Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.558
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Rotet i arkivet og fant bilde av mine første "ordentlige" høyttalere; Cerwin-Vega! CD-70.

front u grill-1.jpg

Har heldigvis gått fremover på hififronten i heimen siden midten av 90-tallet. Husker at jeg koblet dem til en C-Audio PA-forsterker og ga på til forsterkeren klippet og vinduene klirret hos naboene. Ikke rart mitt standardsvar i samtaler er "hæ?".

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    78.543
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    My personal kind of hell pt. 2
    Vis vedlegget 1046341
    Sist gang jeg var der ble jeg parkert i et hjørne av min kone. Satt og stirret på folkene som passerte. Filosoferte da litt og tenkte at hvis jeg skulle skrive om opplevelsen ville overskriften være; En sosialantropologisk reise til Mongoland 😆

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.558
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Du skulle spurt meg om tips. For det første har du parkert helt feil.... Du kan jo ikke starte nede i signøyerdelen!🙄😁
    Sigøynerdelen? Trodde det var hele greia og resten var parkeringsplasser for halv-/helgærne nordmenn. Hva mer enn apotek, tobakksjappe, supermarked, godteripusher og dyrebutikk trenger man egentlig?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.558
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Det var da voldsomt til syting!

Mvh
    Etter å ha gjennomgått to personlige helveter på kort tid, synes jeg det er på sin plass med litt sutring. Er alt for lite av slikt på sentralen. Nå som jeg har vært i helvete², ser jeg fram til en tur til himmelriket i morgen. @Hifi&Vinyl, here I come!

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.558
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Feriens høydepunkt er gjennomført! Audiensen hos @Hifi&Vinyl var riktig så trivelig, med god kaffe og mange hyggelige HFS-hoder. Morsomt å sette navn og ansikter til nickene. Dette må bli en årlig avslutning på sommerferien min. Det er viktig å avslutte på topp!
    Litt plater ble det også, og endelig har jeg Norges raffeste handlenett. Good times!
    PXL_20240810_190838283~2.jpg

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.380
    @ragwo - ser du søker finne en HAT med digital inn/ut. Har du sett på Justboom sin versjon? http://archimago.blogspot.com/2018/12/measurements-justboom-digi-spdif-hat.html?m=1

Riktignok kommer den kun med S/PDIF ut, men jeg oppdaget på hjemmesiden følgende info
    Optional Vishay TSOP4838 IR receiver included in package (solder yourself if required), Also possible to use Vishay TSOP4938 or ...

--https://shop.justboom.co/products/justboom-digi-hat
    EDIT: Glem det. Receiveren det var snakk om var en infrarød mottager for fjenrstyring.

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.558
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.558
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Dagens høydepunkt var ikke hotellrommet midt inni barteland,
    PXL_20240812_193316747.jpg

men en kjeller i Ås.
    PXL_20240812_082415747.jpg

@SigbergAudio, eller Trollmannen fra Ås, som han egentlig burde kalles, tryller fram de vakreste toner med de bøseste høyttalerne. Manta var virkelig en fryd å lytte til, og frister definitivt til gjenhør mellom egne fire vegger. Kapasiteten var enorm, jeg tror ikke jeg var i nærheten av 30% en gang, før ørene sa ifra om at mer volum ikke var nødvendig. Proto-Saranna gjorde seg heller ikke vekk, hun er den "siviliserte lillesøsteren" til storebror Manta. Hermetegn må selvfølgelig brukes, Saranna virker å være i stand til å flå de fleste hvis det skulle være ønskelig, samtidig som hun er visuelt mindre fremtredende enn Manta. Skammelig forvrengningsfrie og herlig dynamiske begge to. Tonalt midt i blinken for meg, med kjekke presets for å temme uregjerlige skiver. Hva mer kan man ønske seg til jul? Fred på jord?

Tusen takk til @SigbergAudio for en feiende flott demo!

Sist redigert:

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.533
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er alltid hyggelig å krype ned den trappa til kjelleren i Ås.
    Men ikke alltid like hyggelig å krype opp den igjen🤓
    Man får liksom litt sånn lyst å flytte inn der for en stund. Hva mer trenger man enn go lyden, og den nydelige kaffen han serverer😅

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.558
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    @ragwo Tusen takk for hyggelig besøk og hyggelig feedback! Veldig gøy at du likte det du hørte. Beklager litt uregjerlig kaffemaskin og en i overkant glad hund! :D
    Både kaffen og velkomstkomitéen var helt strålende, så ingenting å beklage. Blir spennende å følge med på videre utvikling av Saranna, kan ikke bli annet enn meget bra! Takk igjen for at du tok deg tid til en lytteseanse.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.558
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Kan du, i passe seinromantisk, lyrisk stil, skildra korleis Manta/Inkognito skil seg frå Kii/BXT?
    Kan prøve meg* på et limerick?

En Manta med lyd som er knall,
    forvrengningsfri, men slett ikke kald.
    Kii Three kan'ke tåle
    å være Mantas skosåle,
    takket være trollmannen fra Ås, genial.

Så over til den seriøse delen:
    Forskjellen mellom Three/BXT og Manta/10D kan jeg ikke si noe om, da jeg ikke har hørt Three/BXT på over tre uker, og de står i tillegg i en ikke ferdig innredet stue. Manta/10D låt veldig bra i et godt dempet rom, sammenlignet med stua mi. Kombinasjonen låt så bra at jeg ble veldig nysgjerrig på å prøve den i egen stue for å høre om Manta/10D passer meg bedre enn Three/BXT. Forhåpentligvis vil det la seg gjøre i løpet av høsten.

*Chat GPT

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    78.543
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Begynner du å føle at Kii Three med BXT blir vel tørr i lyden siden du «allerede» nå er begynt å snuse på et alternativ?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.558
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Begynner du å føle at Kii Three med BXT blir vel tørr i lyden siden du «allerede» nå er begynt å snuse på et alternativ?
    Nope, er nok mer nysgjerrighet enn noe annet. Litt mer mellombass hadde vært moro, men det burde være mulig å få til med dagens oppsett. Manta med 10D låt veldig bra i Ås, så da frister det å prøve kreasjonene hjemme. Er vel byttesyken som slår til, har tross alt hatt Kii i hus i en mannsalder*.

*2019

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.558
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Back on the hifi track!
    @Twsts har gått på en real smell² og gått til anskaffelse av både katt og aktive høyttalere. Sistevnte med innebygd strømmemuligheter. Vekk var klasse A, utallige bokser og metervis med kabler. Dette kan da bare ende opp med tårer og tenners gnissel?
    Neida, det låter helt fortreffelig, JBL har gjort en solid jobb med 4329P. Dagens opptur dette! Selv katta ga tommel opp.
    PXL_20240814_171607775.jpg

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.558
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Godt nytt!
    Nei, ikke den pocketboken man fikk som konfirmant men noe enda bedre; gardiner!
    PXL_20240814_223138815.jpg

Nå må bare skinnene på plass, så er den litt for livlige etterklangen i stua temmet med ca 0,03 dB, forhåpentligvis.

V

Vinyl-avgatt45

Gjest
    Godt nytt!
    Nei, ikke den pocketboken man fikk som konfirmant men noe enda bedre; gardiner!
    Vis vedlegget 1047660
    Nå må bare skinnene på plass, så er den litt for livlige etterklangen i stua temmet med ca 0,03 dB, forhåpentligvis.
    God morgen, Luxaflex er ikke det verste man kan velge. Regner med at fruen har fått lov til å være med å velge?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.558
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    God morgen, Luxaflex er ikke det verste man kan velge. Regner med at fruen har fått lov til å være med å velge?
    God morgen!
    Fruen har valgt gardinene, så hvis de ikke dreper etterklangen i rommet er det ene og alene hennes skyld. Som mann er jeg selvfølgelig ufeilbarlig, og tar kreden hvis dempingen funker.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.558
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Og det var som å dra en gardin foran høyttalerne, selv om de henger bak.
    PXL_20240815_202730402.jpg

To observasjoner er gjort. Det kan hende at det er litt mindre galskap i flaggermusland, men det kan likegodt være de syndeflodevakuerte putene til utemøblementet som ligger og slenger utenfor bildet. Jeg konkluderer med at det er min fortjeneste da jeg bar inn putene og hang opp gardinene. Andre observasjonen er at de retrorødoransje gardinene nesten ser ut som julegardiner i dempet belysning. Det får kona ta på sin kappe, ref. forrige innlegg.

Lydbildeja

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Antall liker
    952
    Har du fått og hørt den Björk konserten på dvd du bestilte for en god del uker siden?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.558
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Har du fått og hørt den Björk konserten på dvd du bestilte for en god del uker siden?
    Har dessverre ikke det, dro på ferie rett etter den ankom. Det som kanskje er det største problemet er at jeg ikke har DVD-spiller. Hvordan rippe plata til Roon blir neste utfordring.

Lydbildeja

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Antall liker
    952
    Jeg har 3 Blu Ray/dvd spillere i hus,2 i drift og en i reserve,men jeg har mye filmer og konserter på Blu Ray og dvd.

V

Vinyl-avgatt45

Gjest
    Jeg vet ikke jeg, skal ikke tulle hverken med fruen eller gardinene, uansett lykke til med nyanskaffelsen.
    En annen ting, igrunn flere, men jeg skal styre meg.......
    Traumer? Hotellrommet forklarer mye??
    Hva med pus, ser ut som han hadde et godt tak? Forstår mye.
    Uansett, god natt eller god helg?

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    11.005
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Fra flyvehunder til noe helt annet. Jeg må si at jeg jeg er noe/veldig/alvorlig bekymret for insektbestanden her til lands. I går kjørte jeg 1200km fra nord til sør, og tok en rask opptelling av forulykkede på ruta og fronten av grillen. Kom til under hundre insekter. Enten kjørte jeg en veldig aerodynamisk Honda CRV fra 2007, eller så er det noe alvorlig galt med insektsbestanden.
    Tja.. etter en liten ferietur til nord Sverige med vognen på slep så var ikke mitt inntrykk det samme 🤣
    Fra hvit bil og hvit vogn til blodrøde.. et par av myggene som traff frontruten kunne vært brukt som blodposer på intensiven for de hadde 2-3liter vær så det ut som..
    Som de kaller dem i sverige:
    Screenshot_20240816_235358_Facebook.jpg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.558
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Jeg vet ikke jeg, skal ikke tulle hverken med fruen eller gardinene, uansett lykke til med nyanskaffelsen.
    En annen ting, igrunn flere, men jeg skal styre meg.......
    Traumer? Hotellrommet forklarer mye??
    Hva med pus, ser ut som han hadde et godt tak? Forstår mye.
    Uansett, god natt eller god helg?
    Hele hotelletablissementet var en tidskapsel, fascinerende og litt skremmende på en gang. Angående katten er den godt oppdratt og holdt klørne for seg selv, så ingen skade skjedd. En god natt og helg blir det dessverre ikke, men takk for lykkeønskninger. Rett på nattevaktshelg etter ferien, så selvmedlidenhetstrykket er skyhøyt. Nå skal jeg trøsteshoppe el-avfall i Japan. Håper du får en fortreffelig helg!

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.510
    Sted
    Polen
    Og det var som å dra en gardin foran høyttalerne, selv om de henger bak.
    Vis vedlegget 1047915
    To observasjoner er gjort. Det kan hende at det er litt mindre galskap i flaggermusland, men det kan likegodt være de syndeflodevakuerte putene til utemøblementet som ligger og slenger utenfor bildet. Jeg konkluderer med at det er min fortjeneste da jeg bar inn putene og hang opp gardinene. Andre observasjonen er at de retrorødoransje gardinene nesten ser ut som julegardiner i dempet belysning. Det får kona ta på sin kappe, ref. forrige innlegg.
    Tøft med retrogardiner og -møblement. Mangler bare noen striper med kokain på bordet og lettkledde sylfider, så kunne dette vært en partykåk i Hollywood Hills på 70-tallet.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.558
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Tøft med retrogardiner og -møblement. Mangler bare noen striper med kokain på bordet og lettkledde sylfider, så kunne dette vært en partykåk i Hollywood Hills på 70-tallet.
    Takker, takk! Skal se om jeg får leid inn noen kokainstriper og lettkledde sylfider til neste bildetaking.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn