Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Slutte å kjøpe el-bil grunnet kr. 1.92 i bompenger? Elbilister må være blandt de kjipeste mennesker som finnes. :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Det er jo den laveste satsen. Her er satsene:

    "På E6 mellom Ranheim og Værnes er prisene for passering av bomstasjonen på Ranheim 6,08 kroner, mens passering på Leistad og i Hommelvik koster 3,04 kroner begge steder.

    I Trondheim varierer det hva det koster å passere i Miljøpakkens bomstasjoner. I rushtiden koster passering av bommene enten 2,40 kroner eller 5,12 kroner. Utenfor rushtid er prisene henholdsvis 1,92 kroner og 2,56 kroner.

    Det er bommene i Malvikvegen, ved Sluppen bru, i Storlersbakken, ved Klett og ved Klæbu som har de høyeste satsene (2,56 kr/5,12 kr)."

    Så det vil koste 6 kr. å kjøre på E6 mellom Trondheim og Værnes. Hvis man kjører gamle E6 slipper man unna med 2,56.

    Det er tydeligvis nok til å ikke ville kjøpe en avgiftsfri bil. Så de vil tydeligvis heller betale 200 000 i avgifter på en ny bil for å spare 1,92 pr. passering i bomringen. Så man kan jo ikke akkurat kalle dem kjipe. :D
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.015
    Torget vurderinger
    10
    Slutte å kjøpe el-bil grunnet kr. 1.92 i bompenger? Elbilister må være blandt de kjipeste mennesker som finnes. :)
    Så en amcar/Tesla-eier som var ærlig, han hadde personlig skilt hvor det sto "SNYLTER". :)

    Mvh.
    SAL
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    KJØRTE MOT KJØRERETNINGEN – SKULLE LADE BILEN
    Politiet i Oslo skriver på Twitter at en bil kjørte langs veikanten på E6 ved Abildsø mandag – mot kjøreretningen.
    – Fører forklarte dette med nødvendigheten av å få ladet bilen som snart var strømtom, skriver politiet.
    Operasjonsleder Bjørn Gunnar Nysæter forteller at det var en annen trafikant som tipset politiet om bilisten.
    – Da vi traff bilen var den ikke lenger i motsatt kjøreretning, men føreren bekreftet at han hadde kjørt et stykke mot kjøreretningen. Han kjørte halvveis på kanten av veien og halvveis i grøfta, sier Nysæter.
    Bilturen førte til at sjåføren nå er anmeldt og har fått førerkortet beslaglagt, ifølge politiet.
     
    • Wow
    Reaksjoner: TT.

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har gått vel langt når elbiler stjeler strøm fra Pacemakerene ... desperat....

    Advarer pacemaker-brukere om elbil-lading
    Er det farlig å lade elbilen på hurtiglader hvis du har fått operert inn pacemaker? «Lading kan påvirke funksjonene til utstyret», heter det i instruksjonsboka til elbilen Mitsubishi i-MiEV. Advarslene skremte Hulda Bjørg Ludviksdottir og mannen hennes Brynjar Røine i Drammen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Den Picantoen har nok kortere levetid enn hvilken som helst elbil, det er en bil jeg ikke ville kjøpt på nytt (kjøpte ny Picanto i 2014).
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    - NAF mener det må komme på plass en bransjestandard for hvordan norske forbrukere får oppgitt realistisk rekkevidde og ladehastighet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    NAF: Denne bilen er Årets beste bilkjøp
    NAF-magasinet Motor kårer Ioniq 5 til «Årets beste bilkjøp» i 2021. Det er bilens ladeegenskaper som til slutt sender den helt til topps i kåringen
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo klart at en premiumbil må ha dobbel batteripris i forhold til Tesla….
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Siden det er fra documentDOTno kan man tvile på realiteten i oppslaget.

    Forøvrig er drivstoffprisen pr. kjørte km for elbiler nå høyere enn for diesel og bensinbiler i følge DN (dessverre bare en video, så jeg legger ikke inn lenke). En elbileier har ført regnskap med kostnadene for drivstoff for sin Tesla, og med dagens strømpris og temperaturer er det billigere pr. km å kjøre diesel/bensinbil enn å kjøre elbil.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.003

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Er vel 5 år siden sist det ble fyllt bensin, så tror kanskje det er litt å gå på.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Siden det er fra documentDOTno kan man tvile på realiteten i oppslaget.

    Forøvrig er drivstoffprisen pr. kjørte km for elbiler nå høyere enn for diesel og bensinbiler i følge DN (dessverre bare en video, så jeg legger ikke inn lenke). En elbileier har ført regnskap med kostnadene for drivstoff for sin Tesla, og med dagens strømpris og temperaturer er det billigere pr. km å kjøre diesel/bensinbil enn å kjøre elbil.
    Jeg for ikke det regnestykket til å stemme. Hvis man sier 2.5kWh a 4 kroner på mila er det fortsatt billigere enn 0.7l x 18 kroner for fossilbilen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Han har ført regnskap. Bare se videoen (hvis den ikke er bak betalingsmur).
    Det kan sikkert ha med kjøremønster og temperatur å gjøre.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Har kjørt på 0,51 i snitt over 90.000 km på min 2018 modell 220d, og mesteparten av tiden fylt til under 15 kroner. Sist fylling var på 15,83 og blant de dyreste jeg har hatt. Sist gang jeg kjørte de 13 km til byen med kaldstart i - 1 gikk det på 0,55. Har ikke problemer med å klare 0,45 og under på lengre turer hvis veien er snøfri og man slipper å stange i kø.

    Over et år er det selvsagt dyrere enn hjemmelading, men for langturer med behov for opp søking av hurtiglader er jeg jammen ikke sikker. Jeg kjørte 10.000 km på ferie i år med en lang Nordnorgesferie samt en tur til Tyskland og Østerrike. Tror ikke jeg hadde spart noe på elbil.

    Nå kommer det nok snart en elbil i familien som bil nr 2, men det er verken akselerasjon eller drivstoff som er hovedpoenget med det.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Toyoda el news....

    Sent, men godt? Vi satt i Toyotas elbil BZ4X

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    I hverdagen kjører jeg på 0.7 med min ganske moderne dieselbil (2018 A3). Men den kan gå på under halvliteren men ikke med mitt normale bruksmønster.

    Man kan nok få regnestykkene dit man ønsker seg enten det er el eller fossil.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    I hverdagen kjører jeg på 0.7 med min ganske moderne dieselbil (2018 A3). Men den kan gå på under halvliteren men ikke med mitt normale bruksmønster.

    Man kan nok få regnestykkene dit man ønsker seg enten det er el eller fossil.
    Min Volvo V60 går i det daglige på ca 0,5l diesel.
    Konas V40 går enda rimeligere.
    Automat på V60, manuell på V40.
    Samme motor (D2).
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Broderens MERc av noe slag vakler rundt 0,4-0,5 på langkjøring og ikke veldig mye mer på blandet. Automatgear.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er særdeles mange gode grunner til å skaffe seg en elbil. Men med mindre man stort sett brukerbilen lokalt og lader hjemme, er ikke drivstoffkostadene det primære.

    Oslo over Klekken og Gjøvik videre til Trondheim med kone og full feriebagasje den 11 juni i år:


    IMG_20210609_200012.jpg
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.046
    Torget vurderinger
    32
    Trodde dette var en elbil-tråd, jeg. Ikke en tråd der dieselbilfolket skulle diskutere hvor få liter de brukte per mil...

    Roy
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er jo nettopp elbiler vi diskuterer. Er egentlig kostnadene på drivstoff så veldig billig? Det er da elbilrelatert det?
    Det minner meg om reklamen for Nissan Leaf - "And you don't have to pay for petrol (som jo er riktig ;) ) - think of all the money you save!"
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.046
    Torget vurderinger
    32
    Ja, det er jo nettopp elbiler vi diskuterer. Er egentlig kostnadene på drivstoff så veldig billig? Det er da elbilrelatert det?
    Det minner meg om reklamen for Nissan Leaf - "And you don't have to pay for petrol (som jo er riktig ;) ) - think of all the money you save!"
    Jeg lader for under 50 kroner for fullt batteri i garasjen min. Det gir meg 30 mil på sommeren og 18-20 mil på vinteren avhengig av temperatur. Altså i underkant av 1 krone og 70 øre i "drivstoff" per mil på sommeren, og i underkant av 2 kroner og 80 øre per mil om vinteren.

    Det synes jeg er helt innafor.

    Roy
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trodde dette var en elbil-tråd, jeg. Ikke en tråd der dieselbilfolket skulle diskutere hvor få liter de brukte per mil...

    Roy
    Jeg er jo for så vidt enig, men jeg har jo ikke sett en eneste post hvor en elbil eier skriver noe om hvor mye belastninger vedkommende sparer miljøet for. Og er man ikke opptatt av det, er jo bare en elbil en hvilken som helst bil som kunne vært diskutert i en biltråd.

    Og når det gjelder økonomi er bruksmønster det avgjørende, og drukner uansett i avskrivninger.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Så trenger man ikke sentry mode som bruker mye energi når Teslaen er parkert, han kunne ha brukt range mode som kutter batterivarme ved småkjøring og sikkert mange andre grep for å få bedre resultat. Han har sikkert brukt smart strømstyring for lading på natt som fører til høyere energitap da man varmer batteriet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn