Politikk, religion og samfunn Ransbølgen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.413
    Torget vurderinger
    1
    Jammen hvordan var det med dette de kom fra dårlige kår bla bla bla………………..

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.693
    Slik havnet våre sønner i barneransgjenger - VG Nett om Ran

Hørt eventyret om myrsnipemora? Tre mødre forteller om da deres barn havnet i 'dårlig miljø'. Hva er dårlig miljø, og hvem skaper dårlig miljø?

Kanskje spandere noen kroner på i det minste konkurrere litt med dårlig miljø? Åpne en fritidsklubb her og der?
    Kanskje også ha litt mer kontroll. 13-åringer skal ikke være ute til kl. 23 eller lenger. Ett annet triks er å la ungene få lov til å ta med seg vennene hjem. Vi har i alle år praktisert åpne dører for våre barns venner. Da ser man hva slags venner barna får.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Slik havnet våre sønner i barneransgjenger - VG Nett om Ran

Hørt eventyret om myrsnipemora? Tre mødre forteller om da deres barn havnet i 'dårlig miljø'. Hva er dårlig miljø, og hvem skaper dårlig miljø?

Kanskje spandere noen kroner på i det minste konkurrere litt med dårlig miljø? Åpne en fritidsklubb her og der?
    Kanskje også ha litt mer kontroll. 13-åringer skal ikke være ute til kl. 23 eller lenger. Ett annet triks er å la ungene få lov til å ta med seg vennene hjem. Vi har i alle år praktisert åpne dører for våre barns venner. Da ser man hva slags venner barna får.
    Sånn har jeg også vokst opp. Voksne som var tilgjengelige, fulgte med, og sa fra nå jeg gjorde ting som ikke var OK. Ikke fikk jeg alt jeg pekte på heller. Greit sted å starte.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.481
    Sted
    Sølvbyen
    Problemet med disse ranerne sånn jeg ser det akkurat nå, later til å være at de ikke skjønner alvoret i det de holder på med. Kan virke som de raner for moro skyld, for å kunne sitte igjen med noe småpenger etter å ha solgt noen mobiltelefoner o.l. Kan virke som at dette er blitt en sånn greie i enkelte miljøer, at det gir prestisje og cred hvis man har ranet andre.

På bakgrunn av det så syns jeg det er helt greit hvis "de" forsøker å rane feil person(er), og ender opp med å bli skikkelig seriøst, stygt mishandlet, så ille at de får noen måneder på sykehus istedenfor smekk på lanken og blir sluppet fri igjen. Det sjuke er bare at hvis noen skulle finne på å mishandle utskudd som dette, så ville de sannsynligvis bare ende med å bli dømt selv. Det strider i mot min rettsoppfatning.

Noe må iallfall gjøres før hele Østlandet blir som Groruddalen og Grønland.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Problemet med disse ranerne sånn jeg ser det akkurat nå, later til å være at de ikke skjønner alvoret i det de holder på med. Kan virke som de raner for moro skyld, for å kunne sitte igjen med noe småpenger etter å ha solgt noen mobiltelefoner o.l. Kan virke som at dette er blitt en sånn greie i enkelte miljøer, at det gir prestisje og cred hvis man har ranet andre.

På bakgrunn av det så syns jeg det er helt greit hvis "de" forsøker å rane feil person(er), og ender opp med å bli skikkelig seriøst, stygt mishandlet, så ille at de får noen måneder på sykehus istedenfor smekk på lanken og blir sluppet fri igjen. Det sjuke er bare at hvis noen skulle finne på å mishandle utskudd som dette, så ville de sannsynligvis bare ende med å bli dømt selv. Det strider i mot min rettsoppfatning.

Så du mener at det er sykt at dem som sørger for at "utskuddene" havner på sykehus noen mnd blir tiltalt/straffet, men normalt å synes at det er helt greit at de ender "skikkelig seriøst, stygt mishandelet" noen mnd. på sykehus?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Må dere faen tute meg holde opp, gutter! Hva mener dere barnevernet skal holde på med? Waterboarding?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.481
    Sted
    Sølvbyen

Så du mener at det er sykt at dem som sørger for at "utskuddene" havner på sykehus noen mnd blir tiltalt/straffet, men normalt å synes at det er helt greit at de ender "skikkelig seriøst, stygt mishandelet" noen mnd. på sykehus?
    Hva som er "normalt" vil jeg ikke mene så veldig mye om, men jeg blir ekstremt provosert av at noen få søplemennesker skal få ødelegge livene til sine ofre, og samtidig få terrorisere en hel by så mange ikke våger å bevege seg ute i frykt for å bli ranet. Om de skulle gå på feil personer og bli grundig kvestet, så har jeg faktisk ingen sympati.

Og ja, jeg mener at det er sykt hvis noen blir straffet for å forsvare seg mot den krenkelsen det er å bli truet til å gi fra seg eiendeler.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest

Hva som er "normalt" vil jeg ikke mene så veldig mye om, men jeg blir ekstremt provosert av at noen få søplemennesker skal få ødelegge livene til sine ofre, og samtidig få terrorisere en hel by så mange ikke våger å bevege seg ute i frykt for å bli ranet. Om de skulle gå på feil personer og bli grundig kvestet, så har jeg faktisk ingen sympati.

Og ja, jeg mener at det er sykt hvis noen blir straffet for å forsvare seg mot den krenkelsen det er å bli truet til å gi fra seg eiendeler.
    I min verden er det ikke normalt å ønske andre mennesker "skikkelig seriøst, stygt mishandlet", men det er kanskje min verden som er på villspor, hva vet vel jeg.

Det er forskjell på det du skriver nå og det du skrev tidligere; det er lov å forsvare seg mot folk som truer med å ta eiendelene dine, "skikkelig seriøst stygt mishandlet" er noe helt annet.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.815
    Torget vurderinger
    49
    Må dere faen tute meg holde opp, gutter! Hva mener dere barnevernet skal holde på med? Waterboarding?
    Nei! Dere må faen tute meg holde opp!
    Legg vekk silkehanskene og kose teknikkene dere har lært på skolen, det hjelper ingenting på denne type drittsekker, de ler seg skakke av norsk måte å reagere på .

Sist redigert:

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Og til dere som ikke gidder å lese hele:

I følge tilgjengelige tall er det vanskelig å påvise noe som med rimelighet kan kalles en bølge. I følge politiets tall, gitt 17.11.2013 , er det ikke vesentlig flere registrerte ran på denne tiden enn det har vært i tidligere. Tv2.no melder at «Ferske tall fra politiet, viser at økningen i ran i hovedstaden har gått opp 11,9 prosent i løpet av årets første ti måneder sammenlignet med samme tidsrom i fjor». Undertegnede har ikke klart å oppspore slike tall, men det vises også til tall fra september 2013. Da skal antall anmeldelser være doblet fra september 2012. Men om vi ser på helhetsbildet over en litt lengre periode, er de lange trendene annerledes. Oversikt over ran de siste 20 år viser et noenlunde stabilt tall omkring 1200 anmeldelser årlig. Ran la seg på dagens nivå i 1999. Dette er tall for landet som helhet. Oslopolitiet rapporterte for 2012 at det var ennedgang i antall ran på ca. 9 %. Lokalt politi i Oslo sentrum følger med på ungdommer. De forteller at det har vært en markant nedgang i ran med kjent gjerningsmann under 18 år. Vi snakker faktisk om en halvering siden 2000. Tilsvarende for 18-22 år tilsier en markant nedgang mellom 2010 og 2012. Dette er sannsynligvis frukter av det forebyggende arbeidet som er gjort i samarbeid mellom politi og kommune (Salto). Dessverre er deres erfaringer usynlige i denne diskusjonen.
    Pressen er ikke helt uten skyld denne gangen, heller. Pressen har banket inn at vi har en enorm bølge av ran, nye ranere, vold i gatene, etc, etc... Folk bli redde "i sin egen by", unge innvandrere får skylda, "våre egne" reagerer. Og pressen toer sine hender. Begynner å synes at sosialantropologi er et spennende fag.

Honkey

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det ville jo også være litt rart om antallet ran skulle eksplodere fra en måned til den neste, at det var ganske trygt å bo i byen i september, men nå er det livsfarlig, etter at østeuropeere, asylsøkere og minoritetsbarn har konspirerert og bestemet seg for at nå kjører de aksjon masseran. Fnis.

Men uansett om antall ran går opp eller ned er det legitimt å være mot at den lille bestanden av mindreårige ranere skal få slippe fangehullet på bekostning av en og annen stakkar fra bestanden "folk flest". De mindreårige ranerne har en betydelig tilbøyelighet til å begå nye ran, og jeg synes hvertfall at det da er en bedre løsning å holde dem innelåst over tid en å la dem drive med sitt på frifot. Om vi snakker om 1 mann som vil rane 10 eller 100,000 som vil rane 1,000,000 spiller liten prinsipiell rolle, men jo færre forbrytere av en eller annen støpning man har, jo lettere er det å ha en renovasjonsmessig tilnærming til problemet. Om man mente at folk som kjører litt for fort eller sniker på trikken må bort fra gatene har man et uhåndterbart problem med å skaffe fengselsplasser og fangevoktere nok. Så ikke når det gjelder gateranere.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.481
    Sted
    Sølvbyen

I min verden er det ikke normalt å ønske andre mennesker "skikkelig seriøst, stygt mishandlet", men det er kanskje min verden som er på villspor, hva vet vel jeg.

Det er forskjell på det du skriver nå og det du skrev tidligere; det er lov å forsvare seg mot folk som truer med å ta eiendelene dine, "skikkelig seriøst stygt mishandlet" er noe helt annet.
    "Grundig kvestet" og "seriøst, stygt mishandlet" går vel mye ut på det samme, men forskjellen i det jeg skriver er vel at i mitt første innlegg tar jeg til orde for å gå lenger enn bare selvforsvar og skade dem videre etter at selve ranssituasjonen er avverget. Det er ganske typisk meg å blåse ut litt damp ved å si sånne ting, og som sagt tidligere så provoserer disse sakene meg nesten helt hemningsløst mye.

Det jeg skriver er jo hovedsaklig at om disse pøblene skulle få skikkelig grisebank fordi de ga seg på feil person, så anser jeg det som en ikke-sak. Det er helt ok. Så får de heller bare vente med turene til Tusenfryd til de har blitt bra igjen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.720
    Torget vurderinger
    0
    Vet ikke om du har blitt utsatt for en "woolfpack" som er flere enn deg og som klart forteller at de både finner glede i å mishandle deg og har intensjoner om å "lette deg" for de verdisaker du måtte ha med deg?

Fra et saklig ståsted har du, hvis du er så mentalt forstyrret, at du ikke snillt lar dem banke deg opp og stjele tingene dine, kun et valg hva gjelder forsvar. Du bør ha "redskap", du må slå HARDT, du må slå RASKT, du må legge all empati bort og og kveste de du slår så alvorlig at de FALLER OG IKKE REISER SEG IGJEN!!! Er det snakk om 5-6 stykker bør du "legge ned" 2-3 stykker jævlig fort, det øker sjansen for at de siste feiger ut og stikker! Denne typen "kosebarn" er ikke veldig selvoppofrende modige, de er gjerne rimelig feige. Lykkes du i dette forsettet er du gjerne rimelig uskadd, og du er fortsatt i besittelse av dine eiendeler, MEN dine problemer har såvidt begynt.

De 2-3 som er lagt i bakken ligger der fortsatt og grunnen til at de ligger der er at DU har kvestet dem! Riskoen er nå stor for at en sympatisk, politisk korrekt, familiefar/mor som er politiadvokat finner ut at du benytte ALT FOR MYE vold i utøvelsen av ditt selvforsvar! De som sitter i retten og skal dømme deg har med 99% sansynlighet absolutt null erfaring, og ganske sikkert heller ikke verken praktisk eller teoretisk kunnskap om selvforsvar. Risikoen for at du ender med en voldsdom er ikke ubetydelig. Da du har vært slem med "stakkars traumatisert ungdom", som egentlig ikke ville deg noe vondt men som grunnet oppvekst i krig ( i Somalia ) og elendighet ( på Grønland i Oslo eller i Groruddalen ) dessverre ikke var klar over at det de gjorde var galt, er det jo innlysende at du av allmenpreventive årsaker må straffes strengt, spesiellt nå du er tidligere ustraffet er dette viktig! Derfor synes jeg at det er det lurt å rusle bort fra åstedet når situasjonen er avklart. Ikke ringe politiet og ikke avgi vitnemål før de har funnet deg og arrestert deg! Risikoen for at de finner deg er så liten at det rett og slett ikke er verd å bli der til politiet kommer.

Det er mye enklere når du er i utlandet iført kongens klær og på oppdrag av Den Norske Stat skal hjelpe slike "stakkars" ( fyll inn med det som passer ) til å få et lykkelig liv i demokrati i sitt hjemland. Begynner de "der nede" å plage deg så skyter du dem! Da plager iallefall i de samme folkene deg flere ganger! Men har de først kommet seg hit er det ikke lov til å ta hardt i dem! Det er fan ikke enkelt!!

Vi snakker så mye om disse flyktningene som er "traumatisert av krig" som kommer hit og om hvor synd det er på dem! At det er SÅ forståelig at de oppfører seg som de gjør! Hvor mange av krigsseilerne som kom hjem etter 5 år i et U-båthelvete slo seg sammen i gjenger og ranet folk?? Vi er også så pisse redde for at de som drar til "Ugabuga land" for å drive "Jihad" skal komme tilbake til Norge enda mere radikaliserte og med våpenopplæring. Hvorfor er vi ikke redde for at norske veteraner skal komme hjem traumatiserte, våpenopplærte og radikaliserte?? Hvorfor?

Kan det skyldes at vi forventer mer av våre egne? For gudene skal vite at vi har forsømt oss grovt når det gjelder å ta vare på dem som kommer hjem. Dette er et arbeid som "gutta" selv har gjort for å hjelpe sine kompiser. Statens innsats på området kan greit oppsummeres slik: "For seint og for lite!" Jo grunnen til at vi venter mer ( en anstendig oppførsel ) av våre egne men slett ikke gjør det når det gjelder flyktninger skyldes en ting! RASISME! Vi som samfunn tror så dårlig om dem ( de andre ) at vi ikke anser dem i stand til å "oppføre seg" når de har opplevd "fæle ting", men derimot når det gjelder staute HVITE norske gutter,..... ja de tåler slikt og tar det på strak arm! Men selvsagt, de er jo NORSKE!!!

Sist redigert:

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    ^ nå tar du av som en ekte nordbo, Sprialis. Selvforsvar er lov, forsettelig legemsbeskadigelse er ikke lov, og sånn bør det fortsette å være.

Og det å forklare / forståen årsakssammenheng, er ikke det samme som å velsigne et handlingsmønster. Uavhengig av årsak, skal ansvar plasseres og bæres.

Honkey

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det er klart at man må ta i hvis man faktisk må forsvare seg mot et overtall, og det er vanskelig å se for seg at man faktisk dømmes for å slå ned et overtallig antall angripere. Om det har skjedd at et offer for et angrep har havnet i fengsel for hardhendt selvforsvar så er det sikkert behørig omtalt i aviser. Dessuten, bakgrunnen for ransmennenes oppførsel (traumatisering fra langtvekkistan) vil selvsagt ikke tillegges vekt i vurderingen av om den angrepnes voldsbruk kan regnes som selvforsvar. Spiralis: Kan du nevne et historisk eksempel på det du beskriver?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Det er klart at man må ta i hvis man faktisk må forsvare seg mot et overtall, og det er vanskelig å se for seg at man faktisk dømmes for å slå ned et overtallig antall angripere. Om det har skjedd at et offer for et angrep har havnet i fengsel for hardhendt selvforsvar så er det sikkert behørig omtalt i aviser. Dessuten, bakgrunnen for ransmennenes oppførsel (traumatisering fra langtvekkistan) vil selvsagt ikke tillegges vekt i vurderingen av om den angrepnes voldsbruk kan regnes som selvforsvar. Spiralis: Kan du nevne et historisk eksempel på det du beskriver?
    Les historien jeg linket til foregående side fra USA. Mannen som ble truet av en gjeng, fant fram en revolver og skjøt dem ned, store skader til følge. Han ble straffet, og dette skjedde altså selv i USA, der våpen er for hellig rettighet å regne. Spiralis og andre må ikke innbile seg at Norge er det eneste landet i verden der selvtekt ikke anses som rent spill.

Honkey

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.720
    Torget vurderinger
    0
    ^ nå tar du av som en ekte nordbo, Sprialis. Selvforsvar er lov, forsettelig legemsbeskadigelse er ikke lov, og sånn bør det fortsette å være.

Og det å forklare / forståen årsakssammenheng, er ikke det samme som å velsigne et handlingsmønster. Uavhengig av årsak, skal ansvar plasseres og bæres.

Honkey

Nei jeg "tar ikke av". Vet ikke hvor mye du vet om selvforsvar og hva som er nødvendig for å komme ut "på topp" i en slik overfallssituasjon. Og det er i grunnen ett av de momentene jeg ønsker å belyse. Det er alt for mange som ikke vet hva de snakker om.

Det du i praksis sier er at det "ikke er lov" å forsvare seg mot overfall. I de fleste ranssituasjoner i det siste er det flere overfallsmenn en offer. Man er "outnumbered", og det at man er tallmesig underlegen MÅ kompenseres på en eller annen måte hvis man ikke skal tape kampen! Når du ikke "tillater" slik "kompensasjon" for å jevne oddsene betyr det i praksis at du ikke tillater et effektivt forsvar mot overfall!!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.720
    Torget vurderinger
    0
    Kan du vise et eksempel på at noen har forsvart seg eller andre i forbindelse med overfall? Det nyeste eksempelet er den guttungen som ble forsøkt ranet. Det ender med tiltale ser det ut til. Omstendighetene vet vi pr i dag lite om, lite detaljer i avisene, men det som nok er helt sikkert er at denne 17 åringen ikke har det veldig gøy!

Jeg husker en kar som ble angrepet av en innbruddtyv og som kastet stein mot denne for å holde ham borte. Uheldigvis ble tyven truffet i hodet ogm døde. Den angrepne som forsvarte seg og et mindreåring barn mot en innbruddstyv som angrep selv om den angrepne trakk seg tilbake røyk rett i varetekt og ble tiltalt for drap. Han ble dog frikjent i retten til slutt, men det er ikke morsomt å sitte fengslet for å forsvare eget og eget barns liv!

Nå skal det sies at det ikke er mange som forsvarer seg mot slike kjeltringer, derfor blir det ikke mange saker av det, men jeg stoler faktisk ikke så mye på hverken politi eller rettsvesen at jeg hadde blitt på åstedet og ventet på politiet.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.693
    Spirre, har du sett for mange actionfilmer i det siste? Det er nok ikke så veldig mange i dette landet som kan sette ut 2-3 stykker av en gjeng på 5-6 før de får sagt kake. Det er faktisk ikke så mange som kan sette ut en engang. Mener du dessuten at man bør gå rundt med balltre og slosshanske?

N

nb

Gjest
    Det er et tegn på mangel på rasjonalitet og ikke bare la seg rane villig vekk om noen prøver. Om ranerene absolutt vil sloss / bruke vold så er det kanskje vanskelig å unngå det, men ellers er det bare å gi fra seg mobil og de kontantene man måtte ha på seg og gå videre. Jeg kan ikke med min beste vilje se oppsiden i å være delaktig i å eskalere situasjonen.

Om jeg kan velge mellom å miste en iPhone + noen hundre kroner eller få slått ut noen tenner og bli sparket i hodet så er valget ganske enkelt for min del i alle fall. Sånn sett er tyveri en ganske rasjonell virksomhet - den som blir frastjålet noe har ganske få incentiver til å forhindre det (blir som regel forsikringssak uansett for store verdier) og så lenge det ikke er personskader involvert legges det som regel aller nederst i saksbunken til politiet. Markedet har nok dødd en del ut pga at prisene på typiske tyverivarer har fallt som en sten og nordmenns kjøpekraft har økt såpass mye at terskelen for å kjøpe tyvegods for befolkningen som helhet nok har steget.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.720
    Torget vurderinger
    0
    Spirre, har du sett for mange actionfilmer i det siste? Det er nok ikke så veldig mange i dette landet som kan sette ut 2-3 stykker av en gjeng på 5-6 før de får sagt kake. Det er faktisk ikke så mange som kan sette ut en engang. Mener du dessuten at man bør gå rundt med balltre og slosshanske?
    Balltre og slosshanske er forbudt å gå rundt i byen med!! Kevlarhansker og vest synes derimot å kunne være lurt i Oslo. Nå bor ikke jeg i Oslo så jeg plages ikke nevneverdig av dette problemet. Det er som du sier ikke mange som kan "ta ut" kjeltringer, men det finnes da noen som kan det. De fleste er vel også opplært av "Staten". Dette er form for drill du ikke glemmer så lett og i likhet med sykling så sitter det i ryggmargen. Jeg er en meget fredelig person, og jeg unngår "slossing" på byen, av en eneste grunn, vel to egentlig, jeg synes det er virkelig udannet å sloss ute på byen og ønsker ikke å senke meg ned til et slik nivå, men vel så viktig er at jeg ikke kan "sloss", jeg har ( muligens dessverre? ) lært å "ta vare på meg selv" på en måte som gjør det alt for sansynlig at jeg blir drapsmann om jeg sloss! Effektivitet og resultat har vært Pri 1 i min opplæring, hensyn til motstanders velferd var aldri vektlagt!!

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.481
    Sted
    Sølvbyen
    Balltre og slosshanske er forbudt å gå rundt i byen med!! Kevlarhansker og vest synes derimot å kunne være lurt i Oslo. Nå bor ikke jeg i Oslo så jeg plages ikke nevneverdig av dette problemet. Det er som du sier ikke mange som kan "ta ut" kjeltringer, men det finnes da noen som kan det. De fleste er vel også opplært av "Staten". Dette er form for drill du ikke glemmer så lett og i likhet med sykling så sitter det i ryggmargen. Jeg er en meget fredelig person, og jeg unngår "slossing" på byen, av en eneste grunn, vel to egentlig, jeg synes det er virkelig udannet å sloss ute på byen og ønsker ikke å senke meg ned til et slik nivå, men vel så viktig er at jeg ikke kan "sloss", jeg har ( muligens dessverre? ) lært å "ta vare på meg selv" på en måte som gjør det alt for sansynlig at jeg blir drapsmann om jeg sloss! Effektivitet og resultat har vært Pri 1 i min opplæring, hensyn til motstanders velferd var aldri vektlagt!!
    Det kan høres ut som Spiralis har både vært i krigen og fått profesjonell opplæring i skarpe situasjoner og nærkamp.

Det har ikke jeg, men jeg har derimot gått og lært selvforsvar for noen år tilbake, og drevet litt med kampsport etter det. Ting jeg husker fra selvforsvarstreningen er bl.a. som Spiralis også sier, at vi ble opplært til at vi aldri skulle tenke på konsekvensene av å forsvare oss, eller hvordan gikk med angriperen(e). Det eneste som var viktig var å avverge situasjonen og komme mest mulig helskinnet fra det selv, og absolutt alt var lov. Man skulle heller aldri slutte å slå eller sparke eller hva man gjorde før angriperen var fullstendig nøytralisert og ikke lenger utgjorde en fare. Men det er viktig å understreke at dette gjelder selvforsvar.

Og hvis man virkelig lurer på om det er nødvendig med ekstreme metoder, så kan man få to-tre kjente til å late som de angriper en selv, og se hvor vanskelig det er å beholde roen og oversikten, eller i det hele tatt forsvare seg selv i en sånn situasjon. Jeg skal love deg at du sliter med en gang det er mer enn én overfallsmann.

Men det aller verste er kniv.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det er best å være tidlig ute. Sakset fra Richard Thompsons "Psycho street":

A thoughtful woman sends her best friend a parcel
    Inside, it says, is a free sample, full body beauty treatment
    But really it contains acids and chemicals
    When her friend tries it, her hair falls out,
    Her face is wrinkled and her body scarred
    The thoughtful woman turns to her husband and winks
    And says "Pre-emptive strike"

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.720
    Torget vurderinger
    0
    Det er et tegn på mangel på rasjonalitet og ikke bare la seg rane villig vekk om noen prøver. Om ranerene absolutt vil sloss / bruke vold så er det kanskje vanskelig å unngå det, men ellers er det bare å gi fra seg mobil og de kontantene man måtte ha på seg og gå videre.
    Hvis man ikke er drillet på selvforsvar er dette absolutt et godt råd.

Tro nå ikke at jeg kryper rundt i Oslos gater i kamouniform og venter på muligheten til å molestere noen stakkars ranere, for det gjør jeg ikke.

Jeg er i utgansgpunktet en meget snill og hyggelig fyr som mener at det beste er å leve og la leve. Møt verden med et vennlig smil så går det meste meget bedre!!

For det første har jeg faktisk aldri følt meg utrygg i Oslo, irritert over nigerianske horer ja, men aldri utrygg. Jeg har da også tidligere vandret ganske ubekymret i byens gater. Nå er det en del tid siden mitt siste besøk i Oslo, men jeg akter IKKE å føle meg utrygg ved neste besøk heller.

For å si det slik jeg ville ha vurdert det i min "forsvarsmessige fortid". Kommer det til kamp er det "mission fail" som det heter i dataspillene. Man SKAL opptre slik at man ikke kommer i en konfrontasjon, det er det viktigste! Ikke rave rundt i byen full!! Være flere sammen, fortsatt ikke fulle!! Når jeg er ute i fremmede storbyer med fruen bruker vi ALLTID taxi eller limoservice, fra dør til dør. Ber restauranten eller hotellet bestille taxi til døren. Venter inne til bilen er der, vurderer situasjonen rundt bilen før man går ut, fruen inn i bilen først og så meg selv. Sitter i baksetet! Jeg sitter alltid bak sjåføren. Samme når vi når bestemmelses stedet. Betaler sjåføren FØR noen åpner bildøra!! Lommebok på plass FØR man åpner døra for å forlate bilen, ser og vurderer området rundt bilen før man går ut av den! Mange vil nok synes dette høres slitsom ut, men det blir fort en vane og går på autopilot.

Som sagt, bruk hodet og unngå å bli full så er det egentlig ikke noe stort problem.

De som synes Oslo er "farlig" bør prøve Rio eller Cape Town! Ikke at jeg mener situasjonen i Oslo er "bra" av den grunn, men det finnes de som har det meget verre!

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Oslo er ufarlig, og det er også de fleste andre steder. Å bli fratatt penger og telefon er ingen katastrofe, og i fremmede europeiske storbyer går jeg alltid alene om natten, og tar i grunnen høyde for å bli lettet før eller siden, men regner med at det går greit. I Barcelona har jeg gått spissrotgang mellom lommetyver om natten som speider etter fulle og uoppmerksomme turister, og det er faktisk ikke farlig. En tungt påseilet venn-av-en-venn fikk tømt lommene sine der for noen år siden, men hadde bare pass og papirer der. Han oppdaget det da tyven prikket ham på skulderen og ga ham papirene tilbake - tyven hadde ingen nytte av dem og ville ikke lage unødige vansker for offeret. Slik kan man ha det når både tyver og ofre har en forsiktig tilnærming. En del steder i f.eks. Afrika ville jeg nok vært langt mer forsiktig. "All inn"-tankegangen som har satt seg en del steder blant både ranere, innbruddstyver, huseiere, turgåere, vaktmannskaper og politi gjør at man risikerer langt mer enn å miste kontantene sine. Til uken skal jeg kjøre bil til Vestlandet på glatta i mørket, med masse tungtrafikk imot på svingete veier. Det er farlig det, og nok det farligste jeg gjør.

Og når det gjelder pågående horer i Oslo og andre byer har jeg aldri sett problemet. Jeg har fått noen hundre konkrete tilbud om "a good time" på forsjellige steder, men har aldri opplevd pågåenhet å snakke om etter å ha smilt og sagt et vennlig, men bestemt "nei takk".
    Edit: De som står gatelangs og på flyplasser og skal ha meg til å skaffe nytt kredittkort eller begynne med Omega3 er mye verre.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.720
    Torget vurderinger
    0
    Edit: De som står gatelangs og på flyplasser og skal ha meg til å skaffe nytt kredittkort eller begynne med Omega3 er mye verre.
    Et godt råd i den sammenheng er å spørre om du kan få "Platina kort" eller "Black Card" og det får du gjerne ikke der og da og da er det bare å si: "Nei da er det dessverre ikke aktuelt!"

Omega3 er ennå enklere: " Jo takk, men fruen abbonerer allerede!"

Og i begge tilfelder, et venlig smil og god tone, selv om du egentlig ønsker dem dit peppern gror!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    "Nei takk, fruen abonnerer allerede".... Noen som har prøvd den på de nigerianske?

Sist redigert av en moderator:
    N

nb

Gjest
    Angående ivrige prostituerte i Oslo sentrum er vel det meste relevante spørsmålet hvorfor man oppholder seg i områdene disse gjerne henger i. Det finnes svært få gode grunner til å være i de områdene av sentrum. Jeg har ikke fått et tilbud om "a good time" fra en av de jeg kan komme på i løpet av de 3-4 siste årene i alle fall. Området rundt Oslo S, kvadraturen etc tiltaler meg svært lite på dagtid og enda mindre på kveldstid. Ditto med Karl Johan.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Trafikknutepunkt. Det beste Oslo S har å by på er tog og buss. Aker brygge er dog enda kjipere, men der har de båt for de som skal til Nedodden. Stakkars turister....

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.673
    Torget vurderinger
    96
    Deph har selvsagt løsningen, som alltid. Vold er alltid et gode i et hvert samfunn. Denne idiotiske flerehundreårige sivilseringsprosessen vi har sløst bort vår energi på, bør snus umddelbart. Jeg er av den oppfatning at vi snarest bør begynne å banke ungene våre hver dag, så de lærer seg hva som virker oppbyggelig. På 1800-tallet var det i Bergen alene flere drap enn i hele Norge i dag, godt å se at så mye vold fikk lov til å oppdra folk til skikkelige borgere. Deretter har jo det hele bare gått rett nord og ned. Altfor få drap i dag, på tide vi får litt fortgang i utrenskningsprosessene. Sånn det er nå, der vi med ett hederlig unntak ikke har hatt økning i drapsstatistikkene på rundt 50 år, er jo bånn kjedelig.
    Balltre til alle!

Honkey
    Trodde aldri jeg skulle være enig med deg Honkey. Men her har du helt rett. Når det er sagt, mange av innleggene her er nok preget av sinne og oppgitthet, og jeg tror faktisk de fleste forstår at det å gjengjelde med brutal vold er en dårlig løsning på lang sikt.

Men, politikerne har for lengst mistet kontrollen i Oslo. Innvandringen har løpt helt løpsk, integrering er vanskelig fordi det er for mange og fordi mange er helt uvillige til å integrere seg. Legg til arbeidsløshet, kulturforskjeller, feilslått barneoppdragelse i visse kulturer.. og voila: Da får vi det slik. Rett og slett jævlig tragisk hvordan Oslo har blitt. Lik det eller ikke, men FRP fikk så rett så rett da de advarte mot utviklingen allerede på 80-tallet. De ble latterligjort og beskyldt for skremselspropaganda. Hvem er det som er skremt nå?

HeadMan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Antall liker
    76
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Men det aller verste er kniv.
    Nei, jeg har selv blitt trukket kniv mot, det var bare å ringe polti etterpå og be de plukke opp restene. Kniven ble brekt i nærmeste høvelige 'sprekk', dog jævli skjelven i neste timen, utrulig hvor mye andrenalin man har gett! Jeg fikk klapp på skuldra; flink gutt du som lot'n leva.
    Det værste må være pistol eller skytevåpen, da kommer man ikke i nærheten sånn helt uten videre.

Edit;
    Importere menn ?

http://www.dagbladet.no/2013/11/26/nyheter/innenriks/politikk/innvandring/integrering/30533037/

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn