Red Baron 1541A-I2S-En begynnelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Det finnes visst en brukbar løsning for NOS dac og dual TDA1541. Jeg har ikke prøvd, den inebefatter en halv WS forskyvning, som skulle bety noe i nærheten av en smule mørkere klang....på grunn av oppbyggingen. Bildet er lastet fra DIYaudio.com
    split dual tda 1541.gif
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Vet dessverre ikke hva halv WS forskyving er så det må du forklare mer om. Jeg skal imidlertid holde meg til Red Baron printet som jeg allerede har. Vanskelig nok å få det til å fungere. Jeg har overhodet ikke peiling på digitalt så er nødt til å holde alt så enkelt som mulig.
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Hensikt med kretsen slik jeg forstår den:
    Balansert signal ut fra hver TDA1541 , med en liten vri.
    Slik jeg forstår databladet til TDA'n vil den Høyre og venstre utgang oppdateres annenhver gang.
    Her klippes signalstrømmen slik at i stedet for alternerende høyre venstre, blir den sortert til å være to signaler som hver har positiv og negativt signal til samme kanal, OGSÅ drar fordelen av en variant av lavpasfiltrering i summeringen av dacens balanserte utgang(derav argumentet tidligere en smule mørkere klang), samt virtuell dobling av samplingsfrekvens siden den det balanserte signal da oppdateres to gang pr cycle i stedet for en gang, som igjen skulle redusere behovet for analog filtrering en smule.
    Strever du nok som det er, får du se innspillet som ett mulig tweak.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Takk for forklaringa. Setter pris på at du har tatt deg tid.

    Ja, jeg må nok innrømme at jeg strever når det gjelder digitale kilder. Sampling og bits er helt gresk for meg eller i hvertfall nederlandsk. Ja, egentlig alt som involverer transistorer. Er mer glad i rør, men en god kilde må jo alle ha så jeg har nå kastet meg ut i det. Vi får se hvordan det går. Det blir uansett spennende å sammenligne med Twisted Pears Buffalo IIISE som jeg bruker nå.
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Takk for forklaringa. Setter pris på at du har tatt deg tid.

    Ja, jeg må nok innrømme at jeg strever når det gjelder digitale kilder. Sampling og bits er helt gresk for meg eller i hvertfall nederlandsk. Ja, egentlig alt som involverer transistorer. Er mer glad i rør, men en god kilde må jo alle ha så jeg har nå kastet meg ut i det. Vi får se hvordan det går. Det blir uansett spennende å sammenligne med Twisted Pears Buffalo IIISE som jeg bruker nå.
    HM ? siden jeg har Nederlandsk navn og har jobbet med Grekenland som base i noen år... så stusset jeg fælt ! Kanskje du ikke har SÅ dårlig peil likevel ! Ha god helg og lykke til med fortsettelsen.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Ha-ha! Snakk om å tråkke i salaten. Takk for det. God helg.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Nå skjer det noe. Fikk en ekstra kondensator i helga, så nå er jeg i gang igjen. Har fått testet strømforsyningene og alt fungerer. Har også fått på plass USB-modulen. Mange trafoer og kabelføringer så alt må merkes godt. På bildet mangler det to trafoer til utgangstrinnet, men de kommer på plass i morgen. Litt av en jobb med disse hjemmelagede DAC'ene....
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Ja, nå har jeg fått ferdig digitaldelen og analogdelen har kommet på plass. Sistnevnte er en SRPP "Lampizator"-konstruksjon med 6N2p-rør (en russisk slektning til 12AX7/ECC83).
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Fikk den i gang i dag og alt virker som det skal. Førsteinntrykket er: litt for mørk lyd, noe grums, god mellomtone, god musikalitet. Kommer tilbake med en fyldig beskrivelse av lyden sammenlignet med BuffaloIIISE om noen dager når DAC'en har fått litt innspilling.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Gratulerer med nytt fungerende spennende diy prosjekt!
    Artig å følge med på,og ser frem til å høre mer om lyden og hvordan den oppleves kontra Bøffelen.

    Regner med du har litt deler slengende som du etter hvert kan voice balansen med viss den forblir for mørktlydende,men vil vel tro den også kan forandre seg litt med innspilling av ferske komponenter og loddinger.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Kult prosjekt! Hvis det er russiske K75 du bruker som koblingskondensatorer, så låter de litt mørkt. En liten teflonkondensator (eller kanskje russisk silver mica?) i parallell med disse kan være verdt å prøve. Russisk teflon blir vel for stort til at du får plass.

    Huset til kondensatoren er meget magnetisk. Ser at flere hevder at de låter bedre dersom det magnetiske huset byttes med noe umagnetisk.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Gratulerer med nytt fungerende spennende diy prosjekt!
    Artig å følge med på,og ser frem til å høre mer om lyden og hvordan den oppleves kontra Bøffelen.

    Regner med du har litt deler slengende som du etter hvert kan voice balansen med viss den forblir for mørktlydende,men vil vel tro den også kan forandre seg litt med innspilling av ferske komponenter og loddinger.
    Takk for det. Ja, den vil nok endre seg en del. Mange komponenter som skal spilles inn. Når det gjelder deler så er langt fra siste ordet sagt. Det første jeg skal gjøre er å kjøpe to Rhopoint Squaristor GG102A I/V motstander, eller rettere sagt fem siden dette er minimumantallet for å legge inn en bestilling (hvis det er noen som har lyst til å være med på et innkjøp av 56R så ikke nøl med å ta kontakt per mail). Ellers er jeg allerede på utkikk etter Double Crown.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Gratulerer med nytt fungerende spennende diy prosjekt!
    Artig å følge med på,og ser frem til å høre mer om lyden og hvordan den oppleves kontra Bøffelen.

    Regner med du har litt deler slengende som du etter hvert kan voice balansen med viss den forblir for mørktlydende,men vil vel tro den også kan forandre seg litt med innspilling av ferske komponenter og loddinger.
    Takk for det. Ja, den vil nok endre seg en del. Mange komponenter som skal spilles inn. Når det gjelder deler så er langt fra siste ordet sagt. Det første jeg skal gjøre er å kjøpe to Rhopoint Squaristor GG102A I/V motstander, eller rettere sagt fem siden dette er minimumantallet for å legge inn en bestilling (hvis det er noen som har lyst til å være med på et innkjøp av 56R så ikke nøl med å ta kontakt per mail). Ellers er jeg allerede på utkikk etter Double Crown.
    si fra hvis du finner flere S2 enn du trenger. Har et par S1 "bare"
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Kult prosjekt! Hvis det er russiske K75 du bruker som koblingskondensatorer, så låter de litt mørkt. En liten teflonkondensator (eller kanskje russisk silver mica?) i parallell med disse kan være verdt å prøve. Russisk teflon blir vel for stort til at du får plass.

    Huset til kondensatoren er meget magnetisk. Ser at flere hevder at de låter bedre dersom det magnetiske huset byttes med noe umagnetisk.
    Det blir nok en FT-3 over K75 ja, men det er jo Duelund som er det endelige målet. Det er imidlertid litt bortkastet å kjøpe en alt for dyr kondensator før jeg har kommet til enighet med meg selv om jeg kommer til å bruke SRPP-trinnet i fortsettelsen. Har en mistanke om at ting kan gjøres bedre.

    Hadde vært interessant å prøve å få kondensatoren ut av metallhuset, men er litt usikker på hvilken "guffe" som er inni, og om den nye innkapslinga må være helt tett. Tørker ikke kondensatorene ut ellers?
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Kult prosjekt! Hvis det er russiske K75 du bruker som koblingskondensatorer, så låter de litt mørkt. En liten teflonkondensator (eller kanskje russisk silver mica?) i parallell med disse kan være verdt å prøve. Russisk teflon blir vel for stort til at du får plass.

    Huset til kondensatoren er meget magnetisk. Ser at flere hevder at de låter bedre dersom det magnetiske huset byttes med noe umagnetisk.
    Det blir nok en FT-3 over K75 ja, men det er jo Duelund som er det endelige målet. Det er imidlertid litt bortkastet å kjøpe en alt for dyr kondensator før jeg har kommet til enighet med meg selv om jeg kommer til å bruke SRPP-trinnet i fortsettelsen. Har en mistanke om at ting kan gjøres bedre.

    Hadde vært interessant å prøve å få kondensatoren ut av metallhuset, men er litt usikker på hvilken "guffe" som er inni, og om den nye innkapslinga må være helt tett. Tørker ikke kondensatorene ut ellers?
    Det er olje inni, men ikke så mye at det renner, og kaslingen bør være tett. Enten et plastrør eller trerør som tettes med bivoks eller annen ikke korrosiv tetningsmasse. På sidene til dhtrob.com ser du hvordan de modder en elektrolytt.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Så var det "sammenligningstesten" da....

    Kan jo begynne med å nevne at jeg kun har sammenlignet Buffalo IIISE og Red Baron 1541A over hodetelefoner, nærmere bestemt Grado RS2i og min DIY parafeed 4p1l DHT hodetelefon med Magnequest nikkel utgangstrafoer. Denne spesifikke Gradomodellen er mager i mellombassen og uten noe særlig dypbass. Den er ikke egnet til rock etter min oppfatning og genren har følgelig glimret med sitt fravær i denne sammenhengen. Hodetelefonforsterkeren derimot behøver ingen unnskyldninger og er kort og godt god på det meste. Det bør også nevnes at jeg kun har brukt Buffaloen med diverse rørbaserte utgangstrinn og/eller med trafoer både i spenning og strøm-modus.

    Jeg kunne ha skrevet at Buffaloen er bedre på alt bortsett fra mellomtonen og musikaliteten og avsluttet der. Jeg kunne også ha skrevet at Red Baron er bedre på alt bortsett fra i diskanten og bassen (Alt hadde på en måte vært riktig, men legg forøvrig merke til hvordan selve det språklige påvirker hvordan begge utsagnene kan tolkes).

    Det er noe mer fruktbart å sammenligne lyden med en svært god transistorforsterker versus en entaktskoblet triodebasert rørforsterker med en elektrolyttbasert CLC strømforsyning (denne siste opplysninga er spesielt for de som har litt erfaring med rørforsterkere og som skjønner hva dette medfører på godt og ondt). For de som har hørt begge deler så kunne testen på en måte vært avsluttet også her.

    Jeg skal imidlertid fokusere på form og innhold og starte med å si at Buffaloen spiller opp med et fantastisk flott lydlerret der utøverne framtrer med knivskarpe konturer foran en kullsort bakgrunn. Problemet er at mellomtonen har mangelfull dimensjonalitet og kroppslighet. Dette medfører at de ulike innspillingene framstår som relativt like uten de akustiske forskjellene som åpenbart finnes. Med Red Baron høres disse forskjellene paradoksalt nok mye tydeligere selv om lyden er noe gråere og konturene noe mer avrundet. Kvalitetsforskjellen i mellomtonen har også konsekvenser for taleoppfattelsen som oppleves som mye enklere med Red Baron. Men her står vi atter igjen ovenfor et paradoks. Talen som objektiv lyd er klarere med Buffalo, men talen som "subjektiv mening" oppleves som klart sterkere med Red Baron. Det er som om psyken i samme grad ikke bryr seg om hva som blir sunget når en lytter til Buffalo. Dette har konsekvenser for lytteopplevelsen også langt utover selve det språklige. Musikernes intensjoner, uttrykt gjennom fraseringer, linjer, temposkifter etc. oppleves mye mer intenst med Red Baron selv om de rent objektivt er tydeligere på Buffaloen. En kort lytt til en av Bártoks strykekvartetter, eller for den saks skyld albumet "From Gagarins point of view" av Esbjørn Svensson Trio, bekrefter dette til fulle. Det er vel dette "mystiske" som gjerne kalles musikalitet (og som overhodet ikke har noe å gjøre med varm lyd slik enkelte synes å tro).

    Men også dette overnevnte forsøket på å forklare musikalitet kan synes noe snever. Jeg vil sammenligne lytteopplevelsen til Bøffelen og Baronen med opplevelsen av et flott fyrverkeri versus følelsen av å lese en god roman. Musikk fra begge DAC'ene kan gi en fantastisk berikelse av hverdagen (jeg elsker fyrverkeri og blir fortsatt som et barn igjen på nyttårsaften) og det vil derfor være feil å kalle Buffalo umusikalsk. Buffaloen gir lytteren en auditiv vitamininnsprøytning og er en "vitalitetspille" av ypperste kvalitet. Red Baron på sin side fremmer ettertenksomheten, refleksjonen og - i de beste øyeblikk - transfiksasjonen der den ytre verden opphører å eksistere og en nærmest er ett med musikken.

    Mvh
    VB
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Har fått koblet en litt kobber-i-olje bypass over utgangskondensatorene. Ikke den beste oppskriften for lysere lyd, men lyden ble definitivt bedre. Må si DAC'en imponerer meg mer og mer. Er det hjernevinningene som er i ferd med å danne nye og mindre analytiske koblinger? Tja, hvem vet. Uansett en helt herlig "analog" lyd og musikalitet på klassisk musikk og jazz. Nesten synd å si det, men mellomtonen er i en annen divisjon enn Buffalo. Skulle ha valgt denne løsningen for lenge siden. Hadde spart meg for svært mye jobb.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Kult prosjekt! Hvis det er russiske K75 du bruker som koblingskondensatorer, så låter de litt mørkt. En liten teflonkondensator (eller kanskje russisk silver mica?) i parallell med disse kan være verdt å prøve. Russisk teflon blir vel for stort til at du får plass.

    Huset til kondensatoren er meget magnetisk. Ser at flere hevder at de låter bedre dersom det magnetiske huset byttes med noe umagnetisk.
    Det blir nok en FT-3 over K75 ja, men det er jo Duelund som er det endelige målet. Det er imidlertid litt bortkastet å kjøpe en alt for dyr kondensator før jeg har kommet til enighet med meg selv om jeg kommer til å bruke SRPP-trinnet i fortsettelsen. Har en mistanke om at ting kan gjøres bedre.

    Hadde vært interessant å prøve å få kondensatoren ut av metallhuset, men er litt usikker på hvilken "guffe" som er inni, og om den nye innkapslinga må være helt tett. Tørker ikke kondensatorene ut ellers?
    Det er olje inni, men ikke så mye at det renner, og kaslingen bør være tett. Enten et plastrør eller trerør som tettes med bivoks eller annen ikke korrosiv tetningsmasse. På sidene til dhtrob.com ser du hvordan de modder en elektrolytt.
    Nå har jeg fått kondensatorene ut av metallhuset. Foretrekker fortsatt lyden med Jensen bypass, men lyden ble bedre. Ingen tvil om det. Mer holografi, mer luft og enda mer analog klang.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Fikk ikke til å bestille motstander fra Rhopoint. Betalingstjenesten Sage Pay nektet å godkjenne Visa-kortet. Har derfor bestemt meg for å lage trådviklet motstander selv. Har kjøpt en rull tråd på ebay 200ft 60m E Manganin 46AWG 0 04mm 362 4 Ω M 110 Ω ft Resistance Wire | eBay. Tvinninga og ikke minst fjerninga av lakken på endene kan bli en utfordring, men folk har jo gjort det før så det handler vel mest om å finne den rette teknikken går jeg ut fra.
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Fjerning av lakk burde gå greit. Holde enden øverst i flammen fra en lighter. Deretter skrape bort den brente lakken med en skarp kniv. Med kopper bruker jeg å fortinne med loddebolt med en gang før den oksyderer. VH. Bernt
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Takk for tipset. Kanskje det kunne fungere ja. Nå er tråden ekstremt tynn så jeg må vel gå til anskaffelse av en kraftig lupe og kanskje en skalpell.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Fikk svar på Diyaudio og det skal være 56 nano og ikke 56 mikro:

    QUOTE] This value is actually 56nF from what i can make sense of. 56uF is totally way too high a value to have any practical purpose in this position.

    As many of you are probably aware, this cap limits bandwidth into the output stage by providing a low impedance to ground for the fast transient of the square wave coming out of the DAC. [/QUOTE]
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Har fått litt mer informasjon omkring skjemaet ovenfor. Det er visstnok en fordel med diverse ferritter og små kondensatorer her og der for å unngå oscillering. Litt usikker på hva "centre spigot" er, men det er det kanskje noen som vet?


    With the d3a, please note the caps that bypass the heater to ground, and also cathode to ground at RF. The stage will tend to oscillate without them. 1206 SMD between the pin and centre spigot would be best, and reduce lead length to <1mm if not.

    Also, ferrite bead + 100R CC to replace 1k grid stopper reduces noise by factor 10x, although still very low otherwise, it makes sense to have 1541A ~-110dB as the limiting factor.
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Har dumpa de hjemmelagde gløderegulatorene til D3a-rørene. Tok ingen sjanser og kjøpte Rod Colemans i stedet for. Litt overkill, men de skal funke meget bra til D3a i følge en gresk diy'er som bruker de på phonotrinnet sitt.

    Regulatorene har kommet i v5-versjon for ikke så alt for lenge siden så de ser litt annerledes ut enn de gamle.
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Hyggelig å treffe deg her om dagen. Jfr diskusjonen om oscilloscope så har jeg en nett liten funksjonsgenerator, 0 - 5MHz, sinus, firkant og trekant, til overs om du trenger å låne. Den må ha 5Vdc inn men det fikses med en mobillader eller lignende.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Jo, takk det samme du. Skal absolutt benytte meg av det tilbudet hvis behovet melder seg. Må imidlertid få meg et oscilloskop først. Har kikket litt på nettet og det blir nok et analogt Tektronix i en eller annen variant.

    Se for øvrig min utmerkede, om enn noget underresponderte tråd om regulatorrør Oktalregulatorer i bilder.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    I jula har det skjedd litt med prosjektet.

    For det første har jeg sluttet å bruke min Windows 7-baserte Samsung laptop som "musikkserver" og gått til innkjøp av et billig hovedkort uten vifte og en SSD-hardisk. Her har jeg installert Windows 8.1 og forsøkt å optimalisere operativsystemet så godt jeg kan ved hjelp av et "skript" som jeg fant på CAD Audios sider. Det som skjedde da jeg skiftet pc var at lyden ble mye renere og mer detaljert. Forskjellen var faktisk bemerkelsesverdig stor. Det ble imidlertid litt vel mye diskant etter min smak. Løsninga kom ved å skifte ut strømforsyninga til Tube-I-Zator-utgangstrinnet til ekstern Graetz-hybrid med LCLC-filter (Salas-regulatoren er fortsatt i kretsen). Lyden ble da mye mørkere igjen og med mer tekstur - samtidig som detaljeringsnivået og renheten er beholdt. Det siste jeg har gjort er å bytte utgangskondensatorene fra K75-10 med Jensen papir bypass til PETP K73-16. Resultatet er oppsiktsvekkende bra. Verdens beste kondensatorer til prisen. Og til langt over. Tro meg. Denne er et kupp.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Har spilt på det nye utgangstrinnet en god del timer nå og jeg må si det spiller meget meget bra. Selv om SRPP-trinnet som jeg hadde før slett ikke var dårlig så er dette faktisk i en helt annen klasse. Renere lyd, lavere forvrengning, flere detaljer og fortsatt med god musikalitet.

    Ganske nylig så fant jeg ut at designet stammer fra Thorsten Loesch (selvfølgelig. Hvem ellers. Mr. 1541A himself), så da er det kanskje ikke så rart at resultatet ble svært vellykket.

    Har endret noen komponenter i kretsen siden sist. Blant annet satt inn to små polystyren (2N2) parallelt med I/V motstandene (eller rettere sagt i utgangene på selve chip'en). Dette gjorde lyden enda mer analogtlydende og fjernet litt uro og flising i diskanten. Det ble i det hele tatt et mere rolig og varmt lydbilde. Størrelsen på "gridstopperen" er også redusert i forhold til tegninga (for å maksimere signal/støyforholdet) og har nå også fått en liten ferritt på seg for sikkerhets skyld. Ellers så har jeg byttet utgangskondensatorer igjen (er litt i kondensatormodus for tida). Jeg tenkte som så at siden spenninga over rørene bare er rundt 60V så var det ingen vits i å ha kondensatorer som tåler så voldsomt mye spenning. Fant noen gamle NOS ERO MKT1813 (2.2uF/100V) som jeg hadde liggende og de fikk jaggu plass under "printkortet". Lyden ble mer mellomtonefokusert med disse, men frekvensområdet ser ut til å utvide seg fra dag til dag. Disse anbefales også som et rimelig alternativ for de som ikke har råd til å kjøpe Duelund eller annet snadder i papir-i-olje.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Kult!
    Det er gått en tid siden du spurte hva centre spigot er (og du har kanskje funnet svaret )her er en forklaring:
    Tube DIY Asylum
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Jada. Fant "spigotten" og jorder alt fra hvert rør i denne og videre ut mot chassis. Men takk for linken uansett.

    Har endelig fått ferdig to hjemmelagde trådviklede I/V motstander. Det var mildt sagt utfordrende og første versjon er bifilar-tvinnet uten noen fiksfakserier bortsett fra innkapsling i silke og voks for vibrasjonsdemping. Legg spesielt merke til "tvinnemaskinen" laget spesielt for formålet. G+ i tresløyd. Men den er til god hjelp. Klarte bare 0.5% nøyaktighet i forhold til 39R som er oppgitt på tegninga men men... Vi får se om lyden blir skjev når jeg lodder de på i morgen.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Ja, nå har jeg fått spilt på de nye motstandene en dag, og - DET BLE TOTALT FIASKO. Diskanten forsvant - og det verste av alt - musikaliteten forsvant. Det var som om musikken gikk i sirup. Jeg må ha tvunnet en choke. I hvert fall hørtes det slik ut. Og så pene som de ble og all tingen. Da jeg loddet tilbake de superbillige røde PRP metallfilmmotstandene kom alt tilbake i vanlig gjenge igjen. Skjønner fortsatt ikke hva som jeg har gjort galt, men ganske så frustrerende etter så mye jobb.

    PS! Trenger tips til gode I/V motstander...
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Se der ja! AD1865 DAC med C3g. Kan tenke meg at den lyder riktig så bra.

    Takk for infoen om I/V motstandene. Hadde en stygg mistanke om at Rhopoint er best. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å få bestilt fra fabrikken siden betalingstjenesten Sage Pay ikke aksepterer Visa-kortet mitt. Har kontaktet banken men de klarer ikke å finne ut av det. Kanskje det finnes en løsning, men så langt har jeg ikke hatt hell med meg.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Har eksperimentert litt med "ASRock-serveren" min i det siste. Kjempebra hovedkort må jeg si. Klarer faktisk å kjøre 16-bits filer i DirectLink i JPlay med bare 4 GB ram. Og bare for å ha det sagt - lyden blir bedre med DirectLink. Luftigere, roligere og mer "analog" akustikk.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    I dag har jeg byttet fra PRP til Charcroft Z-foil som I/V motstander. Jaggu ble det bedre gitt. Som nypussede briller.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    I de siste dagene har jeg lyttet til to nye utgangskondensatortyper til DAC'en. Jeg startet med en gammel Jensen aluminium papir i olje. Dette ble langt fra vellykket. Dårlig diskant, grå og ullen lyd, og dårlig bass. De eneste formildende egenskapene var ganske god mellomtone og god musikalitet. Deretter prøvde jeg et par Mundorf polypropylen Sølv i olje. Her skylder jeg å gjøre oppmerksom på at jeg i utgangspunktet var svært skeptisk til sistnevnte siden de alltid tidligere har svikta lydmessig hos meg nesten uansett hva de har vært prøvd på. MEN - det rare og fantastiske er at de fungerte aldeles glimrende på DAC'en. Om det er fordi de er brukt på en NOS DAC uten frekvenskompensasjon i diskanten, den lave B+ spenninga (ca. 60V), eller den relativt lave signalspenninga vet jeg ikke men de funka som bare juling. Disse blir stående. Herlig å treffe blink. På nettet ser jeg at AMR bruker Mundorf på 1541A DAC'ene sine. Nå skjønner jeg hvorfor.

    Som et etterord så bør det nevnes at suksessen medførte at to Mundorf av samme type ble prøvd i 4p1l-parafeed forsterkeren min. Det ble fiasko. Her måtte de se seg grundig slått av Jensen-kondensatorene som framsto organiske og tredimensjonale uten den gråheten som de hadde på DAC'en. Mundorfene ble bare magre, blodfattige og triste.

    Så er det noe å lære av alt dette? Tja, for det første at min gjentatte tidligere sutring om Mundorf-kondensatorenes dårlige lyd ikke viser seg å ha rot i virkeligheten i alle tilfeller. For det andre at det nesten er håpløst å basere seg på tester. Alt må prøves i eget oppsett.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    I den siste tida så har jeg irritert meg over en litt hard øvre mellomtone på enkelte album. Dette var spesielt tydelig på klassiske opptak med treblåsere involvert. Mistanken lå på CCS'ene og jeg tok derfor loddebolten fatt og erstattet de med anodechoker og shuntregulatorer. Det nye oppsettet har bare fått en 10-20 timers spilletid men det kan ikke være tvil om at hardheten har forsvunnet. Når jeg tenker etter så hadde CCS'ene en slags loudnesseffekt med mye diskant og bass kombinert med en litt syntetisk klang. Nå er det en mer naturlig tredimensjonal mellomtone og mindre bass, men bassen høres bedre integrert ut i forhold til resten av frekvensområdet. MEN det beste av alt - musikaliteten har tatt et steg framover. Mindre feedback direkte i signalveien antar jeg.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn