Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.908
    Torget vurderinger
    0
    Elkjøp Skien har den enkle til kr. 1206,- på Outlet og sender til deg for kr. 69,-.......

Ragwo_Sony_BD_II.jpg

alfegutt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.887
    Sted
    Østfold
    Nå har jeg lest meg svimmel på krangling og trenger derfor å skifte fokus.
    Altså jeg ser det egentlig litt som et sunnhetstegn at det er meningsbrytning. Skulle alle gå i samme spor så er det ikke et sunnhetstegn etter min mening, tar det ikke som krangling, men som folk som virkelig bryr seg om lyd.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.084
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Altså jeg ser det egentlig litt som et sunnhetstegn at det er meningsbrytning. Skulle alle gå i samme spor så er det ikke et sunnhetstegn etter min mening, tar det ikke som krangling, men som folk som virkelig bryr seg om lyd.
    Jeg er forsåvidt enig med deg, men det bør være fullt mulig uten personangrep og usakligheter. Er tross alt ikke liv og død, men viktigere enn som så.

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.084
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Nattlig fabulering på gang!
    Inspirert av @SigbergAudios suksessfulle stabling av suber i senter, tenkte jeg at det burde være mulig å bytte ut kaffebordet i utsikten med 3 Inkognito stablet oppå hverandre. Hver sub bygger minimum 19,5 cm, så totalt er vi på 58,5 cm. Bordet som står der nå er 51 cm høyt, så det blir ikke store forskjellen. Eneste aberet er at fremtoningen sannsynligvis ikke blir like luftig som kaffebordes, selv om de dekkes av en vanntett duk for å tåle tidens/valpens tann, vannflekker, kaffesøl, tegnesaker osv. Mulig en blaferende voksduk vil være litt enerverende i lengden ved finlytting til flinkisjazz, så kanskje løsningen er å kun lytte til gammelmannspop ala Pink Stones¹? En glassplate på toppen av stabelen kan være en utvei, ala REL Studio. De løste jo tebordproblemet elegant(ish) på den måten. Jeg vil nødig kjedes til døde av formalininfuserte 80-åringer som spiller instrumenter de ikke behersker lengre². Det beste hadde vært 4 Inkognito, men et 80 cm høyt kaffebord utgår garantert, for å ikke snakke om de finansielle musklene som må til for å sjøsette et slikt prosjekt. Kanskje en sub kan senkes ned i gulvet for å ikke bygge Sarons Dal Saurons Tårn? Tror dette prosjektet fortjener en Spleis, er tross alt et eksperiment som sannsynligvis kommer hele manneskeheten til gode.

Etter utallige forsøk, ca 100km³ vann og 100GWh strøm, kom Gemini opp med dette:
    1767658300659~2.jpg

Kan definitivt funke, tilsynelatende er til og med glassplaten på plass!

¹ Brannfakkel
    ² Nok en brannfakkel

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.084
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Fra lettere flås til nesten gravalvor; det hadde vært moro å teste ut en Inkognitostabel en gang. Mulig jeg med tid og stunder orker å dra subene ut av tv-kroken og inn i stua. Kanskje det kan gjøres samtidig som en sammenligning av SBS og Manta? Historiske data¹ viser at jeg har mange luftige planer og uttalt manglende gjennomføringsevne, så ikke hold pusten.
    RDT_20250426_2152508696504905794570825.jpg

¹ Jeg har fortsatt en syk bestefar T i deler, MDFen og fineren for å kle Tannoyene som er solgt står fortsatt på gjesterommet samt en uåpnet banankasse inneholder ingrediensene til en raff platespiller planlagt med med Mk3-motor, som det sannsynligvis aldri blir noe av. Flere prosjekter finnes.

Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    10.245
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    "En mann i 60-årene fra Ålesund ble funnet død foran PCen sin i går ettermiddag. I følge politiet stod et hobbyforum for hifi-entusiaster åpent på skjermen, nærmere bestemt på en tråd med tittelen 'Ragwos stuer'. Mannen var blå i ansiktet, og dødsårsaken ser ut til å være oksygenmangel. Politiet har på det nåværende tidspunkt ingen god forklaring på hva som har skjedd."

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    1.332
    Inspirert av @SigbergAudios suksessfulle stabling av suber i senter, tenkte jeg at det burde være mulig å bytte ut kaffebordet i utsikten med 3 Inkognito stablet oppå hverandre. Hver sub bygger minimum 19,5 cm, så totalt er vi på 58,5 cm. Bordet som står der nå er 51 cm høyt, så det blir ikke store forskjellen. Eneste aberet er at fremtoningen sannsynligvis ikke blir like luftig som kaffebordes, selv om de dekkes av en vanntett duk for å tåle tidens/valpens tann, vannflekker, kaffesøl, tegnesaker osv. Mulig en blaferende voksduk vil være litt enerverende i lengden ved finlytting til flinkisjazz, så kanskje løsningen er å kun lytte til gammelmannspop ala Pink Stones¹? En glassplate på toppen av stabelen kan være en utvei, ala REL Studio. De løste jo tebordproblemet elegant(ish) på den måten. Jeg vil nødig kjedes til døde av formalininfuserte 80-åringer som spiller instrumenter de ikke behersker lengre². Det beste hadde vært 4 Inkognito, men et 80 cm høyt kaffebord utgår garantert, for å ikke snakke om de finansielle musklene som må til for å sjøsette et slikt prosjekt. Kanskje en sub kan senkes ned i gulvet for å ikke bygge Sarons Dal Saurons Tårn? Tror dette prosjektet fortjener en Spleis, er tross alt et eksperiment som sannsynligvis kommer hele manneskeheten til gode.

Etter utallige forsøk, ca 100km³ vann og 100GWh strøm, kom Gemini opp med dette:
    Vis vedlegget 1171511

¹ Brannfakkel
    ² Nok en brannfakkel
    Hva med å fylle opp i bredden med noe 10" eller 12" under blomsterbrettet? Fungerer veldig bra med "perfekt " fordeling langs gulv. Gjorde ihvertfall det i gamle rommet mitt. Nesten SBA veldig light . Får veldig mye jevnere FR er min erfaring, og blir jo egentlig nesten det samme som et tårn midt på veggen i front🙂

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.084
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Hva med å fylle opp i bredden med noe 10" eller 12" under blomsterbrettet? Fungerer veldig bra med "perfekt " fordeling langs gulv. Gjorde ihvertfall det i gamle rommet mitt. Nesten SBA veldig light . Får veldig mye jevnere FR er min erfaring, og blir jo egentlig nesten det samme som et tårn midt på veggen i front🙂
    Ingen dum idé. Fotbrettet er noe grunt, ca 10 cm, men mulig det lar seg gjøre? Tror dog ikke kona godtar det, og så var det det mes gjennomføringsevnen da.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.084
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ser den med kona, men hva med litt dypere blomsterbrett?😬
    Det blir dyrt og plundrete. Alle foringene rundt vinduene må da byttes, de er spikret og limte og satt inn i to deler, to vinduer i hver del. Videre har fruen blandet en pigmentert olje som vi har sauset alt inn i før kapping, så rett sjattering blir vanskelig å få til igjen. Dette skulle jeg definitivt ha tenkt på da vi pusset opp for halvannet år siden.

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    1.332
    Det blir dyrt og plundrete. Alle foringene rundt vinduene må da byttes, de er spikret og limte og satt inn i to deler, to vinduer i hver del. Videre har fruen blandet en pigmentert olje som vi har sauset alt inn i før kapping, så rett sjattering blir vanskelig å få til igjen. Dette skulle jeg definitivt ha tenkt på da vi pusset opp for halvannet år siden.
    Ja er ikke lett å bytte foringer uten og ødelegger karmer og sånt, så ser absolutt den. Mest en dårlig spøk den forrige kommentaren min😊

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.084
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Jeg lander stort sett på ca 10 grader toe-in med Manta. Både mer og mindre kan funke avhengig av hva man ønsker å få til.
    Kona har knabbet laptopen og jeg får ikke utført målinger, så jeg utsetter nedpakking av julenips på andre måter. Jeg lurer derfor på om du kan svare på følgende: Slik jeg har forstått det er referansevinkelen for lytting 10°, du anbefaler ikke at høytalerne skal være vinklet direkte mot lytteposisjon. Ut fra det vil toe in være avhengig av forholdet mellom avstanden mellom høyttalere og lytteposisjon? 10° toe in gjør jo nødvendigvis ikke at en lytter 10° utenfor senter. Så, hvor bør fokus ligge, toe in eller lytteaksen?

Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    10.245
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kona har knabbet laptopen og jeg får ikke utført målinger, så jeg utsetter nedpakking av julenips på andre måter. Jeg lurer derfor på om du kan svare på følgende: Slik jeg har forstått det er referansevinkelen for lytting 10°, du anbefaler ikke at høytalerne skal være vinklet direkte mot lytteposisjon. Ut fra det vil toe in være avhengig av forholdet mellom avstanden mellom høyttalere og lytteposisjon? 10° toe in gjør jo nødvendigvis ikke at en lytter 10° utenfor senter. Så, hvor bør fokus ligge, toe in eller lytteaksen?
    Det blir jo nødvendigvis lytteaksen i så fall. Men det er ikke nødvendigvis én fasit for alle rom, så det er greit å prøve seg litt frem. Manta måler rimelig likt mellom 0-30, så mtp frekvensrespons på direktelyden blir ikke det ikke veldig stor forskjell. Men det påvirker potensielt refleksjoner litt, og det påvirker hvor stor sweetspot du får (mer eller mindre strølyd fra den andre høyttaleren når du beveger deg mot venstre eller høyre).

Den teoretiske grunnen til å ikke ha de vinklet direkte mot lytteposisjon med coaxkonstruksjoner er at det ofte er litt diffraksjoner on-axis som forsvinner med en gang du kommer bare litt off-axis, så det er bedre å få den litt off-axis enn rett mot deg. Når det gjelder coaxen i SBS og Manta er den så ryddig at det er egentlig ikke et veldig reelt problem. Så det er "lov" å prøve det og. :)

Som man ser her er Manta i praksis +/-1.5dB i hele diskantens virkeområde selv on-axis, så det er typ ikke helt krise.
    1767778582300.png

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.084
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Det blir jo nødvendigvis lytteaksen i så fall. Men det er ikke nødvendigvis én fasit for alle rom, så det er greit å prøve seg litt frem. Manta måler rimelig likt mellom 0-30, så mtp frekvensrespons på direktelyden blir ikke det ikke veldig stor forskjell. Men det påvirker potensielt refleksjoner litt, og det påvirker hvor stor sweetspot du får (mer eller mindre strølyd fra den andre høyttaleren når du beveger deg mot venstre eller høyre).

Den teoretiske grunnen til å ikke ha de vinklet direkte mot lytteposisjon med coaxkonstruksjoner er at det ofte er litt diffraksjoner on-axis som forsvinner med en gang du kommer bare litt off-axis, så det er bedre å få den litt off-axis enn rett mot deg. Når det gjelder coaxen i SBS og Manta er den så ryddig at det er egentlig ikke et veldig reelt problem. Så det er "lov" å prøve det og. :)

Som man ser her er Manta i praksis +/-1.5dB i hele diskantens virkeområde selv on-axis, så det er typ ikke helt krise.
    Vis vedlegget 1171687
    Takker for utfyllende svar!
    Da skal det testes litt når måleapparaturen er tilgjengelig igjen.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.084
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Etter et lite regnestykke har jeg/Gemini kommet fram til at jeg nå lytter med ca 24° fra lytteaksen med 10° toe in. Tidligere hadde jeg nærmere 20° toe in, får se hvor jeg ender opp denne gangen.

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.700
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3

Vis vedlegget 1171511

¹ Brannfakkel
    ² Nok en brannfakkel
    Hva med 2 stk mot hverandre og en elegant eikeplate i mellom? ;)

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    10.245
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ellers så kan du jo stable Inkognito vertikalt også. Driver og prototyper litt om dagen. Blir kanskje vanskelig å se ut vinduet etterhvert. :D

1767822553601.png

1767822560683.png

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    515
    Takker!
    En kort kavalkade av inntrykk med mer, kommer her, fritt etter dårlig (lyd)hukommelse:
    Kii Three med BXT låter feiende flott, med en ekstrem presisjon, stort lydbilde og knusktørr bass, men når volumet skrus opp merkes det at det er en skog av rimelige 6,5" som skal gjøre jobben, og det kan låte noe anstrengt tross 250w per element. Manta/10D har mer headroom i hele registeret, og mellombassen har mer kropp/punch, noe som er ganske naturlig med to 12" til rådighet. Bassen er ikke like tørr som Three/BXT, men fortsatt tight og svært presis. Det bli mer kjøtt på beinet, for å bruke blomsterspråk. Lydbildet Three/BXT tegner opp er fysisk høyere enn Manta/10D, da høyttalerne er høyere på strømpelesten, og det savnet jeg umiddelbart etter byttet, men plager meg ikke nå selv om jeg liker larger than life lydbilde, som jeg heldigvis fortsatt har grunnet høyttalerplassering og lytteposisjon. Lydmessig foretrekker jeg Manta/10D, da jeg opplever at de låter mindre påtrengende enn Three/BXT. Det at de har større kapasitet, gjør at de går på tomgang brorparten av tiden noe som bidrar til at forvrengningen forblir lav. Presisjon og detaljnivået står ikke tilbake for Kii.

Kii Control er er virkelig snop ting som jeg titt og ofte savner. Pre med innganger, PEQ og forskjellige presets i en og samme kompakte boks, var veldig kjekt å ha. Overføring av lyden via RJ45 var også finfint. Med Kii kjørte jeg konvolusjonsfiltre fra Audiolense i Roon, jeg prøvde meg med MiniDSP/Dirac, men syntes Audiolense låt bedre. Det skal sies at jeg har fått mer brukererfaring med MiniDSP og Dirac nå, så mulig forskjellen ikke er så stor lengre, men jeg vil tro at er nesten uendelig antall taps gjør at Audiolense har et fortrinn. Da jeg ikke har Audiolenseskills i det hele tatt, og ikke en lisens heller, ble det plundrete å generere nye targets, gjennomføre målinger osv, siden jeg var avhengig av en kamerat for å gjøre jobben. Global korreksjon var også svært plundrete å få til, da alt måtte gå via Roon, noe som ikke er et problem med MiniDSP som pre. Alle innganger samt strømmedelen blir korrigert. Hvis 10D hadde hatt digitale inputs hadde det vært knall, da hadde jeg sluppet en ekstra AD/DA-konvertering og RME ADI-2 AD/DA samt lange analoge strekk. Det får stå på ønskelisten til 10D v2 hvis de en gang kommer.

Alt i alt vil jeg si at Manta/10D var en oppgradering fra Three/BXT. At høyttalerne er utviklet i Norge er veldig moro, og at de er kortreiste er også et pluss, med tanke på eventuell servicetid hvis det skulle være behov for det. Kii'ene mine var utenfor reklamasjonstiden, og eventuelle reparasjoner ville blitt kostbart, selv om reparasjonsprisene virker å være rimelige for et såpass dyrt system, hvis en kan stole på internett. At de måtte sendes til Tyskland for reparasjon var også et minus. Frakten er lang og tilsvarende dyr, og begge høyttalerne måtte sendes for å kalibreres opp mor hverandre. Jeg hadde noe strømforsyningstrøbbel med ene høyttaleren under garantitiden, og begge høyttalerne var borte i totalt 6 måneder grunnet to reparasjonsturer. Jeg regner med at Sigberg Audio har betraktelig bedre responstid enn det, da både forsterkere og elementer er hyllevare, og eventuelle reparasjoner gjøres i Norge. Kundeservicen til Sigberg Audio er også enestående, jeg har flere ganger fått svar på under en time på epost, selv i helg, Kii kunne tidvis være noe trege i responsen.

Her hos meg låter Manta m/subber åpnere enn det Kii Three/BXT gjorde. Merket det særlig godt jeg hadde hatt Manta en stund, og så koblet tilbake for å vise kjøper at alt fungerete som det skulle.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.084
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ellers så kan du jo stable Inkognito vertikalt også. Driver og prototyper litt om dagen. Blir kanskje vanskelig å se ut vinduet etterhvert. :D

Vis vedlegget 1171811

Vis vedlegget 1171812
    Nais!
    Blir suben bare fiksert av mellomstykket eller har du stag som er festet i skruehullene på baksiden? Synes å huske at du hadde en svært blid og diger hund, og tror kanskje det er en viss mulighet for at han velter tårnet hvis han blir ekstra lykkelig? Vi har jo nettopp fått vår hårete, digre coctailpølse, og hvis du ønsker å teste om stacket er coctailpølsesikkert er det bare å sende et par mellomstykker og tilhørende suber nordover, så skal jeg gjennomføre en langtidstest. Regner med at det tar 14-18 måneder, minst. Nobel som jeg er, tar jeg ingenting for jobben.

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.084
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Her hos meg låter Manta m/subber åpnere enn det Kii Three/BXT gjorde. Merket det særlig godt jeg hadde hatt Manta en stund, og så koblet tilbake for å vise kjøper at alt fungerete som det skulle.
    Moro å lese om dine lytteinntrykk også! At du tok spranget fra Three/BXT til Manta gjorde jo mitt bytte enklere.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    10.245
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nais!
    Blir suben bare fiksert av mellomstykket eller har du stag som er festet i skruehullene på baksiden? Synes å huske at du hadde en svært blid og diger hund, og tror kanskje det er en viss mulighet for at han velter tårnet hvis han blir ekstra lykkelig? Vi har jo nettopp fått vår hårete, digre coctailpølse, og hvis du ønsker å teste om stacket er coctailpølsesikkert er det bare å sende et par mellomstykker og tilhørende suber nordover, så skal jeg gjennomføre en langtidstest. Regner med at det tar 14-18 måneder, minst. Nobel som jeg er, tar jeg ingenting for jobben.
    For øyeblikket kun fiksert av mellomstykket, men det sitter veldig tight. Så inntrykket så langt er at hvis noe velter så velter hele greia, den øverste detter ikke av. Dvs at økt stabilitet må skje i bunn, så trolig vil jeg prototype opp føtter under nederste sub som er bredere. Da tror jeg det blir ganske så stabilt. Men det skal en del til at de velter allerede nå, så tror egentlig ikke en hund vil greie å velte den om den ikke med vilje løper rett inn i den og prøver å klatre opp på den eller noe. Jeg tenker det er egentlig ikke noe særlig mindre barne/dyresikkert enn et par litt tunge stativhøyttalere som man jo lett kan få i hodet hvis man går i med småbarn eller hund, kanskje tvert i mot.

Skal man stable tre i høyden så tror jeg man bør feste øverste subben i veggen hvis man har barn eller dyr. Hvis de står inntil vegg vil man nok kunne gjøre det med Inkognito veggfestet, alternativt kan jo en litt mer reodor felgen løsning være å bruke et pantentbånd som man skrur inn i ett eller begge hullene på baksiden av subben.

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.700
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Sugekoppføtter med samme patent som man bruker til å løfte glass og fliser med i bare litt mindre størrelse vil sikkert fungere greit på glatte gulv.https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=160641890&srsltid=AfmBOooW2TPf8Zw4Aebih37KFRKq81VZGojdGUJzoDbAda2uApptbmXQ

finnes mindre sugekopper også men mulig man da må lage håndpumpen selv elelr koble på. finens sånne pneumatiske sugekopper som er ganske små.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.084
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Hvilket anlegg er nærmest do da?
    Hadde helt oversett denne, beklager! Djevelen er i detaljene, så her skal allmuen opplyses! Det minste toalettet er nærmest det største anlegget, og vica cerca. Forholdet mellom toalett og anlegg er perfekt 1:1. Ved volumpådrag kan jeg høre begge anleggene fra begge toalettene, så AB-testing er fullt mulig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn