Bil, båt og motorsykkel Real Tesla Stories......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke funksjoner? Jeg har sett noen som grisestolte har vist frem blinking med lysene og vifting med dørene i takt med musikk, men ærlig talt, det har da lite med en bils egenskaper å gjøre.
    Forbedringer på aktiv luftunderstell, (ikke kritisk), men f.eks Spotify, Netflix, Youtube osv var ikke i bilen før, Autopilot oppgraderes sakte men sikkert, dynamiske nødbremselys, Summon, varlsling i app om dør, vindu o.lign har stått åpent i over 10min og masse masse mere har kommet på de Model S jeg har eid siden 2013.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Det som er bra er i mine øyne det at nødvendige oppgraderinger som for eksempel konvertering til CCS blir billigere og det samme med typiske reparasjoner som dørhåndtak og MCU. Det at de aktivt gjør en innsats for kundene setter jeg pris på.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forbedringer på aktiv luftunderstell, (ikke kritisk), men f.eks Spotify, Netflix, Youtube osv var ikke i bilen før, Autopilot oppgraderes sakte men sikkert, dynamiske nødbremselys, Summon, varlsling i app om dør, vindu o.lign har stått åpent i over 10min og masse masse mere har kommet på de Model S jeg har eid siden 2013.
    Mange sånne oppdateringer kommer over nettet på min Mercedes også.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.256
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Men det er en ting de ikke klarer å fikse over nett: En bil som leveres preget av slurv i sammensetting og manglende sluttkontroll i fabrikken.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Men det er en ting de ikke klarer å fikse over nett: En bil som leveres preget av slurv i sammensetting og manglende sluttkontroll i fabrikken.
    Det er helt riktig. Så langt opplever jeg at de har kutta hjørner på ekstern finish og støydemping. Selve bilen oppleves bunnsolid.
    Jeg har kjørt 250km på motorvei med min TM3 i dag
    og det er en fryd. Autopiloten er veldig smooth, og tar seg av manøvreringen så og si hele veien. Kommer frem mer opplagt enn jeg har opplevd med andre biler.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Alll Gudd 4 D FanboyZ... OK....

    Forøvrig kjørt i 240 forbi lastebiler i venstre på AB uten å holde på rattet..... ikke et twitch, ikke antydning, men så var det et HQ produkt all D Way...
    .... prøv det med batterikassene---- nei det er en over disk bil.....


    So:

    - Tesla is out, there's some Real Tesla HOTNews In DERE as well.....
    - Audi Q7 (700 + hp) is out (didn't like its driving characteristics.)

    Så Watt....? Rich Rebuild may find out.....

     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Further on.... nothing to touch DIS...... raskt som lyset.... noe å strekke sag etter --- Heida Albert....

     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For å komme frem opplagt etter en lang kjøredag er støydemping alfa og omega, det er nå min erfaring.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Alt basert på hjemmelading, og ikke langturer med lading på kommersielle hurtigladere. KOmklusjonen er jo stort sett at de små elbilene som veier minst bruker mindre strøm enn de tunge. Ikke så veldig uventet vel?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Alt basert på hjemmelading, og ikke langturer med lading på kommersielle hurtigladere. KOmklusjonen er jo stort sett at de små elbilene som veier minst bruker mindre strøm enn de tunge. Ikke så veldig uventet vel?
    Gjelder plutselig grunnleggende fysikk også nå?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    For å komme frem opplagt etter en lang kjøredag er støydemping alfa og omega, det er nå min erfaring.
    Støy har stor betydning. Jeg opplever allikevel å komme mer opplagt frem på langtur med TM3 enn biler jeg har hatt før som støyet litt mindre. Grunnen til det er den gode selvstyringen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det tror jeg nok. Funker veldig godt på min e-klasse også og avlaster godt.
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Generelt om el-biler egentlig, men passer kanskje også her. Representant fra Polestar uttaler seg:


    Han sammenligner utslipp fra en Polestar 2 og en Volvo XC40, og han bør jo vite hva han snakker om.
    Blir ikke dette å sammenligne epler og pærer? En el-bil med 400hk + mot en hybrid med 180+82 hk og generelt langt dårligere ytelse. Eller har jeg gått glipp av fossil XC40 med 400hk + ? Synes dette blir litt som all løkene som klager over miljøaspektet til en Tesla, også bruker de en sur 170hk TDI bil til sammenligning.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Det han sier er vel kort forklart at å produsere en elbil som Polestar 2 gir utslipp på 26 tonn CO2, mens å produsere en XC40 gir et utslipp på 14 tonn. Det er først og fremst produksjonen av batteriet som gir forskjellen. Om den ene bilen har 400 hk og den andre har 170 spiller mindre rolle. Vil man ha lavere utslipp på elbilproduksjonen må man bruke mindre batterier, noe som gir kortere rekkevidde og krever langt flere ladestasjoner. Det er det forøvrig flere elbilprodusenter som har sagt, og at maset om større og større batterier og lenger rekkevidde er en feilvurdering. Veien å gå er mindre batterier og flere ladestasjoner.
    I Norge, med den elbil-politikken som føres, er vel dette en helt OK sammenligning. Man har råd til en Polestar 2, men uten subsidiene ville en XC40 være et av de aktuelle alternativene.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    må man bruke mindre batterier, noe som gir kortere rekkevidde og krever langt flere ladestasjoner.
    Hvordan skal det da gå med den norske favorittfritidssysselen "kjøre langt og lenge med en tilhenger på slep?"
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Tesla hadde en interessant presentasjon på dette sent i går.
    Synes uansett at epler må sammenlignes med epler. Det har fossilbransjen gjort så lenge de har eksistert. I det store utlandet konkurrer Polestar 2, Tesla 3 o.lign. mot helt andre segmenter en en halv sur XC40. I Sverige koster en Polestar 2 fra SEK: 659 000. F.eks en BMW M340d xDrive Sedan starter på SEK 650 000.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Så forskjellen ligger i utslippet ved bruke og ikke i produksjonen. Ifølge BMW og Volvos sider har en BMW M340d (diesel) et lavere forbruk enn en Volvo XC40 (bensin), i hvert fall i de hastighetene som er aktuelle i Norge. Det har selvfølgelig med karosseriformen å gjøre - BMWen er en sedan mens XC40 er en SUV. Så BMWen kommer faktisk bedre ut i det regnestykket enn XC40.

    I tillegg er BMWen raskere på 0-100 km/t og har høyere toppfart (selv om akkurat det ikke betyr så mye) enn Polestar 2
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke uenig med regnstykket på nevnte bilene, men er ganske sikker på at miljøregnskap verdsettes ikke så høyt hos de typiske kundene i de landene, hvor typiske el-biler konkurrerer gjerne med helt andre type og ofte mindre miljøvennlige kjøretøy.

    Nå er uansett vi i nord dråper i havet på totalregnskapet.
    I USA var det en undersøkelse noen år tilbake som viste at et høyt antall Model S og X eiere kommer fra noen kraftige motoriserte miljøsvin av kjøretøy.
    Kjøretøyene i grafen under er de typiske største "konkurrenter" til Model 3 i USA. Da tror total regnestykkene blir noe helt annet, men håper jeg tar feil.

    US_Premium.png

     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Ja, ikke misforstå meg. Jeg er ikke negativ til elbiler, jeg synes bare vi skal være litt realistiske i argumentasjonen. Hvis noen går fra en typisk amerikansk muskelbil med en stor V8 med et bensinforbruk som er langt over det vi er vant til her til en elbil er jo det utvilsomt positivt. De fleste biler kjøres jo også lenger enn 78 000 km (som var break-even punktet i hans innlegg), så totalt kommer de uansett bedre ut.
    Men sett i det perspektivet som vedkommende i Polestar sier, koster den norske elbilpolitikken enormt mye for en forsvinnende liten miljøeffekt (annet enn renere luft i de store byene).
    Uansett er det jo forfriskende at en av produsentene er åpen om dette.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Med norsk energimiks er break-even 50 000 km.

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Ja, det stemmer. I land med bare ren kraftproduksjon blir break-even lavere. Og hvis man i tillegg kunne produsert batteriene der ville break-even punktet bli enda lavere.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Og renere luft i de store byene må jo utvilsomt være et stort pluss i dette regnestykket.
    Det påvirker jo helsa vår direkte.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Ja, for de som bor der. Det er ikke alle.
    PS: Det han sier er det jo mange som har sagt, men de har alltid blit avfeid med at det bare er bilindustrien som har betalt for en rapport. Det interessante er jo at det er en kommunikasjonsdirektør i et firma som bare selger elbiler som sier det (ja, jeg vet at Polestar er et underbruk av Volvo - det er sikkert derfor han brukte en XC40 som eksempel - men Polestar er jo også avhengig av å selge biler)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Blir ikke dette å sammenligne epler og pærer? En el-bil med 400hk + mot en hybrid med 180+82 hk og generelt langt dårligere ytelse. Eller har jeg gått glipp av fossil XC40 med 400hk + ? Synes dette blir litt som all løkene som klager over miljøaspektet til en Tesla, også bruker de en sur 170hk TDI bil til sammenligning.
    Det du sier her er jo kun et poeng dersom man kjøper elbiler pga aksellerasjon/børning. Trodde liksom ikke det var greia? Det er i hvert fall en holdning til bilhold som jeg vokste fra da jeg passerte sånn ca 25 år. Men ellers er det jo åpenbart bedre i miljøregnskapet å holde liv i karbonbilen i ett år til i stedet for å skrape den til fordel for en elbil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Tesla hadde en interessant presentasjon på dette sent i går.
    Synes uansett at epler må sammenlignes med epler. Det har fossilbransjen gjort så lenge de har eksistert. I det store utlandet konkurrer Polestar 2, Tesla 3 o.lign. mot helt andre segmenter en en halv sur XC40. I Sverige koster en Polestar 2 fra SEK: 659 000. F.eks en BMW M340d xDrive Sedan starter på SEK 650 000.
    Ja. De skal vel begynne å produsere cobolt-frie batterier. Cobolt skal erstattes av Nikkel. Så får vi tro at utvinning av Nikkel er enklere og renere enn utvinning av Cobolt, så får vi håpe at det blir renere enn det som skjer i russiske Nikel - jeg har hørt at folk i Kirkenes ikke er spesielt imponert. Uansett ga han ikke noe tidsperspektiv på dette, så hvem vet når?

    Og som jeg nevnte - en BMW M340d er raskere enn en Polestar 2, og har lavere forbruk enn en Volvo XC40.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Tror ikke jeg har brukt "autopiloten" på min så langt i år. Det må være noe av det mer oversolgte i bilens historie.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Herlig nedstressende av og til ved langkjøring. Og køholderen er magisk. I hvert fall på min Mercedes.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Tesla autopiloten tar det jeg kjører på E39 med glans. Synes det er veldig behagelig men til matpakkekjøring er det ikke noe jeg bruker.

    Uansett er det føreroppmerksomhet de får mest kritikk for og det er ikke noe som Tesla har vektlagt i stor grad.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje et ørlite håp om kvalitetsbedring...

    Nå kan Teslaen din snart være «Made in China»
    Tester tilsynelatende ut eksport til Europa av Model 3-biler produsert i Kina.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn