Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ragwo

Sigbergianer
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.817
    Sted
    Isødet
    Torget vurderinger
    44
    Innevær!
    PXL_20260220_150353317.jpg

Godt å parkere deigræva i lytteposisjon og la OCDen få fri dressur. Det trente øyet kan at Kjell har satt sine spor på møblementet, heldigvis har han vett nok til å ikke gnage på de Sigbergske kreasjonene. Omtrekking av 70-tallsskaistolene er planlagt medio 2027, når krokodillegenet har roet seg litt. Nå nyter vi Avishai Cohen Trios Darkness etter tips fra @soundscape.
    Screenshot_20260220-161232.png

Jazz har beroligende effekt på flere enn meg.
    PXL_20260220_150608945.jpg

ragwo

Sigbergianer
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.817
    Sted
    Isødet
    Torget vurderinger
    44
    Som sikkert 48% av alle HFSere har denne fått litt spilletid i dag.
    Screenshot_20260220-185206.png

Nå må hun finne på noe nytt snart, den gamle oppskriften med noe flerstemmig koring og litt vokal på toppen begynner å bli gammelt nytt, nøyaktig 8 år gamle nyheter. Skulle trodd skivene etter Nameless er stensiler av stensiler som bare blir dårligere og dårligere.

Sist redigert:

hvego

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Antall liker
    795
    Ja, @ragwo , hvordan har egentlig 5-mila vært i TV-kroken din, uten SBS på plass? Ble det gull hos deg også?
    IMG20260221132047.jpg
    Her var det skarpt føre, glassklare snøkrystaller, god mikrodynamikk og masse melkesyre og tydelig slim. Snørr og gledestårer kom spesielt godt frem, trolig pga coaxelementene i mellomtonen. Med to suber på plass ble det i TV-stua mi ikke behov for utstyrsbytte underveis, og det ble trippel norsk takket være Trollmannen fra Ås.

hvego

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Antall liker
    795
    Men nå mindre fjas og mer musikk. Jeg koser meg med å prøve å dele gode musikktips til deg, og nå har jeg fått ny påfyll av inspirasjon på Storyville Jazzklubb i Molde, etter konsert med Cimota på torsdag. Jeg lytter til deres plate nå, og har litt samme opplevelse som på konserten: Dette er temmelig avansert. Veldig dyktig utført. Både basert på en fin prat med bassist Ingebrikt Håker Flaaten og mitt eget inntrykk, får jeg forståelsen av at mye av dette er komponert, til tross for at det virkelig er jazz med masse improvisasjon. For meg blir det intellektuelt krevende, og det treffer meg ikke like kroppslig og intuitivt som for eksempel Team Hegdal som spilte for noen uker siden. Men bevares, jeg liker det godt.

Noe ekstra fint med den lokale Jazzklubben er at det er lett å komme i prat med musikerne etter konserten. Det er ofte interessante småprater med trivelige og imøtekommende musikere fra øverste hylle i kvalitetsavdelingen. Ekstra fint er det at musikerne alltid tar seg god tid til å snakke med de få publikummerne som trekker ned snittalderen mest, nemlig elevene fra jazzlinja på den lokale videregående skolen.

En jeg har skravla litt med tidligere er den spennende trommisen Hans Hulbækmo, en meget sympatisk type. I baggasjen sin hadde han også noen plater, og der fant jeg den jeg vil anbefale denne gangen, Hulbækmos soloplate, "Tilfeldig næpe". Den hørte jeg på i dag morges. I likhet med mitt forrige tips, er vel dette en plate som krever oppmerksomhet. Og min oppmerksomhet ble mer og mer skjerpet gjennom lytteprosessen. Jeg vil ikke anbefale å lete etter fengende refrenget og muligheter til allsang, men denne musikken har en eller annen kroppslighet og helhetlig sammenheng, som forundrer og besnærer. Han klasker på hva det skal være av perkusive greier og bruker også en del instrumenter og ting som gir mye mer klang enn det mest perkusive. Hvordan klarer han å lage musikk ut av dette? Det gir meg en slags ro og velbehag å slippe meg inn i dette nydelige landskapet som aldeles ikke er for alle. Om du spiller plata en gang, vil det være spennende å høre hva du syns. Jeg skrudde volumet opp nesten til maks faktisk, uten at jeg opplevde det som masete eller for høyt.

Kan det hende at sånn musikk krever et godt anlegg? Jeg kan ihvertfall ikke forestille meg at det er noe vits i å sette på denne musikken i bilen eller på kjøkkenradioen.
    IMG_20260221_151315.jpg

ragwo

Sigbergianer
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.817
    Sted
    Isødet
    Torget vurderinger
    44
    Ja, @ragwo , hvordan har egentlig 5-mila vært i TV-kroken din, uten SBS på plass? Ble det gull hos deg også?
    Vis vedlegget 1180898
    Her var det skarpt føre, glassklare snøkrystaller, god mikrodynamikk og masse melkesyre og tydelig slim. Snørr og gledestårer kom spesielt godt frem, trolig pga coaxelementene i mellomtonen. Med to suber på plass ble det i TV-stua mi ikke behov for utstyrsbytte underveis, og det ble trippel norsk takket være Trollmannen fra Ås.
    Som den ivrigste sportsentusiasten i heimen har jeg ikke fått med meg at noen fortsatt orker å gå 50000 meter kjappest mulig på karbonplanker i kondomdress. Kudos til dem, og til lykke med seieren! Var det Dæhlie, Ulvang eller Langli som vant?

SBS flotter seg fortsatt i utsikten, dybden i lydbildet rekker nesten bort til jobb, ca 2,5 km unna.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn