Rack/Benk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Draining = lede bort

Altså lede bort uønskede vibrasjoner. Et godt rack sørger for at uønskede vibrasjoner ikke blir ledet/overført til underlaget/hylla som komponentene står på.

ch skrev:
    RoDa skrev:
    VidarP har snakket mye om draining av interne og luftbårne vibrasjoner, noe jeg selv ikke hadde mye tro på.
    Men det har helt klart noe for seg, etter hva jeg kan høre.
    Sortere bakgrunn, musikk som slipper bedre og en feeling av flyt som er påtagelig.
    "Draining" som i drenering?
    Har sett denne ordbruken i audiosammenheng, men forstår stadig like lite av det.
    Hva er sammenhengen mellom drenering (bevegelse) av vann (eller andre væsker) og vibrasjoner (bevegelse) av faste stoffer (hva disse rackene er laget av)?
    Og hvordan ser dere likheten mellom lydbølger og dreneringen rundt huset deres f.eks?

Nok et hi-end audio konsept som bare er BS?

mvh

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.356
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    Endre Askeland skrev:
    Draining = lede bort

Altså lede bort uønskede vibrasjoner. Et godt rack sørger for at uønskede vibrasjoner ikke blir ledet/overført til underlaget/hylla som komponentene står på.
    ...
    ... er det atter en «spikes sykdom»? Prøv evt. avkobling i stedet så har underlaget mindre betydning ... i den grad elektronikken er så håpløst konstruert at den er overdrevent følsom for vibrasjoner ... ;)

mvh
    KJ

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    KJ skrev:
    Skal det være enkelt ...

1 passende benkeplate (f.eks. 200x50), 2 små «reoler» (evt 3 eller 4, f.eks. 50-60cm bredde og dybde) med passende høyde og hyller. evt en passende plattform til effekforsterkeren (f.eks. slakterblokk, avkapp av ei benkeplate eller liknende). Sett reolene i hver ende av benkaeplata, bruk evt skumputer mellom benkeplata og reolene dersom du ønsker demping. Til å skjule kabelaturet kan du evt montere ei plate bak reolene, alternativt bruk noen kabelsamlere + strips og anker til å holde litt orden. ... mye av det samme som i den opprinnelige skissa men uten sidevangene.

mvh
    KJ
    Akkurat som mitt gamle rack hvor jeg brukte ikea plater med triisolatorer under benkplatene, alt plassert på murgulv, ved innføring av Pagode rack ga dette en godt merkbar oppgradering og vel verd prisen, imo. Er skeptisk til alle disse forskjelling tweakene, men dette ga en bedre effekt en ventet. Nå har jeg mye rør i komponenetene og det kan nok forsterke effekten vil jeg tro.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    KJ skrev:
    Skal det være enkelt ...

1 passende benkeplate (f.eks. 200x50), 2 små «reoler» (evt 3 eller 4, f.eks. 50-60cm bredde og dybde) med passende høyde og hyller. evt en passende plattform til effekforsterkeren (f.eks. slakterblokk, avkapp av ei benkeplate eller liknende). Sett reolene i hver ende av benkaeplata, bruk evt skumputer mellom benkeplata og reolene dersom du ønsker demping. Til å skjule kabelaturet kan du evt montere ei plate bak reolene, alternativt bruk noen kabelsamlere + strips og anker til å holde litt orden. ... mye av det samme som i den opprinnelige skissa men uten sidevangene.

mvh
    KJ
    Hei!
    Du er så absolutt inne på noe, men det eneste jeg da må gjøre er å lage kassene høyere med en fast eller litt regulerbar hylle litt høyt oppe i den for å få 2 hylleplan under topplata.

Jeg slipper unna innfelling av vangene som er ganske dyrt 4 k. pr. side.
    Jeg kan kjøpe plate på Ikea, som er mye billigere.
    Et problem er at jeg vil ha 50cm dybde og det selger vel ikke Ikea, men de kutter kanskje, dog også det visstnok litt dyrt.
    Skal undersøke dette nærmere, og egnede dempeanordninger/puter mellom topplata og kassene.
    Kassene kan jeg jo uansett få laget på skredderiet, spørs bare om f.eks eikplatene der og på Ikea er sånn ca. like i fargen.
    De på skredderiet virket litt mørke, særlig sammenlignet med HH mine fra Svanå (som forøvrig er fake eik)

Tar fortsatt gjerne i mot tips også om mer ferdigprodukter (og kanskje flottere finish) i den gata som de fleste nå vil skjønne at jeg vil.

Mvh.KW

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Hei KW,

Tror nok de alle skjønner hvor du vil, bare velmenende utveksling av erfaringer.

Jeg brukte to stk 2"4" som skapte søylene 100mmx100mm plassert i hvert hjørne mellom platene. I bunn brukte jeg noen spike pucker jeg hadde liggende, mest for å heve bunnplaten, til topp platen brukte jeg triisolatorer tilpasset vekten. her er det bare fantasien som setter grenser, og det skal være mulig å få et pent rack svært rimelig.

Edit; Hør med noen som selger byggvarer, tror du kan få eksakt kappet materialer uten at det koster en formue

Mvh

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    JP@
    Jeg synes Finite rackene er fine rack, men de(n) passer ikke til mine behov målemessig/form.

Denne er nærmere men da med 2 hyller i høyden og fortsatt ikke fleksibel.

Finiterack begge to, så de i Munchen, de er sikkert helt nye siden jeg ikke finner de på siden du vet ;)

Mvh.KW

Vedlegg

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Men sidestolpene kan bestilles til ønsket høyde, antall hyller kan en velge, hver hylle kan justeres med små step.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    KnB skrev:
    Hei KW,

Tror nok de fleste skjønner hvor du vil, bare velmenende utveksling av erfaringer.

Jeg brukte to stk 2"4" som skapte søylene 100mmx100mm plassert i hvert hjørne mellom platene. I bunn brukte jeg noen spike pucker jeg hadde liggende, mest for å heve bunnplaten, til topp platen brukte jeg triisolatorer tilpasset vekten. her er det bare fantasien som setter grenser, og det skal være mulig å få et pent rack svært rimelig.

Edit; Hør med noen som selger byggvarer, tror du kan få eksakt kappet materialer uten at det koster en formue

Mvh
    Helt i orden og det er bare å fortsette plutselig dukker det opp noe som jeg kan trekke fordel av.
    Har nå sjekket Ikea ei Eikeplate 246x62 og 3,8 cm tykk 1225,- her med moms. :)
    Syntes også denne eikeplata virket noe mørk HelmHolzera mine er da lysere :-\

Får sjekke på Ikea hvor mye de skal ha for to kutt, jeg får da ei plate på 62x 46 tilovers som kan brukes som platform til ampen og en på 200x50.

Noen som har erfaring/tips til oveflate(behandling) Olje er vel helt greit, men har noen gjort annet?

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    KnB skrev:
    Men sidestolpene kan bestilles til ønsket høyde, antall hyller kan en velge, hver hylle kan justeres med små step.
    Her må du forklare nærmere, snakker du om ben i hjørnene produsert for det bruket og i flere tresorter?

Hvordan festet du da de til platene?

Har du bilder?

Mvh.KW

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    KW skrev:
    KnB skrev:
    Her må du forklare nærmere, snakker du om ben i hjørnene produsert for det bruket og i flere tresorter?

Hvordan festet du da de til platene?

Har du bilder?

Mvh.KW
    Akkurat denne kommentaren var for finite racket, hvor sidevangene i aluminium kan bestilles til ønsket høyde og selve hyllene kan justeres med små step.

Men her er mitt gamle rack, var meningen å beise+ male søylene men kom ikke så langt.. Uansett er det bare å få kappet matrial etter mål i ønsket finish 1000 muligheter.

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    JP skrev:
    Hei KW.
    Aner ikke noe om prisene på Master Reference, kun på det jeg selv har. Skal du ha et avlangt Master Reference med 2 hyller tror jeg det er dyrt, som faen. Endre vet vel litt om det, ikke sant Endre? ;)

Mvh
    JP
    Nei, jeg skal ikke ha master reference fordi det ikke dekker mine behov.
    Dessuten så er vel ikke bildene mine av master reference, helt andre sidevanger enn på de som kalles Master Reference på siden....

Skal jeg bruke mye penger på et lekkert og godt rack, så skal det i HVERT FALL være fleksibelt.

Jeg har råd til å bruke kroner på dette, det er ikke det det står om, men jeg tar meg ikke råd til stadig å skifte fordi behovene eventuelt endrer seg.
    Dessuten så er jeg mer enn skeptisk til viktigheten av alt de finner på av tekniske løsninger og forklaringer på ditto og som dermed koster unødvendig mye kroner sammenlignet med mine egne ideer om bearbeidelsen av disse fæle vibrasjonene ;D

Når dette er sagt så kan jeg godt tenke meg å betale langt mer enn min foreløpige ide om eikeplater fra Ikea, på f.eks løsningen roda har henvist til med bilder fra i sitt svar 34 fra 6 moons. særlig dersom finishen hadde falt helt i smak.

Mvh.KW

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen

Det er riktig at du kan bestille beina på pagode rack i den høyden du selv ønsker. Avstanden mellom hyllene kan justeres i step på 2,5 centimeter. Du kan selv velge hvor mange hyller du vil ha.
    Bedre fleksibilitet kan du vel ikke få ;)
    Og ja, et avlangt Master Reference som jeg har(Det på vedlagt bilde) er dyrere enn et enkelt rack.

JP skrev:
    Hei KW.
    Aner ikke noe om prisene på Master Reference, kun på det jeg selv har. Skal du ha et avlangt Master Reference med 2 hyller tror jeg det er dyrt, som faen. Endre vet vel litt om det, ikke sant Endre? ;)

Mvh
    JP

Suomela

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Hei!

Jag syns svenska Solid Tech gör goda produkter som är flexibla, expanderbara och framförallt tillgängliga för en rimlig peng.

Ett alternativ för dig kan här vara att använda 3 stk singel-rack Radius Solo.

Jag har för mina egna behov gjort följande skisser men ende opp med enbart 2 stk rack. Flatbedskannern i mitten skall föreställa en skivspelare ;)

Nedan följer en översikt om mål & tillbehör. Mer information finner du på http://www.solid-tech.net/radius.htm#10

Här följer några bilder på andra konfigurationer;

Med lite fantasi kan du nog här få ihop en bänk som passar dina ändamål.

Om det vidare är ändamålsenligt finns ju även tillbehör fjäderisolerade hyllplan samt fast monterade Disc of Silence som alternativ till fötter...

/Suomela

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @Suomela

Takker, det nærmer seg en særings behov stadig mer. ;D

To ting her som jeg kunne tenkt meg anderledes, sorte ben (til eikhyller) og rette hyller uten det innsvinget.

Her er det muligheter ja, skal se nærmere på dette.
    Takker så mye.

Noen som har dette her hjemme? PM Audio som fører, så noen er det vil jeg tro.

Mvh.KW

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det solid tech racket så jo bra ut, men hjelpe meg så mange valg! :D

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.356
    Torget vurderinger
    1
    KW skrev:
    ...
    Hei!
    Du er så absolutt inne på noe, men det eneste jeg da må gjøre er å lage kassene høyere med en fast eller litt regulerbar hylle litt høyt oppe i den for å få 2 hylleplan under topplata.

Jeg slipper unna innfelling av vangene som er ganske dyrt 4 k. pr. side.
    Jeg kan kjøpe plate på Ikea, som er mye billigere.
    Et problem er at jeg vil ha 50cm dybde og det selger vel ikke Ikea, men de kutter kanskje, dog også det visstnok litt dyrt.
    Skal undersøke dette nærmere, og egnede dempeanordninger/puter mellom topplata og kassene.
    Kassene kan jeg jo uansett få laget på skredderiet, spørs bare om f.eks eikplatene der og på Ikea er sånn ca. like i fargen.
    De på skredderiet virket litt mørke, særlig sammenlignet med HH mine fra Svanå (som forøvrig er fake eik)

Tar fortsatt gjerne i mot tips også om mer ferdigprodukter (og kanskje flottere finish) i den gata som de fleste nå vil skjønne at jeg vil.

Mvh.KW
    Eikeplatene fra IKEA har en litt mørk og varm tone etter olje. Her er et bilde av «IKEAbenken» min (til inspirasjon eller hva det skal være):

mvh
    KJ

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har sett nærmere på Radius Solo og de har en fleksibilitet jeg kan like.

Her vil jeg kunne få til den broen jeg har snakket om, med kun gulvplass i senter.
    Med to valgbare bredder på hyllene så vil jeg kunne variere denne bredden.
    Med kun ampen i tankene holder det med standard, men ved og om senere behov så kan jeg bare kjøpe en eller to bredere hyller til midten.

Jeg ser da for meg å plassere den laveste hylla i midten opp mellom de to hyllene på siderackene og kanskje stoppe der trenger strengt tatt ikke mer en ei hylle til Linestagen over ampen.
    Da blir det ca.40 cm. fra gulv og opp dit i midten.
    Mvh.KW

Vedlegg

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Og der røyk DIY versjonen ;D

Flott rack med veldig mange muligheter.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    KW skrev:

Her vil jeg kunne få til den broen jeg har snakket om, med kun gulvplass i senter.
    Med kun ampen i tankene holder det med standard, men ved og om senere behov så kan jeg bare kjøpe en eller to bredere hyller til midten.

Jeg ser da for meg å plassere den laveste hylla i midten opp mellom de to hyllene på siderackene og kanskje stoppe der trenger strengt tatt ikke mer en ei hylle til Linestagen over ampen.
    Mvh.KW
    Er ikke sikker på om jeg leser deg rett, men sier du at du slipper å sette kolossen på gulvet i senter?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Skink_123 skrev:
    KW skrev:

Mvh.KW
    Er ikke sikker på om jeg leser deg rett, men sier du at du slipper å sette kolossen på gulvet i senter?
    Nei, Jeg kan som jeg ønsker sette den på gulv alternativt på egen platform ;)

Kan jo forsåvidt ha ei bunnhylle også i midten, det går visst med 50 kilo eller var det 60?
    Føler mer for egen platform ::)

Viktigere er det med muligheter for senere å kunne gjøre forandringer.
    Med den bredere hylleplata så går det inn en stor sub også, men det er mest fantasier det med sub.

En av de bedre tingen med dette racksystemet er at det er brukbar bredde mellom bena, det er ikke alle komponenter som er 43.5.
    Jeg har tre på 50 i stua + en på 48 i kjeller.

Ampen er 50 ja ::) Avstanden mellom bena er 51,6 , men slik jeg tenkte så vil det vel i praksis bli mindre grunnet at hyllene i siderackene bygger ut...... også mot midten...... hvor mye?
    Det blir knapt ser jeg, veldig knapt.
    Da blir alternativene for denne løsningen/racket bred hylle i midten eller tre separate rack eller hylle også nederst i midten.
    Mvh.KW

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    har du regnet ut hvor mye det vil komme til å koste? Jeg lurer og på et slik rack, men mitt spørsmål er om jeg får sneket en vinylspiller på en av flankene under tv'en som vil stå på midten :D

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    KnB skrev:
    Og der røyk DIY versjonen ;D

Flott rack med veldig mange muligheter.
    Nei, jeg er ikke så kvikk av meg ;)

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Skink_123 skrev:
    har du regnet ut hvor mye det vil komme til å koste? Jeg lurer og på et slik rack, men mitt spørsmål er om jeg får sneket en vinylspiller på en av flankene under tv'en som vil stå på midten :D
    Nei, men prisen i pund på bena finner du på plansjebildet i svar 58
    og hylleplatene koster 1490,- pr. stykk her i Norge alle finisher (Duo) 2300.- den enkle brede vet jeg ikke.

Dette f.eks koster 9300.-

Mvh.KW

Vedlegg

Suomela

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Bänken - Solid Tech Radius Cinema 8 nedan - kostar i Sverige runt Sek 14.000. Priset i Norge burde då vara omtrennt detsamme i Nok eller lavere.

@Skink_123
    Jag vet att man från Solid Tech kan beställa alla delar enskilt. Då det finns 4 olika längder på bena; 65,5 / 150 / 234,5 / 319 mm kan du modifiera f.eks standardbänken Cinema 8 efter eget behov och då få upp en TV på lämplig höjd medan "flankerna" planeras så att de kan husera f.eks en skivspelare. Jag tror att mitthyllan måler 820 mm i bredd.

/Suomela

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Med hjelp fra Suomela, så har jeg fått svært nøyaktige mål på Solid tech radius.

Det lar seg gjøre å få til med standard hyllebredde, dersom ampen blir satt litt bakover (bak føttene) på gulvet.
    Det er 52 cm mellom bena innvendig, men med mitt ønske om ampen rett på gulvet OG at hyllene på hvert av siderackene bygger ut 1 cm så blir det lovlig trangt om ikke den manøveren tas.
    Selv da blir det kun 0,25 cm klaring tilkjøleribbene på hver side på bakre del, det er 49,5 bredde ved kjøleribbene og 50 på frontplata 8)

Grunnen til at jeg eventuelt likevel velger den hyllebredden er at racket da blir godt fyllt med dertil lite innsyn til kableriet der bak.

Jeg kan også lage en platform til ampen slik at den blir stående 1 cm+ over sidehyllene.

lagde i går + idag en skisse ved hjelp av tilgjengelig verktøy i Word (har aldri vært innom det programmet før nå :-[ )

Forholdsvis riktige dimensjoner på komponenter og innvendig på rack/hyller bortsett fra at bena skulle vært tykkere.

Absolutt et alternativ dette og med valgbare hylleplater kirsebær som i dag eller eik som på Helmholzera.

Mvh.KW

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Snakkes en del om vibrasjonsdemping her, men jeg er overbevist om at plasseringen av racket betyr mer for lyden. Det beste er jo å ikke ha et rack mellom høyttalerne. Har du mulighet til å plassere det på siden?
    Hva med å få en til å bygge et skreddersydd for deg? Neppe noe problem å få fjæring/dempe opplegg også. Kan anbefale denne karen:
    http://www.itre.no/

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært en del snakk om demping forhåpentligvis for å dempe vibrasjoner.
    De har slikt til dette racket, men imo. er dette en noe overdrevet problematikk.
    Noe større for de med svingende gulv, ikke dermed sagt at jeg overhode ikke bryr meg om det.

F.eks. det med ikke å ha anlegget mellom ht. jeg har det, og det eneste jeg prøver på er å ha det lavt som mulig, men det har også andre grunner nemlig plasmaen min.

Lyden sprer seg vel alle retninger så også til sidene, så om det skal være noen stor forskjell har jeg liten tro på.
    Nå la jeg da også opp to ekstra doble stikkontakter bak der anlegget står slik at jeg har tre doble.
    På venstre side er det lave vinduer= uegnet, og på høyre side er det kun en firedobbel stikkontak og den er på sin side delt med en kjellerkurs bl.a sammen med (ekstra) kjøleskap og den kursen er det mye støy på.
    Har forøvrig en kurs til der nede kun for anlegget der.

Jeg har jo vibrasjoner i tankene, men bare for å ta et eksempel så står min Rega P25 50-70 cm fra høyre ht. litt tilbaketrukket og høydemessig midt mellom de 2 x10" for nedre bass.
    Har spilt ganske høyt og med lokket oppe, ville jo tro at om vibrasjoner skulle være negativt så ville det i hvert fall være det i dette tilfelle, jeg for min har ikke lagt merke til noe negativt med lyden grunnet dette.

Jeg tror det funker helt greit med slikt under komponentene på et solid rack, jeg bruker bl.a. Holfiputene under dac og PPP, uten annen grunn enn at jeg har tro på de og vil være på den sikre sida ::)
    Tror neppe at jeg ville ha merket det om noen hadde fjernet de uten at jeg visste det selv over lengre tid.

Nytt rack/møbel for meg er først og fremst for å få plass til komponentene og fleksibilitet OG dette Soundtech Radius treffer meg ikke rett i hjertet utseendemessig, men ganske så bra når det kommer til fleksibilitet.

Kanskje vil det fungere utseendemessig når det først, og eventuelt om, står her i miljøet, ser brukbart ut i miljøer.

Mvh.KW

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.356
    Torget vurderinger
    1
    KW skrev:
    Det har vært en del snakk om demping forhåpentligvis for å dempe vibrasjoner.
    De har slikt til dette racket, men imo. er dette en noe overdrevet problematikk.
    Noe større for de med svingende gulv, ikke dermed sagt at jeg overhode ikke bryr meg om det.

F.eks. det med ikke å ha anlegget mellom ht. jeg har det, og det eneste jeg prøver på er å ha det lavt som mulig, men det har også andre grunner nemlig plasmaen min.

Lyden sprer seg vel alle retninger så også til sidene, så om det skal være noen stor forskjell har jeg liten tro på.
    ...
    Det fleste apakister og liknende har et ujevnt spredningsmøsnter vs frekvens, med opphav ca i plan med frontplaten. Som en tommelfingerbetraktning så er det grovt regnet omtrent slik: for frekvenser over ca 2000 Hz blir spredningen gradvis mindre enn ca 60 grader (vs «on axis») ganske rask, fra 2000 Hz og ned til ca 200 Hz øker spredningen opp mot 90 grader og over, og under ca 200 Hz blir spredningen gradvis mer og mer rundstrålende. Dette avhenger selvfølgelig av membranareal ift. frekvens, og en rekke andre konstruksjonsdetaljer og dimensjoner ved HT, f.eks. ekstra diskant til «amibience» o.l. Poenget er at dersom racket står godt bak fronten på HT så har det ikke så mye å si om racket står midt i mellom HT eller til siden; for alt annet enn dipol bass så blir racket og komponentene uansett utsatt for bassfrekvensene i fult monn og i mindre grad for høyere frekvenser.

mvh
    KJ

Suomela

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    orso skrev:
    Snakkes en del om vibrasjonsdemping her, men jeg er overbevist om at plasseringen av racket betyr mer for lyden. Det beste er jo å ikke ha et rack mellom høyttalerne.
    Detta finns det delade meningar om. Se f.eks följande link som beskriver en del ting som utöver det rent praktiska i mitt rom gjort att jag valt att ha mitt utstyr mellom/bak HT mine.

http://www.russandrews.com/viewindex.asp?lookup=0&region=UK&currency=GBP&article_id=HFN7Russ&customer_id=PAA2238060309265NFMTCIEBNIDGUECJ

/Suomela

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ville som sagt ha sjekket muligheten for å få noe spesiallaget. Hvorfor lete nettet rundt etter noe, når man kan få noen til å bygge et skreddersydd etter egne ønsker? Tviler på at det blir noe særlig dyrere enn f.eks Soundtech.

Tror heller ikke det er noe problem for en dyktig snekker å bygge tilsvarende dempe/fjære ordning. Det er neppe så veldig avansert. Jeg snakket med en snekker i fjor og nevnte Soundtech sitt dempe opplegg. Han sa da at det kunne han kopiere.

I tillegg har du mulighet til å få nøyaktige dimensjoner og ønsket finish. Ønsker du en måte å skjule kabler på går nok også det. Jeg har f.eks et rør i mitt rack hvor kabler kan gå igjennom. Problemet der er at det er i plast og sitter ikke så godt. Men bygger man et slikt rør i noe mer solid, så kan kabler trekkes diské igjennom. Eller du kan få en bakplate med hull til kabler. Ja, det er jo egentlig bare fantasien som setter grenser.

Selv kommer jeg garantert til å satse på noe sånt når jeg skal ha nytt rack.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Suomela skrev:
    orso skrev:
    Snakkes en del om vibrasjonsdemping her, men jeg er overbevist om at plasseringen av racket betyr mer for lyden. Det beste er jo å ikke ha et rack mellom høyttalerne.
    Detta finns det delade meningar om. Se f.eks följande link som beskriver en del ting som utöver det rent praktiska i mitt rom gjort att jag valt att ha mitt utstyr mellom/bak HT mine.

http://www.russandrews.com/viewindex.asp?lookup=0&region=UK&currency=GBP&article_id=HFN7Russ&customer_id=PAA2238060309265NFMTCIEBNIDGUECJ

/Suomela
    Det beror nok på flere ting. Er enig i at dersom racket står et stykke bak høyttalere, så kan det være en god løsning. Men et rack omtrent midt imellom høyttaler og som att på til har god høyde, kan være veldig uheldig. Så spørs det jo også hvor på siden man plasserer det til sammenligning. I førsterefleksjonen vil ikke være bra. Har man mulighet til derimot å plassere det litt bak sweetpsot på siden, så tror jeg det er veldig gunstig. Men det er nok ikke nødvendigvis et fasit svar her. Spørs hvordan lydbølgene beveger seg i rommet.
    Aller beste er i et annet rom. ;)
    Vel, nok om det. Skal ikke lage noe diskusjon om emnet. Lykke til KW. Flott oppsett du har forresten.

wizard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    3.956
    Gryphon Symphony kan også være et alternativ.

Ingen problem å sette ampen på en hylle da hver hylle kan ta opptil 100kg.
    Intern hylleplass er 54x47cm

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Suomela skrev:
    Bänken - Solid Tech Radius Cinema 8 nedan - kostar i Sverige runt Sek 14.000. Priset i Norge burde då vara omtrennt detsamme i Nok eller lavere.

@Skink_123
    Jag vet att man från Solid Tech kan beställa alla delar enskilt. Då det finns 4 olika längder på bena; 65,5 / 150 / 234,5 / 319 mm kan du modifiera f.eks standardbänken Cinema 8 efter eget behov och då få upp en TV på lämplig höjd medan "flankerna" planeras så att de kan husera f.eks en skivspelare. Jag tror att mitthyllan måler 820 mm i bredd.

/Suomela
    Er det ikke PM Audio som fører dem?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.356
    Torget vurderinger
    1
    KW - Ved nærmere ettersyn så ser det ut som Montana har (selvfølgelig) en løsning på din første ide - Monterey heter den. Suppler evt med et par bokser. Alternativet mitt blir da evt to bokser med ei plate oppå og passe mellomrom til effektrinnet i mellom. Neste alternativ i samme rekken er selvfølgelige dermed tre bokser ved siden av hverandre dersom effekttrinnet passer inn i en passende boks uten hylle. (max utvendige mål BHD 69,7x69,7x46,8).

mvh
    KJ

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    KJ skrev:
    KW - Ved nærmere ettersyn så ser det ut som Montana har (selvfølgelig) en løsning på din første ide - Monterey heter den. Suppler evt med et par bokser. Alternativet mitt blir da evt to bokser med ei plate oppå og passe mellomrom til effektrinnet i mellom. Neste alternativ i samme rekken er selvfølgelige dermed tre bokser ved siden av hverandre dersom effekttrinnet passer inn i en passende boks uten hylle. (max utvendige mål BHD 69,7x69,7x46,8).

mvh
    KJ
    Se der ja!

Men jeg finner ikke no info om størrelser, utover at det visstnok er mange varianter.
    linker til nærmere info om størrelser? Edit: Har funnet det.
    Er alt en kan velge i kun lakkerte flater (ensfargede)? Edit; Har funnet ut at det også leveres i 4 tresorter. Soft sort høres også litt ok. ut.
    Total høyde til og med øverste komponenter er begrenset til 60-65 cm for meg ;)

Alle moduler (utenom Monterey) har bakvegg, men......
    Der kan monteres en kabelgennemføring i bagklædningen.
    Det er ligeledes muligt at få udskæring i hyldernes bagkant for at føre kabler mellem rummene.

Her er en kassemodul.

Bredde 46,8 høyde 18,3, 24 eller 35,4 dybde 30, 38 eller 46,8

Mvh.KW

Vedlegg

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    KW skrev:
    Dette vil ikke bli gjort med kassene, der blir det en ordning ala det JackX gjorde med kjeks og lime (sjøl hjemme?)
    Hei!
    Det er riktig som du sier at jeg ikke finger-skjøtte endestykkene på mitt rack som firmaet du refererer til lagde. Grunnen til det var at jeg ønsket en bunn, og med muligheter for å skru på hjul - da følte jeg at finger-løsningen ville gi et for kasseaktig preg. Jeg valgte i sin tid å gå for mahogny, og med en del meget fordyrende løsninger: Topplaten har fått boret ut en mengde små hull, til utlufting av de store Krell-ampene. Videre er bunnplaten skjøtet, slik at den store EVO 403 skulle få plass. I sum kom det på runde 21k kr. Racket er ikke dempet på noen som helst slags måte. Til platespiller og sølvskivespiller har jeg valgt Finite Pagode, spesialbestilt i mahogny.

Hull i øvre plate + ekstra bredde i underplaten.

Se forøvrig detaljer rundt 'kjeksing' og hjul på denne linken.
    http://avforum.no/forum/hvilket-uts...r/77806-jackx-hjemmekinotrad.html#post1010494

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Ingen dum løsning det der. Faktisk ganske enkelt og pent.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har erfaring med isoRACK™?

• Laster inn…