R.E.S. + REW = ???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Da er det kanskje like greit å gå tilbake til utgangspunktet, nemlig hvordan få best mulig lyd uten DSP i rommet mitt. Det skal for øvrig bli gjort nye målinger i dag. Alphamale kommer hit senere i ettermiddag og har med seg egen mikrofon og datamaskin, så da får vi i hvert fall testet om målingene blir annerledes med hans utstyr enn med mitt.

    Roy
    Gleder meg til fortsettelsen (y)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennende og se hva annet måleutyr viser. Må si jeg syns rommet ble meget sobert og pent med godt skjulte /integrerte akustikktiltak!! Jeg har positiv effekt av å ha en myk puff ut på gulvet som du også har. Om rommet ikke er for mye dempet allerede kan et gulvteppe dempe gulvrefleksjonen. Heldigvis er vi mennesker vant til å snakke med bene på bakken så gulvrefleksjone er ganske lette å tolerere uansett
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva fikk deg til å måle nå @R.E.S. ? Er det noe du opplever som forstyrrende med lydbildet?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.713
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Denne er bra.
    http://arqen.com/acoustics-101/speaker-placement-boundary-interference/
    Videre her jeg brukt trikset fra Toole/Harman:
    Ved å plassere høyttaler der hvor en bassen har lavt volum( i et null/dip) vil den basskanselleringen "forsvinne". Jeg hadde en rom dip ved 94Hz og ved å plassere høytaler i et nullpunkt for den dipen ved 90cm fra veggen, forsvant dippen i lytteposisjon... ...

    Effekten er vist og målt her. så da sitter jeg bare igjen med kanselering fra frontvegg på 88Hz.
    Vis vedlegget 644356


    Toppene ved 31Hz og 65Hz er pga rommets lengde, disse og dalen mellom er det lite å gjørenoe med ( Uten Suber og DSP). Men toppen ved 31 hz ( 48Hz hos deg) kan fjernes ved å flytte seg til midten av rommet, men da blir det ingen bass under 50 hz...i mitt tilfelle. Pilen viser effekt på bass ved å flytte seg fra bakvegg og til midten av rommet
    Vis vedlegget 644362
    T


    Beregning av rom noder osv her.

    Resultatet for ditt rom blir slik og forteller at du i mellom høyttaler vegg og lytte vegg har en topp ved 48Hz som er sterk mot enden av rommet og minimal mot midten. Du har også ern bassnode ved 145Hz som har lavt volum ved 298 cm fra frontveggen og maks vca 240cm ut i rommet..
    Siden veggen gir etter og er dempet vil frekvens og cm avvike fre beregnet. og den er mest gydlig under 120hz hvor det er færre refleksjoner som spiller inn


    Vis vedlegget 644367
    Dette var veldig spennende! :)
    Skal testes ved første mulighet.

    Har alltid brukt 1/3, 1/5, 1/7 av rommets dimensjoner som plassering av høyttalere og lytteposisjon.
    Digg å få utfordret gamle sannheter. (y):cool:
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I en mer alvorlig tone vil jeg komme med mine synspunkter;

    - Ignorer målinger tatt i ett punkt over ca 200-300 hz. Bruk heller MMM teknikken for å få en bedre beskrivelse av lydfeltet. Dette fanger opp høyttalernes reelle respons over en ca 700 hz og rommets reelle påvirkning under.

    Demonstrert og forklart her;


    - Basskvalitet står for ca 30% av vektingen i subjektive vurderinger av lyd, så få responsen der jevnest mulig.

    - Ifølge studier hører vi ikke etterklang (decay) i bass under ca 100 hz, kun forandringer i frekvensrespons. (Kontroversielt blant akustikere).
    Men vi hører bassfrekvenser med hele kroppen, så ved lytteposisjon inntil bakvegg og nært hjørner kan man ha store forskjeller i responsen i høyden og bredden, og selv om det måler bra i ett punkt mellom ørene kan man ha relativt store variasjoner som gjør at man får inntrykk av at man hører noe annet enn det målingen viser.

    - Vi er veldig sensitive for decay i bassen fra ca 100 hz og oppover.

    - Største utfordring er i mine øyne SBIR i området mellom 60-400 hz og spesielt i små rom får vi flere store kanselleringer som påvirker lyden hardt og brutalt, så fokus bør rettes hit.

    Mine onions og alt det der.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Dette var veldig spennende! :)
    Skal testes ved første mulighet.

    Har alltid brukt 1/3, 1/5, 1/7 av rommets dimensjoner som plassering av høyttalere og lytteposisjon.
    Digg å få utfordret gamle sannheter. (y):cool:
    Hadde tråklet målt og lyttet meg frem til høyttaler ved 20% og lytteposjon ved 70%. Men etter å ha lest Tooles bok, og prøvd Harman rom node kalkulatoren fant jeg en enda bedre punkt ved 15% og 70-75%. Har også prøvd 38% posisjon som vistnok skal vær ideelt, men det gav for lite bass hos meg...
    Det jeg også lærte med å se på frekvenspeakene og beregnet romlengde fra disse er at et rom kan ha et akustsk lengdemål som IKKE er lik den fysiske lengden. Det skriver Toole også. Mitt rom er fysisk 6m men akustisk er det kun 5.58m,. Dermed må man prøve å justere brøkdelene for å få best resultat

    Akustisk lengde=Lydhastighet 346m/s /(2* laveste peak frekvens)=346/(2*31)=5.58m
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Da har Alphamale vært her og hjulpet meg med målinga. Var visst ikke noe feil med verken program eller mikrofon. Kort fortalt så gjorde vi en haug med målinger, der vi forsøkte oss fram med plassering av mikrofon og høyttalere. Til slutt endte vi opp med en puter bak lytteposisjon, men med høyttalerne dratt ganske mye lenger fram enn tidligere. Det gjorde at vi fikk dempet toppen i bassen under 50 hz, samtidig som vi fikk hevet dipen både rundt 65 hertz og 169 hertz. Samtidig fikk vi jevnet ut en del oppover i mellomtonen. Den avrullingen som skjer over 10k er trolig en kansellering, da høyttalerne hver for seg målte tilnærmet flatt helt til 20k.

    Det er selvsagt ikke perfekt, men med Alphamale sin hjelp så ble målingene en del bedre og lyden faktisk mye bedre. Jeg kan spille langt høyere nå uten at jeg opplever booming i bassen på samme måte som før.

    Han foreslo også å ha en "lytte-modus" og en "hifi-journalist-modus" på anlegget, der førstnevnte er med DSP og sistnevnte uten. Det er en spennende tanke som jeg må fundere litt på.

    Roy
    alphamaaling.jpg
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Her er en litt mindre glattet i bassen

    alphamale_bass.jpg
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Jeg har nå ca. 220 cm fra lytteposisjon til høyttalerne. De står med ca. 249 cm fra diskant til diskant og fra diskanten og til frontvegg er det 158 cm, mens det fra diskant til sidevegg er 70 cm.

    Roy
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Bedre nå, men den dippen du hadde omkring 250-400 har nå flyttet seg nedover i frekvens pga økt avstand til vegg. Jeg vil tro at mannlig vokal blir for tynne nå?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har du mulighet for å bruke psykoakustisk glatting? Det skal visstnok gi en glatting som bedre samstemmer med det vi oppfatter ved lytting.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Så bra!! Nysgjerrig på plasseringen,kommer det noen bilder og mål?

    Umik mirokrofon?REW og systemastisk måling og jobbing med plassering er den beste hifiinvesteringen man kan gjøre, uten tvil..
    Kvilke glattinger er brukt?

    Legg gjerne ut REW filene her også
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Har du mulighet for å bruke psykoakustisk glatting? Det skal visstnok gi en glatting som bedre samstemmer med det vi oppfatter ved lytting.
    Her er med psychoakustisk glatting både i hele frekvensområdet og i bassen.

    psycho.jpg
    psychobass.jpg
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Slik ble det når høyttalerne ble dratt lenger fram og vinklingen inn mot lytteposisjon ble ørlite mindre. Resultatet ble større lydbilde og at lyden slapp høyttalerne bedre.

    Roy

    DSC_1515 (2).JPG
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ja det ble en hyggelig seanse hos deg @R.E.S.
    Når en driver på i et rom som dette, hvor en har klare begrensninger på hvor ht kan plasseres. MLP kan IKKE røres, man sitter inntil bakvegg og akustikkremedier er plassert, så tenker man fort at det kan umulig forbedres så veldig. Men overraskende var det at vi fikk gjort betydelige endringer til det bedre, mente vi begge. Dette ved kun det jeg vil påstå var moderate justeringer. Det er ALLTID en tradeoff når DSP ikke er tilgjengelig, men helt ærlig så syntes jeg det ble ganske bra til slutt.
    Vi spilte de samme demolåtene fra 53 på forsterker til 63 etter justering, og ennå kunne nok vi dra på litt ekstra. Selv om det mangler noe i mellom/øvre bass fremtrer lyden som mer taktil enn hva måling gir uttrykk for. Det tilskriver jeg ht sin lekne og lette spillestil, og som jeg sa til Roy! Det høres ut som kildevann nå i forhold til i sted.
    Hvis noen lurer!
    Ja! det er lett å bli sittende i hula til Roy å digge musikk. Kutt etter kutt, skive etter skive.

    PS! Jeg rakk toget men glemte paraplyen i bilen din @R.E.S. :rolleyes:
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Denne grafen skal ifølge ekspertisen vise et bedre bilde av grafen. Overlays med psykoakustisk glatting. Da blir det pluss/minus 7dB i hele frekvensområdet.

    psycho_new.jpg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.254
    Antall liker
    9.042
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Usikker på om vi har testet dem, men tror nok at de ville passet både godt i rommet mitt. Skal sjekke om vi har testet den.

    Roy
    Buchardt har jo kommet med aktive utgaver av s400.. og nå en gulvstående..
    Han kjører vel samme opplegget som system audio gjør på sine aktive. Et samarbeid :)

    Kanskje få testet noe av Hannes saker?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Virkelig godt jobba gutter!!

    PS med 45-105 på Y aksen er det lettere å visuelt sammenligne med standarden i REW tråden , og litt mer flatterende enn når du zoomet til 68-92. ;). Tror også 1/6 glatting anbefales når 20-20k vises, Sjøl har jeg troen nå at Psykoakustisk glatting ikke er så dumt heller,

    Edit: der kom standard grafen jo ..

    Det vil bli vendlig spennende og interessant å følge med her, om det kommer andre høyttalere på besøk og blir målt
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Virkelig godt jobba gutter!!

    PS med 45-105 på Y aksen er det lettere å visuelt sammenligne med standarden i REW tråden , og litt mer flatterende enn når du zoomet til 68-92. ;). Tror også 1/6 glatting anbefales når 20-20k vises, Sjøl har jeg troen nå at Psykoakustisk glatting ikke er så dumt heller,

    Edit: der kom standard grafen jo ..
    Da blir det sånn (105-45 og 1/6-del glatting)

    1-6glatting.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Godt jobbet! Synes jeg så bra ut med tanke på utfordringene man har med begrenset plass og uten digital krykke. Greit å ha hjelpsomme karer som @alphamale :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Alltid godt med kjente som vet hva de holder på med. Særlig når de ikke kjenner rom eller anlegg fra før. Da kommer de med åpne øyne og ører, slik som Alphamale i dag.

    Roy
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ja det ble en hyggelig seanse hos deg @R.E.S.
    Når en driver på i et rom som dette, hvor en har klare begrensninger på hvor ht kan plasseres. MLP kan IKKE røres, man sitter inntil bakvegg og akustikkremedier er plassert, så tenker man fort at det kan umulig forbedres så veldig. Men overraskende var det at vi fikk gjort betydelige endringer til det bedre, mente vi begge. Dette ved kun det jeg vil påstå var moderate justeringer. Det er ALLTID en tradeoff når DSP ikke er tilgjengelig, men helt ærlig så syntes jeg det ble ganske bra til slutt.
    Vi spilte de samme demolåtene fra 53 på forsterker til 63 etter justering, og ennå kunne nok vi dra på litt ekstra. Selv om det mangler noe i mellom/øvre bass fremtrer lyden som mer taktil enn hva måling gir uttrykk for. Det tilskriver jeg ht sin lekne og lette spillestil, og som jeg sa til Roy! Det høres ut som kildevann nå i forhold til i sted.
    Hvis noen lurer!
    Ja! det er lett å bli sittende i hula til Roy å digge musikk. Kutt etter kutt, skive etter skive.

    PS! Jeg rakk toget men glemte paraplyen i bilen din @R.E.S. :rolleyes:
    Hva skal til for å få besøk av deg, Alphamale? 😀 Har noen fine utfordringer her også, om det kan friste...
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Hva skal til for å få besøk av deg, Alphamale? 😀 Har noen fine utfordringer her også, om det kan friste...
    Skulle du ha lyst på en tur hit, så er du også hjertelig velkommen, Atle.

    Roy
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Skulle du ha lyst på en tur hit, så er du også hjertelig velkommen, Atle.

    Roy
    Tusen takk, Roy! Det er høyst aktuelt. Jeg kommer tilbake til deg på pm om ikke så alt for lenge.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Jeg er imponert hvor raskt dere fikk et så bra resultat. Dette bør man være fornøyd med med 0 DSP! Jeg har brukt uker på å kommer dit jeg er i idag,,
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/i-dag-tester-vi.95193/post-3095287
    Ja, jeg synes dette er et bra utgangspunkt. Så får jeg prøve meg litt videre på et senere stadium for å se om det er mulig å få det til enda bedre. Alphamale har foreslått et litt trangere høyttaleroppsett for å få en likesidet trekant og med litt mindre toe-in.

    Det skal sjekkes ut, men først om noen dager, siden jeg nå skal kose meg med musikk før jeg gjør noen nye endringer.

    Roy
     

    Stalewinter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    112
    Antall liker
    157
    Torget vurderinger
    1
    Det er tydelig at jeg må komme tilbake nå Roy Ervin :) Kult av Alphamale å komme innom og måle. Du har vel lovet meg et besøk også Alphamale. Etter å ha fått nye kabler har jeg igjen begynt jobben med å skru lyd på høyttalere og subber. Det er lett og gå seg vill o_O
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er tydelig at jeg må komme tilbake nå Roy Ervin :) Kult av Alphamale å komme innom og måle. Du har vel lovet meg et besøk også Alphamale. Etter å ha fått nye kabler har jeg igjen begynt jobben med å skru lyd på høyttalere og subber. Det er lett og gå seg vill o_O
    Ja jeg har jo det, tiden går så fort gitt :rolleyes:
    Hva er det du skrur med nå da? Jeg får prøve når jeg er tilbake fra sjøen om noen uker.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ja, jeg synes dette er et bra utgangspunkt. Så får jeg prøve meg litt videre på et senere stadium for å se om det er mulig å få det til enda bedre. Alphamale har foreslått et litt trangere høyttaleroppsett for å få en likesidet trekant og med litt mindre toe-in.

    Det skal sjekkes ut, men først om noen dager, siden jeg nå skal kose meg med musikk før jeg gjør noen nye endringer.

    Roy
    Det er i min bok viktig å studere lyden noen dager/uker før man går videre, det er lettere for å skape oversikten for flere musikkstiler, og hva som blir viktig for fremdriften i ditt system, og din lyd.
     

    Stalewinter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    112
    Antall liker
    157
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg har jo det, tiden går så fort gitt :rolleyes:
    Hva er det du skrur med nå da? Jeg får prøve når jeg er tilbake fra sjøen om noen uker.
    Jeg kan jo skru både toppdiskant og mellomtone på Audio Insight høyttalerne med bryter bakpå. Så skrur jeg volum og endrer delefrekvens på subbene med Devialeten. Så nok av muligheter til å fucke opp lyden :ROFLMAO:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn