner" som jeg tyvkobler inn på utgangstrinnet for å massere kondensatorene om natten når DAC'en står av og det er en fryd å sette på anlegget hver dag. At Teflon ikke kan være musikalsk er bare tullball. Prisen på et par 0.47uF 300V hos Hificollective kom på rundt 2500,- og selv om det kan høres mye ut for mange så er det faktisk billig mht. den forbedringen jeg har fått.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Kondensatorene har vel fått rundt 200 timer mens jeg skriver dette. Mer usikker på framdriften nå. Det virker som om lyden har blitt mindre dynamisk og diskanten har fått en liten hardhet og høres litt "tizzzzy" ut. Det er jo borti granskauen etter så pass mye innspilling. Har imidlertid lest at Teflon-kondensatorer visstnok kan være litt "ulineære" i framdriften mens de spilles inn. Neste oppdatering kommer etter 400 timer.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    400 timene+ var veldig avgjørende i mitt oppsett. Opplevde lyden som litt for frempå i nedre diskant, før de hadde fått tiden sin.
    Etter innspilling gjorde jeg en direkte sammenligning mot old time favoritt: AN silver mylar. AN låt i min setting veldig uanstrengt, gjennomsiktig og behagelig, ingen unoter! V-Cap låt imo litt mer frempå, men med enda bedre detaljrikdom. Bassen virket strammere. V-Cap Ble værende.
    AN låter også meget bra, men Koster dobbelt så mye..

    Blir spennende å høre åssen du opplever de etter 400 timer.

    Mvh
    Erik
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Ja, jeg er spent selv. Kjører med bare 60V DC og linjesignal ut så det er faktisk ikke sikkert at det kommer til å holde med 400 timer. Så langt kan jeg jo røpe at de første 200 timene har vært bra. Intervallet mellom 200 og 250 timer har vært dritt. 250-260 timer har vært helt sykt fantastiske. 260-300 timer ganske dårlige. Så fremst jeg ikke lider av en alt for bipolar psyke, så tror jeg faktisk at dette er helt reelle endringer som har skjedd med lyden av kondensatorene så langt. Merkelige greier.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Ny oppdatering: Lyden i intervallet mellom 300 og 400 timer har kort og godt variert mellom dårlig og forferdelig. Det var faktisk så ille for et par dager siden at jeg i et svakt øyeblikk vurderte å lodde kondensatorene fra DAC'en. I går merka jeg imidlertid at dynamikken tok seg litt opp og diskanten begynte å bli litt mindre skarp. I dag derimot etter en god natt og dags innspilling er de som transformert. De er som på slutten av de første par hundre timene men med enda flere detaljer, mye bedre fokus, dynamiske, klare, og ganske enkelt fantastiske. Og de er musikalske igjen - til gangs! Jeg har hatt musikalske opplevelser i kveld som jeg ikke har opplevd maken til med denne DAC'en. Helt sjukt fantastisk. Jeg kommer ikke til å tørre å spille på den i morgen av redsel for at godlyden skal forsvinne.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Nå er jeg lei av å snakke om kondensatorer, så i dag har jeg tenkt å si litt om USB-kabler. Har tidligere gjort et par forsøk på egenproduksjon med vekslende hell. I dag laget jeg enda en - fortsatt uten skjerming og uten strømledning for 5+ volt (siden WaveIO'en har egen strøm), altså tre ledninger totalt (Data +, Data -, samt jord). Ledningene er Jupiter sølv i bomull 28 AWG som er tvunnet lett. Vet ikke hvordan stabiliteten er foreløpig men lyden er utvilsomt bedre enn med vanlige datakabler. Jeg tror, eller rettere sagt jeg VET nå at Curious Cable fra Australia er inne på noe når de unngår ordinær skjerming og bruker sølv i sine USB-kabler. Er det noen som har investert i dette merket eller har planlagt å gjøre det? Er nesten der selv.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Ledningene er Jupiter sølv i bomull 28 AWG som er tvunnet lett. Vet ikke hvordan stabiliteten er foreløpig men lyden er utvilsomt bedre enn med vanlige datakabler. Jeg tror, eller rettere sagt jeg VET nå at Curious Cable fra Australia er inne på noe når de unngår ordinær skjerming og bruker sølv i sine USB-kabler. Er det noen som har investert i dette merket eller har planlagt å gjøre det? Er nesten der selv.
    Artig observasjon siden du nå med stor sannsynlighet har laget en USBkabel med helt gal impedans, men det betyr jo ikke nødvendigvis at den ikke låter bedre enn en med riktig impedans i ditt oppsett.:eek:
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Det er vel ett eller annet bra som overtrumfer impedansen antar jeg, eller at impedansen i USB-kabler har mindre betydning for god lyd enn antatt. Men uansett anbefaler jeg virkelig folk å prøve. Her er en tegning som viser hvilke ledninger som skal gå til hva.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Kan vel ikke bare fortelle om positive erfaringer. Negative erfaringer må også med. Tror WaveIO kortet mitt er ødelagt. Ingen av Pc'ene mine gjenkjenner kortet lenger. Det var fantastisk lyd i forgårs, men ingenting etter det. Har jeg testet for mange selvbygde USB-kabler mon tro? (Prøvde med linolje på en av dem kvelden før krasjen). Forferdelig å være uten musikk og totalt meningsløst å bruke tid på å se på TV. Er det noen som har brukte WaveIO-kort til salgs så kjøper jeg gjerne.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    På tide med en oppdatering.

    Jeg fikk reparert WaveIO-kortet gratis! For en service den mannen har. Det tar tid, lang tid, men han har nok mye å gjøre.

    Har videre investert i en 0,8 m Curious USB kabel. For en kabel! Dette er definitivt noe for den som savner en varmere, større og mer tredimensjonal lyd fra USB datakilder. Bruker den foreløpig bare på 1543 DDDac'en min, men det er jo slett ingen dårlig DAC det heller så det er lett å høre forskjell. Det ligger forresten mange tester av kabelen ute på nettet. Denne MÅ dere prøve - spesielt alle musikkelskere og kabelskeptikere!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hei VB

    Du vet det sikkert, men nevner det likevel. Hvis Waveio kortet får under 5vdc vil ikke pc "se" det. Skal ikke være mye under 5v heller, 4.95v er faktisk nok til at det blir trøbbel.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Takk for tipset! Nei, jeg var ikke klar over at kortet var så "kilent" på underspenning. Ikke at det var det som var problemet i mitt tilfelle, men skal absolutt holde et øye med spenninga i framtida.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Her er et bilde av strømforsyninga på dac'en min slik den er nå. Likeretteren er byttet til AZ1 mesh og utgangskondensatorene på shuntregulatorene er byttet ut fra Solen til ClarityCap CMR. ClarityCap'ene har tilsynelatende gjort desidert mest og er rett og slett helt fantastiske.

    I utgangspunktet vurderte jeg å investere i FIFO'er og all mulig slags digital stæsj for å forbedre lyden, men det viser seg faktisk at strømforsyninga til utgangstrinnet har en enorm betydning for det endelige lydresultatet. Ting er faktisk så bra nå at jeg tviler på at noe annet i samme prisklasse kunne ha gjort noen større forskjell.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    1541a prosjektet mitt er herved over. Det var liksom ingen vits da jeg hørte den ferdigbygde DAC'en fra EC Designs. Den beste digitale gjengivelsen jeg har hørt i mitt liv.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn