Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Religion er jo enkelt og greit for mennesker som ikke evner eller makter å forholde seg til virkeligheten, og i stedet dikter opp sin egen virkelighet som passer til deres egne ønsker og drømmer. Det er det plass vil alt man måtte ønske. Hvor beleilig, man akk hvor meningsløst å surre rundt i sin egen fantasiverden. Den virkelige er da fantastisk nok.

Et annet element i dette er den grenseløse grådighet som ligger i kristendommen. Man har et godt liv, lever i en fredelig tid i et rikt og fantastisk land med alle de muligheter det innebærer. Men dette er ikke nok for de troende, de vil jo ha mer mer mer mer .. en evighet av mer... og kaste bort sitt liv i tigging og bønn for evig mer og bedre, og mer paradisisk og fantastisk og flott og ...

Elementene fra mentaliteten til en mishandlet hund gjøre ikke dette noe mer trivelig å bivåne.

Det er rett og slett forkastelig på så mange plan samtidig at det er vanskelig å komme på et verre sammensurium hvis man er på utsiden av de store mentalinstitusjonene.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.539
    Gjestemedlem skrev:
    Religion er jo enkelt og greit for mennesker som ikke evner eller makter å forholde seg til virkeligheten, og i stedet dikter opp sin egen virkelighet som passer til deres egne ønsker og drømmer. Det er det plass vil alt man måtte ønske. Hvor beleilig, man akk hvor meningsløst å surre rundt i sin egen fantasiverden. Den virkelige er da fantastisk nok.

Et annet element i dette er den grenseløse grådighet som ligger i kristendommen. Man har et godt liv, lever i en fredelig tid i et rikt og fantastisk land med alle de muligheter det innebærer. Men dette er ikke nok for de troende, de vil jo ha mer mer mer mer .. en evighet av mer... og kaste bort sitt liv i tigging og bønn for evig mer og bedre, og mer paradisisk og fantastisk og flott og ...

Elementene fra mentaliteten til en mishandlet hund gjøre ikke dette noe mer trivelig å bivåne.

Det er rett og slett forkastelig på så mange plan samtidig at det er vanskelig å komme på et verre sammensurium hvis man er på utsiden av de store mentalinstitusjonene.

V

vredensgnag

Gjest
    Delle skrev:
    Voff skrev:
    Rune S skrev:
    Hvor sa Jesus at man skulle steine egne barn og brenne hekser?

Det har jeg ikke hodet. Det står at de skal kastes på bålet som kvister (eller ved eller noe i den duren).
    Hvor tror du heksebrenningen kom fra? Dette var kristne mennesker som kunne sin bibel på rams. De brente dem fordi det står i bibelen og som gode kristne gjorde de som befalt.
    Hekser og heksebrenning er ikke nevnt med et ord i Bibelen, sånn for ordens skyld.

Mvh
    Hekser, trolldomskunst og bestraffelse av samme er nevnt flere steder i Bibelen, sånn for ordens skyld - og da spesielt i det sett med leveregler som beskrives i Tredje og Femte Mosebok.

Sånn for ordens skyld.

Jeg sparker fart i dine bibelstudier med et første innspill.

Tredje 18:10

9 Når du kommer til det land Herren din Gud gir dig, da skal du ikke ta efter disse folks vederstyggelige skikker. 10 Det skal ikke finnes hos dig nogen som lar sin sønn eller datter gå gjennem ilden, eller som gir sig av med spådomskunster, eller som spår av skyene eller tyder varsler eller er en trollmann, 11 ingen heksemester, ingen som spør en dødningemaner, ingen sannsiger, ingen som gjør spørsmål til de døde. 12 For enhver som gjør slikt, er en vederstyggelighet for Herren, og for disse vederstyggelige tings skyld er det Herren din Gud driver dem bort for dig.

Boken Heksehammeren (Malleus maleficarum) dukket ikke opp av intet, for eksempel.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    407
    Gjestemedlem skrev:

Selv om jeg trolig er definert innenfor de store mentalinstitusjonene så hadde jeg håpet at deph kunne komme med et lite lysglimt hva gjelder kristen tro. Altså ikke bare terror, brutalitet, overtro, tortur, overgrep, fantasi, grådighet osv. osv. Men nei, fortsatt er alt bekmørkt.

La med da, siden det er første advent idag, og vi går inn i ventetiden for å minnes verdenshistoriens viktigste fødsel komme med noen lysglimt og vakre ord fra evangelisten Johannes:

Lyset skinner i mørket,
    og mørket har ikke overvunnet det.

Det sanne lys,
    som lyser for hvert menneske,
    kom nå til verden.

Han var i verden,
    og verden er blitt til ved ham,
    men verden kjente ham ikke.

Han kom til sitt eget,
    og hans egne tok ikke imot ham.

Men alle som tok imot ham,
    dem ga han rett til å bli Guds barn,
    de som tror på hans navn.

De er ikke født av kjøtt og blod,
    ikke av menneskers vilje
    og ikke av manns vilje,
    men av Gud.

Og Ordet ble menneske
    og tok bolig iblant oss,
    og vi så hans herlighet,
    en herlighet som den enbårne Sønn
    har fra sin Far,
    full av nåde og sannhet.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Gjestemedlem skrev:
    Gud skrev:
    Thou shalt not suffer a witch to live
    Siden Gud, Jesus og spøkelset alle er en del av den samme treenighet så kan man trygt si at Jesus har befalt at man skal drepe hekser.

Hvordan dette foregår i praksis har vi jo vært inne på.

I Norsk utgave heter det "En trollkvinne skal du ikke la leve"

Klare og tydelige ord det, og siden dette er en befaling fra Gud så har man som kristen ikke noe annet å gjøre enn å lyde... ellers ender man opp på bålet selv.

Så alle disse bestialske drapene på kvinner opp i gennom århundrene 8og dom fortsetter den dag i dag) er ikke noe som "er gjort i kristendommens navn" Det ER kristendom. Den samme kristendommen som dagens fredelige hobbydyrkere bruker og misjonerer for. Det er bare det at de lukker øynene for all den barbariske ondskapen i religionen deres, og stirrer seg blind på søndsgsskoleversjonen.

Den samme Guden dere dyrker befaler følgende:

If a man have a stubborn and rebellious son, which will not obey the voice of his father, or the voice of his mother, and that, when they have chastened him, will not hearken unto them: Then shall his father and his mother lay hold on him, and bring him out unto the elders of his city, and unto the gate of his place; And they shall say unto the elders of his city, This our son is stubborn and rebellious, he will not obey our voice; he is a glutton, and a drunkard. And all the men of his city shall stone him with stones, that he die.

He that smiteth his father, or his mother, shall be surely put to death.

He that curseth his father, or his mother, shall surely be put to death.

Hvis et barn gjør narr av sine foreldre befaler Gud følgende:

The eye that mocketh at his father, and despiseth to obey his mother, the ravens of the valley shall pick it out, and the young eagles shall eat it.

---------

Men det er jo en kjærlig og elskverdig Gud må vite... så lenge man åler seg rundt på bakken i frykt som en makk.

Du får jo håpe at han ikke blir sint på deg, (ikke glem aftenbønnen da) For har du barn kan du ende opp med å måtte ikke bare drepe dem, men også spise dem og bli kannibal.

And ye shall eat the flesh of your sons, and the flesh of your daughters shall ye eat.

And thou shalt eat the fruit of thine own body, the flesh of thy sons and of thy daughters.

And I will cause them to eat the flesh of their sons and the flesh of their daughters, and they shall eat every one the flesh of his friend.

....

Hyggelige kar denne Gud og bibelen hans. :-\

Ikke rart de kristne har funnet opp en Jesus som de kan gjemme seg i skjørtene på når barbariet bryter løs.
    Greit viss du kan si hvor desse sitatene står i Bibelen.
    Det står noe i Bibelen jeg ikke forstår enda,men den har blitt mer og mer forståelig og helhetlig i løpet av årene for min del.

Har ingen problem med å forstå hvordan Gud ser på hekser og trolleri.
    Denne fyren vet litt hva som foregår i desse witches brew sirkler,langt,men interesant,synst jeg ivertfall.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Satanisme er da bare en variant av kristendom. Det befatter seg jo met akkurat de samme forestillingene, fantasiene og pantheonet.

Ikke fatter jeg helt hva man skal med en ekstra Satan i kristne kretser forøvrig, for den Guden som er beskrevet i Bibelen er da mer ond, grusom, hatefull og morderisk enn noe annet monster i litteraturhistorien. Folkemord, drap, steining, barnemord, landeplager, tortur og galskap.

Det de kristne ikke forstår er at

Gud=Satan :-\

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Så du er helt overbevist om at der ikke er noen åndelig side,eller annen dimensjon som det er populært å kalle det i andre kretser?
    Der er ikke mer mellom himmel og jord enn det du ser?

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    vredensgnag skrev:
    Delle skrev:
    Voff skrev:
    Rune S skrev:
    Hvor sa Jesus at man skulle steine egne barn og brenne hekser?

Det har jeg ikke hodet. Det står at de skal kastes på bålet som kvister (eller ved eller noe i den duren).
    Hvor tror du heksebrenningen kom fra? Dette var kristne mennesker som kunne sin bibel på rams. De brente dem fordi det står i bibelen og som gode kristne gjorde de som befalt.
    Hekser og heksebrenning er ikke nevnt med et ord i Bibelen, sånn for ordens skyld.

Mvh
    Hekser, trolldomskunst og bestraffelse av samme er nevnt flere steder i Bibelen, sånn for ordens skyld - og da spesielt i det sett med leveregler som beskrives i Tredje og Femte Mosebok.

Sånn for ordens skyld.

Jeg sparker fart i dine bibelstudier med et første innspill.

Tredje 18:10

9 Når du kommer til det land Herren din Gud gir dig, da skal du ikke ta efter disse folks vederstyggelige skikker. 10 Det skal ikke finnes hos dig nogen som lar sin sønn eller datter gå gjennem ilden, eller som gir sig av med spådomskunster, eller som spår av skyene eller tyder varsler eller er en trollmann, 11 ingen heksemester, ingen som spør en dødningemaner, ingen sannsiger, ingen som gjør spørsmål til de døde. 12 For enhver som gjør slikt, er en vederstyggelighet for Herren, og for disse vederstyggelige tings skyld er det Herren din Gud driver dem bort for dig.

Boken Heksehammeren (Malleus maleficarum) dukket ikke opp av intet, for eksempel.
    Du må gjerne undervise, jeg er slett ingen ekspert, men et søk i nettbibelen gir ikke treff på noen av de nevnte ord.

Hvor du har funnet teksten du siterer vet jeg ikke, men du finner den definitivt ikke i tredje mosebok.

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rune S skrev:
    Så du er helt overbevist om at der ikke er noen åndelig side,eller annen dimensjon som det er populært å kalle det i andre kretser?
    Der er ikke mer mellom himmel og jord enn det du ser?
    Å joda en hel masse.

En helt ny verden åpenbarer seg for dem som vi se. Et mikroskop, en stjernekikkert eller en god tekstbok innen en av naturfagene kan avdekke ufattelige mengder fantastiske og spennende ting som man ikke var klar over eksisterte en gang. Tilgangen, kunnskap og viten og opplevelser er enorm for oss som bor i et rikt og sivilisert land.

Den virkelige verden er så full av undre at det overgår alt hva de religiøse er i stand til å dikte opp og drømme seg frem til. Men det er mye mer spennende å finne ut av hvordan den henger sammen, i stedet for å bli avspist med gamle tøvete religiøse beretninger om hvordan verden henger sammen. Man blir rett og slett mentalt handicappet av å abonnere på religiøse forklaringer i stedet. Greit nok å bruke som middel for å få primitive mennesker til å lye, men i dagens sivilisasjon er dette bare å regne som søppelpost.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Gjestemedlem,jeg forstår ikke hvorfor du innbiller deg at kristne ikke har den samme glede av de tingene du nemner?
    Tror du vi reagerer noe annerledes når vi ser noe vakkert i naturen,spiser et fantastisk måltid,drikker en god vin eller konjakk,osv. ?
    Jeg kan bli helt paralysert og bare sitte og smile eller le av å se for eksempel et bra naturprogram på Discovery,jeg kan måpe i beundring av kunnskap mennesker har opparbeidet seg innen vitenskap,osv. Men ingenting av dette er i nerheten av den glede,tilfredstillelse og fred som den jeg kjenner i Guds nerver!!!

Jeg vil gjette du er ganske så lik hvordan denne fyren i youtube klippet var,og jeg håper sterkt at du vil ta deg tid til å se det hele,gjerne flere ganger:)
    Jeg vet akkurat vilke tanker Guds motstander vil bombardere deg med for å få deg til å ikke lytte til dette,og grunnen er at det foregår en MEKTIG åndelig kamp om din sjel.
    Jeg hadde ikke engasjert meg i desse trådene viss ikke det var fordi jeg håper at du og andre en dag skal få oppleve hvor god Gud virkelig er,og den kjærlighet jeg klarer å opparbeide til mennesker vet jeg er MYE MYE svakere enn Guds kjærlighet!!

V

vredensgnag

Gjest
    Femte Mosebok, 18:9, etc. Rune.
    http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?book=DEU&chapter=18

Men det er mange referanser. Hva med Åpenbaringene, og hva som skal skje med dem som bedriver trolldomskunst i følge den? (21:8 )

I Talmud har dette ført til eksplisitt forbud mot hekseri og hekser, og i Bibelen har man mange referanser til hvordan slike må utstøtes fra samfunnet, og straffes så man behager Herren vår Gud.

Årsaken til at Talmuds (GTs) eksplisitte forbud mot heksekunst, hekser og trollmenn er nedtonet blant kristne skyldes selvsagt at Jesus var en trollmann, med sine mirakler. Av den grunn har man i kristen tradisjon ikke forfulgt trollmenn i samme grad, men hekser - mekasefa på hebraisk - var derimot fritt vilt, fordi kvinnen i sin urform er ugudelig. (Og som vi vet uegnet til å være prest, osv.)

Jeg leser Bibelen her, fungerer fint.

http://www.bibel.no/nb-NO/sitecore/content/Home/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    407
    Vi tro de fleste på HFS og i denne tråden generelt har et reflektert forhold til spørsmål rundt religiøst tro og de store spørmål i livet. Jeg har kommet fram til et kristent ståsted, og der står jeg temmelig støtt. Samtidig er det både på ateistisk og religiøs fløy en del skråsikkerhet og raljering av motsatt syn som jeg ser på med en viss undring. De mest troende i denne tråden, noen ivrige ateister, durer ivei med en ensidig skråsikkerhet som er skremmende. Og jeg lurer på; hva ligger bak? I alle fall ikke refleksjon. Er det noe en har opplevd i eget liv som gir slike krakilske utslag?

Jeg får i denne omgang prøve meg med en annen taktikk for å prøve å smette inn litt lys. Derfor; Bach - Double Violin Concerto in D minor 2nd movement, Largo. I mine ører musikk av en annen verden. Bach skrev da også øverst på alle notepapirene "Soli Deo Gloria":)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Har kristendommet noe svar på hva som ble skjebnen til alle de mennesker som har dødd i tiden før Jesus kom til jorden?
    De fikk jo aldri noen sjanse til å omvende seg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rune S skrev:
    Jeg vil gjette du er ganske så lik hvordan denne fyren i youtube klippet var,og jeg håper sterkt at du vil ta deg tid til å se det hele,gjerne flere ganger:)
    Jeg vet akkurat vilke tanker Guds motstander vil bombardere deg med for å få deg til å ikke lytte til dette,og grunnen er at det foregår en MEKTIG åndelig kamp om din sjel.
    Jeg er da ikke ukjent med fantasiverdener. Akkurat nå sitter jeg å spiller betaen på Star Wars The Old Republic, og her må man hele tiden ta slike valg når man gjør oppdrag, så får man poeng og belønning etter som man er snill eller slem. Moro det. Men når dagen er omme så logger jeg meg av og returnerer til den virkelige verden.

Ikke alle har den muligheten ser jeg, og det er i grunnen litt trist.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    407
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg er da ikke ukjent med fantasiverdener. Akkurat nå sitter jeg å spiller betaen på Star Wars The Old Republic, og her må man hele tiden ta slike valg når man gjør oppdrag, så får man poeng og belønning etter som man er snill eller slem. Moro det. Men når dagen er omme så logger jeg meg av og returnerer til den virkelige verden.
    Sikker på du er avlogget?

steinm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får i denne omgang prøve meg med en annen taktikk for å prøve å smette inn litt lys. Derfor; Bach - Double Violin Concerto in D minor 2nd movement, Largo. I mine ører musikk av en annen verden. Bach skrev da også øverst på alle notepapirene "Soli Deo Gloria":)

[/quote]

Musikken er nå fra denne verden, uansett hva Bach skrev øverst på notepapirene.
    Legger ved ett klipp jeg også, så viser hva "jeg også mener" er essensen i kristendommen.
    http://www.youtube.com/watch?v=1Rwioe1SGkQ&feature=relmfu

V

vredensgnag

Gjest

Regarding God, Emil Cioran has noted that "without Bach, God would be a complete second rate figure" and that "Bach's music is the only argument proving the creation of the Universe cannot be regarded a complete failure".

Vedlegg

C

Cyber

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Rune S skrev:

Ikke alle har den muligheten ser jeg, og det er i grunnen litt trist.
    Noen blir triste, jeg blir igrunnen mer skremt over hvor mye tid og energi du bruker på din lille Jihad mot kristendom og religion og så gang på gang viser at du ikke har den FJERNESTE, jeg understreker og gjentar, FJERNESTE anelse hva det innebærer for et menneske å være en etterfølger av Jesus. Tror du i ditt selvgode sinn at enhver kristen sitter og ser på livet som et spill med belønning og straff? Jeg blir helt sjokkert over at noen kan hovere over andres valg i livet over 100 sider uten å skjønne bæret av hva en faktisk sitter og kritiserer. Og hver gang noen kommer med et innlegg som dette overses det eller så kommer det en ny ytring for å unngå å faktisk gå på akkord med seg selv. Fabelaktig debattstil!

Det må være deilig å sitte og lange ut mot alle andre og selv ha svarene, å selv vite bedre enn de som tror eller mener noe annet, kunne lett slenge rundt seg med ufine bemerkninger og karakteristikker av andre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Den dagen en menneskeverdig sekulær human liberalisme også kan sies å være direkte ansvarlig for drap, tortur og henrettelser av millioner av mennesker, samt undertrykking av samfunn, rasering av sivilisasjoner og kulturer og generelt mer ondskap og ulykke enn svartedauen, HIV og Malaria lagt sammen og ganget opp... ja så skulle jeg gitt spandert en tanke på disse bortforklaringene også.

Hva folk bruker som personlig motivasjon er likegyldig, samme hvor tåpelig det måtte være. Men summen av den effekten denne bevegelsen av mosaisk gudedyrking har hatt på verden er katastrofal, og det er på tide man begynner å innse at det er en samfunnssykdom og ikke en uskyldig barnelek.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gudfryktighet er ikke vanskelig å forstå...

Her et lite bibelvers som beretter om noen mennesker som ikke var Guds lydige undersåtter:

"The people of Samaria must bear their guilt, because they have rebelled against their God. They will fall by the sword; their little ones will be dashed to the ground, their pregnant women ripped open."

Det er en rar form for kjærlighet dette.

Og det er like rart at moderne mennesker legger seg på kne for å be til å dyrke dette fantasimonsteret.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.539
    Jeg tror du har fått frem budskapet ditt. Du er jo mer frenetisk enn en Indremisjonspredikant.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    407
    Før deph tar kvelden vil jeg anbefale en bok til refleksjon i julen; «Noe å tro på» av filosof og fredsforsker Henrik Syse. Siden du er så ekstremt opptatt av religion så vil her sikkert være mye interessant å reflektere over. Om du mot formodning har alt klinkende klart for deg og har svaret på alt som har med religion og tro, så får du heller ta en ny runde med fantasimonstrene i Star Wars The Old Republic. Men som sagt, husk å skru av. For slik er ikke det virkelige livet.

Syse mener at dagens moderne, rastløse samfunn ikke legger vilkårene godt nok til rette for de mer filosofiske samtalene om tro og liv. Han mener også det er en fundamental feil å stenge ute religionenes spørsmål fra det å være menneske. Dessuten kan økt kunnskap om sin egen tradisjon bidra til å øke forståelse for andres livssyn og religioner.

- Samtidig har vårt samfunn også en del aggressive, ikke-religiøse mennesker, som utelukkende snakker i store bokstaver og nærmest skyter med hagle om sine mer eller mindre velbegrunnede angrep på religion. Nyansene blir borte. Det er synd.

Filosofi og religion har mange likhetstegn, og filosofer helt tilbake til Sokrates' tid var også opptatt av religiøse spørsmål. Selv fant Syse dybden i sin religiøse tro via filosofien.

-Filosofien som sådan tar riktignok ingen sannheter for gitt, mens tro søker en visdom utenfor menneskene. Men begge søker etter sannhet. Jeg tror filosofi og tro kan «snakke» godt med hverandre, sier Henrik Syse.

Fredsforskeren understreker at troen står sterkere i andre land enn Norge og minner om at personlig tro har vært pådriver når personligheter og fredsprisvinnere som Mor Teresa, Martin Luther King og erkebiskop Desmond Tutu har kjempet for fred og rettferdighet.

-Religion har kimen i seg til å skape konflikt og uenighet, men religiøs tro kan også være en enestående motivasjon for oppofrende handlinger og fredsskaping.

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10016258

V

vredensgnag

Gjest
    Fox mislikte at det amerikanske luftforsvaret måtte avslutte et kurs for rakettoffiserer med ansvar for å avfyre interkontinentale raketter med hydrogenbomber ombord.
    Kurset - Christian Just War Theory - ble gjennomført i tyve år av prester som brukte bibelsitater for å vise rakettoffiserene at det er moralsk forsvarlig å sende avsted raketter som kan utslette millionbyer.

The Air Force has suspended a course that was taught by chaplains for more than 20 years because the material included Bible passages.
    The course, called “Christian Just War Theory” was taught by chaplains at Vandenberg Air Force Base, Calif., and used Scripture from both the Old and New Testaments to show missile launch officers that it can be moral to go to war.

http://www.foxnews.com/politics/201...an-themed-ethics-training-program-over-bible/

Men disse prestene var helt sikkert ikke kristne, de heller.

C

Cyber

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Den dagen en menneskeverdig sekulær human liberalisme også kan sies å være direkte ansvarlig for drap, tortur og henrettelser av millioner av mennesker, samt undertrykking av samfunn, rasering av sivilisasjoner og kulturer og generelt mer ondskap og ulykke enn svartedauen, HIV og Malaria lagt sammen og ganget opp... ja så skulle jeg gitt spandert en tanke på disse bortforklaringene også.

Hva folk bruker som personlig motivasjon er likegyldig, samme hvor tåpelig det måtte være. Men summen av den effekten denne bevegelsen av mosaisk gudedyrking har hatt på verden er katastrofal, og det er på tide man begynner å innse at det er en samfunnssykdom og ikke en uskyldig barnelek.
    Oi, der fikk jeg et Deja Vu, nå er vi tilbake på side 2? Eller var det 25? 47? 73? Vanskelig når sammen innlegget kopieres hver gang spørsmålene tar litt tankegang å svare på.

Men vi tar det litt mer "to-the-point":

1. Tror du kristne mennesker går dag etter dag i en evig rettegang med seg selv med straff og belønning for hvert steg som taes for å bligjøre en sinna Gud oppe i himmelen?

2. Kan du komme med noen konkrete eksempler der kristne mennesker har vært involvert i noen av de eksemplene over som du avventer at din egen religion skal utføre? Mye rart er blitt gjort i "Guds" navn, men jeg snakker om mennesker som har fått Jesus i hjertet og da blir man ikke drevet mot slikt. Joda, kristne gjør, sier og tenker dumme ting de også og man er ikke et knepp bedre enn andre, men jeg vil gjerne se eksempler på at omvendte kristne utfører handlinger som beskrevet over. Sannheten er vel at de fleste slike handlinger i nyere tid er utført i stater som har "vendt Gud ryggen" og valgt nettopp sekulære verdier og der Gud noen gang flagrer i lufta som et begrep.

3. Jeg forstår jo at du har kommet frem til din "sannhet" om hvordan verden fungerer og hvordan tingenes tilstand burde vært, men hvordan kan du klare å sitte og nærmest felle dom over andre meninger, holdninger og trosliv når du tydeligvis ikke har større erfaring med noe av det selv?

G

Gjestemedlem

Gjest
    cybervision_ skrev:
    1. Tror du kristne mennesker går dag etter dag i en evig rettegang med seg selv med straff og belønning for hvert steg som taes for å bligjøre en sinna Gud oppe i himmelen?
    Ja dette gjennomsyrer alt hva de kristne tenker og gjør. Ikke bevisst hele tiden, men de går nok med en konstant visshet om at alt de gjør og tenker blir overvåket og loggført. Stort sett ligger dette indoktrinert og i underbevisstheten. Den tidlige pregingen av barn før de har utviklet forsvarsmekanismer er svært viktig i denne bevegelsen. Så ja når de kristne er lært opp til å be til og dyrke det mest sadistiske og blodtørstige monster i hele litteraturhistorien så gjør jo dette noe med deres psyke.

Religionen tiltrekker seg merkelig nok endel gode mennesker også, det har nok en sosial årsak. Ingen behøver religion for å være god og snill, for er man en menneskevenn så er man det uavhengig av alt annet. Mye av drivkreftene bak de religiøse veldedighetsorganisasjonene er også utnyttelsen av at folk ønsker å kjøpe seg en billett til himmelen, eller et frikort fra skjærsilden ved botsøvelser. Det er jo forsåvidt effektivt nok, for mottakere av hjelp bryr seg vel lite med hvorfor folk er veldedige med dem. Men det er jo utrolig mye bedre å bygge slike systemer og organisasjoner på menneskeverd og medmenneskelighet og ikke på religion og de mekanismene det innebærer, og den smitterisikoen man påfører folks sinn og samfunn med i form av denne bundlete hjelpen.

2. Kan du komme med noen konkrete eksempler der kristne mennesker har vært involvert i noen av de eksemplene over som du avventer at din egen religion skal utføre? Mye rart er blitt gjort i "Guds" navn, men jeg snakker om mennesker som har fått Jesus i hjertet og da blir man ikke drevet mot slikt. Joda, kristne gjør, sier og tenker dumme ting de også og man er ikke et knepp bedre enn andre, men jeg vil gjerne se eksempler på at omvendte kristne utfører handlinger som beskrevet over. Sannheten er vel at de fleste slike handlinger i nyere tid er utført i stater som har "vendt Gud ryggen" og valgt nettopp sekulære verdier og der Gud noen gang flagrer i lufta som et begrep.
    Dine spørsmål gir ingen mening. Å ikke være religiøs er ikke en religion. Det er dessuten svært feigt og nytteløst å prøve å distansere seg med at alt det grusomme som de kristne utfører og har utført ikke er gjort av "ekte kristne".

Den Gud som du snakker om er jo en tyrann og et blodtørstig monster uten like. Bibelen er jo full av historier om dennes grusomheter, tortur, straffedom og pinsler. Hvorfor skulle noen vende denne ryggen ved å oppføre seg likeledes til dennes ære og fremme?

Hvordan kan du be til et slikt uhyre?

3. Jeg forstår jo at du har kommet frem til din "sannhet" om hvordan verden fungerer og hvordan tingenes tilstand burde vært, men hvordan kan du klare å sitte og nærmest felle dom over andre meninger, holdninger og trosliv når du tydeligvis ikke har større erfaring med noe av det selv?
    Det holder å observere effekten denne galskapen har på mennesker og samfunn. Man trenger heller ikke ha pådratt seg malaria eller flekktyfus for å se at dette også er uheldig og påfører lidelse.

Ingen heller er jo vokst opp i et vakum, og alle har jo fått en viss opplæring i dette tankesystemet. Når jeg gikk på skolen var sogar kristendom et eget fag, og ble ansett som noe som barn av en eller annen grunn burde lære om, med salmesang i klasserom og kirkebesøk. Men den virkelige forståelsen av hva alt dette medfører kommer jo stort sett ikke før folk lærer nok naturvitenskap og psykologi til å forstå hvilken manipulerende svindel kristendommen er, og det er ikke før man ser effekten av dette på politikk og samfunn rundt om i verden til man forstår hvor farlig dette er. Det armageddon de religiøse drømmer om kommer de til å påføre oss alle. Jeg er svært glad for å bo i et ikke-religiøst land i en fredelig avkrok av Europa.

C

Cyber

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    cybervision_ skrev:
    Ja dette gjennomsyrer alt hva de kristne tenker og gjør. Ikke bevisst hele tiden, men de går nok med en konstant visshet om at alt de gjør og tenker blir overvåket og loggført. Stort sett ligger dette indoktrinert og i underbevisstheten. Den tidlige pregingen av barn før de har utviklet forsvarsmekanismer er svært viktig i denne bevegelsen. Så ja når de kristne er lært opp til å be til og dyrke det mest sadistiske og blodtørstige monster i hele litteraturhistorien så gjør jo dette noe med deres psyke.

Religionen tiltrekker seg merkelig nok endel gode mennesker også, det har nok en sosial årsak. Ingen behøver religion for å være god og snill, for er man en menneskevenn så er man det uavhengig av alt annet. Mye av drivkreftene bak de religiøse veldedighetsorganisasjonene er også utnyttelsen av at folk ønsker å kjøpe seg en billett til himmelen, eller et frikort fra skjærsilden ved botsøvelser. Det er jo forsåvidt effektivt nok, for mottakere av hjelp bryr seg vel lite med hvorfor folk er veldedige med dem. Men det er jo utrolig mye bedre å bygge slike systemer og organisasjoner på menneskeverd og medmenneskelighet og ikke på religion og de mekanismene det innebærer, og den smitterisikoen man påfører folks sinn og samfunn med i form av denne bundlete hjelpen.

Dine spørsmål gir ingen mening. Å ikke være religiøs er ikke en religion. Det er dessuten svært feigt og nytteløst å prøve å distansere seg med at alt det grusomme som de kristne utfører og har utført ikke er gjort av "ekte kristne".

Den Gud som du snakker om er jo en tyrann og et blodtørstig monster uten like. Bibelen er jo full av historier om dennes grusomheter, tortur, straffedom og pinsler. Hvorfor skulle noen vende denne ryggen ved å oppføre seg likeledes til dennes ære og fremme?

Hvordan kan du be til et slikt uhyre?

Det holder å observere effekten denne galskapen har på mennesker og samfunn. Man trenger heller ikke ha pådratt seg malaria eller flekktyfus for å se at dette også er uheldig og påfører lidelse.

Ingen heller er jo vokst opp i et vakum, og alle har jo fått en viss opplæring i dette tankesystemet. Når jeg gikk på skolen var sogar kristendom et eget fag, og ble ansett som noe som barn av en eller annen grunn burde lære om, med salmesang i klasserom og kirkebesøk. Men den virkelige forståelsen av hva alt dette medfører kommer jo stort sett ikke før folk lærer nok naturvitenskap og psykologi til å forstå hvilken manipulerende svindel kristendommen er, og det er ikke før man ser effekten av dette på politikk og samfunn rundt om i verden til man forstår hvor farlig dette er. Det armageddon de religiøse drømmer om kommer de til å påføre oss alle. Jeg er svært glad for å bo i et ikke-religiøst land i en fredelig avkrok av Europa.
    Du kommer som vanlig kun med mer generelle betraktninger uten rot i virkeligheten og karakteristikker som er helt ut av løse lufta.

Kan du komme med litt flere av historiene der Gud torturerer takk, gjerne med konkrete henvisninger, men jeg forventer det ikke når alt annet du svarer på blir kun beskrevet generelt og diffust.

Generelt har jeg ikke truffet en kristen/muslim eller andre som er så fanatisk og har en så snodig virkelighetsorientering som deg selv, men som du har sagt - lever man i en fantasi mister man jo fort gangsynet. (Fritt etter husken)

Diskusjoner med deg er jo uten hensikt når du aldri tør svare på innlegg med noe konkret som kan taes fatt i videre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Kan du komme med litt flere av historiene der Gud torturerer takk, gjerne med konkrete henvisninger, men jeg forventer det ikke når alt annet du svarer på blir kun beskrevet generelt og diffust.
    Sitatene er hentet fra Bibelen. Du kjenner sikkert til denne gudedyrkemanualen fra omtale om ikke annet. Jeg kan sikkert være litt mer nøye med å henvise til de konkrete versene, men jeg hadde jo forsåvidt forventet at folk faktisk hadde lest dette som de dyrker med en slik iver.

Generelt har jeg ikke truffet en kristen/muslim eller andre som er så fanatisk og har en så snodig virkelighetsorientering som deg selv, men som du har sagt - lever man i en fantasi mister man jo fort gangsynet. (Fritt etter husken)
    Virkeligheten kan sikkert fortone seg snodig hvis man er vant med å basere sin virkelighet på bibelske fantasier og annen religiøs litteratur.

Diskusjoner med deg er jo uten hensikt når du aldri tør svare på innlegg med noe konkret som kan taes fatt i videre.
    Denne og andre tråder er full av konkrete eksempler på hvilken elendighet disse religionene fører til. Vil du ha noe konkret å diskutere kan du jo ta tak i noen av dem.

Du har jo heller ikke svart på spørsmålet om hvordan du kan dyrke og be til Gud, denne brutale massemorderen, torturisten og sadisten som er beskrevet i Bibelen.

Eller fornekter du Gud, og kun tilber Jesus? Eller gjør du rett og slett som de fleste andre religiøse... dikter opp din egen versjon til noe som er mer behagelig å forholde seg til?

C

Cyber

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    cybervision_ skrev:
    Sitatene er hentet fra Bibelen. Du kjenner sikkert til denne gudedyrkemanualen fra omtale om ikke annet. Jeg kan sikkert være litt mer nøye med å henvise til de konkrete versene, men jeg hadde jo forsåvidt forventet at folk faktisk hadde lest dette som de dyrker med en slik iver.

Det ble diffust ja.

Virkeligheten kan sikkert fortone seg snodig hvis man er vant med å basere sin virkelighet på bibelske fantasier og annen religiøs litteratur.

Denne og andre tråder er full av konkrete eksempler på hvilken elendighet disse religionene fører til. Vil du ha noe konkret å diskutere kan du jo ta tak i noen av dem.

Du har jo heller ikke svart på spørsmålet om hvordan du kan dyrke og be til Gud, denne brutale massemorderen, torturisten og sadisten som er beskrevet i Bibelen.

Da tror jeg ikke du har lest så mye i Bibelen. Det er helt klart mye som kan være vanskelig å få forstå for mennesker som tar ut enkelvers og dikter videre selv. Det handler om å lese versene i sin sammenheng og ha kunnskap til å forstå hva hele fortellingen handler om.

Eller fornekter du Gud, og kun tilber Jesus? Eller gjør du rett og slett som de fleste andre religiøse... dikter opp din egen versjon til noe som er mer behagelig å forholde seg til?

Gud og Jesus er den samme Gud. Man har alle sin vinkling inn mot kristen tro, men Bibelen er veldig klar på hva som behøves og det står veldig lite om poeng og belønning der.
    Ha en god dag, mer energi gidder jeg ikke å bruke når du ikke tar fatt i konkrete spørsmål og bare gir generelle runde kommentarer. :)

V

vredensgnag

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    cybervision_ skrev:

Det ble diffust ja.

Da tror jeg ikke du har lest så mye i Bibelen. Det er helt klart mye som kan være vanskelig å få forstå for mennesker som tar ut enkelvers og dikter videre selv. Det handler om å lese versene i sin sammenheng og ha kunnskap til å forstå hva hele fortellingen handler om.

Gud og Jesus er den samme Gud. Man har alle sin vinkling inn mot kristen tro, men Bibelen er veldig klar på hva som behøves og det står veldig lite om poeng og belønning der.
    Ha en god dag, mer energi gidder jeg ikke å bruke når du ikke tar fatt i konkrete spørsmål og bare gir generelle runde kommentarer. :)
    Her skal du få en grei måte å orientere deg på i spørsmålene du stiller.
    Du får spørsmål selv, med flere svaralternativ. Dersom du har lest Bibelen vil du ikke ha noen problemer med å finne rett svar.

Vi tar for oss følgende kategorier:

Måter Gud straffer på.
    I - http://www.landoverbaptist.org/news0800/biblequiz.html
    II - http://www.landoverbaptist.org/news0601/biblepunishment.html

Måter Gud dreper på.
    http://www.landoverbaptist.org/news1102/carnagequiz.html

Hva gjør Gud forbanna? Og hvor mange må betale prisen for at han blir sur?
    I - http://www.landoverbaptist.org/news1100/godswrathquiz.html
    II - http://www.landoverbaptist.org/news0102/wrathofgodquiz.html

===

Bonusspørsmål: Er det rett av en Gud som er allvitende og allmektig å utsette sine skapninger for slike prøvelser, bare for å hevne seg på dem, når han på forhånd vet hva som vil skje?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Kanskje vi burde dratt Gud for domstolen...

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Det er jo endel som har prøvd: http://en.wikipedia.org/wiki/Lawsuits_against_God

Har jo ikke gått så bra så langt...

"However, a judge finally did throw out the case, saying the Almighty was not properly served due to his unlisted home address."

Søksmål har jo gjerne sitt opphav i den tåpelige formuleringen endel forsikringsselskaper bruker når de vil forsikre seg mot å betale ut penger grunnet naturskader. "Act of God".

Kanskje man kommer lenger med å kreve penger fra det norske voldsofferfondet, hvis man blir utsatt for naturens krefter?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gjestemedlem skrev:
    BT skrev:
    Det er jo endel som har prøvd: http://en.wikipedia.org/wiki/Lawsuits_against_God

Har jo ikke gått så bra så langt...

"However, a judge finally did throw out the case, saying the Almighty was not properly served due to his unlisted home address."

Søksmål har jo gjerne sitt opphav i den tåpelige formuleringen endel forsikringsselskaper bruker når de vil forsikre seg mot å betale ut penger grunnet naturskader. "Act of God".

Kanskje man kommer lenger med å kreve penger fra det norske voldsofferfondet, hvis man blir utsatt for naturens krefter?
    Enda lenger kommer man sannsynligvis ved å kontakte Norsk Naturskadepool.

V

vredensgnag

Gjest
    Man må jo stusse litt over oss mennesker.
    Jeg vokste opp i et religiøst miljø, gikk på Søndagsskole og i kirken. Det ble bedt bordbønn og kveldsbønn.

Fordi jeg leste alt jeg kom over, pløyde jeg også gjennom Bibelen, og jeg fikk det ikke til å stemme. Han "som metter liten fugl" utslettet også hele folkeslag. Og 'gudfryktig' likte jeg ikke.

Nå er jeg eldre, og skjønner at Gud ville blitt anklaget for folkemord, forbrytelser mot menneskeheten og samtlige forferdelige krigsforbrytelser vi kjenner. Han påbyr oppspretting av gravide kvinners mager - det står i Den hellige boken. Om han var et menneske ville han fått en fryktelig straff.

Men han tilbes. Jeg tillater meg å minne om Treenigheten, og at det ingen forskjell er på Den hellige ånd, Gud og Kristus.

Ett råd, kun, dukker han opp er det mer enn Naturskadefondet man bør forlite seg på. Han er lunefull og hevngjerrig.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Religioner uten dramatikk har en tendens til å dø ut ganske raskt.

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    Religioner uten dramatikk har en tendens til å dø ut ganske raskt.
    Devadatta prøvde å drepe Buddha et par ganger, men det er vel så dramatisk det ble i tidlig buddhisme?

;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg sa ikke "en tendens" uten grunn... ;)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn