Radka Toneff - "Fairytales"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Vet det.... gammel tråd :rolleyes:.....
    For en stund siden ble jeg frarådet å kjøpe denne (CD) på en forretning da det skulle gis ut en ny og bedre.Takknemlig for infoen utsatte jeg, men ble minnet om det igjen da jeg bladde gjennom jazzkatalogen på CDON. Der sto det utgivelsesår 2015. Er dette den "riktige" å kjøpe nå? Hørte gjennom versjonen på Wimp hifi, den havner vel i kategorien "av de bedre" der lydmessig. Sliter dog litt med at den ikke er på kammertonen.... feil hastighet?
    Med P3 og Benz ville jeg kanskje prøvd en LP...;)

    Gjør du det, gleder jeg meg til beskrivelsen:cool:

    Skulle gjerne prøvd selv, men har ikke Benz. MYE bedre en DV, Godalive?
    Må medgi at jeg ikke har prøvd DV, Harald. Hadde tidligere AT OC9, men da hadde jeg ikke skikkelig RIAA trinn. Nå har jeg et helt greit trinn, men har oppgradert transport og dac såpass at CD faktisk låter hakket bedre. Har egentlig litt dårlig samvittighet for å forsmå LP på denne måten, men en fremtidig oppgradering er ingen umulighet. Sikkert mange som har forslag til gode RIAA-trinn... Platespilleren kjøpte jeg brukt for sikkert 30 år siden :) Generelt er problemet mitt at ny musikk jeg er interessert i sjelden blir utgitt på LP. Men det er jo suverent til å skaffe seg musikk man ellers ikke får tak i nytt... Slett ikke umulig at jeg kjåper Fairytales på LP, skal oppdatere.....

    Edit: Har Project Phono Box SE...
    Ja, ja. En CD-spiller i toppklasse gruser vel en grei nok platespiller. Vil noen hevde. På den annen side...;)

    Viktigst er at lytter er happy:)
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Denne versjoner er vel topp kvalitet men kan ikke kjøpes/lastes ned fra Norge med mindre en har et kredittkort registrert i UK, Tyskland eller Japan eller thereabout.

    Fairytales
    Radka Toneff & Steve Dobrogosz

    MP3 320 / AAC 320
    Released 10/09/1999 on Odin

    https://tracks.technics.com/GB/releases/732415

    0000732415_350.jpg
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.188
    Antall liker
    3.061
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm.

    Har både originalutgivelsen fra 1982 og reissue fra 2004. Spørs om jeg må sette meg ned å finlytte her.
    Å høre om det er noen forskjell.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.188
    Antall liker
    3.061
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat. Får lese litt her.

    For øvrig så er det nå ei veldig bra plate, uansett versjon, synes nå jeg.

    Synd hun gikk bort så alt for tidlig.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei. Sniker inn ett Toneff spørsmål her. Jeg har en utgave av Winter Poem jeg ikke finner i Discogs. Noen som kan hjelpe å identifisere denne? Gatefold. Finner ikke noen med denne labelen?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Da er du en racer på Discogs :)
    Jeg finner den fremdeles ikke......
    Gidder du legge ut en link?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Endelig... 🤔

    Usikker på hva Aftenposten mener her.

    20220806_100657.jpg


    Uansett en flott plate som får nok en reissues.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    1
    Endelig... 🤔

    Usikker på hva Aftenposten mener her.

    Vis vedlegget 839505

    Uansett en flott plate som får nok en reissues.
    At den "endelig" slippes på vinyl er selvfølgelig tøys.

    Men det kommer en ny release den 19.8 på CD og vinyl.

    På torsdag mottok jeg denne pressemeldingen fra Grappa, forfattet tidligere i år av Terje Mosnes:

    Fairytales 40 – den endelige utgaven
    I år er det 40 år siden Radka Toneff og Steve Dobrogosz spilte inn Fairytales – albumet som i 2011 ble stemt fram som norgeshistoriens beste av 100 musikere. Men først med denne 40-årsjubileumsutgaven kan vi høre Fairytales i all sin lydlige prakt, slik den ble digitalt lydfestet i Grieghallen, Bergen.
    Fairytales har vært en makeløs suksesshistorie helt siden den først utkom som LP i 1982 og som CD fire år seinere. Som en av de første norske digitalt innspilte platene ble den et internasjonalt referansealbum i audiofil/hi-fi-kretser, og fortsatt er Fairytales tidenes mestselgende norske jazzalbum. Men Fairytales har også vært et teknologisk hinderløp som først nå er helt i mål.
    På vinylutgaven fra 1982 var enkelte av de fysiske kuttene fra redigeringen av mastertapen svakt hørbare. På CD-versjonene fra 1986 og 2007 holdt ikke overføringene fra mastertape til CD-format fullt ut tilfredsstillende nivå, og først etter år med rekonstruksjon av utgåtte maskiner og prøving og feiling, forelå en lydmessig «perfekt» CD-utgave av Fairytales i 2015. Så viste det seg at denne gjenga musikken i feil tonehøyde. 2015-utgaven ble trukket fra markedet, og arbeidet med 40-års jubileumsutgaven igangsatt.
    Endelig er The 40th Anniversary Edition of Fairytales her, med Radka Toneff og Steve Dobrogosz' duo-magi i korrekt tonehøyde, slik den utfoldet seg i Grieghallen og ble lydfestet av Arild Andersen og Tom Sætre i 1982. Radka forlot oss bare et halvt år etter innspillingen, men stemmen, foredraget og fraseringene hennes har aldri sluttet å være her. Nå, med denne nye og korrigerte utgaven av hennes mest kjente og feirede plate, kan vi høre henne nok en gang, og denne gang bokstavelig talt som aldri før.
    Fikk også en 24/192 Waw av jubileumsutgaven, og den låter bra.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har denne fra før, men utgaven er sliten. Da skriver vi Anniversary Edition som neste trekk hos Platekompaniet om halvannen uke..
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Har 3 forskjellige utgaver på cd, unødvendig med en utgave til, har denne på vinyl også. Er neppe noe bedre og som du skriver HoJ så vil noe ha mere cash i lommene sine. Blir mye slike utgivelser i de siste årene.
    3B92B992-5929-47BC-BEF0-16AFDCF8E55F.jpeg
    F92F4F07-A11D-4797-8299-5FE15B43EAF0.jpeg
    6F944847-2869-49AF-9D45-7077D32E9A11.jpeg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Hendriksen over.
    La være å kjøpe, hvis man ikke ønsker den beste eller mest opptakskorrekte versjonen.
    Jeg har allerede ganske mange timer i loggen med dette albumet, og kommer nok ikke til å kjøpe flere enn jeg allerede har.

    Produsenten har nå gjort sitt beste for å få til den best mulige versjonen.
    Akkurat det synes jeg er dumt å kritisere.

    Det som er kritikkverdig er vel heller at selskapet slapp den forrige versjonen som viste seg å ha feil tonehøyde i fht originalt opptak. Sjøl om den etterpå ble trukket tilbake, var det en stygg blunder.

    Ettersom jeg har forstått ligger det veldig mye jobb pga tekniske utfordringer bak denne nye versjonen.
    Albumet er veldig populært, særlig mht at det er en jazz utgivelse. Det må sies å være et viktig musikalsk dokument, og det er slik sett viktig å få alt på stell.
    Det er vel ikke akkurat å melke?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.727
    Torget vurderinger
    4
    Det forrige forsøket var dessuten en helt fullstendig grusom pressing. Som å fyre i peisen med våt, nyhugd gran.
    Mener å huske Big Dipper returnerte det første partiet de fikk.

    Håper de har lært og gått hele veien med pressing fra Optimal denne gangen.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Et album, kjent for sine audiophile kvaliteter, skal altså gjennom kverna og fremstå ny og friskt. Min gamle CD er helt fantastisk og akkurat rett. Man kan heller spørre seg hvorfor ikke det finnes flere slike gullkorn av noen produksjoner.

    Høres den ikke bra nok ut på dagens mini-anlegg?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    Enig med Hendriksen over.
    La være å kjøpe, hvis man ikke ønsker den beste eller mest opptakskorrekte versjonen.
    Jeg har allerede ganske mange timer i loggen med dette albumet, og kommer nok ikke til å kjøpe flere enn jeg allerede har.

    Produsenten har nå gjort sitt beste for å få til den best mulige versjonen.
    Akkurat det synes jeg er dumt å kritisere.

    Det som er kritikkverdig er vel heller at selskapet slapp den forrige versjonen som viste seg å ha feil tonehøyde i fht originalt opptak. Sjøl om den etterpå ble trukket tilbake, var det en stygg blunder.

    Ettersom jeg har forstått ligger det veldig mye jobb pga tekniske utfordringer bak denne nye versjonen.
    Albumet er veldig populært, særlig mht at det er en jazz utgivelse. Det må sies å være et viktig musikalsk dokument, og det er slik sett viktig å få alt på stell.
    Det er vel ikke akkurat å melke?
    Ja, dette er ikke bare en historisk jazzutgivelse, det er norsk musikkhistorie og den fortjener selvsagt å være tilgjengelig i en utgave der prosessene er skikkelig håndverk. Og det at jeg har den betyr jo ikke at de som ikke har den ikke trenger den.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ja, dette er ikke bare en historisk jazzutgivelse, det er norsk musikkhistorie og den fortjener selsagt å være tilgjengelig i en utgave der prosessene er skikkelig håndverk. Og det at jeg har den betyr jo ikke at de som ikke har den ikke trenger den.
    Jeg trodde den som kom i 2018 var riktig, mens den som kom i 2015 (som jeg har på vinyl) er feil.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke helt med her.... 2015 hadde feil tonehøyde, men den ble jo sluppet igjen i 2018 og da med korrektur?

    Edit: HoJ kom meg i forkjøpet. Jeg har 2018-utgaven og en gammel CD, som begge låter strålende.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    Jeg trodde den som kom i 2018 var riktig, mens den som kom i 2015 (som jeg har på vinyl) er feil.
    Har den første LP`en og CD`en fra 80 tallet og det er godt nok for meg, men synes som sagt at dette er en utgivelse som fortjener å være tilgjengelig til enhver tid, også uavhengig om noe er gjort feil eller ikke tidligere. Bra for rekrutteringen både til musikken og vinylen.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Artig å se at første spor "The Moon is a harsh Mistress" som var et av hennes beste, er skrevet av Jimmy Webb. (Han synger den selv også på youtube.)
    Han var en utmerket og allsidig låtskriver og laget stor hit for Glenn Campbell. "By the time I get to Phoenix"
    Etter den ringte G. Campbell til Jimmy Webb og sa han trengte en follow for å slå gjennom skikkelig. J.W. svarte at det var nesten umulig og han kunne ikke greie det. Jo. du må prøve sa G.C. Ja vel og så skrev han Wichita Lineman som også ble kjempehit.
    Radka synger den fint synes jeg.
    Litt avsporing dette kanskje men litt bakgrunn og historie skader vel ikke.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Det er riktig som ble nevnt over. 2015 hadde feil tonehøyde, men bra lyd. 2018 hadde rett tonehøyde, men elendig pressing. Så blir forhåpentligvis 2022 rett tonehøyde og bra lyd. Har visst de fleste versjoner som er utgitt på LP og CD ser jeg. Aner ikke hvorfor.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Det er riktig som ble nevnt over. 2015 hadde feil tonehøyde, men bra lyd. 2018 hadde rett tonehøyde, men elendig pressing. Så blir forhåpentligvis 2022 rett tonehøyde og bra lyd. Har visst de fleste versjoner som er utgitt på LP og CD ser jeg. Aner ikke hvorfor.
    Plateselskapene elsker sånne som deg!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Hva var det som skulle være galt med denne pressingen egentlig? Min LP er, flat, sentrert, tyst som graven og låter helt strålende.
    Ok, da har ikke du fått samme som meg. Min knitrer og støyer som rå furuved. Jeg trodde ikke det kom mer enn ett opplag av denne, men det er kanskje feil. Det gikk rykter om et støyfritt nyopplag, men jeg hørte aldri mer om det. Trengte nok ikke flere.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    EDIT: Forholder meg til JMM sin redegjørelse under mht hvilke versjoner som har feil hastighet.

    Stemmer det at 2018--versjonen ble "trukket" fra markedet?

    Det sies at pianoet ligger 4Hz for høyt. Mulig gamle CD-versjoner kan hastighetskorrigeres med digital redigeringsprogram. Noen platespillere har også finjustering av hastigheten.

    Hastighetsjusteringen er for meg god nok grunn til å kjøpe ny 2022 versjon. LP er bestilt hos Platekompaniet.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    På innercoveret i 2018 forklares problemet med pianoet på 2015-utgaven: 442Hz originalt, 446,66Hz på den pressingen. Dette er korrigert på 2018.

    Jeg finner det noe besynderlig at bare 2015-utgaven med sine kjente problemer er nevnt, mens 2018-utgaven forbigås i fullstendig stillhet.
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    473
    Antall liker
    1.198
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Har 2015 pressingen på vinyl, den har rillestøy men ikke så mye knitring med meg.
    Lurte på å skaffe MQA versjonen som kom ut i 2018, men glad jeg ikke gjorde det av flere grunner.

    Vil vente på tilbakemeldinger fra 40 års utgaven før jeg vurderer den. Min 2015 vinyl høres ikke verst ut altså, tror jeg kan gi den bort i gave uten dårlig samvittighet! 😁

    Den nye utgivelsen skal være enda en ny remaster, med nye folk? Ganske forvirrende når det kommer nye versjoner hele tiden, forstår godt skepsisen!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn