Politikk, religion og samfunn Ransbølgen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Deph har selvsagt løsningen, som alltid. Vold er alltid et gode i et hvert samfunn. Denne idiotiske flerehundreårige sivilseringsprosessen vi har sløst bort vår energi på, bør snus umddelbart. Jeg er av den oppfatning at vi snarest bør begynne å banke ungene våre hver dag, så de lærer seg hva som virker oppbyggelig. På 1800-tallet var det i Bergen alene flere drap enn i hele Norge i dag, godt å se at så mye vold fikk lov til å oppdra folk til skikkelige borgere. Deretter har jo det hele bare gått rett nord og ned. Altfor få drap i dag, på tide vi får litt fortgang i utrenskningsprosessene. Sånn det er nå, der vi med ett hederlig unntak ikke har hatt økning i drapsstatistikkene på rundt 50 år, er jo bånn kjedelig.
    Balltre til alle!

Honkey

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    611
    Honkey, som den humanisten han er, er selvsagt på ranerenes side. Han har forstått at det er selvfølgelig bedre att DE utøver vold. De er jo tross allt proffesjonelle.
    De av dere som våger å utfordre en slik tankegang utviser lav moral, og slett tankegang.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Honkey, som den humanisten han er, er selvsagt på ranerenes side. Han har forstått at det er selvfølgelig bedre att DE utøver vold. De er jo tross allt proffesjonelle.
    De av dere som våger å utfordre en slik tankegang utviser lav moral, og slett tankegang.

Da må jeg få svare med å stille følgende retoriske spørsmål:
    - Kan det underbygges at land med høyere voldsrater enn våre egne (f.eks Sør-Amerikanske land) har færre ran enn Norge?
    - Kan man i Norge utøve vold i selvforsvar?
    - Kan det vises til noe tallmateriale som viser at selvtekt bringer ransstatistikkene ned?

(Either you are with us,... or you're with the terrorists... ER verden så enkel, tror du?)

Honkey

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    611
    Føkk statistikker.
    Hvis folk i oslo er redde for å gå ute etter mørkets frembrudd, må en ta det på alvor. Selv om det statistisk sett muligens går bra.
    Selvfølgelig kan man utøve vold i selvforsvar. Det ligger helt naturlig for flere av oss å handle i henhold til ett trusselbilde.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Dersom det faktisk er slik at et lite antall tenåringer hindrer en stor andel av befolkningen å bevege seg utendørs må man bare låse denne lille gjengen inne, først på lukkede barnevernsinstitusjoner, senere i fengsel. Om man ordner det slik at slike typer uansett skal tilbringe det meste av livet innesperret kan man også ta lett på ambisjonene om rehabilitering.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Føkk statistikker.
    Hvis folk i oslo er redde for å gå ute etter mørkets frembrudd, må en ta det på alvor. Selv om det statistisk sett muligens går bra.
    Selvfølgelig kan man utøve vold i selvforsvar. Det ligger helt naturlig for flere av oss å handle i henhold til ett trusselbilde.
    Er det sånn at du ber meg om å se bort fra virkelighetens verden, og i stedet handle ut fra mitt eget opplevelsesunivers? Som å handle i samsvar med hva for eksempel din Gud måtte fortelle deg, eventuelt andre stemmer i hodet? Kan man styre et samfunn etter slike prinsipper, og fortsatt få det til å være funksjonelt og fremtidsrettet?

Det ER en alvorlig situasjon i Oslo by, misforstå meg rett, men det er faktisk også viktig å finne ut hva som faktisk bevirker en bedring i situasjonen, i stedet for å styre etter rene følelser som angst og raseri.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Dersom det faktisk er slik at et lite antall tenåringer hindrer en stor andel av befolkningen å bevege seg utendørs må man bare låse denne lille gjengen inne, først på lukkede barnevernsinstitusjoner, senere i fengsel. Om man ordner det slik at slike typer uansett skal tilbringe det meste av livet innesperret kan man også ta lett på ambisjonene om rehabilitering.
    Det er faktisk 50 % korrekt, for oppe i det hele, må vi følge rettsstatens prinsipper. I tilfeller som det vi nå ser i Oslo, må vi i ta i bruk de mer kontante virkemidlene samfunnet rår over.

Honkey

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    611
    Jeg ber deg da ikke om noe som helst. Mens teoretikere fabulerer over mulige bakdeler ved etthvert løsningsforslag er situasjonen som den er. Løsningsorientere folk har dårlige kår når det går sport i å nedsable alle forslag som kommer på bordet. Hva synes du selv kunne dratt oss i rett retning? (Les: mindre vold/ ran osv...)

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    611
    Nullfilosofi er ikke veien å gå. Det er jeg klar over. Men å forbedre dagens situasjon mener jeg vi kan klare.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Det er en del agresjon der ute som må ut ser jeg. Da er det greit å ha disse ranerene å øse det ut på selv om årsaken til agresjonen kanskje er noe helt annet. Trenger ikke å bo i Oslo heller for å være skikkelig sint. En god treningstur der man blir skikkelig sliten pleier å dempe dette.

Når det gjelder problemet med ranerene så har vi nå en ny regjering (rimelig passive om dette, eller er det meg som ikke får med meg alt..?) og jeg forventer at den nye justisministeren har en plan, noe annet hadde overrasket meg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    24
    "Renovasjonsdrevet" er vel et uheldig ord å bruke, litt belastet på en måte.;)
    Jeg tror faktisk "renovasjon" er en innarbeidet term som brukes slik, på samme måte som "rehabilitering".
    Det er helt sikkert at hvis begrepet "renovasjon" brukes i debatt om et sammfunnsproblem som involverer "underprivilgerte" og gjerne underpriviligerte av en mørkere hudfarge enn Ola Dunks skummetmelkhvite, ja da blir det garantert ikke konsensus! Jeg kunne allerede nå nevne i fleng grupper som ville stå på barrikadene for å hindre en slik "renovasjon"!
    Renovasjon i denne sammenheng er nesten på linje med Adolf & Co.'s "minusvarianter" - som de uønskede ble katalogisert under..

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.499
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Lei en gulag-leir i Sibir og send ikke-norske statsborgere dem dit på "ferie".

Norske fengsler er altfor trivelige for folk fra syden som mener dette er et fengsel:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.720
    Torget vurderinger
    0
    Det ER en alvorlig situasjon i Oslo by, misforstå meg rett, men det er faktisk også viktig å finne ut hva som faktisk bevirker en bedring i situasjonen, i stedet for å styre etter rene følelser som angst og raseri.

Honkey
    Man kan i allefall ikke tro at "carch and release" vil gjøre situasjonen bedre.

Man kan heller ikke gå ut fra at det blir færre ran om ingen setter seg til motverge.

Hvis jeg vinner 12 rette i tipping tre lørdager på rad kan du ta deg fan på at jeg "leverer kupong" neste lørdag også!
    Hvis jeg derimot ligger skambanket på Aker er jeg noe mer usikker på om jeg vil forsøke å "levere kupong" i den nærmeste framtid.

Kontant reaksjon, når de blir tatt av politiet må de ikke slippes ut igjen. De må få en straffereaksjon og låses inne uten å vente. De her oppfatter det ikke som verken straff eller noe alvorlig at de skal innkalles til retten om et halvår eller mer. De gir bare masse streetcred og bedret posisjon i gjengen.

Jeg er redd vi er kort tid fra at borgervernsgrupper dannes og tar saken i egne hender, og da er jeg også redd det vil gå liv. Det igjen vil føre til eskalering i de konflikter som allerede er i samfunnet når det gjelder "dem og oss"!

Humanistisk straffeforfølging er i denne sammenheng brolegging av veien som fører rett til Helvete!!

Og for virkelig å være ekkel vil jeg minne om at de som for 20 år siden så dette komme og advarte om det både ble latterliggjort og frosset ut av det gode selskap for sine rasistiske tanker.................... Vel nå sitter vi i suppa!!

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Jeg ber deg da ikke om noe som helst. Mens teoretikere fabulerer over mulige bakdeler ved etthvert løsningsforslag er situasjonen som den er. Løsningsorientere folk har dårlige kår når det går sport i å nedsable alle forslag som kommer på bordet. Hva synes du selv kunne dratt oss i rett retning? (Les: mindre vold/ ran osv...)
    Ettersom det finnes en del empiri på hva som hjelper, er det jo noen emner å ta fatt i. Det er velkjent at ungdom i drift, fort ender på et eller annet skråplan. Å la folk gå ledige er livsfarlig for et samfunn. Det fordømte med å hindre folk i lediggang, er at det koster forbannet mye penger, enten vi velger å sperre dem inne (og der videreutdanne dem innen sin kriminelle løpebane), eller vi velger preventive tiltak et sted mellom ungdomsklubber og rene "boot-camps" der man bruker ståldisiplin for å tvinge folk inn på rett kjøl. I noen tilfeller er det lite annet å gjøre. Det finnes allerede gode tiltak i Groruddalen og andre steder, som har brukbar suksess med å få folk ut av lediggang og kriminalstatistikkene, men ofte mister disse bevligninger, og folk ender utpå i større grad enn ønskelig. Aktivisering (under tvang om nødvendig) er et nøkkelord. Så finnes det allerede en del som er svært vanskelige å få ut av sin dårlige, nedadgående spiral, og for samfunnets del, er det beste å få dem ut av sirkulasjon. Vi har rettsstaten til å ivareta disse, men visse deler av maktapparatet må mest sannsynlig skjerpes noe, for å bremse økende voldstendenser i samfunnet. Jeg tror modeller med "special task force" (ransgruppe, voldsgruppe etc) med stor synlighet i bybildet vil være nødvendig. Kontant inngripen, hurtige rettsprosesser, og rehabiliteringsprosjekter bør være fornuftige tiltak. Men drøm bare ikke opp et scenario som er billig, det finnes ikke. Uansett hvordan du snur og vender på det, må du og jeg betale for faenskapet.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Honkey
    Man kan i allefall ikke tro at "carch and release" vil gjøre situasjonen bedre.
    Definitivt ikke. SOm du ser av mitt foregående svar er vi enige om dette.

Man kan heller ikke gå ut fra at det blir færre ran om ingen setter seg til motverge.
    Det gjør det neppe, men lite peker på at det kommer til å endre annet enn antall skadde enkeltpersoner.

Hvis jeg vinner 12 rette i tipping tre lørdager på rad kan du ta deg fan på at jeg "leverer kupong" neste lørdag også!
    Hvis jeg derimot ligger skambanket på Aker er jeg noe mer usikker på om jeg vil forsøke å "levere kupong" i den nærmeste framtid.
    Som man ser i Adenbukta (sjørøveri) er det rett at kontant reaksjon, begrenser mulighetene for videre eskalering, og tvinger antallet som forsøker seg, ned. Jeg gjentar at selvforsvar er fullt ut lovlig. Men det å sette seg til motverge mot knivsvingere, er sjelden en god idé. Politiet må løse denne oppgaven, go de må gis mulighet til å løse det slik de ønsker.

Kontant reaksjon, når de blir tatt av politiet må de ikke slippes ut igjen. De må få en straffereaksjon og låses inne uten å vente. De her oppfatter det ikke som verken straff eller noe alvorlig at de skal innkalles til retten om et halvår eller mer. De gir bare masse streetcred og bedret posisjon i gjengen.
    Rettsstatens prinsipper MÅ gjelde! Samtidig, er hurtig reaksjon, og realistiske straffer med rehab en god kombinasjon.

Jeg er redd vi er kort tid fra at borgervernsgrupper dannes og tar saken i egne hender, og da er jeg også redd det vil gå liv. Det igjen vil føre til eskalering i de konflikter som allerede er i samfunnet når det gjelder "dem og oss"!
    Dette scenario er realistisk, og vil ikke medføre en eneste positiv ting.

Humanistisk straffeforfølging er i denne sammenheng brolegging av veien som fører rett til Helvete!!

Og for virkelig å være ekkel vil jeg minne om at de som for 20 år siden så dette komme og advarte om det både ble latterliggjort og frosset ut av det gode selskap for sine rasistiske tanker.................... Vel nå sitter vi i suppa!!
    Humanistiske prinsipper har konsekvent vist seg å gi den minst dårlige samfunnsutvikling. Menneskerettighetene og rettsstatens prinsipper og verktøy må følges. Din siste setning er jeg uenig i; det er mange som har ropt ulv, statistisk ser vi nå en signifikant økning i en del av krimstatistikken, og dette kommer vi til å løse, det er svært usansynlig at vi får en borgerkrig ut av dette her heller. Litt skjerpet verktøy fra maktapparatet vil begrense skadeomfanget. Mer roping på ulv gjør det motsatte.

Honkey

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    611
    Lukkede asylmottak og promte utsendelser etter avslag vil jeg også tro kan være med på å få ned rans/ overfall hyppigheten.
    Smaker det, så koster det.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Lei en gulag-leir i Sibir og send ikke-norske statsborgere dem dit på "ferie".

Norske fengsler er altfor trivelige for folk fra syden som mener dette er et fengsel:

- Hvilke lovhjemler tenker du å benytte for å gjennomføre denne deportasjonen?
    - Hvordan skal vi avgrense hvem som kan deporteres?
    - Hvor mye tror du kostnadene vil bli?
    - Kommer det til å være i tråd med FN's menneskerettighetskonvensjoner, som Norge er en pådriver for?
    - Hva skal skje med de som har sonet sin straff ferdig?

Honkey

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.720
    Torget vurderinger
    0
    Rettsstatens prinsipper MÅ gjelde! Samtidig, er hurtig reaksjon, og realistiske straffer med rehab en god kombinasjon.
    Men hvor bryter kontant reaksjon, varetekt fram til en rask domsavsigelse og umiddelbar fengsling med rettstatens prinsipper?

- Kommer det til å være i tråd med FN's menneskerettighetskonvensjoner, som Norge er en pådriver for?

Honkey
    Kostnadene med dagens situasjon er uoversiktlige, men jeg er redd de for vårt samfunn blir jævlig høye! Mange ganger så høye som det man må betale i leie for en gulag leir! Men fasiten kjenner vi slevsagt ikke............

Er det i tråd med FN's menneskerettigheter at Oslobeboere fryktsomt skal gå med hjertet i halsen når de beveger seg utendørs. Er det i tråd med FN's menneskerettigheter at folk riskerer livsvarige traumer og skader bare fordi de gikk hjem fra puben? Nei!!

I vår iver etter å være forståelsesfulle og humane mot disse "stakkars fremmede" glemmer vi våre egne! Og det er en både meget uheldig og ikke minst farlig utvikling!!

Når straffen er sonet? Ut av landet med de som ikke har statsborgerskap!

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.693
    Hvor skal vi så sende de som ikke har noe statsborgerskap? Cayman Islands? Å pælme de ut blir nesten som å hive løvet over gjerdet til naboen.
    Kan man få bekreftet deres identitet stiller saken seg selvfølgelig annerledes, da vet man jo hvor de kommer fra.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    1. Men hvor bryter kontant reaksjon, varetekt fram til en rask domsavsigelse og umiddelbar fengsling med rettstatens prinsipper?

Honkey
    2. Kostnadene med dagens situasjon er uoversiktlige, men jeg er redd de for vårt samfunn blir jævlig høye! Mange ganger så høye som det man må betale i leie for en gulag leir! Men fasiten kjenner vi slevsagt ikke............

3. Er det i tråd med FN's menneskerettigheter at Oslobeboere fryktsomt skal gå med hjertet i halsen når de beveger seg utendørs. Er det i tråd med FN's menneskerettigheter at folk riskerer livsvarige traumer og skader bare fordi de gikk hjem fra puben? Nei!!

4. I vår iver etter å være forståelsesfulle og humane mot disse "stakkars fremmede" glemmer vi våre egne! Og det er en både meget uheldig og ikke minst farlig utvikling!!

5. Når straffen er sonet? Ut av landet med de som ikke har statsborgerskap!
    1. Ikke på noe sted, så vidt jeg kan forstå? Norge har visse uoverenstemmelser med menneskerettighetsorganisasjonene mht. varetekt, men hoder vi oss innenfor dette, så er det nok til en fordel for alle parter.

2. Det finnes ingen "quick fix"!! Kostadene ER høye, og de vil FORBLI høye. Å leie et slags Gulag er en avsporing av debatten, all den tid en hver som engasjerer seg litt i problemstillingen raskt innser at det er en umulig løsning av ymse årsaker.

3. Dersom det hadde vært det norske maktapparatet som utøvet vold mot sine borgere, hadde det vært et klart brudd på ratifiserte menneskerettigheter. Det vi nå ser, er et samfunnsproblem, men kan ikke defineres som et brudd på menneskerettskonvensjonen. Igjen en forkludring av debatten.

4. Dette er jo bare en sausete påstand. Vi har få andre valg enn å benytte det maktapparatet og de lovene vi har, brutalisering av maktapparat eller såkalt lovlydige borgere bidrar ikke på noen måte positivt. Og hvem er egentlig "våre egne"?

5. Hva med de som har opphold på humanitært grunnlag, eller de som har flyktningstatus?

Honkey

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dersom de som blir tatt er flyktninger uten varig oppholdstillatelse eller under barnevern må det da være mulig å splitte vennegjengene ved å plassere dem forskjellige steder i landet. Hver for seg er de vel neppe så tøffe.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.499
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Klart det er umulig å gjennnomføre det i praksis.

Vitnet mot gjerningspersonen i denne saken tidligere i år, og han er en fri mann før påsken 2014. Han ble dørmt for grovt ran, grove trusler, drapsforsøk og våpen mot politi. Han fikk 1år og 10 måneder. Latterlig.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Nå som Isko Boys har bestemt seg for borgervern er det vel bare å vente på nye overskrifter. Voldsbølge i hovedstaden...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.720
    Torget vurderinger
    0
    1. Ikke på noe sted, så vidt jeg kan forstå? Norge har visse uoverenstemmelser med menneskerettighetsorganisasjonene mht. varetekt, men hoder vi oss innenfor dette, så er det nok til en fordel for alle parter.
    Godt så er vi enige der.

2. Det finnes ingen "quick fix"!! Kostadene ER høye, og de vil FORBLI høye. Å leie et slags Gulag er en avsporing av debatten, all den tid en hver som engasjerer seg litt i problemstillingen raskt innser at det er en umulig løsning av ymse årsaker.
    Ja det koster, men den store debatten er vel HVOR vi skal legge pengene? Reperasjon, rehabilitering, helsehjelp til overfallsoffre, lønn til fengselsansatte?

Hvorfor ikke bruke penger til mere SYNLIG politi i gatene? Jo det koster det også, men hvis det bidrar til at kriminaliteten går ned?
    Ransbølgen kan stanses - Aftenposten

3. Dersom det hadde vært det norske maktapparatet som utøvet vold mot sine borgere, hadde det vært et klart brudd på ratifiserte menneskerettigheter. Det vi nå ser, er et samfunnsproblem, men kan ikke defineres som et brudd på menneskerettskonvensjonen. Igjen en forkludring av debatten.
    Greit. Da parkerer vi den!

4. Dette er jo bare en sausete påstand. Vi har få andre valg enn å benytte det maktapparatet og de lovene vi har, brutalisering av maktapparat eller såkalt lovlydige borgere bidrar ikke på noen måte positivt. Og hvem er egentlig "våre egne"?
    "Våre egne"?? Kanskje de som har betalt skatt og på den måten bidratt til dette samfunnet i et langt arbeidsliv! Husker jeg rett eller var det ikke slik at en dame på 92 og en på 88 ble ranet i den senere tid? Disse er vel "våre egne" og faktisk synes jeg de har et visst krav på å kunne bevege seg trygt i "sin" by!! Vi trenger ikke et brutalt politi, men vi trenger et politi som er TILSTEDE. Tilstede samma pokker om budsjettene går til Helvete! Jeg har ikke noe ønske om å brutalt skade, invalidisere eller drepe innvandrere som finner glede i å rane etnisk norske som går på gata i Oslo, ikke i det hele tatt! Men jeg finner meg faen ikke i å skulle bli et ransoffer!!! Da våkner den "litt mindre siviliserte" Spiralis og han kan være ganske brutal!

5. Hva med de som har opphold på humanitært grunnlag, eller de som har flyktningstatus?
    Vel jeg er så brutal at jeg mener det at du har fått flyktningestatus ikke gir deg rett til å overfalle og rane sakesløse mennesker i det landet som er grei nok til å la deg få opphold! De får da regne med at de returneres til det landet de oppgir at de kom fra. Viser det seg at dette landet ikke vil ha dem i retur får de pent sitte i lukkede motak/fengsel til det blir mulig å sende dem ut! Synes faktisk at det er bedre at en slask av en flyktning får begrenset bevegelsesfrihet enn at han skal kunne gå fritt rundt og plage folk her i landet!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.720
    Torget vurderinger
    0
    Hvor skal vi så sende de som ikke har noe statsborgerskap? Cayman Islands? Å pælme de ut blir nesten som å hive løvet over gjerdet til naboen.
    Kan man få bekreftet deres identitet stiller saken seg selvfølgelig annerledes, da vet man jo hvor de kommer fra.

Da får de sitte i "lukket mottak", dvs fengsel til det enten går an å returnere dem til det landet de sa de kom fra for å få asyl i Norge, eller til de legger kortene på bordet og "plutselig" husker hvilket land de kommer fra!

For min del kan de sendes til Hopen om så, hovedsaken er å få dem bort fra gata som de gjør utrygg!

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Jeg registrerer at de aller fleste tar det for gitt at det er mørke mennesker som ikke har noe her å gjøre som utfører disse ranene. Det er faktisk andre også.

For November mnd.:

Politiet har hittil identifisert 22 antatte gjerningspersoner for ranene.

14 av de antatte gjerningspersonene har norsk statsborgerskap, og de fleste av disse er født i Norge, opplyser Oslo politidistrikt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg registrerer at de aller fleste tar det for gitt at det er mørke mennesker som ikke har noe her å gjøre som utfører disse ranene. Det er faktisk andre også.

For November mnd.:

14 av de antatte gjerningspersonene har norsk statsborgerskap, og de fleste av disse er født i Norge, opplyser Oslo politidistrikt.
    Uten å spekulere noe omkring etnisiteten til gjerningsmennene kan det opplyses om at det fødes "mørke" nordmenn også. De får til og med statsborgerskap som oss andre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvorfor ikke bruke penger til mere SYNLIG politi i gatene? Jo det koster det også, men hvis det bidrar til at kriminaliteten går ned?
    Noe steder og til noen tider er det helt greit med synlig politi. Men jeg kan ikke se det som hverken ønskelig eller trivelig at gatene skal fylles opp med marsjerende polititropper og at man skal se uniformer uansett hvor man snur seg. For mye slikt vil bare skape uhyggestemning.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest

For November mnd.:

Uten å spekulere noe omkring etnisiteten til gjerningsmennene kan det opplyses om at det fødes "mørke" nordmenn også. De får til og med statsborgerskap som oss andre.
    Stemmer det, 14 av disse 22 har dette statsborgerskapet. Ikke lett å sende de noen plass.

Edit; når jeg skrev "ikke har noe her å gjøre" så var det en liten kommentar til at det visstnok er vedtatt at det stort sett er asylsøkere som bedriver raning...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.720
    Torget vurderinger
    0
    Stemmer det, 14 av disse 22 har dette statsborgerskapet. Ikke lett å sende de noen plass.
    Vel det er i allefall 8 som uten problem kan sendes hjem eller bures inne til de kan sendes!

De 14 kan sendes til en av våre oversjøiske besittelser, Bouvetøya, Hopen eller Jan Mayen!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Elden kikker på utfordringen - strengere straffer hjelper ikke, og det å sende disse til et fengsel er egentlig bare å sørge for at de blir videreutdannede kriminelle.

Skal vi bare akseptere barneran? - Aftenposten

Men han har noen forslag som han mener vil hjelpe.
    Elden er en fornuftig mann. Klart førstevalg om jeg skulle finne på noe hyss....

Og selvsagt har han et poeng. Et bredere utvalg av virkemidler er av det gode. Hurtig reaksjon er bra, og konsekvenser som oppleves som ubehagelige av gjerningsmennene/-barna kan definitivt omfatte mer enn fengsel.

Men, jeg er fortsatt dypt skeptisk til fengsel som kriminalitetsskole-argumentet. Det er ingen henvisning til kilder for denne påstanden, men den ligger foruroligende lett tilgjengelig for alt for mange. Jeg skal ikke påberope meg noe tungt vitenskapelig grunnlag for det, men tillater meg likevel å foreslå følgende for videre grubling:

Utvalgsskjevhet. Vi har 'bestandig' i dette landet vært ytterst tilbakeholdne med bruk av fengsel for mindreårige, også unge lovbytere rett over myndighetsalder. Dermed blir veldig mye møtt med reaksjon i form av f.eks. samfunnsstraff. Kun i de tilfellene hvor det dreier seg om gjentatte tilfeller av likeartet kriminalitet eller særlig alvorlige forhold tas fengselsstraff i bruk. Man skal ikke behøve å være verken kriminolog eller rakettforsker for å skjønne at jo flere og jo mer alvorlige forhold, jo større er sannsynligheten for ny kriminalitet i ettertid. Dette gjelder uansett hvilken reaksjonsform handlingene møtes med. I og med at man forsøker å ivareta rettssikkerheten på et noenlunde anstendig nivå, i form av lik reaksjon for like saker, så vil sammenligningene halte. Det finnes knapt ellers like saker som er møtt med forskjellig reaksjon.

På overflaten ser vi dette: De som begår mange og spesielt alvorlige kriminelle handlinger straffes med fengsel, og begår ofte ny kriminalitet. De som begår færre og mindre alvolige kriminelle handlinger får samfunnsstraff og begår sjeldnere ny kriminalitet.

Dette kan forklares på to måter ut fra det som er observert.

1: Fengsel forårsaker ny kriminalitet.
    2: Alvorlig eller gjentatt kriminalitet indikerer et fast mønster.

Jeg frykter at mange griper til den første forklaringen på sviktende grunnlag.

Som min kollega (med litt filosofi på CV'n) sa en gang vi diskuterte faget og jobben og alt mulig: Den sterkeste indikasjonen på fremtidig kriminalitet er tidligere kriminalitet.

Sist redigert av en moderator:

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Dette kan forklares på to måter ut fra det som er observert.

1: Fengsel forårsaker ny kriminalitet.
    2: Alvorlig eller gjentatt kriminalitet indikerer et fast mønster.

Jeg frykter at mange griper til den første forklaringen på sviktende grunnlag.

Som min kollega (med litt filosofi på CV'n) sa en gang vi diskuterte faget og jobben og alt mulig: Den sterkeste indikasjonen på fremtidig kriminalitet er tidligere kriminalitet.
    1. Jo, det er mulig du har et poeng her. Dette vil absolutt være avhengig av rehabiliteringsprosess og oppfølgning etter straff. Saken er at dersom et fengsel kun er et bur der det utelukkende befinner seg kriminelle til oppbevaring, behøver man ikke være verken Freud eller Einstein for å forstå hva dette vil innebære for den enkeltes personlige utvikling. Syv av ti gjenganger-kriminelle havner tilbake i fengsel - TV 2 Nyhetene (med denne artikkelen er det selvsagt ikke gitt at dette er fengselets skyld). For å begrense tilbakefallsprosenten, finnes det lite annet å gjøre enn å bedrive etterarbeid. Husk at den enkelte kriminelle i nesten samtlige tilfeller har en historie bestående av typisk en bardom fylt av usikkerhet og uklare grenser, oppvekst i lag med andre unge med lignende bakgrunn, rusproblematikk, arbeidsledighet etc, etc. Det er foreløpig ikke eksperimentert særlig mye med tvangsomplassering og sosial trening, for å si det sånn. Det enkleste og billigste for samfunnet generelt er tidlig inngripen med preventive tiltak, for på den måten redde barn i drift før de blir ungdom og redsel snur til aggresjon. Men selv ikke dette er enkelt.

2. Ja. Og mønsteret har vært under utvikling i mange år første gang man setter vedkommende i bur. På mange måter er det mange som har visst om problemet, men latt det skure, i mangel på verktøy som kan reparere det som har gått galt. De fleste kriminelle bærer med seg historien om en varslet katastrofe.

Honkey

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Og da bør man dempe forventningene til hva man kan oppnå med dem som allerede er innenfor, og heller fokusere på å holde dem unna samfunnet, altså sperre dem inne lenge. Noen forbrytelser er nærmest alltid engangstilfeller, som f.eks. drap. Tanken på å bli sperret inne en tyve års tid er heller ikke det som hindrer folk i å ta livet av hverandre. Ranere og gatevoldsutøvere i tenårene er det all mulig grunn til rett og slett å ta ut av sirk i et sivilisertsamfunn, mens drapsmenn kan man i all hovedsak la slippe med et "fy skamme seg".

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.720
    Torget vurderinger
    0
    Og da bør man dempe forventningene til hva man kan oppnå med dem som allerede er innenfor, og heller fokusere på å holde dem unna samfunnet, altså sperre dem inne lenge. Noen forbrytelser er nærmest alltid engangstilfeller, som f.eks. drap. Tanken på å bli sperret inne en tyve års tid er heller ikke det som hindrer folk i å ta livet av hverandre. Ranere og gatevoldsutøvere i tenårene er det all mulig grunn til rett og slett å ta ut av sirk i et sivilisertsamfunn, mens drapsmenn kan man i all hovedsak la slippe med et "fy skamme seg".

Vanskelig å selge den der inn politisk, men tenker man etter er det mye logikk i det du sier!

Problemet er at alt for mange ser på "røvere" slik som Egner så på dem da han skrev "Kardmomme By", tre stakkarer som aller helst ønsket å være snille og nyttige samfunnsborgere. Jeg er redd den beskrivelsen ikke passer så godt. Det er i mange tilfeller slik at dagens kriminelle "velger" kriminalitet som karriere basert på vurdering av "pro's and con's". Dette har kommet fram "litt for ofte" i intervjuer til at det kan oversees.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn