Receiver anbefaling

kimmern7

Medlem
Ble medlem
03.01.2023
Innlegg
5
Antall liker
2
Sted
Oslo
Hei!

Min denon avr-x6200w har takket for seg og det er på tide å se etter en ny. Ble tipset om dette forumet.

Har i dag et 5.1oppsett med audiovector qr3 og qrc i front med en aktiv sub. Bak er det qr1.

Det er en stund siden jeg har sett på recievere.. har noen her noen anbefaling om hvilken/hvilke jeg burde se på? Prismessig vil jeg vel tro en fort snakker om 15-20k.

er ikke så veldig opptatt at det må være årets modeller så lenge den støtter de fleste nye formater. Ønsker ikke minimum av watt pr kanal men hva som er anbefalt.

på forhånd takk og ønsker alle som leser dette en fin dag! :)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.435
Antall liker
35.237
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Først og fremst.... Velkommen til HFS!
Er du fornøyd med Denon, eller ønsker du noe annet?
 

kimmern7

Medlem
Ble medlem
03.01.2023
Innlegg
5
Antall liker
2
Sted
Oslo
Takker! :)

Jeg ønsker å se på alternativer.. googlet kjapt i går og der kom det fram at denon ikke er hva det engang var
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.435
Antall liker
35.237
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ønsker du mulighet for Atmos, eller tenker du 5.1 holder?
 

kimmern7

Medlem
Ble medlem
03.01.2023
Innlegg
5
Antall liker
2
Sted
Oslo
Ønsker muligheten selv om jeg pr nå kun har 5.1 i bruk.

Og at den har de fleste nye lydformater, hdcp 2.3 etc
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Det er vel i grunn Denon , Marantz og Yamaha som er verdt å sjekke ut i denne prisklassen her tenker jeg.

Å alle tre er solide saker , så det blir litt magefølelsen som må råde her :)
 

kimmern7

Medlem
Ble medlem
03.01.2023
Innlegg
5
Antall liker
2
Sted
Oslo
Takker for svar! :)

jeg har funnet marantz sr7015 til 19990 (demomodell) hva ville dere valgt? Denne eller den nye cinema 50? Cinema 40 er den som skal ta over for sr7015 men den blir for dyr..er det ikke da mest bang for the buck å gå for sr7015?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Virker som prisene tar helt av for tiden.

Den dealen på sr7015 ser veldig bra ut.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Om man trenger/tenker på å justere litt selv med PEQ, så er vel Yamaha de eneste som gir den muligheten? Selv den minste A4A støtter jo dette i x-antall band mener jeg.
Dirac lisens på Marantz kommer vel til å koste noe i tillegg når det kommer. (de nye Marantz støtter vel Dirac LIve).
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Har ikke Marantz muligheter for Adyssey app med ganske bra justeringer?

Har ingen egen erfaring med det.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.807
Antall liker
2.800
Torget vurderinger
1
Hva med den nye Marantz Cinema-serien? Tre modeller ute nå Priset fra rundt 10k til vel 20k. Den rimeligste Cinema 70 ble testet i audiophile.no med svært godt resultat. Går du opp til Cinema 50 får du bl.a. flere surroundformater inkl. upmixere, mere hestekrefter og mulighet for Dirac. Det som virker å være gjennomgående er klassisk Marantz-lyd: litt generøs bass med en litt forsiktig topp slik at den aldri blir pågående og slitsom (som veldig mange av-receivere er) og derfor fungerer godt både på musikk og ved lavere nivåer. Relativt enkel å sette opp også, med veileder trinn for trinn.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Har ikke Marantz muligheter for Adyssey app med ganske bra justeringer?
Det stemmer, og det gjelder både for Denon og for Marantz. Appen "MultEQ editor app" koster nesten ingen ting (et par hundrelapper?), og har mulighet for å lage mange ulike høyttaler-/rom-/sweetspot-oppsett. I tillegg kan du lage din egen Target-kurve, som kanskje er enda mer fruktbart enn å benytte en PEQ.

Og for de som ønsker det optimale, og som kanskje har de mer påkostede variantene med MultEQ XT32 kan det sikker være fristende å investere i PC-appen MultEQ X. Den erstatter den nå utgåtte MultEQ Professional, og koster et par tusenlapper i lisens pr. forforsterker/receiver.

Lytt utdyping om MultEQ X:
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.807
Antall liker
2.800
Torget vurderinger
1
Begynner Audyssey å nærme seg de andre systemene i fleksibilitet og lydlig resultat? Har følelsen av at det er et hierarki mhp på hvor bra de ulike typene RK er.
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Berit ikke åssen det er med apper å slikt når man justerer lyden, men før så var det vel kun Yamaha man kunne justere/korrigere lyden mens man hørte på musikk/så film, å ikke inn i menyer å lyd blir kutta som hos de andre. Mulig det er annerledes nå, men det var kjekt å ha på min gamle Yamaha receiver hvertfall.
Mulig Audiocenteret har noe bra brukt, hadde det noen ganger før, veit ikke åssen det er nå.
Lykke til med valget.
 

Tunghørt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2017
Innlegg
135
Antall liker
154
Sted
Bodø
Denon AVC-X3800H er vel et alternativ også ? Deler vel mye av det samme som Marantz cinema 50 .
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.481
Antall liker
899
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Ja, det er naturlig å betrakte Denon AVC-X3800H som en parallell til Marantz CINEMA 50.
Ulike forfra, men bakplatene er helt like, AVC 3800 koster 3500.- mindre av en eller annen grunn. ;) Jeg har en 3800, godt fornøyd med den.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Ulike forfra, men bakplatene er helt like, AVC 3800 koster 3500.- mindre av en eller annen grunn. ;) Jeg har en 3800, godt fornøyd med den.
Ja, AVC X3800H vil jeg anta er en kjempereceiver. Men er ikke prisforskjellen bare 500? 19.998,- for Denon og 20.490,- for Marantz? Dette er i så fall utypisk liten forskjell mellom Denon og Marantz. Mitt inntrykk er aty Marantz sin nye CINEMA-serie er veldig aggressivt priset i Norge.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.481
Antall liker
899
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Ja, AVC X3800H vil jeg anta er en kjempereceiver. Men er ikke prisforskjellen bare 500? 19.998,- for Denon og 20.490,- for Marantz? Dette er i så fall utypisk liten forskjell mellom Denon og Marantz. Mitt inntrykk er aty Marantz sin nye CINEMA-serie er veldig aggressivt priset i Norge.
Der var det prisøkning ja. Bestilte min sent i oktober og fikk den medio desember, betalte 16 998.-. Heldig med den , har tydligvis steget med nyttår.;)
 

kimmern7

Medlem
Ble medlem
03.01.2023
Innlegg
5
Antall liker
2
Sted
Oslo
Hei og takk for alle tips! :)

Jeg har hatt denon i alle år men nå ville jeg prøve Marantz.

Valget ble Marantz sr7015, en demomodell jeg kjøpte på soundgarden til 19990. Syns denne gir mest for pengene og cinema40 med samme ytelse blir for dyr.

Ingen umiddebar utfordring at sr7015 kun har ên inngang med 8k. hadde vært artig å testet dirac live men syns ikke 8000kr til var verdt det.. det får heller bli neste gang :)
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.481
Antall liker
899
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Hei og takk for alle tips! :)

Jeg har hatt denon i alle år men nå ville jeg prøve Marantz.

Valget ble Marantz sr7015, en demomodell jeg kjøpte på soundgarden til 19990. Syns denne gir mest for pengene og cinema40 med samme ytelse blir for dyr.

Ingen umiddebar utfordring at sr7015 kun har ên inngang med 8k. hadde vært artig å testet dirac live men syns ikke 8000kr til var verdt det.. det får heller bli neste gang :)
Denon AVC 3800 som jeg har får muligheten for Dirac Live til våren, men det ser ut som det blir dyrt, så jeg tviler på at jeg kommer til å kjøpe det.
 
Sist redigert:

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Denon AVC 3800 som jeg har får muligheten for Dirac Live til våren, men det ser ut som det blir dyrt, så jeg tviler på at jeg kommer til å kjøper det.
Dirac har (iallefall sålangt) tradisjon for åpent kjøp i noen uker dersom du kontakter de på forhånd, da kan du teste uten risiko.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Spennende tråd! Jeg er i lignende situasjon som trådstarter. Min Primare SPA21 klarer så vidt analog stereo i dag. Digitaldelen er død og flere kanaler virker ikke. Reparere? Tja, finnes det fortsatt kompetanse på slikt i Norge? Nu vel. Hadde jo vært kjekt med HDMI også.... Jeg har saumfart markedet og finner ingen A/V-receivere som er i stand til å drive ekte høyttalere. Med det mener jeg at jeg ikke har funnet en eneste A/V-receiver som kan drive 4-ohms høyttalere i prisklasse under 30 kkr. Jeg har ikke støvsugd markedet, men... ingen nevnt, ingen glemt!

Hvorfor ønsker jeg å drive 4 ohms høyttalere, spør du kanskje. Svaret er ganske enkelt at det de aller fleste høyttalere i markedet har impedans som dipper langt under 8 ohm. Mine høttalere er spec'et til 6 ohm, men dipper under 4 ohm. Romkorreksjon & sånn er jeg ikke så opptatt av, kult hvis det finnes men ikke noe krav. Men jeg vil ha en strømsterk A/V-receiver som kan drive ekte høyttalere. Forslag, please!
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Spennende tråd! Jeg er i lignende situasjon som trådstarter. Min Primare SPA21 klarer så vidt analog stereo i dag. Digitaldelen er død og flere kanaler virker ikke. Reparere? Tja, finnes det fortsatt kompetanse på slikt i Norge? Nu vel. Hadde jo vært kjekt med HDMI også.... Jeg har saumfart markedet og finner ingen A/V-receivere som er i stand til å drive ekte høyttalere. Med det mener jeg at jeg ikke har funnet en eneste A/V-receiver som kan drive 4-ohms høyttalere i prisklasse under 30 kkr. Jeg har ikke støvsugd markedet, men... ingen nevnt, ingen glemt!

Hvorfor ønsker jeg å drive 4 ohms høyttalere, spør du kanskje. Svaret er ganske enkelt at det de aller fleste høyttalere i markedet har impedans som dipper langt under 8 ohm. Mine høttalere er spec'et til 6 ohm, men dipper under 4 ohm. Romkorreksjon & sånn er jeg ikke så opptatt av, kult hvis det finnes men ikke noe krav. Men jeg vil ha en strømsterk A/V-receiver som kan drive ekte høyttalere. Forslag, please!
Hmm , hva er en "ekte høyttaler"..?
Blir litt vanskelig å svare denne her føler jeg. En 4 ohm's høyttaler kan fint være lettere å drive en en som er oppgitt i 8 ohm , for som du er inne på er ikke impedansen konstant uansett , å det er en god del andre parametre som spiller inn også.

Å bruker du en receiver , og har en sub i tillegg , så avlaster jo dette i bassen uansett..

Men det beste er nok uansett å bruke en dedikert effekt-forsterker til frontene - da er man helt sikker :)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
8000kr for Dirac lisens til marantz og denon kino amper? Det ble såpass
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
8000kr for Dirac lisens til marantz og denon kino amper? Det ble såpass
Spørs om ikke de 8000 var summen for å gå opp en størrelse til en receiver som støtter Dirac. 🤔

-Dirac-lisens til MiniDSP er vel på ca 2000 om jeg ikke tar feil. Kan vel kanskje anta ca samme pris for lisens til de nye receiverene også?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Spørs om ikke de 8000 var summen for å gå opp en størrelse til en receiver som støtter Dirac. 🤔

-Dirac-lisens til MiniDSP er vel på ca 2000 om jeg ikke tar feil. Kan vel kanskje anta ca samme pris for lisens til de nye receiverene også?
Ser nå at det nok bar inkl annen reciver. Phu.. 👍
2K er nok mer i den retningen jeg hadde trodd.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Spennende tråd! Jeg er i lignende situasjon som trådstarter. Min Primare SPA21 klarer så vidt analog stereo i dag. Digitaldelen er død og flere kanaler virker ikke. Reparere? Tja, finnes det fortsatt kompetanse på slikt i Norge? Nu vel. Hadde jo vært kjekt med HDMI også.... Jeg har saumfart markedet og finner ingen A/V-receivere som er i stand til å drive ekte høyttalere. Med det mener jeg at jeg ikke har funnet en eneste A/V-receiver som kan drive 4-ohms høyttalere i prisklasse under 30 kkr. Jeg har ikke støvsugd markedet, men... ingen nevnt, ingen glemt!

Hvorfor ønsker jeg å drive 4 ohms høyttalere, spør du kanskje. Svaret er ganske enkelt at det de aller fleste høyttalere i markedet har impedans som dipper langt under 8 ohm. Mine høttalere er spec'et til 6 ohm, men dipper under 4 ohm. Romkorreksjon & sånn er jeg ikke så opptatt av, kult hvis det finnes men ikke noe krav. Men jeg vil ha en strømsterk A/V-receiver som kan drive ekte høyttalere. Forslag, please!
En mye bedre løsning er å bruke f.eks en Yamaha surroundprosessor og dedikerte effektrinn. Yamaha sine surroundprosessorer er gode med lav forvrengning og dukker opp på brukten med jevne mellomrom.

Med dagens utvidelse av kanaler (Atmos osv.), så finner man nesten ikke lenger en receiver som kan levere noe særlig med watt. Man kan tross alt ikke presse inn så mye i et kabinett uten å få store problemer med kjøling og størrelse. Oppgitt watt er stort sett sterkt misvisende. Det de klarer å levere kontinuerlig er en liten brøkdel av hva som er oppgitt.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
En mye bedre løsning er å bruke f.eks en Yamaha surroundprosessor og dedikerte effektrinn. Yamaha sine surroundprosessorer er gode med lav forvrengning og dukker opp på brukten med jevne mellomrom.
Dette er kanskje riktig for nyeste generasjon, men for en eller to generasjoner tilbake ble nettopp Yamaha sin AV-prosessor kritisert for å ha høy forvrengning.
Med dagens utvidelse av kanaler (Atmos osv.), så finner man nesten ikke lenger en receiver som kan levere noe særlig med watt. Man kan tross alt ikke presse inn så mye i et kabinett uten å få store problemer med kjøling og størrelse. Oppgitt watt er stort sett sterkt misvisende. Det de klarer å levere kontinuerlig er en liten brøkdel av hva som er oppgitt.
Dette er vel også en sannhet med sterke modifikasjoner. De fleste (men ikke alle) AV-receivere har to typer effektangivelse, hvorav den ene kategorien er to kanaler 20-20.000 Hz ved lav THD i 8 ohm. Marantz og Denon har også en garanti om at de leverer minst 70 % med drift i 5 kanaler sammenlignet med effekt i stereo. Ta også med at høydekanalene vanligvis trekker lite effekt.

Å kjøpe AV-prosessor er selvfølgelig en god løsning, men også en AV-receiver kan for mange være en god løsning, gjerne i kombinasjon med eksterne effektforsterkere i to- eller flere kanaler.
 
Sist redigert:

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.481
Antall liker
899
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Ser nå at det nok bar inkl annen reciver. Phu.. 👍
2K er nok mer i den retningen jeg hadde trodd.
I en Denon tråd på AVS var disse prisene nevnt, " Dirac Limited $259, Dirac Full bandwidth $349 ". Det er vel med kun en sub, multi isub kalibrering kommer vel senere med ekstra kostnad. ;)
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.481
Antall liker
899
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Dette er kanskje riktig for nyeste generasjon, men for en eller to generasjoner tilbake ble nettopp Yamaha sin AV-prosessor kritisert for å ha høy forvrengning.

Dette er vel også en sannhet med sterke modifikasjoner. De fleste (men ikke alle) AV-receivere har to typer effektangivelse, hvorav den ene kategorien er to kanaler 20-20.000 Hz ved lav THD i 8 ohm. Marantz og Denon har også en garanti om at de leverer minst 70 % med drift i 5 kanaler sammenlignet med effekt i stereo. Ta også med at høydekanalene vanligvis trekker lite effekt.

Å kjøpe AV-prosessor er selvfølgelig en god løsning, men også en AV-receiver kan for mange være en god løsning, gjerne i kombinasjon med eksterne effektforsterkere i to- eller flere kanaler.
Kjører min AVC 3800 med effektforsterkere på de 7 hoved kanalene, bruker de innebygde kun til de fire høyde kanalene.
Fungerer bra.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Dette er kanskje riktig for nyeste generasjon, men for en eller to generasjoner tilbake ble nettopp Yamaha sin AV-prosessor kritisert for å ha høy forvrengning.
Hvilke generasjon og målinger sikter du til da? Det finnes målinger av både Yamaha CX-A5000 (to generasjoner siden) og CX-A51000 (en generasjon siden). Det er de beste målingene jeg har sett av en surroundprosessor, men A51000 måler dårligere balansert enn ubalansert (noe som ikke er tilfellet med CX-A5000).
Dette er vel også en sannhet med sterke modifikasjoner. De fleste (men ikke alle) AV-receivere har to typer effektangivelse, hvorav den ene kategorien er to kanaler 20-20.000 Hz ved lav THD i 8 ohm. Marantz og Denon har også en garanti om at de leverer minst 70 % med drift i 5 kanaler sammenlignet med effekt i stereo. Ta også med at høydekanalene vanligvis trekker lite effekt.

Å kjøpe AV-prosessor er selvfølgelig en god løsning, men også en AV-receiver kan for mange være en god løsning, gjerne i kombinasjon med eksterne effektforsterkere i to- eller flere kanaler.
Jeg har ikke sett noen målinger av nye receiver som støtter det du sier der, men finnes det målinger som støtter det så hadde det fint å se.

Joda, det kan f.eks fungere fint å bruke receiveren til bakhøyttalerne og effektrinn til fronter og senter. Og ellers avhenger det selvsagt av høyttalerne og hvilke effekt man har behov for. Men de aller fleste høyttalere vokser med med effekt enn receivere vil levere for å si det slik.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Hvilke generasjon og målinger sikter du til da? Det finnes målinger av både Yamaha CX-A5000 (to generasjoner siden) og CX-A51000 (en generasjon siden). Det er de beste målingene jeg har sett av en surroundprosessor, men A51000 måler dårligere balansert enn ubalansert (noe som ikke er tilfellet med CX-A5000).
Jeg ser nå at dette gjelder siste modell - CX-A5200 på de balanserte utgangene.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke sett noen målinger av nye receiver som støtter det du sier der, men finnes det målinger som støtter det så hadde det fint å se.

Joda, det kan f.eks fungere fint å bruke receiveren til bakhøyttalerne og effektrinn til fronter og senter. Og ellers avhenger det selvsagt av høyttalerne og hvilke effekt man har behov for. Men de aller fleste høyttalere vokser med med effekt enn receivere vil levere for å si det slik.
Marantz SR8015 Measurements & Conclusion | Audioholics

Keep in mind most review publications don't do continuous power measurements and they usually publish power measurements into clipping at 1% THD + N. Our measurements are very conservative as we use a dedicated 20A line with no Variac to regulate line voltage. We constantly monitor the line to ensure it never drops more than 2Vrms from nominal, which in our case was 120Vrms.

For more info on amplifier measurements, see: The All Channels Driven (ACD) Test

Marantz SR8015 CFP-BW (2CH) Power Test - 8 ohms

With two-channels driven, the 140 watt/ch rated SR8015 delivered >150 watts/ch for full bandwidth 20Hz to 20kHz at < 1% THD for 8 ohm loads and 220 watts/ch for 4 ohm loads. These are similar power figures I got when I tested the SR8012.

Marantz SR8015 1kHz ACD (7CH) Power Test - 8 ohms

The SR8015 was able to muster and impressive 101 watts/ch at 1% THD and 92 watts/ch at 0.1% THD with 7CH driven. Marantz guarantees 70% of rated 2CH driven (98 watts/ch) for up to 5 channels but this receiver clearly met that goal for 7CH driven. Impressive! This should be plenty of power for all but the largest and most demanding home theaters. The higher distortion before clipping I saw on some channels was a bit puzzling but I believe it has something to do with the Auto Eco switching which I left on during these power tests.


 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Jeg ser nå at dette gjelder siste modell - CX-A5200 på de balanserte utgangene.
De er ikke mye dårligere og man kan unngå det ved å bruke ubalansert.
Jeg ser jeg oppgav A5100 fremfor A5200. A5100 har jeg ikke funnet målinger av.

CX-A5000 (to generasjoner gammel) har jeg selv og har AB testet den mot det som jeg anser som en mer eller mindre helt transparent. Det var mulig å høre forskjell i noe mindre åpent lydbildet og ikke fult så stramt i bunn. Forskjellen var derimot ikke veldig stor, og det finnes så vidt jeg vet ikke en bedre målemessig surroundprosessor. Trinnov skal oppgradere DAC delen og da er det sannsynlig at den blir bedre.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Marantz SR8015 Measurements & Conclusion | Audioholics

Keep in mind most review publications don't do continuous power measurements and they usually publish power measurements into clipping at 1% THD + N. Our measurements are very conservative as we use a dedicated 20A line with no Variac to regulate line voltage. We constantly monitor the line to ensure it never drops more than 2Vrms from nominal, which in our case was 120Vrms.

For more info on amplifier measurements, see: The All Channels Driven (ACD) Test

Marantz SR8015 CFP-BW (2CH) Power Test - 8 ohms

With two-channels driven, the 140 watt/ch rated SR8015 delivered >150 watts/ch for full bandwidth 20Hz to 20kHz at < 1% THD for 8 ohm loads and 220 watts/ch for 4 ohm loads. These are similar power figures I got when I tested the SR8012.

Marantz SR8015 1kHz ACD (7CH) Power Test - 8 ohms

The SR8015 was able to muster and impressive 101 watts/ch at 1% THD and 92 watts/ch at 0.1% THD with 7CH driven. Marantz guarantees 70% of rated 2CH driven (98 watts/ch) for up to 5 channels but this receiver clearly met that goal for 7CH driven. Impressive! This should be plenty of power for all but the largest and most demanding home theaters. The higher distortion before clipping I saw on some channels was a bit puzzling but I believe it has something to do with the Auto Eco switching which I left on during these power tests.
Nå må vi huske på 1% THD er jo ikke bra i det hele tatt. Da er forvrengning ekstremt godt hørbart og vi er langt unna hifi. 0,1% er heller ikke veldig bra. Den leverer et sted mellom 80-90W i 8 Ohm med relativt lav forvrengning til to kanaler. Ikke så aller verst. Graf for 4 Ohm i to kanaler vises ikke og man trenger strengt flere målinger for å se hele bildet. Så hjelper det riktig nok med å avlaste med subwoofer.

Uansett, er det helt klart at å bruke litt kraftige effektrinn gir mer watt og man kan også oppnå lavere forvrengning. Hovedpoenget mitt var at dette er en bedre løsning. Hva som er bra nok for den enkelte vil åpenbart variere.
 
Topp Bunn