Bil, båt og motorsykkel Real Tesla Stories......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    Hydraulikken virker da egentlig ganske solid. En må dog regne med å skifte demperkulene etter noe tid, da de mister nitrogenet sitt etter kilometer og år. Kjøpte meg en billig nr 2-bil. En C5 x7 nylig. Begynner å få noe kort slaglengde de demperne nå, etter ca 200 000 km, men fortsatt uhyre komfortabel over ikke alt for store hull. Bilen er en stressless med hjul. En helt annen verden enn luftdemperne på Model X.
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du liker myk sofa er det nok fin fint, ellers ramler jeg helt av her mtp trangen til å sammenligne med Tesla. Er det en ny målestokk mot verdens «yngste» bilselskap?

    Har selv over 600k km mellom 3x Model S siden Tesla «starten» i 2013 og beskrivelsene dine blir noe fremmed for meg. Hver sin smak selvsagt, men har har eid mye gromme biler opp i gjennom årene å finner ikke Model S som spesielt ukomfortable, som 150km (en vei) motorvei pendler til jobb.
    Tesla er et ungt bilprodusent, så noe er mindre gjennomført, men samtidig er jeg veldig imponert over hvor fort de «lærer» å bli bedre.
    Model S 2013 vs 2020 er rene kvantesprang mtp opplevelse.
    I steden for å rakke ned, så heller ønsk nytenkning velkommen.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hvis du liker myk sofa er det nok fin fint, ellers ramler jeg helt av her mtp trangen til å sammenligne med Tesla. Er det en ny målestokk mot verdens «yngste» bilselskap?

    Har selv over 600k km mellom 3x Model S siden Tesla «starten» i 2013 og beskrivelsene dine blir noe fremmed for meg. Hver sin smak selvsagt, men har har eid mye gromme biler opp i gjennom årene å finner ikke Model S som spesielt ukomfortable, som 150km motorvei pendler til jobb.
    Tesla er et ungt bilprodusent, så noe er mindre gjennomført, men samtidig er jeg veldig imponert over hvor fort de «lærer» å bli bedre.
    Model S 2013 vs 2020 er rene kvantesprang mtp opplevelse.
    I steden for å rakke ned, så heller ønsk nytenkning velkommen.
    Kanskje, om de hadde vært litt mer ydmyke og ikke trodd de eide elbil verdenen..
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke si jeg deler ditt syn på eierskap.
    Men for å snu på det og sitere sjefen hos Audi:

    Markus Duesmann, who took the helm at Audi on April 1, 2020, said Elon Musk's company is "two years ahead" of Audi when it comes to the development of in-car software, autonomous capabilities and battery technology.

    “Currently, Tesla has larger batteries because their cars are built around the batteries," Mr Duesmann said in an interview with German newspaper Handelsblatt,

    "Tesla is two years ahead in terms of computing and software architecture, and in autonomous driving as well."


    Kan denne «eier» referansen deres rett og slett være at faktum er at en oppstart bedrift i California har snudd en konservativ og «traust» industri til å tenke nytt? Husker de fleste i bilindustrien lo av de for 7-8 år siden.
     
    Sist redigert:

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Tesla reduserer ladeprisene på rolige dager. Så akkurat nå koster det 1,30 kr/KWt på f.eks Liertoppen. Til sammenlikning skal Circle K ha hhv 5 og 6 kr.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.665
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tesla er suverene på strøm og SW; men har hatt en viss lærekurve på det å bygge bil og apparat rundt. De tradisjonelle fabrikantene har det motsatt, så får vi se hvem som kommer først til målet om vi ser 4-5 år frem i tid. Uansett hva men mener om dette og hvordan dette ender fortjener Tesla og Musk stor ære for å ha vist hva som er mulig.

    Om Tesla har snudd bransjen vet jeg ikke helt, det er verden, teknologien og politikken som har snudd bransjen, men Tesla så det først og var visjonær nok til å utnytte det mens alle andre satt stuck i investeringer i gammel motorteknologi og litt andre former for spisskompetanse. Hvordan dette kommer til å ende er det vel enda ingen som vet, min største frykt er at både Tesla og den europeiske bilindustrien blir overkjørt av kineserne. Jeg lurer på hvor mange antiglobalister som kommer til å ende opp med billig kinesisk elbil kjørt med lave avgifter delvis drevet frem av FrP?

    Oh, the irony.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    De hickups jeg har hatt på min Tesla kommer forsåvidt fra ting som ikke skiller seg nevneverdig fra en fossilbil. Nå har bagasjeluken begynt å oppføre seg ganske merkelig. Søk på internett på feilen tilsier at den er kjent men ikke noe veldig mange opplever. Den delen som angivelig er synderen er en liten elmotor som kommer fra delekassen til Mercedes - samme problem er angivelig et velkjent klagepunkt hos Merceds-eiere. Svigerfar sa at han hadde hatt lignende problem med en av sine Mercedeser for en god del år tilbake. For Teslas del er det først og fremst biler produsert 2015 eller tidligere som er rammet (min er 2015-modell).

    Ingen ville påstå at Mercedes ikke kan å lage bagasjelukesystemer, men det ser altså ut som at de har slitt noe med akkurat det. Ethvert problem hos Tesla skal forklares med at det er en ny produsent, men det min erfaring er at det vel så gjerne er eksterne deler som klikker. I fjor ramlet en av skivene på parkeringsbremsen av. Den er produsert av Brembo. Skal man da mene at Brembo ikke vet hvordan man lager bremser?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.665
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det kan man si. Men logistikk og kvalitetskontroll på deleleverandører er en vesentlig del av det å bygge bil i dag. Og det er det mange med svin på skogen, Mercedes som skulle spare penger på stål en periode for ikke å snakke om det beryktede Lucas leveransene til britisk bilindustri. Om Tesla er verre eller bedre enn andre aner jeg ikke, men det synes i hvert fall å være en del variabel konsistens på leveransene og ikke minst på lakkering og sammenskruing. Og hvordan modell 3 står seg i norske saltsørpe vet man vel ikke. Noe erfaring skulle man vel tross alt tro at produsenter som har levert 100 talls millioner biler i over 100 år har fått med seg.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.409
    ^Model 3 er produsert i Kina. Spennende å se hvordan den er i forhold til US-versjonen. Tro ikke at kineserene bruker deler produsert av Mercedes eller Brembo dersom ikke også disse er produsert i Kina.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Billigutgavene av Model 3 er kinesiske, Long range og Performance er fortsatt fra USA.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Noe erfaring skulle man vel tross alt tro at produsenter som har levert 100 talls millioner biler i over 100 år har fått med seg.
    Jepp, sjekk Mercedes W210 og rust. Det var resultatet av 95 års serieproduksjon av biler.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.665
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du hadde giddet å sitere mer av innlegget mitt hadde du ikke trengt å komme med dette tøvet. Tror du jeg er så dum at jeg ikke vet hva jeg selv har skrevet? Eller er du ute av stand til å lese? Alternativene er uansett ikke særlig flatterende for deg.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Det kan man si. Men logistikk og kvalitetskontroll på deleleverandører er en vesentlig del av det å bygge bil i dag. Og det er det mange med svin på skogen, Mercedes som skulle spare penger på stål en periode for ikke å snakke om det beryktede Lucas leveransene til britisk bilindustri. Om Tesla er verre eller bedre enn andre aner jeg ikke, men det synes i hvert fall å være en del variabel konsistens på leveransene og ikke minst på lakkering og sammenskruing. Og hvordan modell 3 står seg i norske saltsørpe vet man vel ikke. Noe erfaring skulle man vel tross alt tro at produsenter som har levert 100 talls millioner biler i over 100 år har fått med seg.

    Det du skriver her om underleverandører er veldig viktig. Her er det flere innkjøpsansvarlige som har fått stjerne i boka for å ha presset kostnadene ned, helt til reklamasjonene kommer trillende inn! Da blir det brått jævlig kostbart. Husker ikke om det var hos VAG eller MB at en slik innkjøpssjef måtte forlate firmaet etter at han i et par år var genierklært.

    En liten paralell historie fra Biltema som ikke går på bil men likevel:
    Da Biltema begynte å selge båtutstyr hadde de en serie med fortøyningsbeslag i "forkrommet/forniklet messing". Man fant ut at disse var for dyre og og en ansvarlig person tok med seg tegninger til India og begynte å forhandle med støperier. Svensken sa "for dyrt" og inderen kom tilbake med nytt tilbud. Dette fortsatte helt til svensken var fornøyd. Det var billige greier og solgte i bøtter og spann. Kjempepopulært, - helt til reklamasjonene begynte å komme inn.
    Biltema sine fortøyningsbeslag "gikk i oppløsning"! Man tar kontakt med støperiet og utber seg en forklaring på den dårlige kvaliteten. Støperiet forstår ingen ting. De spør da hva dette er for noe og hvordan det brukes??? Når de får den forklaringen er svaret at dette har ikke Biltema sagt noe om tidligere.
    Hver gang Biltema syntes prisen var for høy hadde inderne redusert mengden messing og tilsatt zink. De visste ikke at dette skulle brukes i et saltvannsmiljø. Så det Biltema hadde solgt som fortøyningsbeslag kunne de nesten bedre ha solgt som offeranoder. I følge Biltemasjefen som fortalte historien så bet de i det sure eplet, ga kundene nye beslag som var laget for formålet, og tok med seg erfaringen at det var viktig at underleverandøren visste hva det var som skulle produseres og hvor/hvordan det skulle brukes. Og ikke minst at prisen ikke måtte være ALT som ble vektlagt.

    En del "unge ekspansive" økonomimennesker i ledelse (management) lider under den vrangforestillingen at kvaliet kommer automatisk, nesten som nissen på lasset. Slik er det ikke! Kvalitet koster.

    MB som i mange år nærmest var regnet som "skuddsikker" ha dessverre for MB mistet dette ryet på grunn av noen årsmodeller som rustet noe aldeles for jævlig. Den siste MB som var "evigvarende" er vel den modellen som på folkemunne omtales som "Beirut taxi" (W123)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.665
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Det var bean counters som sto bak stålskandalen i MB. Og re Biltema - dette er den klassiske historien om problemet med outsourcing og offshoring. De som outsourcer har ikke kontroll på hva de outsourcer, og de som tar oppdraget mangler informasjon eller opererer i en annen kulturell kontekst enn oss. Kan en inder forstå hva båtbeslag betyr?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    W123 hadde så mange feil og kvalitetsproblemer i starten at produksjonen ble stanset i 3 måneder til de fikk orden på det meste.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    W123 hadde så mange feil og kvalitetsproblemer i starten at produksjonen ble stanset i 3 måneder til de fikk orden på det meste.
    Meget mulig det. Jeg er ikke "MB mann" og var det i alle fall ikke på den tiden.
    Men uansett fikk de ryddet opp i det og den modellen ble faktisk veldig bra. En av mine naboer (reserve bestefar til mine barn) har en slik. Den hadde ruslet nær 500.000km som taxi i Valdres da han kjøpte den og nå har den passert millionen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Det du skriver her om underleverandører er veldig viktig. Her er det flere innkjøpsansvarlige som har fått stjerne i boka for å ha presset kostnadene ned, helt til reklamasjonene kommer trillende inn! Da blir det brått jævlig kostbart. Husker ikke om det var hos VAG eller MB at en slik innkjøpssjef måtte forlate firmaet etter at han i et par år var genierklært.
    Det var VAG. De headhuntet fyren fra Opel. De var imponert over hvordan Opel hadde klart å presse underleverandørene på pris. Tror Opel til og med saksøkte Volksvagen for å ha lurt vedkommende fra dem. Så begynte problemene til Opel å komme, sånn ca. tidlig - midten av 90-tallet. Hos VAG kom problemene mot slutten av 90-tallet. Det ble dyrt for dem begge....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    En av mine bekjente med Tesla kjøpte Tesla siden han var lei av at hvert verkstedsbesøk med 2013 MB E kostet 20-30k så helt rosenrødt er det neppe.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    "Alle biler ruster, men Opel har Rekorden" pleide vi å si.
    Luther var den første som omtalte Opel da han sa: "Her står jeg og kan ikke annet!"
    Det var en gang det florerte med Opelvitser.
    Men de har faktisk laget noen gromme biler.

    Opel GT
    De store flakene Admiral/Diplomat.
    Monza og tidlige Senator
    Og så hadde de en Spider.

    Men i det store har vel Opel alltid hatt et "hattkail" renome.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    En av mine bekjente med Tesla kjøpte Tesla siden han var lei av at hvert verkstedsbesøk med 2013 MB E kostet 20-30k så helt rosenrødt er det neppe.
    W123 ble vel ikke produsert så sent?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Hvis du hadde giddet å sitere mer av innlegget mitt hadde du ikke trengt å komme med dette tøvet. Tror du jeg er så dum at jeg ikke vet hva jeg selv har skrevet? Eller er du ute av stand til å lese? Alternativene er uansett ikke særlig flatterende for deg.
    I alle dager, hva er det du blir så rabiat for? Jeg eksemplifiserte det du selv skrev. Ta deg sammen.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja det er mange år man fikk gjennomrusting på bilene. Husket den gamle opelen som fattern hadde. Han skiftet kanaler rett som de var. Rust og selvbørende karosseri er en dårlig kombinasjon. Da er det bedre med heilramme. Noe jeg har erfart :)
    Har noe å si hvordan klima å vedlikeholdet er!
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Tesla har vel stort sett aluminiumskarosseri, men hva med understell og evt rust der? (for å få tråden litt på sporet igjen - det er tross alt en Teslatråd)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.665
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I alle dager, hva er det du blir så rabiat for? Jeg eksemplifiserte det du selv skrev. Ta deg sammen.
    Tøv. Du fremstilte mitt sitat feil, som om jeg ikke var klar over dette forbeholdet som jeg selv hadde tatt opp. Jeg skrev jo nettopp det samme som du skrev..... Hadde du sitert meg korrekt hadde innlegget ditt vært overflødig, og det var hele poenget.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Tøv. Du fremstilte mitt sitat feil, som om jeg ikke var klar over dette forbeholdet som jeg selv hadde tatt opp. Jeg skrev jo nettopp det samme som du skrev, men ved å klippe i mitt innlegg så det ut som om jeg ikke var klar over det og du hadde noe nytt å bidra med. Sitatfusk heter det, og det skjønner du ikke?
    Det er din tolkning. Dropp heller stråmennene og prøv å være saklig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.665
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du skjønner fortsatt ikke. Sitengen din får det til å fremstå som om jeg mener at tradisjonelle bilprodusenter er feilfri. Det er fusk. Les innlegget mitt en gang til, og les deg opp på hva en stråmann er. Stråmannen i dette tilfellet er din siden sitatet ditt konstruerer opp en mening jeg ikke har. Demrer det?

    Ta med den delen av innlegget der jeg skrev at NB hadde stålproblemer, så siterer du meg korrekt, og eksempelet gir mening.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Tøv. Du fremstilte mitt sitat feil, som om jeg ikke var klar over dette forbeholdet som jeg selv hadde tatt opp. Jeg skrev jo nettopp det samme som du skrev..... Hadde du sitert meg korrekt hadde innlegget ditt vært overflødig, og det var hele poenget.
    Kommentar til revidert svar:

    Så det du klikket for var at jeg skrev noe du mente var et overflødig innlegg? Voksent!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Du skjønner fortsatt ikke. Sitengen din får det til å fremstå som om jeg mener at tradisjonelle bilprodusenter er feilfri. Det er fusk. Les innlegget mitt en gang til, og les deg opp på hva en stråmann er. Stråmannen i dette tilfellet er din siden sitatet ditt konstruerer opp en mening jeg ikke har. Demrer det?
    Du gir deg ikke. Du vet bedre enn meg hva jeg mente med min kommentar og tviholder på det? På tide å finne på noe annet enn å henge her? Jeg kommer ikke til å kommentere mer enn jeg allerede har gjort da det virker umulig å nå frem. Ha en flott dag videre!
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.665
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Siden du kommenterte meg så tror jeg nok jeg vet det ja.

    Alle som leser ditt innlegg vil tro at jeg mener noe annet enn det jeg mener. Det er det som er stråmannen her.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    W123 ble vel ikke produsert så sent?
    Men det er fortsatt ingen grunn til å anta at etterfølgende modeller er så rimelige å eie.

    Aner ikke hva prisen på hovedservice på en MB er men en Passat koster jo 12-13k for 60k service og med litt slitedeler oppå det så begynner det å koste...

    Tesla har i det minste ok service og delepriser, selv en komplisert bil som TMX koster mindre i service enn en generisk VAG.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Tesla eierne er gått fra himmel til helvete på forsikring. Hvis vi spoler 5 år tilbake var alle El-biler insane billig priset på kasko. Tror det var ønsket om å ha en grønn profil på selskapet, i tillegg til ikke å ha så mye skadehistorikk.

    Etterhvert begynte realiteten å melde seg. I dag er jo prisene en helt annen. Men selv i dag med betydelig høyere priser på forsikringene i de største selskapene, blir bilene delvis subsidiert av andre typer forsikringer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Standard servicepris på en Passat er ca 4000 kr. Servicer der man skifter DSG-olje er ikke standard servicer. Hos BMW ligger serviceprisen også omtrent der, men de har sjeldnere servicer og har ikke denne storservicen der man må skifte olje på girkassa.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Standard servicepris på en Passat er ca 4000 kr. Servicer der man skifter DSG-olje er ikke standard servicer. Hos BMW ligger serviceprisen også omtrent der, men de har sjeldnere servicer og har ikke denne storservicen der man må skifte olje på girkassa.
    For hver 60k koster det vel 12 600 kroner eller deromkring.

    Greit å stikke fingeren i jorda istedenfor full halleluja rundt alt annet enn Tesla.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.409
    For hver 60k koster det vel 12 600 kroner eller deromkring.

    Greit å stikke fingeren i jorda istedenfor full halleluja rundt alt annet enn Tesla.
    Hva er servicekostnad på Tesla i løpet av 60k km?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Dyreste hovedservicen er ca 9000 kroner. Men man må ikke ta servicene fullt ut.

    Alternativt kan man forhåndsbetale 8 år/160k km for 28400 kroner.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Jeg betalte 8700 for 3år/100000km for min bil i 2013. Jeg har selvfølgelig hatt høyere drivstoffkostnader, men lavere kapitalkost. Forsikring aner jeg ikke
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn