- Ble medlem
- 18.02.2009
- Antall liker
- 15.017
- Sted
- Kopervik og Bergen
- Torget vurderinger
- 1
Begge deler er overtro ifølge enhver logikk, så der er du ute på bærtur. Du er bare selektiv som en frepper nå.
Baluba. ..baluba skrev:Begge deler er overtro ifølge enhver logikk, så der er du ute på bærtur. Du er bare selektiv som en frepper nå.
Du fortsetter din enøyde, selvhøytidelige kamp mot kristen tro og tanke. Kom gjerne med balansert kritikk, men dine grenseløse ensidige angrep minner i argumentasjonen mye om politiske aktører så langt ute på fløyene at de fleste opplever de som lite troverdige. Kanskje tenderer det mer mot det komiske. Håper du selv er klar over at din sementerte tro er like fundamentalistisk som de du angriper på ytterste religiøse fløy.Gjestemedlem skrev:....selv for en virkelighetens disippel så rangerer åsatroen mye høyere enn kristendommen.
I tillegg så representerer den Norge og ekte norsk kultur på en helt annen måte enn tankegodset fra midtøsten.
Den dagen de gladkristne ser mine innvendinger som balansert kritikk kan jeg like gjerne legge på røret. Det blir litt som når Smorte etterlyser en balansert presse.roesok skrev:Du fortsetter din enøyde, selvhøytidelige kamp mot kristen tro og tanke. Kom gjerne med balansert kritikk,
Det er nok mer konsist å kalle dette en litterær begivenhet, og sprengkraften som følger av midtøstenreligionene kjenner vi så alt for godt til. :-\Om du synes åsatruen er flott så er min holdning at norsk kultur er vel og bra, men jeg feirer nå i påsken en historisk begivenhet med sprengkraft og dimensjoner som langt overstiger en provinsiell tro på æsene. Den er ikke nasjonalistisk, og den feires som aldri før i de fleste avkroker rundt om på jorden. Fortsatt god påske!
Det er vel ikke noe mål i seg selv heller. Det er viktigere å få innsyn i synspunkter, motivasjoner, overbevisninger, resonnementer og argumentasjon slik at man kan få en forståelse for hva som rører seg i hodene på andre mennesker.Rune S skrev:Kanskje mer passelig,1000 miles apart....... På den tiden jeg har diskutert litt på off-topic om slike tema har jeg tilgode å se en person skifte mening .....
Den har større underholdningsfaktor når den fristilles fra tanken om at det er reelt, men du altså. Den er grei, men det gjør ikke Åsatruen til noe annet enn et eventyr som du liker bedre. Noe som er uinteressant i en seriøs debatt. Og med det gir jeg meg, for du klarer alltid å komme opp med vikarierende motiver for dine ordgyterier uansett hvilket kritisk lys de settes under.Gjestemedlem skrev:Baluba. ..baluba skrev:Begge deler er overtro ifølge enhver logikk, så der er du ute på bærtur. Du er bare selektiv som en frepper nå.
Du forutsetter at man tar forestillingen om gudene bokstavelig. Det behøver man ikke. De mister ikke sin kraft og verdi bare fordi de ikke eksisterer annet enn på ideplanet. De er symboler, arketyper og idealer. Kultur.
Men fjerner du eksistensgrunnlaget for guddommen hos de monoteistiske religionene så står du tilbake på bar bakke ... kun med rammeverket, organisasjonen og de nå fullstendig meningsløse direktivene.
Åsatruen overlever denne tilintetgjørelsen, så selv om den henger på korset så kan det tenkes at den titter frem bak gravluken om et par-tre dager.
But why ??Gjestemedlem skrev:Well done Spiralis... Nå kan du gjøre den samme øvelsen på den andre siden av illustrasjonen.
Ingen fare, jeg har ikke meldt meg ut av debatten selv om jeg trakk meg tilbake fra en annen tråd som fikk mer fokus på folks forskjellig personlige overbevisninger enn religionens overtroiske, barbariske, undertrykkende, parasittiske og barnslige natur som i denne tråden.hvalross skrev:Skulle ikke tro at du er 42 år ,Gjestemedlem . Minner meg om en 12-13 år gammel gutt som får utløp for sine frustrasjoner og spekulasjoner på dette Forumet . Jeg synes du skulle skjemmes . Du hadde vel meldt deg ut av denne debatten tidligere ,men ikke lenge etter var du på banen igjen . Hadde du vært voksen så hadde du holdt deg borte for godt .
Bare for å vere helt sikker på hva du mener,du tror ikke på en Skaper av det du ser rundt deg ?Gjestemedlem skrev:Problemet er jo at folk ikke skjønner at pistolen ikke er ladd. Men de oppfører seg som om den var det, og lever sitt liv i gudfryktighet. Kirkens menn kan derfor betegnes som ranere av folks tid, frihet og sinn. Hadde vært mye bedre for alle om folk hadde innsett dette og bedt dem ryke og reise og behandlet dem som man ville andre ranere med falske våpen.![]()
Ei heller på lang sikt !cybervision_ skrev:Hehe, jeg må si jeg vanskelig ser for meg at denne diskusjonen kan bære frukter på kort sikt.![]()
Menneskers tro behøver ikke være problematisk. For meg er det ikke så mye å bekymre seg for om folk tror at lyn kommer fra Tor med Hammeren, tørke og jordskjelv av gudenes vrede, urettferdigheter fra nedarvet karma eller verdens elendighet fra arvesynd og folks ulydighet mot "hellige" skrifter.Spiralis skrev:Men vi kan jo håpe på et lite påskemirakel; at Deph blir litt mere forsonlig når det gjelder andre menneskers tro !
Er, kanskje ikke overraskende, totalt uenig. Kristendommens innpass i vestlig kultur og tenking er hovedgrunnen til at vi er der vi er idag. Du vil kanskje si på tross av - jeg sier på grunn av.Gjestemedlem skrev:Kristendommen representerer det aller mørkeste og tristeste kapittel i den vestlige sivilisasjons historie, og vi er endelig på vei bort i fra dette systemet, og flere og flere mennesker over hele verden begynner å innse at det er på tide å kaste de religiøse lenkene og heller leve som frie mennesker, selv om endel vil finne det skremmende å leve sitt liv uten en fasit.
Kan du med hånden på hjerte påstå at kristendommen har vært en liberal, demokratisk og kvinnefrigjørende kraft gjennom historien? Den har vært det stikk motsatte, kristendommen har alltid gått mot enhver liberalisering og nyvinning og det er tilfellet også i dag. Spør en stamcelleforsker hvor mye de mottar fra kirken.roesok skrev:Er, kanskje ikke overraskende, totalt uenig. Kristendommens innpass i vestlig kultur og tenking er hovedgrunnen til at vi er der vi er idag. Du vil kanskje si på tross av - jeg sier på grunn av.Gjestemedlem skrev:Kristendommen representerer det aller mørkeste og tristeste kapittel i den vestlige sivilisasjons historie, og vi er endelig på vei bort i fra dette systemet, og flere og flere mennesker over hele verden begynner å innse at det er på tide å kaste de religiøse lenkene og heller leve som frie mennesker, selv om endel vil finne det skremmende å leve sitt liv uten en fasit.
Elias Blix sier i fedrelandssalmen:
"Vaart Heimland i Myrker lenge laag,
Og Vankunna Ljoset gjøymde.
Men Gud, du i Naade til oss saag,
Din Kjærleik oss ikkje gløymde:
Du sende ditt Ord til Norigs Fjell,
Og Ljos yver Landet strøymde!"
Vet ikke om du fikk med deg Olav Verstos innsiktsfulle og balanserte kronikk i VG påskeaften om kristendommens betydning. Kan sakse noen utdrag:
"Opplysningstiden, den amerikanske og franske revolusjonen, ytringsfriheten, kapitalismens veldige produktive kraft, det liberale demokratiet, arbeiderbevegelsen og frigjøringen av kvinnene, alle ble til i den kristne del av verden, først og fremst i vesten.
I utgangspunktet ikke, men den har latt seg vende og endre. Du kan ikke sammenligne samfunnet for snart 2000, 1500, 1000 eller 500 år siden, med dagens samfunn. Det har faktisk endret seg ganske mye i løpet av historiens gang. Og det har også tolkingen av kristendommen. Det er av de ting med kristendommen som jeg synes er bra, den har vært mulig å endre og bringe "up to date" på en helt annen måte enn mange andre religioner. Greit at vi kan oppfatte kristendommen i dag som svartsynt og bakstreversk, men se litt på utviklingen som har vært ! Det går framover, det kan knapt benektes. For endel år siden ville Deph ha blitt kjølhalt, flådd levende og pisket med skinnet for kjetteri. I dag leer ikke en eneste kirkens mann så mye som på et øyelokk over det kjettri han bedriver. Det må dere jo kunne akseptere er tegn på endring, eller...?HC skrev:Kan du med hånden på hjerte påstå at kristendommen har vært en liberal, demokratisk og kvinnefrigjørende kraft gjennom historien?