Han forbød ikke lysten.Han fortalte hva som er den rette/beste rammen for den lysten.
Den er for tynn, RuneS.
Han kunne ha sagt: Lysten ER der, den er en del av deg, for jeg har selv gitt deg den. Men det beste for alle parter vil i de fleste tilfeller være å holde lystene i sjakk, slik at du ikke sårer andre mennesker. Så du må jobbe med å oppføre deg fint overfor andre, også hva angår lyst og glede.
Men han sa:
For everything in the world—the lust of the flesh, the lust of the eyes, and the pride of life—comes not from the Father but from the world. (Johannes 2,16)
Begjær ikke hennes skjønnhet i ditt hjerte,
la henne ikke fange deg med sine øyekast.
26 En hore kan du få for en brødleiv,
men en kvinne som hører en annen til,
jakter på et dyrebart liv.
27 Kan noen samle glør i fanget
uten at klærne begynner å brenne?
28 Eller kan noen gå på glødende kull
uten at føttene blir svidd?
29 Slik går det med den
som går inn til en annen manns kone.
Ingen som rører henne,
kommer ustraffet fra det.
(Salomos ordspråk)
Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. 29 Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. 30 Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete.
31 Det er sagt: ‘Den som skiller seg fra sin kone, skal gi henne skilsmissebrev.’ 32 Men jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin kone av noen annen grunn enn hor, han blir skyld i at det begås ekteskapsbrudd med henne. Og den som gifter seg med en fraskilt kvinne, bryter ekteskapet.
(Bergprekenen)
Ansvarsfraskrivelse, uforstand og trusler, det er alt han/bibelen har å by på.
Honkey