Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.414
    Antall liker
    3.533
    Sted
    Sunnmøre
    Og han stakkaren som blir et hode kortere i fylla heter Holofernes. Men hva heter tjenestejenta?
    Abra (der måtte eg leita, gitt).

    Trur ikkje apokrypfane inngår i sundagsskulen på Sunnmøre, men vi er så hardcore at HEF bruker songar frå salmeboka i seremoniane sine. Eg er innflyttar, og må vedgå at eg lærte om Judith frå filmen Artemisia.

    Edit: For heilt spesielt interesserte - https://books.openedition.org/obp/972
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Nå har jeg kontaktet Kii angående grillsituasjonen, håper de har gode ideer til løsninger. Dagen startes rolig med musikk, kaffe og frokost. Fortsatt strålende vintervær. Pent innenfra, bikkjekaldt ute. Et par minusgrader og lett orkan blir fort tosifrede effektive kuldegrader. Det kjennes!
    PXL_20221124_082358682.NIGHT.jpg

    Vennligst overse pinnedyrets snutemerker på alle vinduer. Hun er helt rå på å tagge med snørr.

    Screenshot_20221124-094958.png

    @bluesbreaker Takk for musikktipset!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.854
    Antall liker
    13.670
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hva er grillsituasjonen, om jeg tør spørre?
    (bladde et par sider bakover uten å finne)
    Drømmehøyttalere du har nå, spesielt med «stativene» 🤩👍

    mvh
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hva er grillsituasjonen, om jeg tør spørre?
    (bladde et par sider bakover uten å finne)
    Drømmehøyttalere du har nå, spesielt med «stativene» 🤩👍

    mvh
    Takker! Er godt fornøyd med lyden, stativene var en opptur!
    Grillene skyldes små barn og bikkje. Ungene vet hva de ikke skal gjøre, vennene deres har nok ikke samme forståelsen. Better safe than sorry.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.854
    Antall liker
    13.670
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker! Er godt fornøyd med lyden, stativene var en opptur!
    Grillene skyldes små barn og bikkje. Ungene vet hva de ikke skal gjøre, vennene deres har nok ikke samme forståelse. Better safe than sorry.
    Er det standardutstyr, eller noe du har funnet/fikset selv?
    Ser ut som det er standard på stativhøyttaleren men ikke på stativene?

    mvh
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Er det standardutstyr, eller noe du har funnet/fikset selv?
    Ser ut som det er standard på stativhøyttaleren men ikke på stativene?

    mvh
    Hjemmemekk fra ende til annen. Her fra modifikasjon av 5,25" grill for å passe på 6,5" på BXT. Diameteren på 6,5" grillen ble for stor, heldigvis var det mye plast som kunne fjernes på 5,25".
    PXL_20221124_132824293.jpg
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Orkansikkert drivhus meg i r...
    PXL_20221124_094137561.jpg

    Naboens står støtt som fjell, vårt faller fra hverandre ved den minste flaue brisen. Kun noenogtjue meter i kastene. Litt vanskelig å stå på beina, men det kan være genetisk.

    Etter litt iherdig jobbing uten følelse i fingre og tær ble dette resultatet. Nå skal det litt mer enn flau orkan til for å blåse opp/av dørene igjen. Fant forøvrig kuppelen til den ene utelampa i hekken. Rart at den overlevde flyveturen. Må være kvalitetsglass fra 70-tallet.
    PXL_20221125_074652542.jpg

    Beklager at jeg ikke har anlagt plen før bildet ble tatt, venter fortsatt på økoplenjord fra vår hoffleverandør av slikt. Har kun ventet i ett års tid.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Noen som kan opplyse en lat mann om forskjellen på disse to utgivelsene? Loudness war?
    Screenshot_20221125-121102.png
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    I forbindelse med anskaffelse av nye høyttalerstativer ble strømledningene til høyttalerne litt i lengste laget. Heldigvis hadde jeg liggende noen i passe lengde i kabelarkivet. De er ca 1/3 kortere enn tidligere brukte. Spørsmålet er da hvor mye kjappere lyd jeg får av byttet? Vil nødig at alt skal gå i 120 bpm, men litt kjappere transienter og tightere bass hadde jo vært kjekt. Kan jeg forvente ca 1/3 forbedring da kabellengden er redusert med tilsvarende? Se bilde.
    PXL_20221125_112807575.jpg

    En annen ting jeg lurer på er om utenpåliggende stikk låter bedre enn boks i veggen. Som dere ser har jeg mulighet til begge deler på høyre side. Jeg er litt bekymret for at jeg kan få skjevt lydbilde hvis jeg bruker i vegg på venstre side og på vegg på høyre side, selv om det skulle vise seg at utenpåliggende låter best.
     
    Sist redigert:

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    455
    Antall liker
    409
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Spennende!
    Når det gjelder kortere kabellengde vil spoleeffekten avta og bassen såklart bli tightere, at robotstøvsugeren ikke stanger seg fast og tramper i utakt blir en ren bonus i lydmessig gevinst.

    Utenpåliggende kontakt ser jeg har kabelløfter av ekte eik. Hardtre som dette kan gi litt hard og spiss lyd. På en annen side er innfeltkontakten forsynt med kabel i rør som kan resultere i hul lyd og plystrende transienter.

    Du har mange timer forran deg med finlytting! God helg!
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Takk for utfyllende svar! Siden ingen av spørsmålene mine omfatter målbare forskjeller må jeg stole på gullørene mine. Aluminiumsfoliehatten er offisielt tatt på, nå skal det finlyttes etter trekkerørlyder og eikelistresonnanser!
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.721
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Takk for utfyllende svar! Siden ingen av spørsmålene mine omfatter målbare forskjeller må jeg stole på gullørene mine. Aluminiumsfoliehatten er offisielt tatt på, nå skal det finlyttes etter trekkerørlyder og eikelistresonnanser!
    Pass på litt her! Jeg reklamerte for noen år siden på et par høyttalere jeg hadde kjøpt, nettopp på grunn av trekkerørlyd, men det viste seg å være bronkitt.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Fwiw, i den størrelsen vi snakker om her (Kii+BXT), tror jeg lyden er så bra den kan bli.

    Den eneste oppgraderingen jeg ser, er en Trinnov, gjerne en brukt boks.

    Bra at folk går for så gode «kjøpehøyttalere» som i dette tilfellet👍🏻
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Pass på litt her! Jeg reklamerte for noen år siden på et par høyttalere jeg hadde kjøpt, nettopp på grunn av trekkerørlyd, men det viste seg å være bronkitt.
    Ikke ukjent problem det der, takk for påminnelsen! Får titt og ofte inn folk på jobb som har tatt feil av det samme. Jeg trodde forøvrig jeg hadde gikt her om dagen, men så var det bare gyngestolen som knirket. Kjente litt på akutt helseangst men det gikk over med litt WD-40.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Fwiw, i den størrelsen vi snakker om her (Kii+BXT), tror jeg lyden er så bra den kan bli.

    Den eneste oppgraderingen jeg ser, er en Trinnov, gjerne en brukt boks.

    Bra at folk går for så gode «kjøpehøyttalere» som i dette tilfellet👍🏻
    Takk!
    Tror også jeg må opp i størrelse for å få det noe bedre nå, men da må nok anlegget bort fra utsikten, noe som er helt uaktuelt for meg. En skikkelig DIY-rigg hadde vært knall, men jeg kan ikke snekre om det så står om livet. Da er det mye enklere med den BIY-rigg (Buy It Yourself).
    Angående Trinnov, er det så mye bedre enn Audiolense som jeg bruker nå? Kan se at det kan være en fordel da alle kilder kan korrigeres, ikke bare Roon. Har forsåvidt et prosjekt i stillstand der jeg skal strømme vinylen som radiokanal til Roon for å få begge hovedkildene korrigert.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Takk!
    Tror også jeg må opp i størrelse for å få det noe bedre nå, men da må nok anlegget bort fra utsikten, noe som er helt uaktuelt for meg. En skikkelig DIY-rigg hadde vært knall, men jeg kan ikke snekre om det så står om livet. Da er det mye enklere med den BIY-rigg (Buy It Yourself).
    Angående Trinnov, er det så mye bedre enn Audiolense som jeg bruker nå? Kan se at det kan være en fordel da alle kilder kan korrigeres, ikke bare Roon. Har forsåvidt et prosjekt i stillstand der jeg skal strømme vinylen som radiokanal til Roon for å få begge hovedkildene korrigert.
    Fordelen med Trinnov er at man kommer til et helhetlig konsept, fra mikrofon til utgang. Audiolense er bra, men ikke like brukervennlig.

    Trinnov er en god forforsterker, med både ADC, DDC og DAC-mulighet. Det er også er en phono-mulighet med RIAA-korreksjon mv. Trinnov kan også koples til Roon (Ready). Forsinkelsen (latens) er også ok, så man kan bruke den til film.

    Dette med å strømme vinyl til Roon er noe jeg har prøvd uten hell. Prøvde bl.a. med HQ Player før Roon. Gi meg gjerne et hint om du får til dette.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Fordelen med Trinnov er at man kommer til et helhetlig konsept, fra mikrofon til utgang. Audiolense er bra, men ikke like brukervennlig.

    Trinnov er en god forforsterker, med både ADC, DDC og DAC-mulighet. Det er også er en phono-mulighet med RIAA-korreksjon mv. Trinnov kan også koples til Roon (Ready). Forsinkelsen (latens) er også ok, så man kan bruke den til film.

    Dette med å strømme vinyl til Roon er noe jeg har prøvd uten hell. Prøvde bl.a. med HQ Player før Roon. Gi meg gjerne et hint om du får til dette.
    Kan si meg enig i at brukervennligheten i Audiolense ikke er på topp, heldigvis har jeg en Audiolenseninja i @Twsts som trår til når det trengs. Planen er å strømme vinyl som en radiokanal via en RPi. Problemet nå er at Parks Audio Puffin sender ut 24/48-96 og nettradio hos Roon kun takler 16/44,2. Jeg har fått låne en DDC-boks av @KJ som skal testes når jeg får tid. Først må jeg få sveivet liv i spilleren.

    Edit:
    Nå har jeg sjekket bruktprisene på Trinnov og innser at det utgår med skyhøye kneløft.
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.326
    Sted
    Under stjernene
    Nå har jeg kontaktet Kii angående grillsituasjonen, håper de har gode ideer til løsninger. Dagen startes rolig med musikk, kaffe og frokost. Fortsatt strålende vintervær. Pent innenfra, bikkjekaldt ute. Et par minusgrader og lett orkan blir fort tosifrede effektive kuldegrader. Det kjennes!
    Vis vedlegget 870992
    Vennligst overse pinnedyrets snutemerker på alle vinduer. Hun er helt rå på å tagge med snørr.

    Vis vedlegget 870990
    @bluesbreaker Takk for musikktipset!
    Dyr er en berikelse 😍
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hmm, høres ut som mangelfull dressering.
    Kanskje Judith hører dårlig? 😉
    Tror nok det er ekstremt dårlig hørsel, kan definitivt ikke være dressuren. Har forgjeves prøvd å få henne til å spy på gulvet, men tror hun trenger godt fotfeste samt myk landing på det som kommer opp så hun ikke griser seg til, derav kun teppespying.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Kan si meg enig i at brukervennligheten i Audiolense ikke er på topp, heldigvis har jeg en Audiolenseninja i @Twsts som trår til når det trengs. Planen er å strømme vinyl som en radiokanal via en RPi. Problemet nå er at Parks Audio Puffin sender ut 24/48-96 og nettradio hos Roon kun takler 16/44,2. Jeg har fått låne en DDC-boks av @KJ som skal testes når jeg får tid. Først må jeg få sveivet liv i spilleren.

    Edit:
    Nå har jeg sjekket bruktprisene på Trinnov og innser at det utgår med skyhøye kneløft.
    Fordelen med Trinnov er vel at man får samlet alt i én boks? Ulempen er åpenbart at Trinnov er dyrt, men med litt planlegging når man kanskje målet?

    Du har også garanti for at det som er best for erfarne profesjonelle og dedikerte hifi-folk sikkert rekker for deg også.

    Det hele kan styres vha. en dedikert fjernkontroll, La Remote. Den bruker USB (til strøm og signaler) og er dermed ikke trådløs, men er ganske snedig for justering av lydnivå og skifte av innstillinger (f.eks. mer/mindre bass, flerpunktsmåling vs. enpunktsmåling osv.).

    5D7DA5C0-9CB0-4EFD-9887-84E9EC34F8AE.jpeg

    Lenke: https://www.trinnov.com/en/products/la-remote/
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Fordelen med Trinnov er vel at man får samlet alt i én boks? Ulempen er åpenbart at Trinnov er dyrt, men med litt planlegging når man kanskje målet?

    Du har også garanti for at det som er best for erfarne profesjonelle og dedikerte hifi-folk sikkert rekker for deg også.

    Det hele kan styres vha. en dedikert fjernkontroll, La Remote. Den bruker USB (til strøm og signaler) og er dermed ikke trådløs, men er ganske snedig for justering av lydnivå og skifte av innstillinger (f.eks. mer/mindre bass, flerpunktsmåling vs. enpunktsmåling osv.).

    Vis vedlegget 871496
    Lenke: https://www.trinnov.com/en/products/la-remote/
    Takk for link! Uansett hvor fristende det er, blir det nok ikke med det første. Kost/nytteverdien, slik jeg ser det nå, rettferdiggjør ikke en slik investering.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.854
    Antall liker
    13.670
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan går lyttetestene av strømtilførsel?
    En viktig vurdering angående påvegg og innfelt er solidcore vs multistrand. Mye smak og behag, men hinsides mye forskjell å høre.
    Et mindre kjent triks, dersom du velger innfelt og dermed multistrand, er å benytte kabel fra Paradox da disse har eksakt samme kabler inni som det som ligger i veggen. Sømløst og usannsynlig vellydende blir resultatet.

    Angående lengden på kablene, så vet du jo at de skal overføre strøm med svingninger. Prioriteten her er å kappe lengden sånn at det kommer ut lyd på toppsving, ikke på bunnen. Toppsving gir et mer positivt schwung over lyden, med større overblikk og høydefølelse.
    Får du alt dette til å klaffe så er det egentlig ikke så fettnøye hva du har av høyttalere og elektronikk, det låter uansett helt rått.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hvordan går lyttetestene av strømtilførsel?
    En viktig vurdering angående påvegg og innfelt er solidcore vs multistrand. Mye smak og behag, men hinsides mye forskjell å høre.
    Et mindre kjent triks, dersom du velger innfelt og dermed multistrand, er å benytte kabel fra Paradox da disse har eksakt samme kabler inni som det som ligger i veggen. Sømløst og usannsynlig vellydende blir resultatet.

    Angående lengden på kablene, så vet du jo at de skal overføre strøm med svingninger. Prioriteten her er å kappe lengden sånn at det kommer ut lyd på toppsving, ikke på bunnen. Toppsving gir et mer positivt schwung over lyden, med større overblikk og høydefølelse.
    Får du alt dette til å klaffe så er det egentlig ikke så fettnøye hva du har av høyttalere og elektronikk, det låter uansett helt rått.
    Dette er et minefelt!
    I jakten på den ultimate strømtilførselen innså jeg at det utenpåliggende stikket er det beste av to verdener, multistrand inn, solid core ut. Med utgangspunkt i dette har jeg brukt hele natten til å kappe strømledningene i akkurat riktig lengde for å få lyden ut på toppsving, som du skriver. I lang tid gikk det kun i bunnsving og selvsving. Selvsving er definitivt ikke noe å trakte etter. Vurderer å kjøpe en svingstang for å konvertere selvsvingen når den forekommer. Rundt kl fire i natt kom jeg på at ved bunnsving kunne jeg snu støpselet for å endre polariteten, og vipps var det lyden synkronisert med toppsvingen!
    Tusen takk for tipset, lydmessig er det stor forbedring. Nå kan jeg trygt nedskalere anlegget!
     
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    Innimellom... ja, jeg sier innimellom,, i svært svake øyeblikk, så kan jeg tilkjennegi at Kii er pene høyttalere - fornuftig design og konstruksjon.
    Men vil aldri innrømme det offentlig - HORN er jo sjølve livet 😇
    Men med en flott utsikt i tillegg, så blir dem vakre lell !!!😁
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Innimellom... ja, jeg sier innimellom,, i svært svake øyeblikk, så kan jeg tilkjennegi at Kii er pene høyttalere - fornuftig design og konstruksjon.
    Men vil aldri innrømme det offentlig - HORN er jo sjølve livet 😇
    Men med en flott utsikt i tillegg, så blir dem vakre lell !!!😁
    Man skal være sterk for å innrømme, i full offentlighet, at man har sine svake øyeblikk! Kudos! Inspirert av din ærlighet må jeg innrømme at i mine svakeste øyeblikk frister det med røramper og horn med esoteriske drivere. Etter litt dagdrømming tar jeg til vettet igjen og slår meg til ro med mitt beskjedne alt-i-ett kompaktanlegg.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Man skal ha kontroll på utfordringene !! Horn har definitivt sine, men og skulle begi seg ut på rør igjen skjer ikke !!! :LOL:
    Aktive høyttalere er flott, jeg får tegne litt på en utgave før jeg gir meg helt ;)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Man skal ha kontroll på utfordringene !! Horn har definitivt sine, men og skulle begi seg ut på rør igjen skjer ikke !!! :LOL:
    Aktive høyttalere er flott, jeg får tegne litt på en utgave før jeg gir meg helt ;)
    Det er det som er så fint med å dagdrømme, utfordringer er aldri et problem! Aktive høyttalere er gull så lenge de funker, blir fryktelig stille, fryktelig lenge, hvis de konker. Kii må til Tyskland for å fikses, det tar lett et par måneder, minst.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn