Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hadde vel ikke egentlig trodd at julenissedyrking var anerkjent som en religion i Norge. Men det gir jo akkurat like mye mening som alternativene, og er mye mer sympatisk.

    Mørkemennene i denne bevegelsen er vel de som gir myke pakker til barna.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Gjestemedlem skrev:
    Hadde vel ikke egentlig trodd at julenissedyrking var anerkjent som en religion i Norge. Men det gir jo akkurat like mye mening som alternativene, og er mye mer sympatisk.

    Mørkemennene i denne bevegelsen er vel de som gir myke pakker til barna.
    Nisser er meget meningsfullt i jula, ingen nisser, ingen julegaver, men det vet jo selv en liten unge! ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    VINTERMARKERING?

    Skal det ikke være nisser og skrømt til jul? Hvem skal vi sette ut grøt til?

    Duster.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Klassestyrere må vel også få gjøre noen nissestreker iblant...
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    vredensgnag skrev:
    VINTERMARKERING?
    Skal det ikke være nisser og skrømt til jul? Hvem skal vi sette ut grøt til?

    Duster.
    Tenk deg brainstormingen på lærerværelset for å komme fram til dette.

    ;D
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74

    Denne hadde neppe gått gjennom som allsang på en skoleavslutning. Et sekulært og religionsfritt samfunn bør ikke indoktrinere barn med eventyr må vite. Gud bedre...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Min ekspertise på området er udiskutabel. Jeg er omskåret - det skjedde på sykehuset der jeg ble født, etter at legen fortalte min mor at dette var det klokt å gjøre. Legen hadde en religiøs agenda.
    Det er virkelig uakseptabelt i utgangspunktet, siden du ikke er jøde (og neppe muslim eller koptisk), men det er en fornøyelig historie du forteller. Regner med at du ikke ser på deg som noe offer, selv om du ikke ønsker å gjøre det samme mot din sønn. Det vil forresten ikke jeg heller, bare så det er sagt. Det er forskjell på å være imot et forbud, og å ønske det samme for sitt eget barn. Jeg har faktisk argumentert mot det i en aktuell sak nå nylig, og gutten er enda ikke omskåret. Det gjelder å holde hodet litt kaldt her, det er forbudskåtheten som forbauser og forarger meg.

    Dr Dong skrev:
    baluba skrev:
    Kutt ut det blendahvite, etnosentriske (rasistiske!!!) vrøvlet! Jeg gidder faen ikke diskutere med uopplyste ignoranter lenger. Dere har ikke peiling, ikke den aller minste peiling.
    Så begynte de jaggu å google også, ignorantene…
    Det er ikke nødvendig når det bare linkes til en side som har avskaffelse av all omskjæring som sin eneste målsetning.

    IntactNews is a news-media organization connecting all facets of the genital integrity movement.
    Kan i alle fall ikke regnes som en nøytral side. I en av linkene påstås det at alle amerikanske helseinstitusjoner unisont mener at det ikke er belegg for at omskjæring har noen effekt. Det stemmer jo ikke, så på et punkt lyves det også. Ekstremister er ekstremister, fra høyre til venstre. Og dette er som å lese sannheten om kapitalismen på Tjen Folkets hjemmeside. Jeg er kildekritisk til at jeg bruker Wiki, men slike tanker gjelder selvsagt ikke for de forbudskåte.

    Det at hundre barn dør i USA henger nok litt sammen med fattigdom om kvaliteten på inngrepet. Det vet jeg selvsagt ingenting om, men det er ikke utenkelig. Den fyren i videoen var født inn i en fattig familie. Selvfølgelig kan enhver operasjon medføre fare.

    At nederlenderne også ønsker et forbud, og at danskene mener at sexfortrinn er en myte, stemmer jo godt overens med mine påstander om nord og syd i Europa. Det er forøvrig også to land med betydelig større andel høyrepopulister enn det jeg liker å forholde meg til. Dette spiller nok inn når man kjører religionskortet, slik som i denne debatten.

    Men jeg skal avslutte her, for dette fører ingen veier hen. Lite vektig og seriøst er brakt til torgs, og jeg har heller ikke bidratt med så mye objektivt. Det er fordi jeg ikke gidder, for så mye bryr det meg ikke. Jeg er bare forbauset og forarget over forbudskåtheten fra firhetens voktere.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    baluba skrev:
    Men jeg skal avslutte her, for dette fører ingen veier hen. Lite vektig og seriøst er brakt til torgs, og jeg har heller ikke bidratt med så mye objektivt. Det er fordi jeg ikke gidder, for så mye bryr det meg ikke. Jeg er bare forbauset og forarget over forbudskåtheten fra firhetens voktere.
    Det finnes gode forbud og dårlige forbud. Det er mange ting som det bør være lov å gjøre med seg selv og sin egen kropp, men som det samtidig bør være forbudt å gjøre med små barn.

    Det er ingen frihet i at vold, overgrep, lemlestelser etc. skal være tillatt å utføre på andre mennesker uten deres samtykke. Det er likeledes ingen frihet i å forby mennesker å gjøre dette med seg selv, eller gi samtykke til at andre kan få gjøre det med dem.

    Har man problemer med slike grunnleggende verdier er det ikke så rart at det går i ball med begrepene.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Angående forbud mot både det ene og andre i denne glade førjulstid: Respekt for mangfold, betyr ikke å forakte sine egne tradisjoner. Men å gi rom til flere nye.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    baluba skrev:
    Kan i alle fall ikke regnes som en nøytral side. I en av linkene påstås det at alle amerikanske helseinstitusjoner unisont mener at det ikke er belegg for at omskjæring har noen effekt. Det stemmer jo ikke, så på et punkt lyves det også.
    Det er din påstand, så da får du belegge den. Kom med helseinstitusjoner som anbefaler omskjæring så vi kan gå dem etter i sømmene også. Pr. nå er alle påstandene dine usubstansierte. Offisielle legeforeninger fraråder inngrepet, jeg har ennå ikke sett noen som tilråder det. Men det er nå uansett underordnet, det er ikke primært et medisinsk spørsmål.

    At nederlenderne også ønsker et forbud, og at danskene mener at sexfortrinn er en myte, stemmer jo godt overens med mine påstander om nord og syd i Europa. Det er forøvrig også to land med betydelig større andel høyrepopulister enn det jeg liker å forholde meg til.
    Det går fra "rasisme" til "høyrepopulisme", og antall utropstegn er redusert drastisk. Bra at det modereres, men denne argumentasjonslinja er fortsatt usaklig.

    Jeg er bare forbauset og forarget over forbudskåtheten fra firhetens voktere.
    Religionsfrihet bør inbefatte friheten til ikke å bli stemplet religiøst for livet før du er gammel nok til å ha noe du skulle sagt om det.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    VINTERMARKERING?

    Skal det ikke være nisser og skrømt til jul? Hvem skal vi sette ut grøt til?

    Duster.
    Det er vel ordet JULeavslutning som ligger til grunn for endringen til VINTERavslutning.
    Bak i kulissene er det vel til syvende og sist Jens Bruun Pedersen og hans kollegaer i HEF som ønsker mindre fokus på det religiøse rundt denne månedens feiring og diverse festligheter.

    Jul (fra norrønt jól [1] eller jólablót) er den opprinnelige, hedenske feiringen av midtvinterdagen i Norden, senere også av den kristne høytiden og festen til minne om Jesu Kristi fødsel.

    At man klarer å rote dette til med å nekte nisseluer, må bero på en veldig misforståelse.
    Nisser har ingenting med kristendom å gjøre, men med urnorsk folketro/overtro:

    Nisse er en skikkelse som ifølge skandinavisk folketro særlig holdt til i uthusene på en bondegård. Nissen i norsk tradisjon overtok for den norrøne gardvorden, et vette som passet på gården.
     

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Den samme rektoren dekker vel til ribben i supermarkedet i sin edelhet?
    Julehøytiden (solsnufesten) er jo okkupert av vrangforestillinger fra midt-østen.
    (Ref årstid, stjernkonstellasjon, historikk, og selve tidsregningen).
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    baluba skrev:
    Jeg er bare forbauset og forarget over forbudskåtheten fra firhetens voktere.
    Tunga rett i munnen.
    Frihet til individuelle valg skal selvsagt ikke gjelde retten til lemlestelse av andre individer, enten inngrepet er lite eller ei. Det er bare å se i øynene at det ikke foreligger tungtveiende medisinske årsaker til dette inngrepet, ergo burde det være en selvfølge at det ikke tillates utført uten den myndige pasientens uttrykkelige samtykke. Nå slikt foreligger, og det ikk er medisinske årsaker som ligger bak inngrepet, burde pasienten betale selv, dette burde ikke være en sak for det offentlige helsevesen.
    Det er helt feil å anse dette som et rom om et nytt forbud; det er en selvfølge at du ikke har lov å snitte dine barn med kniv, uavhengig av (ikkemedisinsk) årsak eller størrelse på snitt.

    Honkey
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Men jeg skal avslutte her, for dette fører ingen veier hen. Lite vektig og seriøst er brakt til torgs, og jeg har heller ikke bidratt med så mye objektivt. Det er fordi jeg ikke gidder, for så mye bryr det meg ikke. Jeg er bare forbauset og forarget over forbudskåtheten fra firhetens voktere.
    Det finnes gode forbud og dårlige forbud. Det er mange ting som det bør være lov å gjøre med seg selv og sin egen kropp, men som det samtidig bør være forbudt å gjøre med små barn.

    Det er ingen frihet i at vold, overgrep, lemlestelser etc. skal være tillatt å utføre på andre mennesker uten deres samtykke. Det er likeledes ingen frihet i å forby mennesker å gjøre dette med seg selv, eller gi samtykke til at andre kan få gjøre det med dem.

    Har man problemer med slike grunnleggende verdier er det ikke så rart at det går i ball med begrepene.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    HC skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Men jeg skal avslutte her, for dette fører ingen veier hen. Lite vektig og seriøst er brakt til torgs, og jeg har heller ikke bidratt med så mye objektivt. Det er fordi jeg ikke gidder, for så mye bryr det meg ikke. Jeg er bare forbauset og forarget over forbudskåtheten fra firhetens voktere.
    Det finnes gode forbud og dårlige forbud. Det er mange ting som det bør være lov å gjøre med seg selv og sin egen kropp, men som det samtidig bør være forbudt å gjøre med små barn.

    Det er ingen frihet i at vold, overgrep, lemlestelser etc. skal være tillatt å utføre på andre mennesker uten deres samtykke. Det er likeledes ingen frihet i å forby mennesker å gjøre dette med seg selv, eller gi samtykke til at andre kan få gjøre det med dem.

    Har man problemer med slike grunnleggende verdier er det ikke så rart at det går i ball med begrepene.
    Jeg skulle egentlig melde meg ut av en lite fruktbar diskusjon, og gjør det etter denne kommentaren. Hva faen mener du med å trekke fram en person som sammenligner kvinnelig omskjæring med mannlig, og tror at det som sies i den snutten er vektig i det hele tatt? Jeg føler meg fornærmet over at du trekker fram en syk tulling som trekker paralleller med kvinnelig omskjæring og mannlig. Han her mener at det dreier seg om å undertrykke seksuallivet. Leste du ikke VGs utlegning om sin egen omskjæring tidligere?7

    Det er sykt å insinuere at vi som forsvarer retten til mannlig omskjæring også forsvarer kvinnelig. Det er sykt å insinuere at vår egen vredensgnag er sammenlignbar med for eksempel Chiku Ali (google). Hvis du seriøst mener at det er grei skuring å hevde at de som omskjærer sine guttebarn er like gale som de som omskjærer jenter, og at vi som ikke ser det som mutilation på samme måte også forsvarer kvinnelig omskjæring, så er det noe seriøst galt med deg. Hvis du har så lave tanker om meg som det så vil jeg ikke ta noe fra din side på alvor i fremtiden, så jeg håper for all del at du ikke er av den oppfatning. Men slik er det jeg oppfatter han feite grisen så er han ikke seriøs i det hele tatt. Han skriver en bok der han hevder at det ryktes at ortodokse jøder har sex gjennom et hull i et laken. Dette er ikke bitch slapping for andre enn de med en hellig overbevisning.

    Jeg ønsker bare svar på et spørsmål: Det går indirekte fram at tullingen til venstre her trekker klare paralleller mellom kjønnslemlestingen av jenter med den mannlige omskjæringen. Mener du at han har rett i at vredensgnag har fått sitt sexliv ødelagt på samme måte som nevnte Chiku Ali, og at vi som ikke synes at det han har gjennomgått er så ille som det Chiku Alis skjebne også forsvarer kvinnelig kjønnslemesting? For slik fremstår det for meg når du poster denne egentlig intetsigende videoen uten egne kommentarer.

    Med det sier jeg takk for meg i diskusjonen, sett bort fra at du fortjener en unnskyldning for mitt sinne hvis du ikke mener det jeg opplever at du hevder her.

    Edit: Jeg ser at jeg har uttalt meg med litt sterke ord her, men siden de først er blitt publisert så lar jeg dem stå. Men vil samtidig legge sterkt trykk på at jeg beklager de sterke ordene hvis du ikke mener det jeg følte for noen minutter siden. Nå er jeg i sterk tvil om at det er det du mener, for jeg vil jo helst ikke tro at du mener det. Så ha det i tankene når du nå leser dette. Jeg har hatt mye nærkontakt med kvinner som har vært utsatt for dette, og er så sterk motstander av det som det er mulig å være. Derfor blir jeg litt såret nå jeg opplever at det blir trukket klare paralleller, og reagerer nok litt over grensen av den grunn. Beklager isåfall allerede nå, hvis jeg tar feil av deg. Noe jeg allerede tror jeg gjør, for så sprø er det vel ingen som er her?
     

    maiden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    246
    Antall liker
    0
    Jeg mener at de som omskjærer sine guttebarn er like gale som de som omskjærer sine jentebarn. Ikke samme grad av uhyrlighet, men fortsatt like galt.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Øyvind H skrev:
    Jeg mener at de som omskjærer sine guttebarn er like gale som de som omskjærer sine jentebarn. Ikke samme grad av uhyrlighet, men fortsatt like galt.
    Siden disse er så enormt religiøse, ser de ikke at denne praksisen er en voldsom kritikk mot selve skaperverket?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    baluba skrev:
    HC skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Men jeg skal avslutte her, for dette fører ingen veier hen. Lite vektig og seriøst er brakt til torgs, og jeg har heller ikke bidratt med så mye objektivt. Det er fordi jeg ikke gidder, for så mye bryr det meg ikke. Jeg er bare forbauset og forarget over forbudskåtheten fra firhetens voktere.
    Det finnes gode forbud og dårlige forbud. Det er mange ting som det bør være lov å gjøre med seg selv og sin egen kropp, men som det samtidig bør være forbudt å gjøre med små barn.

    Det er ingen frihet i at vold, overgrep, lemlestelser etc. skal være tillatt å utføre på andre mennesker uten deres samtykke. Det er likeledes ingen frihet i å forby mennesker å gjøre dette med seg selv, eller gi samtykke til at andre kan få gjøre det med dem.

    Har man problemer med slike grunnleggende verdier er det ikke så rart at det går i ball med begrepene.
    Jeg skulle egentlig melde meg ut av en lite fruktbar diskusjon, og gjør det etter denne kommentaren. Hva faen mener du med å trekke fram en person som sammenligner kvinnelig omskjæring med mannlig, og tror at det som sies i den snutten er vektig i det hele tatt? Jeg føler meg fornærmet over at du trekker fram en syk tulling som trekker paralleller med kvinnelig omskjæring og mannlig. Han her mener at det dreier seg om å undertrykke seksuallivet. Leste du ikke VGs utlegning om sin egen omskjæring tidligere?7

    Det er sykt å insinuere at vi som forsvarer retten til mannlig omskjæring også forsvarer kvinnelig. Det er sykt å insinuere at vår egen vredensgnag er sammenlignbar med for eksempel Chiku Ali (google). Hvis du seriøst mener at det er grei skuring å hevde at de som omskjærer sine guttebarn er like gale som de som omskjærer jenter, og at vi som ikke ser det som mutilation på samme måte også forsvarer kvinnelig omskjæring, så er det noe seriøst galt med deg. Hvis du har så lave tanker om meg som det så vil jeg ikke ta noe fra din side på alvor i fremtiden, så jeg håper for all del at du ikke er av den oppfatning. Men slik er det jeg oppfatter han feite grisen så er han ikke seriøs i det hele tatt. Han skriver en bok der han hevder at det ryktes at ortodokse jøder har sex gjennom et hull i et laken. Dette er ikke bitch slapping for andre enn de med en hellig overbevisning.

    Jeg ønsker bare svar på et spørsmål: Det går indirekte fram at tullingen til venstre her trekker klare paralleller mellom kjønnslemlestingen av jenter med den mannlige omskjæringen. Mener du at han har rett i at vredensgnag har fått sitt sexliv ødelagt på samme måte som nevnte Chiku Ali, og at vi som ikke synes at det han har gjennomgått er så ille som det Chiku Alis skjebne også forsvarer kvinnelig kjønnslemesting? For slik fremstår det for meg når du poster denne egentlig intetsigende videoen uten egne kommentarer.

    Med det sier jeg takk for meg i diskusjonen, sett bort fra at du fortjener en unnskyldning for mitt sinne hvis du ikke mener det jeg opplever at du hevder her.

    Edit: Jeg ser at jeg har uttalt meg med litt sterke ord her, men siden de først er blitt publisert så lar jeg dem stå. Men vil samtidig legge sterkt trykk på at jeg beklager de sterke ordene hvis du ikke mener det jeg følte for noen minutter siden. Nå er jeg i sterk tvil om at det er det du mener, for jeg vil jo helst ikke tro at du mener det. Så ha det i tankene når du nå leser dette. Jeg har hatt mye nærkontakt med kvinner som har vært utsatt for dette, og er så sterk motstander av det som det er mulig å være. Derfor blir jeg litt såret nå jeg opplever at det blir trukket klare paralleller, og reagerer nok litt over grensen av den grunn. Beklager isåfall allerede nå, hvis jeg tar feil av deg. Noe jeg allerede tror jeg gjør, for så sprø er det vel ingen som er her?
    Ok, her er mitt siste svar angående omskjæring:
    1. Hitchens for stå for det Hitchens sier, noe han helt sikkert også gjør. Det er ikke mine ord men jeg linket inn YouTube videoen da den kommenterte omskjæring. Det er noe jeg hverken ber deg unskyldnig for eller tillatelse til.
    2. Man kan selvfølgelig sammenlikne omskjæring av jenter og gutter. Det er ikke samme grad av alvorlighet men omhandler handlinger som er nær beslektet og hvis begrunnelse er religiøst betinget.
    3. Hitchens poeng med sammenlikningen slik jeg forstår den er å belyse det hyklerske i å fråde mot 'deres' omskjæring av jenter samtidig som man vitser om 'vår' omskjæring av gutter, ikke å si at begge deler er like ille men når fanden leser bibelen..
    3. Jeg er 100% i mot omskjæring. Du har ikke kunnet vise til en eneste medisinsk organisasjon eller til seriøs medisinsk forskning som tilsier at omskjæring er nødvendig eller i det minste ikke til skade.
    4. Du kritiserer Hitchens for å sammenlikne omskjæring på gutter og jenter mens du selv sammenlikner omskjæring med fjerning av blindtarmen. Forhuden har flere funksjoner som er dokumentert flere steder i denne tråden.
    5. Hvis du ikke tåler meniger som avviker fra dine egne bør du holde deg til å diskutere med dine meningsfeller.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hensikten med omskjæring, av både gutter og jenter, er å redusere den seksuelle nytelsen, hos kvinnen ved at klitoris fjernes, hos gutter ved at penishodet blir mindre følsomt for stimulans, fordi det er i kontinuerlig kontakt med stoff i tøyet. Motivert av religiøse mørkemenn som innbiller seg de begår rette gjerninger ved å stenge mest mulig av for nytelse, på alle områder.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Siden den kvinnelige omskjæringen ikke er nevnt i noen religion er det lite sannsynlig at motivasjonen for over 2000 år siden faktisk var å sette ned følsomheten. Det er synsing uten logikk, for da ville også kvinnelig omskjæring være et religiøst påbud. Det har den aldri vært, og dermed faller påstanden på sin egen urimelighet.

    Dessuten viser blant annet Salomos høysang det motsatte. De tidlige kristne og de før dem hyllet faktisk seksualiteten, selv om det var definert som noe mellom en mann og kvinne. Gruppesex og homofili var forbudt, men sex mellom mann og kone ble hyllet. Men det er jo motivene til "lovgiverne" jeg vurderer her, ikke motivasjonen til en jødisk barnelege på et amerikansk sykehus.

    Når det nå er tydelig at jeg sees på slik som man ser på de som forsvarer kvinnelig omskjæring vurderer jeg sterkt min fremtid på forumet. Jeg er her fordi jeg opplever et vennskapbånd med forumets medlemmer, men når det nå er tydelig at jeg blir sett på som et uhyre så forstår jeg at det vil være vanskelig å forholde seg til meg med respekt i ettertid. Hvis noen her inne hadde argumentert mot forbudet av kvinnelig omskjæring ville jeg ikke kunne akseptert den personen lenger, så den logiske konsekvensen av det blir at jeg ikke kan forstå at dere kan akseptere mine holdninger og person lenger.

    Som kristen har jeg opplevd at mitt åndelige liv er blitt sett på med sterkt fordømmende øyne. Det er noe jeg har klart å akseptere, selv om så sterkt uttalt fordømming er en tung pille å svelge. Det er noe vi som tror er blitt vant med, og selv om andres nedlatende holdninger er ekstremet sterkt formulert, så har vi etterhvert fått tykk nok hud til å holde det ut. Vi blir straffet for våre forgjengeres skylder, og får med klare ord fortalt at vi er deliriske og tildels mentale utskudd.

    Men den fordømmelsen av min person som er den naturlige konsekvensen av slike uttalelser som dette er vanskelig å komme utenom:

    Jeg mener at de som omskjærer sine guttebarn er like gale som de som omskjærer sine jentebarn. Ikke samme grad av uhyrlighet, men fortsatt like galt.
    Ikke samme grad av uhyrlighet men like galt er en selvmotsigende uttalelse, så jeg vurderer delen om uhyrlighet som sukring av pillen. Jeg opplever derfor at respekten for meg ikke kan være tilstede i en slik grad at jeg kan oppleves som en venn lenger, og vurderer konsekvensen av dette. En slik avgjørelse får sikkert etterspill, og jeg er ikke så dramatisk at jeg sletter min profil. Men summen av uttalelser som reflekterer den menneskelige respekten av meg opplever jeg nå med denne debatten som siste skudd som så lav, at det vil være vanskelig for meg å oppleve at jeg blir tatt på alvor som et godt menneske i fremtiden.

    Å møte sine egne holdninger i døren er noe vi alle må gjennom. Min egen etnosentrisme settes på prøve nesten daglig, så jeg vet at den er til stede i rikt monn. Noen ganger fører det til at jeg må ta et oppgjør med mine meninger om andre kulturer. Det er noe som flere burde føle litt på mener jeg, men det er få som ønsker å innrømme for seg selv at de har en slik side. Men vi har den alle, enten vi liker det eller ikke. Men den er sjelden så ille som de forferdelige syndene jeg tydeligvis har begått nå. Jeg vet at jeg sannsynligvis ikke står helt alene, men som i religionsdebattene er det nok et flertall av disse som ikke ønsker å utsette seg selv for den fordømmingen som åpent religiøse opplever. Dermed skjønner jeg at alle andre ikke ønsker å utsette seg selv for det samme som jeg har gjort nå, og vil vel kanskje oppfordre dem til å holde det slik. Det er ingen god opplevelse å bli moralsk og etisk fordømt så sterkt. Og med de ordene forlater jeg debatten.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Formålet med omskjæring går tilbake til før de abrahamiske religionene - men at det er religiøst tilsnitt i forhold til enklere omgang med § 6, 9 og 10 i Dekalogen er det liten grunn til å betvile.

    Her har du en stjernekar, som omskrives i anledning sin 4.500 omskjæring. Selv om den skjer i Ukraina får den plass i media i Israel.



    Den religiøse dimensjonen er da forholdsvis tydelig her.

     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    baluba skrev:
    Å trekke inn den abnorme og grusomme mishandlingen av kvinner er i grunn ved siden av poenget. Det finnes uansett INGEN rasjonell årsak til å snitte sine barn med kniv, enten man nå snitter av dem forhuden eller pikken, eventuelt skjærer inn et kors i brystkassa på dem. At inngrepet er lite, forsvarer ikke selve inngrepet i seg selv. Jeg fatter ikke at dette kan være så vanskelig å se.
    Det er en gammel, kulturell uskikk, ferdig prata.

    Honkey
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    baluba skrev:
    Ser ikke noe grunnlag for denne indignasjonen som den blir fremlagt. Jeg kan ikke se at noen har fordømt de som er omskjærte, men derimot den rituelle praksisen hvor man skjærer i og brennmerker andre mennesker uten samtykke. De som blir omskjært er uskyldige, de har ikke noe de skulle sagt og nettopp det er problemet. Hvis myndige mennesker vil la seg omskjære er det helt greit for meg og jeg akter slett ikke å legge meg opp i begrunnelsen for dette, det får bli deres sak. Jeg har ikke noe i mot at folk tatoverer seg heller, men ville allikevel sett på det som et overgrep å tatovere et lite barn som ikke har muligheten til å bestemme selv.

    Hva religion angår vil jeg alltid forsvare religionsfriheten og enhvers rett til å tro på hva de vil (nettopp den friheten som undergraves ved spedbarnsomskjæring), men jeg vil likefrem fortsette å mene og argumentere for at organisert religion og underkastelse for en fiktiv autoritet er menneskefiendtlig.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Mulig omskjæring ikke er en religiøs handling. Men når religiøse ledere oppfordrer eller krever omskjæring blir det likevel et religiøst problem. De gjør det vanskeligere å få bukt med problemet.

    På samme måte som diverse hodeplagg og ærekodekser gjør det vanskeligere å få bukt med kvinneundertrykkelse.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Slubbert skrev:
    Speaking of, Hitch er død. Trist.
    Veldig trist men det var ventet. Jeg var langt fra enig i alt han sa men han var genuint uredd og fullstendig udiplomatisk. Det er alltid behov for slike.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Størst vekst sør for Sahara...joda, folk som er lutfattige og avhengige av fremmed hjelp for å overleve er nok ekstra utsatt for hjernevasking.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Megalomane dagdrømmer fra impotente, gamle menn? Ja, la oss håpe det ikke er mer enn det. :-\

     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    :-*

    unable to take effective action; helpless or powerless

    var selvfølgelig den definisjonen av ordet som jeg benyttet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hosianna! Et mirakel har skjedd, og det forventes at de kristne vil valfarte til åpenbaringen.

     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.852
    Torget vurderinger
    23
    Det der er fanken ikke Jesus. Det er Yngve Hågensen!


    Edit; Det går forresten ut på ett, i følge Hågensen selv.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn