Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Alle var enig i at ABB hadde all skyld i 22 juli massakeren i fjor, hvorfor gjelder dette ALDRI når det kommer til muslimenes handlinger?
    Det var da voldsomt til en konklusjon. Når det er enkeltmennesker som står bak ugjerninger så blir enkeltmennesker straffet for dem om de er religiøse eller ikke, men når det hele er aksjoner som organisasjoner, grupper, trossamfunn eller terroristforeninger står bak så må man se litt større på det.

Den uroen og de opptøyene man finner i den religiøse delen av verden nå er organisert av de geistlige og deres politikervenner. Da er det dem som må være målet for motaksjoner.

Det er heller ikke fra de verste galningene at den største trusselen mot den siviliserte verden finnes heller. For de vil aldri kunne true seg til noe, og jo mer de prøver jo større motstand får de i verden. Så iranske Ayatollaer og Saudi Arabiske geistlige er ikke mye å bry seg om for oss.

Den virkelige trusselen kommer fra aktører med en mer langsiktig og mykere strategi. En slik betydelig trussel er den tyrkiske landssvikeren Erdoğan. Denne dyktige og tålmodige islamisten er i ferd med å ødelegge hele landet, og sakte men sikkert vende det bort i fra vestlig sivilisasjon og tilbake til det religiøse barbariet som Mustafa Kemal reddet landet fra for 100 år siden. Siden han også har fått til endel sosiale fremskritt så får hans linje gjenhør også i vesten. Men dette er en av de farligste politikerne i verden i dag. Mye verre enn Ahmadinejad, Chávez, Kim eller noen av de andre store fiendene av vestlig sivilisasjon og frihet.

Sist redigert av en moderator:

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    887
    @Fjernkontrollen: Har jeg fordelt skyld her? Se i tilfelle på siste setning.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    887
    Klok apell fra Stang. Han skjønner at vi ikke kommer noen vei med andre mennesker uten at det skjer gjennom dialog.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Klok apell fra Stang. Han skjønner at vi ikke kommer noen vei med andre mennesker uten at det skjer gjennom dialog.
    Dialog er ikke alltid av det gode. Noen ganger kommer man litt lengre med integritet og prinsipper. Det ville være trist å forhandle bort grunnleggende menneskeverd og rettigheter bare fordi noen truer med vold, drap opptøyer og krig hvis man ikke vil gi slipp på dem så lett.

Noen ganger må man ha ryggrad og ikke være så konfliktsky at man blir tråkket på. Jeg har mistet mye av den respekten jeg har hatt for Stang etter at han valgte å gå i dialog med mennesker som demonstrerer mot grunnleggende vestlige verdier som ytringsfrihet, sekularisme og fullstendig mangler forståelsen for at folk selv er ansvarlig for sine handlinger og at ikke staten skal eie og kontrollere mennesker.

Noen sa noe på Internet... la oss lage en stor demonstrasjon... så kommer ordføreren og roser oss for ikke å drepe eller ødelegge slik de gjør andre steder. Fail.

Hva med i stedet å si klart og tydelig: Javel ... noen sa noe på Internet du ikke likte... lev med det. Velkommen til sivilisasjonen.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    887
    Hvilken motsetning ser du mellom integritet og dialog? Etter min mening hører dette sammen. Det er da vi kan få forståelse for et vestlig syn.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Alle var enig i at ABB hadde all skyld i 22 juli massakeren i fjor, hvorfor gjelder dette ALDRI når det kommer til muslimenes handlinger?
    Det var da voldsomt til en konklusjon. Når det er enkeltmennesker som står bak ugjerninger så blir enkeltmennesker straffet for dem om de er religiøse eller ikke, men når det hele er aksjoner som organisasjoner, grupper, trossamfunn eller terroristforeninger står bak så må man se litt større på det.

Den uroen og de opptøyene man finner i den religiøse delen av verden nå er organisert av de geistlige og deres politikervenner. Da er det dem som må være målet for motaksjoner.

Det er heller ikke fra de verste galningene at den største trusselen mot den siviliserte verden finnes heller. For de vil aldri kunne true seg til noe, og jo mer de prøver jo større motstand får de i verden. Så iranske Ayatollaer og Saudi Arabiske geistlige er ikke mye å bry seg om for oss.

Den virkelige trusselen kommer fra aktører med en mer langsiktig og mykere strategi. En slik betydelig trussel er den tyrkiske landssvikeren Erdoğan. Denne dyktige og tålmodige islamisten er i ferd med å ødelegge hele landet, og sakte men sikkert vende det bort i fra vestlig sivilisasjon og tilbake til det religiøse barbariet som Mustafa Kemal reddet landet fra for 100 år siden. Siden han også har fått til endel sosiale fremskritt så får hans linje gjenhør også i vesten. Men dette er en av de farligste politikerne i verden i dag. Mye verre enn Ahmadinejad, Chávez, Kim eller noen av de andre store fiendene av vestlig sivilisasjon og frihet.
    Du har rett at det var en elendig sammenligning, men jeg er litt lei av at vi skal alltid finne andre å skylde på når muslimene går amok.

Krenk i vei - kultur - Dagbladet.no

Ville gjerne dele denne linken med dere igjen.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Hvilken motsetning ser du mellom integritet og dialog? Etter min mening hører dette sammen. Det er da vi kan få forståelse for et vestlig syn.
    Men dialog og integritet bør gå begge veier og det gjør den ikke, den går kun en vei.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    887
    Det er feil. Media viser de muslimene som aksjonerer. De fleste muslimer er like fredelige som oss, og hvis du følger med i media, så vil du se de også.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Det er feil. Media viser de muslimene som aksjonerer. De fleste muslimer er like fredelige som oss, og hvis du følger med i media, så vil du se de også.
    Du har helt rett i at de fleste muslimer er fredlige, men jo mer vesten gir etter jo flere vil kreve mer.

Religion er som en liten unge, hvis du gir en unge alt han peker på vil ungen ha mer og bli mer bråkete for hver gang, men hvis du setter grenser for ungen vil det bli mye skriking til å starte med, etter det vil ungen forstå at han må oppføre seg og det vil bli fred i huset.

Nå er det kun Islam igjen som oppfører seg om en bortskjemt unge.

Ellers er dette innlegget i VG veldig bra.

Kommentar om filmstriden: Kristne i fare - VG Nett om Per Olav Ødegård kommenterer

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    887

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    @Fjernkontrollen: Har jeg fordelt skyld her? Se i tilfelle på siste setning.
    Man kan ikke lese kun den siste setningen din, når man leser hele innlegget ser man klart at du legger en god del av skylden på vesten.

I Nigeria har kristne blitt angrepet av muslimer i lengre tid nå, senest i går.

Selvmordsbomber angrep kirke i Nigeria - Aftenposten
    Betyr det at du ser på USA som skyldfrie?
    I Nigeria har USA ingen skyld, men mye av hatet mot vesten i midtøsten har USA mye skyld i , Libya og Irak er en del av grunnene.

Men USA har ingen skyld i hvordan de kristne blir behandlet i de islamske landene, jeg mener også at man er SELV ansvarlig for hva man gjør.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det handler vel i bunn og grunn om man i det hele tatt har noen grunnleggende verdier, eller om alt en står for kan forhandles bort bare pressmidlene er sterke nok.

Jeg mener Stang trør feil her. Jeg betviler ikke hans noenlunde liberale sinnelag, og også hans genuine ønske om å representere hele Oslo. Men det kan han ikke. Han er en politiker og må velge hvilke krefter i samfunnet han vil støtte. På den ene side kan det ses på som ansvarlig å ville dempe en oppildnet stemning blant deler av byens befolkning fordi noen har sagt noe feil på Internet. På kort sikt er det vel og bra. Ro og orden er et gode. Men på den annen side må man tenke grundig igjennom hva det er man støtter. Og i dette tilfelle er det rett og slett en demonstrasjon mot ytringsfrihet, frihet til å ta til orde mot religion og frihet til å kunne si ting som ikke maktmennesker liker, selv dem med ris bak speilet.

Her går etter min mening Stang på trynet.

Å støtte islamisme er det absolutt verste man kan gjøre mot muslimer! Har man et fnugg av respekt for dem så tar man avstand fra alle dem som vil bruke deres religion og kulturelle historie mot dem til å trellbinde dem og holde dem som gisler i en brutal maktkamp mot et sivilisert samfunn. Folk skal tro det de vil på privaten, ingen problemer med det. Men de som vil misbruke sin religion til å skaffe seg makt i sekulære samfunn bør man etter mitt syn arbeide mot og ikke legge seg flat for.

Stang har feilet grovt, og har demonstrert at han ikke har det som kreves for å være ordfører i Norges største by.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Neville Chamberlain i det ene hjørnet også kalt dialoghjørnet, I det andre hjørnet Winston Churchill

Sist redigert:

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Neville Chamberlain i det ene hjørnet også kalt dialoghjørnet, I det andre hjørnet Winston Churchill
    Med et slikt misfoster av en virkelighetsoppfatning, er det ikke å undres over at det oppstår konflikter i tide og utide.

Honkey

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Med et slikt misfoster av en virkelighetsoppfatning, er det ikke å undres over at det oppstår konflikter i tide og utide.

Honkey
    Det var ikke ment generelt.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    En god kronikk av Walid al-Kubaisi!

Planlagt politisk spill - Ytring

Det sette også Stangs utspill i et riktig lys.
    Enig med kronikøren. Men ser ikke at det på noen måte desauverer Stangs apell. Filmen ER en drittfilm, dialog med normale suterkopper funker helt fint, og det er lov å ha flere tanker i huet på samme tid. Det er tross alt ikke potensielle drapsmenn Stang ønsker dialog med, det er den vanlige muslingen som føler seg tråkket på. Det hjelper å prate i hjel dette sludderet. Men mot de som brenner og går berserk finnes ingen fornuftige virkemidler, bare ufornuftige.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kjernen i hele saken er jo hvorfor noen finner grunn til å lage protestaksjoner i Norge fordi noen en eller annen plass i verden har sagt et eller annet på nettet man misliker, skrevet en bok eller laget en film, sunget en sang eller tegnet en tegning.

Da kan man også spørre seg om hvorfor man støtter opp om slike aksjoner, selv om de er aldri så fredelige og ingen ble drept.

De som ikke klarer å leve med andre menneskers meninger bør heller ikke få Lebensraum i et moderne samfunn. Det er greit nok at folk aksjonerer og demonstrerer for nett hva de vil, også selvfornærmede religiøse, men det er et overgrep mot liberale grunnverdier å akseptere at politiske ledere spiller med på laget. Da har de vist at de ikke er i stand til å prioritere hva som er viktig og hva som er kortsiktig populisme.

Det er ikke selve innholdet appellen til Stand som er feil, det er greit nok det.. til en viss grad, heller men at han i det hele tatt anerkjenner nødvendigheten av store demonstrasjoner mot ytringsfrihet og frihet til å si ting de mest religiøse ikke klarer å akseptere.

Jeg er genuint dypt skuffet over Stang. Han er en prinsippløs man.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.698
    Torget vurderinger
    4
    [h=1]Retten til å krenke[/h]Bra innlegg av Arnfinn Pettersen, seniorrådgiver i Human-Etisk Forbund.

"Ytringsfriheten skal først og fremst beskytte minoriteters rett til å ytre meninger som avviker fra de etablerte.
    Den er ikke til for å beskytte det vi er enige om, men for å beskytte retten til å si ting andre finner ufyselig."

C

Cyber

Gjest
    I løpet av denne tråden har det blitt tatt opp mye rundt kristendommen og mye saklig og mye usaklig. Jeg synes denne damen sier mye lurt og som virkelig reflekterer kristen tro slik jeg kjenner den (for jeg kjenner meg ikke igjen i så mye av det som blir ramset opp her) og også en problemstilling jeg tror gjelder mange mennesker i verden i dag som holder menneskers holdninger og handlinger som et bilde av hva Gud er.

Burned By The Church // Our Burning Hearts

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.465
    Torget vurderinger
    0
    Fjernkontrollen, det har gått alt for langt for lenge siden!!

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Fjernkontrollen, det har gått alt for langt for lenge siden!!
    Enig!!! Det var mange unge som snakket indre vestlandsk på Birkelunden idag. Stemmer for kjønnskvotering, ja til flere vestlandspiker.

Edit: mente selvsagt, ja til kun vestlandspiker fra vestlandet. De er så undertrykte at vi må få de opp og frem.

EditII; vestlandspiker ja! Gutter njet!! Skjønner at jeg var ubetydelig nå!!!

EditIII; hva gjør vi hvis en av disse pikerne fra vesterled kommer i posisjon? Helsike, helsike

EditIV; hva skal man gjøre en natt som i natt, tenke på ditt og tenke på datt. Gå ut på kjøkkenet, ta seg litt mat. Tisse i vasken, ta seg en rask en.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.465
    Torget vurderinger
    0
    Eros, skal vi prøve på nytt når du er edru??:rolleyes:

Hvis du prøver å vinkle det mot rasisme er du helt på villspor! Jeg personlig driter i hvilken farge/rase folk har, men ekstreme miltante muslimister som lar seg "forurette" av alt mellom "himmel og jord" kan jeg betakke meg for! Jeg gidder ikke lenger prøve å være forståelsesfull, jeg ser dem som en ny avart av facisme/nazisme! Nazier uansett om de er politiske eller religiøst overbeviste kan jeg bare ikke tolerere! Sorry men slik er det bare!

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    To øl og en rom er knapt småbrisen, men for all del.

Edit; ingen fanboy av noen religion åkke som.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.465
    Torget vurderinger
    0
    Nei knapt småbrisen,..... men hva er unskyldningen din da?? ;)

Nei seriøst; fant ikke noen stor mening i det du skrev?? Nå er dette OT, men likevel??

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.667
    Torget vurderinger
    1
    Ein viss skilnad på å forby ein religion og å tykkje at dei mest ekstreme går alt for langt kanskje?

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    Nei knapt småbrisen,..... men hva er unskyldningen din da?? ;)

Nei seriøst; fant ikke noen stor mening i det du skrev?? Nå er dette OT, men likevel??
    Små brisen på morrakvisten? Ja enten begynner man veldig tidlig eller har ikke avsluttet når man burde:D

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn