Red Baron 1541A-I2S-En begynnelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Her er skjemaet til Fikus som jeg allerede har bygget (med litt andre motstandsverdier etc.) - og som fungerer kjempebra på Buffaloen - ja, faktisk mye bedre enn antatt - så jeg må nok lese meg litt opp på hvordan SRPP fungerer The Tube CAD Journal,SRPP Decoded
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Takk for linken.

    Har for øvrig tenkt litt mer og alternativet til kretsen ovenfor BLIR Thorstens med 6072a eller noe lignende på inngangen. Tror det vil komplementere 1541a siden den er kjent for å være litt mørk og avrullet i diskanten. Utfordringen er å finne rør som oppfører seg som de skal når biasen nærmer seg null.

    Må forresten korrigere meg selv enda en gang når det gjelder I/V trafoer. De må kunne fungere uten ekstern I/V motstand siden det alltid vil være en viss DC motstand i primærviklinga. Dette forutsetter selvfølgelig at motstanden er passe stor og at trafoen takler likestrømmen. Det er jo en del trafoer som tåler litt og da kan det kanskje også være mulig å bruke en liten motstand i parallell med primærviklinga slik at det meste av strømmen går gjennom den og ikke gjennom trafoen.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Har sett på de ja, men vet ikke om noen av de fungerer godt sammen med 1541A (siden den har rundt -2mA DC ut). Tviler egentlig også litt på at lydkvaliteten til trafoene er god nok (bortsett fra den første som er beregnet til AD1865). Det er en del folk som har hatt slike trafoer og fjernet de pga. dårlig lyd, så sannsynligvis er det noe med kvaliteten eller bruken - snarere enn prinsippet som er problemet.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok helst bruken
    Feil implementering. Sowter er kapable, men vikler jo i flere kvaliteter
    Det går sikkert an å få laget en custom til den aktuelle chipen
    Som blir bra
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Det går sikkert an å få laget en custom til den aktuelle chipen
    Som blir bra
    Utvilsomt, men det blir sikkert dyrt så det får bli en annen gang.

    For å gå litt nærmere inn på 6072a-røret slik det er implementert i kretsen ovenfor så innebærer dette at utgangsstrømmen til 1541A svinger mellom ca. 0 og -4mA. Med en I/V motstand på 32 ohm omgjøres dette til en spenning som svinger mellom ca. 0 og -132mV (hvis noen skulle bruke Ohms lov så viser tallene litt avvik, men tror dette kommer av at de er hentet fra en faktisk krets).

    Anyways - La oss si at signalet svinger opp og ned med en peak på 66mV (pluss minus noen få mV). Omregnet til Vrms blir dette 0,066V * 0,707 altså 0,047 Vrms. Ganger vi dette tallet med forsterkninga i røret (i dette tilfellet ca. 40) så får vi 0,047*40 altså 1,88 Vrms.

    Med 6072a er jeg dermed avhengig av et rør til som senker utgangsimpedansen uten å tilføre noe ekstra forsterkning - eller at jeg bruker en mindre I/V motstand slik at inngangssignalet til det første røret blir mindre. Bruker jeg en mindre I/V motstand så kan jeg også bruke D3A som har en forsterkning på rundt 70 og som samtidig gir lav utgangsimpedans. I sistnevnte tilfellet vil jeg klare meg med bare et rør totalt for hver kanal.

    Med min, riktignok beskjedne, erfaringsbakgrunn så tror jeg at jeg kommer til å ende opp med en liten I/V motstand og 6072a i kombinasjon med en direkte oppvarmet triode med lav forsterkning og lav utgangsimpedans. Kanskje 71A, 45, 46 eller 49. Her tar jeg gjerne imot gode forslag. Jeg har imidlertid D3A "på lager" så dette SPUD-alternativet blir nok også prøvd.
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Unlike the White Cathode Follower, the limitation to the SRPP is that it can only be optimized for one specific
    load impedance
    The SRPP circuit is a push-pull amplifier that uses the current flowing through the bottom triode to define an inverted signal to drive the top triode. It works best at one load impedance and can yield twice the idle current into that load impedance. It is often misused as a line stage amplifier (where the load impedance is not predefined) or as a driver stage (where the load impedance is far too high).

    Jeg klippet ut noen setningeer ifra artikkelen du linket til. Første spørsmål blir : hva har du etter dac en , eller hvilken inngangsimpedans ser srpp trinnet ditt inn i ?




     
    Sist redigert av en moderator:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Jeg klippet ut noen setningeer ifra artikkelen du linket til. Første spørsmål blir : hva har du etter dac en , eller hvilken inngangsimpedans ser srpp trinnet ditt inn i ?
    Forforsterker. 100k potmeter.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Har begynt med noen mer eller mindre konkrete tegninger av hvordan de ulike modulene skal stå inni selve DAC-kassen (nettrafoene får en egen). Skal ha tre "etasjer" (bunnplata medregnet). Her er et utkast for bunnplata.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Her følger 2. etasje. Mye mindre greier her. Ledningsføringa for alle spenningene (bortsett fra jordingsbanene) burde fremgå rimelig godt hvis en også ser på tegninga ovenfor.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Har laget tre tegninger av mulige utgangstrinn. Tube-I-Zator er enklest med alt av strømforsyninger på ett print. Skal jeg bruke D3a så blir det også enkelt, men med litt ekstra strømforsyninger her og der. Begynner man å tenke på DHT-rør så fylles det fort opp. Liker egentlig ikke denne siste tegninga så godt. Skulle jeg hatt DHT-rør så skulle jeg bare hatt DHT-rør. To DHT-rør etter hverandre hadde imidlertid blitt en stor utfordring mht. mikrofoni og støy i det første røret.

    Det beste lydmessige alternativet er nok en GOD step-up trafo etter I/V motstanden (med offset kansellering) etterfulgt av kun et DHT-rør med rimelig lav indre motstand.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Kom over noe interessant i dag. Det viser seg at enkelte DHT-rør beregnet for batteridrift er konstruert på en slik måte at de ikke drar gitterstrøm når biasspenninga er rundt null.

    Grid current begins at a bias voltage that depends on the metallurgy of the cathode and grid as well as the size of the space charge. A few tubes can take up to a half volt or so of positive bias before grid current becomes measurable, while most start at around -0.6 volts. I've measured anywhere from -1.0 volt to -0.2 volts on various 6DJ8s and 6922s, operated at normal heater and plate voltages and currents. Some of the battery tubes are made so that they can operate at zero bias and maintain high grid impedance. For example, the Tung-Sol 3A5 curves show zero plate current at zero bias for grid voltages below about 1.2 volts, which the 12AX7 curves show a tiny current at -0.5v grid bias - all these at normal filament voltage of course.
    Dette innebærer at et svært enkelt DHT-utgangstrinn uten trafoer lar seg bygge likevel. Jeg tror vi har en vinner her...
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Det er alltid godt å ha en eller flere gode og fleksible støyfrie glødinger til indirekte oppvarmede rør (bare sånn for sikkerhets skyld). Disse vil uansett komme til nytte i en hodetelefonforsterker som jeg også har på trappene. Mye arbeid med å finne en bra plassering av alle komponentene.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Har ombestemt meg igjen! Går for 6072a etter I/V motstander. Et av problemene med 1541a (etter som jeg har forstått det) er at lyden fort kan bli litt for snill og udynamisk. Tror et rør med relativt høy forsterkning vil komplementere chip'en bedre. I tillegg slipper jeg unna støyproblematikken knyttet til DHT. Har også valgt å kjøre med CCS i tillegg til Salas regulatorer for å få kretsen 100 % støyfri - i hvertfall på inngangsrøret. Har kjøpt noen små kits fra K & K Audio som kom i dag.
     

    Vedlegg

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    12AY7 er kompatibel med 6072. Men 6072 er Longlife og brukt i AN Ongaku sååå...
    Har Red Baron kort og 1541 Single Crown liggende så stå på. VH. Bernt
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Takk for det. Pussig at du nevnte Audio Note og 6072. Fant akkurat et skjema på nettet av Kondo M77. Tilforlatelig enkel konstruksjon som kanskje rommer mye godlyd. Burde være mulig å implementere noe lignende i en DAC. For to kanaler trengs det 4 rør siden rørene i begge trinnene er parallellkoblet.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Kondo ( AN Japan ) brukte ofte kombiasjonen mellom 6072 og 5687 i sine forsterkere. ( GE6072 og Tung-Sol 5687 og så mye sølv som mulig i tråd og kondensatorer ). Sølv leder visstnok 8 % bedre enn kopper og når det oksyderer er effekten mindre enn kopper. Kretsene kunne ha mye gain, men på de dyreste trinnene ( som M10 ) brukte de en utgangstrafo som dempet signalet til linjenivå . Fordelen er dempet støy og trolig mer dynamikk. Supratec hadde også masse gain i linjetrinnet og mye demping i utgangstrafoen på linjetrinnet da de mente dette ga mer dynamikk. Wavac gjorde det samme uviss grunn.....De begrenset signalet via potmetre på inngangen og da Fidelity testet linjetrinnet til Wavac var signalet inn trolig altfor høyt og det var forvrenging så det holdt vil jeg tro. Dette kom også frem i testen. Skulle likt å lese den Japanske bruksanvisningen: Skru allt på fullt!. Demp inngangsignalet til det ikke vrenger. Demp hovedvolum til ønsket nivå. Genialt, men det stod trolig på Japansk.

    På en DAC ville jeg i utgangspunktet ikke hatt 2 trinn. DAC5 fra det "Europeiske" Audio Note ( Ikke Kondo ) hadde vel en SRPP E182CC utgang og trolig trafo i I/V converter. Ikke umulig de brukte sølv i trafoen..

    6072 er visstnok et godt Audiorør. VH. Bernt.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    AN DAC5 har alltid hatt to rør i serie pluss trafo så vidt meg bekjent.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Ved hjelp av to CCS'er så blir det mulig å finjustere hvor mye strøm som skal gå gjennom begge triodene i 6072-røret med en "fixed bias" (i dette tilfellet offset-stømmen til 1541a gjennom en I/V motstander) på rundt null (eller rettere sagt litt mindre enn null). Velger jeg f.eks. 4mA så trenger jeg en spenningskilde til røret (B+) på minimum 120V siden CCS'ene må ha minst 15V over seg for å fungere.
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    AN dac 5 (og endel andre) har 2 1/2 deler i SRPP ja.
    Eks: 1/2 5687 - 1/2 6463
    Og diverse ekvivalenter
    1/2 12au7 - 1/2 5687 etc...
    Har også testet dette og fikk veldig gode resulteter. Mener jeg kjørte 1/2 e80cc - 1/2 6463 ei stund.
    (inn i 33:1 trafo)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Kjører de virkelig rørene i SRPP? Trodde de brukte vanlig anodefølgerkobling. Det må da bli alt for lite utgangssignal med bare ett forsterkende ledd med tanke på at de bruker 33:1 trafoer på utgangen.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har ikke helt oversikt over historikken til DACene og pre'ene til AN,mulig de brukte SRPP tilbake i steinalderen,men i dag er så vidt jeg vet både M3-M10,og DAC3- opp,oppbygget med 2 forsterkende ledd,anodefølger,ECC82ish første og 5687/6463 i andre ,til 33:1 trafo.

    Ellers følger jeg med i tråden Vidar,spennende,men har i grunnen ikke så mye vettuge innspill å komme med,så da har jeg latt vere:D
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Jeg har ikke helt oversikt over historikken til DACene og pre'ene til AN,mulig de brukte SRPP tilbake i steinalderen,men i dag er så vidt jeg vet både M3-M10,og DAC3- opp,oppbygget med 2 forsterkende ledd,anodefølger,ECC82ish første og 5687/6463 i andre ,til 33:1 trafo.

    Ellers følger jeg med i tråden Vidar,spennende,men har i grunnen ikke så mye vettuge innspill å komme med,så da har jeg latt vere:D
    Høres vettugt ut det du sa ovenfor i hvertfall. Det går litt tregt framover med tråden min er jeg redd, men tankene begynner så smått å klarne. Det blir to trinn med 6072a først. I utgangen blir det enten IDHT katodefølger eller DHT anodefølger. Ellers kan jeg bare si takk for at du følger med.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Interesant Cobra.Husker du når de sluttet med den versjonen DAC5 med PCM63 chip og SRPP i utgangen?
    Jeg har en eldre DAC1 med 6922 i utgangen,tror den er fra 90tallet engang.Har ikke studert den så nøye og har ikke noe skjema,men har blitt fortalt at den er koblet som SRPP.

    Ellers så tror jeg AN bruker SRPP koblet 5687 som driverttrinn til 300B røra i Meishu. Samme som i kit 1 saken. Men det kan vere de har forandret på dette i Meishu de siste årene.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Har ganske nylig kommet over et gratis tegneprogram på nettet som heter Sketchup Make SketchUp Make | SketchUp som gjør det mulig å lage gode tegninger i 2D og 3D samt 3D modeller av kabinetter (og mye annet). Det som er spesielt bra med programmet (bortsett fra at det er enkelt å bruke og ikke minst gratis) er at du kan se modellene du tegner fra alle mulig vinkler i "real time" slik at en kan få et godt inntrykk av hvordan ting og tang ser ut med ulike design etc. før en faktisk går i gang med selve snekringa.

    Skal en få en møbelsnekker til å gjøre jobben så er det dessuten praktisk talt nødvendig med nøyaktige tegninger som viser design, alle mål etc. Bilder (eller tegninger i dette tilfellet) sier jo som kjent mer enn tusen ord.

    Legger ved en "print screen" av 3D-modus hvor jeg har tenkt meg en finert kasse med hardvedlister på endene (med ulike tresorter/farger som et eksempel) og metallplater i topp og bunn pluss navneplate i front.
     

    Vedlegg

    U

    Utgatt18322

    Gjest
    Dette ser ut til og være et kjempe-program, ja.


    Mvh Palle
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Hvis en vil unngå en ekstra metallplate i trekabinettet for montering av f.eks. USB-tilkobling og RCA-plugger så har Neutrik typer som kan skrus direkte fast med treskruer. De kan leveres i grå/blank og sort. Har bestilt et par slike:
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Bare sånn for å holde tråden litt lunken så legger jeg ved et bilde av utgangstrinnet som jeg skal bruke under testinga. Foreløpig har jeg den i en Buffalo IIISE DAC og der fungerer det aldeles utmerket.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Her følger et bilde av digitaldelen som er (nesten) ferdig. Har valgt en mer modulbasert løsning enn på tegningene. Dette
    viste seg å være en langt mer praktisk løsning. Hovedtrekkene med tre nivå eller etasjer er imidlertid fulgt. Venter på noen
    trafoer fra Canada slik at jeg kan få igang strømforsyningene. Ellers mangler jeg fire likeretterdioder, men sistnevnte
    skal også være på vei.
     

    Vedlegg

    Ken1

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spennende tråd :) gleder meg til å se resultatet. Kunne tenkt meg det rørtrinnet med en tpa opus.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Spennende tråd :) gleder meg til å se resultatet. Kunne tenkt meg det rørtrinnet med en tpa opus.
    Nå vet jeg ingenting om TPA Opus, men "Tube-I-Zator"-rørtrinnet burde vel kunne fungere flott med litt lokale tilpasninger på de fleste DAC'er. Det er jo også ganske så praktisk å ha alt av strømforsyninger på et printkort (minus trafoer). Jeg kan jo for øvrig nevne at jeg bruker MC step-up trafoer mellom Buffalo og utgangstrinn for å "ensrette" de balanserte utgangene på Buffalo'en.

    Mvh
    Vidar
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Noe likt AN bruker trafoer til? I/V omforming eller bare Ubalansering? VH. Bernt
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Mest RF-filtrering vil jeg tippe, uten å ha sett kobling/skjema...
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    2 stk. 0,1 Ohms motstander over hver halvdel av primær. 1:13,5 step-up. Spør meg ikke hvorfor det funker, men det funker meget bra.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    På tide med en oppdatering av tråden. Fikk seks trafoer i dag (etter syv uker). MEN jeg klarte dessverre å ødelegge en kondensator og to dioder på en av regulatorene mens jeg var i gang med testinga (manglende konsentrasjon og 230V rms er en dårlig kombinasjon). Så det ble atter en bestilling på nett. Får gjøre alt klart slik at det bare er å stappe inn delene når de kommer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn