8. Du skal ikke tale usant om din neste.
Herre, se i nåde til meg!
Herre, se i nåde til meg!
"There are as many as eight different subgroups of Amish with most belonging, in ascending order of conservatism, to the Beachy Amish, New Order, Old Order, or Swartzentruber Amish sects."realist skrev:"Her et bilde av transportboksen til en mer lovlydig og en smule mindre konservativ amish."
Nåja, amish er fremdeles amish!
He he he, den tanken har jeg også hatt. Kan vi ikke alle kjøpe oss sveivegrammofon og bli liberale amish? For vi må vel være liberale for å ha grammofon.Gjestemedlem skrev:"There are as many as eight different subgroups of Amish with most belonging, in ascending order of conservatism, to the Beachy Amish, New Order, Old Order, or Swartzentruber Amish sects."realist skrev:"Her et bilde av transportboksen til en mer lovlydig og en smule mindre konservativ amish."
Nåja, amish er fremdeles amish!
Men men, ulik mange andre religiøse, jo mer konservative, sprø og ekstreme de blir jo mindre trussel utgjør de for omverdenen.
En absurd historie, men sannhetsgehalten i den "offisielle" historien til paret så er den nok motivert av andre ting enn religion. Som du vet kjenner jeg disse miljøene svært godt, og det er vanlig å ta med et av barna til et halvsøsken eller søsken for å oppdra dem i Europa. Eller sine egne mindre hel eller halvsøsken. Rett og slett for å gi barnet en sjanse i livet, for å si det enkelt. At de kommer opp med en slik usannsynlig historie skyldes nok delvis at de tror at noen kan gå på limpinnen :Gjestemedlem skrev:An evangelist who claimed to have created miraculous pregnancies through prayer is to be sent back to Kenya to face child abduction charges.
http://www.bbc.co.uk/news/uk-14992891
Infertile or post-menopausal women who attended his church in Peckham, South London were told they would be having "miracle" babies.
But the babies were always "delivered" in backstreet clinics in Nairobi.
The Tottenham MP, David Lammy, had a husband and wife turn up at his constituency surgery who had been through it.
"The couple went to Africa, came back into the country with a child that the authorities found out was not theirs through a DNA test.
"What unravelled was clearly a child trafficking situation, that didn't just involve my constituents, but involved a number of women making their way to Kenya and then arriving back into our country apparently thinking these children were theirs but they clearly were not," he said.
Gilbert Deya was interviewed on Face the Facts in 2004.
When asked how he explained the births of children with DNA different to that of their alleged parents, he said: "The miracle babies which are happening in our ministry are beyond human imagination.
"It is not something I can say I can explain because they are of God and things of God cannot be explained by a human being."
Det er jo en artig vinkling, og hvis det er noe i den så er det jo mer humoristisk enn trist. Min umiddelbare reaksjon er at slikt kan det går når folk får mer opplæring i religion enn biologi. Jeg får håpe du har rett, for jeg har mye større respekt for kløktig utspekulerthet enn ren mirakeltro.baluba skrev:En absurd historie, men sannhetsgehalten i den "offisielle" historien til paret så er den nok motivert av andre ting enn religion. Som du vet kjenner jeg disse miljøene svært godt, og det er vanlig å ta med et av barna til et halvsøsken eller søsken for å oppdra dem i Europa. Eller sine egne mindre hel eller halvsøsken. Rett og slett for å gi barnet en sjanse i livet, for å si det enkelt. At de kommer opp med en slik usannsynlig historie skyldes nok delvis at de tror at noen kan gå på limpinnen :, men mest av alt er det et panisk forsøk på å berge situasjonen. Jeg har i min tid i det afrikanske miljøet i Bergen og spesielt Roma vært borti lignende saker, men ingen av de har vært troenes til å tro at andre vil bite på noe så far fetched. De ville nok heller lagt kortene på bordet, eller skaffet seg papirer på adopsjon. Uansett har barnet sannsynligvis sterkt tilknytning til paret. Kanskje det var barnet til avdøde venner, for eksempel.
At det dreier seg om human trafficking av den "slemme typen" tviler jeg på, for så kyniske er sjelden afrikanere. Men de er svært troenes til å tøye reglene for familiegjenforening basert på storfamiliekulturen der de kommer fra. Det tok lang tid for meg i Afrika å forstå hvem som virkelig var brødre og søstre, onkler og tanter eller fandens oldemor. Ganske komplisert, med andre ord. At det er regelbrudd er jeg ikke i tvil om, men selv synes jeg ikke det er noen skandale at noen tusen småbarn får sjansen til et bedre liv uten dyp fattigdom på denne måten. Barn er blant det som får meg til å fort ta til tårene, og jeg strødde villig om meg med både snop og penger der nede når jeg traff på gjenger med barn. Det var herlig å se hele gjengen løpe til kiosken og kjøpe en stor pose candy som de broderlig delte, med de største barna som ansvarlige reserveforeldre. Jeg kan ikke noe for det, men i mine øyne er små barn uskyldige. Disse barna blir oppdratt som parets eget, og det hadde ikke betydd noen forskjell for oss om de var det.
Afrika trenger utdannede mennesker, og mange av de som kommer her fra land som ikke er ille (slik som Kenya i dette tilfellet) reiser tilbake og praktiserer utdannelsen sin der nede når de blir eldre. Jeg har spesielt merket meg at folk fra Kenya, Tanzania, Uganda og Ghana ikke har et problematisk forhold til det. En annen faktor er at skal vi ta et populistisk FrP-standpunkt så er det folk fra denne regionen vi ønsker oss, med unntak av Somalia og dogmatiske muslimer fra Sudan. Jeg lager ikke slike skiller, men jeg finner det forståelig at noen synes at det er "kvalitetsinnvandrere" som kommer fra de fire landene jeg nevner først. Ingen kommer fra de landene for å leve godt på sosialhjelpen vår. De kommer alle for å jobbe og betale skatt, for så å investere pengene i hus og forretningsvirksomhet i hjemlandet, slik at de har en trygghet å reise hjem til når de blir litt eldre. Det er noe vi bør ønske velkommen, og siden storparten av dem er kristne (og ingen er islamister), så er det noe selv innvandringsfiendtlige folk som ikke er for doktrinære ønsker seg også.
Men historien med underet er vel det som kan kalles somewhat amusing.![]()
Sannsynligheten for at jeg har rett er sterk, for det er en vanlig praksis. Men det er jo en form for "trafikkering", men ikke av den typen vi kaller menneskehandel. Det skulle faktisk forundre meg sterkt hvis det skulle vise seg å være slik. Hadde det dreid seg om land fra langt mot øst i Asia ville jeg vært mer skeptisk, for der har barns verdi en helt annen mening.Gjestemedlem skrev:Det er jo en artig vinkling, og hvis det er noe i den så er det jo mer humoristisk enn trist. Min umiddelbare reaksjon er at slikt kan det går når folk får mer opplæring i religion enn biologi. Jeg får håpe du har rett, for jeg har mye større respekt for kløktig utspekulerthet enn ren mirakeltro.![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/Gilbert_Deya skrev:Deya's wife, Eddah (also known as Mary Deya), was arrested during November 2004 in Nairobi and charged with stealing children.[5] Ten children, none of whom had any genetic connection to the Deya family, were found at Mr Deya's House.[3] Twenty babies have been placed in foster care in Kenya after DNA tests showed they had no connection to their alleged mothers.[6] Rose Atieno Kiserem, a former pastor with Deya's ministry was jailed along with Mrs Deya. Upon her release from jail, Kiserem confessed that the 'miracle babies' were "a hoax created by the Deyas and their accomplices to deceive me and other God-fearing people."[7]
http://www.guardian.co.uk/society/2004/sep/30/charitymanagement.kenya skrev:Mr Deya's wife, Eddah, was arrested this month in Nairobi and charged with stealing a child from the Pumwani hospital. When Kenyan police raided Mr Deya's house in Nairobi, they found 10 children, none of whom had any genetic connection to the Deya family. Twenty of Mr Deya's "miracle babies" have been taken into care in Kenya after DNA tests showed they had no genetic connection to their mothers.
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-12365715 skrev:Gilbert Deya nephew Paul Deya jailed for murdering son
A south London church worker has been jailed for life for murdering his three-year-old son.
Paul Deya, 32, of Bermondsey, slit his son Wilson's throat in November 2009, six months after having a dream about killing children, the Old Bailey heard.
http://www.independent.co.uk/news/uk/crime/evangelist-dismisses-childtrafficking-charges-as-a-setup-548129.html skrev:The pastor, whose Gilbert Deya ministries boasts 36,000 members in Britain, as well as branches in Europe, Africa and Asia, claims to have helped infertile women conceive "miracle babies" by prayer.
The London-based evangelist claims that the power of prayer had been responsible for the births of at least four babies to two British women one of whom he claims has had three children in 12 months, with another on the way and the conception by a 38-year-old infertile London student.
Earlier this month, Mr Deya's wife was charged with stealing a child from Nairobi's Pumwani Maternity Hospital.
Mr Deya maintains that children born to his followers were conceived by God, and yesterday called upon two midwives, a Ugandan-qualified vet and an apparently expectant mother to prove it.
Deonna Dakkins-Scott, 38, from Plumstead, south-east London, claims to be nine and a half months pregnant, despite having had both her fallopian tubes removed. The IT student claimed that she fell pregnant last December after Mr Deya prayed over her.
Despite six medical examinations ruling out pregnancy, Mrs Dakkins-Scott showed off her bump yesterday. "I don't know when the baby will be born. It is a miracle baby from God and he will decide. It could take longer than nine months."
Det har jo en viss relevans for de kidnappede og solgte barna. Men egentlig ganske liten for saken. Hva med dem som får frastjålet sitt barn for at de kan selges videre til religiøse familier? For kjøp og salg er det, uansett om kjøperne er aldri så kristne og mirakeltroende så har de nok bidratt med seriøse donasjoner for å fremkalle disse miraklene og vise sin tro og hengivenhet, slik man gjør i kristne sirkler.baluba skrev:Det er nemlig interessant å lese om hvordan slik praksis fungerer, og hvem som er involvert. Hvem er for eksempel mottaker av barnet, og hvilken skjebne kunne det se fram til? Vet vi egentlig noe om det ut fra skriveriene?
Hvordan kan du tolke det slik? Jeg tar ikke utgangspunkt i at de får en flott fremtid i Europa. Misstankene mine går i motsatt retning, det vil si jeg er redd for det. Du må ikke blande de to innleggene mine der jeg i det første beskriver en praksis som jeg oppfatter som positiv, og det siste som er et svar på ny opplysninger som klargjør at den aktuelle saken du har brakt opp har en annen motivasjon enn de sakene jeg kjenner til.Gjestemedlem skrev:Det har jo en viss relevans for de kidnappede og solgte barna. Men egentlig ganske liten for saken. Hva med dem som får frastjålet sitt barn for at de kan selges videre til religiøse familier? For kjøp og salg er det, uansett om kjøperne er aldri så kristne og mirakeltroende så har de nok bidratt med seriøse donasjoner for å fremkalle disse miraklene og vise sin tro og hengivenhet, slik man gjør i kristne sirkler.baluba skrev:Det er nemlig interessant å lese om hvordan slik praksis fungerer, og hvem som er involvert. Hvem er for eksempel mottaker av barnet, og hvilken skjebne kunne det se fram til? Vet vi egentlig noe om det ut fra skriveriene?
Skal man strekke ditt argument kanskje litt lenger enn du vil, så kan man jo si at dette rettferdiggjør å stjele barn fra fattige familier i den tredje verden og selge dem til rike par i vesten... siden barna sannsynligvis får en bedre oppvekst der. Ikke at jeg tror du støtter dette, men det er en konsekvens av det du vektlegger i denne saken.
Ikke bare den katolske kirke. Den Norske Kirke er intet bedre. Og hvorfor skal man ikke ha forrakt for folk som voldtar barn? Er det greit dersom det er Guds vilje ???dag1234 skrev:Det tror jeg aldri at du har hatt, vreden. Not in a million years.
Med din holdning til Den katolske kirke som du kaller et pedrastreir, og din forakt for menneseker som ikke deler din oppfatning, tror jeg kardinalen har bedre ting å ta seg til enn å la seg skjikkanere av en besservisser og mister know-all.
"Jeg anser ikke katolikker for å være kristne - det er blitt et pederastreir av verste sort, og burde forbys. Den katolske kirken har ødelagt millioner av barn ..." Sitat Vreden 28.8.2011. Post # 1704.
Morrogutt er du, som vil være teolog.
Nei. Kjærlighet er rasjonelt.AK27 skrev:Fordrer ikke kjærlighet den samme irrasjonalitet som religiøs tro.
Dette er hat og maktmisbruk av religion og har ingen ting med kristen tro å gjøre. Men Bibelen er full av paradokser, og en kan gjerne henge seg opp i merksnodige tekster, de er det mange av. Men om en søker hovedretningen og den dypere mening så finner en noe helt annet. At kjærlighet er rasjonelt? Ja, det også. Men mye mer, også irasjonell. Og for å sitere en av forfatterne i Bibelen og hva han legger i kjærlighet:Voff skrev:Nei. Kjærlighet er rasjonelt.AK27 skrev:Fordrer ikke kjærlighet den samme irrasjonalitet som religiøs tro.
Drap på homofile, steining av egne barn, brenning av hekser, samt pining til evig tid av de som ikke underkaster seg irrasjonell tro er pur sadisme og har intet med kjærlighet å gjøre.
En fantastisk låt. En sårhet som gir gåsehud.Pink_Panther skrev:
Kanskje ikke fullt så opplagt som man først tror :![]()
Det forstår jeg godt. Det er John Lennon på sitt absolutt beste. Og John Lennons beste er det ingen andre som når opp til.baluba skrev:Favorittlåten til Bjørn Eidsvåg ifølge et intervju jeg hørte på radio for over 20 år siden. Han skulle velge ut sine favorittsanger, og jeg mener denne kom på topp.
Fra kommentarfeltet: "Tequila is my holy? spirit" ;DGjestemedlem skrev:WTG kiddo!