Rca vs xlr

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Er det noen Lydmessig forskjell på Rca og Xlr signalkabler ?
noaa
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.320
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Er nok ofte mindre støy med xlr....
 

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Innlegg
650
Antall liker
553
Beviselig bedre på støykanselering i en balansert krets ,med korte signalkabler er det normalt sett ikke noe problem.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Differensiell signaloverføring (med Xlr-kontakter) kan i hifi ha noe for seg mellom mc-pickuper og phonoforsterker, eller om det er himla langt mellom diverse elektronikkbokser.
Men at RCA-plugger er Djevelens verk er det ingen tvil om.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Er det noen Lydmessig forskjell på Rca og Xlr signalkabler ?
noaa
Ideelt sett er det ingen forskjell. Det er ikke så mye forskjell på ledningene som kretsene i hver ende. Men praksis bryr seg ikke alltid om ideealene.

RCA - Fordeler: ubalanserte inngangstrinn er enklere, og har potensielt mindre egenstøy enn balanserte inngangstrinn. - Ulemper: Signalkilde og -mottaker deler signaljord og signlajord er en del av signalet. Det er ingen forskjell mellom skjerm og signaljord, dvs at innstrålt støy ledes «direkte» til signaljord. Ev potensialforskjeller i signaljord / jordstrømmer mellom apparatene ødelegger signal/støyforhold og er en kilde til brum mm. RCA-kontaktene har også en allvorlig designfeil mht at jorkoblingen kommer etter koblingen av signal når en kobler inn og ut.

XLR = balansert/differensiell signaloverføring/forsterkning - Fordeler : signalet kan være uavhengig av felles signaljord mellom kilde og mottaker. Et balansert inngangstrinn kan dempe (tildels betydelig) ev innstrålt støy i ledningene. Undertrykking av såkalt common mode støy er egentlig den eneste grunnen til å bruke balansert signaloverføring. Ulemper: Et balansert/differensielt inngangstrinn har mer egen støy enn et «tilsvarende» ubalansert. Et «optimalt» balansert /differsensielt inngangstrinn er en god del mer «komplisert» enn et «tilsvarende» ubalansert inngangstrinn, og kan medføre ganske hårete krav til komponenttoleranser som ikke er nødvendige i et tilsvarende ubalansert inngangstrinn.

Hva som fungerer best i praksis avhenger av apparaturene i hver ende av ledningen, hvordan de er skrudd sammen, hvordan de samvirker og ev om man har utfordringer med innstrålt støy og eller potensialforskjell/strøm i signaljord mellom apparatene.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Svaret er nei, hvis ikke systemet er fullballansert. Hvis systemet er fullballansert, kjør xlr.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Myte at systemet må være fullbalansert for å nyte fordelen av balansert signaloverføring. Bare grensesnittene, altså inn/ut er balansert....
Nja vent nå litt. Hvorfor kan man ikke bruke rca på full differential mode forsterkere?
 
Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Kablene i seg selv tilfører/fjerner ikke noe Lydmessig.

Men bruken vil selvsagt avgjøre kraftig hvor bra de fungerer.
-Blir som en 1mm tykk stålwire vs en 10mm: Begge klarer fint å løfte en pakke med hvetemel, kun den ene klarer å løfte en mellomstor dieselbil.:cool:
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
637
Antall liker
1.953
Torget vurderinger
1
Er litt på gyngende grunn her men kan samme kabel koblet balansert Vs uballansert kan gi forskjell i alle de berømte måleparametre som kap/ind/ohm mm? Mener å ha lest data på cardas at dette kan gi endret verdi som igjen kan forklare egenskaper. Bare litt ufaglært synsing på ettermiddagen.

Mvh Atle
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Finnes ikke en sjans i tørre helvete for at jeg gidder se på en youtube-dweeb med hestehale. Presenter ditt argument eller la være.:sleep:
Net troll oppførsel er jeg vant med. Men du har sikkert rett. Så stopper vi der før det smeller.
 
Sist redigert:

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Er litt på gyngende grunn her men kan samme kabel koblet balansert Vs uballansert kan gi forskjell i alle de berømte måleparametre som kap/ind/ohm mm? Mener å ha lest data på cardas at dette kan gi endret verdi som igjen kan forklare egenskaper. Bare litt ufaglært synsing på ettermiddagen.

Mvh Atle
Ufaglært synsing basert på subjektive musikkopplevelser blir fort sablet ned av hårsåre fagpersoner som slipper unna med ren net trolling og sinnafjes. Men jeg støtter deg.
 
  • Liker
Reaksjoner: MFA

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
I forhold til kablene? Nei, ingen forskjell bortsett fra at XLR plugger sitter bedre.

I forhold til balansert (dvs. differensielt) og ubalansert signaloverføring? Ja, og som regel vil balansert/differensielt være bedre og kan potensielt låte renere med gode nok ører.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.310
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Noen komponenter låter best med xlr og andre best med rca mens noen bryr seg mindre. Fordel å ikke blande de to første i en kjede. Da får man neppe det beste ut av komponentene. Det hender også forskjellene er dokumentert gjennom målinger. Accuphase er et eksempel på dette. De laveste modellene måler dårligere på xlr inngang en rca. Beveger du deg oppover i modell hierarkiet får produktene lik S/N ratio på xlr/rca. Man kan jo undre seg hvorfor, men noen ulikheter i inngangstrinnet må det jo være.

Ofte er det små forskjeller i praksis. Største forskjellen jeg noen gang har opplevd på et produkt var en EC-pre som rett og slett var ubrukelig med annet en xlr. Krevde ikke gode ører engang.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Nja vent nå litt. Hvorfor kan man ikke bruke rca på full differential mode forsterkere?
«Fullbalansert» og forklaringene i den videoen er stort sett hifibullshit. Det virker ikke som den OCD-fyren har forstått differensiell forsterking.

Den eneste hensikten med balansert signaloverføring mellom boksene er undertrykking av common mode støy. Den undertrykkingen skjer fortrinnsvis i inngangstrinnet, og det er helt uavhengig av om det inngangstrinnet har en ubalansert eller balansert/differensiell utgang. Om signalet mellom kretsene inni boksen er balansert eller ubalansert er stort sett uvesentlig, bortsett fra at «fullbalansert» (i betydningen av to komplette interne kretser for hhv ikke-invertert og invertert signal) er unødig kompliserende og kostandsdrivende uten noen vesentlig nytte. Det er forresten ikke noe «kvasi» eller «pseudo» med et balansert/differensielt inngangstrinn som har ubalansert signal ut.

RCA inn på en god balansert/differensiell inngang går også helt fint. Dersom inngangstrinnet er gjort bra og «kvasibalansert» overgang fra RCA til XLR ved signalkilden (jf. #17 i Rane Note 110) så får en også litt av fordelene med en balansert signaloverføring, mindre problemer med ev jordstrømmer mellom aparatene og potensielt en viss undertrykking av common mode (men ikke like bra som med en balansert kilde).

mvh
KJ
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Jeg må innrømme at jeg fikk noen drypp av OCD og orket ikke å høre/se på sammenhengende. Nitidig uttværing av det basale, manglende innsikt i det essensielle - for mange ord med for lite innhold over for lang tid ... urk.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
...RCA inn på en god balansert/differensiell inngang går også helt fint....
For presisjon kan det gjerne nevnes at RCA historisk har vært nomalisert nesten -12dB lavere (-10dBv) enn typisk ballansert pro (+4dBu) utstyr. Jeg høstet erfaring i sommer hvor jeg litt optimisitsk forsøkte bruke "ballansert" kabling fra RCA utgang på RIAA trinnet til XRL forsterker hvor det ikke var nok gain til praktisk bruk. Det sagt, flere nyere DAC i dag har gjerne opp til 5V utgang på RCA.
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ
M

musicus

Gjest
Har de siste 20 årene ørevalgt rca, men har siden 2 mnd tilbake valgt xlr. Det var en ørliten forskjell ved siste sammenligning! De som så bastant avviser rca har jeg ikke mye tiltro til, de har enten forlest seg på formler eller spist for mye bokstavkjeks!

mvh
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
De som så bastant avviser rca har jeg ikke mye tiltro til, de har enten forlest seg på formler eller spist for mye bokstavkjeks!
Det tillitsvekkende klikket man hører når en XLR plugg trykkes på plass og fraværet av øredøvende brum man kan oppleve ved omkobling av RCA kabler, er tilstrekkelig for meg til å leve uten din tiltro.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Pro audio er stort sett referert til +4dBV, men rca/phono faktisk ikke har noen spec i det hele.. opp gjennom årene har det også vært litt av hvert, bl.a. 80-talls Tandberg.....
De langt fleste balanserte inngangstrinn jeg har sett, konverterer til single ended, mens balansert utgang stort sett konstrueres slik at invertert utgang speiler normalutgangen og derved gir dobbel spenning veg balansert kobling. Både inn og utgang ved analoge mixere fulgte stort sett dette, - der hvor man ikke brukte trafoer...
 

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
566
Antall liker
673
Det tillitsvekkende klikket man hører når en XLR plugg trykkes på plass og fraværet av øredøvende brum man kan oppleve ved omkobling av RCA kabler, er tilstrekkelig for meg til å leve uten din tiltro.
Nå er vel generelt ikke omkobling av signalkabler med anlegget i drift å anbefale, mener du at dette uten problemer kan gjøres med XLR kabling?
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Nå er vel generelt ikke omkobling av signalkabler med anlegget i drift å anbefale, mener du at dette uten problemer kan gjøres med XLR kabling?
Om jeg ved ommøblering har fått krøll på kablene slår ikke jeg av anlegget for å rette opp floka nei. Med balansert har jeg ALDRI opplevd noen issue, ikke så mye som et skarpt knepp og affal ikke RCA bulder.

Anbefaler jeg dette? Ikke uten å rådføre meg med advokatene mine først...
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
«Fullbalansert» og forklaringene i den videoen er stort sett hifibullshit. Det virker ikke som den OCD-fyren har forstått differensiell forsterking.

Den eneste hensikten med balansert signaloverføring mellom boksene er undertrykking av common mode støy. Den undertrykkingen skjer fortrinnsvis i inngangstrinnet, og det er helt uavhengig av om det inngangstrinnet har en ubalansert eller balansert/differensiell utgang. Om signalet mellom kretsene inni boksen er balansert eller ubalansert er stort sett uvesentlig, bortsett fra at «fullbalansert» (i betydningen av to komplette interne kretser for hhv ikke-invertert og invertert signal) er unødig kompliserende og kostandsdrivende uten noen vesentlig nytte. Det er forresten ikke noe «kvasi» eller «pseudo» med et balansert/differensielt inngangstrinn som har ubalansert signal ut.

RCA inn på en god balansert/differensiell inngang går også helt fint. Dersom inngangstrinnet er gjort bra og «kvasibalansert» overgang fra RCA til XLR ved signalkilden (jf. #17 i Rane Note 110) så får en også litt av fordelene med en balansert signaloverføring, mindre problemer med ev jordstrømmer mellom aparatene og potensielt en viss undertrykking av common mode (men ikke like bra som med en balansert kilde).

mvh
KJ
Han skal selge viola labs og Playback design som er svindyre dac pre greier og forsterker for tils 65K dollar.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Balansert oppsett er ofte opplevd som betre enn ubalansert. Men eigentleg er det berre kraftigare balansert lyd, eller mindre støy.
Det kan være høyere nivå hvis ikke produsenten av forsterkeren har lagt vegt på at det skal oppleves likt om det er balanser eller ubalansert.
Mindre støy?
Hvis du opplever støy og det ikke er noe feil med forsterkeren har du trolig rotet det til med kabler og jord.
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.888
Antall liker
1.465
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Dette er litt utenfor hva trådstarter startet med, men vi kan løfte balansert kabeldesign opp på neste nivå med Star-quad designet.

Her forklart og demonstrert av Benchmark Media


 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.588
Antall liker
3.677
Torget vurderinger
6
Noen komponenter låter best med xlr og andre best med rca mens noen bryr seg mindre. Fordel å ikke blande de to første i en kjede. Da får man neppe det beste ut av komponentene. Det hender også forskjellene er dokumentert gjennom målinger. Accuphase er et eksempel på dette. De laveste modellene måler dårligere på xlr inngang en rca. Beveger du deg oppover i modell hierarkiet får produktene lik S/N ratio på xlr/rca. Man kan jo undre seg hvorfor, men noen ulikheter i inngangstrinnet må det jo være.

Ofte er det små forskjeller i praksis. Største forskjellen jeg noen gang har opplevd på et produkt var en EC-pre som rett og slett var ubrukelig med annet en xlr. Krevde ikke gode ører engang.
Poenget er ofte om produktene er symmetrisk balansert eller ikke. XLR inn og utganger er ikke et bevis på at produktet er symmetrisk balansert. Ofte så legges – til gnd. Andre bruker fasesplitter ect.

Produkter som er symmetrisk balansert, så er det alltid (finnes sikkert unntak) kun positivt med balanserte kabler.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Dette er litt utenfor hva trådstarter startet med, men vi kan løfte balansert kabeldesign opp på neste nivå med Star-quad designet.

Her forklart og demonstrert av Benchmark Media


Som antydet er det to deler i den likningen. #1 er hvor mye støy som plukkes opp av ledningene og star quad er så bra som det blir (bortsett fra at de som regel har litt høy kapasitans). #2 hvor mye common mode støyen dempes. Her er undertrykking av common mode støy ut av mine Hypex Nilai forstekrere (fire forsterkere med tre målinger pr stk.):

mer om det her : https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/hypex-nilai-500-diy.106207/#post-3719401
Bedre enn 80 dB støydemping ved 1kHz er meget bra for et masseprodusert produkt, men f.eks. Vera Audio sine forsterkere er vel en størelsesorden (eller vel så det) bedre i denne disiplinen. Til daglig brukes disse foreløpig med ubalansert signal inn på XLR.

mvh
KJ
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.310
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Poenget er ofte om produktene er symmetrisk balansert eller ikke. XLR inn og utganger er ikke et bevis på at produktet er symmetrisk balansert. Ofte så legges – til gnd. Andre bruker fasesplitter ect.

Produkter som er symmetrisk balansert, så er det alltid (finnes sikkert unntak) kun positivt med balanserte kabler.
Helt enig, ingen grunn til ikke å bruke XLR på produkter som er symmetrisk balansert. Selv om noen produkter bryr seg mer/mindre.
På ikke symmetrisk balanserte produkter som har XLR tilkoblinger "kan det" bli bedre med RCA. Jeg ville hvert fall ikke latt rca være uprøvd på et slikt produkt. Ref Accuphase i nedre del av hierarkiet i mitt forrige innlegg.

Synes mange produsenter er flinke til å beskrive foretrukket tilkobling i brukerveiledning. Noen tar seg også bryet og forklarer hvorfor, andre ikke.
 
Topp Bunn