Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvorfor slette et innlegg du la inn tidligere idag for så å opprette et identisk?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    2000 i året er nok fornuftig og vi må være med å betale.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Lurer på hvordan ID3 skal slå an... Det har begynt å dukke opp en del av de på veien og i mine øyne ser den ut som en Leaf klone til prisen av Polestar og Model 3.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.216
    Torget vurderinger
    1
    Synes den ser bedre ut på i virkeligheten enn på bilder. Ser langt bedre enn Leaf. Prisen går ned når modeller med mindre utstyr og kortere rekkevidde kommer.....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    2000 kr i året utgjør samme beløp som halv moms på en bil til ca 300 000 i løpet av 15 år.

    Det var ofte moms spørsmålet som er tatt opp innført over tid og man har diskutert dette. Moms frihet eller stegvis innføring har vært annonsert en stund til fordi man vil ikke stoppe slaget av el-biler. Avgift som motorsykkel var derfor litt sleipt fordi det fremstår som et lite beløp, men over tid blir det et betydelig beløp.

    Det virker som det er så veldig billig å kjøpe elbil, batteriet utgjør en stor del av bilprisen og må betales selv om man slipper moms og avgifter. Man får plutselige ikke ekstra penger. Drifts kostnadene ved hurtiglading er ca 60% av diesel, så man må betale avgift for dette.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hurtiglading koster med mange biler 5 kroner pr kWh så man kan fort vekk komme likt ut eller spare penger med en dieselbil.

    Ser på min siste faktura for lading av TMS med Chademo at jeg betalte 70.51 kroner for 13.97kWh så det er fort vekk en krone pr kjørte kilometer.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Må man basere seg på bruk av hurtigladere så forverres elbil-regnestykket seg. Igjen er Tesla her i særklasse best. Det beste er så klart å ha et kjøremønster som tilsier hjemmelading til 15 øre pr kw. (+ nettleie)

    Hurtigladere er og blir en nødløsning.

    -BB-
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Heldigvis fikk jeg forrige faktura i mars så det blir ikke mye penger på et år for min del og ulike aktører har ulike priser (fra 1.7 kroner pr kWh).

    Men jeg ville ikke anbefalt noen å kjøpe elbil for å basere seg på hurtiglading.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Må man basere seg på bruk av hurtigladere så forverres elbil-regnestykket seg. Igjen er Tesla her i særklasse best. Det beste er så klart å ha et kjøremønster som tilsier hjemmelading til 15 øre pr kw. (+ nettleie)

    Hurtigladere er og blir en nødløsning.

    -BB-
    Ikke når man bruker bilen til lange turer. Da er de en nødvendighet. Hvis du stort sett bruker bilen til langturer og går/tar kollektivtransport lokalt er det ikke veldig mye å spare på drivstoff ved å kjøre elektrisk. Du starter selvfølgelig med fullt batteri som er ladet billig hjemme, men så må du "etterfylle" med jevne mellomrom på hurtigladere. Totalt sett blir det nok litt billigere enn bensin/diesel grunnet hjemmeladingen før du starter.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Blir ikke store drivstoffkostnaden med 2 kWh på mila og hjemmelading.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ikke når man bruker bilen til lange turer. Da er de en nødvendighet. Hvis du stort sett bruker bilen til langturer og går/tar kollektivtransport lokalt er det ikke veldig mye å spare på drivstoff ved å kjøre elektrisk. Du starter selvfølgelig med fullt batteri som er ladet billig hjemme, men så må du "etterfylle" med jevne mellomrom på hurtigladere. Totalt sett blir det nok litt billigere enn bensin/diesel grunnet hjemmeladingen før du starter.
    Tesla er igjen unntaket hvor hurtiglading på egne stasjoner ligger godt under prisen en vil ha for drivstoff til en moderne ekvivalent bil med forbrenningsmotor.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.529
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bruker man bilen til å kjøre noenlunde langt er Tesla fortsatt eneste alternativ. Andre ladeløsninger kommer etter hvert, men det blir i hvert fall ikke noe å spare på drivstoffet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Ja, uten tvil. Billigere lading og bedre utbygd ladenettverk. Det er grunnen til at jeg ikke har kjøpt en elbil enda. Jeg har ikke sansen for de modellene Tesla har - liker ikke utseende, interiøret eller den store skjermen - men for min bilbruk er det egentlig bare Tesla som passer av elbilene.
    Så jeg holder meg enn så lenge med en plug-in hybrid. Jeg vet at mange mener at de er komplekse med stort servicebehov, og at de forurenser mye mer enn det som oppgis. Min erfaring så langt støtter ikke det. Jeg kjører 99% av all lokal kjøring på strøm, og på langtur bruker bilen under 0,5 l/mil - noe som tilsier ca 6-7 kr (man fyller selvfølgelig når det er billig). Rekkevidde med full tank er ca 110 mil. Forskjellen i avgift på en slik og en elbil har så langt vært at man må betale mva på en plug-in hybrid. Servicekostnadene er større.
    Forutsetningen er selvfølgelig at man lader bilen hjemme slik at lokal kjøring faktisk går på strøm.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Jeg har kjøpt Mercedes EQC, helt fantastisk bil. Ligger vel ca 6 db under Tesla biler på støy i innvendig i følge Tesla Bjørn. Burde være utslagsgivende argument for folk som er inne på en side som Hifisentralen.

    Holder det forbruk som er oppgitt på den kjøringen jeg har hatt til nå. 22.7 kWh/100 km. Kjører man rolig, uten for mye bakker på langkjøring kan man komme ned i 18.5 kWh/100 km.
    Lader ofte på en felleslader med 7 kW effekt til prisen 1,5 kr pr kW/h pluss 10 kr/timen, dvs prisen blir ca 3 kr kWh. Det gir ca 6.50 kr / 10 km.

    Ionity Mercedes Me Charge ta ca 1.50 kr/kWh om dagen. Ellers er det 8.40 kr/kWh for de uten noe rabatt. Da snakker vi samme pris som en tilsvarende kostnad som de som kjører med bensin.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.529
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kupestøy og seter/sitteposisjon som ikke passer meg er den dårligste delen av Teslaopplevelsen for meg.

    Men skulle gjerne hatt tilgang til et ladenettverk og ladehastighet som Teslas (også utenfor Norges grenser) før jeg er klar for elbil.

    Tipper det blir en mindre elbil med hjemmelading for kjøring i byen og til hytta etter hvert, og fortsatt Euro 6 diesel en del år enda for lengre turer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Spørsmålet er jo hvilke Tesla biler man sammenligner med når det er snakk om støy. Er stor forskjell på en 2013 og en 2020 Model S og Model 3 som nå er volummodellen støyer mye mer enn en nyere S. Men at støy er et ankepunkt og at EQC er klasseledende innen støy er det ingen tvil om.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.529
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert rett. Jeg har bare kjørt med en X og en S og kjenner ikke årsmodell.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.807
    Antall liker
    5.455
    Sted
    Holmestrand
    Forstår ikke helt greia med å rakke ned på nær sagt alt sammen. Det er vel ingen utenom livets harde skole gjengen som tror at alt av elektriske biler er reinspikka søppel?
    Han rakker vel egentlig ikke ned på bilen.
    Han forteller om sine erfaringer medalvorlige problemer på en ny, og ikke minst KOSTBAR bil.
    Problemer leverandøren ikke klarer å rette.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.498
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøpte en I-Pace istedenfor Tesla 3 pga mye bedre kjørekomfort som passet mine preferanser. Selv om tesla har bedre ladenettverk så er det er nok lynladere på strekningen Tønsberg-Stavanger og en lading på 20-25 min er nok og jeg kjører ikke for å komme lengst mulig pr kW. Er veldig fornøyd med Jaguaren og det funferer overraskene bra med kjøringa kontra fly. Den kunne hatt bedre ladekurve men 2021 modellen skal bli bedre en leiebilen jeg har nå. Håper det iallefall. Der er jo Audi E-Tron 55 helt rå.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.498
    Torget vurderinger
    4
    mmm litt sent for min del
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Fler "testpiloter"....
    Har hatt vår id3 i en uke og jeg er kjempefornøyd. Den fremstår som solid, ganske stor, er god å sitte i og en drøm å kjøre.

    Etter frakobling av 12V batteriet første dagen var det et par/ tre bugs i to dager (rekalibrering eller noe sånt), mens de siste 5 dagene har alt fungert perfekt etter mine behov.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo ikke akkurat den første bilen de bygger, det med hvor dårlig produktene er skyldes nok i stor grad clickbait og jeg tror ikke det er representativt for elbilister flest
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    ClickBait? Nope.

    Det er vel ingen som har sagt at bilene er dårlige men det er jo kjent at de produserte X antall biler for lager pga at softwaren ikke hold mål. Den var vel heller ikke helt hundre når bilene ble sluppet for salg heller men det tar seg jo rette.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det politiske håndtverket til MDG er virkelig på et lavmål vi ikke har sett sidestykke til.

    De har virkelig ikke forstått at:

    - Vi trenger en styrket infrastruktur for å sikre at mennesker kommer seg ut og inn fra Oslo (vei + kollektivt). Fortetningspolitkken i Oslo er allerede forbi smertepunktet - ref. boligpriser og press i markedet.

    - Mange i Oslo og i omegn ER avhengig av bilen mht. tidsklemma. Å øke bompengene for å frigjøre veiene til de rikeste som har råd er svært lite sosialdemokratiskt.

    - vi løser ikke klimakrisa innenfor Ring 3.

    - Å nekte å motta støtte fra regjeringen grunnet en misforstått idalistisk politikk - for å igjen miste muligheten til mer penger på kollektivt - er nesten kriminelt ovenfor Oslos innbyggere.

    Vi er faktisk noen som har en jobb og er avhengig av mobilitet - ikke alle er arbeidsledige med kaffe latte på grünerløkka.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn