Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Tja, kan vel som de fleste andre her kjøpe den bilen jeg vil innenfor rimelighetens grenser, og har en ganske dyr en av slaget selv. Men det er noen jeg godt kan styre unna
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det er vel blåfargen i Mercedesen du reagerer på, morbid? Da er det jo bare å velge en annen farge - det kan du justere selv. Mitt barnebarn insisterer på rosa i deres Mercedes.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Man får jo seter og dørsider til MB som matcher interiøret til et bordell. Det kan være harry selv om det er dyrt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det er vel blåfargen i Mercedesen du reagerer på, morbid? Da er det jo bare å velge en annen farge - det kan du justere selv. Mitt barnebarn insisterer på rosa i deres Mercedes.
    Nei egentlig ikke, det er nå diamond stitching, carbonfiber og hele designet egentlig
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Vi har forskjellig syn på hva som er Harry. For meg er det senkede biler med store felger og lavprofildekk. Det er Harry det.
    Audien du viser til er litt sånn, men det er ikke bilen i utgangspunktet som er Harry. Det er felgene og dekkene som ødelegger den bilen for meg.

    Kunstig carbonfiber-look er ikke så veldig sexy, men den Mercedesen har faktisk et svært funksjonelt design. Oversiktlig, med fysiske knapper og så godt som ingen ting du må bruke touch-skjermen til.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Vi har forskjellig syn på hva som er Harry. For meg er det senkede biler med store felger og lavprofildekk. Det er Harry det.
    Audien du viser til er litt sånn, men det er ikke bilen i utgangspunktet som er Harry. Det er felgene og dekkene som ødelegger den bilen for meg.

    Kunstig carbonfiber-look er ikke så veldig sexy, men den Mercedesen har faktisk et svært funksjonelt design. Oversiktlig, med fysiske knapper og så godt som ingen ting du må bruke touch-skjermen til.
    Det ble det slutt på med årets modell, men du får båtdekk/skibsplank på dashen da.. :D
    maxresdefault (1).jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Hvilken modell er det der? Noe slikt ville ikke jeg likt å bli sett i. Harry deLuxe.
    Den du la ut bilde av opprinnelig ser fremdeles slik ut:

    1632490859878.png

    Ikke mye Harry i mine øyne, men du kan sikkert konfigurere den til å bli Harry

    PS: Alle biler kan gjøres "Harry" hvis man går inn for det.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Tittet på alle de andre modellene i konfiguratoren til Mercedes Norge unntatt S-klasse.
    Det der ser ikke bra ut, men som sagt kan man jo konfigurere de fleste biler til å bli designkatastrofer.

    PS: Det står jo i artikkelen at det primære markedet for den modellen er USA og Kina. Da forstår man det bedre.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Der er det jo bare sjåføren som skal sitte, så det er jo ikke så farlig......
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    apropos harry tysker, blir vel ikke mer harry enn bounce mode...

     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    "Bedre å beholde diesel eller bensin bilen du har så lenge som mulig" myten blir her avkreftet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Real Amateur Job. Etter 10 år vil dagens el.traller være verdiløse eller på skraphaugen mens min nylig anskaffede 2005 model til NO 2500 is still going strong til en kostnad av vekslepenger....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Men den bilen din er jo ca verdiløs den også, det er neppe drivstoffet alene som er utslagsgivende for restverdi etter 10 år+.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Restverdi er uinteressant. El.traller vil falle som steiner i verdi de neste 10 år, evt gått til gjenvinning. Det ligger i sakens natur som Wiborg sa....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    De fleste biler er for spesielt interesserte etter 10 år. Restverdi er ganske viktig med tanke på totalkostnaden ved å eie en noenlunde anstendig bil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    I dag betalte jeg for lading for første gang på tre-fire år. 22kw lading fra Statkraft (eller Statnett) 2.90 pr kWh pluss 20 øre pr minutt. Prisen i seg selv dreit jeg i. Men for å lade måtte jeg laste ned en app, registrere et betalingskort og så var jeg etter hvert good to go. Fy faen for et makkverk
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvem er så dum å kjøpe en "gammel" elbil når nye er - tross alt - så mye bedre og fornuftig priset samt at prisene kommer fortsatt til å gå ned....??
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    De som av diverse grunner ikke ønsker eller kan betale >500k for en ny bil.

    Man kan jo anta et lavere årlig verditap på en 8 år gammel bruktbil til 200k enn en ny elbil til 500k.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Gamle Tesla modell S kommer til å rulle langt ut i den postindustrielle tid. Aluminium karrosseri holder lengere enn stål.
    Påstand om restverdi er uten dokumentasjon.
    Begrenset holdbarhet har mer med planlagt utdatering, enn teknologiske begrensninger.
    Myndighetene bør på banen for å stille krav om tilgang på deler og dokumentasjon for å reparere. Gjelder ikke bare biler.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Hvem er så dum å kjøpe en "gammel" elbil når nye er - tross alt - så mye bedre og fornuftig priset samt at prisene kommer fortsatt til å gå ned....??
    Fordi en "gammel" elbil er latterlig billig som bil nummer 2. De funker jo fint som arbeidsbil og taxi for ungene. Har en 2014 E-Golf som fungere brillefint selv med slitt batteri. Latterlig billig i drift. Kjører den til den dør av seg selv :)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    El er jo en ting men hva med hybridene som har ytterligere kompleksitet og servicekostnader?
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mitt hovedargument for å kjøpe diesel og ikke hybrid i 2017. Valgte også bort luftfjæring og et par andre ting som erfsringsmessic blir en vedlikeholdsutfordring på lenger sikt. En bil jeg for øvrig planlegger å ha i 12-15 år for sitt bruk. Lavere forbruk og CO2 utslipp enn hybrider også slik jeg bruker denne. Så får det bli en elbil som nr 2 i løpet av et par års tid.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det blir jo også interessant å se hvordan utbygging av ladestasjoner og nedbygging av bensinstasjoner utvikler seg. Jeg synes jeg allerede ser en reduksjon av antall bensinstasjoner. Der jeg bodde før er allerede 3 bensinstasjoner lagt ned. Vi hadde 4 i nærområdet. Nå er det bare 1 igjen.

    Jeg synes også at dette fokuset på rekkevidde på en elbil er litt overdrevet. Det viktige er hvor fort man kan lade og hvor lett det er å finne en ladestasjon uten kø. Hvis man har 40 mil rekkevidde holder det hvis man kan lade fort og kan regne med å finne et ladepunkt når man trenger det.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Mitt hovedargument for å kjøpe diesel og ikke hybrid i 2017. Valgte også bort luftfjæring og et par andre ting som erfsringsmessic blir en vedlikeholdsutfordring på lenger sikt. En bil jeg for øvrig planlegger å ha i 12-15 år for sitt bruk. Lavere forbruk og CO2 utslipp enn hybrider også slik jeg bruker denne. Så får det bli en elbil som nr 2 i løpet av et par års tid.
    Nettopp derfor jeg leaset min hybrid. Med svært god avtale pga coronakrisen, fremstod dette svært fordelaktig i forhold til kjøp. Summen av bilen ble også satt i fond og har mer enn finansiert hele bilholdet. Hybridbiler virker eller som en teknisk blindgate. Kan ikke forstå annet enn at det på sikt vil bli dobbelt opp av problemer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det høres ut som en god løsning.
    Man skulle tro at en hybrid skulle være mer problemutsatt, men så langt har det ikke vært noen problemer med de hybridene jeg har hatt. De er riktignok ikke så gamle, så hvem vet hva som kan skje når de nærmer seg 10 år. Den eldste er 6 år nå og har gått omtrent 80 000 km. Ingen andre utgifter enn service så langt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Karosseriet er det minste problemet i og for seg.

    Og her kom noe av løsningen og svaret på det:
    1632744202773.png
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Spørs hva Tesla har å si til dette da..... de tillater jo ikke brukte deler som rep deler, da pleier garantier å falle bort...

    Så var det dette med batterier da. Regner med at batterier som har vært i kollisjon skal byttes så å si uansett av sikkerhetsmessig årsaker - selv om de tilsynelatende ikke er skadet...

    Understell, airbager, klima, kjølesystem mm mm
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn