Rai Rai!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Nei, jeg har ikke prøvd Fertin i OB. De er jo bare på en liten snarvisitt til nye komponenter materialiseres. Men det err interessant å prøve de i en fjøl som matcher Slob i bredde (50cm). Mulig fresen fyres opp i kveld!

    Det var en ganske dramatisk opplevelse med Fostex FE203 i OB. Låt definitivt friskere, mer dynamisk og mindre skarp i toppen enn i kabinett.

    Godfølelsetråd dette:)

    Fulltoner er kjekt.
    Vil anbefale deg å prøve de i en enkel åpen baffel også,viss du ikke allerede har prøvt det?
    De låter ofte enda litt mer levende da,synst jeg.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Håper du fyrer i gang motorsaga!
    Tror vi har ganske lik oppfattelse av hva som gir mer musikkglede fra hifidingser.Er rimelig sikker på at du blir sittende å nyte musikk enda lenger utover kveld/natt med de i åpen baffel:)

    Samme bredd som slobene høres fornuftig ut.Hvor langt opp i frekvens kjører du slobene?
    Mindre bafler synst jeg låter enda mer frigjort og med enda mer fascinerende 3D illusjon i rommet,men man må også ha litt størrelse på baffelen viss man skal ha de til å gå litt ned i frekvens.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Slobbene er delt på 350hz i dag, så en 50cm baffel gjør nok jobben også med en lavere deling av bassene. Med to store duffelbagger under auga etter natten bør jeg nok være tidlig på`n i kveld
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    HORROR METAL!

    en ny sjanger for en landsens gutt. Men way tøft, og perfekt avkobling fra all julekosen
     

    Vedlegg

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    "The cannibal witch - she feasts on human flesh in secrecy! Cannibal witch - crushing them bones in grinding glee!"

    deilig
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.845
    Torget vurderinger
    23
    Asfaltaging...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tok meg bryderiet i går kveld med å måle og justere delefrekvens mellom Fertin og Slobs. EMS/Fertin spiller fint til 100 i mitt lille kabinett og daler pyntelig ned fra 10-12k. Identifiserte noen småfjell ved 140hz og 7000hz som ble EQet bort, og satt deling på 250hz 4 ordens. Har tydeligvis klart å rette ut fase, for nå spiller det med et spikra lydbilde og mye rom. VELDIG mye rom. I motsetning til lyden fra 200T som kan beskrives som strictly sofakos, så fyller Fertin hele stova med musikk
    I tillegg opplever jeg EMS som hurtig med snert og smekk. I det hele tatt et steike bra element som står overhodet ikke tilbake for Fostex 203.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Viss målingene EMS oppgir selv stemmer så ser det ut som det har ganske jamn respons til fulltone å vere. Products
    Det jeg har sett av diverse Fostex og for eksempel Lowther er mye mer typisk moderne fulltone der de er mye ned i respons ved for eksempel 200-300Hz kontra 1-3kHz området.

    Der er du inne på et område jeg ikke har blitt helt fortrolig med med horn. Selv om den skrustikke greia nok forsvinner viss man ikke bruker horn og drivere utenfor området der horna fortsatt har god jamn spredning. Og for å få til det må man dele frekvensområdet opp i passelige bolker,mangveis.
    Samme hvordan man vrir og vender på et horn så presser det til en viss grad lyden/luften fremover på en måte som stort sett bare endel blåseinstrument og stemmer/munnen gjør.Er vel også derfor man ofte hører hornmusikk når diverse horn skal demonstreres,og jeg forstår hvorfor.Jeg har aldri hørt en bedre illusjon av ekte horninstrument fra et stereoannlegg enn via diverse bra hornhøytalere. Så sliter jeg litt mer med å finne roen når de skal gjengi en litt dårlig innspillt el-gitar o.l.

    Dessuten syns jeg det har veldig mye å gjøre med hvor nær man sitter og lytter til et stereoannlegg.Fra ca4 meter og mer så føler jeg hornsærhetene forsvinner i mye større grad. Siste årene har jeg sittet ca 1.5-3m fra annleggene mine,ca 1.5m nå,og det gir et oppsett uten horn en liten fordel i min bok.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    RS: på tide du tar deg en tur ned i sivilisasjonen :cool:
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Rune: Du er barsk nå som kommenterer så freidig om horn i en tråd hyppig frekventert av hornofile ;)!

    200T alene var ikke skrustikke, men relativt begrenset spredning. Si det var tilfredsstillende lyd i et to meter bredt område med lytteavstand på ca tre meter. utenfor dette området var lyden ullen og dau. EMS sprer på en annen måte, og musikken nytes i hele rommet, men har selvfølgelig et markant sweetspot.

    EMS har ikke samme stigende respons som Fostex, og låter betydelig smoothere uten noen shelv eller eq oppover. Men i forhold til mine målinger er EMS sine vel bråkjekke i øvre frekvenser. Nå har jeg ikke gått veldig vitenskapelig til verks i målinger, og kabinettet er ikke optimalisert i forhold til elementet.
    Men ørene sier at Fertin/EMS er en vinner som kan anbefales på det sterkeste
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Hehe,artig å fyre litt.

    Leif,du har sikkert mye rett i det. Viss jeg har for mye tid neste gang jeg er på de kantene av landet så kommer jeg kanskje til å be på mine knær om audiens hos deg,og også veldig nysgjerrig på det Sluket holder på med. Men ikke sikkert jeg får tilgivelse da ? :)

    Jeg vet jeg har for begrenset erfaring med gode hjemmestereo hornoppsett,så jeg vet det kan gjøres betraktelig bedre enn hva jeg har hørt av horn til nå.
    Men samtidig tror jeg man kan se at et horn omtrent samme hvordan man former det gir en viss egenkarakter. Og det gjelder selvsagt alle andre prinsipper og duppedingser også.

    Men jeg må si jeg har blitt i overkant nysgjerrig på JMLC hornprofiler. Har ikke lenger dette suget som jeg hadde i jakten på det "perfekte" ,men JMLC horn tror jeg gjerne jeg kommer til å teste ut på et eller annet tidspunkt.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    JMLC er i mine ører supersmooth uten nevneverdig farging. Dårlig innspilt el-gitar er det mye av i min musikksamling, og 200T dikterte på ingen måte hva jeg skulle spille. Grunnen til at mine ble adoptert bort er hovedsakelig deling mot Slobs som ble for kompromittert og at jeg ikke har tid, plass eller likviditet til å gyve løs på et fireveis oppsett med Slob/mellombass/200T og diskanthorn.
    Egenkarakter har hornet i høyeste grad, og det opplevde jeg som en fysisk måte å formidle musikken på. Det er vel det som kalles skyv.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Johoo... sant skal sies.... at rommet ditt er ikke bare enkelt, symtrinazislukfuhrer, hadde vel fått noia :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Sant som sagt. Har ganske noia over rommet selv ennå det gjør en del ting riktig. Bassrespons er en katastrofe med nåværende plassering, og uten DSP ville jeg aldri få et snert av realistisk bass. Mellomtone og oppover er greit så lenge jeg ikke drar på stygghøyt. Det er noe med dimensjonene som gir en fabelaktig kansellasjon slik som det er plassert nå. Ved å vende anlegget 90 grader får jeg nærmest flat respons fra 30 og opp til resonans uten EQ. Det spørs om jeg ikke skal legge inn forslag til fruen etter jul om en omplassering frem til avreise. Vil da plassere slobber mot vinduer ut mot hagen og snu sofa med rygg mot åpning til spisestue hvis du husker hvordan det ser ut hos meg.
    Har prøvd dette en kveld jeg var hjemme alene. Ser korny ut, men låter snasent. Helt i tråd med Bo Best prinsippet
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva med å sitte med ryggen mot hagen og ha ht på hver side av åpning til spisestue?
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Hæææh... insinuerer du at jeg er glemsk?? :mad:

    :rolleyes:
    Nuvel... ser det lett for meg.. om det gir bedre lyd så må vel alt som har med interiør underordnes? ... Jo, det er sånn i mi bok ... :cool:
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    hva med å sitte med ryggen mot hagen og ha ht på hver side av åpning til spisestue?
    Har tenkt det, men ene slobben blir for nær peisen. Grilla slobs er ikke tema. Dessuten blir det veldig krøkkete adkomst til kjøket.

    Vi får se hva som funker. Det blir ikke noe lommeformat med OSWG på toppen heller, så jeg må prøve å finne en plassering som ikke skygger for alt av vinduer.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ser veldig bra ut med din lille tarm i stua di JJ.

    Heldigvis venter meg en mer fleksibel stue over havet

    Hæææh... insinuerer du at jeg er glemsk?? :mad:

    :rolleyes:
    Nuvel... ser det lett for meg.. om det gir bedre lyd så må vel alt som har med interiør underordnes? ... Jo, det er sånn i mi bok ... :cool:
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Ser veldig bra ut med din lille tarm i stua JJ. Heldigvis venter en mer fleksibel stue over havet

    Hæææh... insinuerer du at jeg er glemsk?? :mad:

    :rolleyes:
    Nuvel... ser det lett for meg.. om det gir bedre lyd så må vel alt som har med interiør underordnes? ... Jo, det er sånn i mi bok ... :cool:
    Er vel ikke bare en tarm ? Eller ser du så svært på det? :rolleyes:

    4 x 8 meter ++++ så med gang og trapp er det 50m2
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    På tide jeg tar turen. Det har bare vært inngående stæsj og intet utgående?
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Stemmer det.. bare og si ifra.. så tar vi en runde med Solstafir og Ayreon
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    1/4 bølge resonans i SLOB/Ripol

    En ripol/slob vil gi en kvartbølgeresonans avhengig av dybden og volumet på slotten. Av egen erfaring ser det ut som styrken på denne resonansen har sammenheng med volumet i åpningen.
    Kom over en tråd på Audiocircle hvor duden har redusert volumet i sprekken med en faseplugg-lignende sak. Et veldig interessant eksperiment som det frister å teste ut.

    Neighbor friendly dipole sub

    Jeg vet ikke hvor nøyaktig han har vært med frekvensmålingene, men det ser ut som han flytter resonanstoppen fra 270 til 350hz og med 15" drivere. I tillegg ser det ut som en betydelig reduksjon av selve resonansen. Min erfaring er at med DSP kan du få brukbar frekvensspenn til rett over resonansfrekvensen. Kan brukbar delefrekvens flyttes nesten 100hz ved bruk av faseplugg i slob/ripol er denne løsningen betydelig mer fleksibel i forhold til integrering med systemet videre oppover i frekvens.

    Mulig juletiden gir rom for en testkasse. Variable spalter er lett å få til, men hvordan fasepluggen skal konstrueres er jeg litt usikker på. Ser kisen på Audioscircle har delt slotten i to så elementene spiller i fasepluggen og vegg, og ikke i hverandre. Jeg ser for meg å holde åpent mellom elementene, men fylle volumet i midten. Utfordringen er hvordan denne pluggen skal utformes og festes

    Tytte?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hva skjer på satelittsiden fremover? :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Satellitten er bestemt, og alle bestillinger er lagt inn. Men custom produkter og proff reservedeler tar lenger tid å levere enn hyllevarer dessverre. har dog et håp om at det meste er i hus i romjula.
    Uansett har jeg det trivelig med Fertin/EMS, og har heller ikke så mye tid til fikling frem til jul.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Neida. Jbl cmcd og D2430k
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    a work in progress som det heter.......
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    En ripol/slob vil gi en kvartbølgeresonans avhengig av dybden og volumet på slotten. Av egen erfaring ser det ut som styrken på denne resonansen har sammenheng med volumet i åpningen.
    Kom over en tråd på Audiocircle hvor duden har redusert volumet i sprekken med en faseplugg-lignende sak. Et veldig interessant eksperiment som det frister å teste ut.

    Neighbor friendly dipole sub

    Jeg vet ikke hvor nøyaktig han har vært med frekvensmålingene, men det ser ut som han flytter resonanstoppen fra 270 til 350hz og med 15" drivere. I tillegg ser det ut som en betydelig reduksjon av selve resonansen. Min erfaring er at med DSP kan du få brukbar frekvensspenn til rett over resonansfrekvensen. Kan brukbar delefrekvens flyttes nesten 100hz ved bruk av faseplugg i slob/ripol er denne løsningen betydelig mer fleksibel i forhold til integrering med systemet videre oppover i frekvens.

    Mulig juletiden gir rom for en testkasse. Variable spalter er lett å få til, men hvordan fasepluggen skal konstrueres er jeg litt usikker på. Ser kisen på Audioscircle har delt slotten i to så elementene spiller i fasepluggen og vegg, og ikke i hverandre. Jeg ser for meg å holde åpent mellom elementene, men fylle volumet i midten. Utfordringen er hvordan denne pluggen skal utformes og festes

    Tytte?
    Fin link Johoo og interessante resultat han har fra målingene.
    Skulle jeg lage en faseplugg så ville jeg la exit være i senter og tilstrebe mest mulig lik avstand fra senter og ut som fra sidene og ut.
    Viktig å ta hensyn til slaglengde på en bass og at elementet beveger seg mer i senter enn ute ved kanten. Jeg ville ha målt hvor stor bevegelsen er ved flere punkt fra senter og ut og med kanskje så mye som xmech bevegelse... iallfall en del mer enn xmax.
    Er dette en ide du kan bruke? Phase Plugs
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har sett den linken. Spennende lesning. Er ikke sikker på hvordan fasepluggen bør formes, men hovedformålet er å redusere volum i slot ytterligere. Ser jo ut som det har formidabel effekt på resonanstoppen.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    I linken som jeg viste til så er det vist hvordan fasepluggen kan utformes og lages. Eksempel er vist med 12". Tror den kan være en fin sak å starte med.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.845
    Torget vurderinger
    23
    Waste.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Takk for konstruktivt innspill. Prøvd?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.845
    Torget vurderinger
    23
    Tenk deg om litt.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Julerengjøring og anlegget snudd 90 grader. 10db løft i frekvenser opp til 100hz og total omstokking av kanselleringer. Svak avrulling til 20hz... Goddæm!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn